Kirjoitettu Kesäkuu 29, 2007 Sitä (Wikipediaa) voi, ja on tarkoitus itse korjata, jos ja kun virheitä löytyy. Mitä tuohon A330:een tulee, niin eikös Finnair itse ole näin tiedottanut, että se olisi yksi mahdollinen konetyyppi ennen kuin A350:tä alkaa tulemaan? EDIT: http://www.finnairgroup.com/konserni/konserni_11_2_1.html?&Id=1173334847.html kertoo seuraavaa: "Finnair korvaa nykyisen Boeing MD-11 -kaukoliikenteen laivastonsa Airbus A340- ja A330-laajarunkokoneilla vuoteen 2010 mennessä." "Uusi sopimus mahdollistaa joustavan valinnan joko A340- tai A330 -mallien välillä." Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Kesäkuu 29, 2007 Sitä (Wikipediaa) voi, ja on tarkoitus itse korjata, jos ja kun virheitä löytyy. Ja juuri tämän takia siellä on paljon satuja ja omia mielipiteitä ihan faktana. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Kesäkuu 29, 2007 Finnair on ihan selvästi sanonut tämän kevään aikana, että vuodesta 2009 lähtien tulee pääasiassa A330-koneita. Vuonna 2008 tulee kaksi uutta A340-konetta ja sitten vuonna 2009 kolme A330/A340-konetta. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Kesäkuu 29, 2007 Finnair on ihan selvästi sanonut tämän kevään aikana, että vuodesta 2009 lähtien tulee pääasiassa A330-koneita. Vuonna 2008 tulee kaksi uutta A340-konetta ja sitten vuonna 2009 kolme A330/A340-konetta. No ei se ihan selvästi ole sitä sanonut kun yhtään 330-konetta ei ole tilattu eikä ole kerrottu onko ne mahdollisesti tilattavat 330:set 330-200 vaiko 330-300. Oli vain optio ottaa 340 tai 330. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Kesäkuu 29, 2007 No ei se ihan selvästi ole sitä sanonut... http://www.finnairgroup.com/konserni/konserni_11_1_1.html?Id=hex_200703080000183621.html Tehdyillä tilauksilla nopeutetaan kalustouudistusta. Nykyiset seitsemän Boeing MD-11 -konetta poistuvat Finnairin riveistä vuosina 2008-10. Sen jälkeen yhtiön kaukoliikennelaivasto koostuu pelkästään Airbus A340- ja A330-koneista, mikä yhdenmukaistaa kaukoliikennelaivaston Eu-roopan-laivaston A320-koneperheen kanssa. On tuo nyt aika selvästi sanottu.. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Kesäkuu 29, 2007 No jos se on niin selvä asia niin montako 330-konetta tulee ja minä vuonna ja milloin nämä (330) koneet on tilattu Airbusilta? Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Kesäkuu 29, 2007 Ohessa vielä täydellisempi lainaus: "Finnairiin saapuu tänä sekä ensi vuonna kaksi A340-konetta ja suunnitelmana on että vuodesta 2009 alkaen vastaanotetaan voittopuolisesti A330-koneita. Laivastouudistus eteneen nopeasti, mutta ylimenokauden ajan kaukoliikenteessä on käytössä sekä MD-11- että A340-koneita. Runsaan kolmen vuoden kuluttua Finnair lentää reittiliikennettä laivastolla, jossa on pelkästään Airbus- ja Embraer-koneita. Kaukoliikenne operoidaan A340- ja A330-koneilla, Euroopassa ovat käytössä A320-koneet ja Embraerit." Mitä tulee valintaan 332 ja 333-versioiden väliltä, niin Finnair on josakin yhteydessä todennut, että kapasiteetti tulee olemaan identtinen 330- ja 340-koneiden välillä. Toisaalta, jos valittaisiin A332, niin sillä voitaisiin helposti operoida mm. Japanin ja Hong Kongin reittejä. Eli, nyt on vain kysymys siitä, tekeekö Finnair kaukoliikenteen laivastopolitiikkaa A) Swissin mallin, vain B) SAS:n mallin mukaan? Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Kesäkuu 29, 2007 No jos se on niin selvä asia niin montako 330-konetta tulee ja minä vuonna ja milloin nämä (330) koneet on tilattu Airbusilta? 8. Maaliskuuta 2007 tehty sopimus mahdollistaa valinnan A340 ja A330 -sarjojen väliltä konekohtaisesti. Huhujen mukaan ensimmäinen a330(-300?) tulisi 2009. Eli mitään erillistä tilausta pelkistä A330-koneista ei ole tehty, mutta kuten tuosta Finnairin omastakin tiedotteesta voi lukea niin molempia kyllä pitäisi tulla Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Kesäkuu 29, 2007 Kyllä saattaa tulla 330:siä mutta niitä ei ole tilattu yhtään kappaletta. Kuten kirjoitit, sopimus mahdollistaa konetyypin valinnan joko 330 tai 340. Huhuja ja wikipedian juttuja riittää mutta pörssiyhtiö kertoo näistä optioiden muuttumisista tilauksiksi ihan oikeasti ja jossain mauualla kun Wikipediassa sitten kun on kerrottavaa. Ja sitäkään ei tiedetä onko se 330-200 vaiko 330-300. Wikipedia ei tiedä tästäkään totuutta. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Kesäkuu 29, 2007 Noh noh, siinä vaiheessa kun pörssitiedotteessa lukee: Finnair korvaa nykyisen Boeing MD-11 -kaukoliikenteen laivastonsa Airbus A340-ja A330-laajarunkokoneilla vuoteen 2010 mennessä. Ei tuo mielestäni jätä tulkinnanvaraa sen suhteen, että tuleeko niitä A330:iä. Samaisen pörssitiedotteen lause: Sekä nelimoottorisessa A340- että kaksimoottorisessa A330-koneessa on noin 270 paikkaa, mutta A340-koneen kantama suurella rahtikuormalla on pidempi. Saattaisi tosiaan viitata siihen, että A330-300 olisi kiikarissa, sillä sekä A343:n että A333:n valmistajan ilmoittama 3:n luokan matkustajamäärä on 295. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Kesäkuu 29, 2007 Totta siitä 330:sen tulosta tulee vasta siinä vaiheessa kun se tilaus tehdään siihen konetyyppiin. Nyt sitä ei ole ja allekirjoitukseen saakka homma on auki ja sehän on option tarkoitus. Toivottavasti näitä kolmekolmekymppisiä tulee ettei kaikki kaukoliikenne jää lussun varaan. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Kesäkuu 29, 2007 Totta siitä 330:sen tulosta tulee vasta siinä vaiheessa kun se tilaus tehdään siihen konetyyppiin. Nyt sitä ei ole ja allekirjoitukseen saakka homma on auki ja sehän on option tarkoitus. Toivottavasti näitä kolmekolmekymppisiä tulee ettei kaikki kaukoliikenne jää lussun varaan. No jos hiuksia aletaan halkomaan, niin tottahan siitä tulee siinä vaiheessa, kun kone Toulousesta laskeutuu Helsinki-Vantaalle. 330:n itsekin näen mielelläni, yksi miellyttävimmistä leveärunkolennoistani kun on QF:n A332:lla - osasyynä tosin voipi olla se, että yllättäen matka taittuikin bisneksessä. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Kesäkuu 29, 2007 Airbussin julkaiseman tilauskirjan mukaan Finnairilla ei ole tällä hetkellä yhtään A330 konetta tilauksessa. Kaikki tilaukset ovat A340 sarjaan, josta sitten varmaankin sopimuksen mukaisesti tarvittaessa / haluttaessa niitä voidaan muuttaa A330 tilauksiksi. Eli vaikka onkin mahdollista, että A330 joskus nähdään Finnairin väreissä, mitään varmuutta siitä ei ole tällä hetkellä. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Heinäkuu 2, 2007 FINNAIR MYY FLYNORDICIN OSAKEKANNAN 24 huhtikuuta 2007 Norwegian Air Shuttle ASA ja Finnair Oyj ilmoittivat FlyNordicin myyntiä koskevasta aiesopimuksesta. Aiesopimuksen mukaan kaupan tuli toteutua vuoden 2007 toisella neljänneksellä lukuun ottamatta viranomaishyväksyntöjä. Norwegian Air Shuttle ASA ja Finnair Oyj ovat allekirjoittaneet lopullisen kauppakirjan 30.6.2007. Kaupan toteutuminen edellyttää Norjan kilpailuviranomaisen hyväksymistä. Finnair Oyj Viestintä 2.7.2007 Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Heinäkuu 2, 2007 FINNAIR MYY FLYNORDICIN OSAKEKANNAN 24 huhtikuuta 2007 Norwegian Air Shuttle ASA ja Finnair Oyj ilmoittivat FlyNordicin myyntiä koskevasta aiesopimuksesta. Aiesopimuksen mukaan kaupan tuli toteutua vuoden 2007 toisella neljänneksellä lukuun ottamatta viranomaishyväksyntöjä. Norwegian Air Shuttle ASA ja Finnair Oyj ovat allekirjoittaneet lopullisen kauppakirjan 30.6.2007. Kaupan toteutuminen edellyttää Norjan kilpailuviranomaisen hyväksymistä. Finnair Oyj Viestintä 2.7.2007 Vastikkeena Finnair saa Norwegian Air Shuttlen osakkeita. Kaupan myötä Finnairin omistusosuus norjalaisyhtiöstä nousee yli viiden prosentin. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Heinäkuu 3, 2007 Onko tämä nyt uutinen? Uusista Embraer-koneista harmia Finnairille http://www.hs.fi/talous/artikkeli/Uusista+Embraer-koneista+harmia+Finnairille/1135228467965 Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Heinäkuu 3, 2007 Onko tämä nyt uutinen? Uusista Embraer-koneista harmia Finnairille http://www.hs.fi/talous/artikkeli/Uusista+Embraer-koneista+harmia+Finnairille/1135228467965 Ei siis mikään ihme, että Finncomm on kiinnostunut Embraerien sijaan CRJ900:sta (eikös nuo ole saman kokoluokan koneita?) Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Heinäkuu 3, 2007 Ei siis mikään ihme, että Finncomm on kiinnostunut Embraerien sijaan CRJ900:sta (eikös nuo ole saman kokoluokan koneita?) CRJ-700 on 70 paikkainen ja -900 86 paikkainen eli EMB-170 ja CRJ-700 ovat samankokoisia, mutta EMB-190 on suurempi kuin CRJ-900. Bombardier toki tekee myös satapakkaista CRJ-1000. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Heinäkuu 4, 2007 Mutta eikös silloin 190:sen empun sijasta olis voinu ottaa lisää a319:ia? Joo, tiedän, painavampi kone ja kalliimmat maksut jne eli ei niin ei, mutta mutta, kapasitetiltaan... Niin ja vielä pari vuotta sitten olisi saanut B717:aa, joka on osoittautunut ilmeisen hyväksi koneeksi kaikin puolin koko luokassaan, vaikka ei suurta suosiota saanutkaan... Aika kenties oli väärä? Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Heinäkuu 4, 2007 Mutta eikös silloin 190:sen empun sijasta olis voinu ottaa lisää a319:ia? Joo, tiedän, painavampi kone ja kalliimmat maksut jne eli ei niin ei, mutta mutta, kapasitetiltaan... Niin ja vielä pari vuotta sitten olisi saanut B717:aa, joka on osoittautunut ilmeisen hyväksi koneeksi kaikin puolin koko luokassaan, vaikka ei suurta suosiota saanutkaan... Aika kenties oli väärä? Aika oli väärä....silloin ei satapaikkaisia suihkukoneita arvostettu.Muistan MD-87-> ei mitään virkaa satapaikkaisella suihkulennokilla oli arvosanat<---Nyt ne on taas kuumaa kamaa...mutta mutta kun nekään emput mitkä ovat myöhässä luovutettuja ja mihin ei saada tarvikeliikkeestä kelpo varaosia eivät toimi ja ovat niin liian usein lentokyvyttömiä että hävettää Finnairin puolesta.Oikea totuushan ei koskaan tule julkisuuteen kun reitityksiä vaihtelemalla saadaan pari lentoa perumalla muut pysymään aikalailla edes lähellä aikatauluaikoja. - ei hyvä - Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Heinäkuu 4, 2007 Noh noh, synkistelläänpä täällä. Uuden koneen kanssa on usein ongelmia, ja ne myös usein saadaan selvitettyä ajan myötä. 717 on kuitenkin tapettu lopullisesti vasta 2005. Jos kone olisi ollut ylivertainen E-jetteihin tai Bombardierin tuotteisiin nähden, ei sitä varmastikaan olisi lakkautettu tilausten riittäessä - näin ei kuitenkaan käynyt. 40 vuotta vanhalla perusdesignilla oli kuitenkin rajansa vai mikä? Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Heinäkuu 4, 2007 40 vuotta vanhalla perusdesignilla oli kuitenkin rajansa vai mikä? Ehkä juuri päin vastoin? Boeing 717:han on ikään kuin kolmannen sukupolven DC-9, eli täysin uudistettu verrattuna MD-80-sarjaan. Väitetään, että käyttökustannukset 10% pienemmät kuin A318:llä, tilavampi ja nopeampi kuin BAe 146, luotettavampi kuin muut noin 100-paikkaiset lentokoneet... Ongelmana onkin se, että B717 ei kuulu suurempaan konetyyppien perheeseen. Siinä on omanlaisensa järjestelmät ja samankaltainen ohjaamo kuin MD-11:ssä. Luotettava, edullinen, tehokas ja modernisoitu design ei riittänyt, vaan muita Boeingeja ennestään käyttäneet lentoyhtiöt valitsivat mieluummin B737:n, ja Airbusseja ennestään käyttäneet lentoyhtiöt valitsivat mieluummin A318:n, jolloin lentokalusto pysyy yhtenäisenä ja tästä syntyy säästöjä. Boeingille itselleenkin lienee ollut edullista edistää 737:n markkinointia 717:n kustannuksella. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Heinäkuu 5, 2007 Lehdistötiedote 5.7.2007 Liikenteen ennätyskasvu ruuhkauttaa Finnairin matkatavarankäsittelyä Helsinki-Vantaalla Finnairin kasvava liikenne aiheuttaa ruuhkia matkatavarankäsittelyssä. Yhtiössä käsitellään tänä kesänä 26 prosenttia enemmän laukkuja, ruuhkaisimpina tunteina yli 6 000 laukkua tunnissa. Matkatavarankäsittelyn viivästykset ovat monien tekijöiden summa, joihin on haettu ratkaisua yhteistyössä eri toimijoiden kanssa. Lopullisesti tilanne ratkeaa 2009, kun Helsinki-Vantaan terminaalilaajennus ja kokonaan uusi matkatavarankäsittelyjärjestelmä valmistuvat. – Yhtiön liikenne on tänä kesänä ennätyksellisen vilkasta. Finnair on muuttumassa alueellisesta lentoyhtiöstä laajaa kansainvälistä reittiverkostoa liikennöiväksi yhtiöksi, mikä puolestaan on lisännyt läpikulkuliikenteen matkatavaran määrää. Emme myös enää merkittävästi supista kesäliikennettä, vaan Euroopan ja Aasian välisen liikenteen määrä on sama ympäri vuoden, sanoo lentotoimintaryhmän johtaja Hannes Bjurström. Finnairin matkatavaranluovutusajat ovat viiveistä huolimatta kansainvälisessä vertailussa erittäin kilpailukykyisiä. Keskimääräiset matkatavaranluovutusajat ovat pitkittyneet noin 10 minuuttia entisestä. Kotimaanlentojen matkatavaroiden keskimääräinen luovutusaika on nyt noin 15 minuuttia, Euroopan-lentojen 25 minuuttia ja kaukolentojen 35 minuuttia. Eniten haasteita on kuitenkin ruuhka-aikaan klo 15-16, jolloin matkatavaroiden luovutus on saattanut yksittäisten lentojen kohdalla kestää jopa yli tunnin. Lentomatkustajia kehotetaankin varautumaan tavallista pidempiin matkatavaranluovutusaikoihin. Ruuhkat ovat johtaneet myös siihen, että edelleen lähetettävien matkatavaroiden määrä on kasvanut. – Käsimatkatavaroihin on aina syytä laittaa kaikki matkalla tarvittava välttämätön varustus, kuten lääkkeet, avaimet, lompakko ja matkapuhelin, muistuttaa Hannes Bjurström. Tilanteisiin, joissa matkatavaran toimitus viivästyy, on opastusta osoitteessa www.finnair.fi > Matkustusinfo > Lennon jälkeen > Tulopalvelu. Jälkeen jääneiden matkatavaroiden palautusta voi reaaliaikaisesti seurata internetissä osoitteessa http://www.worldtracer.aero/filedsp/ay.htm. Käsimatkatavaraa koskevaa opastusta puolestaan löytyy osoitteista http://www.finavia.fi/ennenmatkaa ja http://www.ilmailuhallinto.fi/Mukaan_matkustamoon. Finnair Oyj Viestintä 5.7.2007 Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Heinäkuu 5, 2007 Lehdistötiedote 5.7.2007 Lopullisesti tilanne ratkeaa 2009, kun Helsinki-Vantaan terminaalilaajennus ja kokonaan uusi matkatavarankäsittelyjärjestelmä valmistuvat. ... Finnair Oyj Viestintä 5.7.2007 Se mitään ratkeaa Tuollaiset lausunnot kuin "lopullisesti asia ratkeaa vuonna N" [N usein aika monta vuotta tulevaisuuteen päin] hipovat valehtelua, koska Luoja yksin tietää, mitä silloin tapahtuu ja mihin suuntaan asiat ovat siihen mennessä noin yleensä kehittyneet/taantuneet. Sen uudenkin järjestelmän kanssa ongelma ratkeaa vain, jos matkatavarankäsittelystä vastaava taho raaskii palkata riittävästi työvoimaa hoitamaan sitä matkatavarankäsittelyä. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Heinäkuu 5, 2007 Sen uudenkin järjestelmän kanssa ongelma ratkeaa vain, jos matkatavarankäsittelystä vastaava taho raaskii palkata riittävästi työvoimaa hoitamaan sitä matkatavarankäsittelyä. En tunne noita järjestelmiä sen tarkemmin, mutta rohkenen epäillä, että asia ei ratkea pelkästään käsipareja lisäämällä. Ongelma johtuu varmaan siitä(kin), että järjestelmän kapasiteetti ei vain riitä ko. laukkumäärälle. Vastaan tulee kuljetuskapasitetti, konttien määrä jne. Juha. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla