Kirjoitettu Heinäkuu 5, 2007 En tunne noita järjestelmiä sen tarkemmin, mutta rohkenen epäillä, että asia ei ratkea pelkästään käsipareja lisäämällä. Ongelma johtuu varmaan siitä(kin), että järjestelmän kapasiteetti ei vain riitä ko. laukkumäärälle. Vastaan tulee kuljetuskapasitetti, konttien määrä jne. Juha. Tiedä sitten, että onko tässä kyse luetun ymmärtämisestä ? Tuskin ne ongelmat ratkeavat pelkästään käsipareja lisäämällä. Tsekkasin nämä uusimmat enkä löytänyt yhtäkään kirjoitusta, jossa tuollaista olisi edes vihjailtu. Se mitä itse sanoin oli aika tarkkaan "Sen uudenkin järjestelmän kanssa ongelma ratkeaa vain, jos matkatavarankäsittelystä vastaava taho raaskii palkata riittävästi työvoimaa hoitamaan sitä matkatavarankäsittelyä." On nimittäin niin, että automaatio sen kapasiteetista riippumatta harvoin ratkaisee ongelmia yksinään. Automaatiolla haetaan säästöjä ja yksi tapa säästää on vähentää niitä, joille palkkaa maksetaan. Jos vähennetään liikaa (niinkuin aika usein nykyäänkin tapahtuu), ongelmat vain kasvavat automaation ja laitteiden parantumisesta huolimatta. Itselleni se pointti oli kuitenkin tuolla keskimmäisellä rivillä, jossa luki jotain seuraavanlaista: " Tuollaiset lausunnot kuin "lopullisesti asia ratkeaa vuonna N" [N usein aika monta vuotta tulevaisuuteen päin] hipovat valehtelua, koska Luoja yksin tietää, mitä silloin tapahtuu ja mihin suuntaan asiat ovat siihen mennessä noin yleensä kehittyneet/taantuneet." Laittaako joku Finnairin viestinnästä vastaava paikkansa pantiksi, että ne ongelmat ratkeavat lopullisesti vuonna 2009 ? Ei varmasti laita, ja siksi kannattaisikin miettiä vähän toisenlaisia sanamuotoja. Esim. "Tilanteen uskotaan parantuvan merkittävästi vasta vuonna 2009, kun..." Finnairin viestinnälle (Cc: Hienonen): luovutan kaikki tämän esimerkin käyttöoikeudet teille maksutta, hyvän tahdon eleenä ja kiitoksena niistä hyvistä hetkistä Finnairin siivillä Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Heinäkuu 5, 2007 Ja se mitä minä yritin sanoa on, että tänä päivänä monella alalla vallalla oleva käsitys asioiden hoitumisesta käsipareja lisäämällä ei pidä paikkaansa. Jossain vaiheessa käsiparit eivät enää nopeuta työtä lainakaan, päinvastoin. Mutta se kuka elää, se näkee (vuonna 2009) Juha. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Heinäkuu 5, 2007 Ja se mitä minä yritin sanoa on, että tänä päivänä monella alalla vallalla oleva käsitys asioiden hoitumisesta käsipareja lisäämällä ei pidä paikkaansa. Jossain vaiheessa käsiparit eivät enää nopeuta työtä lainakaan, päinvastoin. Tämäkin on totta. Omassa kirjoituksessani lähdin siitä, että niitä käsipareja tullaan varmaankin vähentämään eikä lisäämään. Automaatio kun vähentää sitä fyysisen työn tarvetta. Mutta annas olla jos vähennetään liikaa. Ainakin missään "erikoistilanteessa" homma tökkii sitten todella pahasti, kun se yksi "koneenkäyttäjä" alkaa soitella talkooväkeä "kerroksista" laukkuja paiskomaan. Samalla kun ruudulla lukee että "#system error, contact system provider..." Mutta myönnän, tämä on spekulointia. Se pointti oli siinä suuren pörssiyhtiön lehdistötiedotteessaan käyttämästä sanamuodosta tässä asiassa. Ei mitään sen tärkeämpää Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Heinäkuu 6, 2007 ??? Joo on kyllä minunkin mielestä aika "rohkea" lausunto, vaikkakin semantiikkaa lopulta... Lopullisia ratkaisuja on kokeiltu maailman sivu. Tilanne paranee varmasti vuonna 2009, mutta että lopullisesti? Tämmöisessä "vanhan" kentän kehittämisessä on kuitenkin se ongelma, että aina tullaan jälkijunassa kehittämistarpeen kanssa. On helpompi Finnairin lisätä lentoja kuin Finavian rakennella uusia terminaaleja ja halleja. Varsinkin, kun koko terminaali on varsin ahtaassa välissä. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Heinäkuu 7, 2007 Tuosta muuta mutta.. Syntyy helposti yleinen käsitys, että Finnair on syypää matkatavaraongelmiin. Tietääkseni yhtiöllä ei ole paljoakaan tekemistä asian kanssa, mitä nyt kasvattaa määrää, niin kuin pitääkin. 8) HS Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Heinäkuu 7, 2007 Finnairin maapalvelut Helsingissä hoitaa Northport, joka taas puolestaan on Finnairin omistuksessa. Siispä ei nuo haukut ihan väärään osoittesseen ole menneet. Taitaa vain olla medialle/suurelle yleisölle helpompaa syyttää Finnairia kuin jotain outoa firmaa nimeltä Finavia. Totta on, että suurin syy lienee liian pienet tilat laukkujen käsittelyyn ja kenttärakennuksethan ovat Finavian. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Heinäkuu 7, 2007 Taitaa vain olla medialle/suurelle yleisölle helpompaa syyttää Finnairia kuin jotain outoa firmaa nimeltä Finavia. Totta on, että suurin syy lienee liian pienet tilat laukkujen käsittelyyn ja kenttärakennuksethan ovat Finavian. Väärin ja ihan pikkuisen hiukan oikein. Suurin ongelma on se kun ne käsiparit on jo heitetty ulos sen kummemmin tulevaisuuden (=nykyisyyden) kasvanutta liikennettä ajattelematta. Lisää hommia ja vähemmän väkeä ===> tässä tulos.Matkalaukku vaan ei yhäkään osaa liikkua itse ellei sitä joku liikuta. Toisaalta sekin on totta että 45 numeron jalka sopii huonosti 42 numeron kumisaappaaseen mutta joka sitä yrittää venyttämättä saapasta luulisi olevan tietoinen tulevasta. - - Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Heinäkuu 7, 2007 Taitaa vain olla medialle/suurelle yleisölle helpompaa syyttää Finnairia kuin jotain outoa firmaa nimeltä Finavia. Totta on, että suurin syy lienee liian pienet tilat laukkujen käsittelyyn ja kenttärakennuksethan ovat Finavian. Kyllä tilanahtaus tuohon suurin syy taitaa olla Nimimerkillä melkein päivittäin tuota alakerran hallittua "kaaosta" töissään näkevä Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Heinäkuu 7, 2007 Taitaa vain olla medialle/suurelle yleisölle helpompaa syyttää Finnairia kuin jotain outoa firmaa nimeltä Finavia. Totta on, että suurin syy lienee liian pienet tilat laukkujen käsittelyyn ja kenttärakennuksethan ovat Finavian. On tässä asiassa sekin puoli, että kun Finnair on hankkinut maapalvelunsa joltain kolmannelta osapuolelta, niin kyllä Finnair vastaa hankinnastaan. Jos Finnair antaa ongelman jatkua ja siten aiheuttaa huolta/harmia matkustajilleen, niin minusta on vähintäänkin odotettua, että Finnair saa siitä syyt niskoilleen. Hoitakoon asian kuntoon sen "alihankkijansa" kanssa. Ei voi olettaa, että matkustajat alkavat hoitaa sitä hankinnan tehneen Finnairin puolesta. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Heinäkuu 7, 2007 Entäs jos palvelua tuottaisi yritys nimeltä finnair? Ja ongelmat jatkuisi. Pahin ongelma on tosissaan parhaillaan Finavian tiloissa. Vaikka Northport tai sitten finnair palkkaisi miljoona duunaria sinne niin jos Finavian tilat/laitteet eivät anna myötä isommalle kapasiteetille niin ei se tosissaan ole Finnairin vika. - tämä kirjoitus tuli sitten ihan yksityishenkilön ominaisuudessa. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Heinäkuu 7, 2007 Entäs jos palvelua tuottaisi yritys nimeltä finnair? Ja ongelmat jatkuisi. Pahin ongelma on tosissaan parhaillaan Finavian tiloissa. Vaikka Northport tai sitten finnair palkkaisi miljoona duunaria sinne niin jos Finavian tilat/laitteet eivät anna myötä isommalle kapasiteetille niin ei se tosissaan ole Finnairin vika. - tämä kirjoitus tuli sitten ihan yksityishenkilön ominaisuudessa. Ainakin Finnairin henkilöstön Okay-lehdesä kerrottiin jo alkukesäsästä, että tuleva kesä on haasteellinen liikenteen kasvun takia. Ei kai Finnairille itselleen yllätyksenä tullut, että kaukoliikenteen konemäärä kasvaa kahdeksasta kymmeneen? Finnair tiesi haasteet ja tuntuu siltä, että panosti liian vähän. Mutta, onhan sama ongelma muuallakin. Esimerkiksi Lontoon Heathrowsta on tullut lyhyesä ajassa Eurooopan epämiellyttävin vaihtokenttä. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Heinäkuu 7, 2007 Niin, kyllä tässä yhteensä on panostettu ihan liian vähän, monella taholla. Finavian voi vielä joten kuten päästää pinteestä sillä että kapasiteetin kasvattaminen terminaalien ominaisuudessa vie paljon aikaa, vaikka kaiken tämän näkee ennakolta. Rakentaminen kestää. Onneksi töihin on päästy jahkailujen sijaan. Vaan riittävätkö nytkään rakenteilla olevat laajennukset? Finnairin puolella eivät asiat ole ihan yhtä hyvin: 1) Kaikki (reitti-)matkustajat yritetään tunkea saman kakkosaulan läpi, ja turvatarkastus ruuhkautuu. Luulisi jo kauan sitten todetun että esim. kaukolentojen check-in kannattaisi sijoittaa lähemmäs sitä non-Schengen-aluetta, eli lähtöaulaan 4, joka pyörii vajaakapasiteetilla ainakin turvatarkastusten jonojen suhteen, mutta logiikkani sanoo myös että matkatavaroiden suhteen, kun niitä ei tarvitsisi hihnailla tai autoilla suhailla kakkosesta asti sinne kaukokoneille? 2) Jopa arkiaamun ja viikonloppuiltapäivän "helevetin pahan" chekkausruuhkan aikana Finskillä on varaa makuuttaa kalliisti rakentamiaan chekkaustiskejään tyhjillään. Kertaakaan en ole nähnyt että niistä edes puolet olisivat auki yhtäaikaisesti, vaikka chekkausjonoja laskettaisiin tunneissa :-( Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Heinäkuu 7, 2007 Kyllä tilanahtaus tuohon suurin syy taitaa olla Nimimerkillä melkein päivittäin tuota alakerran hallittua "kaaosta" töissään näkevä Tilanahtaus juu ja osittain myös henkilökunnan vähyys ainakin noiden jälkeenjääneiden laukkujen lähettämisen osalta. Nimimerkillä melkein päivittäin tuota alakerran hallittua "kaaosta" töissään selvittävä Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Heinäkuu 8, 2007 Ainakin Finnairin henkilöstön Okay-lehdesä kerrottiin jo alkukesäsästä, että tuleva kesä on haasteellinen liikenteen kasvun takia. Ei kai Finnairille itselleen yllätyksenä tullut, että kaukoliikenteen konemäärä kasvaa kahdeksasta kymmeneen? Finnair tiesi haasteet ja tuntuu siltä, että panosti liian vähän. Mutta, onhan sama ongelma muuallakin. Esimerkiksi Lontoon Heathrowsta on tullut lyhyesä ajassa Eurooopan epämiellyttävin vaihtokenttä. No vielä vähän Kyllä yhtiö on ollut tarkoin selvillä mitä tulee tapahtumaan. Voitte olla varmoja, että tästä on jo aikaa päivää tiedotettu Finaviaa ja moneen kertaan, Täälläkin monet tietävät, että yhtiö joutuu ajattamaan tulevia kaukoliikenteen koneita eri nopeuksilla porrastuksen aikaan saamiseksi. HS Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Heinäkuu 9, 2007 Lehdistötiedote 9.7.2007 Lisäjalkatila, juhla-ateria ja samppanja tilattavia lisäpalveluita Finnairin Lomalennoilla Lomalennoille on mahdollista tilata erilaisia lisäpalveluita, kuten lisää jalkatilaa, erikoisruoan tai juhla-aterian. Nämä uudet palvelut on otettu innokkaasti vastaan lomalle lähtevien keskuudessa. – Lisäpalvelut ovat nousseet todella suosituiksi, ja asiakaspalaute on ollut erittäin myönteistä. Suosituimmaksi palveluksi on valikoitunut varauloskäytäväpaikan varaaminen, sanoo tuotepäällikkö Pekka Jäntti. Istuinpaikkojen hinnat yhteen suuntaan esimerkiksi alle 5 tunnin lennolla ovat 10 euroa ikkuna- tai käytäväpaikasta ja 19 euroa varauloskäytävä- tai eturivin paikasta. Lomalentojen lisäpalveluihin kuuluu mahdollisuus hoitaa erikoismatkatavaroiden kuljetukseen liittyvät maksut jo etukäteen, jolloin sitä ei tarvitse tehdä lennolle lähtiessä. Näin saa helposti mukaan esimerkiksi golf- tai sukellusvarusteet tai suksipussin. Golf-setin tai yhden suksiparin saa lennolle mukaan 25 eurolla ja sukellusvarusteet 35 eurolla lennon kestosta riippumatta. – Erityisesti golfinpelaajat ovat löytäneet palvelumme, Jäntti kertoo. Ateriapalvelupuolella on lomalennolle mahdollista tilata erikoisruoka tai maksullisena vaihtoehtona juhla-ateria eli pippuroitua lohta tai chateaubriandia madeirakastikkeessa, molemmat 22 eurolla lennon kestosta riippumatta. Tällöin matkustaja pääsee nauttimaan myös aidosta samppanjasta, joka sisältyy kaikkiin juhla-aterioihin. Lisäpalveluita voi varata Lomalentojen kotisivuilta www.lomalennot.fi kohdasta Lisäpalvelut. Lisäpalveluita voi ostaa lähes kaikille Finnairin Lomalennoille, lukuun ottamatta lentoja Torontoon ja Bostoniin. Lisäpalveluiden tilaaminen on lomareittipaikkojen mahdollista myös kaikkien suurimpien matkanjärjestäjien kuten Aurinkomatkojen asiakkaille aina, kun lento on Finnairin liikennöimä. Finnair Oyj Viestintä 9.7.2007 Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Heinäkuu 9, 2007 Nuo kevällä lanseeratut maksulliset lisäpalvelut varmaan tervetullut lisuke lomalennoille. AY on tänäkin kesänä käyttänyt A752:ia aika taajasti Euroopan reittiliikenteessä, toivottavasti ei jää tavaksi... 29" jalkatila tuskin vastaa kaikkien odotuksia. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Heinäkuu 9, 2007 Nuo kevällä lanseeratut maksulliset lisäpalvelut varmaan tervetullut lisuke lomalennoille. Ainoa vain että me pitkät, jotka senttimäärän ansiosta saimme aiemmin kohtuu automaattisesti nuo paikat, joudumme nyt avaamaan rahapussimme ja yrittää ehtiä ensimmäisinä ne varaamaan... Ja jos ei ehdi, niin tuskaa on. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Heinäkuu 9, 2007 Ainoa vain että me pitkät, jotka senttimäärän ansiosta saimme aiemmin kohtuu automaattisesti nuo paikat, joudumme nyt avaamaan rahapussimme ja yrittää ehtiä ensimmäisinä ne varaamaan... Ja jos ei ehdi, niin tuskaa on. Tosiaan! Tuntuu kyllä aika kohtuuttomalta maksaa pari kymppiä ja välttämättä niitä paikkoja ei edes ehdi saamaan! Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Heinäkuu 9, 2007 Tosiaan! Tuntuu kyllä aika kohtuuttomalta maksaa pari kymppiä ja välttämättä niitä paikkoja ei edes ehdi saamaan! No nyt ainakin jonkinlainen mahdollisuus varata väljempi paikka etukäteen, pienempi todennäköisyys siihen ennen oli. Varauksen yhteydessä sai matkatoimistolle esittää "toiveita" istumapaikoista, pelkän lennon varanneena saattoi yleensä koettaa onneaan vasta tiskillä kentällä - ellei ollut suhteita varaamoon. Tosin esim Phukettiin pääsee lomalle usein huokeammalla varaamalla itse reittilennot + majoituksen, lennon mukavuudesta nyt puhumattakaan... lentotunteja toki palaa muutama lisää. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Heinäkuu 9, 2007 Mitä muuten tapahtuu jos matkustaja ei _oikeasti_ mahdu lomalennon penkkiin? Eli jos siis vaikka on 220cm pitkä ja painaa 170 kg? Noilla ev(ä)illä ei nimittäin marsun keski- tai ikkunapaikalle mahdu ja käytäväpaikallekin vain siten ettei siitä pääse enää tarjoilukärryn kanssa ohi... Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Heinäkuu 9, 2007 No nyt ainakin jonkinlainen mahdollisuus varata väljempi paikka etukäteen, pienempi todennäköisyys siihen ennen oli. Varauksen yhteydessä sai matkatoimistolle esittää "toiveita" istumapaikoista Itse ainakin töissä (ennen) laitoin aina toiveen lisäksi asiakaan pituuden, jotta Finskillä olisi ollut helpompi laittaa asiakkaat oikeasti järjestykseen pituuden mukaan. Kun noita "pitkiä" asiakkaita alkoi tulla liikaa (kun asiakas pyysi exit paikkaa ja sanoi olevansa 183 cm pitkä, niin minä siihen heti puhelimessa takaisin että mihinkäs meidät 20 cm pidemmät sitten istutetaan. Meni kaveri hiljaiseksi luurin toisessa päässä...). Mutta nyt pitää vain olla nopea ja valvoa, että vapautuuko paikat aina keskiyöllä myyntiin seuraavan päivän osalta vai miten, kun paikat sitten tulevat kulloinkin myyntiin. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Heinäkuu 9, 2007 Mitä muuten tapahtuu jos matkustaja ei _oikeasti_ mahdu lomalennon penkkiin? Eli jos siis vaikka on 220cm pitkä ja painaa 170 kg? Noilla ev(ä)illä ei nimittäin marsun keski- tai ikkunapaikalle mahdu ja käytäväpaikallekin vain siten ettei siitä pääse enää tarjoilukärryn kanssa ohi... Nimeltä mainitsemattoman lehden päätoimittaja on ollut joskus mukana samalla lomalennolla ja hänelle on varattu joskus tuplapaikka, joka on maksettu etukäteen. Pituus on normaali, muuta paino lähentelee pituutta... Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Heinäkuu 9, 2007 Itse asiassa meinasin lähinnä sitä, että kun kerran nuo exit-paikat tulevat myyntiin, niitä ei välttämättä jää jaettavaksi enää kaikkein korstoimmille matkustajille. Eli tuleeko siinä tapauksessa ettei mahdu penkkiin emo vaihtamaan exit-paikalle ja häätämään siitä pois lisämaksun maksaneen asiakkaan? Ihan toinen asia sitten lienee, että exit-paikoille saa yleensä ottaa vain sellaisia matkustajia, jotka ovat sekä fyysisesti, psyykkisesti että kemiallisesti sellaisessa kuosissa että voivat onnettomuustilanteessa avustaa muita matkustajia koneesta tai vähintäänkin häipyä liukkaasti muiden tieltä siitä ovesta. Jos näitä penkkejä siis myydään lisähintaan, miten em. kriteerit varmistetaan? Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Heinäkuu 9, 2007 Ihan toinen asia sitten lienee, että exit-paikoille saa yleensä ottaa vain sellaisia matkustajia, jotka ovat sekä fyysisesti, psyykkisesti että kemiallisesti sellaisessa kuosissa että voivat onnettomuustilanteessa avustaa muita matkustajia koneesta tai vähintäänkin häipyä liukkaasti muiden tieltä siitä ovesta. Jos näitä penkkejä siis myydään lisähintaan, miten em. kriteerit varmistetaan? ell Lomalennot.fi sivuilla missä lisäpalvelut varataan, tiedotetaan näistä kriteereistä (ei pieniä lapsia, liikuntaesteisiä yms) ja varoitoillaan ettei penkille pääse, jos matkustaja on exit-paikalle soveltumaton. Erityisen suurikokoisista matkustajista: aina ei tavallisen reittilennonkaan istumatila ole suuren suuri, miten sitten tekevät jos asiakas ei mahdu? Esim. Emiratesilla ihmettelin, kuinka sinänsä laadukkaan turistiluokan matkustamon istuin oli tosi kapea, kun olivat ahtaneet B777-300 koneeseen 10 istuinta riviin. Siinä ei tuhdinpaa naapuria lohduttanut sinänsä normaali 32" jalkatila. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Heinäkuu 10, 2007 Finnair Oyj Pörssitiedote FINNAIRIN EUROOPPA-AASIA-LIIKENNE KASVAA VOIMAKKAASTI http://www.finnairgroup.com/konserni/konserni_11_1_1.html?&Id=hex_200707100000255627.html Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla