Kirjoitettu Heinäkuu 10, 2007 Finnair Oyj Pörssitiedote FINNAIRIN EUROOPPA-AASIA-LIIKENNE KASVAA VOIMAKKAASTI http://www.finnairgroup.com/konserni/konserni_11_1_1.html?&Id=hex_200707100000255627.html Kopioidaanpa tuo tekstikin tänne, niin ei tarvitse eri saittien välillä hyppiä: Lehdistötiedote 10.07.2007 Finnairin Eurooppa-Aasia-liikenne kasvaa voimakkaasti Finnairin reittiliikenne kasvoi henkilökilometreissä mitattuna 26,5 % edellisvuoteen verrattuna. Kasvu tulee Aasian-liikenteestä, joka kasvoi kesäkuussa 35,4 %, sekä Euroopan-liikenteestä, jossa kysyntä oli 27,9 % edellisvuoden kesäkuuta korkeampi. Finnair otti kesäkuun alussa Aasian-liikenteeseen uuden Airbus A340-lentokoneen. Toinen kone aloitti liikennöinnin kesäkuun lopussa. Reittiliikenteen matkustajakäyttöaste oli lähes edellisvuoden tasolla 75,4 prosentissa. Aasian-liikenteen matkustajakäyttöaste laski kesäkuussa vajaat viisi prosenttia Intian-liikenteen merkittävän lisätarjonnan vuoksi, mutta oli kuitenkin hyvällä 76 prosentin tasolla. Kotimaan liikenteen matkustajakäyttöaste parani lähes yhdeksän prosenttiyksikköä yli 63 prosenttiin. Reittiliikenteen kokonaismatkustajamäärä kesäkuussa oli 725 292, nousua 6,4 % edellisvuodesta. Ennakkoarvioiden mukaan Finnairin reittiliikenteen keskituotto henkilökilometriä kohden laski vuoden toisella neljänneksellä kolme prosenttia. Yhtiön osavuosikatsaus julkaistaan 9.8.2007. Finnairin koko liikenteen kysyntä kasvoi kesäkuussa 18,0 % ja tarjonta nousi 21,3 %. Matkustajakäyttöaste oli siten 2,2 %-yksikköä alempi kuin viime vuonna eli 76,6 %. Konsernin lentoyhtiöt kuljettivat kesäkuussa yhteensä 848 861 matkustajaa, joka on 3,9 % enemmän kuin vuotta aikaisemmin. Finnairin konserniyhtiö Aero kuljetti kesäkuussa 29 067 matkustajaa (- 58,9 %) Helsingin ja Baltian pääkaupunkien välisillä sekä Etelä-Suomen reiteillä. FlyNordic kuljetti kesäkuussa 111 855 matkustajaa (+ 1,7 %). Aeron ja FlyNordicin suoritteet sisältyvät Finnair konsernin liikennelajikohtaisiin lukuihin. FlyNordic myytiin kesäkuun lopussa Norwegian Air Shuttle –lentoyhtiölle eikä FlyNordicin liikennesuoritteita raportoida enää jatkossa osana Finnair-konsernin liikennetilastoja. Finnairin reittiliikenteen lennoista 81,8 % saapui 15 minuutin sisällä aikataulun mukaisesta saapumisajasta, muutos edellisvuoteen oli -5,1 %-yksikköä. Lomalennot mukaan lukien täsmällisyysprosentti oli 79,6 % (-5,4 %-yks.). Reittiliikenne Reittiliikenteen (kansainvälinen + kotimaa) kysyntä (myydyt henkilökilometrit) nousi 26,5 %. Tarjonnan muutos oli 27,8 %. Matkustajakäyttöaste oli 75,4 % eli 0,8 %-yksikköä alempi kuin viime vuonna. Kansainvälisessä reittiliikenteessä koko matkustajamäärä kasvoi 14,9 %. Tarjonta henkilökilometreillä mitattuna nousi 32,8 %, ja kysyntä (myydyt hkm) kasvoi 29,1 %. Euroopan reittiliikenteessä tarjonta nousi 26,5 %, ja kun kysyntä lisääntyi 27,9 %, matkustajakäyttöasteeksi muodostui 75,5 %, 0,9 %-yksikköä korkeampi kuin vuotta aiemmin. Pohjois-Amerikan reittiliikenteessä tarjonta nousi 10,4 % . Myydyt henkilökilometrit nousivat 1,6 %, ja täten käyttöaste oli 81,9 %, laskua viime vuodesta 7,2 %-yksikköä. Aasian reittiliikenteen henkilökilometritarjonta kasvoi 43,8 %. Kysyntä nousi 35,4 %. Matkustajakäyttöaste laski 4,7 prosenttiyksikköä 75,9 %:in. Kotimaan reittiliikenteen kysyntä laski 14,7 %, tarjonnan muutoksen ollessa -26,6 %. Matkustajakäyttöaste nousi 8,8 %-yksikköä 63,1 %:in. Lomaliikenne Lomaliikenteen tarjonta laski kesäkuussa -2,4 %, ja kysyntä puolestaan laski -8,9 %. Matkustajakäyttöaste oli 82,4 %, -5,8 prosenttiyksikköä matalampi kuin viime vuonna. Rahti Kuljetetun rahdin määrä tonneissa mitattuna kasvoi 3,5 %. Reittiliikenteessä kasvu oli 2,3 %. Aasian reittiliikenteessä muutos oli 15,2 %. Tarjonnan lisäystä heikompi rahtimäärän kasvu johtuu voimakkaasta ylikapasiteetista Pohjois-Euroopan ja Aasian välisillä rahtimarkkinoilla. Euroopassa volyymit laskivat 9,0% ja Pohjois-Amerikassa muutos oli -23,5 %. Rahtikoneilla kuljetetun rahdin määrä nousi 13,0 %. Rahtiliikenteen kokonaiskäyttöaste oli 36,2 %. Rahtiliikenteen käyttöaste Aasian liikenteessä oli 41,5 % ja Pohjois-Amerikan liikenteessä 60,8 %. Täydelliset liikenneluvut http://www.finnairgroup.com/linked/fi/sijoittajat/Monthly_traffic_data_JUNE2007fi.pdf Finnair Oyj Viestintä 10.07.2007 Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Heinäkuu 10, 2007 Optiot käyttöön ja A350-1000 koneita tulemaan Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Heinäkuu 11, 2007 Lehdistötiedote 11.7.2007 Finnairin matkustajille taukoliikuntaa kaukolennoilla Finnair tarjoaa kaukolennoilla matkustajilleen taukoliikuntaa. Matkustajat pääsevät verryttelemään jäseniään syyskuun alusta reittilennoilla Aasiaan ja New Yorkiin sekä pidemmillä lomalennoilla. Taukoliikunta aloitetaan samaan aikaan, kun kaukolentokoneiden viihdeohjelmistot syksyllä vaihdetaan. Kaukolentojen taukoliikunta perustuu uuteen Suomessa kehitettyyn Asahi-tekniikkaan. Asahi yhdistelee suomalaista ja aasialaista terveystietämystä, ja sen nimen voi suomentaa ”auringonnousuksi”. – Asahi tuo erinomaisen lisän Aasian-lennoillemme, sillä sen ansiosta matkustajamme tuntevat olonsa pidemmänkin matkan jälkeen virkeiksi. Tekniikka on mainio tapa lisätä fyysistä hyvinvointiaan, ja sitä voi harjoittaa missä tahansa, kertoo kehityspäällikkö Tero Lohimäki Finnairilta. Erityisen hyvin Asahi soveltuu taukoliikunnaksi juuri lennoille, sillä liikkeet on suunniteltu siten, että ne voi tehdä myös istuma-asennossa. Lisäksi lajin harjoittaminen ei hikoiluta. Olo harjoituksen jälkeen on rentoutunut ja mukava. Moderniin tieteelliseen liikuntatietämykseen perustuva Asahi koostuu hitaista liikkeistä, jotka suoritetaan hiljaisuudessa. Helppotajuinen tekniikka soveltuu liikuntamuodoksi kaikille ikään ja kokoon katsomatta. Asahin ovat luoneet ammattiurheilijat ja liikunnanohjaajat Timo Klemola, Ilpo Jalamo, Keijo Mikkonen ja Yrjö Mähönen. Heidän tarkoituksenaan oli kehittää liikuntamuoto, joka olisi yksinkertainen mutta tehokas. Finnair Oyj Viestintä 11.7.2007 Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Heinäkuu 11, 2007 Meikäläiselle Asahi on kaukomatkoilla tarkoittanut kyllä jotain ihan muuta kuin taukojumppaa... http://www.asahibeer.co.jp/english/ Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Heinäkuu 18, 2007 Lehdistötiedote 18.7.2007 Ruotsin valtio valitsi jälleen Finnairin lennot Ruotsin valtio on uusinut Finnairin kanssa tekemänsä sopimuksen, joka koskee henkilökuljetuksia Ruotsin ja Aasian sekä Ruotsin ja Suomen välillä. Finnair voitti tarjouskilpailun, joka koski Ruotsin valtion virkamatkoja kuluvan vuoden heinäkuun alusta ensi vuoden kesäkuun loppuun. – Tämä on merkittävä voitto Finnairin Aasian-strategialle. Ruotsin valtio on edelleen suurimpia asiakkaitamme Ruotsissa, sanoo Finnairin Ruotsin-päällikkö Riku Helminen. Jorma Kujansuu Ruotsin Puolustusvoimien hankintaosastolta toteaa, että sopimusta Finnairin kanssa jatkettiin yhtiön reittiverkoston kattavuuden sekä Aasian-reittien kilpailukykyisten hintojen ansiosta. – Koemme, että yhteistyö Finnairin kanssa on toiminut koko sopimuskauden ajan erinomaisesti. Kujansuu kertoo, että ensi vuoden lentotarjouskilpailusta lähtien Ruotsin valtio alkaa kiinnittää huomiota myös lentoyhtiöiden ympäristöystävällisyyteen: – Lisäpisteitä tulee saamaan modernista, ympäristöystävällisestä laivastosta sekä suorista lentoreiteistä. Edellisvuoden tapaan Ruotsin valtion virkamatkat tehdään seuraavan vuoden ajan Finnairilla Helsingin sekä Tukholman, Göteborgin ja Kööpenhaminan välillä. Aasian ja Euroopan välisessä liikenteessä Ruotsin valtio käyttää Finnairia Pekingin-, Shanghain-, Kantonin-, Hongkongin-, Bangkokin-, Tokion-, Osakan- ja Nagoyan-reiteillä. Finnair Oyj Viestintä 18.7.2007 Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Heinäkuu 19, 2007 Finnair otti aikalisän maapalveluyhtiö Northportin myynnissä: "Finnairin käytäväkeskusteluissa on arveltu Northportin myynnin viivästymisen johtuvan siitä, että lentoyhtiö aikoo perääntyä yritysjärjestelyistä. Matkalaukkujen myöhästely on pahentunut lentokentällä sen jälkeen, kun Finnair siirsi tavaroiden käsittelyn RTG:lle. Johtaja Jukka Rahko kiistää arvelut. Kauppojen venyminen ei ole kytköksissä matkapalvelujen takkuamiseen. " Northportin kohtalo selvinnee syksyllä. Taloussanomat Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Heinäkuu 19, 2007 Lehdistötiedote 19.7.2007 Herkuttele uusilta posliiniastioilta Finnairin lennoilla Kattaus on puoli ruokaa lennoillakin. Finnair tarjoilee kesästä alkaen kaukoliikenteen ja Euroopan lentojen bisnesluokan ateriat uusista tyylikkäistä suomalaisposliiniastioista. Uusi ilme on otettu innokkaasti vastaan. Uudistunut astiasto mahdollistaa tulevaisuudessa myös uusien ruokien tarjoamisen. – Uudet astiat mahdollistavat monenlaisten ruokien tarjoilemisen. Aikaisemmin tiettyjä ruokia ei ole voitu tarjota astiaston rajoitteiden takia, mutta nyt meillä on mahdollisuus laajentaa valikoimaamme. Ateriat näyttävätkin entistä kauniimmilta, kertoo Finnairin kaukoliikenteen palvelupäällikkö Riitta Vuorelma. Kattauksen uudistunutta ilmettä ja etenkin Iittalan Origo-kupin tarjottimelle tuomaa värikkyyttä pidetään onnistuneina. Kattauksen kruunaavat Tapio Wirkkalan Iittalalle suunnittelemat klassiset Ultima Thulen lasit. Suomalainen moderni ja pelkistetty muotoilu pääsee Finnairin lennoilla esille myös Hackmanin Carelia-aterimien myötä. – Astiasto kuvaa hyvin myös Finnairin brändiä, joka on raikas, tyylikäs ja ajaton. Kattaus on pelkistetty, johon väriä tuo Origo-kuppi. Se on herättänyt mielenkiintoa asiakkaissa. Finnairin bisnesluokan ruokatarjoilua on uudistettu kesän aikana. Pääruokavaihtoehtoja on nyt aina kolme, joista yksi on kotiruokatyyppinen vaihtoehto. Aamiaistarjoilua on monipuolistettu muro- ja myslivaihtoehdoilla lämpimän aamiaisen vaihtoehtona tai sen lisäksi. Uudistuneet menukortit ja viinilistat mahtuvat paremmin käteen niiden ollessa nyt yksissä kansissa. Esityskielinä ovat suomi, ruotsi, englanti ja kohdemaan kieli. Finnair Oyj Viestintä 19.7.2007 Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Heinäkuu 23, 2007 Kapteeni sairastui kesken lennon http://www.kaleva.fi/plus/juttu669818_page0.htm Jukka Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Heinäkuu 24, 2007 Finnair Oyj - Pörssitiedote FINNAIR ON MYYNYT NELJÄ ATR-POTKURITURBIINIKONETTA FINNAIR OYJ PÖRSSITIEDOTE 24.7.2007 FINNAIR ON MYYNYT NELJÄ ATR-POTKURITURBIINIKONETTA Finnair on myynyt neljä seitsemästä Aero-tytäryhtiönsä ATR 72 -potkuriturbiinilentokoneesta. 68-paikkainen konetyyppi on ollut Finnairin käytössä Etelä-Suomen ja Baltian-reiteillä vuodesta 1989. Koneet osti ATR Leasing Ltd ja ne siirtyvät lentämään Ruotsiin, Serbiaan ja Etelä-Koreaan. - Koneilla alkaa olla jo ikää, mutta ne ovat sangen hyväkuntoisia. Niiden tekniikka ja taloudellisuus ovat edelleen varsin kilpailukykyisiä. Finnair on korvannut ATR-reittejä uusilla Embraer-suihkukoneilla lennettävillä vuoroilla, sanoo Finnairin apulaisjohtaja Maunu Visuri. Koneiden myynneistä kirjataan noin 4,5 miljoonan euron myyntivoitto toiselle vuosineljännekselle ja runsaan miljoonan euron myyntivoitto kolmannelle vuosineljännekselle. Aero jatkaa edelleen kolmella ATR 72 -koneella liikennettä ensisijaisesti Helsingistä Tallinnaan, Tampereelle, Turkuun. Finnair Oyj Viestintä 24.7.2007 Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Heinäkuu 24, 2007 Miten toi ATR-kauppa menee, eikö koneita ollut yhteensä 7 kpl? Jos nyt ilmoitettiin neljän myydyn niin ovatko ne niitä jotka ovat jo häipyneet kun Aero jatkaa vielä kolmella? Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Heinäkuu 24, 2007 Koneet osti ATR Leasing Ltd ja ne siirtyvät lentämään Ruotsiin, Serbiaan ja Etelä-Koreaan. Tuli tässä muuten mietittyä, miten noi koneet kuljetetaan tonne asti? ??? Lennetäänkö ihan kenttä kentältä Koreaan asti? Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Heinäkuu 24, 2007 Tuli tässä muuten mietittyä, miten noi koneet kuljetetaan tonne asti? ??? Lennetäänkö ihan kenttä kentältä Koreaan asti? No jos niitä ATR:iä käy Kiinasta asti huollossa täällä niin ei tuo Koreakaan tuota sen kummempaa ongelmaa. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Heinäkuu 24, 2007 Tuli tässä muuten mietittyä, miten noi koneet kuljetetaan tonne asti? ??? Lennetäänkö ihan kenttä kentältä Koreaan asti? Eiköhän pari tankkausta pitää suorittaa. //P.L Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Heinäkuu 24, 2007 Niin, eikös noi Emputkin tule Suomeen Brasiliasta aika monella välilaskulla? Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Heinäkuu 24, 2007 Moikka, Eikös se riittänyt tuo Tenerifen välilasku... -Jukka Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Heinäkuu 24, 2007 Moikka, Eikös se riittänyt tuo Tenerifen välilasku... -Jukka No eikai sentään? Bojot tarvii koillis-Brasiliaan Kanarian välilaskun, kai ne emput vaatii useamman... Vai vaikuttaako kevyt kone niinkin paljon? ??? Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Heinäkuu 24, 2007 No eikai sentään? Bojot tarvii koillis-Brasiliaan Kanarian välilaskun, kai ne emput vaatii useamman... Vai vaikuttaako kevyt kone niinkin paljon? ??? E-170 kantama on 3 700 km ja E-190 4 200 km. Tyhjänä enemmänkin (kai?) Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Heinäkuu 24, 2007 E-170 kantama on 3 700 km ja E-190 4 200 km. Vielä kun joku näppärä laskisi paljon on metrejä tehtailta Vantaalle? Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Heinäkuu 24, 2007 Vielä kun joku näppärä laskisi paljon on metrejä tehtailta Vantaalle? Naftit 11 300 kilsaa .... Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Heinäkuu 24, 2007 Naftit 11 300 kilsaa .... Kiitos. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Heinäkuu 24, 2007 Eli kyllä siihen tulee vähintään kaksi välilaskua kun Emppu tulee lähes tropiikista Pohjolaan. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Heinäkuu 24, 2007 Eli kyllä siihen tulee vähintään kaksi välilaskua kun Emppu tulee lähes tropiikista Pohjolaan. Niinpä... -Jukka Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Heinäkuu 24, 2007 tän kuvan kuvatexti antaa jotain vihneitä paikoista jossa Finskin Embraerit pysähtyi... http://www.jetphotos.net/viewphoto.php?id=549220 Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Heinäkuu 24, 2007 Elikkä käytännössä reitti kulkee Refice-Kap Verde-Teneriffa-Bordeaux-Helsinki Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Heinäkuu 24, 2007 Elikkä käytännössä reitti kulkee Kap Verde-Teneriffa-Bordeaux-Helsinki Ainakin OH-LEF kävi tankkaamassa myös Brasilian Recifessä http://www.airliners.net/open.file/0957238/M/. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla