Mikko Sokero

Lentoyhtiöuutisia - Finnair

4 899 viestiä aiheessa

Finnair Oyj Pörssitiedote FINNAIRIN EUROOPPA-AASIA-LIIKENNE KASVAA VOIMAKKAASTI

 

http://www.finnairgroup.com/konserni/konserni_11_1_1.html?&Id=hex_200707100000255627.html

 

Kopioidaanpa tuo tekstikin tänne, niin ei tarvitse eri saittien välillä hyppiä:

 

 

Lehdistötiedote

10.07.2007

 

Finnairin Eurooppa-Aasia-liikenne kasvaa voimakkaasti

 

Finnairin reittiliikenne kasvoi henkilökilometreissä mitattuna 26,5 % edellisvuoteen verrattuna. Kasvu tulee Aasian-liikenteestä, joka kasvoi kesäkuussa 35,4 %, sekä Euroopan-liikenteestä, jossa kysyntä oli 27,9 % edellisvuoden kesäkuuta korkeampi. Finnair otti kesäkuun alussa Aasian-liikenteeseen uuden Airbus A340-lentokoneen. Toinen kone aloitti liikennöinnin kesäkuun lopussa.

 

Reittiliikenteen matkustajakäyttöaste oli lähes edellisvuoden tasolla 75,4 prosentissa. Aasian-liikenteen matkustajakäyttöaste laski kesäkuussa vajaat viisi prosenttia Intian-liikenteen merkittävän lisätarjonnan vuoksi, mutta oli kuitenkin hyvällä 76 prosentin tasolla. Kotimaan liikenteen matkustajakäyttöaste parani lähes yhdeksän prosenttiyksikköä yli 63 prosenttiin. Reittiliikenteen kokonaismatkustajamäärä kesäkuussa oli 725 292, nousua 6,4 % edellisvuodesta.

 

Ennakkoarvioiden mukaan Finnairin reittiliikenteen keskituotto henkilökilometriä kohden laski vuoden toisella neljänneksellä kolme prosenttia. Yhtiön osavuosikatsaus julkaistaan 9.8.2007.

 

Finnairin koko liikenteen kysyntä kasvoi kesäkuussa 18,0 % ja tarjonta nousi 21,3 %. Matkustajakäyttöaste oli siten 2,2 %-yksikköä alempi kuin viime vuonna eli 76,6 %. Konsernin lentoyhtiöt kuljettivat kesäkuussa yhteensä 848 861 matkustajaa, joka on 3,9 % enemmän kuin vuotta aikaisemmin.

 

Finnairin konserniyhtiö Aero kuljetti kesäkuussa 29 067 matkustajaa (- 58,9 %) Helsingin ja Baltian pääkaupunkien välisillä sekä Etelä-Suomen reiteillä. FlyNordic kuljetti kesäkuussa 111 855 matkustajaa (+ 1,7 %). Aeron ja FlyNordicin suoritteet sisältyvät Finnair konsernin liikennelajikohtaisiin lukuihin. FlyNordic myytiin kesäkuun lopussa Norwegian Air Shuttle –lentoyhtiölle eikä FlyNordicin liikennesuoritteita raportoida enää jatkossa osana Finnair-konsernin liikennetilastoja.

 

Finnairin reittiliikenteen lennoista 81,8 % saapui 15 minuutin sisällä aikataulun mukaisesta saapumisajasta, muutos edellisvuoteen oli -5,1 %-yksikköä. Lomalennot mukaan lukien täsmällisyysprosentti oli 79,6 % (-5,4 %-yks.).

 

Reittiliikenne

 

Reittiliikenteen (kansainvälinen + kotimaa) kysyntä (myydyt henkilökilometrit) nousi 26,5 %. Tarjonnan muutos oli 27,8 %. Matkustajakäyttöaste oli 75,4 % eli 0,8 %-yksikköä alempi kuin viime vuonna.

 

Kansainvälisessä reittiliikenteessä koko matkustajamäärä kasvoi 14,9 %. Tarjonta henkilökilometreillä mitattuna nousi 32,8 %, ja kysyntä (myydyt hkm) kasvoi 29,1 %.

 

Euroopan reittiliikenteessä tarjonta nousi 26,5 %, ja kun kysyntä lisääntyi 27,9 %, matkustajakäyttöasteeksi muodostui 75,5 %, 0,9 %-yksikköä korkeampi kuin vuotta aiemmin.

 

Pohjois-Amerikan reittiliikenteessä tarjonta nousi 10,4 % . Myydyt henkilökilometrit nousivat  1,6 %, ja täten käyttöaste oli 81,9 %, laskua viime vuodesta 7,2 %-yksikköä.

 

Aasian reittiliikenteen henkilökilometritarjonta kasvoi 43,8 %. Kysyntä nousi 35,4 %. Matkustajakäyttöaste laski 4,7 prosenttiyksikköä 75,9 %:in.

 

Kotimaan reittiliikenteen kysyntä laski 14,7 %, tarjonnan muutoksen ollessa -26,6 %. Matkustajakäyttöaste nousi 8,8 %-yksikköä 63,1 %:in.

 

Lomaliikenne

 

Lomaliikenteen tarjonta laski kesäkuussa -2,4 %, ja kysyntä puolestaan laski -8,9 %. Matkustajakäyttöaste oli 82,4 %, -5,8 prosenttiyksikköä matalampi kuin viime vuonna.

 

Rahti

 

Kuljetetun rahdin määrä tonneissa mitattuna kasvoi 3,5 %. Reittiliikenteessä kasvu oli 2,3 %. Aasian reittiliikenteessä muutos oli 15,2 %. Tarjonnan lisäystä heikompi rahtimäärän kasvu johtuu voimakkaasta ylikapasiteetista Pohjois-Euroopan ja Aasian välisillä rahtimarkkinoilla. Euroopassa volyymit laskivat 9,0% ja Pohjois-Amerikassa muutos oli -23,5 %. Rahtikoneilla kuljetetun rahdin määrä nousi 13,0 %. Rahtiliikenteen kokonaiskäyttöaste oli 36,2 %. Rahtiliikenteen käyttöaste Aasian liikenteessä oli 41,5 % ja Pohjois-Amerikan liikenteessä 60,8 %.

 

Täydelliset liikenneluvut  http://www.finnairgroup.com/linked/fi/sijoittajat/Monthly_traffic_data_JUNE2007fi.pdf

 

Finnair Oyj

Viestintä

10.07.2007

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Lehdistötiedote

11.7.2007

 

Finnairin matkustajille taukoliikuntaa kaukolennoilla

 

Finnair tarjoaa kaukolennoilla matkustajilleen taukoliikuntaa. Matkustajat pääsevät verryttelemään jäseniään syyskuun alusta reittilennoilla Aasiaan ja New Yorkiin sekä pidemmillä lomalennoilla. Taukoliikunta aloitetaan samaan aikaan, kun kaukolentokoneiden viihdeohjelmistot syksyllä vaihdetaan.

 

Kaukolentojen taukoliikunta perustuu uuteen Suomessa kehitettyyn Asahi-tekniikkaan. Asahi yhdistelee suomalaista ja aasialaista terveystietämystä, ja sen nimen voi suomentaa ”auringonnousuksi”.

 

– Asahi tuo erinomaisen lisän Aasian-lennoillemme, sillä sen ansiosta matkustajamme tuntevat olonsa pidemmänkin matkan jälkeen virkeiksi. Tekniikka on mainio tapa lisätä fyysistä hyvinvointiaan, ja sitä voi harjoittaa missä tahansa, kertoo kehityspäällikkö Tero Lohimäki Finnairilta.

 

Erityisen hyvin Asahi soveltuu taukoliikunnaksi juuri lennoille, sillä liikkeet on suunniteltu siten, että ne voi tehdä myös istuma-asennossa. Lisäksi lajin harjoittaminen ei hikoiluta. Olo harjoituksen jälkeen on rentoutunut ja mukava.

 

Moderniin tieteelliseen liikuntatietämykseen perustuva Asahi koostuu hitaista liikkeistä, jotka suoritetaan hiljaisuudessa. Helppotajuinen tekniikka soveltuu liikuntamuodoksi kaikille ikään ja kokoon katsomatta.

 

Asahin ovat luoneet ammattiurheilijat ja liikunnanohjaajat Timo Klemola, Ilpo Jalamo, Keijo Mikkonen ja Yrjö Mähönen. Heidän tarkoituksenaan oli kehittää liikuntamuoto, joka olisi yksinkertainen mutta tehokas.

 

Finnair Oyj

Viestintä

11.7.2007

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Lehdistötiedote

18.7.2007

 

Ruotsin valtio valitsi jälleen Finnairin lennot

 

Ruotsin valtio on uusinut Finnairin kanssa tekemänsä sopimuksen, joka koskee henkilökuljetuksia Ruotsin ja Aasian sekä Ruotsin ja Suomen välillä. Finnair voitti tarjouskilpailun, joka koski Ruotsin valtion virkamatkoja kuluvan vuoden heinäkuun alusta ensi vuoden kesäkuun loppuun.

 

– Tämä on merkittävä voitto Finnairin Aasian-strategialle. Ruotsin valtio on edelleen suurimpia asiakkaitamme Ruotsissa, sanoo Finnairin Ruotsin-päällikkö Riku Helminen.

 

Jorma Kujansuu Ruotsin Puolustusvoimien hankintaosastolta toteaa, että sopimusta Finnairin kanssa jatkettiin yhtiön reittiverkoston kattavuuden sekä Aasian-reittien kilpailukykyisten hintojen ansiosta.

 

– Koemme, että yhteistyö Finnairin kanssa on toiminut koko sopimuskauden ajan erinomaisesti.

 

Kujansuu kertoo, että ensi vuoden lentotarjouskilpailusta lähtien Ruotsin valtio alkaa kiinnittää huomiota myös lentoyhtiöiden ympäristöystävällisyyteen:

 

– Lisäpisteitä tulee saamaan modernista, ympäristöystävällisestä laivastosta sekä suorista lentoreiteistä.

 

Edellisvuoden tapaan Ruotsin valtion virkamatkat tehdään seuraavan vuoden ajan Finnairilla Helsingin sekä Tukholman, Göteborgin ja Kööpenhaminan välillä. Aasian ja Euroopan välisessä liikenteessä Ruotsin valtio käyttää Finnairia Pekingin-, Shanghain-, Kantonin-, Hongkongin-, Bangkokin-, Tokion-, Osakan- ja Nagoyan-reiteillä.

 

Finnair Oyj

Viestintä

18.7.2007

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Finnair otti aikalisän maapalveluyhtiö Northportin myynnissä:

 

"Finnairin käytäväkeskusteluissa on arveltu Northportin myynnin viivästymisen johtuvan siitä, että lentoyhtiö aikoo perääntyä yritysjärjestelyistä. Matkalaukkujen myöhästely on pahentunut lentokentällä sen jälkeen, kun Finnair siirsi tavaroiden käsittelyn RTG:lle.

 

Johtaja Jukka Rahko kiistää arvelut. Kauppojen venyminen ei ole kytköksissä matkapalvelujen takkuamiseen. "

 

Northportin kohtalo selvinnee syksyllä.

 

 

 

Taloussanomat

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Lehdistötiedote

19.7.2007

 

Herkuttele uusilta posliiniastioilta Finnairin lennoilla

 

Kattaus on puoli ruokaa lennoillakin. Finnair tarjoilee kesästä alkaen kaukoliikenteen ja Euroopan lentojen bisnesluokan ateriat uusista tyylikkäistä suomalaisposliiniastioista. Uusi ilme on otettu innokkaasti vastaan. Uudistunut astiasto mahdollistaa tulevaisuudessa myös uusien ruokien tarjoamisen.

 

– Uudet astiat mahdollistavat monenlaisten ruokien tarjoilemisen. Aikaisemmin tiettyjä ruokia ei ole voitu tarjota astiaston rajoitteiden takia, mutta nyt meillä on mahdollisuus laajentaa valikoimaamme. Ateriat näyttävätkin entistä kauniimmilta, kertoo Finnairin kaukoliikenteen palvelupäällikkö Riitta Vuorelma.

 

Kattauksen uudistunutta ilmettä ja etenkin Iittalan Origo-kupin tarjottimelle tuomaa värikkyyttä pidetään onnistuneina. Kattauksen kruunaavat Tapio Wirkkalan Iittalalle suunnittelemat klassiset Ultima Thulen lasit. Suomalainen moderni ja pelkistetty muotoilu pääsee Finnairin lennoilla esille myös Hackmanin Carelia-aterimien myötä.

 

– Astiasto kuvaa hyvin myös Finnairin brändiä, joka on raikas, tyylikäs ja ajaton. Kattaus on pelkistetty, johon väriä tuo Origo-kuppi. Se on herättänyt mielenkiintoa asiakkaissa.

 

Finnairin bisnesluokan ruokatarjoilua on uudistettu kesän aikana. Pääruokavaihtoehtoja on nyt aina kolme, joista yksi on kotiruokatyyppinen vaihtoehto. Aamiaistarjoilua on monipuolistettu muro- ja myslivaihtoehdoilla lämpimän aamiaisen vaihtoehtona tai sen lisäksi.  Uudistuneet menukortit ja viinilistat mahtuvat paremmin käteen niiden ollessa nyt yksissä kansissa. Esityskielinä ovat suomi, ruotsi, englanti ja kohdemaan kieli.

 

Finnair Oyj

Viestintä

19.7.2007

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Finnair Oyj - Pörssitiedote

 

FINNAIR ON MYYNYT NELJÄ ATR-POTKURITURBIINIKONETTA

 

FINNAIR OYJ PÖRSSITIEDOTE 24.7.2007

 

FINNAIR ON MYYNYT NELJÄ ATR-POTKURITURBIINIKONETTA

 

Finnair on myynyt neljä seitsemästä Aero-tytäryhtiönsä ATR 72

-potkuriturbiinilentokoneesta. 68-paikkainen konetyyppi on ollut Finnairin

käytössä Etelä-Suomen ja Baltian-reiteillä vuodesta 1989. Koneet osti ATR

Leasing Ltd ja ne siirtyvät lentämään Ruotsiin, Serbiaan ja Etelä-Koreaan.

- Koneilla alkaa olla jo ikää, mutta ne ovat sangen hyväkuntoisia. Niiden

tekniikka ja taloudellisuus ovat edelleen varsin kilpailukykyisiä. Finnair on

korvannut ATR-reittejä uusilla Embraer-suihkukoneilla lennettävillä vuoroilla,

sanoo Finnairin apulaisjohtaja Maunu Visuri.

 

Koneiden myynneistä kirjataan noin 4,5 miljoonan euron myyntivoitto toiselle

vuosineljännekselle ja runsaan miljoonan euron myyntivoitto kolmannelle

vuosineljännekselle.

 

Aero jatkaa edelleen kolmella ATR 72 -koneella liikennettä ensisijaisesti

Helsingistä Tallinnaan, Tampereelle, Turkuun.

 

Finnair Oyj

Viestintä

24.7.2007

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Miten toi ATR-kauppa menee, eikö koneita ollut yhteensä 7 kpl? Jos nyt ilmoitettiin neljän myydyn niin ovatko ne niitä jotka ovat jo häipyneet kun Aero jatkaa vielä kolmella?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Koneet osti ATR Leasing Ltd ja ne siirtyvät lentämään Ruotsiin, Serbiaan ja Etelä-Koreaan.

 

Tuli tässä muuten mietittyä, miten noi koneet kuljetetaan tonne asti?  ??? Lennetäänkö ihan kenttä kentältä Koreaan asti?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuli tässä muuten mietittyä, miten noi koneet kuljetetaan tonne asti?  ??? Lennetäänkö ihan kenttä kentältä Koreaan asti?

 

No jos niitä ATR:iä käy Kiinasta asti huollossa täällä niin ei tuo Koreakaan tuota sen kummempaa ongelmaa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuli tässä muuten mietittyä, miten noi koneet kuljetetaan tonne asti?  ??? Lennetäänkö ihan kenttä kentältä Koreaan asti?

Eiköhän pari tankkausta pitää suorittaa. :)

 

//P.L

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Moikka,

 

Eikös se riittänyt tuo Tenerifen välilasku...

 

-Jukka :)

 

No eikai sentään?  Bojot tarvii koillis-Brasiliaan Kanarian välilaskun, kai ne emput vaatii useamman... Vai vaikuttaako kevyt kone niinkin paljon? ???

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No eikai sentään?  Bojot tarvii koillis-Brasiliaan Kanarian välilaskun, kai ne emput vaatii useamman... Vai vaikuttaako kevyt kone niinkin paljon? ???

 

E-170 kantama on 3 700 km ja E-190 4 200 km. Tyhjänä enemmänkin (kai?)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eli kyllä siihen tulee vähintään kaksi välilaskua kun Emppu tulee lähes tropiikista Pohjolaan.

 

Niinpä...

 

 

-Jukka ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
Vieras
Tämä aihe on nyt suljettu uusilta viesteiltä.