Mikko Sokero

Lentoyhtiöuutisia - Finnair

4 899 viestiä aiheessa

Eikö BA lennä päivittäin nimenomaan reittiä LHR-BKK-SYD? Tällöin BA:lla on päivittäin 2 lähtöä, vaikka Lontooseen lennettäisiinkin vain kerran vuorokaudessa.

 

Myös LH:n lennot jakavat päivittäin Bangkokista eteenäin -- joko Kuala Lumpuriin tai Vietnamiin.

 

Jos lähdöissä tämä mitataan niin siinä tapauksessa mm. LH, BA, AY, LX ovat yhtä "suuria" eurooppalaisia Bangkokissa sillä kaikilla olisi kaksi lähtöä päivässä. Mutta Euroopasta ei tule kuin Finnairilla kaksi lentoa päivässä Bangkokiin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Joo, voi olla että LH:n tilanne on muuttunut, ja nuo Muenchenin lennot lentää sitten Thai codesharena. muistelisin kuitenkin että jossain vaiheessa ainakin LH lensi myös itse Muenchenistä ja joskus kai jopa Berliinistäkin itse.

 

Ja itse tosiaan laskin vain nuo Eurooppa-Bangkok -välit tähän mittaukseen, jatkot muualle Aasiaan/Oseaniaan/Ausseihin/NZ ei ollut laskuissa mukana.

 

Mutta jos LHkaan ei lennä kahdesti päivässä, niin silloin Finski on suurin Bangkokissa, ellei sitten löydy jotain muuta yhtiötä joka lentää kahdesti....

SAS?  Köpiksestä ja Stokiksesta? Vaan lentääkö molemmista päivittäin?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ei yllä SAS Finnairin rinnalle edes vaikka Tukholman vuorot Bangkokiin laskettaisiin mukaan.

 

Lufthansa lensi joku 3 vuotta sitten myös Munchenistä Bangkokiin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

 

Finnair on talvikaudella toiseksi suurin Bangkokin lentoasemalle liikennöivä eurooppalainen reittilentoyhtiö.

 

 

Olisiko suurin Air France-KLM? Kaksi lentoa päivässä, yksi Amsterdamista, yksi Pariisista.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Lehdistötiedote

2.8.2007

 

Finnairin Aasian-lennoilla kova kysyntä

 

Finnairin Eurooppa–Aasia -lentojen kysyntä on kasvanut hyvin. Joustavat ja suorat yhteydet Finnairin Aasian-lennoille tuovat yhä enemmän yritys- ja yksityisasiakkaita niin Pohjoismaista kuin muualtakin Euroopasta. Delhi ja uutena kohteena Mumbai ovat kysyttyjä. 

 

Ruotsissa Finnairin Aasia-liikenteen kysyntä on kasvanut peräti 55 prosenttia edelliseen vuoteen verrattuna.

– Helsingistä Aasian eri kohteisiin on yli 200 lentoa kuukaudessa. Tämä ilahduttaa niin göteborgilaisia kuin tukholmalaisiakin, kertoo yhtiön Ruotsin maajohtaja Riku Helminen. Välilasku Helsinki-Vantaalle koetaan helpoksi ja kenttä onkin valittu monena vuonna Euroopan parhaimmistoon.

 

Ympäristöystävällisyys on Ruotsissa nostettu entistä tärkeämmäksi seikaksi lentoyhtiöitä arvioitaessa.

 

– Monet yritykset suosivat Finnairia, koska meillä on moderni ja ympäristöystävällinen laivasto ja lyhyin ja nopein tie Aasiaan kulkee Helsingin kautta. Nämä tekijät vaikuttavat yritysten päätöksiin valitessa lentoyhtiötä.

 

Mumbain odotetaan nousevan suosituksi syksyn ja talven aikana.

 

– Mumbai on Intian tärkein kaupunki liikematkustuksen, ostosmatkailun ja ajanvietemahdollisuuksien kannalta, ja paras mahdollinen jatkoyhteyspaikka Goan ja Etelä-Intian rantalomakohteisiin, kertoo Finnairin reittistrategiasta ja liikennesuunnittelusta vastaava johtaja Petteri Kostermaa.

 

Finnair lentää Aasiassa suoria lentoja Pekingiin, Kantoniin, Shanghaihin, Hongkongiin, Bangkokiin, Tokioon, Osakaan, Nagoyaan, Delhiin ja Mumbaihin. Kesäkuussa 2008 tulee Finnairin reittiverkostoon mukaan myös Soul. 

 

Finnair Oyj

Viestintä

2.8.2007

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hoidetaas nyt tämä Bangkokin herruus kuntoon eli päämaja tarkisti tiedot ja:

 

Finnair on eurooppalaisista yhtiöistä Bangkokissa suurin sekä paikkaluvultaan että vuoroiltaan jos KL ja AF lasketaan eri yksiköiksi ja jos KL-AF on yksi ja sama yhtiö, niin vuoroja AY:llä saman verran, paikkaluvuissa hopeasija.

 

 

Pienen pohjoismaan lentoyhtiölle joka tapauksessa hyvä sijoitus Bangkokin kokoisella kentällä.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Finnair on eurooppalaisista yhtiöistä Bangkokissa suurin sekä paikkaluvultaan että vuoroiltaan jos KL ja AF lasketaan eri yksiköiksi ja jos KL-AF on yksi ja sama yhtiö, niin vuoroja AY:llä saman verran, paikkaluvuissa hopeasija.

 

 

Jos nyt vielä vähän viilataan.... ;D

 

Kyllä AF-KL on vuositasolla isompi kuin AY koska se tarjoaa kaksi päivittäistä vuoroa ympäri vuoden. AY :lla on kaksi päivittäistä vain joulu-maaliskuu välisenä aikana.

 

Hieno saavutus suomalaisilta kuitenkin :thmbup:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Huono topic, tiedän, mutta kirjoitanpa kuitenkin. Modet voivat siirtää, jos katsovat sen aiheelliseksi. Eli toimiiko muilla Finnairin nettivarausjärjestelmä? Mulle tulee aina virheilmoitus:

 

 

 

Kaikki Helsinki-Japani -reitit on bannattu Finnairin hakukoneessa.  ::) Yleisvirhettä vaan tarjolla.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

7.8.2007

 

Uudet koneet kasvattivat Finnairin liikennettä

 

Finnairin reittiliikenne kasvoi heinäkuussa 24,9 prosenttia edellisvuoteen verrattuna. Sekä Aasian- että Euroopan-liikenteessä kasvu oli noin 30 prosenttia. Kasvua ovat tuoneet erityisesti uudet kaukoliikennekoneet. Kotimaanliikenteessä tarjontaa sopeutettiin keskikesän kysyntää vastaavasti 27 prosenttia, mikä paransi matkustajakäyttöastetta viisi prosenttia ennätykselliseen 72,3 prosenttiin. Muissa liikennelajeissa käyttöaste on laskenut hieman johtuen uusista reittiavauksista. Matkustajakäyttöaste koko reittiliikenteessä oli

79,1 %, joka on 1,0 %-yksikköä matalampi kuin viime vuoden heinäkuussa. Reittiliikenteen matkustajamäärä oli 589 776, kasvua 13,3 %.

 

Finnairin koko liikenteen kysyntä kasvoi heinäkuussa 16,5 % ja tarjonta nousi 20,2 %. Matkustajakäyttöaste oli siten 2,5 %-yksikköä matalampi kuin viime vuonna eli 79,7 %. Konsernin lentoyhtiöt kuljettivat heinäkuussa yhteensä 706 808 matkustajaa, joka on 7,8 % enemmän kuin vuotta aikaisemmin.

 

Finnairin konserniyhtiö Aero kuljetti heinäkuussa 20 218 matkustajaa (- 62,5 %) Helsingin ja Baltian pääkaupunkien välisillä sekä Etelä-Suomen reiteillä. Aeron suoritteet sisältyvät Finnair-konsernin liikennelajikohtaisiin lukuihin. Finnair myi ruotsalaisen FlyNordic-tytäryhtiön kesäkuun lopussa eikä FlyNordicin suoritteita raportoida enää osana Finnair-konsernin liikennetilastoja. Vertailukelpoisuuden vuoksi myös vertailuvuoden luvuista on poistettu FlyNordicin suoritteet.

 

Finnairin reittiliikenteen lennoista 78,4 % saapui 15 minuutin sisällä aikataulun mukaisesta saapumisajasta, muutos edellisvuoteen oli -

3,0 %-yksikköä. Lomalennot mukaan lukien täsmällisyysprosentti oli 76,6 % (-3,1 %-yks.).

 

Reittiliikenne

 

        1. Reittiliikenteen (kansainvälinen + kotimaa) kysyntä (myydyt henkilökilometrit) nousi 24,9 %. Tarjonnan muutos oli 26,4 %. Matkustajakäyttöaste oli 79,1 % eli 1,0 %-yksikköä matalampi kuin viime vuonna.

 

        2. Kansainvälisessä reittiliikenteessä koko matkustajamäärä kasvoi 24,5 %. Tarjonta henkilökilometreillä mitattuna nousi 29,2 %, ja kysyntä (myydyt hkm) kasvoi 27,0 %.

 

                o Euroopan reittiliikenteessä tarjonta nousi 32,6 %, ja kun kysyntä lisääntyi 29,0 %, matkustajakäyttöasteeksi muodostui 77,9 %, 2,2 %-yksikköä matalampi kuin vuotta aiemmin.

 

                o Pohjois-Amerikan reittiliikenteessä tarjonta laski 0,5 % . Myydyt henkilökilometrit laskivat 5,4 %, ja täten käyttöaste oli

                  83,7 %, laskua viime vuodesta 4,3 %-yksikköä.

 

                o Aasian reittiliikenteen henkilökilometritarjonta kasvoi 31,1 %. Kysyntä nousi 30,7 %. Matkustajakäyttöaste laski

                  0,3 prosenttiyksikköä 79,9 %:in.

 

        3. Kotimaan reittiliikenteen kysyntä laski 21,6 %, tarjonnan muutoksen ollessa -27,0 %. Matkustajakäyttöaste nousi 5,0 %-yksikköä 72,3 %:in.

 

      Lomaliikenne

        1. Lomaliikenteen tarjonta laski heinäkuussa 2,5 %, ja kysyntä puolestaan laski 10,5 %. Matkanjärjestäjät ovat tuoneet Suomen markkinoille aiempaa enemmän omia lentokoneitaan. Lomaliikenteen matkustajakäyttöaste oli 82,6 % eli 7,4 prosenttiyksikköä matalampi kuin viime vuonna, mikä johtui Pohjois-Amerikan lomalentojen alemmasta matkustajakäyttöasteesta sekä Euroopan-lomalentojen alemmasta kysynnästä.

 

      Rahti

        1. Kuljetetun rahdin määrä tonneissa mitattuna kasvoi 7,2 %. Reittiliikenteessä kasvu oli 10,4 %. Aasian reittiliikenteessä muutos oli 6,6 %. Euroopassa volyymit nousivat 10,4% ja Pohjois-Amerikassa muutos oli -16,3 %. Rahtikoneilla kuljetetun rahdin määrä laski 41,8 %. Rahtiliikenteen kokonaiskäyttöaste oli 33,8 %. Rahtiliikenteen käyttöaste Aasian liikenteessä oli 37,6 % ja Pohjois-Amerikan liikenteessä 70,1 %.

 

 

Täydelliset liikenneluvut http://www.finnairgroup.com/linked/fi/sijoittajat/Monthly_traffic_dataJULY2007FI.pdf

 

Finnair Oyj

Viestintä

7.8.2007

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Aurinkomatkat aloittaa hinnankorotukset.

 

Finnairin reittilentojen hinnankorotus

Julkaistu 7.8.2007 klo 09:00

 

Finnair korottaa reittilentojen hintoja lentoliikenteen kohonneiden kustannusten vuoksi.

Euroopan reittien hinnankorotus on 10 euroa (meno-paluu) ja kaukoreittien 20 euroa (meno-paluu).

Hinnankorotukset astuvat voimaan 15.8.07 ja koskevat 15.8. tai sen jälkeen varattuja reittilentoja.

Nämä korotukset koskevat Aurinkomatkojen reittilennoilla tehtäviä, 15.8. tai sen jälkeen varattuja matkoja.

 

Aurinkomatkat, Markkinointi (hm)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onpa taas laadittu selkeä tiedote: mitä mahtavat olla Aurinkomatkojen reittilennot?

 

Sanan "Aurinkomatkojen" jälkeen kun olisi pilkku, niin asia olisi selvempi.

 

Mutta reittielennoin lennettäviä AM:n matkojahan siinä tarkoitetaan.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kerrottiinko minne Hongkonginkin pomo Jere Tala on lähtenyt?

 

Nyt kerrotaan. Qatar Airwaysille Shanghaihin.

 

Tämän tietää Matkaviikko.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Lehdistötiedote

8.8.2007

 

Taivaallista tarjoilua

Finnairin rapuviikot alkavat

 

Finnair jatkaa jo traditioksi muodostunutta raputarjoilua. Perjantaista 17. elokuuta alkaen jokirapuja tarjoillaan seitsemättä kertaa kahden viikon ajan bisnesluokassa päivittäisillä lennoilla Helsingistä New Yorkiin.

 

Liikematkustajille tarjotaan alkuruoaksi neljä itäsuomalaista Savonlinnan ympäristöstä pyydystettyä rapua lisukkeineen ja perisuomalaisine juomineen.

 

Uudelta laadukkaalta viinilistaltaan yhtiö suosittelee rapujen kanssa nautittavaksi arvostettua espanjalaista Santiago Ruiz -viiniä. Kyseisen viinin on luonut herra, jonka elämäntyö on huipentunut tässä juomassa. Santiago Ruizin tuoksu on raikkaan hapokas ja hedelmäinen. Maku on kuiva, raikas, aromaattinen ja sopivan pitkä.

 

Taivaalliset rapuviikot ovat saaneet matkustajilta hyvää palautetta: Atlantin yllä on kuultu jopa perinteisiä suomalaisia rapujuhliin liittyviä lauluja. Helsingin ja New Yorkin välillä lentää paljon ulkomaalaisia, joiden avuksi on tehty pieni ravunsyöntiopas. Myös matkustamohenkilökunta opastaa tarvittaessa aloittelevia ravunsyöjiä.

 

Finnair haluaa seurata kausikeittiön vaihteluja ja tarjota lentomatkustajille ajankohtaisia makuelämyksiä läpi eri sesonkien. Jokirapu on tärkeä osa suomalaista gastronomiaa.

 

Finnair lentää kesäkaudella joka päivä Helsingistä New Yorkiin.

 

Finnair Oyj

Viestintä

8.8.2007

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Lehdistötiedote

8.8.2007

 

Taivaallista tarjoilua

Finnairin rapuviikot alkavat

Liikematkustajille tarjotaan alkuruoaksi neljä itäsuomalaista Savonlinnan ympäristöstä pyydystettyä rapua lisukkeineen ja perisuomalaisine juomineen.

Tarkoittaako tuo kenties pontikkaa ??  :P

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tarkoittaako tuo kenties pontikkaa ??  :P

 

No ei. Pontikat tarjoiltiin aikanaan Spearairin koneissa.  ;D

 

Luulisin että Finnair pysyttäytyy Altian virallisissa juomissa, joten snapsina on varmaankin sitten kossua...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Lehdistötiedote

09.08.2007

 

Finnairin kannattavuus parani alkuvuonna

 

Finnairin toiminnallinen tulos parani huhti-kesäkuussa yhdeksän miljoonaa euroa edellisvuodesta 27,2 miljoonaan euroon. Liikevaihto nousi 8,8 prosenttia 538,1 miljoonaan euroon. Konsernin tulosparannuksen keskeisinä tekijöinä olivat Reittiliikenne-liiketoiminta-alueen sekä Finnair Tekniikan parantunut tulos. Koko vuoden toiminnallisen tuloksen arvioidaan ylittävän 70 miljoonaa euroa.

 

Euromääräiset toimintakulut nousivat jakson aikana runsaat kolme prosenttia. Lentotoiminnan yksikkökustannukset sen sijaan laskivat 3,8 prosenttia. Polttoainekustannukset nousivat toisella neljänneksellä kokonaisuudessaan 15 prosenttia, mutta tarjottua tonnikilometriä kohden vain 1,3 prosenttia.

- Yksikkökustannukset ovat laskeneet selvästi tehostamistoimien ansiosta ja kannattavuus on monin osin parantunut. Meneillään olevan laivastouudistuksen läpivienti edellyttää kuitenkin tulostason ja toiminnallisen laadun parantamista vielä nykyisestä, Finnairin toimitusjohtaja Jukka Hienonen sanoo.

 

Finnairin koko matkustajaliikenteen yksikkötuotot henkilökilometriltä pysyivät viime vuoden tasolla, mutta laskivat reittiliikenteessä kolme prosenttia. Rahdin hintataso on laskenut yhdeksän prosenttia Skandinavian markkinoilla kiristyneen kilpailun vuoksi.

 

Huhti-kesäkuussa Finnair-konsernin matkustajaliikenteen tarjonta nousi runsaat 15 prosenttia ja kysyntä kasvoi 14 prosenttia, Aasian-liikenteen kysyntä nousi 26 prosenttia. Matkustajakäyttöaste laski edellisvuodesta prosenttiyksikön 74,6 prosenttiin.

- Uudet avaukset Aasiassa ja Euroopassa ovat menneet hyvin kaupaksi, mutta ovat tuoneet paineita hinnoitteluun. Myös tekemämme kaukoverkoston uudistus on osoittautunut onnistuneeksi. Päivittäiset yhteydet useimpiin Aasian-kohteisiin ovat tehostaneet toimintaa sekä parantaneet tuotetta. Ensi kesänä avaamme viidesti viikossa lennettävän Soulin-reitin, Hienonen kertoo.

 

- Kesän aikana lisääntynyt matkustus ja turvatoimet ovat ruuhkauttaneet matkatavaroita Euroopan suurille kentille ennen näkemättömällä tavalla. Ongelmat ovat heijastuneet myös Finnairin mahdollisuuksiin palvella asiakkaitaan, toimitusjohtaja Hienonen toteaa.

 

Aasian-liikenteen nopea kasvu on kuormittanut myös Helsinki-Vantaan lentoaseman matkustaja- ja matkatavarakapasiteettia. Aasian-liikennettä palveleva terminaalilaajennus helpottaa tilannetta valmistuessaan alkuvuodesta 2009.

 

Finnair Oyj

Viestintä

9.8.2007

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Lehdistötiedote

9.8.2007

 

Finnair tehostaa lentoliikenteensä tuotannon suunnittelua - Ville Iho Reittiliikenteen johtoryhmään

 

Finnairin laajentunut reittiverkosto sekä tehostunut koneiden ja miehistön käyttö asettaa uudenlaisia vaatimuksia yhtiön tuotannon suunnittelulle.

 

Kokonaisvastuu Finnairin lentoliikenteen tuotannon suunnittelusta ja ohjauksesta on 15.8.2007 alkaen yhtiön Operations Logistics -osastolla, johon myös Finnairin operatiivinen johtokeskus Network Control Center (NCC) kuuluu. Samalla osastonjohtaja Ville Iho nimitetään Finnair Reittiliikenteen johtoryhmän jäseneksi. Hän raportoi jatkossa Reittiliikenteen johtaja Henrik Arlelle.

 

Järjestelyllä varmistetaan lentoliikenteen tuotannon tehokkuus ja verkoston luotettavuus. Uuden organisaation vastuulle kuuluu myös lentoliikenteen epäsäännöllisyystilanteiden hallinta ja niihin liittyvän toiminnan kehittäminen asiakkaan näkökulmasta, sekä yhteistoiminnan kehittäminen lentoyhtiön, lentoaseman ja palveluja tuottavien alihankkijoiden kesken.

 

Finnair Oyj

Viestintä

9.8.2007

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kukahan tuolla Finnairin viestinnässä jaksaa keksiä näitä uudissanoja : epäsäännöllisyystilanne esimerkiksi. No,onhan se paljon hienompi  ;D sana kuin myöhästyminen ... ja hämää sopivasti  :thmbup:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Juuri kello viiden radiouutisissa (Radio Suomi) Henrik Arle haukkui aika rankasti Embraer -kalustoa, mm. sähkövikojen määrä koneissa on suuri. Lisäksi jarrujärjestelmiin on tulossa modifikaatioita. Mutta ei silti maininnut, että johto olisi tehnyt virhearvioinnin kaluston hankinnassa (vaihtoehtonahan olisi varmaan ollut CRJ:n pidemmät versiot, -700 ja -900).

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Lentoyhtiö Finnair korjaa kaikki yhtiön käytössä olevien Embraerit. Ennakoivaksi huolloksi kutsutulla remontilla halutaan päästä koneita vaivanneista vioista.

 

Finnairin mukaan Brasiliasta hankituille Embraereissa on ollut keskimääräistä enemmän ongelmia. Näistä on aiheutunut useita lentojen peruutuksia ja suoranaisia vaaratilanteita. Pahin tilanne sattui 1,5 vuotta sitten, kun Helsinki-Vantaalle laskeutuneen Embraer 170 -koneen jarrupiiri jumiuttui, jonka seurauksena uloimmat renkaat räjähtivät.

 

- Kaikki koneet käyvät modifikaatiopaketin läpi, joissa ennakoidaan etteivät viat toistu, sanoo Finnairin varatoimitusjohtaja Henrik Arle YLE Uutisten haastattelussa. Embraereissa on ollut enemmän vikoja kuin vakiintuneessa laivastossa.

 

Lisäksi Finnair aikoo monipuolistaa ja laajentaa Embraereiden varaosavarastoja.

 

- Vikoja on ollut erityisesti sähköjärjestelmäpuolella, sanoo Arle YLE Uutisten haastattelussa. Viat ovat jakautuneet moneen laitteeseen, eikä ole yhtä yksittäistä ilmiötä, joka olisi toiminut huonosti.

 

http://www.lennalomalle.com/content/view/131/1/

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Juuri kello viiden radiouutisissa (Radio Suomi) Henrik Arle haukkui aika rankasti Embraer -kalustoa, mm. sähkövikojen määrä koneissa on suuri. Lisäksi jarrujärjestelmiin on tulossa modifikaatioita. Mutta ei silti maininnut, että johto olisi tehnyt virhearvioinnin kaluston hankinnassa (vaihtoehtonahan olisi varmaan ollut CRJ:n pidemmät versiot, -700 ja -900).

 

Ylen uutisissa kerrotaan samasta asiasta: http://www.yle.fi/uutiset/24h/id66945.html

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
Vieras
Tämä aihe on nyt suljettu uusilta viesteiltä.