Mikko Sokero

Lentoyhtiöuutisia - Finnair

4 899 viestiä aiheessa

Finnair tarjoaa kaikilla kaukolennoillaan ja useimmilla Euroopan-lennoillaan matkustajilleen Asahi-taukoliikuntaa. Euroopan-lennoilla taukojumppaa on voinut jo harrastaa, ja kaukolennoilla se aloitetaan syyskuun alussa.

 

Hetkinen - ensin tiedotettiin että kaukolennoilla aletaan tarjoamaan taukoliikuntaa....ja sitten tiedotetaan että Euroopan lennoilla tarjotaan jo taukoliikuntaa ja aloitetaan kaukolennoilla.

 

Missä oli tiedote, että Euroopan lennoilla aloitetaan Asahi-hieronnan tarjoaminen....Aina ei ihan pysy viestintäosaston kärryillä, ehkä nuo ei ole edes ymmärrettäväkseni tarkoitettu...  :laugh:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Aina ei ihan pysy viestintäosaston kärryillä, ehkä nuo ei ole edes ymmärrettäväkseni tarkoitettu...  :laugh:

 

Eipä noita eri firmojen tiedotusosastojen aivoituksia aina tahdo ymmärtää. :thmbdn: Välillä ovat sellaista kapulakieltä, että alta pois.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mikä kone on jäänyt Roomaan eilisiltana ja miksi? AY783 on lennetty Hesasta Roomaan normaalisti, mutta paluulento on peruttu. Onko koko koneellinen matkustajia majoitettu Roomassa vai onko matkustajat saatu muulla tavalla Helsinkiin?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mikä kone on jäänyt Roomaan eilisiltana ja miksi? AY783 on lennetty Hesasta Roomaan normaalisti, mutta paluulento on peruttu. Onko koko koneellinen matkustajia majoitettu Roomassa vai onko matkustajat saatu muulla tavalla Helsinkiin?

 

OH-LXI joka on yöllä siirretty Vantaalle.

 

Myös moottoririkko OH-LXB on lennetty yöllä Damista Vantaalle ja lähtenyt kotimaanlennolle aamupäivästä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kauppalehti, vapaasti luettava artikkeli

 

Parin vuoden aikana nämä hyvin palvelleet MD-11:t myydään Aeroflotille,

 

Mistähän tämä tieto on tullut? Kaksi kun on jo myyty mutta viisi muutakin leasariyhtiöt myy Aeroflotille?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Lehdistötiedote

7.9.2007

 

Finnairin Aasian-liikenne kasvoi voimakkaasti ja matkustajakäyttöaste nousi

 

Finnairin Aasian-liikenne kasvoi elokuussa 34,9 prosenttia edellisvuoden elokuuhun verrattuna. Käyttöaste nousi 2,9 %-yksikköä 82,5 prosenttiin. Euroopan liikenne kasvoi lähes 30 prosenttia. Pohjois-Amerikan-liikenne laski 4,5 prosenttia ja käyttöaste 86,6 prosenttiin. Kotimaanliikenteessä on tarjontaa vähennetty, mikä on parantanut matkustajakäyttöastetta. Finnairin koko reittiliikenne kasvoi 27,1 % edellisvuoteen verrattuna. Matkustajakäyttöaste reittiliikenteessä oli 77,2 %, joka on 1,7 %-yksikköä korkeampi kuin viime vuoden elokuussa. Matkustajamäärä oli 615 169, kasvua 12,6 %.

 

Lomaliikenteessä kysyntä laski 10,5 prosenttia edellisvuodesta. Kun tarjonta laski samalla vain 1,4 prosenttia, matkustajakäyttöaste laski lomalennoilla 7,8 %-yksikköä. Finnairin koko liikenteen kysyntä ja tarjonta kasvoivat elokuussa 19,8 %. Matkustajakäyttöaste oli siten sama kuin viime vuonna eli 77,1 %. Konsernin lentoyhtiöt kuljettivat elokuussa yhteensä 709 832 matkustajaa, joka on 8,6 % enemmän kuin vuotta aikaisemmin.

 

Finnairin konserniyhtiö Aero kuljetti elokuussa 23 335 matkustajaa (- 60,8 %) Helsingin ja Baltian pääkaupunkien välisillä sekä Etelä-Suomen reiteillä. Aeron suoritteet sisältyvät Finnair-konsernin liikennelajikohtaisiin lukuihin. Finnair myi ruotsalaisen FlyNordic-tytäryhtiön kesäkuun lopussa eikä FlyNordicin suoritteita raportoida enää osana Finnair-konsernin liikennetilastoja. Vertailukelpoisuuden vuoksi myös vertailuvuoden luvuista on poistettu FlyNordicin suoritteet 1.7. alkaen.

 

Finnairin reittiliikenteen lennoista 83,7 % saapui 15 minuutin sisällä aikataulun mukaisesta saapumisajasta, muutos edellisvuoteen oli -4,7 %-yksikköä. Lomalennot mukaan lukien täsmällisyysprosentti oli 82,5 % (-4,5 %-yks.).

 

Reittiliikenne

 

Reittiliikenteen (kansainvälinen + kotimaa) kysyntä (myydyt henkilökilometrit) nousi 27,1 %. Tarjonnan muutos oli 24,4 %. Matkustajakäyttöaste oli 77,2 % eli 1,7 %-yksikköä korkeampi kuin viime vuonna.

 

Kansainvälisessä reittiliikenteessä koko matkustajamäärä kasvoi 23,4 %. Tarjonta henkilökilometreillä mitattuna nousi 27,4 %, ja kysyntä (myydyt hkm) kasvoi 29,3 %.

 

Euroopan reittiliikenteessä tarjonta nousi 28,9 %, ja kun kysyntä lisääntyi 29,5 %, matkustajakäyttöasteeksi muodostui 70,5 %, 0,3 %-yksikköä korkeampi kuin vuotta aiemmin.

 

Pohjois-Amerikan reittiliikenteessä tarjonta nousi 1,0 % . Myydyt henkilökilometrit laskivat 4,5 %, ja täten käyttöaste oli 86,6 %, laskua viime vuodesta 5,0 %-yksikköä.

 

Aasian reittiliikenteen henkilökilometritarjonta kasvoi 30,1 %. Kysyntä nousi 34,9 %. Matkustajakäyttöaste nousi 2,9 prosenttiyksikköä 82,5 %:in.

 

Kotimaan reittiliikenteen kysyntä laski 11,5 %, tarjonnan vähennyksen ollessa 16,6 %. Matkustajakäyttöaste nousi 3,6 %-yksikköä 61,7 %:in.

 

Lomaliikenne

 

Lomaliikenteen tarjonta laski elokuussa 1,4 %, ja kysyntä puolestaan laski 10,5 %. Matkustajakäyttöaste oli 76,4 %, 7,8 prosenttiyksikköä matalampi kuin viime vuonna.

 

Rahti

 

Kuljetetun rahdin määrä tonneissa mitattuna kasvoi 3,9 %. Reittiliikenteessä kasvu oli 10,2 %. Aasian reittiliikenteessä muutos oli 14,5 %. Euroopassa volyymit nousivat 8,0 % ja Pohjois-Amerikassa muutos oli 1,9 %. Rahtikoneilla kuljetetun rahdin määrä laski 59,8 %. Rahtiliikenteen kokonaiskäyttöaste oli 34,4 %. Rahtiliikenteen käyttöaste Aasian liikenteessä oli 38,0 % ja Pohjois-Amerikan liikenteessä 77,3 %

 

 

Täydelliset liikenneluvut  http://www.finnairgroup.com/linked/fi/sijoittajat/Monthly_traffic_dataAUG2007fin.pdf

 

 

 

Finnair Oyj

Viestintä

7.9.2007

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Lehdistötiedote

7.9.2007

 

Finnairilla vähäpäästöisin lomalentolaivasto

 

Finnairin lomalentolaivasto on nyt entistä ympäristömyötäisempi, kun sen seitsemään Boeing 757-200 -koneeseen on asennettu siipien kärkisiivet eli wingletit. Ne parantavat koneen aerodynamiikkaa ja sitä kautta vähentävät lentokoneen polttoaineenkulutusta sekä hiilidioksidin ja typen oksidien päästöjä.

 

– Kärkisiipien ansiosta lentokoneen ilmanvastus on pienentynyt, ja tästä syystä polttoainetta kuluu 4-5 prosenttia vähemmän. Samassa suhteessa syntyy myös vähemmän hiilidioksidipäästöjä, kertoo insinööritoimiston päällikkö Heikki Helander Finnairista.

 

Finnairin Lomalennoilla on yksi maailman korkeimmista Boeing 757 -laivaston käyttöasteista. Asennusten ansiosta koneiden kantama on myös parantunut 370 kilometriä. Kilpailijaan verrattuna Finnairin Boeing 757 kuluttaa polttoainetta ja tuottaa hiilidioksidipäästöjä peräti 15 prosenttia vähemmän matkustajapaikkaa kohti.

 

Finnairin Lomalennoilla on noin 60 kohdetta ympäri maailmaa. Kesäkaudella lennetään pääasiassa Välimeren aurinkorannoille ja talvisin kaukokohteisiin. Lomalentoja myydään ensisijaisesti matkanjärjestäjien kautta, mutta useille lennoille on varattavana paikkoja myös Lomalentojen Internet-sivuilla www.lomalennot.fi.

 

Finnair Oyj

Viestintä

7.9.2007

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

www.finnair.fi kertoo seuraavanlaisia uutisia:

 

Terminaalin numero muuttuu New Yorkissa 15.9.

 

Finnair käytössä American Airlinesin terminaali 8

Finnairin ja American Airlinesin käyttämän terminaalin numero New Yorkin JFK-lentoasemalla muuttuu 15.9.2007. Terminaalin uusi numero on 8.

 

Finnair käyttää John F. Kennedy -lentoasemalla American Airlinesin upouutta terminaalia, joka on aikaisemmin jakautunut terminaaleihin 8 ja 9. Rakennustöiden nyt valmistuessa vanha osa suljetaan 15.9. kello 11.59 ja terminaalin numero on jatkossa pelkästään 8. Terminaali on lentoaseman tilavin ja uudenaikaisin.

 

Terminaalin kokonaispinta-ala on 139 000 m² ja 8 200 m² lähtöaulassa on 84 lähtöselvitys-/lipunkirjoituspistettä sekä 44 itsepalveluautomaattia American Airlinesin asiakkaille. Finnairin lähtöselvitys toimii saarekkeessa numero 5. Finnairin matkustajat käyttävät saapuessaan ja lähtiessään rakennuksen B-siipeä (Concourse B).

 

Bisnesluokan asiakkaiden käytössä on mm. oma turvatarkastuslinja sekä n. 1 000 m² Admirals Club -lounge. Finnair Plus Platinum -kortinhaltijat voivat käyttää erillistä ja ylellistä 650 m² Flagship Lounge -tilaa. Lounge-tiloissa on myös mahdollisuus virkistäytymiseen suihkuhuoneissa. Työnteko onnistuu monilla nettipäätteillä ja bisneskeskuksissa.

 

Terminaalissa on myös erinomaisia kahviloita, ravintoloita ja myymälöitä.

 

Japanissa otetaan käyttöön biometriset tunnisteet 20. marraskuuta

Matkustajilta otetaan kasvokuva ja sormenjäljet maahan saavuttaessa

Japanin maahantuloviranomaiset aloittavat biometristen tunnisteiden keräämisen 20.11.2007 kaikilta 16 vuotta täyttäneiltä, saapuvilta matkustajilta, jotka eivät ole Japanin kansalaisia tai erikoisoleskeluluvan haltijoita.

 

Kasvokuva ja sormenjäljet kerätään maahantulotarkastuksen yhteydessä. Matkustajia, jotka eivät suostu toimenpiteeseen, ei päästetä maahan.

 

Lennot Nürnbergiin päättyvät 30.9.2007

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

www.finnair.fi kertoo seuraavanlaisia uutisia:

 

 

Jaaha, hyva, etta kertovat Flagship Loungen kayttomahdollisuudesta! Lahto kohti Kennedya onkin jo runsaan tunnin kuluttua. Sitten paluu arkeen MD-11:n mukavassa turistiluokassa... ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No mikäs nuorikon, LGE, turistiluokassa tullessa.  :)

 

Näyttää niin väljältä tänään AY6 että ei taida edes Platinalla saada kun Y-luokan jakkaran.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Joskus jo yli vuosi sitten oli puhetta että Finnair starttaisi lennot Kuala Lumpuriin. Onko tästä reitistä luovuttu vai miksi siitä ei ole ollut mainoksia tai muutakaan infoa missään?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Joskus jo yli vuosi sitten oli puhetta että Finnair starttaisi lennot Kuala Lumpuriin. Onko tästä reitistä luovuttu vai miksi siitä ei ole ollut mainoksia tai muutakaan infoa missään?

 

KLIA meni puhin siinä vaiheessa viime keväänä kun keulat käännettiin Intiaan eli Delhistä tehtiin päivittäinen, Mumbai päätettiin aloittaa ja myöskin kun Hong Kongista tehtiin kesäksi päivittäinen, ympärivuotinen ja suora.

Uusi strategia on "vain suoria lentoja" ja KLIA olisi ollut Bangkokin kautta. Ehkä vielä joskus Kuala Lumpur ja Singapore on ohjelmistossa kun Intian nälkä on saatu tyydytettyä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuo Nurnbergin lopettaminen on harmi. Itselläni on yksi asiakas, jolla on päämaja lähistöllä. Pitää taas myydä sika kalliita Lufthansan lippuja... ja silloin kohteena on pikkukenttä nimeltään Hof. Olisi voinut itsekin käydä tuolla Nurnbergissa, siellä kun on vielä edullista tuo hotellien hintatasokin...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
Lennot Nürnbergiin päättyvät 30.9.2007

 

Loppuukohan todellakin lopullisesti lennot, vai olisiko vain talvitauko? Harmi jos loppuu, kun eikös se huhtikuussa aloitettu. Ei kovin pitkäikäinen reitti.  :thmbdn:

 

Edit: kesätauko -> talvitauko  ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
Rahamarkkinoiden kuohunta huolestuttaa investoivaa Finnairia

Julkaistu 11.09.2007, klo 17.49

 

Yhdysvaltain roskaluotoista levinnyt maailman rahamarkkinoiden viime viikkojen kuohunta huolestuttaa Finnaria. Yhtiö on tehnyt kunnianhimoisia konetilauksia tyydyttääkseen Aasian liikenteen rajun kasvun. 

 

Rahamarkkinoiden epäselvä tilanne on nostanut korkoja ja vaikeuttanut rahoituksen saamista.

 

Toimitusjohtaja Jukka Hienonen on jo varoitellut henkilöstöä riskeistä. Hän kirjoitti jo puolitoista viikkoa sitten yhtiön sisäisessä verkossa, että investointiohjelman kanssa on vielä ihmettelemistä, jos tilanne ei ala lähiviikkoina normalisoitumaan.

 

- Jos korkotaso merkittävästi nousee, on harkittava, kyetäänkö kaikkia investointeja tekemään. Toisaalta on myös katsottava, pystytäänkö niistä investoinneista ruuvaamaan yhä parempi tuotto, Hienonen kommentoi kirjoitustaan.

 

Finnairin lentokonehankinnoista maksettavaa kertyy kaksi miljardia euroa. 11 konetta jo tilattu jo sitovasti. Kaikkiaan ostoslistalla on jopa 30 konetta. Uusiin koneisiin tarvitaan lainarahaa, joka voi edelleen kallistua.

 

Hienosen mukaan uusien koneiden hankintaoptioista ei tehdä vielä päätöksiä suuntaan tai toiseen.

 

- Niihin on hyvinkin aikaa, ja meillä on erittäin joustavat sopimusehdot kumppaneidemme kanssa. Niitä harkitaan aina sitten kun ne päivämäärät tulee eteen, joita sopimuksiin on kirjattu.

 

Jos korot kuitenkin nousevat, niin Finnairille niin tuttu kulukuuri voi iskeä. Toisaalta toimitusjohtajan varoittelua voivat osaltaan selittää syksyn palkkaneuvottelut.

 

YLE Uutiset

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

 

Loppuukohan todellakin lopullisesti lennot, vai olisiko vain talvitauko? Harmi jos loppuu, kun eikös se huhtikuussa aloitettu. Ei kovin pitkäikäinen reitti.  :thmbdn:

 

Edit: kesätauko -> talvitauko  ;D

 

Ilmeisesti lopetetaan liian pienen käyttöasteen takia.

 

-Jukka ???

 

Harmin paikka..

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tästä olisi kiva saada lisätietoja:

 

Finnair presenterar nya rutter

måndag september 3 2007

Finnair har utökat sina destinationer till Asien tack vare samarbete med asiatiska flygbolag. De nya destinationerna är:

 

Taipei (Taiwan)

Pakse, Luang Prabang (Laos)

Phnom Penh, Siem Reap (Kambodja)

Ho Chi Minh, Hanoi (Vietnam)

Yangon (Myanmar)

Male (Malediverna)

Manila (Filippinerna)

Seoul, Pusan (Sydkorea)

Jakarta, Denpasar, Surabaya (Indonesien)

Singapore (Singapore)

Kuala Lumpur (Malaysia)

Chiang Mai, Phuket, Trat, Sukhotai, Koh Samui (Thailand)

 

Posted by Travelstart at 02.36e.

 

http://blogg.travelstart.se/2007/09/finnair-present.html

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Codeshareja varmaan juu mutta jos enää mitään ruotsin kieliopista muistaa niin "samarbete med asiatiska flygbolag" tarkoittaa yhtä yhtiötä eikä sellaista yhtiötä ole joka lentäisi noihin kaupunkiehin. PG on lähimpänä mutta ei lennä esim. Pusaniin eikä Filippiineille.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Codeshareja varmaan juu mutta jos enää mitään ruotsin kieliopista muistaa niin "samarbete med asiatiska flygbolag" tarkoittaa yhtä yhtiötä eikä sellaista yhtiötä ole joka lentäisi noihin kaupunkiehin. PG on lähimpänä mutta ei lennä esim. Pusaniin eikä Filippiineille.

 

Kieliopin kertaukseen   ;D

Asiatiska on kyllä monikko ...yksikkö olisi asiatiskt flygbolaget

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kieliopin kertaukseen   ;D

Asiatiska on kyllä monikko ...yksikkö olisi asiatiskt flygbolaget

 

Älä saamari.  :-[  :laugh:

 

No laitetaan sitten PG:n kaveriksi VN niin alkaa olemaan luetellut kaupungit mukana.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
Vieras
Tämä aihe on nyt suljettu uusilta viesteiltä.