Mikko Sokero

Lentoyhtiöuutisia - Finnair

4 899 viestiä aiheessa

Ei ole vielä mikään media tiedottanut, että AY1774 Prevezasta on divertannut tänään Ateenaan ja on siellä vieläkin vaikka 16:30 piti jo saapua Vantaalle.

 

Missä otsikot "matkustajat tulikuumassa Ateenassa"... :o

 

Koska Ateenassa ei ole tulikuuma??? Kuulema siellä on paikallinen talvi eli +20 astetta :D

 

ps. onkos syy tiedossa?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No kyllä joku iltapäivälehti kehittää mahdottoman kovan helteen vaikka minuutissa kun on saatava jotain tuubaa lööppiin ja otsikoihin, ei todellisella kelillä ole mitään merkitystä.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No kyllä joku iltapäivälehti kehittää mahdottoman kovan helteen vaikka minuutissa kun on saatava jotain tuubaa lööppiin ja otsikoihin, ei todellisella kelillä ole mitään merkitystä.

 

 

Aamun delhiläinen oli jopa 40 min etuajassa ;)

 

nimim. olin vastassa muoria kun tänään tuli delhistä :D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

OH-LGG:hen liimaillaan parhaillaan joulupukkitarroja seiskahallissa.

 

Tulee sitten SantaC tutuksi Delhissä ja Isossa Omenassa parin kuukauden ajan.

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tulee sitten SantaC tutuksi Delhissä ja Isossa Omenassa parin kuukauden ajan.

Saa nähdä missä vaiheessa tarrat irtoavat tänä vuonna  :P

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Saa nähdä missä vaiheessa tarrat irtoavat tänä vuonna  :P

 

Tarroissa ei ilmeisesti liimapinta kunnossa kun AY 21 Delhi new info at 14:15.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
Saa nähdä missä vaiheessa tarrat irtoavat tänä vuonna  :P

 

Ryhdyttekö oikein löymään vetoa? ;D

 

Selvisikö muuten mistä se yksi diverttaus Ateenaan muutama päivä sitten johtui? ???

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Koska Ateenassa ei ole tulikuuma??? Kuulema siellä on paikallinen talvi eli +20 astetta :D

 

 

 

OT: Ainakaan joulukuussa 1991. Sen ainoan kerran, kun olen Ateenassa ollut, räntää ja lunta tuli laskeuduttaessa oikein kunnolla ja seuraavana aamuna oli pakkasta.

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kaiholla muistelimme Finnairin suklaakakkua, jota tarjoiltiin jalkiruoaksi siina circa 2002... Ja, kuvia noista hetkista loytyy jopa viela Finnairin Blue Wings -lehdesta. Nyt jalkiruokasi tarjoillaan Ingmannin tai Movenpickin jaateloa pahvikupeista, kun muilla lentoyhtioilla niin tehtaisiin turistin puolella.

 

Älä muuta sano, itsekin sitä suklaakakkua kaiholla muistelen. Siinä on useampikin asia siinä suklaakakakussa. Yksi on se, että sen näki jo päältä, että kyse on laadukkaasta ja maistuvasta jälkiruoasta. Ja se myös maistui eikä vain näyttänyt siltä. Sitten on myös se, miten jälkiruoka tarjoillaan. Kun sen kakkunsa saa palana siitä tarjottimen kakusta, se tuntuu paremmalta kuin mitä nykyisin, kun jälkiruoka on valmiina annoksena lautasella ja se lautanen kaivetaan sieltä tarjoilukärryn uumenista.

 

Olen suht varma, että osalle foorumilaisista tämäkin on vain tyhjänpäiväistä "hienohelmailua", kun kerran sekin on, että odottaa henkilökunnan huolehtivan irtotakkinsa narikkaan laitosta.

Mutta olen myös ihan omasta kokemuksestani vakuuttunut, että osalle se on yksi asia monien joukossa, jonka perusteella se kuva yhtiön parhaimman matkustusluokan palveluista muodostuu.

 

Itsekin olen sanasen aina silloin tällöin vaihtanut matkustamohenkilökunnan kanssa. Niistä sanailuista olen saanut saman kuvan kuin edellä joku toinen; myös henkilökunta itse on, jos ei nyt häpeissään, niin ainakin ihmeissään siitä suunnasta, mihin on business-luokassa menty.

Toisaalta on niinkin, että vaatimattomammallakin setupilla mennään ihan kohtuullisesti, kun henkilökunnan palvelualttius on kohdallaan. Viimeisin business-luokan long haul meni mukavasti sen palveluhalukkuuden kannalta, kun sattui ilmeisesti hyvin levännyt henkilökunta, tms.

Välipalavoileivät olivat kyllä harvinaisen kuivia tälläkin kerralla, ja ne tarjoiltiin busineksessakin todella tiukkaan muoviin pakattuina. Esimerkki voileivästä: kahden "valkoisen leivän" välissä kaksi kuivunutta kurkunviipaletta ja yksi hyvin ohut puolikas tomaattiviipale. Ei mitään levitettä, eikä mitään muutakaan :-\

Kultaako aika muistot, vai miksi tuntuu, että ne leivätkin olivat ennen paljon ruokaisampia täytteidensä puolesta.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Matti, nykyään on kevyt ruokavalio muotia. Suklaakakut joutaa tunkiolle ja leivän täytekin korkeintaan puolen millin kerros  Benecolia.  ;)

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Matti, nykyään on kevyt ruokavalio muotia. Suklaakakut joutaa tunkiolle ja leivän täytekin korkeintaan puolen millin kerros  Benecolia.  ;)

 

 

 

Joo, huomasin kyllä hymiösi... Mutta, kun ainakaan meikäläinen ei muutenkaan jälkiruokia pahemmin nauti, niin olisi kyllä ihan kiva kun olisi edes jotakin houkuttelevaa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Itsekin olen sanasen aina silloin tällöin vaihtanut matkustamohenkilökunnan kanssa. Niistä sanailuista olen saanut saman kuvan kuin edellä joku toinen; myös henkilökunta itse on, jos ei nyt häpeissään, niin ainakin ihmeissään siitä suunnasta, mihin on business-luokassa menty.

Toisaalta on niinkin, että vaatimattomammallakin setupilla mennään ihan kohtuullisesti, kun henkilökunnan palvelualttius on kohdallaan. Viimeisin business-luokan long haul meni mukavasti sen palveluhalukkuuden kannalta, kun sattui ilmeisesti hyvin levännyt henkilökunta, tms.

 

Niin, onko se business luokka enää business, niikuin se muutama vuosi sitten vielä oli. Oma kokemus Euroopan reiteillä on, että kovin vähän verhon etupuolella matkustajia on. Voisi kuvitella, että silloin ao. luokan ylläpito alkaa käydä suhteellisen kalliiksi tuottoihin nähden. Varsinkin, kun osa siellä istujista on upgrade voucherilla tai vastaavalla, jolloin yhtiö ei silloinkaan siitä rahaa saa, vaan antaa määräalennuksen parempana ja tuotantokustannuksiltaan kalliimpana tuotteena. Tältä näkökulmalta kulujen leikkaamisen sielläkin puolella ymmärtää, tosin laadun lasku aina harmittaa. Ja niinkuin tällä foorumilla on usein todettu, lipun ostotilanteessa kuitenkin lähinnä vain raha ratkaisee, jos minimitaso, käytännössä turvallisuus(imago) täytyy.

 

Kyllä volyymit, niin pax kuin € tullevat nykyään verhon takapuolelta. Toista oli ennen kun LHR-HEL täysi A321 oli 75 % businessluokkalaisia tai vielä aikaisemmin, kun AY kaukolennoilla oli kolme luokkaa, ja turisti käsitti vain viimeisen kolmanneksen WC -välikön takapuolella.

 

Ja sitten se kokolihapihvi ja business. Oma vaatimaton näkemykseni on, että lentokoneruokana lähes toivoton yritys. Ensin paistat/pariloit/grillaat, sitten jäähdytät ja lämmität uudestaan, ja vielä lämmitysaikakin voi mennä pahasti yli - kokemusta ja pettymystä on. Mielestäni ainoa oikea tapa on syödä pihvi, kun sen saa suoraan pannulta/parilalta/grillistä, mehevänä ja oikean lämpöisenä. Oma palautteeni on aina ollut, että unohtakaa pihvi ja laittakaa vaikka hyvin tehtyä karjalanpaistia. Mutta makuasiat ovat makuasioita.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
kun AY kaukolennoilla oli kolme luokkaa, ja turisti käsitti vain viimeisen kolmanneksen WC -välikön takapuolella.

 

Mitä vuotta tällöin on eletty?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Toista oli ennen kun LHR-HEL täysi A321 oli 75 % businessluokkalaisia

 

Vanhemmat kolleegat muistelevat aina aikoja, jolloin lennettiin businessluokassa kaikki työmatkat. Nykyisin busineksessa ei lennä juuri muut kuin korkein johto - ja nekin silloin eri koneilla. Mutta kertoivat syyn olleen lähinnä se, ettei joustavia turistiluokan lippuja hyvin lyhyillä varoitusajoilla (toisinaan alle 24h) saanut silloin - pitääkö paikkaansa? Puhutaan siis 1990-luvusta. Kustannustehokkuuden nimissä karsittu on sittemmin sekin ilo siis.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mitä vuotta tällöin on eletty?

 

Ainakin vielä vuonna 1989 oli DC 10:ssä försti, business ja turisti, ja vain viimeinen osa turistina. Itseltäni jäi muutama vuosi Finskin kaukolennot kokematta ulkoimailla oleilun johdosta ja 1994 oli sitten jo nykyinen konfis. Joku muu voisi tietää, milloin muodonmuutos tapahtui. Ajoittuuko MD 11:n käyttöönottoon?

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Vanhemmat kolleegat muistelevat aina aikoja, jolloin lennettiin businessluokassa kaikki työmatkat. Nykyisin busineksessa ei lennä juuri muut kuin korkein johto - ja nekin silloin eri koneilla. Mutta kertoivat syyn olleen lähinnä se, ettei joustavia turistiluokan lippuja hyvin lyhyillä varoitusajoilla (toisinaan alle 24h) saanut silloin - pitääkö paikkaansa? Puhutaan siis 1990-luvusta. Kustannustehokkuuden nimissä karsittu on sittemmin sekin ilo siis.

 

Silloin vanhaan hyvään aikaan ei turistiluokan lippuja saanut mitenkään, jos matkalle ei osunut lauantain ja sunnuntain välistä yötä. Siis kaikki työmatkat tehtiin tästä syystä useimmiten busineksessa. Ja silloin turistiluokan liputkin olivat aika kalliita, joten ristiinkirjoittamisella ei juurikaan säästänyt, ja lentoyhtiöt vahtivat ristiikirjoittelua aika tavalla, näin ainakin matkatoimistot kertoivat.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Vanhemmat kolleegat muistelevat aina aikoja, jolloin lennettiin businessluokassa kaikki työmatkat. Nykyisin busineksessa ei lennä juuri muut kuin korkein johto - ja nekin silloin eri koneilla. Mutta kertoivat syyn olleen lähinnä se, ettei joustavia turistiluokan lippuja hyvin lyhyillä varoitusajoilla (toisinaan alle 24h) saanut silloin - pitääkö paikkaansa? Puhutaan siis 1990-luvusta. Kustannustehokkuuden nimissä karsittu on sittemmin sekin ilo siis.

 

Moikka,

 

Eihän bisneksessä lennä enää kuin kansanedustajat.

 

Mielenkiinnolla luin männä vkolla keltaisesta lehdistöstä, näistä valiokuntamatkoista. Että saavat 11 hengen reissuun ( n. 8 pvää ) menemään 74 t euroa. Aika järkyttävää.

 

Niin, ottivat sitten yhden matkalaisen mukaan, ja voi, joutuivat tyytymään turistiluokan lippuihin. On se niin väärin.

 

No joo. Sorry, OT.

 

-Jukka ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mikä on näissä yhteys kotoiseen Finnairiin?

 

Sori  :-[. Väärä alue. Vaihdetaan mauritaniajutut tuonne muihin uutisiin

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Finnair hakee rahaa Airbus-koneisiin

16.10.2007 10:21

Finnair harkitsee osakeannin järjestämistä rahoittaakseen investointiohjelmaansa.

 

Suunnitellun osakeannin koko on enintään 250 miljoonaa euroa.

 

Finnair aikoo investoida yli miljardi euroa lähinnä uusiin Airbus-koneisiin. Koneet tulevat yhtiön kaukoliikenteeseen. Investointiohjelma jatkuu vuoteen 2010 asti.

 

Hallituksen talouspoliittinen ministerivaliokunta puoltaa osallistumista Finnairin suunnittelemaan osakeantiin. Hallitus antaisi eduskunnalle lisätalousarvioehdotuksen, jossa varattaisiin määräraha valtion osallistumiseksi Finnairin suunnittelemaan osakeantiin. Valtio voisi merkitä osakkeita enintään 139,5 miljoonalla eurolla.

 

Valtio omistaa vajaat 56 prosenttia Finnairin osakkeista. Yhtiön tarkoituksena on kutsua koolle ylimääräinen yhtiökokous päättämään osakeannista loppuvuoden aikana, jos markkinatilanne on suotuisa.

 

 

 

STT

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Finnairin reittilentojen hinnankorotus

 

Julkaistu 15.10.2007 klo 13:00

 

Lentoliikenteen kohonneiden kustannusten vuoksi Finnair korottaa uudelleen reittilentojen hintoja.

 

Euroopan reittien hinnankorotus on 20 euroa (meno-paluu) ja kaukoreittien 40 euroa (meno-paluu).

 

Hinnankorotukset astuvat voimaan 16.10.07 ja koskevat 16.10. tai sen jälkeen varattuja reittilentoja.

 

www.aurinkomatkat.fi

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Silloin vanhaan hyvään aikaan ei turistiluokan lippuja saanut mitenkään, jos matkalle ei osunut lauantain ja sunnuntain välistä yötä. Siis kaikki työmatkat tehtiin tästä syystä useimmiten busineksessa. Ja silloin turistiluokan liputkin olivat aika kalliita, joten ristiinkirjoittamisella ei juurikaan säästänyt, ja lentoyhtiöt vahtivat ristiikirjoittelua aika tavalla, näin ainakin matkatoimistot kertoivat.

 

Ainakin yliopistolla työmatkat tehtiin turistiluokassa. Kokoukset saatettiin suunnitella niin, että lauantai oli kokouspäivä, jotta hukkapäiviä ei tullut niin paljon. Puhuttiin myös APEX-vankeudesta, joka viittasi siihen, että viikonloppu piti viettää matkalla, koska työnantajalla ei ollut varaa businesslippuihin. Netistä ei näytä löytyvän helposti tietoa näistä vanhoista lippusysteemeistä.

 

Noista APEX-lippusäännöistä oli hyötyäkin. Pakollinen vapaapäivä kokouspaikkakunnalla merkitsi sitä, että matkan aikana oli ainakin yksi päivä aikaa ostaa tuliaisia tai kierrellä katselemassa nähtävyyksiä. Nykyään turistilipuillakin aika voi jäädä niin vähiin, että kokouspaikkakuntaa ehtii juuri katsella taksin ikkunasta matkalla lentokentältä kokouspaikalle.

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

<snip>

 

Noista APEX-lippusäännöistä oli hyötyäkin. Pakollinen vapaapäivä kokouspaikkakunnalla merkitsi sitä, että matkan aikana oli ainakin yksi päivä aikaa ostaa tuliaisia tai kierrellä katselemassa nähtävyyksiä. Nykyään turistilipuillakin aika voi jäädä niin vähiin, että kokouspaikkakuntaa ehtii juuri katsella taksin ikkunasta matkalla lentokentältä kokouspaikalle.

 

 

80-luvulla jouduin viettamaan tyhjanpaivaiset 11 paivaa San Franciscossa ja ymparistossa APEX -lippusaantojen takia. Lahdin suoraan lomalta viisastettavaksi,

perilla sain kuulla, etta kurssi oli peruutettu. Pomo oli hieman kiukkuinen, mutta minkas teet?    :laugh:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Nykyään turistilipuillakin aika voi jäädä niin vähiin, että kokouspaikkakuntaa ehtii juuri katsella taksin ikkunasta matkalla lentokentältä kokouspaikalle.

 

Älä muuta sano. Ja talvikaudella se taksin ikkunasta katselukin voi olla hyvin rajoittunutta, kiitos sen, että aamulla on pimeää ja illalla vielä pimeämpää :'(

 

Uutisissa oli tuosta osakeannista ja siitä, että Finnair alkaa panostaa seuraavaksi Intiaan ja Yhdysvaltoihin. Onko täällä tietoa tuosta jälkimmäisestä? Millä aikataululla ja minne niitä Atlantin reittejä tullaan avaamaan?

Tuo suunta on käsittääkseni vielä Aasiaakin paljon enemmän kilpailtu, joten haastetta riittää, että viivan alle saadaan mitään konkreettista.

 

OK, tuolla toisaalla olikin tietoa tästä: Suomi olisi välietappi Intia - USA -reitillä. Vähän kuin Moskova - USA tänään. Saavat ainakin sitä isoympyräetua.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
Vieras
Tämä aihe on nyt suljettu uusilta viesteiltä.