Kirjoitettu Lokakuu 16, 2007 Moikka, Siellähän oli vaihtoehtona, että Jenkkilästä Suomeen Finskillä tai mahdollisesti saman allianssin koneella. Voisikohan se tarkoittaa AA: n 767/ 777 lentoa HK: lle esim. Atlantasta tms. . Miltäs kuulostaisi. -Jukka Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Lokakuu 16, 2007 OK, tuolla toisaalla olikin tietoa tästä: Suomi olisi välietappi Intia - USA -reitillä. Vähän kuin Moskova - USA tänään. Saavat ainakin sitä isoympyräetua. Olisi? On jo! Sekä New York - Delhi että New York - Mumbai onnistuu koneenvaihdolla Helsingissä jo nyt. Voisikohan se tarkoittaa AA: n 767/ 777 lentoa HK: lle esim. Atlantasta Atlanta on Deltan hubi, ei AA:n. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Lokakuu 16, 2007 Olisi? On jo! Sekä New York - Delhi että New York - Mumbai onnistuu koneenvaihdolla Helsingissä jo nyt. Atlanta on Deltan hubi, ei AA:n. No mutta, Jotain/ jostakin, kuitenkin.. Anteeksi huono ameriikan tuntemukseni. No, nyt tiedän tuonkin. OT: Nyt on sitten LQC: ssä Joulupukki kyljissä. Näkyi 7- hallilla tänään olevan .. Valitettavasti lähtönsä Naritaan oli myöhässä ja alkoi satamaan vettäkin. Mutta Rouva saapuu siis huomenna Naritasta, uusissa upeissa teippauksissaan . -Jukka Meinasin lähinnä noita yhteyksiä muihin Ameriikan kaupunkeihin DEL- HEL- XXX..Ja tietysti Mumbai-HEL-XXX, ja toisiin suuntiin samaten. Ja niin yhtiökin varmasti ajattelee. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Lokakuu 16, 2007 Oliko tästä jo? Moskovaan näyttää tulevan kesällä vihdoin toinen päivittäinen oma vuoro: Helsinki - Moskova AY153 09:25-12:05 AY155 17:00-19:45 (16:00-18:45) AY6844 18:45-21:30 (op. by Aeroflot) Moskova - Helsinki AY154 12:55-13:40 AY6843 17:00-17:55 (op. by Aeroflot) AY156 20:30-21:20 Myös partneri AA aloittaa Moskovan-lennot Chicagosta (tosin Domodedovoon): http://biz.yahoo.com/prnews/071016/latu109a.html?.v=1 Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Lokakuu 16, 2007 Myöhästyikö se niiden teippauksien takia? Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Lokakuu 16, 2007 Kun talla hetkella katselee USA:n ja Intian valisten lentoyhteyksien kehittymista, niin siina on kylla ylikuumenemisen vaara. Pelkastaan tassa Newarkin lahikentalla on saanut paivittain ihailla Jet Airwaysin tuliteria 77W-koneita, jotka lentavat Brysselin kautta. Air India on muuttanut valilaskulliset lentonsa nonstopeiksi ja Continental on juuri avannut uuden EWR-BOM-reittinsa. Nonstopeilla lentavat myos AA (ORD-DEL) ja DL. Finnairin mahdollisuudet voisivat olla juuri ehka Mumbain ja Delhin ulkopuolella, jos ja kun uusia reitteja Intiaan lisataan. USA:n paassa potentiaalinen kohde voisi olla Chicago, josta oneworld kumppanilla on erinomaiset jatkoyhteydet. Seuraavana harkinnassa voisi myos olla lansirannikko (esim SFO) -- perustuuhan tuo USA:n ja Intian valinen liikenne paljon hi-tech-yritysten liikenteelle. Kuitenkin Finnairin olisi pystyttava tarjoamaan hyvat vaihtoajat molempiin suuntiin. Vaikkakin, kumma kylla, useat lentoyhtiot valittelevat sita, etta Intian liikenne on kovin yhdensuuntaista (en muuten muista mihinka suuntaan?). Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Lokakuu 16, 2007 AA voisi avata ORD-HEL lennot. Molemmat kaupungit ovat oneworld hubeja ja Finnair saisi näppärästi lisää myytävää Atlantin ylle ilman oman koneen sitomista reitille. Ja AA pääsisi ensimmäisenä amerikkalaisena yhtiönä (pitkään aikaan) korkkaamaan neitseellistä Suomen markkinaa. Todellinen win-win! Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Lokakuu 16, 2007 AA voisi avata ORD-HEL lennot. Molemmat kaupungit ovat oneworld hubeja ja Finnair saisi näppärästi lisää myytävää Atlantin ylle ilman oman koneen sitomista reitille. Ja AA pääsisi ensimmäisenä amerikkalaisena yhtiönä (pitkään aikaan) korkkaamaan neitseellistä Suomen markkinaa. Todellinen win-win! Aivan ja AA tänne vähintään 767:lla parempi olis 777-300 Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Lokakuu 16, 2007 Joo nyt kaikki sitten päiväunelmoivat AA:n triplasta Helsingissä kun Euroopassa ei ole kuin Britannian kentät + FRA jotka ovat saaneet AA:n triplan. Frankfurtiin piti saada toinenkin AA:n päivittäinen tripla eli FRA-ORD mutta edelleen 763 tuolla reitillä niinkun kaikista muistakin Euroopan kohteista. Aivan ja AA tänne vähintään 767:lla parempi olis 777-300 Ei ole AA:lle siunaantunut yhtään kolmesatasta joten unelmointi jatkukoon. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Lokakuu 16, 2007 Ei ole AA:lle siunaantunut yhtään kolmesatasta joten unelmointi jatkukoon. Kyl ne niitä kohta hankkii Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Lokakuu 17, 2007 Kun talla hetkella katselee USA:n ja Intian valisten lentoyhteyksien kehittymista, niin siina on kylla ylikuumenemisen vaara. Pelkastaan tassa Newarkin lahikentalla on saanut paivittain ihailla Jet Airwaysin tuliteria 77W-koneita, jotka lentavat Brysselin kautta. Air India on muuttanut valilaskulliset lentonsa nonstopeiksi ja Continental on juuri avannut uuden EWR-BOM-reittinsa. Nonstopeilla lentavat myos AA (ORD-DEL) ja DL. Air India aikoo ensi vuonna avata hubin Muncheniin: http://airliners1.wordpress.com/2007/09/04/air-india-to-open-european-hub-in-munich/ Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Lokakuu 17, 2007 Finnair Tanskan paras eurooppalainen lentoyhtiö: http://www.taloussanomat.fi/liikenne-ja-kuljetus/2007/10/17/Finnair+liit%E4%E4+parhaiten+Tanskassa/200725795/382 Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Lokakuu 17, 2007 AA voisi avata ORD-HEL lennot. Molemmat kaupungit ovat oneworld hubeja ja Finnair saisi näppärästi lisää myytävää Atlantin ylle ilman oman koneen sitomista reitille. Ja AA pääsisi ensimmäisenä amerikkalaisena yhtiönä (pitkään aikaan) korkkaamaan neitseellistä Suomen markkinaa. Todellinen win-win! Onhan niitä AA:n code-sharejakin Helsinkiin aika paljon... Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Lokakuu 19, 2007 Finnairin lentotoimintaryhmän johtaja vaihtuu. Uudeksi johtajaksi on valittu marraskuun alusta yhtiön pitkäaikainen pääohjaaja, Boeing MD-11 kapteeni, Veikko Sievänen. Yhtiön nykyinen lentotoimintaryhmän johtaja Hannes Bjuström on pyytänyt eroa lokakuun lopusta. Veikko Sieväsen nimitykselle on haettu myös lentoturvallisuushallinnon hyväksyntä, koska hänestä tulee Finnairin lentotoiminnasta ilmailuviranomaisille vastaava, ns nimetty vastuuhenkilö. Veikko Sievänen raportoi yhtiön varatoimitusjohtajalle ja reittiliikenteen johtajalle Henrik Arlelle, ja hänes- tä tulee konsernin hallituksen jäsen. Finnair Oyj Viestintä 19.10.2007 Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Lokakuu 20, 2007 Finnairin koneella vaaratilanne Helsinki-Vantaalla Julkaistu 20.10.2007, klo 09.25 (päivitetty 20.10.2007, klo 09.26) Finnairin Oulusta aamulla kello 07.45 lähtenyt lentokone joutui vaaratilanteeseen Helsinki-Vantaan lentokentällä. Finnairin kone oli laskeutumassa lentokentän kiitoradalle, kun se joutui viime hetkellä nousemaan takaisin ilmaan. Vaaratilanteen aiheutti todennäköisesti ruotsalainen lomalentokone, joka laskeutui kentälle juuri ennen Finnairin konetta. Finnairin kone pääsi kentälle hieman myöhässä kierreltyään muutaman kierroksen ilmassa tilanteen vuoksi. Finnairin kone oli muutamaa paikkaa vaille täynnä matkustajia. YLE Uutiset Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Lokakuu 20, 2007 Vaaratilanteen aiheutti todennäköisesti ruotsalainen lomalentokone, joka laskeutui kentälle juuri ennen Finnairin konetta. Voi hyvät hyssykät sentään. Kai noita nyt tapahtuu isommilla kentillä päivittäin ja EFHK:llakin viikottain/kuukausittain. Aivan normaali tapahtuma. Mikäköhän älynjättiläinen on tällaisenkin "uutisen" pistänyt eteenpäin, jos ei edes aiheuttajakonetta "tiedetä". Kai se nyt on useimmiten se edellä laskeutunut joka jostain syystä hidastelee liikaa kiitotiellä ja silloin seuraava joutuu vetään yli. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Lokakuu 22, 2007 Lehdistötiedote 22.10.2007 Finnair siirtyy talviaikatauluun 28.10. Uusia ympärivuotisia kohteita Mumbai, Bukarest, Ljubljana ja Lissabon Finnairin lentoliikenne siirtyy talviaikatauluun sunnuntaina 28. lokakuuta. Talvikauden myötä aikatauluihin tulee muutoksia. Uusia kohteita tällä talvikaudella ovat kuluvan vuoden keväällä avatut Mumbai, Bukarest, Ljubljana sekä Lissabon. Bangkokin-reitille avataan 3. joulukuuta ja 29. maaliskuuta väliselle ajalle yksi päivittäinen lisävuoro. Näin Bangkokin kapasiteetti kaksinkertaistuu talven huippukaudelle. Geneven-reitille lisätään uusi aamuvuoro 3. joulukuuta alkaen. Helmikuussa Müncheniin avataan neljäs viikkovuoro ja myös Wienin- ja Varsovan-reitit saavat lisävuoroja. – Genevestä, Münchenistä ja Wienistä on hyvät yhteydet Aasiaan ja takaisin. Geneve on erityisesti liikematkustajien suosiossa. Lisäksi sinne lisätään kapasiteettia hiihtokauden aikana, toteaa Liikenteen suunnittelupäällikkö Mattias Wickholm. Edellisvuosien tapaan Lappiin lisätään talvikaudella kapasiteettia, ja tarvittaessa lennetään lisävuoroja. Joulun ja loppiaisen väliseksi ajaksi liikennettä supistetaan tavalliseen tapaan, ja ainoa kaukolento jouluaattona on Bangkokin-vuoro. Gdanskin-reitti jää talvikauden ajaksi tauolle. Kesäaikataulu astuu jälleen voimaan 30. maaliskuuta 2008. Finnair Oyj Viestintä 22.10.2007 Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Lokakuu 22, 2007 ja ainoa kaukolento jouluaattona on Bangkokin-vuoro. Jouluaattona siis kello 18:25-20:15 jos kaikki kaukoreitit ovat palanneet ajallaan kotiin, pitäisi kaikkien kymmenen laajarungon olla Helsinki-Vantaalla. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Lokakuu 23, 2007 Lehdistötiedote 23.10.2007 Finnairille 14 miljoonan euron myyntivoitto FlyNordic-kaupasta Finnair myi ruotsalaisen tytäryhtiönsä FlyNordic norjalaiselle halpalentoyhtiölle Norwegian Air Shuttlelle kesäkuun lopussa. Kauppa vahvistettiin heinäkuun lopussa ja nyt kauppaan liittyvät järjestelyt on saatettu loppuun. FlyNordic-kauppa toteutettiin osakevaihtona, jonka myötä Finnairin omistus Norwegian Air Shuttlesta nousi yli viiteen prosenttiin. Lisäksi Finnair sai optioita, jotka lunastamalla se voi kasvattaa omistusosuuttaan noin kymmeneen prosenttiin vuoden 2008 loppuun mennessä. Kaupasta kirjataan 18,6 miljoonan euron myyntivoitto. Samalla kuudesta Finnair Aircraft Financen omistamasta mutta FlyNordicin käytössä olevasta Boeing MD-80 -koneesta tehdään kolmen miljoonan euron lisäpoisto. Lisäksi FlyNordicista kirjataan 1,5 miljoonan euron liikearvopoisto. Kaupan positiivinen nettovaikutus Finnairin kolmannen neljänneksen liikevoittoon on 14,1 miljoonaa euroa. Kaupan ehdoissa sovittiin Norwegianin ja Finnairin välisestä yhteistyöstä, jossa Finnairin Aasian-liikenteen matkustajille tarjotaan runsas valikoima Skandinavian kohteita, joihin Norwegian tai Fly Nordic lentää. Sama syöttöyhteys syntyy myös näistä kohteista Finnairin Aasian-lennoille. Arviot yhteistyön laajuudesta ensi kesän osalta ovat 30 000 matkustajaa. Yhteistyö laajenee kattamaan suuremman kohdevalikoiman ja kaikki markkinat, kun tietojärjestelmien yhteensovittaminen saadaan toteutetuksi. – FlyNordicin myynti menestyvälle pohjoismaiselle halpalentoyhtiölle on mielekäs Finnairin nykyisen strategian näkökulmasta. Tarkoituksemme on Finnairina keskittyä Eurooppa-Aasia-liikenteeseen ja tehdä yhteistyötä Skandinavian syöttöliikenteen osalta, Finnairin toimitusjohtaja Jukka Hienonen sanoo. Kaupan yhteydessä sovittiin myös FlyNordicin tilauslentotoiminnan tuottojen jaosta tasan Finnairin ja Norwegianin kesken. Syntyneet tuotot kirjataan aikanaan vuoden 2008 viimeiselle neljännekselle. Finnair Oyj Viestintä 23.10.2007 Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Lokakuu 23, 2007 Jouluaattona siis kello 18:25-20:15 jos kaikki kaukoreitit ovat palanneet ajallaan kotiin, pitäisi kaikkien kymmenen laajarungon olla Helsinki-Vantaalla. Se ois kyllä hieno näky! Näyttä olevan Rovaniemen joulupysähdykset historiaa Japanin-lennoilla.. ??? Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Lokakuu 24, 2007 Finnairin visiossa viime viikolla kerrottiin näin: Finnairin liiketoiminnan ytimeen kuuluu myös Lomaliikenne. Finnairin tavoitteena on laajentua valmismatka- ja tilauslentotoiminnassa Suomen markkinoilta Itämeren alueelle, erityisesti Baltian ja Venäjän markkinoille. - Venäjän keskiluokan vaurastuessa matkailu ulkomaille lisääntyy nopeasti. Markkinoille on järkevää mennä lomaliikenne edellä. Uskomme, että ennemmin tai myöhemmin Venäjän lentoliikennemarkkinat avautuvat kansainvälisille toimijoille. Silloin Finnair aikoo olla vahvasti mukana lisäämällä vuoroja Moskovaan ja Pietariin, Hienonen sanoo Vision toteuttaminen alkoi näin: Aurinkomatka lähti Venäjän markkinoille 24.10.2007 09:11 Suomen suurin valmismatkojen järjestäjä Aurinkomatkat ostaa Venäjältä Calypso-nimisen matkatoimiston ja matkanjärjestäjän. Calypso on Pietarin alueen johtavia VIP-matkojen ja räätälöityjen matkojen matkatoimistoja, ja sillä on omaa matkanjärjestäjätoimintaa. Kauppasopimuksen mukaan Aurinkomatkat ostaa osake-enemmistön kaikista kolmesta yritysryhmään kuuluvasta Calypso-yhtiöstä. Kauppa on tarkoitus saattaa päätökseen vuoden vaihteeseen mennessä. Calypso järjestää tänä vuonna noin 15 000 asiakkaan ulkomaanmatkan. Yhtiöryhmän palveluksessa on 60 henkilöä. Aurinkomatkojen strategiana on laajentua Suomen lähialueille. Yhtiö osti vuoden alussa Viron toiseksi suurimman matkanjärjestäjän Horizon Travelin. Aurinkomatkojen liikevaihto vuonna 2006 oli 261 miljoonaa euroa. Yritys myy vuodessa noin 360 000 matkaa. Nuorisomatkailubrandi takeOff ja virolainen Horizon Travel kuuluvat Aurinkomatkat-konserniin. http://www.iltasanomat.fi/uutiset/kotimaa/uutinen.asp?id=1447816 Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Lokakuu 28, 2007 Pietarilainen Rossiya ja Finnair avaavat talviaikataulun tullessa voimaan aikaisen aamuvuoron Pietarin ja Helsingin välille. Kone Lähtee Pietarista 0645 ja saapuu Helsinkiin 0645, tarjoten näin yhteydet Finnairin Euroopan aamulennoille. Kone lähtee takaisin Pietariin klo 0735. Vuoro lennetään aluksi ma-pe, mutta tarkoitus on tehdä siitä päivittäinen. Rossiya hoi- taa lennot. www.lennalomalle.com Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Lokakuu 29, 2007 Lehdistötiedote 29.10.2007 Finnairin miljoonas Aasian-matkustaja laskeutui Helsinkiin Finnairin ja Helsinki-Vantaan lentoaseman miljoonas Aasian-matkustaja saapui maanantaina 29.10. lennolla AY074 Tokiosta Helsinkiin. Japanilaista Tsutomu Tamuraa olivat vastassa Finnairin viestintäjohtaja Christer Haglund ja Finavian viestintäjohtaja Irmeli Paavola. Finnair on määrätietoisesti kasvattanut Aasian-liikennettään 2000-luvulla. Vuonna 2001 Finnair lensi kolmella kaukoliikennekoneella neljään Aasian-kohteeseen yhteensä 13 vuoroa viikossa. – Nyt Finnairin laivastossa on jo 10 laajarunkokonetta, Aasian-kohteita on yhteensä 10 ja niihin lennetään 59 vuoroa viikossa. Jo puolet Finnairin tuotoista tulee Aasian-liikenteestä, kertoo Haglund. – Maantieteellisen sijaintinsa ansioista Helsinki-Vantaan lentoasema on luonteva paikka vaihtaa konetta matkalla Euroopan ja Aasian välillä. Tulevaisuudessa via Helsingistä tulee käsite Euroopan ja Aasian välisessä liikenteessä, kuvailee Paavola. Lyhyimmät, nopeimmat ja ympäristömyötäisimmät lennot Euroopan ja Aasian sekä jatkossa myös Yhdysvaltojen ja Intian välillä kulkevat Helsinki-Vantaan kautta. Finnair on uusinut laivastoaan jo vuodesta 1999 ja liikennöi jo nyt Euroopan-liikenteessään yhtä maanosan nuorimmista laivastoista. Finnair uusii kaukoliikennelaivastonsa ekotehokkailla Airbus A330- ja A340 -koneilla kevääseen 2010 mennessä. Torstaina 84. syntymäpäiväänsä viettävällä Finnairilla on suorat yhteydet Pekingiin, Shanghaihin, Hongkongiin, Kantoniin, Tokioon, Nagoyaan, Osakaan, Delhiin, Mumbaihin ja Bangkokiin Helsinki-Vantaalta. Uusin reitti Souliin avataan kesäkuussa 2008. Finnair Oyj Viestintä 29.10.2007 Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Lokakuu 29, 2007 Finnair avaa tänään kolmannen päivittäisen (ei la fr Hel, ei su fr Fra) vuoron Helsingistä Frankfurtiin E70:lla. Hel-Fra 2025-2205 #ex6 Fra-Hel 0740-1100 # ex7 Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Lokakuu 29, 2007 Finnair avaa tänään kolmannen päivittäisen (ei la fr Hel, ei su fr Fra) vuoron Helsingistä Frankfurtiin E70:lla. Hel-Fra 2025-2205 #ex6 Fra-Hel 0740-1100 # ex7 Kyllä se jo eilen lähti ekan kerran. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla