Mikko Sokero

Lentoyhtiöuutisia - Finnair

4 899 viestiä aiheessa

Finnairin matkustajat pääsevät nauttimaan marraskuun alusta 26 uudesta Kiinan kohteesta kun Dragonairista tulee

Oneworldin 11.s lentoyhtiö.Code share kohteina ei ole Hong Kong, Kanton, Shanghai eikä Peking. Lisäksi Dragonairilla

on lentoja sellaisiin lomakohteisiin kuin Kota Kinablu Borneolla ja Phuket Thaimaassa.

 

www. flygtorget.se

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No mitäs code share -kohteita sitten on?

 

http://www.newsdesk.se/view/pressrelease/finnair-och-dragonair-till-26-staeder-i-kina-176305:

 

Finnairs Sverigechef Riku Helminen kommenterar:

 

– Den 1 november blir Dragonair den elfte medlemmen i flygalliansen oneworld. Det innebär att Finnairs kunder kan se fram emot snabba anslutningar till Zhengzhou, Changchun, Chongqing, Chengdu, Changzhou, Dalian, Fuzhou, Hangzhou, Harbin, Kunming, Ningbo, Nanjing, Nanning, Shenyang, Xi an, Shijiazhuang, Sanya, Shenzhen, Qingdao, Jinan, Tianjin, Wenzhou, Wuhan, Xiangfan, Xiamen och Yantai. Lägg till detta snabba förbindelser till turistorter som Kota Kinabalu i Malaysia, Phuket i Thailand och Phnom Penh i Kambodja.

 

Siirtyisköhän myös Honkkarit klo 20 lähtöaaltoon, jotta paluusuunnassa HKG-HEL-lennolle ehtisi edes osasta noista kohteista saman päivän aikana?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Taidettu vaan listata Dragonairin Kiinan kohteet tuohon eikä code-share lentoja, joita ei ole tulossa(?)

 

Juuri näin epäilen itsekin käyneen sillä eihän tuossa mainita Finnairin olevan codesharella mukana noihin kohteisiin.

 

Ja toisekseen pörssiyhtiö ilmoittaisi noin suuresta määrästä uusia kohteita pörssin kautta eikä Ruotsin Helmisen suulla.  :)

 

Kolmannekseen miksi Finnair ostaisi joka päivä paikkoja noihin kaupunkeihin.

 

Epäilen että joku on nyt käsittänyt väärin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kolmannekseen miksi Finnair ostaisi joka päivä paikkoja noihin kaupunkeihin.

 

Epäilen että joku on nyt käsittänyt väärin.

 

Näin on toki voinut käydä, ei ois eka kerta kun tiedotusvälineet kirjoittaa vähän ohi...

 

Tosin mikään pakkohan ei code-share-sopimuksen ole sisältää ostopakkoa tietystä määrää paikkoja.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Lehdistötiedote

1.11.2007

 

Tehostamistoimet paransivat Finnairin tulosta

 

Finnairin liikevaihto kolmannella neljänneksellä nousi 5,8 prosenttia 545,2 miljoonaan euroon. Toiminnallinen tulos nousi edellisvuoden 22,5 miljoonasta eurosta 39,2 miljoonaan euroon. Lisäksi kolmannelle neljännekselle kirjattiin 17,3 miljoonaa euroa myyntivoittoja. Tulos ennen veroja oli 55,9 miljoonaa euroa.

 

– Finnair on viime vuonna aloitetun tehostamisohjelman ansiosta pystynyt aiempaa parempaan tulokseen, mikä näkyy kolmannen neljänneksen ja koko vuoden luvuissa. Kasvustrategian toteuttaminen ja koneiston hionta ovat vaatineet venymistä niin konsernin ytimessä kuin kaikilla sivustoillakin. Kustannusrakenteen perkaaminen on osa jatkuvaa toiminnan järkeistämistä ja keskittymistä olennaiseen, Finnairin toimitusjohtaja Jukka Hienonen sanoo.

 

Toimintakulut nousivat kolmannella neljänneksellä 1,2 prosenttia. Lentotoiminnan yksikkökustannukset laskivat vajaat kahdeksan prosenttia. Yhtenä tärkeänä tekijänä oli huoltokustannusten lasku uudesta konekalustosta johtuen. Polttoainekustannukset nousivat noin 11 prosenttia, mutta tarjottua tonnikilometriä kohden laskivat kaksi prosenttia.

 

Tammi-syyskuussa Finnair kuljetti 6,7 miljoonaa matkustajaa. Sekä matkustajaliikenteen tarjonta että kysyntä nousivat noin 12 prosenttia. Matkustajakäyttöaste oli edellisvuoden tasolla 76 prosenttia. Aasian-liikenne kasvoi yli 30 prosenttia.

 

– Maailman lentoliikenne on viime vuosina kehittynyt hyvin maailmantalouden imussa. Polttoaineen kallistumisesta huolimatta liikennemäärät ovat kasvaneet kaikilla mantereilla. Erityisen voimakasta kysynnän lisäys on ollut Aasiassa ja Etelä-Amerikassa. Finnairin kasvu tulee Eurooppa-Aasia-liikenteestä. Olemme tämän lajin eurooppalaisessa sarjassa neljäntenä, heti suurten pelaajien jälkeen.

 

Finnair-konsernin matkustajaliikenteen yksikkötuotot henkilökilometriltä laskivat tammi-syyskuussa 1,5 prosenttia. Tuotto matkustajaa kohden nousi 11,1 prosenttia. Koko alkuvuoden toiminnallinen tulos oli 72,2 miljoonaa euroa.

 

Toiminnan tehostamista jatketaan Finnairissa viime vuonna aloitetun 80 miljoonan euron ohjelman mukaisesti. Vuoden 2007 toiminnallisen tuloksen arvioidaan ylittävän 70 miljoonaa euroa.

 

– On ilo julkistaa tällainen tulos Finnairin 84-vuotissyntymäpäivänä. Tämä tulos on todella tarpeen tulevien investointien läpiviemiseksi. Pitkä historia on kunniakas, mutta se ei takaa huomisen menestystä. Menestystä on rakennettava joka päivä. Meillä on edellytykset odottaa tältä vuodelta vuosituhannen tähän asti parasta toiminnallista tulosta.

 

Finnair julkaisi lokakuussa pitkänajan vision, jossa hahmotetaan yhtiön tulevaisuutta kymmenen vuotta eteenpäin. Visio määrittelee Euroopan ja Aasian sekä Pohjois-Amerikan ja Aasian välisen reittiliikenteen keskeisiksi kasvualueiksi.

 

– Äskettäin julkaistu visiomme viestii sitoutumisestamme kasvuun ja kannattavuuteen. Finnairilla on käsissään menestystekijät, joiden avulla voimme toteuttaa tavoitteemme tulla laatu- ja ympäristötietoisen matkustajan halutuimmaksi vaihtoehdoksi pohjoisen pallonpuoliskon mannerten välisessä liikenteessä, toimitusjohtaja Jukka Hienonen sanoo.

 

Finnair Oyj

Viestintä

1.11.2007

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ihan mielenkiinnosta, mikä tuollaisen jarrujen kuumenemisen on voinut aiheuttaa? Eikai jarruja nousukiidossa päällä kuitenkaan pidetä? Jarrujen ohjauksessa mahdollisesti häiriötä vai sitten lämpötila-antureissa?

 

Joskus se vaan jää käsijarru pääle kun lähet ajelemmmaaan..  :o

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Lehdistötiedote

5.11.2007

 

Maapalveluyhtiö Northport Oy myy Ruotsin ja Norjan tytäryhtiönsä

 

Finnair-konserniin kuuluva maapalveluyhtiö Northport Oy on solminut sopimuksen Ruotsin- ja Norjan-tytäryhtiöidensä, Finnhandling AB ja Northport Norway AS, koko osakekannan myynnistä skotlantilaiselle John Menzies Plc:n tytäryhtiölle Menzies Aviationille. Finnair-konsernille kaupasta syntyy kuluvan vuoden viimeiselle neljännekselle reilu viiden miljoonan euron kertaluontoinen tulosparannus.

 

Finnhandling AB toimii Tukholman Arlandan-kentällä ja Northport Norway AS Oslon Gardemoen-kentällä matkustajaselvitys- ja matkatavarankäsittelytoiminnoissa. Finnair perusti Finnhandling AB:n vuonna 2002 uudella kevyellä organisaatiorakenteella. Northport Norway perustettiin samalla toiminta-ajatuksella Norjaan vuoden 2006 syksyllä.

 

– Tukholmassa luomamme toimintamalli on toiminut hyvin. Oslossa viime vuonna perustetulla yhtiöllä alkaa puolestaan olla käynnistysvaihe takanaan, mutta vaatii vielä parannusta. Uskon, että Menzies Aviationin vahva asema maapalvelumarkkinoilla vie nyt myytyjen yhtiöiden kehitystä eteenpäin. Northport keskittyy jatkossa Helsingin-toimintojen kehittämiseen, Northport Oy:n toimitusjohtaja Jukka Hämäläinen sanoo.

 

Menzies Aviation jatkaa Finnairin lentojen maahuolintaa Tukholmassa ja Oslossa. Samalla tehty sopimus avaa mahdollisuuden yhteistyön laajentamiselle muilla lentoasemilla.

 

Menzies Aviation Ltd on maailmanlaajuinen maapalveluyhtiö, jolla on toimintoja 121 lentoasemalla 25 maassa. Yhtiöllä on noin 500 lentoyhtiöasiakasta.

 

Finnair Oyj

Viestintä

5.11.2007

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Finnairin Varsovan lennot lisääntyvät. Tammikuussa aloitetaan kolmas päivittäinen lento ja toukokuussa vielä neljäs, mikä yöpyy Varsovassa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Lehdistötiedote

07.11.2007

 

Finnairin Aasian-liikenne kasvoi yli 40 prosenttia, käyttöasteet nousivat

 

Finnairin reittiliikenne kasvoi 34,3 % edellisvuoteen verrattuna. Aasian-liikenne kasvoi ennätykselliset

41,3 % ja matkustajakäyttöaste nousi 7,5 %-yksikköä 81,6 prosenttiin. Matkustajakäyttöaste reittiliikenteessä oli 74,8 %, joka on 5,1 %-yksikköä korkeampi kuin viime vuoden lokakuussa. Matkustajamäärä oli 608 331, nousua 21,6 %. Vertailulukuina oleviin lokakuun 2006 liikennesuoritteisiin vaikutti jossain määrin matkustamohenkilöstön kaksipäiväinen lakko.

 

Finnairin koko liikenteen kysyntä kasvoi lokakuussa 26,2 % ja tarjonta nousi 19,9 %. Matkustajakäyttöaste oli siten 3,8 %-yksikköä korkeampi kuin viime vuonna eli 76,5 %. Konsernin lentoyhtiöt kuljettivat lokakuussa yhteensä 717 762 matkustajaa, joka on 17,9 % enemmän kuin vuotta aikaisemmin.

 

Finnairin konserniyhtiö Aero kuljetti lokakuussa 25 120 matkustajaa (- 51,5 %) Helsingin ja Baltian pääkaupunkien välisillä sekä Etelä-Suomen reiteillä. Aeron suoritteet sisältyvät Finnair-konsernin liikennelajikohtaisiin lukuihin. Finnair myi ruotsalaisen FlyNordic-tytäryhtiön viime kesäkuun lopussa eikä FlyNordicin suoritteita raportoida enää osana Finnair-konsernin liikennetilastoja. Vertailukelpoisuuden vuoksi myös vertailuvuoden luvuista on poistettu FlyNordicin suoritteet 1.7. alkaen.

 

Finnairin reittiliikenteen lennoista 84,1 % saapui 15 minuutin sisällä aikataulun mukaisesta saapumisajasta. Reittiliikenteen täsmällisyysprosentti oli edellisvuoden lokakuussa sama. Lomalennot mukaan lukien täsmällisyysprosentti oli lokakuussa 82,4 %, muutos edellisvuoteen oli 0,5 %-yksikköä.

 

Reittiliikenne

 

        1. Reittiliikenteen (kansainvälinen + kotimaa) kysyntä (myydyt henkilökilometrit) nousi 34,3 %. Tarjonnan muutos oli 25,2 %. Matkustajakäyttöaste oli 74,8 % eli 5,1 %-yksikköä korkeampi kuin viime vuonna.

 

        2. Kansainvälisessä reittiliikenteessä koko matkustajamäärä kasvoi 31,1 %. Tarjonta henkilökilometreillä mitattuna nousi 28,0 %, ja kysyntä (myydyt hkm) kasvoi 36,3 %.

 

                o Euroopan reittiliikenteessä tarjonta nousi 35,2 %, ja kun kysyntä lisääntyi 36,7 %, matkustajakäyttöasteeksi muodostui 67,0 %, 0,7 %-yksikköä korkeampi kuin vuotta aiemmin.

 

                o Pohjois-Amerikan reittiliikenteessä tarjonta laski 11,2 % . Myydyt henkilökilometrit nousivat 3,0 %, ja täten käyttöaste oli 91,7 %, nousua viime vuodesta 12,7 %-yksikköä.

 

                o Aasian reittiliikenteen henkilökilometritarjonta kasvoi 28,3 %. Kysyntä nousi 41,3 %. Matkustajakäyttöaste nousi 7,5 %-yksikköä 81,6 %:in.

 

        3. Kotimaan reittiliikenteen kysyntä nousi 4,3 %, tarjonnan muutoksen ollessa -4,7 %. Matkustajakäyttöaste nousi 4,9 %-yksikköä 56,7 %:in.

 

      Lomaliikenne

        1. Lomaliikenteen tarjonta nousi lokakuussa 2,1 %, ja kysyntä puolestaan nousi 3,0 %. Matkustajakäyttöaste oli 83,2 %, mikä on 0,7 %-yksikköä korkeampi kuin viime vuonna.

 

      Rahti

        1. Kuljetetun rahdin määrä tonneissa mitattuna kasvoi 13,1 %. Reittiliikenteessä kasvu oli 24,6 %. Aasian reittiliikenteessä muutos oli 37,9 %. Euroopassa volyymit laskivat 13,9 % ja Pohjois-Amerikassa muutos oli -7,8 %. Rahtikoneilla kuljetetun rahdin määrä laski 64,6 %. Rahtiliikenteen kokonaiskäyttöaste oli 67,9 %. Rahtiliikenteen käyttöaste Aasian liikenteessä oli 77,7 % ja Pohjois-Amerikan liikenteessä 83,3 %.

 

 

Täydelliset liikenneluvut  http://www.finnairgroup.com/linked/fi/sijoittajat/Monthly_traffic_dataOCT2007FI.pdf

 

Finnair Oyj

Viestintä

07.11.2007

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Finnairin Varsovan lennot lisääntyvät. Tammikuussa aloitetaan kolmas päivittäinen lento ja toukokuussa vielä neljäs, mikä yöpyy Varsovassa.

 

Muutama vuosi sitten Finnair lopetti Euroopassa yöpyvistä lennoista suurimman osan "kannattamattomuuden ja miehistökulujen" takia. Nyt taas viljellään Brasilialaisihmeitä vähän joka kylään yöpymään.

 

Matkustajia ei ole tarpeeksi vaan kilpailu kai on valttia. Aina se kilpailu määrää tilanteen ja useasta kaupungista lähtee samaan aikaan paikallinen yhtiö ja vieras yhtiö samaan kohteeseen. (ex. ARN josta lentää Blå1,SAS ja AY kaikki kilpaa samaan aikaan??)

 

Kilpailu ei ole koskaan tervettä , niitä kahden lennon matkustajia ei voi istuttaa yhteen koneeseen alli-anssi- yms. liittojen myötä.Toisaalta ko. istutus saisi esim. viherpiipittäjän sirkuttamaan oksallaan päästöjen vähenemisen myötä ehkä muutakin kuin liito-oravanpa**alaulua. (Aloite EU:n suuruudenhulluuskomissiolle!) Aina ei mahdu mutta em. yöpyvissä kyllä. Esim. tätä tapausta ajatellen LOT yritti kesäkaudella -07 lentää aamulla Helsinkiin vaan miksi olisi kun ei ketään ollut kyydissä, sarja peruutettiin muutaman turhan yrityksen jälkeen.

 

Saas taas nähä kauanko "kasvava Aasian liikenne" pystyy maksamaan näitä vajaa puolella kuormalla lentäviä Emppuja, tosin ooonhan ne taloudellisisa ja työllistäviä, niin ainakin tekniikan osalta ja jonnekinhan se valtion raha pitää upottaa jotta seuraavan laman aikana voidaan taas marista veronmaksajien prosenttien perään.

 

No mutta sellaistahan se elämän kiertokulku on. Menee-tulee-menee-tulee-ja taas menee , ja paljon..  ;D

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onneksi näyttää ainakin toi Manchesterin linja kannattavan, koskaan ei ole Emppu ollut puolityhjä, vaikka olen joskus saanutkin tyhjän penkin viereeni. Useammin en kuitenkaan.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onneksi näyttää ainakin toi Manchesterin linja kannattavan, koskaan ei ole Emppu ollut puolityhjä, vaikka olen joskus saanutkin tyhjän penkin viereeni. Useammin en kuitenkaan.

 

Juu korostan sanaa yöpyvä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kuitenkin ajattelisi, että myös kohteella olisi merkitystä. :-[ Mitenköhän muuten kesällä tuo Amsterdamin yöpyvä vuoro (jota nyt lennetään talvikaudella vain parina päivänä viikossa) oli täynnä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Muutama vuosi sitten Finnair lopetti Euroopassa yöpyvistä lennoista suurimman osan "kannattamattomuuden ja miehistökulujen" takia. Nyt taas viljellään Brasilialaisihmeitä vähän joka kylään yöpymään.

 

Ja mitkähän ne lopetetut kohteet olivat? Pariisi?

 

Matkustajia ei ole tarpeeksi vaan kilpailu kai on valttia. Aina se kilpailu määrää tilanteen ja useasta kaupungista lähtee samaan aikaan paikallinen yhtiö ja vieras yhtiö samaan kohteeseen. (ex. ARN josta lentää Blå1,SAS ja AY kaikki kilpaa samaan aikaan??)

 

Blue1:lla ja Sassillako Aasian liikenettä syötetään?

 

Saas taas nähä kauanko "kasvava Aasian liikenne" pystyy maksamaan näitä vajaa puolella kuormalla lentäviä Emppuja

 

Kyllä muuten pystyy. Kaikissa liikenneraporteissa tähän mennessä on todettu Euroopan lisätarjonnan otetun hyvin vastaan ja koneiden täyttöasteet ovat laskeneet vain hieman.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mistäköhän joku on Wikipediaan repäissyt sellaisen tiedon, että Finnair muka alottaisi lennot Sarajevoon ensi keväänä. Vähän epäilyttää... ???

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mistäköhän joku on Wikipediaan repäissyt sellaisen tiedon, että Finnair muka alottaisi lennot Sarajevoon ensi keväänä. Vähän epäilyttää... ???

 

Wikipedia, tuubatötterö.  :)

 

Se on jännä kun joku mukamas tietää pörssiyhtiön asiat jossain wikipediassa. Ei ole kauaa kun poistin wikistä jonkun valopään "faktan" että AY lentää Taipeihin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jeep, joskus katselee niita juttuja siellä ja ihmettelee mistä jotkut saavat päähänsä kaikenlaista.

 

Toisin, joskus on poikkeustapauksia. Ihmettelin aikoinaan sitä Souliakin siellä, joka sitten paljastui ihan oikeaksi tiedoksi ja pian Finnairkin sen vahvisti.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Wikipedia, tuubatötterö.  :)

 

Se on jännä kun joku mukamas tietää pörssiyhtiön asiat jossain wikipediassa. Ei ole kauaa kun poistin wikistä jonkun valopään "faktan" että AY lentää Taipeihin.

 

Niin...

 

Nettihän on HYVIN erilaisista käyttäjistään johtuen melkoinen valheiden verkko.

 

-Jukka :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
Vieras
Tämä aihe on nyt suljettu uusilta viesteiltä.