Kirjoitettu Joulukuu 20, 2007 Finnair ei harkitse vartioiden palkkaamista lennoilleen. Yhtiön tiedotuspäällikön Usko Määtän mukaan tiistain ta- painen häiriköinti lentokoneessa on harvinaista. www.iltalehti.fi/uutiset/200712207007670_uu.shtml Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Joulukuu 21, 2007 Turun Sanomat kertoo, että Finnair suunnittelee Helsinkiä välietapiksi Intian ja Pohjois-Amerikan väliseen liikenteeseensä. Ultrapitkien lentojen suuresta polttoaineenkulutuksesta oli täällä jokin aika sitten puhetta, mutta en onnistunut löytämään sitä. Turun Sanomien artikkelista: Ilmaston kannalta lento Delhistä New Yorkiin tulee edullisemmaksi kahdessa seitsemän tunnin etapissa kuin suorana 14 tunnin lentona mannerten yli muun muassa koneen polttoainelastauksen vuoksi. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Joulukuu 21, 2007 Turun Sanomat kertoo, että Finnair suunnittelee Helsinkiä välietapiksi Intian ja Pohjois-Amerikan väliseen liikenteeseensä. Tuosta oli juttua jo pari kuukautta sitten : http://www.flightforum.fi/discussion/index.php/topic,70879.0.html Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Joulukuu 21, 2007 No niinpäs olikin. Mikähän idea Turun Sanomilla oli julkaista tuo vasta nyt? Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Joulukuu 21, 2007 No niinpäs olikin. Mikähän idea Turun Sanomilla oli julkaista tuo vasta nyt? Juttupula joulun alla ? Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Joulukuu 21, 2007 Aikooko Finnair mahdollisesti tehdä lentoreitin esim. Delhi-Helsinki-New York, jossa Helsinki on vain välilaskupaikka ? Hieman kuten Bangkok ennen Singaporen reitillä... Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Joulukuu 22, 2007 Aikooko Finnair mahdollisesti tehdä lentoreitin esim. Delhi-Helsinki-New York, jossa Helsinki on vain välilaskupaikka ? Hieman kuten Bangkok ennen Singaporen reitillä... Eikös se vaatisi liikennöintioikeudet suoralle Intia-USA-reitille, joita ei ole, vaikka välilasku tehtäisiinkin? Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Joulukuu 22, 2007 No niinpäs olikin. Mikähän idea Turun Sanomilla oli julkaista tuo vasta nyt? Selitys löytyy jutun lopussa: "Turkulainen Delhissä -dokumentissa Taina Törnström kertoo elämästään Intian pääkaupungissa. Turku TV 26.12. klo 16.45. Toimittajana Ari Valjakka." Eikös se vaatisi liikennöinti oikeudet suoralle Intia-USA-reitille, joita ei ole? Turun Sanomien jutussa ei varmaankaan konkreettisesti tarkoiteta ultrapitkää lentoa, vaan sitä, että yhtiö kehittää Helsinkiä gateway-kenttänä, jossa Delhin koneesta sipsutellaan viihtyisästi tax freen ja muiden palvelujen kautta Nykkiläiseen. Ainakin vielä pari viikkoa sitten Jukka Hienonen selitti eräässä tilaisuudessa, että reittien on oltava sellaisia, että kone ehtii tehdä edestakaisen matkan 24 tunnissa, jotta koneiden käyttö olisi tehokasta. Siihen strategiaan ultrapitkä lento ei oikein sovi. Epäilemättä kaluston lisääntyessä Helsingistä avautuukin uusia reittejä Pohjois-Amerikkaan. - Haluamme yhdessä Finavian kanssa kehittää Helsinki-Vantaan lentoasemasta matkailun käsitteen. "Via Helsinki" -konsepti tarkoittaa sitä, että koneenvaihto Helsinki-Vantaalla ei ole vain sujuva kokemus toimivine peruspalveluineen, vaan lentoasemaympäristö uudenlaisine palveluineen muodostuu ainutlaatuiseksi elämykseksi osana business- ja vapaa-ajan matkustuksen kokonaisuutta, Hienonen visioi. Finnairin hyvin alkanut Intian-liikenne avaa mahdollisuuden nopeimpien yhteyksien avaamiselle Pohjois-Amerikan ja Intian välille, koska Suomi sijaitsee lyhyimmän reitin varrella. Kysynnän näiden kahden mantereen välillä odotetaan kasvavan voimakkaasti. Koneenvaihto Helsingissä jakaa matkanteon miellyttäviin osiin ja tarjoaa mahdollisuuden Helsinki-Vantaan lentoaseman runsaisiin palveluihin. Tiedote löytyy täältä: Finnairin visio 2017: Pohjoisen pallonpuoliskon halutuin kaukoliikenneyhtiö Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Joulukuu 22, 2007 Ainakin vielä pari viikkoa sitten Jukka Hienonen selitti eräässä tilaisuudessa, että reittien on oltava sellaisia, että kone ehtii tehdä edestakaisen matkan 24 tunnissa, jotta koneiden käyttö olisi tehokasta. Siihen strategiaan ultrapitkä lento ei oikein sovi. No aivan, mutta tuossa ylempänä ehdotettiin, josko se SAMA lento voisi jatkaa Helsingistä... Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Joulukuu 22, 2007 Ensi kesäksi Finnairin sivuilta saa jo ostaa Toronto-Helsinki-Delhi -menopaluulippuja. Bostonista tai Intiasta alkaville matkoille ei vielä lippuja saa. Bostonin lentojen aikataulu sopisi myös Mumbain lennolle jatkoyhteydeksi. Ehkäpä Toronton lentoja voisi myöhentää muutaman kymmenen minuuttia niin, että vaihtoyhteys Mumbain lennolta olisi mahdollinen. Jo nykyisellä lentoreitistöllä ja tarjonnalla Finnair voisi kuljettaa matkustajia kolmesta Pohjois-Amerikan kaupungista kahteen Intian kaupunkiin. Mitkä olisivat ne muut Pohjois-Amerikan kaupungit, minne Finnairin kannattaisi Hesasta lentää? Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Joulukuu 22, 2007 Mitkä olisivat ne muut Pohjois-Amerikan kaupungit, minne Finnairin kannattaisi Hesasta lentää? Newark, sillä täällä New Jerseyssa riittää intialaisia. Tosin CO lentää jo nonstoppina sekä Mumbaihin ja Delhiin, samoin kuin Air India ainakin näistä toiseen. Jet Airways lentää Newarkista Intiaan Brysselin kautta. Kaikki lennot muuten 777-kalustolla. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Joulukuu 23, 2007 http://www.yle.fi/uutiset/kotimaa/vasen/id78338.html Lontoon lentoja peruttu sumun vuoksi Julkaistu 23.12.2007, klo 21.39 (päivitetty 23.12.2007, klo 21.49) Lontoossa on jouduttu sunnuntaina perumaan yli 120 lähtevää lentovuoroa sumun vuoksi. Myös British Airwaysin lento, jonka oli määrä saapua Helsinkiin myöhään illalla, on peruttu. Lisäksi maanantaiaamun British Airwaysin lento Helsingistä Lontooseen on peruttu, koska se olisi lennetty samalla koneella kuin illan saapuva vuoro. Tiedotuspäällikkö Usko Määttä Finnairilta arvelee, että matkustajat saadaan jouluksi määränpäähänsä joko yhteistyökumppanin tai kilpailevan lentoyhtiön koneella. British Airways ja Finnair lentävät Lontoon-reittiä yhteistyössä. Kaksi Finnairin sunnuntai-illan lentoa Lontoosta Helsinkiin saapuvat tämän hetken tietojen mukaan myöhässä. Koneet pääsevät lähtemään Heathrowlta vasta kello 22:n jälkeen. Lontoon Heathrown kentältä lähteviä lentoja on peruttu ainakin 88, Gatwickin kentältä 25 ja Cityn kentältä 17. Perutut vuorot ovat Britannian sisäisiä sekä Eurooppaan suuntautuvia lentoja. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Joulukuu 29, 2007 Tiukkaa menoa Intiassa. Aika heikolta näyttää Finnairin varautuminen näihin megamyöhästymisiin jos seuraavan linkin jutut pitävät yhtään paikkaansa. http://www.iltasanomat.fi/uutiset/kotimaa/uutinen.asp?id=1470166 Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Joulukuu 29, 2007 Vaikka en ole koskaan käynyt Intiassa, niin kuullostaa ihan normi meiningiltä Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Joulukuu 29, 2007 Hehe. Näitä Iltapäivälehtien uutisia on hauska lukea Kaikki alkoi mennä pieleen Kokemus oli karmaiseva. Joitakin varmasti pelotti. Pahempaa oli luvassa. Painajainen jatkui Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Joulukuu 29, 2007 Hehe. Näitä Iltapäivälehtien uutisia on hauska lukea Kieltämättä . Mutta on aina hyvä muistaa että Pertti Perusturistille voi olla aika järkytys joutua moisiin oloihin. Pieni ajatusleikki: Ollaan oltu pari viikkoa (tutussa ja) turvallisessa Thaikkulassa, kiva hotelli, hyvää ruokaa ja palvelua. Sitten kesken kaiken paluumatkalla jämähdetään jonnekin hevonkuuseen missä epävarmuus ja kulttuurishokki iskee kasvoille. Voi olla joillekin ihan oikeasti traumaattinen kokemus. Toki tästä iltapulujen mässäilystä voidaan olla montaa mieltä (perseestä, toim. huom.) mutta varmasti tässä tapauksessa osa porukasta on ollut oikeasti hämmentynyt tilanteesta. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Joulukuu 29, 2007 Tiukkaa menoa Intiassa. Aika heikolta näyttää Finnairin varautuminen näihin megamyöhästymisiin jos seuraavan linkin jutut pitävät yhtään paikkaansa. http://www.iltasanomat.fi/uutiset/kotimaa/uutinen.asp?id=1470166 Aika paskanjauhamista, eihän siinäkään nyt ole mitään järkeä, että Finnair (tai mikään muukaan yhtiö) "varautuu" näihin vikoihin esim. pitämällä yhtiön mekaanikkoa ja mahdollisesti kaiken maailman varaosia tuommoisessa paikassa, vain että jos sattuisi käymään tämmöinen tapaus. Lentomatkustus nyt vain sattuu olemaan herkkä vioille, varsinkin nille jotka tapahtuvat ~seitsemän tunnin päässä "kotoa" tuollaisella maaperällä missä oikeastaan kaikki todellakin kusee. Tuskin Ahmedabadia on välilaskupaikaksi valittu sen takia, että matkustajilla olisi mukavat oltavat, jos kone sattuu leviämään sinne prkl Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Joulukuu 29, 2007 Niin... Eipä noilla muillakaan firmoilla varakoneita ole... Se vaan on niin, että huolto ja vikavapaita lentskareita ei ole. Eikä ole autojakaan. Ja meillä päin sentään noista pidetään hyvää huolta. Ja lentäjät tekevät aina sen päätöksen, jos jotain häikkää on ( kai jonkun OPS manualin pohjalta), että lennetäänkö vaiko ei. Ainahan se harmittaa, jos kone jää kentälle tai joutuu palaamaan takaisin. Mutta kun ajatellaan moottorivikoja tai paineistus tai hydrauliikkavikoja, niin eihän ole kauheasti vaihtoehtoja. Siitä se riemu syntyisi, jos joku Intialainen nyrkkipaja alkaisi fiksaamaan Ahmadabadissa platalla konetta, turistien nähden. Voi olla että tulisi kotimaisia mekatsuja ikävä. -Jukka Juu, onhan näistä jauhettu aiemmin... Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Joulukuu 29, 2007 Aika paskanjauhamista, eihän siinäkään nyt ole mitään järkeä, että Finnair (tai mikään muukaan yhtiö) "varautuu" näihin vikoihin esim. pitämällä yhtiön mekaanikkoa ja mahdollisesti kaiken maailman varaosia tuommoisessa paikassa, vain että jos sattuisi käymään tämmöinen tapaus. Lentomatkustus nyt vain sattuu olemaan herkkä vioille, varsinkin nille jotka tapahtuvat ~seitsemän tunnin päässä "kotoa" tuollaisella maaperällä missä oikeastaan kaikki todellakin kusee. Tuskin Ahmedabadia on välilaskupaikaksi valittu sen takia, että matkustajilla olisi mukavat oltavat, jos kone sattuu leviämään sinne prkl Ihan asialinjalla näköjään mennään taas... Missä olen puhunut mistään mekaanikoista ja varaosista, varakoneista puhumattakaan? Luulisi nyt että noinkin isolla puljulla olisi vaikkapa hotellit selvitelty (rautalangasta: ei varattu, vaan osoitetiedot yms. selvitelty) valmiiksi paikanpäältä, varsinkin kun "Lentomatkustus nyt vain sattuu olemaan herkkä vioille" ja "Ahmedabadia on välilaskupaikaksi valittu sen takia, että matkustajilla olisi mukavat oltavat, jos kone sattuu leviämään sinne". Näköjään jokaikinen pienenpieni kritiikinpoikanen Finnairia kohtaan kaivaa koloistaan kaikenmaailman kiukuttelijat sekä viisastelijat. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Joulukuu 29, 2007 Tiukkaa menoa Intiassa. Aika heikolta näyttää Finnairin varautuminen näihin megamyöhästymisiin jos seuraavan linkin jutut pitävät yhtään paikkaansa. http://www.iltasanomat.fi/uutiset/kotimaa/uutinen.asp?id=1470166 Minua hieman ihmetyttää näissä tapauksissa se, että lähes poikkeuksetta lentoyhtiön toiminta saa (yhtiöstä riippumatta) mediassa haukut tiedottamisesta tai sen puutteesta, hotellien ja ruokailun järjestelemisestä jne. En kiistä, etteikö kritiikki ole välttämättä paikallaan, mutta minusta tuntuu oudolta ottaen huomioon tällaisen jutun media-arvon, että lentoyhtiöissä toistuvasti kämmäiltäisiin näiden asioiden hoidossa. Onhan yhtiöillä kertynyt vuosikymmenten ajalta kokemusta erilaisista myöhästymisiin liittyvissä järjestelyissä. Yksi pointti on myös, että näin pitkä myöhästyminen on suurelle osalle matkustajista ymmärrettävästi niin kova pala, että kaikki lentoyhtiön toiminta, tiedottaminen ja järjestetty korvaava majoitus nähdään väkisinkin negatiivisessa valossa, vaikka mitä tehtäisiin. Jos pitää reilut pari sataa henkeä majoittaa yllättäen Ahmedabadissa, niin taitaa olla aika mahdoton tehtävä suoriutua siitä matkustajien silmissä hyvin. Toisaalta jos lentoyhtiö saa toistuvasti kritiikkiä tällaisten asioiden hoidosta, mutta ei pistä ilmeisiä epäkohtia kuntoon, niin varmasti silloin negatiivinen julkisuus on täysin ansaittua. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Joulukuu 29, 2007 No on tuo Ahmeadabad parempi kun Jaipur. Kun on isompi kaupunki ja kenttä : paremmat hotellit ja yhteydet. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Joulukuu 29, 2007 No on tuo Ahmeadabad parempi kun Jaipur. Kun on isompi kaupunki ja kenttä : paremmat hotellit ja yhteydet. Ei Jaipurkaan nyt ihan tuppukylä ole : 3,3 miljoonaa asukasta 2005 . Ahmedabadin asukasluku oli 2005 rapiat 5 miljoonaa. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Joulukuu 29, 2007 Ihan asialinjalla näköjään mennään taas... Missä olen puhunut mistään mekaanikoista ja varaosista, varakoneista puhumattakaan? Luulisi nyt että noinkin isolla puljulla olisi vaikkapa hotellit selvitelty (rautalangasta: ei varattu, vaan osoitetiedot yms. selvitelty) valmiiksi paikanpäältä, varsinkin kun "Lentomatkustus nyt vain sattuu olemaan herkkä vioille" ja "Ahmedabadia on välilaskupaikaksi valittu sen takia, että matkustajilla olisi mukavat oltavat, jos kone sattuu leviämään sinne". Näköjään jokaikinen pienenpieni kritiikinpoikanen Finnairia kohtaan kaivaa koloistaan kaikenmaailman kiukuttelijat sekä viisastelijat. En minä sun puheita oo kyseenalaistanut, tuota lehtijuttua moitin. Ja tuo mekatsujuttu olikin vain esimerkki tuosta, että miten (ihmisten mielestä ilmeisesti) VOISI varautua. Ja tarkoitin juuri samaa, kuin Anttikin, että aina moititaan yhtiön tiedotusta, voisiko joskus johtua siitä, että matkustajilla on surempi into keskittyä siihen vitutukseen, että "kaikki on perseellään", eikä kuunnella mahdollisia ohjeita. Sitten mennään itkemään iltapäivälehdille, että mitään ei kerrota. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Joulukuu 29, 2007 En minä sun puheita oo kyseenalaistanut, tuota lehtijuttua moitin. Ja tuo mekatsujuttu olikin vain esimerkki tuosta, että miten (ihmisten mielestä ilmeisesti) VOISI varautua. Ja tarkoitin juuri samaa, kuin Anttikin, että aina moititaan yhtiön tiedotusta, voisiko joskus johtua siitä, että matkustajilla on surempi into keskittyä siihen vitutukseen, että "kaikki on perseellään", eikä kuunnella mahdollisia ohjeita. Sitten mennään itkemään iltapäivälehdille, että mitään ei kerrota. Roger Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Joulukuu 29, 2007 Ja iltapäivälehtien toimittajat osaavat varmaan haukan katseellaan löytää saapuvien matkustajien joukosta vittuuntuneimmat näköiset silmiinsä, mennä haastattelemaan heitä ja saamaan parhaat kommentit heiltä löppejä ajatellen... Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla