Mikko Sokero

Lentoyhtiöuutisia - Finnair

4 899 viestiä aiheessa

Ihan höpöä väittää, etteikö Finnairia koskevat uutiset valtaosin ole myönteisiä. Mitähän muuta yhtiötä media on tähän asti käsitellyt suorastaan silkkihansikkain samalla tavalla kuin Finnairia? Nyt vain on niin, että Finnairilla ja Tuilla on ollut valtavasti ongelmia viime aikoina ja on ihan oikeasti syytä herättää keskustelua siitä, mistä tämä johtuu. Koneilla liian tiukka käyttö? Yhtiöillä valmiudet toimia poikkeustilanteissa huonot? Kyllä Finnairin toimia on voitava kritisoida ja arvioida ihan samalla tavalla kuin muitakin lentoyhtiöitä ja muita pörssiyhtiöitä. Kaikille se vain ei näytä sopivan ja käpy palaa heti kun joku avaa jossain suunsa. Kritiikin esittäminen ei suinkaan tarkoita, että Finnair olisi huono yhtiö, päinvastoin. Nyt ei vain ole mennyt niinkuin pitäisi.

 

Minusta on myos ihan asiallista kysya, mista nama Boeing 757-koneiden nykyiset ongelmat johtuvat. Kiinnostaisi se minuakin tietaa missa mattaa ja miksi. Onko kyse koneiden iasta, huollon tiukalle vedosta vaiko naiden kombinaatiosta? Hairitsee se hieman minuakin, etta Finnair ei hirveasti kommentoi. Ja kohta varmaan teen Finnairille myos sen reklamaation niista kuivista vehnasampyloista, etta ikavia sellaiset selvasti pakkasesta vetaistyt kantyt ovat. ::)

 

Mutta.

 

Varmasti osa kritiikin esittajista ja esim. Finnairin huollon toimivuuden kyseenalaistajista ovat asiallisia henkiloita, jotka eivat yrita vetaa koko yhtiota lokaan vaan ehka enemmankin yrittavat tuoda nama asiat julkisuuteen ja paivanvaloon sen takia, etta niita parannettaisiin ja etta Finnairin luotettavuus paranisi yms., yms. Ongelmallisia ovat sen sijaan ne, jotka joka kaanteessa haukkuvat kaiken Finnairiin liittyvan, Finnairin asiakaspalvelun ja matkustamohenkilokunnan, ruoan, kahden minuutin myohastymiset ynna muut ja kitisevat esim. Finnairin tarjoamaan ruokaan ja matkustamohenkilokuntaan neutraalisti suhtautuvat pinkkilasisiksi pilvilinnojen rakentelijoiksi. Hyva etteivat valehtelijoiksi hauku, jos sanoo, etta kylla ne lentoemot ainakin minulle usein hymyilevat.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Minusta on myos ihan asiallista kysya, mista nama Boeing 757-koneiden nykyiset ongelmat johtuvat. Kiinnostaisi se minuakin tietaa missa mattaa ja miksi.

 

Ei kai niissä sen kummemmin normaalia enempää mättää vaan reititykset on vedetty niin tiukalle etteivät kestä yhtään teknisiä tms. murheita. Tekniikan reistailu on ihan normaalia niin lento- kuin maatoiminnassakin.

 

Ongelman synnyttäjä on kai nimeltään kustannustehokkuus joka ei salli "luppoaikaa" lentojen välillä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Ongelman synnyttäjä on kai nimeltään kustannustehokkuus joka ei salli "luppoaikaa" lentojen välillä.

 

Samaa epäilen itsekin...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ei kai niissä sen kummemmin normaalia enempää mättää vaan reititykset on vedetty niin tiukalle etteivät kestä yhtään teknisiä tms. murheita. Tekniikan reistailu on ihan normaalia niin lento- kuin maatoiminnassakin.

 

Ongelman synnyttäjä on kai nimeltään kustannustehokkuus joka ei salli "luppoaikaa" lentojen välillä.

 

Eiko se olisi helpompaa pyorittaa tuota lomalentorumbaa, jos 757:t lentaisivat pelkastaan esimerkiksi meno-paluuja Kanarialle? Nyt kun niilla lennetaan valilaskuilla kaukomaille enenevissa maarin, sita rikkonaisemmaksi niiden operointi tulee. Kun OH-LGD lensi yksinaan yhden talven pelkkaa Kanariaa, niin eipa silloin nakynyt tallaisia myohastymisia.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Spekulointi on kivaa.

Kun nyt maailma on sen verran muuttunut niistä ajoista kun LGD oli lomalentodivisioonan käytössä, niin nyt on niin kova kysyntä kaukomaille ja Kanariakin on vaihtanut paikkaa 8000km Suomesta Aasiaan päin. Espanjan Kanarialle ei ole niin kovaa kiinnostusta, että 7 Boeingia sahaisi sinne edes takaisin. Ja millä silloin hoidettaisiin kaukomaiden lomalennot?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Spekulointi on kivaa.

Kun nyt maailma on sen verran muuttunut niistä ajoista kun LGD oli lomalentodivisioonan käytössä, niin nyt on niin kova kysyntä kaukomaille ja Kanariakin on vaihtanut paikkaa 8000km Suomesta Aasiaan päin. Espanjan Kanarialle ei ole niin kovaa kiinnostusta, että 7 Boeingia sahaisi sinne edes takaisin. Ja millä silloin hoidettaisiin kaukomaiden lomalennot?

 

Olisikohan kenelläkään heittää spekulaatioita siitä, kuinka paljon kalliimmiksi kaukolomat tulisivat, jos Finnair hankkisi niitä varten laajarunkoista kalustoa, jolla lennot voisi lentää ilman välilaskuja? Välilaskuihin liittyvät riskit ovat lomailijan kannalta hieman kohtuuttomia - milloin ollaan jumissa lumimyrskyn takia Kanadassa matkalla Karibialle ja milloin saa ylimääräisen "lomapäivän" liiankin eksoottisessa Aasian kohteessa. Suorilla lennoilla ongelmat ilmenevät yleensä joko kotona tai lomakohteessa ilman ennalta arvaamatonta eksotiikkaa.

 

Millaisella aikataululla koneita voisi olla käytännössä saatavissa? Tuskinpa reittilennoille kaavailtuja uusia Airbuseja chartereiksi konfiguroidaan...

 

Kuinka paljon 757-kaluston käyttöaste muuten on kasvanut viime vuosina?

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Olisikohan kenelläkään heittää spekulaatioita siitä, kuinka paljon kalliimmiksi kaukolomat tulisivat, jos Finnair hankkisi niitä varten laajarunkoista kalustoa, jolla lennot voisi lentää ilman välilaskuja? Välilaskuihin liittyvät riskit ovat lomailijan kannalta hieman kohtuuttomia - milloin ollaan jumissa lumimyrskyn takia Kanadassa matkalla Karibialle ja milloin saa ylimääräisen "lomapäivän" liiankin eksoottisessa Aasian kohteessa. Suorilla lennoilla ongelmat ilmenevät yleensä joko kotona tai lomakohteessa ilman ennalta arvaamatonta eksotiikkaa.

 

Millaisella aikataululla koneita voisi olla käytännössä saatavissa? Tuskinpa reittilennoille kaavailtuja uusia Airbuseja chartereiksi konfiguroidaan...

 

Kuinka paljon 757-kaluston käyttöaste muuten on kasvanut viime vuosina?

 

Talvikaudella turistikonffatun esim. A330:sen käyttö lomaliikenteessä voisi olla taloudellisesti kannattavaa, koska kanarialle lennetään usein peräkkäin 757:lla ja Thaimaahan riittää menijöitä myös. Hankintapäätöksessä tulee huomioida kuitenkin käyttöaste vuoden ympäri: kesäkaudella matkustajamäärät ja kohteet ovat täysin erilaiset. Esim. pienille Kreikan saarille ei varmasti saada myytyä laajarunkokonetta täyteen. Toisaalta kasvava reittiliikenne tarvitsee kapasiteettia ympäri vuoden, joten laajarunkokoneiden siirtäminen reittiliikenteestä lomaliikenteeseen huippusesongin aikaan ei ainakaan Finnairin ratkaisujen perusteella ole erityisen kannattavaa.

 

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No mutta mitä; 757 on tyssännyt Ahmedabadiin:

 

Finnairin Phuketin-lento jämähti Intiaan

STT, 4.1.2008

 

 

--------------------------------------------------------------------------------

 

Helsingistä Thaimaan Phuketiin matkalla olleen Finnairin koneen matka on keskeytynyt Intian Ahmadabadiin.

 

 

Finnairin tiedotuspäällikön Usko Määtän mukaan viivytys johtuu koneen moottorissa havaitusta polttoainevuodosta. Lento viivästyy vähintään useita tunteja. Määtän mukaan polttoainevuodosta ei ole aiheutunut vaaraa.

 

Koneessa on liki 230 matkustajaa. Heille järjestetään parhaillaan hotellimajoitusta.

 

 

http://www.verkkouutiset.fi/juttu.php?id=120358

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Finnair Oyj - Sijoittajauutiset

FINNAIR-KONSERNIN VIIMEISET ATR-POTKURITURBIINIKONEET MYYTY

 

Finnair on myynyt Aero-tytäryhtiönsä käytössä olleet kolme ATR 72

-potkuriturbiinikonetta venäläiselle UT Air -lentoyhtiölle. Koneet lopettavat

liikennöinnin Aeron liikenteessä ensi sunnuntaina ja siirtyvät uudelle

omistajalle alkuvuoden aikana. Aeron seitsemän koneen laivastosta neljä konetta

myytiin viime vuonna.

 

ATR 72 -koneet palvelivat Finnair-konsernissa vuodesta 1989 lähtien. Finnairin

pitkästä käyttöiästä ja poisto-ohjelmasta johtuen nyt myydyistä koneista

kirjataan ensimmäiselle ja toiselle vuosineljännekselle lievät myyntivoitot.

 

ATR-koneiden poistumisen myötä Finnairissa päättyy vuodesta 1923 yhtäjaksoisena

jatkunut potkuriliikenne. Sen sijaan Finnair Tekniikka jatkaa edelleen

ATR-koneiden huoltoja muille lentoyhtiöille. ATR-koneet ovat suosittu ja

taloudellinen konetyyppi lyhyillä lentoreiteillä.

 

Finnair Oyj

Viestintä

4.1.2008

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Talvikaudella turistikonffatun esim. A330:sen käyttö lomaliikenteessä voisi olla taloudellisesti kannattavaa, koska kanarialle lennetään usein peräkkäin 757:lla ja Thaimaahan riittää menijöitä myös. Hankintapäätöksessä tulee huomioida kuitenkin käyttöaste vuoden ympäri: kesäkaudella matkustajamäärät ja kohteet ovat täysin erilaiset. Esim. pienille Kreikan saarille ei varmasti saada myytyä laajarunkokonetta täyteen. Toisaalta kasvava reittiliikenne tarvitsee kapasiteettia ympäri vuoden, joten laajarunkokoneiden siirtäminen reittiliikenteestä lomaliikenteeseen huippusesongin aikaan ei ainakaan Finnairin ratkaisujen perusteella ole erityisen kannattavaa.

 

Finnairille kaikesta päätellen onkin kannattavinta lentää lomalennot 757:lla. Kysyinkin arviota siitä, kuinka paljon lomareissujen hinnat nousisivat, jos kalustona käytettäisiin "oikeaa" kaukolentokalustoa.

 

Eihän siitä kovin monta vuotta ole, kun lomalentoja lennettiin paljolti MD11- ja A300-koneilla. Jotenkin niilläkin onnistuttiin sinnittelemään hiljaisten välikausien yli, ja Kreikan saarillekin lennettiin komeasti laajarungolla.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Taloussanomat:

 

Lentoyhtiö Finnair lähettää mekaanikkoryhmän erikoiskuljetuksella Intian Ahmedabadiin korjaamaan Phuketin konetta.

 

Finnair lennättää tänään iltapäivällä mekaanikot ja lentokoneen varaosat erikoiskuljetuksella Intian Ahmedabadiin. Kone ottaa Ahmedabadista kyytiin Phuketin matkalaiset.

 

Paluulennolla kone tuo Phuketista kotimaahan palaavat aurinkolomalaiset. Paluumatkalla Phuketin kone koukkaa Ahmedabadin kautta.

 

Finnairin tiedotuspäällikkö Usko Määttä arvioi, että Phuketin meno- ja paluulento myöhästyvät näillä näkymin 12 tuntia.

 

Erikoiskuljetukseen tarkoitetun Boeing-koneen Finnair siirtää Kanarian saarten reitiltä. Yhtiö on vuokrannut reitille toisen koneen. Kanarian lento sujuu Määtän mukaan aikataulussa.

 

Phuketin koneessa olleille 230 matkustajalle Finnair on järjestänyt hotellimajoituksen. Phuketissa kotimatkaa odottavat viettävät myös vielä vuorokauden hotellissa.

 

Mekaanikot palaavat Suomeen Ahmedabadista alkuperäisellä Phuketin koneella.

 

– Vika oli koneen polttoainepumpussa ja säätimessä. Ne joudutaan vaihtamaan. Työ kestää ainakin kahdeksan tuntia, Määttä sanoo.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Näyttää että Arrecifen reitti on nyt sijaiskärsijä tässä. Mikähän kone sinne saadaan vuokrattua.

 

LAT // AY liitto syvenee

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mr. Mannikaista ainakin hymyilyttänee tuo Iltasanomien tämänkertainen otsikkokuva tästä 757-juuttui-Ählämäbädiin-uutisesta. Olivat laittaneet siihen...OH-LQA:n! ::)

 

 

www.iltasanomat.fi

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuli vielä toinen tiedote samasta aiheesta, mutta hieman eri sisältöisenä:

 

Lehdistötiedote

4.1.2008

 

Jäähyväiset Aeron ATR-lentokoneille

 

Finnairin virolainen tytäryhtiö Aero lentää viimeisen lentonsa 6.1.2008. Samalla päättyy Finnairin potkurikoneaikakausi, kun Aeron väreissä viime vuodet lentäneet ATR-72-201-koneet siirtyvät uusille omistajille.

 

– Vuonna 2001 perustimme Viroon uuden lentoyhtiön, jolle Finnairin historiaa kunnioittaen annettiin nimeksi Aero Airlines. Uuden lentoyhtiön tavoitteena oli kehittää kustannustehokas toimintamalli kevyen reittiliikenteen harjoittajana ja samalla kasvattaa Finnair-konsernin markkinaosuutta Baltian maiden nopeasti kehittyvässä ja kasvavassa lentoliikenteessä. Nämä keskeiset tavoitteet on saavutettu, kertoo Finnairin varatoimitusjohtaja Henrik Arle.

 

Aero kuljetti 2005 ja 2006 yhteensä 1,5 miljoonaa matkustajaa. Se lensi molempina vuosina yli 20 000 lentoa eli noin 60 lentoa joka päivä.

 

– Aeron liikevaihto oli noin 50 miljoonaa euroa, ja viime vuosina sen tulos oli lievästi positiivinen. Henkilöstöä meillä oli enimmillään noin 200, joista kolmasosa oli vuokratyövoimaa. Haluankin kiittää kaikkia aerolaisia heidän hienosta panostuksestaan näinä vuosina, sanoo Aeron toimitusjohtaja Tommi Aaltonen.

 

Finnair oli ensimmäinen ATR-72 koneita hankkinut lentoyhtiö maailmassa. Ensimmäinen ATR-72 luovutettiin yhtiölle lokakuussa 1989. Aero lensi ensimmäisen ATR-72 -lentonsa 31.3.2002 Helsinki - Tallinna reitillä. Yhdeksän konetta siirtyi vähitellen Aerolle, ja vuonna 2004 ATR-72 koneet rekisteröitiin Viroon. Koneet ovat olleet koko ajan Finnair Aircraft Financen omistuksessa.

 

– Finnairin ATR-72-koneet ovat konetyyppinsä eniten lentäneitä yksilöitä maailmassa. Konsernin operoinnissa koneille kertyi lentoaikaa yhteensä noin 285 000 tuntia ja yli 450 000 laskeutumista. Runsaista lentotunneista huolimatta koneet ovat vasta elinkaarensa puolivälissä, ja niillä voi vielä lentää useita vuosia. ATR-72 on ollut ihanteellinen konetyyppi lyhyillä syöttöliikennereiteillä, sillä se on hyvin polttoainetehokas. Esimerkiksi matkalla Helsingistä Kuopioon 68-paikkainen ATR-72 kuluttaa polttoainetta vain 11 litraa matkustajaa kohden, kertoo Aeron lentotoiminnan johtaja Timo Honkavaara.

 

Jatkossa Finnairin ja Aeron asiakkaita Tallinnan ja Helsingin välisessä liikenteessä palvelee Finnairin yhteistyökumppani Finncomm Airlines omilla, moderneilla ATR-koneillaan. Lennoilla on Finnairin lennonnumero ja aikataulut pysyvät muuttumattomina.

 

Finnair Oyj

Viestintä

4.1.2008

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mr. Mannikaista ainakin hymyilyttänee tuo Iltasanomien

www.iltasanomat.fi

Minua hymyilytti enemmän vielä siellä ylempänä Euralais-isäntä, joka oli joutunut "bordelliin" viimeiseksi yöksi odottamaan konetta. Satakiloinen äijä kehuu kuinka ei koko yönä nukkunut ja ne oli tosi raskaat 2vrk. Tottakai oli,jos ei mene nukkumaan :laugh:.  Ala-aulassa oli asemiehiä ja huoria. Kyllä minäkin asemiehet tunnistan, huoria en ;). Tietysti piti vielä muistaa mainita että "meidän varsinainen hotelli oli 5 tähteä", niin saadaan naapurit kateellisiksi.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tämähän ei enää tähän kuulu, koska kyseessä oli eri yhtiön koneella matkustanut porukka, mutta totisesti, matkailu avartaa. Ko. herran kuvaus tästä majoitusliikkeestä oli vähemmän mairitteleva. Suorastaan yököttävä.

 

Edit:

 

No niin, ihan täysin jo OT, mutta en malttanut olla laittamatta tätä tähän, kun tässä nyt on reposteltu tuota lehtikirjoittelua, niin pientähän nuo kotimaisten lehtien lentoyhtiöaiheiset jutut on tähän mahalaskuun verrattuna:

 

http://www.hs.fi/kotimaa/artikkeli/National+Geographic+Suomen+j%C3%A4%C3%A4karhut+k%C3%A4rsiv%C3%A4t+ilmaston+l%C3%A4mpenemisest%C3%A4/1135233017392

 

Luulin jo niitten oppineen, mutta ei ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Minua hymyilytti enemmän vielä siellä ylempänä Euralais-isäntä, joka oli joutunut "bordelliin" viimeiseksi yöksi odottamaan konetta. Satakiloinen äijä kehuu kuinka ei koko yönä nukkunut ja ne oli tosi raskaat 2vrk. Tottakai oli,jos ei mene nukkumaan :laugh:.  Ala-aulassa oli asemiehiä ja huoria. Kyllä minäkin asemiehet tunnistan, huoria en ;). Tietysti piti vielä muistaa mainita että "meidän varsinainen hotelli oli 5 tähteä", niin saadaan naapurit kateellisiksi.

 

Samasta aiheesta satakunnan kansassa etusivun juttu ja kauhee poru huorista ja hajusta jne... parempi pysyä eurassa vaan jos ei varaudu vastoinkäymisiin reissuillaan 8)

 

Ja mikäs vika huorissa on ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Päivän mittaan oli radiossakin ollut jokin ohjelma jossa asiaa tarkisteltiin, eli nämä eläkeputkeen lähteneet veivät suunnattomat määrät tietotaitoa mennessään.

Suomeksihan tuo on kuuluisa "perstuntuma" jota noilla kavereilla takuuvarmasti on.

Vaikka tulet koulun penkiltä täysin oppineena vuosien saatossa tulee tuota tuntumaa jota kirjoissa ei kerrota.

Harmin paikka.

Tuota tuntumaa tulee tietty myös johtajille jossain vaiheessa, ehkä siinä vaan menetetään jotain mitä firma olisi tarvinnut. :(

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Lisäksi vielä, jos Finnair kerran kärsii mekaanikkopulasta, niin miksei työpaikkailmoituksia kuitenkaan missään näy? Tämä asia kuuluu mielestäni ihan siihen yhtiön perusjohtamiseen. Olen aiemminkin nähnyt työpaikkailmoituksia lehdissä  ;D

 

Vasen jalka ei tiedä mitä oikea tekee?

 

Ei noita lupakirjan omaavia mekaanikkoja juurikaan taida vapailla markkinoilla olla. Koulutuksesta on keskusteltu tälläkin foorumilla .... eli mm. tuolla

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
Vieras
Tämä aihe on nyt suljettu uusilta viesteiltä.