Kirjoitettu Tammikuu 7, 2008 Minkähänlainen haloo siitä nousisi jos Finnairkin käyttäisi ulkomailla koneensa huollettavana kuten esim. KLM huollattaa Kiinassa ja Lufthansa Manilassa. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Tammikuu 7, 2008 En itsekään siihen usko että Finski ulkoistaisi varsinaisia huoltojaan muualle, mutta aina tuo Suomesta lennättäminen ei välttämättä ole paras mahdollinen ratkaisu. Muistelisin että n. 5 vuotta sitten MD-11 levähti Bangkokiin. Sen sijaan että kone olisi nilkutettu viereiseen Thai Airwaysin MD-11-huoltoon, odoteltiin kiltisti että mekaanikot ja varaosat lennäteltiin Suomesta. Samoin kai se viime torstain 752 olisi voitu lentää Mumbaihin asti ja huollattaa siellä. On melko kallista filosofiaa todeta että edes koneen hajotessa ei luoteta kenenkään muun ammattitaitoon, vaan poikkeuksetta lennätetään aina oma porukka ja varaosat paikan päälle. Vähän kärjistäen voisi ajatella että jos Bussi hajoaa Toulousessa tai Bojo Seattlessa, niin sinnekin lennätetään omat miehet korjaamaan Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Tammikuu 7, 2008 Ootkos Kalle varma että Thain huollolla Bangkokissa on madollisuus ottaa vieraan yhtiön kone samantien sisään ja korjata se prioriteettinä ennen oman firman koneita vai hoituuko homma nopeammin että Helsingissä pakataan äijille osat mukaan ja laitetaan koneella korjausmatkalle. Missä on sanottu ettei luoteta muiden ammattitaitoon? Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Tammikuu 7, 2008 En itsekään siihen usko että Finski ulkoistaisi varsinaisia huoltojaan muualle, mutta aina tuo Suomesta lennättäminen ei välttämättä ole paras mahdollinen ratkaisu. Muistelisin että n. 5 vuotta sitten MD-11 levähti Bangkokiin. Sen sijaan että kone olisi nilkutettu viereiseen Thai Airwaysin MD-11-huoltoon, odoteltiin kiltisti että mekaanikot ja varaosat lennäteltiin Suomesta. Samoin kai se viime torstain 752 olisi voitu lentää Mumbaihin asti ja huollattaa siellä. On melko kallista filosofiaa todeta että edes koneen hajotessa ei luoteta kenenkään muun ammattitaitoon, vaan poikkeuksetta lennätetään aina oma porukka ja varaosat paikan päälle. Vähän kärjistäen voisi ajatella että jos Bussi hajoaa Toulousessa tai Bojo Seattlessa, niin sinnekin lennätetään omat miehet korjaamaan Kyse voi olla myös rahasta! Se voi tulla halvemmaksi lennättää omat mekaanikot korjaamaan paikan päälle. Jos esimerkiksi finskillä ei ole huolto sopimusta Thai kanssa niin hinnat voivat olla "tähtitieteellisiä!!!" Monet lentoyhtiöt tekevät huoltosopimuksen vieraan yhtiön kanssa siltä varalta että kone leviää ulkomaille. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Tammikuu 7, 2008 Hmmm..... Mitenkähän se lento Mumbaihin olisi auttanut? Olisiko seillä ollut maaginen varaosavarasto ja kelpuutuksen omaavia mekenikkoja vastassa? Nyt ei Pexille kuvio aukee Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Tammikuu 7, 2008 Hmmm..... Mitenkähän se lento Mumbaihin olisi auttanut? Olisiko seillä ollut maaginen varaosavarasto ja kelpuutuksen omaavia mekenikkoja vastassa? Nyt ei Pexille kuvio aukee Intiassa ei taida edes olla yhtaan 757-operaattoria. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Tammikuu 8, 2008 Lehdistötiedote 8.1.2008 Finnairin liikenne kasvoi viime vuonna 16,2 prosenttia Finnairin liikenne kasvoi henkilökilometreissä mitattuna 16,2 % vuonna 2007. Finnair-konsernin lentoyhtiöt kuljettivat viime vuonna runsaat 8,6 miljoonaa matkustajaa, mikä on 5,3 % enemmän kuin vertailukelpoinen luku vuotta aikaisemmin. Lentojen käyttöaste oli edellisvuoden tasolla 75,5 prosenttia. Päättyneen vuoden joulukuussa kysyntä kasvoi 18,1 % ja tarjonta 18,3 %. Joulukuussa matkustajia oli yhteensä 608 483, mikä on 4,8 % enemmän kuin vuotta aikaisemmin. Finnairin reittiliikenne kasvoi viime vuonna 22,6 %. Aasian-liikenne kasvoi 32,6 %. Aasian-lennoilla matkusti yli 1,1 miljoonaa matkustajaa. Kaukoreittien matkustajista noin yhdeksän prosenttia matkusti bisnesluokassa. Matkustajia Finnairin reittilennoilla kuljetettiin kaikkiaan vajaat 7,5 miljoonaa. Matkustajakäyttöaste oli 72,9 %, mikä on 1,3 %-yksikköä korkeampi kuin edellisvuonna. Joulukuussa reittiliikenne kasvoi 18,8 % edellisvuoteen verrattuna ja matkustajakäyttöaste oli edellisvuoden tasolla 68,6 %. Reittiliikenteen keskihinta henkilökilometriltä laski ennakkoarvioiden mukaisesti noin kolme prosenttia vuoden viimeisellä neljänneksellä. Lasku johtui liikenteen rakenteen muutoksesta. Finnairin konserniyhtiö Aero kuljetti joulukuussa 14 380 matkustajaa (-57,3 %) Helsingin ja Baltian pääkaupunkien välisillä sekä Etelä-Suomen reiteillä. Aeron suoritteet sisältyvät Finnair-konsernin liikennelajikohtaisiin lukuihin. Finnair myi ruotsalaisen FlyNordic-tytäryhtiön viime kesäkuun lopussa eikä FlyNordicin suoritteita raportoida enää osana Finnair-konsernin liikennetilastoja. Vertailukelpoisuuden vuoksi myös vertailuvuoden luvuista on poistettu FlyNordicin suoritteet 1.7.–31.12. Joulukuussa Finnairin reittiliikenteen lennoista 72,9 % saapui ajallaan, muutos edellisvuoteen oli -5,5 %-yksikköä. Lomalennot mukaan lukien täsmällisyysprosentti oli 69,3 % (-6,9 %-yks.). Kaikista viime vuoden reittilennoista saapui aikataulussa perille 80,4 prosenttia. Lomalennot mukaan lukien täsmällisyysprosentti oli 78,5. Reittiliikenne 1. Reittiliikenteen (kansainvälinen + kotimaa) kysyntä (myydyt henkilökilometrit) nousi 18,8 %. Tarjonnan muutos oli 19,4 %. Matkustajakäyttöaste oli 68,6 % eli 0,3 %-yksikköä matalampi kuin viime vuonna. 2. Kansainvälisessä reittiliikenteessä koko matkustajamäärä kasvoi 13,6 %. Tarjonta henkilökilometreillä mitattuna nousi 22,9 %, ja kysyntä (myydyt hkm) kasvoi 21,8 %. o Euroopan reittiliikenteessä tarjonta nousi 16,4 %, ja kun kysyntä lisääntyi 13,5 %, matkustajakäyttöasteeksi muodostui 63,0 %, -1,7 %-yksikköä matalampi kuin vuotta aiemmin. o Pohjois-Amerikan reittiliikenteessä tarjonta nousi 4,6 % . Myydyt henkilökilometrit nousivat 15,6 %, ja täten käyttöaste oli 84,1 %, nousua viime vuodesta 7,9 %-yksikköä. o Aasian reittiliikenteen henkilökilometritarjonta kasvoi 28,9 %. Kysyntä nousi 27,3 %. Matkustajakäyttöaste laski 0,9 prosenttiyksikköä 71,7 %:in. 3. Kotimaan reittiliikenteen kysyntä laski 12,7 %, tarjonnan muutoksen ollessa -13,5 %. Matkustajakäyttöaste nousi 0,5 %-yksikköä 60,9 %:in. Lomaliikenne 1. Lomaliikenteen tarjonta nousi joulukuussa 15,5 %, ja kysyntä puolestaan nousi 16,5 %. Matkustajakäyttöaste oli 93,9 %, 0,8 prosenttiyksikköä korkeampi kuin viime vuonna. Rahti 1. Kuljetetun rahdin määrä tonneissa mitattuna kasvoi joulukuussa 14,2 %. Reittiliikenteessä kasvu oli 26,0 %. Aasian reittiliikenteessä muutos oli 44,4 %. Euroopassa volyymit nousivat 0,9 % ja Pohjois-Amerikassa muutos oli 4,3 %. Rahtikoneilla kuljetetun rahdin määrä laski 69,2 %. Rahtiliikenteen kokonaiskäyttöaste oli 33,0 %. Rahtiliikenteen käyttöaste Aasian liikenteessä oli 73,9 % ja Pohjois-Amerikan liikenteessä 78,1 %. Koko viime vuonna Finnair kuljetti lähes 100 miljoonaa kiloa rahtia, 5,2 % enemmän kuin vuonna 2006. Täydelliset liikenneluvut http://www.finnairgroup.com/linked/fi/sijoittajat/Monthly_traffic_dataDEC2007FI.pdf Finnair Oyj Viestintä 8.1.2008 Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Tammikuu 8, 2008 Nyt kun Finnair julkisti liikennesuoritteet joulukuulta niin moni lehti retostelee täsmällisyyden laskulla. Ihan kun tämä yleismaailmallinen ilmiö olisi jotenkin nyt suurin murhe kansakunnan tilassa. Ei pysty käsittämään miten junttila Suomi on jos tällaiset jutut, mitkä on USAssa ja Keski-Euroopassa olleet vuosikymmeniä ihan normaaleja, voi Suomessa aiheuttaa näin laajaa keskustelua ja ihmetystä. Onko tämä kansa näin junttia ja metsäläistä ihan oikeasti? Kyllä monen olisi syytä käydä maailmalla vähän katsomassa mitä yllätyksiä sieltä löytyy. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Tammikuu 8, 2008 Suomi on pieni maa ja juttujen aiheet on revittävä mistä niitä vain sattuu saamaan. Ville Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Tammikuu 8, 2008 Montakos kappaletta näitä "megamyöhästymisiä" nyt Finnairin lomalennoilla olikaan joulukuusta alkaen? Lento Oulusta Kanarialle 2x kone jäi Ahmedabadiin Oliko muita? Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Tammikuu 8, 2008 Ihan kun tämä yleismaailmallinen ilmiö olisi jotenkin nyt suurin murhe kansakunnan tilassa. Ei pysty käsittämään miten junttila Suomi on jos tällaiset jutut, mitkä on USAssa ja Keski-Euroopassa olleet vuosikymmeniä ihan normaaleja, voi Suomessa aiheuttaa näin laajaa keskustelua ja ihmetystä. Suomalaisessa yhteiskunnassa ja ajatusmaailmassa näkyy lintukoto ajattelu ja usko omaan paremmuuteen, mikä sitten ilmenee tällaisena "No eihän täällä meillä tuollaista voi tapahtua mutta maailmalla kylläkin"... Kun sitten jotain tapahtuu, esimerkiksi jokin lento on 16h myöhässä, niin se on sitten valtakunnan uutinen, vaikka jossain O´Haren kentällä voi olla päivässä 200 peruttua lentoa eikä se nyt siellä niin ihmeellistä ole. Hyvä esimerkki mielestäni tästä lintukoto ajattelusta on hullun lehmän tauti, viranomaisethan täällä totesivat että ei ole tarpeen edes tutkia asiaa koska sitä ei kuulemma voi millään Suomesta löytyä. Kas kummaa, lopulta kun tutkittiin niin kyllähän sitä täältäkin löytyi... Pieni maa sekoaa pienistä uutisista, eihän täällä tarvitse kuin poliitikon sanoa kolme kertaa peräkkäin "Venäjä", niin se on lähes valtakunnan skandaali... -Lasse Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Tammikuu 8, 2008 Suomalaisessa yhteiskunnassa ja ajatusmaailmassa näkyy lintukoto ajattelu ja usko omaan paremmuuteen, mikä sitten ilmenee tällaisena "No eihän täällä meillä tuollaista voi tapahtua mutta maailmalla kylläkin"... Kun sitten jotain tapahtuu, esimerkiksi jokin lento on 16h myöhässä, niin se on sitten valtakunnan uutinen, vaikka jossain O´Haren kentällä voi olla päivässä 200 peruttua lentoa eikä se nyt siellä niin ihmeellistä ole. Hyvä esimerkki mielestäni tästä lintukoto ajattelusta on hullun lehmän tauti, viranomaisethan täällä totesivat että ei ole tarpeen edes tutkia asiaa koska sitä ei kuulemma voi millään Suomesta löytyä. Kas kummaa, lopulta kun tutkittiin niin kyllähän sitä täältäkin löytyi... Pieni maa sekoaa pienistä uutisista, eihän täällä tarvitse kuin poliitikon sanoa kolme kertaa peräkkäin "Venäjä", niin se on lähes valtakunnan skandaali... -Lasse Hyvä Lasse! Olen täysin samaa mieltä. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Tammikuu 8, 2008 Montakos kappaletta näitä "megamyöhästymisiä" nyt Finnairin lomalennoilla olikaan joulukuusta alkaen? Lento Oulusta Kanarialle 2x kone jäi Ahmedabadiin Oliko muita? OULUSSA: LPA, HKT JA 1.1 -08 TFN HELSINKI: HKT (AHMEDABAD) x 2, BKK, PEK (peruttiin), ACE ja HKT (Tammik -08) Noin ulkomuistista ja Forumin suosiollisella avustuksella. Ja marraskuu oli reittilentojen (kaukolennot) myöh.aikaa Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Tammikuu 8, 2008 Helsingin Sanomien englanninkielinen sivusto väittää, että Finnairin lennoilla tarvitaan lääkärinapua käytännössä lähes päivittäin... ja jonkinasteisia sairastumistapauksia on 1000 vuodessa? http://www.hs.fi/english/article/Doctors+help+needed+on+Finnair+flights+almost+daily/1135233113855 Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Tammikuu 8, 2008 Helsingin Sanomien englanninkielinen sivusto väittää, että Finnairin lennoilla tarvitaan lääkärinapua käytännössä lähes päivittäin Ja seuraavassa lauseessa todetaan joka kymmennen tapauksen olevan todella vakavan. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Tammikuu 8, 2008 Helsingin Sanomien englanninkielinen sivusto väittää, että Finnairin lennoilla tarvitaan lääkärinapua käytännössä lähes päivittäin... ja jonkinasteisia sairastumistapauksia on 1000 vuodessa? http://www.hs.fi/english/article/Doctors+help+needed+on+Finnair+flights+almost+daily/1135233113855 Samoin suomenkielinen: http://www.hs.fi/kotimaa/artikkeli/1135233095014 Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Tammikuu 8, 2008 OULUSSA: LPA, HKT JA 1.1 -08 TFN HELSINKI: HKT (AHMEDABAD) x 2, BKK, PEK (peruttiin), ACE ja HKT (Tammik -08) Noin ulkomuistista ja Forumin suosiollisella avustuksella. Ja marraskuu oli reittilentojen (kaukolennot) myöh.aikaa Toi BKK/PEK oli reittilento, ei lomalento. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Tammikuu 8, 2008 Toi BKK/PEK oli reittilento, ei lomalento. Lomalaisia noillakin lennoilla, molemmilla matkatoimistojen "pakettimatkailijoita". Varsinkin Pekingiläisessä. Siinä mielessä "lomalento". 8) Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Tammikuu 8, 2008 Lomalaisia noillakin lennoilla, molemmilla matkatoimistojen "pakettimatkailijoita". Varsinkin Pekingiläisessä. Siinä mielessä "lomalento". 8) Onpas kaukaa haettu juttu. Reittilento kun reittilento. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Tammikuu 8, 2008 Niin, olen minakin monesti lentanyt lomalle reittilennolla. Itse asiassa en ole koskaan lentanyt minnekaan ns. tyon puolesta, aina ollut kyse jonkin sortin lomasta. Edellisesta tilauslennosta on aikaa jo yli 10 vuotta. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Tammikuu 8, 2008 Ihan kun tämä yleismaailmallinen ilmiö olisi jotenkin nyt suurin murhe kansakunnan tilassa. Ei pysty käsittämään miten junttila Suomi on jos tällaiset jutut, mitkä on USAssa ja Keski-Euroopassa olleet vuosikymmeniä ihan normaaleja, voi Suomessa aiheuttaa näin laajaa keskustelua ja ihmetystä. Onko tämä kansa näin junttia ja metsäläistä ihan oikeasti? Kyllä monen olisi syytä käydä maailmalla vähän katsomassa mitä yllätyksiä sieltä löytyy. ...no joo, toisaalta noin, mutta kun maailmalla käy ja ihmettelee touhua niin väistämättä tulee semmoinen johtopäätös, että yksi maailman harvoista edes lähes toimivista yhteiskunnista on Suomi. Itse olen käynyt vain kahdessa maassa, missä asiat toimivat yhtä hyvin tai paremmin (mielestäni..); Islanti ja Ruotsi. En ymmärrä miksi meidän pitäisi antaa asioiden mennä samalle mallille kuin muualla, ja kutsua sitä sivistykseksi? On se totta, että tiedotusvälineet repivät juttujen puutteessa juttuja ihme asioista, mutta kyllä me voidaan olla ylpeitä siitä miten täällä asiat yleensä pelaa nyt. Ja kuinkas se menikään, tyytyväisyys tappaa kehityksen; kun lehdet paukuttaa tämmöisiä "pikkuepäköhtia", niin on motivaatiota pitää asiat hyvinä! Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Tammikuu 8, 2008 Onpas kaukaa haettu juttu. Reittilento kun reittilento. Tilauslento = TILAUSlento Lomalento = LOMAlento joka voi olla myöskin reittilennoin tehty lentomatka. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Tammikuu 8, 2008 Niin meinaat Juhani että kun Brysselin reittilennolla yksikin lomalainen niin siitä tuli lomalento? Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Tammikuu 8, 2008 Niin meinaat Juhani että kun Brysselin reittilennolla yksikin lomalainen niin siitä tuli lomalento? MIETIPPÄ sitä. Kerron tuloksen joskus tulevaisuudessa. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Tammikuu 8, 2008 Ei tarvitse kertoa vastausta. Lopetetaan nyt tämä jauhanta suosiolla tähän. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla