Kirjoitettu Tammikuu 28, 2008 Taidetta kateissa: http://www.hs.fi/kulttuuri/artikkeli/Lauri%20Astalan%20teos%20katosi%20lennolla%20Helsingistä%20Pariisiin/1135233628730?ref=rss Kone oli Finskin vaikka lippu oli AF:n codeshare. EDIT: linkki näköjään katkeaa ääkköseen. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Tammikuu 29, 2008 Taidetta kateissa: http://www.hs.fi/kulttuuri/artikkeli/Lauri%20Astalan%20teos%20katosi%20lennolla%20Helsingistä%20Pariisiin/1135233628730?ref=rss Toimivampi linkki uutiseen Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Tammikuu 29, 2008 Talven kohutuin Finnair-uutinen on saavuttanut jo kynämiehenkin. http://www.hs.fi/karlsson/1135233480382 http://www.iltalehti.fi/uutiset/200801297169795_uu.shtml Lento Pekingistä Helsinkiin pääsi sittenkin matkaan - illan kone Pekingiin peruttiin. Finnairin lento AY52 Pekingistä Helsinkiin pääsi sittenkin matkaan, runsaat kahdeksan tuntia myöhässä. Aikaisemmin tänään Finnair tiedotti, että kone joudutaan perumaan kokonaan. Koneen lähtö viivästyi rikkoontunut ilmannopeusmittarianturan vian takia. Lennon piti lähteä kello 11.40 paikallista eli kello 5.40 Suomen aikaa. Kone pääsi kuitenkin matkaan vasta iltapäivä kolmelta Suomen aikaa. Vanhasta Mäddäristä en ole sitten sanonut mitään. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Tammikuu 29, 2008 ilmannopeusmittariantura...... kylä suami o hiano kiäli Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Tammikuu 29, 2008 Koneen lähtö viivästyi rikkoontunut ilmannopeusmittarianturan vian takia. Luetaan Keke Rosberg-äänellä Matti, meillä ammattilaispiireissä anturoita sanotaan pitot-putkiksi Juha. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Tammikuu 29, 2008 Matti, meillä ammattilaispiireissä anturoita sanotaan pitot-putkiksi Ja mittaustekniikan tunneilla opettajat jostain syystä vängällä nimittivät niitä antureiksi vaikka yritettiin että kamelillakin on antura...... Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Tammikuu 29, 2008 Ja mittaustekniikan tunneilla opettajat jostain syystä vängällä nimittivät niitä antureiksi vaikka yritettiin että kamelillakin on antura...... Eikös se "camel-toe", viittaa ihan muuhun, kuin kameliin tai lentokoneeseen?? Sorry, totaallisesti OT... Mutta kunhan JJ:n peräpäänsuuttimista ei tule kuumia kaasuja, niin kaikki hyvin Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Tammikuu 29, 2008 Shanghain reitille on siirretty 26.4-20.9. MD-11 ja A340 aloittaa Hong Kongin reitillä jo 26.4. Muutokselle voisi arvata ainakin muutamia syitä. Shanghain reitti on lyhyempi ja näin ollen rasittaa vanhempia MD-11 -koneita vähemmän. A340 kuluttaa vähemmän polttoainetta ja säästöä syntyy, kun se lentää pidemmän reitin. Hong Kongin reitillä on ennemmän kilpailua ja Finnair haluaa houkutella sinne matkustajia uusilla koneilla. Shanghain lennot menevät hyvin kaupaksi vanhemmallakin koneella. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Tammikuu 30, 2008 Shanghain reitti on lyhyempi ja näin ollen rasittaa vanhempia MD-11 -koneita vähemmän. Minkälaisella kaavalla tämä on laskettu? Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Tammikuu 30, 2008 Niin, saadaanhan mekin jostain olla ylpeä, sillä maailmassa on vain kaksi lento-yhiötä jotka ovat lentäneet suihkukoneilla koko aikakautensa ilman yhtään kuolemaan johtanutta onnettomuutta. Finnair on yksi, Qantas on toinen. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Tammikuu 30, 2008 Minkälaisella kaavalla tämä on laskettu? Ehkä sulla on joku kehittyneempi laskutapa verrattuna vaikkapa great circle mapperiin Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Tammikuu 30, 2008 Shanghain kilsat on varmaan selvät mutta tuo koneen rasittuminen askarruttaa. Jos koneita ei voi(si) rasittaa niin niillähän ei pitäisi lentää ollenkaan. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Tammikuu 30, 2008 Shanghain kilsat on varmaan selvät mutta tuo koneen rasittuminen askarruttaa. Jos koneita ei voi(si) rasittaa niin niillähän ei pitäisi lentää ollenkaan. Öö... eikös se ole aika yksinkertaista, mitä vanhempaa metallia sitä sitä herkempi se on ogelmille nyt kun matkaa lyhennetään niin sitä fyysistä rasitusta ei tule niin paljoa kuin pitemmällä. Ja sitten viissiin toi kone kierto vissiin muuttuu jokseenkin ja sekin saattaa helpottaa vanhojen koneiden kunnossapito joukkojen duunia. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Tammikuu 30, 2008 Konekiertoon ei ole vaikutusta kun HKG ja PVG lähtevät puolen tunnin sisällä molemmat ja paluu on samassa haarukassa iltapäivällä. Idea tuossa voi olla myöskin, että laskevat LQC:n nikottelevan koko ensi kesän joten Shanghain poka on laitetaan prioriteetille ja hoidetaan perille nopealla ja mukavalla MD-11 -kyydillä ja Hong Kongiin matkaavat saavat drinkkilippuja Helsinki-Vantaalla. Tuolla teidän koneenväsymislogiikalla Bangkokin reitti olisi myös pitänyt muuttaa jo lussureitiksi. Öö... eikös se ole aika yksinkertaista, mitä vanhempaa metallia sitä sitä herkempi se on ogelmille Ei. Käy kysymässä vaikka SAS:lta. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Tammikuu 30, 2008 Täällä on juttua rullatuolipotilaasta, joka joutui maksamaan rahtia rullatuolin kuljetuksesta Finnairin Bangkokin lähdölle. Rullatuolin kuljetuksen pitäisi periaatteessa olla ilmainen, mutta jutussa on kai sellainen erikoisuus, että tuoli lähetettiin aamukoneella Helsinkiin ja mies tuli itse toisella myöhäisemmällä konevuorolla (ilmeisesti Oslosta?) Bangkokin koneelle. Olisiko juttu niin, että tuoli kulkee ilmaiseksi jos se tulee samalla koneella kuin matkustajakin? Finnairin Norjan edustaja on luvannut selvittää tilanteen. Rahti maksoi 4300 kruunua ekstraa. http://www.enebakkavis.no/innenriks/article3314350.ece Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Tammikuu 30, 2008 Kyllä konetta rasittaa eniten laskeutumiset ja nousut. Mutta ei se ilmassa olo, käsittääkseni. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Tammikuu 30, 2008 Rullatuolipotilas on hieman loukkaava nimitys, oikeasti pitäisi puhua pyörätuolimatkustajasta. Laajempana käsitteenä tunnetaan lentoliikenteessä myös PRM eli Passenger with Reduced Mobility. Nimim. Tarkkana mutta herkkänä Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Tammikuu 30, 2008 Onkos heltsingissä niin huono keli vai miksi tuo ay078 on divertannut johonkin? Luki tuolla laitoksen sivuilla.. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Tammikuu 30, 2008 Finnairin Osakan-lento laskeutui Helsingin sijaan Tampereelle Julkaistu 30.01.2008, klo 17.45 Finnairin Osakasta Helsinkiin matkalla ollut lento on laskeutunut Tampereelle. Finnairin viestintäpäällikön Taneli Hassisen mukaan syynä määränpään vaihdokseen oli sään aiheuttama ruuhka Helsinki-Vantaan lentokentällä. Hassisen mukaan iltapäivällä alkanut lumisade johti siihen, että lennonjohto porrasti laskeutumisia. - Tämän seurauksena useille koneille tuli pitkät odotusajat. Osakan koneen odotusaika venyi sen verran pitkäksi, että todettiin, että on parempi laskeutua Tampereelle, Hassinen sanoo. - Mistään vaaratilanteesta ei ollut kyse, Hassinen vakuuttaa. Lento on parhaillaan lähdössä Tampereelta Helsinkiin, jonne sen odotetaan laskeutuvan noin kuuden aikaan illalla. YLE Uutiset Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Tammikuu 30, 2008 Miten muuten työaika lentäjillä tässä Tampereen tapauksessa? Kuitenkin kymmenen tunnin lento takana Osakasta. Kuinka pitkään pitäisi odottaa, että pitäisi viedä Tampereelle uusi miehistö? Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Tammikuu 30, 2008 Miten muuten työaika lentäjillä tässä Tampereen tapauksessa? Kuitenkin kymmenen tunnin lento takana Osakasta. Kuinka pitkään pitäisi odottaa, että pitäisi viedä Tampereelle uusi miehistö? 14 tuntia on muistaakseni maksimi. Eli sama miehistö voi lentää takaisin Vantaalle jos ei oo ollu pahasti myöhässä Tampereelle laskeutuessa. En kyllä tiedä miten noi tauot lasketaan, että onko niillä työaika loppunut kun ne on Tampereelle laskeutunut, vai jatketaanko sitä laskemistä tämän Tampereella olon aikana. Eikös 14 tunnin työn jälkeen vaadita 24 tunnin lepo? EDIT: oisko kuitenkin 16 tuntia se maksimi yhtenäinen työaika. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Tammikuu 30, 2008 Lento on parhaillaan lähdössä Tampereelta Helsinkiin, jonne sen odotetaan laskeutuvan noin kuuden aikaan illalla. Miten lento voi olla lähdössä, jos sitä vasta odotetaan saapuvaksi kentälle? ??? Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Tammikuu 30, 2008 Miten lento voi olla lähdössä, jos sitä vasta odotetaan saapuvaksi kentälle? ??? Lento EFTP-EFHK kestää vajaat puoli tuntia Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Tammikuu 30, 2008 Huono sää ja konevika pakottivat Tampereelle 30.1.2008 20:49 Huono sää pakotti Finnairin Osakan koneen laskeutumaan tänään Tampereelle. - Lumisade hidasti ja haittasi liikennettä Helsinki-Vantaalla. Kone ohjattiin Tampereelle, sillä odotusaika alastuloon olisi muutoin venynyt pitkäksi, selvitti tiedottaja Emilia Erkinheimo Iltalehdelle. MD-11-konetyyppi ehti kaarrella Helsinki-Vantaan yläpuolella vain hetken aikaa, kun päätös suunnan vaihdosta tehtiin. Tampereella koneen moottoria käynnistettäessä huomattiin hydrauliikkavika, minkä korjaaminen vie aikaa. Tekniikan asiantuntijat matkaavat korjaustyöhön Helsingistä. - On pieni mahdollisuus, että sama kone matkustajineen pääsee vielä tänään Helsinkiin, Erkinheimo kertoi. Jos vikaa ei saada illan aikana korjattua, kuljetetaan matkustajat pääkaupunkiin bussilla. Koneessa oli 154 matkustajaa. Etelä-Suomen yli liikkunut lumisade on heikentänyt sääoloja Tampereellakin. http://www.iltalehti.fi/uutiset/200801307177524_uu.shtml Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Tammikuu 30, 2008 AY2560 (OH-LBO) Arrecifesta Helsinkiin on tehnyt välilaskun Hampuriin. Noin 2h myöhässä. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla