Mikko Sokero

Lentoyhtiöuutisia - Finnair

4 899 viestiä aiheessa

Onks näitä koneenmyöhästelyspämmejä ihan pakko tunkea tähän ketjuun, kun niille on jo omansa? Pikkisen ratkee hermo, kun luulee lukevansa _Lentoyhtiöuutisia_  ja ei kun sivukaupalla samaa tuubaa, kuin tuolla toisessa osiossa.

 

-A-

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Rullatuolipotilas on hieman loukkaava nimitys, oikeasti pitäisi puhua pyörätuolimatkustajasta. Laajempana käsitteenä tunnetaan lentoliikenteessä myös PRM eli Passenger with Reduced Mobility.

 

Nimim. Tarkkana mutta herkkänä

 

Aivan, ei siellä tuolin olla mitään '"rullia" ole ja kyydissä harvemmin mikään "potilas". Itse olen työni puolesta tekemisissä mm urheilussa tai liikenteessä vammautuneiden ihmisten kanssa, monet juuri näistä matkustelevat paljon, vaikka pyörätuolin kanssa omat haasteensa onkin. Yksi kaveri tosin sanoi jättäneensä lentämisen toistaiseksi sikseen kun kuuli, että liikuntaesteiset avustettaisiin onnettomuustilanteessa viimeisinä koneesta ulos  ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Anteeks ihan saatanasti. Onko hikinauha liian kireellä?

 

Ei kestä. Nauha ei ole yhtään kireellä, onko teillä, Herra Mannikainen?. Täällä on taas tätä juttua ainakin neljässä ketjussa. Yleensä nuo tarinat lentää aihepiirilleen sopivaan paikkaan ennen kuin tavan lukija ehtii edes nähdä niitä, mutta nämä nyt vaan sitkeästi levittäytyvät joka paikkaan. Sori, jos osui arkaan paikkaan...

 

-A-

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Lehdistötiedote

1.2.2008

 

Finnairin matkustamoviihde jälleen voitokkaana

 

Finnairin matkustamoviihde on jälleen palkittu kansainvälisillä areenoilla. Finnairin lennoilla esitettävä Welcome to Lakeland -lyhytelokuva on saanut Silver World Medal -palkinnon New York Festivals -filmi- ja videofestivaalikilpailussa matkustamoviihteen sarjassa. Palkinnot jaettiin New Yorkissa torstaina 31. tammikuuta.

 

Welcome to Lakeland kertoo Suomen järviluonnosta ja suomalaisten suhteesta lähes kaikkialla läsnä oleviin vesistöihin. Lyhytelokuvan punaisena lankana kulkee tarina vesistöjemme erityismerkityksestä matkailijoille, järvimatkailun nautinnollisuudesta, unohtamatta myöskään vesistöjen tärkeyttä Suomen elinkeinoelämälle.

 

Nyt saatu palkinto on jo kahdestoista Finnairin matkustamoviihde-elokuville myönnetyistä tunnustuksista. Welcome to Lakeland on saanut myös kiittävää katsojapalautetta mm. Etelä-Korean Soulista.

 

New York Festivals on maailmanlaajuisesti arvostettu alan tapahtuma, jolla on takanaan 50-vuotinen historia. Tällä kertaa loppukilpailuun valittiin 212 ohjelmaa 25 maasta. Mukana oli tuotantoja ja tuotantoyhtiöitä mm. Australiasta, Kanadasta, Britanniasta, Saksasta, Japanista, Yhdysvalloista, Singaporesta ja Uudesta Seelannista.

 

Palkitun ohjelman on tuottanut Kalevi Lehtonen, ohjannut Seppo Saarinen ja käsikirjoittanut Maija Lehtonen Suomen Visiotalo Oy:stä.

 

Finnair Oyj

Viestintä

1.2.2008

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No niin, nyt se vahvistui ja on julkista.

 

Finnairin uusi code-share -kumppani Aasiassa on Cathay Pacific CX.

 

Cathayn operoimat lennot joilla AY-koodi:

AY5842 BKK-HKG

AY5843 HKG-BKK

AY5844 MEL-HKG

AY5845 HKG-MEL

AY5846 PER-HKG

AY5847 HKG-PER

AY5848 SYD-HKG

AY5849 HKG-SYD

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No niin, nyt se vahvistui ja on julkista.

 

Finnairin uusi code-share -kumppani Aasiassa on Cathay Pacific CX.

 

Cathayn operoimat lennot joilla AY-koodi:

AY5842 BKK-HKG

AY5843 HKG-BKK

AY5844 MEL-HKG

AY5845 HKG-MEL

AY5846 PER-HKG

AY5847 HKG-PER

AY5848 SYD-HKG

AY5849 HKG-SYD

 

 

 

Hassua että vasta nyt tulee code-sharet. Vaikka firmat olleet samassa allianssissa jo jonkin tovin :D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mutta Hong Kongin hubia alettiin rakentaa toden teolla vasta viime kesänä kun siirryttiin Bangkokin kautta lennettävästä vuorosta päivittäiseen suoraan. Ennenhän Australian yhteydet hoiti Qantas Bangkokista ja Singaporesta.

 

Noista uusista lennoista esim AY5842 BKK-HKG on tarkoitettu vain AY95:llä Hong Kongiin matkaaville sillä sen paluuaika Hong Kongiin on 19:55 ja AY68 lähtee Hong Kongista jo 09:30.

 

AY5843 soveltuu Euroopasta AY67:lla Bangkokiin matkaaville sekä Hong Kongista AY96:llä Eurooppan lähteville sillä tuo lähtee 08:55 Hong Kongista, Bangkokissa 10:35 josta AY96 lähtee 11:50 kohti Helsinkiä.

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No niin, nyt se vahvistui ja on julkista.

 

Finnairin uusi code-share -kumppani Aasiassa on Cathay Pacific CX.

 

Cathayn operoimat lennot joilla AY-koodi:

AY5842 BKK-HKG

AY5843 HKG-BKK

AY5844 MEL-HKG

AY5845 HKG-MEL

AY5846 PER-HKG

AY5847 HKG-PER

AY5848 SYD-HKG

AY5849 HKG-SYD

 

 

 

Cathaylla olisi sopivat jatkoyhteyslennot myös Hong Kongista Manilaan ja Taipeihin. Ehkäpä nekin saavat myöhemmin AY-koodit? Manila ja Taipei tuskin ovat niitä kohteita, minne Finnair jatkossa lentäisi itse suoria lentoja.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Finnairin uusi code-share -kumppani Aasiassa on Cathay Pacific CX.

 

Varauskonekin taipuu jo uusiin yhteyksiin, tässä esimerkki codeshare -yhteistyöreitityksestä:

 

MENO

Helsinki - Hong Kong ke 11 kesäkuu 2008 AY067 16:50 - 07:30 + 1 vrk

Hong Kong - Melbourne to 12 kesäkuu 2008 AY5845 09:20 - 21:25

 

PALUU

Melbourne - Hong Kong ti 01 heinäkuu 2008 AY5844 01:05 - 07:30

Hong Kong - Helsinki ti 01 heinäkuu 2008 AY068 09:30 - 15:00

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
Finnair Oyj Sijoittajauutiset

 

FINNAIR JATKAA KAUKOLIIKENNELAIVASTON KASVATTAMISTA

 

Finnair on tänään päättänyt hankkia yhden kaksimoottorisen Airbus A330

-laajarunkokoneen lisää kaukoliikenteeseen keväällä 2010. Yhtiö on vahvistanut

yhden kolmesta jäljellä olevasta tilausvarauksesta.

 

- Kone on jatkoa suunnitellulle 12 Airbus-koneen laivastollemme. Arviomme

mukaan Aasian-liikenne jatkaa pitkällä aikavälillä kasvuaan ja haluamme

varautua siihen lisäämällä kapasiteettiamme. Lentokonevalmistajien tilauskirjat

ovat täynnä, joten option hyödyntäminen on järkevää, Finnairin Reittiliikenteen

johtaja Henrik Arle sanoo.

 

Finnairilla on tällä hetkellä kymmenen kaukoliikennekonetta, joista kolme on

Airbus A340 -konetta ja seitsemän Boeing MD-11 -konetta. Tänä vuonna

A340-koneita hankitaan kaksi lisää. Vuosina 2009-2010 MD-11-kalusto korvataan

uusilla Airbus A330 -koneilla. Nyt tilattu kone on lisäkasvua. Kaksimoottorinen

A330 kuluttaa yli 20 prosenttia vähemmän polttoainetta ja tuottaa saman verran

vähemmän hiilidioksidipäästöjä kuin MD-11.

 

Finnair

Viestintä

4.2.2008

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Miksi 2-moottorinen Airbus kuluttaa vain 20% vähemmän polttoainetta, kuin 3-moottorinen MD11 ? Eikös laskuopin mukaan tuon pitäisi olla vähintään 33.3% ? :P

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Miksi 2-moottorinen Airbus kuluttaa vain 20% vähemmän polttoainetta, kuin 3-moottorinen MD11 ? Eikös laskuopin mukaan tuon pitäisi olla vähintään 33.3% ? :P

 

Meinaat, että riittää ottaa samanlainen työntövoima moottorista ulos, oli koneessa sitten kolme tai kaksi moottoria? Eikös tämän perusteella kannattais laittaa yksi moottori, niin on vain kolmasosa alkuperäisestä kulutuksesta? ;D Ehkä sitä potkua tarttee olla moottoria kohden kuitenkin vähän enemmän niissä kahdessa moottorissa, jos vielä meinaa koneella lentää...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Spekuloidaankos vähän:

 

Vuonna 2010 on rivissä

5 kpl 340

8 kpl 333

 

Mitkä reitit on 340 -reittejä ja mitkä T3?

 

BKK: 343

CAN: 343

HKG: 343

KIX: 343/333

NGO: 343/333

NRT: 343

SEL: 333

PEK: 333

PVG: 333

BOM: 333

DEL: 333

JFK: 333

 

Sitten 333:t voivat lentää ilman rahtia esim. Japanin reittejä? Uudet avattavat reitit ovat ehkä sitten hieman lyhyempiä, että sopivat 333:n rangeen?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

BKK: 343

CAN: 343

HKG: 343

KIX: 343/333

NGO: 343/333

NRT: 343

SEL: 333

PEK: 333

PVG: 333

BOM: 333

DEL: 333

JFK: 333

 

Sitten 333:t voivat lentää ilman rahtia esim. Japanin reittejä? Uudet avattavat reitit ovat ehkä sitten hieman lyhyempiä, että sopivat 333:n rangeen?

 

Moikka,

 

Paljonkos luulet Japanin lentolipun maksavan, jos ei rahtia kuljeteta?

 

-Jukka

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Moikka,

 

Paljonkos luulet Japanin lentolipun maksavan, jos ei rahtia kuljeteta?

 

-Jukka

 

Paljon varmaankin, mutta jos käytössä on vain viisi 343-konetta, niin joinakin viikonpäivinä saatetaan joutua laittamaan esim. KIX:n reitille 333...?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No juu..

 

Sehän on totta. Toisaalta osa rahdista on hyvin keveääkin, joten ei välttämättä tuota ongelmia tuo matkakaan. Siis täydellä rahtiruumalla.

 

-Jukka ::)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Spekuloidaankos vähän:

 

Vuonna 2010 on rivissä

5 kpl 340

8 kpl 333

 

Mitkä reitit on 340 -reittejä ja mitkä T3?

 

 

      333:  Delhi, Mumbai, Chennai tai Bangalore, Peking, Shanghai, Guanzhou, Nagoya, New York

      340:  Osaka, Tokio, Hongkong, Bangkok, Seoul

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Miksei T3 voisi lentää täydellä setillä Japaniin jos esim. AF lentää 330-200 versiolla Pariisista Naritaan ja takaisin tosta noin vaan?

 

Onko Teijon SEL sama kun ICN?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No juu..

 

Sehän on totta. Toisaalta osa rahdista on hyvin keveääkin, joten ei välttämättä tuota ongelmia tuo matkakaan. Siis täydellä rahtiruumalla.

 

-Jukka ::)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Miksei T3 voisi lentää täydellä setillä Japaniin jos esim. AF lentää 330-200 versiolla Pariisista Naritaan ja takaisin tosta noin vaan?

 

Onko Teijon SEL sama kun ICN?

 

Joo, tarkoitin toki Seoulin (Soul) Incheonia. Niin, onhan AF käyttänyt 332-koneita myös CDG-HKG-reitillä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

A332:n MTOW on sama mutta kone on pienempi joten A332 menee täydellä kuormalla ihan tuntuvasti pidemmälle kuin A333.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

A330-200:n range täydellä kuormalla on Airbusin mukaan 2000km pidempi kuin A330-300:n, vaikka suuri osa tuosta hyödystä sulaa jo Helsingin ja Pariisin välissä.

 

NRT: 343 (4x week)

NGO: 343 (4x week, 333 mikäli Naritaan saadaan lisäslotteja)

CAN: 343 (3x week) + 333 (2x week)

HKG: 343 (daily)

PVG: 343 (daily)

BKK: 343 (daily)

BKK (talvi): 333 (daily)

KIX: 333 (daily, talvella 5x week)

PEK: 333 (daily)

BOM: 333 (daily)

ICN: 333 (daily, talvella 5x week)

DEL: 333 (daily)

JFK: 333 (daily)

CTU (Chengdu): 333 (5x week, talvella 4x week)

MAA (Chennai/Madras): 333 (4x week, talvella 3x week)

CTS (Sapporo): 333 (3x week mikäli Naritaan ei lisäslotteja)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Olisiko mahdollista, että Finnair lentäisi Atlantin yli mieluummin 4-moottorisella kuin 2-moottorisella konetyypillä? Vai onko sillä enää mitään merkitystä?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
Vieras
Tämä aihe on nyt suljettu uusilta viesteiltä.