Kirjoitettu Tammikuu 30, 2008 Onks näitä koneenmyöhästelyspämmejä ihan pakko tunkea tähän ketjuun, kun niille on jo omansa? Pikkisen ratkee hermo, kun luulee lukevansa _Lentoyhtiöuutisia_ ja ei kun sivukaupalla samaa tuubaa, kuin tuolla toisessa osiossa. -A- Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Tammikuu 30, 2008 Anteeks ihan saatanasti. Onko hikinauha liian kireellä? Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Tammikuu 30, 2008 Rullatuolipotilas on hieman loukkaava nimitys, oikeasti pitäisi puhua pyörätuolimatkustajasta. Laajempana käsitteenä tunnetaan lentoliikenteessä myös PRM eli Passenger with Reduced Mobility. Nimim. Tarkkana mutta herkkänä Aivan, ei siellä tuolin olla mitään '"rullia" ole ja kyydissä harvemmin mikään "potilas". Itse olen työni puolesta tekemisissä mm urheilussa tai liikenteessä vammautuneiden ihmisten kanssa, monet juuri näistä matkustelevat paljon, vaikka pyörätuolin kanssa omat haasteensa onkin. Yksi kaveri tosin sanoi jättäneensä lentämisen toistaiseksi sikseen kun kuuli, että liikuntaesteiset avustettaisiin onnettomuustilanteessa viimeisinä koneesta ulos Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Tammikuu 31, 2008 Anteeks ihan saatanasti. Onko hikinauha liian kireellä? Ei kestä. Nauha ei ole yhtään kireellä, onko teillä, Herra Mannikainen?. Täällä on taas tätä juttua ainakin neljässä ketjussa. Yleensä nuo tarinat lentää aihepiirilleen sopivaan paikkaan ennen kuin tavan lukija ehtii edes nähdä niitä, mutta nämä nyt vaan sitkeästi levittäytyvät joka paikkaan. Sori, jos osui arkaan paikkaan... -A- Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Helmikuu 1, 2008 Lehdistötiedote 1.2.2008 Finnairin matkustamoviihde jälleen voitokkaana Finnairin matkustamoviihde on jälleen palkittu kansainvälisillä areenoilla. Finnairin lennoilla esitettävä Welcome to Lakeland -lyhytelokuva on saanut Silver World Medal -palkinnon New York Festivals -filmi- ja videofestivaalikilpailussa matkustamoviihteen sarjassa. Palkinnot jaettiin New Yorkissa torstaina 31. tammikuuta. Welcome to Lakeland kertoo Suomen järviluonnosta ja suomalaisten suhteesta lähes kaikkialla läsnä oleviin vesistöihin. Lyhytelokuvan punaisena lankana kulkee tarina vesistöjemme erityismerkityksestä matkailijoille, järvimatkailun nautinnollisuudesta, unohtamatta myöskään vesistöjen tärkeyttä Suomen elinkeinoelämälle. Nyt saatu palkinto on jo kahdestoista Finnairin matkustamoviihde-elokuville myönnetyistä tunnustuksista. Welcome to Lakeland on saanut myös kiittävää katsojapalautetta mm. Etelä-Korean Soulista. New York Festivals on maailmanlaajuisesti arvostettu alan tapahtuma, jolla on takanaan 50-vuotinen historia. Tällä kertaa loppukilpailuun valittiin 212 ohjelmaa 25 maasta. Mukana oli tuotantoja ja tuotantoyhtiöitä mm. Australiasta, Kanadasta, Britanniasta, Saksasta, Japanista, Yhdysvalloista, Singaporesta ja Uudesta Seelannista. Palkitun ohjelman on tuottanut Kalevi Lehtonen, ohjannut Seppo Saarinen ja käsikirjoittanut Maija Lehtonen Suomen Visiotalo Oy:stä. Finnair Oyj Viestintä 1.2.2008 Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Helmikuu 2, 2008 No niin, nyt se vahvistui ja on julkista. Finnairin uusi code-share -kumppani Aasiassa on Cathay Pacific CX. Cathayn operoimat lennot joilla AY-koodi: AY5842 BKK-HKG AY5843 HKG-BKK AY5844 MEL-HKG AY5845 HKG-MEL AY5846 PER-HKG AY5847 HKG-PER AY5848 SYD-HKG AY5849 HKG-SYD Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Helmikuu 2, 2008 No niin, nyt se vahvistui ja on julkista. Finnairin uusi code-share -kumppani Aasiassa on Cathay Pacific CX. Cathayn operoimat lennot joilla AY-koodi: AY5842 BKK-HKG AY5843 HKG-BKK AY5844 MEL-HKG AY5845 HKG-MEL AY5846 PER-HKG AY5847 HKG-PER AY5848 SYD-HKG AY5849 HKG-SYD Hassua että vasta nyt tulee code-sharet. Vaikka firmat olleet samassa allianssissa jo jonkin tovin Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Helmikuu 2, 2008 Mutta Hong Kongin hubia alettiin rakentaa toden teolla vasta viime kesänä kun siirryttiin Bangkokin kautta lennettävästä vuorosta päivittäiseen suoraan. Ennenhän Australian yhteydet hoiti Qantas Bangkokista ja Singaporesta. Noista uusista lennoista esim AY5842 BKK-HKG on tarkoitettu vain AY95:llä Hong Kongiin matkaaville sillä sen paluuaika Hong Kongiin on 19:55 ja AY68 lähtee Hong Kongista jo 09:30. AY5843 soveltuu Euroopasta AY67:lla Bangkokiin matkaaville sekä Hong Kongista AY96:llä Eurooppan lähteville sillä tuo lähtee 08:55 Hong Kongista, Bangkokissa 10:35 josta AY96 lähtee 11:50 kohti Helsinkiä. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Helmikuu 3, 2008 No niin, nyt se vahvistui ja on julkista. Finnairin uusi code-share -kumppani Aasiassa on Cathay Pacific CX. Cathayn operoimat lennot joilla AY-koodi: AY5842 BKK-HKG AY5843 HKG-BKK AY5844 MEL-HKG AY5845 HKG-MEL AY5846 PER-HKG AY5847 HKG-PER AY5848 SYD-HKG AY5849 HKG-SYD Cathaylla olisi sopivat jatkoyhteyslennot myös Hong Kongista Manilaan ja Taipeihin. Ehkäpä nekin saavat myöhemmin AY-koodit? Manila ja Taipei tuskin ovat niitä kohteita, minne Finnair jatkossa lentäisi itse suoria lentoja. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Helmikuu 4, 2008 Finnairin uusi code-share -kumppani Aasiassa on Cathay Pacific CX. Varauskonekin taipuu jo uusiin yhteyksiin, tässä esimerkki codeshare -yhteistyöreitityksestä: MENO Helsinki - Hong Kong ke 11 kesäkuu 2008 AY067 16:50 - 07:30 + 1 vrk Hong Kong - Melbourne to 12 kesäkuu 2008 AY5845 09:20 - 21:25 PALUU Melbourne - Hong Kong ti 01 heinäkuu 2008 AY5844 01:05 - 07:30 Hong Kong - Helsinki ti 01 heinäkuu 2008 AY068 09:30 - 15:00 Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Helmikuu 4, 2008 Finnair Oyj Sijoittajauutiset FINNAIR JATKAA KAUKOLIIKENNELAIVASTON KASVATTAMISTA Finnair on tänään päättänyt hankkia yhden kaksimoottorisen Airbus A330 -laajarunkokoneen lisää kaukoliikenteeseen keväällä 2010. Yhtiö on vahvistanut yhden kolmesta jäljellä olevasta tilausvarauksesta. - Kone on jatkoa suunnitellulle 12 Airbus-koneen laivastollemme. Arviomme mukaan Aasian-liikenne jatkaa pitkällä aikavälillä kasvuaan ja haluamme varautua siihen lisäämällä kapasiteettiamme. Lentokonevalmistajien tilauskirjat ovat täynnä, joten option hyödyntäminen on järkevää, Finnairin Reittiliikenteen johtaja Henrik Arle sanoo. Finnairilla on tällä hetkellä kymmenen kaukoliikennekonetta, joista kolme on Airbus A340 -konetta ja seitsemän Boeing MD-11 -konetta. Tänä vuonna A340-koneita hankitaan kaksi lisää. Vuosina 2009-2010 MD-11-kalusto korvataan uusilla Airbus A330 -koneilla. Nyt tilattu kone on lisäkasvua. Kaksimoottorinen A330 kuluttaa yli 20 prosenttia vähemmän polttoainetta ja tuottaa saman verran vähemmän hiilidioksidipäästöjä kuin MD-11. Finnair Viestintä 4.2.2008 Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Helmikuu 4, 2008 Miksi 2-moottorinen Airbus kuluttaa vain 20% vähemmän polttoainetta, kuin 3-moottorinen MD11 ? Eikös laskuopin mukaan tuon pitäisi olla vähintään 33.3% ? Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Helmikuu 4, 2008 Miksi 2-moottorinen Airbus kuluttaa vain 20% vähemmän polttoainetta, kuin 3-moottorinen MD11 ? Eikös laskuopin mukaan tuon pitäisi olla vähintään 33.3% ? Meinaat, että riittää ottaa samanlainen työntövoima moottorista ulos, oli koneessa sitten kolme tai kaksi moottoria? Eikös tämän perusteella kannattais laittaa yksi moottori, niin on vain kolmasosa alkuperäisestä kulutuksesta? Ehkä sitä potkua tarttee olla moottoria kohden kuitenkin vähän enemmän niissä kahdessa moottorissa, jos vielä meinaa koneella lentää... Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Helmikuu 4, 2008 Spekuloidaankos vähän: Vuonna 2010 on rivissä 5 kpl 340 8 kpl 333 Mitkä reitit on 340 -reittejä ja mitkä T3? Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Helmikuu 4, 2008 Spekuloidaankos vähän: Vuonna 2010 on rivissä 5 kpl 340 8 kpl 333 Mitkä reitit on 340 -reittejä ja mitkä T3? BKK: 343 CAN: 343 HKG: 343 KIX: 343/333 NGO: 343/333 NRT: 343 SEL: 333 PEK: 333 PVG: 333 BOM: 333 DEL: 333 JFK: 333 Sitten 333:t voivat lentää ilman rahtia esim. Japanin reittejä? Uudet avattavat reitit ovat ehkä sitten hieman lyhyempiä, että sopivat 333:n rangeen? Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Helmikuu 4, 2008 BKK: 343 CAN: 343 HKG: 343 KIX: 343/333 NGO: 343/333 NRT: 343 SEL: 333 PEK: 333 PVG: 333 BOM: 333 DEL: 333 JFK: 333 Sitten 333:t voivat lentää ilman rahtia esim. Japanin reittejä? Uudet avattavat reitit ovat ehkä sitten hieman lyhyempiä, että sopivat 333:n rangeen? Moikka, Paljonkos luulet Japanin lentolipun maksavan, jos ei rahtia kuljeteta? -Jukka Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Helmikuu 4, 2008 Moikka, Paljonkos luulet Japanin lentolipun maksavan, jos ei rahtia kuljeteta? -Jukka Paljon varmaankin, mutta jos käytössä on vain viisi 343-konetta, niin joinakin viikonpäivinä saatetaan joutua laittamaan esim. KIX:n reitille 333...? Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Helmikuu 4, 2008 No juu.. Sehän on totta. Toisaalta osa rahdista on hyvin keveääkin, joten ei välttämättä tuota ongelmia tuo matkakaan. Siis täydellä rahtiruumalla. -Jukka Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Helmikuu 4, 2008 Spekuloidaankos vähän: Vuonna 2010 on rivissä 5 kpl 340 8 kpl 333 Mitkä reitit on 340 -reittejä ja mitkä T3? 333: Delhi, Mumbai, Chennai tai Bangalore, Peking, Shanghai, Guanzhou, Nagoya, New York 340: Osaka, Tokio, Hongkong, Bangkok, Seoul Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Helmikuu 4, 2008 Miksei T3 voisi lentää täydellä setillä Japaniin jos esim. AF lentää 330-200 versiolla Pariisista Naritaan ja takaisin tosta noin vaan? Onko Teijon SEL sama kun ICN? Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Helmikuu 4, 2008 No juu.. Sehän on totta. Toisaalta osa rahdista on hyvin keveääkin, joten ei välttämättä tuota ongelmia tuo matkakaan. Siis täydellä rahtiruumalla. -Jukka Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Helmikuu 4, 2008 Miksei T3 voisi lentää täydellä setillä Japaniin jos esim. AF lentää 330-200 versiolla Pariisista Naritaan ja takaisin tosta noin vaan? Onko Teijon SEL sama kun ICN? Joo, tarkoitin toki Seoulin (Soul) Incheonia. Niin, onhan AF käyttänyt 332-koneita myös CDG-HKG-reitillä. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Helmikuu 4, 2008 A332:n MTOW on sama mutta kone on pienempi joten A332 menee täydellä kuormalla ihan tuntuvasti pidemmälle kuin A333. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Helmikuu 4, 2008 A330-200:n range täydellä kuormalla on Airbusin mukaan 2000km pidempi kuin A330-300:n, vaikka suuri osa tuosta hyödystä sulaa jo Helsingin ja Pariisin välissä. NRT: 343 (4x week) NGO: 343 (4x week, 333 mikäli Naritaan saadaan lisäslotteja) CAN: 343 (3x week) + 333 (2x week) HKG: 343 (daily) PVG: 343 (daily) BKK: 343 (daily) BKK (talvi): 333 (daily) KIX: 333 (daily, talvella 5x week) PEK: 333 (daily) BOM: 333 (daily) ICN: 333 (daily, talvella 5x week) DEL: 333 (daily) JFK: 333 (daily) CTU (Chengdu): 333 (5x week, talvella 4x week) MAA (Chennai/Madras): 333 (4x week, talvella 3x week) CTS (Sapporo): 333 (3x week mikäli Naritaan ei lisäslotteja) Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Helmikuu 5, 2008 Olisiko mahdollista, että Finnair lentäisi Atlantin yli mieluummin 4-moottorisella kuin 2-moottorisella konetyypillä? Vai onko sillä enää mitään merkitystä? Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla