Mikko Sokero

Lentoyhtiöuutisia - Finnair

4 899 viestiä aiheessa

Lehdistötiedote

 

10.3.2008

 

Intia Finnairin kasvun veturina

 

 

 

Finnairin Aasian-liikenne kasvoi helmikuussa henkilökilometreissä mitattuna 20,6 % edellisvuoden helmikuuhun verrattuna. Matkustajia kuljetettiin Aasian-liikenteessä 93 200, mikä on 17,0 % edellisvuotta enemmän. Lisäkapasiteetti on suunnattu Mumbain- ja Delhin-reiteille. Koko reittiliikenne henkilökilometreissä mitattuna kasvoi 15,2 % edellisvuoteen verrattuna. Matkustajamäärä oli 536 368, joka on 5,2 % edellisvuotta korkeampi.

 

 

 

Matkustajakäyttöaste reittiliikenteessä oli 67,8 %, joka on 3,0 %-yksikköä matalampi kuin viime vuoden helmikuussa. Käyttöasteeseen vaikuttaa helmikuussa kiinalainen uusivuosi hiihtolomaa voimakkaammin, mikä kertoo Aasian-liikenteen kasvaneesta painoarvosta Finnairin liikennesuoritteissa.

 

Finnairin kysyntä kasvoi helmikuussa 17,3 % ja tarjonta nousi 20,3 %. Matkustajakäyttöaste oli siten 2,0 %-yksikköä matalampi kuin viime vuonna eli 74,8 %. Lomaliikenteen käyttöaste oli helmikuussa viime vuoden tasolla 94,0 %:ssa. Konsernin lentoyhtiöt kuljettivat helmikuussa yhteensä 647 975 matkustajaa, joka on 7,7 % enemmän kuin vuotta aikaisemmin.

 

 

 

Finnairin konserniyhtiö Aero lopetti liikenteensä 6.1.2008. Aeron siihenastiset suoritteet sisältyvät Finnair-konsernin liikennelajikohtaisiin lukuihin. Ruotsalaisen FlyNordic-tytäryhtiön Finnair myi heinäkuussa 2007, eikä FlyNordicin suoritteita enää raportoida osana Finnair-konsernin liikennetilastoja. Vertailukelpoisuuden vuoksi myös vertailuvuoden luvuista on poistettu FlyNordicin suoritteet.

 

 

 

Finnairin reittiliikenteen lennoista 68,9 % saapui ajallaan, muutos edellisvuoteen oli -7,1 %-yksikköä. Lomalennot mukaan lukien täsmällisyysprosentti oli 65,9 % (-8,0 %-yks.).

 

 

Reittiliikenne

 

·        Reittiliikenteen (kansainvälinen + kotimaa) kysyntä (myydyt henkilökilometrit) nousi 15,2 %. Tarjonnan muutos oli 20,3 %. Matkustajakäyttöaste oli 67,8 % eli 3,0 %-yksikköä matalampi kuin viime vuonna.

 

 

 

·        Kansainvälisessä reittiliikenteessä koko matkustajamäärä kasvoi 12,7 %. Tarjonta henkilökilometreillä mitattuna nousi 22,9 %, ja kysyntä (myydyt hkm) kasvoi 16,9 %.

 

 

 

q      Euroopan reittiliikenteessä tarjonta nousi 19,8 %, ja kun kysyntä lisääntyi 13,8 %, matkustajakäyttöasteeksi muodostui 60,2 %, 3,2 %-yksikköä matalampi kuin vuotta aiemmin.

 

 

 

q      Pohjois-Amerikan reittiliikenteessä tarjonta laski 6,0 % . Myydyt henkilökilometrit laskivat 3,2 %, ja täten käyttöaste oli 76,1 %, nousua viime vuodesta 2,2 %-yksikköä.

 

 

 

q      Aasian reittiliikenteen henkilökilometritarjonta kasvoi 27,9 %. Kysyntä nousi 20,6 %. Matkustajakäyttöaste laski 4,5 prosenttiyksikköä 73,7 %:in.

 

 

 

·        Kotimaan reittiliikenteen kysyntä laski 2,4 %, tarjonnan muutoksen ollessa -2,0 %. Matkustajakäyttöaste laski 0,2 %-yksikköä 60,1 %:in.

 

 

Lomaliikenne

 

·        Lomaliikenteen tarjonta nousi helmikuussa 20,5 %, ja kysyntä puolestaan nousi 21,8 %. Matkustajakäyttöaste oli 94,9 %, 1,0 prosenttiyksikköä korkeampi kuin viime vuonna.

 

 

Rahti

 

·        Kuljetetun rahdin määrä tonneissa mitattuna kasvoi 17,2 %. Reittiliikenteessä kasvu oli 22,6 %. Aasian reittiliikenteessä muutos oli 35,0 %. Euroopassa volyymit nousivat 4,7 % ja Pohjois-Amerikassa muutos oli 4,3 %. Rahtikoneilla kuljetetun rahdin määrä laski 43,4 %. Rahtiliikenteen käyttöaste Aasian liikenteessä oli 71,2 % ja Pohjois-Amerikan liikenteessä 82,3 %.

 

 

 

 

 

Täydelliset liikenneluvut

 

http://www.finnairgroup.com/linked/fi/sijoittajat/Monthly_traffic_data_FEB_2008FI.pdf

 

 

 

 

 

Finnair Oyj

 

Viestintä

 

10.3.2008

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Finnairin reittiliikenteen lennoista 68,9 % saapui ajallaan, muutos edellisvuoteen oli -7,1 %-yksikköä. Lomalennot mukaan lukien täsmällisyysprosentti oli 65,9 % (-8,0 %-yks.).

Melkoisen karuja lukuja...

 

Olikohan virhe pistää huollosta porukkaa pihalle aiemmin. Taitaa nyt kostaa sitten hieman..

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tietoliikennekatkos myöhästytti Finnairin liikennettä

 

Tietoliikennekatkos sattui aamuyöllä Saksassa kansainvälisessä Altea-Amadeus-järjestelmässä, jolla hoidetaan lähtöselvityksiä, paikanvarauksia ja koneiden tasapainolaskelmia. Lähtevien koneiden tasapainolaskelmat ja kuormaustietopaperit jouduttiin hoitamaan aamun aikana manuaalisesti. Osa aamun lennoista oli hieman myöhässä.

 

http://www.yle.fi/uutiset/kotimaa/oikea/id85288.html

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onko jollain tietoa, miksei AY793 Helsinki-Milano lennä koskaan sunnuntaiaamuisin, mutta ko. lennon paluu AY794 kuitenkin lennetään? Ei kai konetta kuitenkaan tyhjänä lennetä Milanoon?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onko jollain tietoa, miksei AY793 Helsinki-Milano lennä koskaan sunnuntaiaamuisin, mutta ko. lennon paluu AY794 kuitenkin lennetään? Ei kai konetta kuitenkaan tyhjänä lennetä Milanoon?

 

Lauantain iltavuoro ei palaa Milanosta, eli kone yöpyy siellä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Lehdistötiedote

17.3.2008

 

Finnairin Seppo Räty -sivut veivät voiton

 

Finnair korjasi ykköspalkinnon arvostetussa Grand One -digimediakilpailussa sarjassa ”tuloksellisin verkkokampanja”. Voittoisa kampanja oli ”Kaikki lentävät Finnairin kesähinnoilla – paitsi Rädyn Seppo”.

 

Tuomaristo kiitti kampanjaa riskinotosta ja luonnehti klassikkobrändin ottaneen askeleen uuteen suuntaan tuottoisin tuloksin. Toteutusta tuomaristo kehui koko kansaa puhuttelevaksi, viihdyttäväksi ja ennen kaikkea myyväksi.

 

– Haimme uutta ja erilaista otetta kesäkampanjaamme. Kampanja alkoi keväällä arvuuttelulla ”kuka ei lennä Finnairillakaan”. Vastaus paljastettiin toukokuussa Seppo Rädyn hauskojen lausumien säestyksellä, kertoo Finnairin markkinointiviestinnästä vastaava Jarkko Konttinen.

 

Grand one -digimediakilpailuun osallistui yhteensä 240 kampanjaa ja eri kategorioita oli yhdeksän. Kaikki Finnairin kilpailuun osallistuneet kampanjat pääsivät finalistien joukkoon.

 

Finnairin Early Jack -kampanja ulottui finaaliin sarjoissa ”paras design”, ”paras viraalikampanja” ja ”paras b2b-kampanja”.

 

Finnairin Tunnista kaupunki -kampanja puolestaan oli parhaimpien joukossa ”paras verkkomainos” -sarjassa.

 

Kaikki lentävät kesähinnoilla -kampanja oli finalistien joukossa sarjassa ”paras b2b”-kampanja ja Finnairin joulukalenteri menestyi ”tuloksellisin verkkokampanja” -sarjassa.

 

Grand One on Suomen suurin digimedia-alan kilpailu, joka järjestetään vuosittain. Lisätietoja kilpailusta osoitteessa http://www.rekaksois.com/grandone/.

 

Finnair Oyj

Viestintä

17.3.2008

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tämän päivän Hesarissa talouspuolella Jyri Raivio kertoo Finnairin yhden munan ja SAS:n kahden munan taktiikasta.

 

Kaunis kuvakin valittu juttuun, M11 Nagoyan kentällä.  :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Moneskohan polttoainelisän nosto räpsähti taas tänään lippuihin. Kaukoreiteille tuli noin 10-11e lisää hintaa menopaluulippuun.

 

Delhin lipusta (Z-luokka) maksoin kesäkuussa 2007 399e ja nyt se maksaa 488 euroa. Korotus on aika kiitettävä alle vuodessa. Mutta mikäs siinä jos kauppa käy.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Delhin lipusta (Z-luokka) maksoin kesäkuussa 2007 399e ja nyt se maksaa 488 euroa. Korotus on aika kiitettävä alle vuodessa.

 

Vielä kiitettävämmäksi tulee, kun ottaa huomioon, että äitienpäiväviikonloppuna 2007 ostettiin lippuja vielä hintaan 299€. :P

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kellään tietoa koska odotettavissa Finnarin tarjouksia Stockan Hulluilla Päivillä? Liekö samaan aikaan Suomessa kuin Tallinnassa, viikolla 15? Tallinnassa kaukokohteista tarjolla NGO, DEL, BOM & ICN, juoruttiin Virosta.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Finnairin 200. lentokone saapuu lauantaina

 

 

 

85 vuotta tänä vuonna täyttävä Finnair vastaanottaa kautta aikojen 200. lentokoneensa tulevana lauantaina, jolloin uusin tulokas, Embraer 190-kone OH-LKM laskeutuu Helsinki-Vantaan lentoasemalle.

 

 

 

Finnair on koko historiansa ajan ollut edelläkävijä. Vuonna 1923 Aero-nimisenä perustettu Finnair aloitti 1953 ensimmäisenä Euroopassa liikennöinnin Convair-lentokoneilla. Ensimmäisenä maailmassa puolestaan otettiin käyttöön Caravelle 10B3 -kone.

 

 

 

Aina 1970-luvulle asti oli tapana antaa Aero O/Y:n ja Finnairin koneille nimi suomalaisen suurmiehen tai siivekkään mukaan. Laivastossa oli aikoinaan muiden muassa Sinilintu ja Järripeippo. Nimissä esiintyi myös kansallisromantiikkaa ja paikannimiä.

 

 

 

Sadannen koneen rajapyykin Finnair saavutti vuonna 1986 kun laivastoon liittyi ATR-42 -potkuriturbiinikone. Vuonna 1990 aloitettiin ensimmäisenä lentoyhtiönä liikennöinti McDonnell Douglas MD-11 -koneella.

 

 

 

Uusi laivasto on ympäristöteko

 

 

 

Laivaston uusiminen on lentoyhtiön tärkein ympäristöteko. Jokainen uusi suihkukonesukupolvi kuluttaa entistä vähemmän polttoainetta ja tuottaa entistä pienemmän määrän hiilidioksidia. Finnairin Euroopan-laivaston keski-ikä on noin neljä vuotta ja kaukoliikennelaivasto uusitaan kokonaan kevääseen 2010 mennessä.

 

 

 

– Airbus A320 -perheen koneita pienempiä Embraer-koneita käytetään vähäisemmän kysynnän reiteillä ja vuoroilla. Aasian-lentojemme syöttöliikenteen kannalta on tärkeää, että voimme tarjota kannattavasti tiheämpiä yhteyksiä useampiin kohteisiin. Kysynnän mukaan mitoitettu kapasiteetti ja uusin teknologia ovat myös ympäristön kannalta paras ratkaisu, Finnair Reittiliikenteen johtaja Henrik Arle toteaa.

 

 

 

Finnair kulkee edelläkävijänä myös tulevaisuuteen. Vuonna 2014 Finnairin laivastoon liittyy ensimmäinen uuden teknologian Airbus A350XWB -perheen kone. A350-koneen päästöt ovat jopa kolmanneksen pienemmät kuin tämänhetkisten koneiden.

 

 

 

Finnairin 200. kone kuuluu yhtiön Euroopan-laivastoon, jossa on Embraer 170 ja 190 -koneiden lisäksi Airbus A320 -perheen malleja. Embraer 190 on satapaikkainen suihkukone, joita Finnairilla on ennestään seitsemän. Lauantaina saapuvan kahdeksannen lisäksi ensi vuonna tulee vielä kaksi Embraer 190 -konetta lisää. 76-paikkaisia Embraer 170 -koneita Finnairilla on kymmenen.

 

 

 

Finnair Oyj

 

Viestintä

 

28.3.2008

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ei kai taas  ;D

 

Finnairin kone seisoo Thaimaassa

 

28.3.2008 14:33

 

Jarruvika viivästyttää paluulentoa vuorokaudella.

 

Yli 200 suomalaista odottelee parhaillaan paluulentoa Helsinkiin Thaimaan Krabissa. Boeing 757 -tyyppisessä lentokoneessa havaittiin jarruvika, jonka vuoksi matkustajat joudutaan noutamaan toisella koneella.

 

- Ensi yönä täältä Helsingistä lähtee tyhjänä toinen vastaavanlainen Boeing 757 -kone hakemaan lomamatkustajat pois. Se vie mukanaan korjausmiehistön ja varasosat, joiden suunniteltiin alun perin menevän sinne Bangkokin reittikoneella. Tällä tavalla saadaan tämä viivästyminen mahdollisimman lyhyeksi, kertoo Finnairin tiedotuspäällikkö Usko Määttä.

 

Alkuperäisen aikataulun mukaan koneen piti saapua Suomeen puoli kahdelta ensi yönä. Paluulento lienee perillä samaan aikaan sunnuntain vastaisena yönä.

 

Matkustajat on majoitettu kolmeen hotelliin.

 

- Riippuen nyt siitä, että jos ei ole kiire töihin, niin tästä tulee yksi ylimääräinen lomavuorokausi, Määttä toteaa.

 

www.iltalehti.fi

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Finnairin kone seisoo Thaimaassa

 

Jarruvika viivästyttää paluulentoa vuorokaudella.

 

Yli 200 suomalaista odottelee parhaillaan paluulentoa Helsinkiin Thaimaan Krabissa. Boeing 757 -tyyppisessä lentokoneessa havaittiin jarruvika, jonka vuoksi matkustajat joudutaan noutamaan toisella koneella.

 

Voisiko tässä olla yksi esimerkki siitä mitä seuraa, kun mekaanikot eivät enää "kierrä konetta ympäri" ennen lentoonlähtöä? Ehkä kehittyvä jarruvika olisi huomattu jo Helsingissä?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Voisiko tässä olla yksi esimerkki siitä mitä seuraa, kun mekaanikot eivät enää "kierrä konetta ympäri" ennen lentoonlähtöä? Ehkä kehittyvä jarruvika olisi huomattu jo Helsingissä?

 

En tiedä, tarkoitatko erityisesti Krabin asemaa vai ylipäätänsä? Tulkitsenko tekstiäsi väärin?

 

Kyllä yleiseen, hyvään tapaan (kaikilla yhtiöillä 'mandatory') että koneen pihalle kävelyttävä henkilö tai mekaanikko kiertää koneen (ns. walk-around check) ennen koneen lähtöä maailmalle?

 

Tiedän, että ulkoistuksia tapahtuu maailmalla että meillä, ja aina em. checkin tekevä henkilö ei ole lupakirjan omaava mekaanikko.

 

Voitko kuitenkin kertoa, miten tälläisen checkin aikana eroaa lupakirjallisen mekaanikon ja koulutetun lähettäjän näkemys jarrujen tarkastuksesta? Omaan proseduuriini kuuluu nestevuotojen tarkastaminen, hydrauliikka- ja muiden letkujen pintapuolinen tarkastus, iskunvaimentimen visuaalinen tarkastus. Joskus kysyn myös luureissa jarrulämpötiloja, jos laskeutumisen jälkeen esiintyy ylimääräistä käryä, tai brake fanit eivät toimi vaikka oletettavaa olisi että ne pyörisivät (korkea OAT, tietyt konetyypit).

 

En siis todellakaan vinoile, vaan tässä on oppimisen paikka? :thmbup:

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

En tiedä, tarkoitatko erityisesti Krabin asemaa vai ylipäätänsä? Tulkitsenko tekstiäsi väärin?

 

Kyllä yleiseen, hyvään tapaan (kaikilla yhtiöillä 'mandatory') että koneen pihalle kävelyttävä henkilö tai mekaanikko kiertää koneen (ns. walk-around check) ennen koneen lähtöä maailmalle?

 

Tiedän, että ulkoistuksia tapahtuu maailmalla että meillä, ja aina em. checkin tekevä henkilö ei ole lupakirjan omaava mekaanikko.

 

Voitko kuitenkin kertoa, miten tälläisen checkin aikana eroaa lupakirjallisen mekaanikon ja koulutetun lähettäjän näkemys jarrujen tarkastuksesta? Omaan proseduuriini kuuluu nestevuotojen tarkastaminen, hydrauliikka- ja muiden letkujen pintapuolinen tarkastus, iskunvaimentimen visuaalinen tarkastus. Joskus kysyn myös luureissa jarrulämpötiloja, jos laskeutumisen jälkeen esiintyy ylimääräistä käryä, tai brake fanit eivät toimi vaikka oletettavaa olisi että ne pyörisivät (korkea OAT, tietyt konetyypit).

 

En siis todellakaan vinoile, vaan tässä on oppimisen paikka? :thmbup:

 

 

 

 

Kyllä nuo ed. mainitut checkit käännöllä riittää jarrujen osalta.

 

T: Full B1 & Full B2 !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
Halpa taala on vauhdittanut USA:n matkojen myynnin ennätyslukuihin. Sesongin ulkopuolellakin Finnair lentää New Yorkiin loppuun myydyillä koneilla.

 

Halventunut dollari on saanut tavallisen eurokuluttajan pohtimaan kaukomatkakohdetta uudestaan. Halpa raha houkuttelee tuhlaamaan idän sijaan lännessä.

 

Perjantaina eurolla sai parhaimmillaan 1,5838 Yhdysvaltain dollaria. Puolentoista euron maagisen rajan ylittäminen on lentoyhtiössä huomattu.

 

Finnairin lennot New Yorkiin ovat olleen poikkeuksellisen hyvin myytyjä viime syksystä alkaen – jopa yli 90 prosentin täyttöasteella.

 

– New Yorkin -lennoilla on ollut matkustajia todella hyvin. En muista, että meillä näin korkeita täyttöasteita olisi ollut ikinä, Finnairin osastonjohtaja Sakari Romu kuvailee.

 

Alkuvuosi on yleensä lentoyhtiön vaikeaa aikaa, sillä New York ei ole varsinainen talvikohde. Tämä vuosi on ollut toisenlainen.

 

Dollarin euromääräisellä kurssilla on Romun mukaan pakosti ollut vaikutusta lentojen korkeaan täyttöasteeseen. Liikematkaajat matkustavat kursseista huolimatta, mutta osaan asiakkaita kurssikehitys on saanut vipinää. Korrelaatio halventuneen dollarin ja lentojen täyttöasteen välillä on olemassa, Romu toteaa.

 

 

Taloussanomat

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onko tietoa lentääkö uusi Emppu heti samana päivänä ekan legin? Jos olisi tuuria niin pääsisi korkkaan pakastavedetyn...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onko tietoa lentääkö uusi Emppu heti samana päivänä ekan legin? Jos olisi tuuria niin pääsisi korkkaan pakastavedetyn...

 

Eipähän nuo yleensä lennä samana päivänä reitillä koska koneista puuttuu tiettyjä varusteita ja plakaatteja. 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
Ensi yönä täältä Helsingistä lähtee tyhjänä toinen vastaavanlainen Boeing 757 -kone hakemaan lomamatkustajat pois. Se vie mukanaan korjausmiehistön ja varasosat, joiden suunniteltiin alun perin menevän sinne Bangkokin reittikoneella

 

Saigonin AY1953 (OH-LBX) laitettiin asialle. Lähti juuri.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
Finnair aikoo lentää USA:an Suomesta vastaisuudessakin

Julkaistu 28.03.2008, klo 23.39

 

Lentoyhtiö Finnair ei aio käyttää hyväkseen Euroopan ja Yhdysvaltojen välisten lentoreittien vapautumista sunnuntaina. 

 

Silloin tulee voimaan niin sanottu Open Skies-sopimus, jonka myötä eurooppalaiset lentoyhtiöt voivat lentää mille tahansa lentokentälle Yhdysvalloissa miltä tahansa lentokentältä Euroopasta.

 

Finnairilta kerrotaan, että Finnair lentää Yhdysvaltoihin jatkossakin vain Suomesta. Yhtiö ei myöskään pidä todennäköisenä, että mikään ulkomainen lentoyhtiö aloittaisi Suomen ja Yhdysvaltain väliset suorat lennot.

 

Startel

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
Finnairin osakkeilla jättikauppa

 

Pörssi ja raha Päivitetty: 17:55

31.3. 17:59 Lentoyhtiö Finnairin osakkeilla tehtiin maanantaina ennen pörssin sulkeutumista jättikaupat.

 

Finnairin osakkeita myytiin maanantaina iltapäivällä16,3 miljoonaa kappaletta seitsemän euron kappalehintaan.

 

Finnairin suurin omistaja on Suomen valtio 55,8 prosentin osuudella.

 

Jättikauppa herätti markkinoilla arvuuttelut islantilaisten lähdöstä Finnairista. Islantilaisella sijoitusyhtiö FL Groupilla on yli 12 miljoonaa osaketta.

 

Talousanomat

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
Vieras
Tämä aihe on nyt suljettu uusilta viesteiltä.