Kirjoitettu Toukokuu 12, 2008 SAS:ää tyrkytetään Finnairille http://www.kauppalehti.fi/5/i/talous/uutiset/etusivu/uutinen.jsp?oid=11873&ext=rss&ls=talentum Ei hemmetissä, siihen pile of shittiin ei Finnairin käsiä kannata sotkea!! Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Toukokuu 12, 2008 Ei hemmetissä, siihen pile of shittiin ei Finnairin käsiä kannata sotkea!! Joku aika sitten Hienonen lausui, että Finnair voisi olla kiinnostunut SAS:n mannertenvälisestä divisioonasta, jos SK ensi pilkottaisiin lihoiksi ja myytäisiin osina. Menisi paremmin kilpailuviranomistenkin syynin läpi. P.S Svenska Dagbladetin juttu oli näköjään käynyt joidenkin ruotsalaisten ylpeyden päälle... että Finnair nielaisisi SASin, Härregud Aika mielenkiintoisia lukijakommentteja oli kirjoitettu perään, Finnairin "edelleen käyttämistä DC-10:tä" ja muuta faktaa. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Toukokuu 13, 2008 Ymmärsin kyllä, mutta toin mukaan myös toisen näkökulma. Hommaisivat ensin huonopalkkaisten (kuten hoitsujen) palkat edes jotenkin kansainvälisestikin säädylliselle tasolle ennen kuin edes miettisivät jo nyt hyvin tienaavia ihmisiä. Suomestahan tulee tällä menolla kirjaimellisesti luokkayhteiskunta. Siis kenenkä pitäisi hommata? Ainoat, jotka ovat hilaamassa lentäjien palkkoja ylöspäin ovat lentäjät itse eikä heidän vastuulleen voi sysätä huonopalkkaisten palkkaneuvotteluja. Ja mitä luokkayhteiskuntaan tulee, niin eiköhän verottaja vie valtaosan korotuksesta siellä demarilandiassa? Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Toukokuu 13, 2008 Eräs Iau:n hallitukseen kuuluva henkilö laski, että toi 24% vaatimuksilla noi palkankorotukset maksaisi arviolta 13,4 miljoonaa euroa + työnantajakulut siihen päälle... Jokainen voi miettiä mikä on firman tuloskunto parhaillaan ja mitä maailman taloustilanne siihen voi vaikuttaa... Pahoin pelkään, että tästä tulee palkkakilpailu Finnairin sisällä. Jos oikein muistan niin ens keväänä menee umpeen IAU:n soppari(tai siis pitää neuvotella se viimeinen vuos siihen soppariin) Jos lentäjät saavat tollaiset korotukset niin odotan innolla mitä esim mekaanikot ym muut tahot tulevat vaatimaan itsellensä... - Jani -------------------------- Tämä viesti on kirjoitettu ihan yksityisenä henkilönä Finnairin Mekaanikot eivät tule saamaan mitään suuria korotuksia, koska IAU neuvottelee TES:n kaikille Suomen mekaanikoille, firmasta riippumatta. Toiseksi jos saavat jonkin suuruisen yleiskorotuksen saavat sen myös ramp, caterin ynnä muut IAU:laiset. Näin ollen mekaanikkojen palkat eivät koskaan tule nousemaan, sille kuuluvalle tasolle mitä työn vaativuus ja koulutuksen kesto vaatisi. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Toukokuu 13, 2008 Finnairin Mekaanikot eivät tule saamaan mitään suuria korotuksia, koska IAU neuvottelee TES:n kaikille Suomen mekaanikoille, firmasta riippumatta. Toiseksi jos saavat jonkin suuruisen yleiskorotuksen saavat sen myös ramp, caterin ynnä muut IAU:laiset. Näin ollen mekaanikkojen palkat eivät koskaan tule nousemaan, sille kuuluvalle tasolle mitä työn vaativuus ja koulutuksen kesto vaatisi. Totta, elleivät mekaanikot jätä IAU:ta ja muodosta omaa liittoa lentäjien tapaan. Se romahduttaisiko tämä IAU:n ja suostuisiko työnantaja neuvottelemaan vain mekaanikkojen (ja asentajien) kanssa onkin sitten eri asia. Juha Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Toukokuu 13, 2008 Kun tarkoitin mekaanut ym muut niin tarkoitin koko iau:ta. Tiedän, että monia harmittaa viime sopimuskierroksella tehty sopimus. Varsinkin joulurahan poisjääminen sekä muistaakseni 4% vaadittua pienemmät korotukset mitä oli haettu... Toivotaan, että maltti on valttia ja saavat molempia tyydyttävän ratkaisun tehdyksi... Seuraavat neuvottelut on muuten iau:lla ja työnantajilla edessä jo ens keväänä kun nykyisen sopimuksen viimeisen vuoden korotukset sovitaan... Ja onhan noihin sopimuksiin lisätty ennenkin firmakohtaisi pykäliä(ja tällä tarkoitan iau:n ens kevään neuvotteluja jossa sovitaan ehkä viimeisen vuoden korotuksista) Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Toukokuu 14, 2008 Finnairin lentäjien sopimuskiistassa häämöttää sopu. Valtakunnansovittelija Juhani Salonius jätti osapuolille sovintoesityksen myöhään illalla. Hän odottaa vastauksia perjantaina. Sekä Liikennelentäjäliiton että työnantajia edustavan Palvelualojen toimialaliiton neuvottelijat suosittelevat esityksen hyväksymistä. Liikennelentäjäliiton valtuusto arvioi esitystä perjantaina. Liitto kuitenkin jo lopetti reittiliikenteen ylityökiellon, joka alkoi lauantaina. turun sanomat Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Toukokuu 14, 2008 eiköhän verottaja vie valtaosan korotuksesta siellä demarilandiassa? Sorry, off the topic mutta...sulta tais jäädä viime kevään vaalit seuraamatta. Ja laskusuunnassahan tuo palkkaverotus on ollut jo vuosikausia, ensi keväänä laskee taas... Lentäjien tasoisten palkkojen kehityksestä minulla ei tosin harmainta hajua T. Iloinen veronmaksaja, joku ropo säästyy lentelyynkin 8) Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Toukokuu 14, 2008 Lehdistötiedote 14.05.2008 Finnair Tekniikalle huoltosopimus KLM:n kanssa Finnair Tekniikka ja hollantilainen KLM Royal Dutch Airlines ovat sopineet yhdeksän Boeing MD11-matkustajakoneen runkohuollosta. Sopimus kattaa yhdeksän peräkkäistä, noin viikon mittaista C-huoltoa, jotka tehdään kevään ja alkukesän aikana. Viimeinen niistä valmistuu heinäkuun alussa. KLM-yhtiöllä on laivastossaan kymmenen Boeing MD11-tyypin matkustajakonetta. - KLM on meille entuudestaan tuttu sopimuskumppani, sillä vuosina 2006 ja 2007 teimme lentokonekorjaamolla vastaavanlaisia runkohuoltoja yhtiön laajarunkolaivastoon, kertoo myyntipäällikkö Arne Ziessler Tekniikan myynti ja markkinointiosastolta. Finnair Tekniikan tavoitteena on tulevaisuudessakin olla merkittävä ja korkealuokkainen MD11-yhteistyökumppani, joka tuottaa hinta-laatu-suhteeltaan kilpailukykyisiä huoltopalveluja ulkopuolisille asiakkaille. Finnair Tekniikan noin 200 miljoonan euron liikevaihdosta noin 25 prosenttia tulee konsernin ulkopuolelta. Finnairin laivaston uudistuessa teknisten palvelujen osto konsernin sisällä on vähentynyt, mutta ulkoisten asiakkuuksien ansiosta Tekniikka voi hyödyntää resurssejaan täysimääräisesti. Finnair luopuu matkustajaliikenteessään Boeing MD11 -koneistaan vuoden 2010 kevääseen mennessä uusien Airbus A340 ja A330 -koneiden korvatessa ne yhtiön kaukoliikenteen pääkalustona. Finnair Oyj Viestintä 14.5.2008 Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Toukokuu 14, 2008 Finnair, pysy erossa roskasta. Näin tämänpäivän Talouselämässä. www.talouselama.fi/docview.do?f_id=1360508 Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Toukokuu 14, 2008 Finnair luopuu matkustajaliikenteessään Boeing MD11 -koneistaan vuoden 2010 kevääseen mennessä Villillä mielikuvituksella tästä lauseesta saa irti mielenkiintoisia ajatuksia. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Toukokuu 14, 2008 Villillä mielikuvituksella tästä lauseesta saa irti mielenkiintoisia ajatuksia. Palaappas Ilkka nyt maanpäälle sieltä haavemaailmasta Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Toukokuu 15, 2008 Tj. Hienonen on antanut intialaiselle medialle haastattelun, minkä mukaan Finnair etsii aktiivisesti Intian lentoyhtiöiden joukosta yhteistyökumppania, joka mahdollistaisi jatkoyhteydet Finnairin lennoilta muihin Intian kohteisiin. Hienonen ei kuitenkaan mainitse mitään nimiä. Hienonen toivoisi myös Oneworld-allianssiin liittyväksi jotain intialaista yhtiötä. Finnair suunnittelee myös kolmatta Intian kohdetta. Kyseeseen voisivat tulla esim. Bangalore tai Chennai. Pitemmällä tähtäyksellä Hienonen haluaisi rukata aikatauluja siten, että nopeampi yhteys Intiasta Helsingin kautta New Yorkiin olisi mahdollinen. http://www.thaindian.com/newsportal/business/finnair-in-talks-with-indian-airlines-for-partnership_10048824.html Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Toukokuu 16, 2008 Finnairin lentäjien sovintoesitys jäsenäänestykseen. www.yle.fi/uutiset/kotimaa/oikea/id90894.html Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Toukokuu 17, 2008 Palaappas Ilkka nyt maanpäälle sieltä haavemaailmasta -jukka Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Toukokuu 19, 2008 Lehdistötiedote 19.5.2008 Finnair ja Japan Airlines laajentavat yhteistyötä Finnair ja sen oneworld-kumppani Japan Airlines (JAL) aloittavat 3. kesäkuuta code-share -yhteistyön Finnairin Japanin-reiteillä. Japan Airlines voi tehdä varauksia ja myydä lentolippuja omalla lentonumerollaan Finnairin meno-paluuvuoroille Tokioon, Osakaan ja Nagoyaan. Lisäksi Japan Airlinesin lentonumero lisätään molempiin suuntiin Finnairin vuoroille Tukholmaan, Kööpenhaminaan ja Osloon, joista syntyy yhteys Finnairin Helsinki–Japani-lennoille. Finnair ja Japan Airlines ovat tehneet code-share-yhteistyötä vuodesta 2005 alkaen. Finnair voi myydä lippuja omalla lentonumerollaan Japan Airlinesin liikennöimille vuoroille Fukuokaan, Sapporoon sekä Tokion Hanedan kentälle yhteyksinä omilta Tokion-, Osakan- ja Nagoyan-lennoiltaan. Vastaavasti Japan Airlines voi myydä lippuja omalla lentonumerollaan Finnairin vuoroille Amsterdamista ja Frankfurtista Helsinkiin yhteyksinä omilta Tokio-Eurooppa lennoiltaan. Yhteydet ovat mahdollisia myös toiseen suuntaan. Japan Airlines liittyi oneworldiin huhtikuussa 2007. Finnairin ja Japan Airlinesin kanta-asiakkaat voivat kerätä pisteitä ja käyttää palkintoja toistensa lennoilla. Finnair Oyj Viestintä 19.5.2008 Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Toukokuu 20, 2008 Finnairin korealaiset lähtevät kotiin ovet paukkuen http://www.taloussanomat.fi/liikenne/2008/05/20/finnairin-korealaiset-lahtevat-kotiin-ovet-paukkuen/200813788/139 Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Toukokuu 20, 2008 Finnair ja sen oneworld-kumppani Japan Airlines (JAL) aloittavat 3. kesäkuuta code-share -yhteistyön Finnairin Japanin-reiteillä. HEL-NRT JL5072 NRT-HEL JL5071 HEL-KIX JL5074 KIX-HEL JL5073 HEL-NGO JL5076 NGO-HEL JL5075 Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Toukokuu 21, 2008 Finnairin korealaiset lähtevät kotiin ovet paukkuen http://www.taloussanomat.fi/liikenne/2008/05/20/finnairin-korealaiset-lahtevat-kotiin-ovet-paukkuen/200813788/139 Hävyttömän huonoa palkkaa tarjoavat. 1200 US.Dollaria? Jos se on pohjapalkka, niin kyllä nyt tällä alitetaan jopa Stocmannin myyjien palkat. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Toukokuu 21, 2008 Hävyttömän huonoa palkkaa tarjoavat. 1200 US.Dollaria? Jos se on pohjapalkka, niin kyllä nyt tällä alitetaan jopa Stocmannin myyjien palkat. Palkathan ovat paikalliseen hintatasoon sopetetut, suomalainen palkkataso ei toimi tässä mittarina. Korean palkkatasosta lentoemäntien osalta ei ole tietoa mutta ei kait heille voi tarjota alaa heikompia palkkoja jos meinaa pätevää porukkaa saada. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Toukokuu 21, 2008 Jokatapauksessa - ihmetystä aiheuttavaa ja huonolta kuulostavaa homman hoitamista Finnairiltamme... - Odotan ja toivoisin tarkennettua tiedotusta kansalliselta yhtiöltämme. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Toukokuu 21, 2008 Odotan ja toivoisin tarkennettua tiedotusta kansalliselta yhtiöltämme. Ai siis haluaisit yhtiön tiedottavan yhden henkilöstöryhmän palkat vai mitä siis haluat tiedotettavan? Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Toukokuu 21, 2008 Korealaiset eivät lähteneetkään ovet paukkuen: Suurlähetystö tuli hätiin lentoemäntäkiistassa Finnairin suunnitelma rekrytoida 13 korealaista matkustamohenkilökunnan jäsentä kesäkuussa avautuvalle Soulin-reitilleen toteutuu sittenkin. Tuomas Niskakangas 21.5.2008 17:57 Finnairin ja sen rekrytoimien korealaisten lentoemäntien väärinkäsitykset on lentoyhtiön mukaan käsitely. Kaikki korealaiset ovat allekirjoittaneet tänään työsopimuksen Finnairin kanssa. Finnair ehti eilen vahvistaa Taloussanomille, että neuvottelut lentoemäntien kanssa ovat päättyneet ja he palaavat Koreaan. Nyt yhtiö kiittelee Korean Suomen-suurlähetystöä, joka tuli oma-aloitteisesti sovittelemaan tilannetta. Korealaiset tyytyivät lopulta määräaikaisiin työsopimuksiin, vaikka Suomeen tullessaan he olivat luulleet saavansa pysyvät sopimukset. Myös korealaisten käsitys palkasta erosi heille tarjotusta summasta. Finnairin mukaan korealainen rekrytoinnissa apuna käytetty alihankkija oli antanut korealaisille väärää tietoa. Finnairin tiedotteessa korealaiset sanovat joutuneensa riidassa ammattiyhdistyspolitiikan pelinappuloiksi. He sanoutuvat irti eilisestä Suomen lentoemäntien ja Stuerttien yhdistyksen tiedotteesta, jossa syyteltiin Finnairia vahvoin sanankääntein. Finnairilla työskentelee yhteensä 200 aasialaista matkustamohenkilökunnan jäsentä Kiinan-, Japanin-, Thaimaan- ja Intian-lennoilla. Finnairin Soulin-reitti avataan 2. kesäkuuta. http://www.taloussanomat.fi/liikenne/2008/05/21/suurlahetysto-tuli-hatiin-lentoemantakiistassa/200813896/139 Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Toukokuu 22, 2008 Finnair antoi tulosvaroituksen johtuen kalliista öljystä ja kysynnän hidastuneesta kasvusta: http://www.kauppalehti.fi/5/i/porssi/tiedotteet/porssitiedote.jsp?id=200805220083&comid=FIA Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Toukokuu 22, 2008 Vuoden alussa lentokerosiinitonni maksoi 850 dollaria. Nyt hintataso on selvästi yli 1300 dollaria. Koko vuoden polttoainekustannusten arvioidaan nousevan hintasuojauksista huolimatta yli 600 miljoonaan euroon, mikä on yli neljänneksen arvioidusta liikevaihdosta. Viime vuonna Finnairin polttoainelasku oli noin 440 miljoonaa euroa. Polttoaine on suurin yksittäinen kuluerä. Siinä saa taas pari lippua myydä, että saa pelkän nousseen polttoaineen osuuden katettua. Ja sitten vielä muut kohonneet kustannukset. Tämäkin on mielenkiinotoinen tiedotus: Suunnittelemme nyt kapasiteetin vähentämistä erityisesti Euroopassa. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla