Mikko Sokero

Lentoyhtiöuutisia - Finnair

4 899 viestiä aiheessa

http://www.iltasanomat.fi/uutiset/kotimaa/uutinen.asp?id=1536195

 

 

Finnairin lentoemäntä maistissa koneessa

 

 

Finnairin lentoemäntä valmisteli alkoholin vaikutuksen alaisena lomalentoa Helsinki-Vantaan lentoasemalla viime lauantai-iltana.

 

Lentoemäntä puhalsi 0,28 promillea lennon valmisteluvaiheessa, ennen kuin matkustajat laskettiin koneeseen.

 

Poliisi tutkii tapausta huumaavan aineen käyttämisenä ilmailussa. Lentohenkilökuntaa koskee nollatoleranssi alkoholin suhteen.

 

Lentoemäntä oli valmistelemassa Finnairin Airbus A 321 -koneessa lomalentoa Monastiriin Tunisiaan lauantaina alkuillasta. Koneen miehistö havaitsi kuitenkin lentoemännän vaikuttavan humalaiselta. Kapteeni hälytti paikalle poliisin, joka puhallutti koko miehistön.

 

Yhden lentoemännän kohdalla tulos näytti positiivisen tuloksen, ja hänet poistettiin koneesta.

 

Finnair aikoo irtisanoa kokeneen lentoemäntänsä tänään.

 

- Meillä on työsuhteen purku tällaisissa tapauksissa välittömästi. Näissä asioissa on nollatoleranssi, eikä niistä tingitä pätkän vertaa, sanoo Finnairin lentotoimintaryhmän johtaja Veikko Sievänen.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

AY67:n lähtöaikaa muutetaan 30 min aikaisemmaksi 26.10.2008 alkaen.

 

Lähtöajat reittikaukoliikenteessä liikennöintipäivinään näyttävät tältä 27.10.08 alkaen:

AY89 (M11) 09:40

AY21(M11) 14:20

AY5(M11) 14:20

AY67(340) 16:20

AY87(M11) 16:55

AY57(340) 17:10

AY77 (M11)17:20

AY73(340) 17:20

AY79 (340) 17:20

AY41(340) 17:30

AY29(340) 20:05

AY51(M11) 20:10

AY95 (M11) 20:15

 

29.3.09 lähtien AY67 taas paikallaan 16:50 kun AY77 siirretään kahdeksan aaltoon tämän kesän tavoin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onko muuten vieläkään mitään tietoa siitä koska OH-LQD saapuu suomeen?

 

Aikataulua katselemalla näyttäisi, että LQD on päivän myöhässä suunnitellusta kun LQA laitetaan 2.6. Hong Kongiin, Mumbai otettu kokonaan pois myynnistä ja LQB ja LQC hoitaisi maanantaina avattavan Incheonin sekä Nagoyan.

 

Tämä siis spekulaatiota.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

 

29.3.08 lähtien AY67 taas paikallaan 16:50 kun AY77 siirretään kahdeksan aaltoon tämän kesän tavoin.

 

Pitäiskö olla 29.03.09

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

kun AY77 siirretään kahdeksan aaltoon tämän kesän tavoin.

 

Siis minähän kesänä AY 77 on ollut kahdeksan aallossa - ei kait siellä ole koko aikana ollut muita kuin Mumbai, Peking ja Bangkok?

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Siis minähän kesänä AY 77 on ollut kahdeksan aallossa - ei kait siellä ole koko aikana ollut muita kuin Mumbai, Peking ja Bangkok?

 

Mielestäni kirjoitin "tämän kesän". Kesä kun ei ole vielä edes alkanut mutta 2. kesäkuuta alkaen AY77 on kahdeksan aallossa kun Helsinki-Vantaa ei vedä iltapäivällä.

Tästä seurauksena sitten se, että tärkeältä ryhmältä, espanjalaisilta, katkeaa yhteys Osakaan tai oikeastaan se katkeaa sieltä palatessa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

AY67:n lähtöaikaa muutetaan 30 min aikaisemmaksi 26.10.2008 alkaen.

 

Tuleeko aikatauluun lisää lentoaikaa, AY67/68 on tuntunut kulkevan aika säännöllisesti hieman myöhässä konetyypin vaihdon jälkeen?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Lehdistötiedote

28.05.2008

 

Finnairin neljäs Airbus A340-lentokone liikenteeseen

 

Finnair vastaanottaa huomenna neljännen A340-lentokoneensa. Koneen ensilento on lauantaina 31.5. Japaniin, Nagoyaan. Teknisesti korkeatasoiset uudet A340-koneet ovat käytössä Finnairin pitkillä Aasian-reiteillä. Koneisiin mahtuu 269 matkustajaa.

 

A340-koneen toimitus on kolmas Finnairin tilaamasta suuresta laajarunkouudistuksesta, jossa vastaanotetaan 10-14 uutta konetta vuosina 2007-2010. Finnair korvaa nykyisen Boeing MD-11 -kaukoliikenteen laivastonsa Airbus A340- ja A330-laajarunkokoneilla vuoteen 2010 mennessä.

 

Uusi A340-kone auttaa Finnairia hyötymään liikenteen kasvusta ja kehittämään Aasian kohteiden tarjontaa. Samalla varmistuu, että siirtyminen uuden sukupolven A350-lentokoneisiin ensi vuosikymmenellä sujuu saumattomasti.

 

Uudistus parantaa merkittävästi sekä kannattavuutta että ympäristötehokkuutta. Lentäminen modernilla kalustolla on parasta ympäristötyötä, jota lentoyhtiö voi tehdä.

 

A340-koneessa käytetään viimeisintä tekniikkaa, joka on kehitetty Airbusin uusimpiin pitkän matkan koneisiin. Esimerkiksi neljä CFM56-5C4-moottoria vähentävät merkittävästi polttoaineen kulutusta ja siten päästöjä.

 

Kaukoliikenteen uusien A340-koneiden matkustamon teknisesti korkeatasoiset ratkaisut lisäävät merkittävästi myös matkustusmukavuutta. Matkustajat voivat itse vaikuttaa lähes kaikkeen, mitä koneen viihde- ja viestintämahdollisuudet tarjoavat.

 

Finnair lentää Aasiassa suoria lentoja Pekingiin, Kantoniin, Shanghaihin, Hongkongiin, Bangkokiin, Tokioon, Osakaan, Nagoyaan, Delhiin, Mumbaihin ja Souliin.

 

Finnair Oyj

Viestintä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jep, elokuun 3. Mumbain reitti luovuttaa LQA:n remppaan ja uudemmat jatkavat.

 

Hieman epäselvää kauanko LQA on rempassa kun viiden lussun liikennöinti pyörii vasta lokakuussa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Lehdistötiedote

28.05.2008

 

Finnair siirtyy kokonaan e-lippuihin

 

Matkatoimistojen kirjoittamista paperisista lentolipuista luovutaan kesäkuun alusta. Lentoyhtiöiden yhteistyöjärjestö, IATA, poistaa tuolloin paperiliput kaikista järjestelmistään. Yhdysvallat sallii kuitenkin jatkossakin paperiset liput, ja lentoyhtiöt itse voivat edelleenkin kirjoittaa ja hyväksyä myös paperisia lentolippuja lennoilleen.

 

- Sähköiset liput mahdollistavat kaikki internetin edut lippujen hankinnassa ja lähtöselvityksessä. Matkasuunnitelmien viime hetken muutoksetkin hoituvat missä tahansa maailmassa yhdellä puhelinsoitolla. E-lippua ei voi myöskään kadottaa eikä sitä tarvitse hakea matkatoimistosta tai lentoyhtiöstä, sanoo kehityspäällikkö Pirjo Sutela Finnairista

 

Lentoyhtiöt ja IATA:n (Kansainvälinen ilmakuljetusliitto) keskitetyssä matkatoimistojen tilitysjärjestelmässä mukana olevat matkatoimistot ovat kirjoittaneet vuosittain paperisia lentolippuja ja matkadokumentteja yli 340 miljoonaa kappaletta, mikä on maksanut lähes 2 miljardia euroa vuodessa. E-lippuihin siirtyminen säästää vuosittain myös noin 25 000 000 neliömetriä eli 2500 hehtaaria metsää.

 

Suomi ja Finnair ovat e-lippuihin siirtymisen kärkipäässä. Huhtikuussa jo 96 prosenttia kaikista Finnairin lentolipuista oli e-lippuja. Yhtiö on tehnyt yli sata "interline-e-lippu" -sopimusta yhteistyö- lentoyhtiöiden kanssa, mikä mahdollistaa Finnairin e-lipun käytön kaikkien sopimusyhtiöiden lennoilla.

 

IATA:n keskitetyssä matkatoimistojen BSP (Billing and Settlement Plan) -tilitys- ja raportointijärjestelmässä on mukana kaikkiaan 60 000 matkatoimistoa 125:ssa maassa. Matkatoimistojen ennen kesäkuun alkua jo kirjoittamat paperiliput kelpaavat lennoilla voimassaoloaikansa.

 

Finnair Oyj

Viestintä

28.5.2008

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jep, elokuun 3. Mumbain reitti luovuttaa LQA:n remppaan ja uudemmat jatkavat.

 

Hieman epäselvää kauanko LQA on rempassa kun viiden lussun liikennöinti pyörii vasta lokakuussa.

 

Onko tuossa rempassa muuten tarkoitus uusia matkustamo vai onko kyseessä vain joku pidempi huolto?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kuulin muuten huhun että kesällä nähtäisiin Vinnairin isobussi Oneworld-väreissä.. oisko jotain tällästä tiedossa.. on kyllä jo aikakin.. 8) 8)

Enemmänki semmosta jota on LAN Chilellä, A320:een ja A343:een(eli LQE:hen käytännössä siis) ilmeisestikkin tulollaan moiset värit..

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Enemmänki semmosta jota on LAN Chilellä, A320:een ja A343:een(eli LQE:hen käytännössä siis) ilmeisestikkin tulollaan moiset värit..

Tekisivät edes toiseen tollasen kuten tossa JALlissa... tod komee.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hienonen kertoo Pohjois-Suomesta:

 

http://plus.kaleva.fi/plus/index.cfm?j=731349&mode=print

 

Hienonen ampuu aika kovilla osittain jutussa, mutta on täysin oikeassa mielestäni. Sitä täytyy käydä hieman kauempana, että voi nähdä miltä asiat näyttävät erilaisesta näkökulmasta (joskus myös: ...miten hyvin asiat ovat lähellä). Tuo "Japanista katsottuna koko Suomi on Lapland" oli mainio heitto. Voin vain kuvitella, että millaista palautetta tuon jälkeen saattaa tulla joiltakin - totuus sattuu.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hienonen ampuu aika kovilla osittain jutussa, mutta on täysin oikeassa mielestäni.

 

Tismalleen samaa mieltä Lapin matkailusta. Pari lainausta:

 

"Hienosen mukaan Aasian 1,3 miljoonaa transitmatkustajassa on valtaisa potentiaali, jota ei ole alkuunkaan hyödynnetty.

Suomesta on mahdollista markkinoida maailmalle vain yksi brändi. Se ei voi olla Ruka, Ylläs Saariselkä, Levi jne. Mutta se voi Lapland. Se sen kokoinen brändi, jota voi markkinoida.

 

Hienonen ei niele pohjoisen matkailuyrittäjien väitteitä siitä, että Finnair on kasvun tulppana, kun yhtiö ei lennä tiiviimmin ja suuremmilla koneilla pohjoiseen.

Hienonen muistuttaa, että Finnair harjoittaa lentoliikennettä, ei matkailubisnestä.

 

Tehkää kiinnostavia paketteja muutenkin kuin kevättalven muutamalle kuukaudelle. Myykää asiakkaille hotelli, ohjelmapalvelut ja lennot. Ostakaa meiltä kiinteä määrä penkkejä, jakakaa ne keskenänne. Kyllä me lennetään"

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
Vieras
Tämä aihe on nyt suljettu uusilta viesteiltä.