Kirjoitettu Kesäkuu 19, 2008 Lentoyhtiö Finnairin lentäjien ylityökielto on päättynyt. Finnairia edustava Palvelualojen toimialaliitto ja Suomen Liikelentäjien Liitto ovat tehneet väliaikaisen työehtosopimuksen, joka ulottuu marraskuun loppuun asti. Sopimus tuo lentäjille 3,9 prosentin palkankorotuksen ja työnantajalle tehokkuutta parantavia rakenteellisia muutoksia, Finnair kertoo tiedotteessaan. – Jatkamme neuvotteluja pidempikestoisen sopimuksen aikaansaamiseksi syksyllä, kun tiedämme paremmin lentoliikenteen taloudellisesta tilanteesta, sanoo Finnairin henkilöstöjohtaja Anssi Komulainen yhtiön tiedotteessa. http://www.taloussanomat.fi/tyomarkkinat/2008/06/19/finnairin-lentajien-ylityokielto-paattyi/200816647/12?rss=2 -A- Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Kesäkuu 19, 2008 Lentoyhtiö Finnairin lentäjien ylityökielto on päättynyt. Finnairia edustava Palvelualojen toimialaliitto ja Suomen Liikelentäjien Liitto ovat tehneet väliaikaisen työehtosopimuksen, joka ulottuu marraskuun loppuun asti. Sopimus tuo lentäjille 3,9 prosentin palkankorotuksen ja työnantajalle tehokkuutta parantavia rakenteellisia muutoksia, Finnair kertoo tiedotteessaan. – Jatkamme neuvotteluja pidempikestoisen sopimuksen aikaansaamiseksi syksyllä, kun tiedämme paremmin lentoliikenteen taloudellisesta tilanteesta, sanoo Finnairin henkilöstöjohtaja Anssi Komulainen yhtiön tiedotteessa. http://www.taloussanomat.fi/tyomarkkinat/2008/06/19/finnairin-lentajien-ylityokielto-paattyi/200816647/12?rss=2 -A- Hyvä homma, - 8) jukka Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Kesäkuu 25, 2008 Finnair hukkasi Suomen tämän hetken ykkösseiväshyppääjä Mikko Latvalan tärkeimmät työvälineet. Suomen tämän hetken ykkösseiväsmies Mikko Latvala aikoi viime viikonloppuna tavoitella Pekingin olympialaisten tulosrajoja Portugalin Euroopan cupissa. Suunnitelmiin tuli kuitenkin odottamattomia muutoksia, kun urheilijan seipäät katosivat Finnairin lennolla. Yli viisi metriä pitkä seiväspussi on yhä teillä tietymättömillä - ja tulosrajat rikkomatta. Urheilijan isä Reijo Latvala on tilanteesta tuohduksissaan. Hän on ollut yhteydessä Finnairiin, mutta mitään ei ole tapahtunut seipäiden löytämiseksi. iltalehti Aika ihmeellistä IMHO. Matkalaukkujen katoamisen nyt voi vielä jotenkin tajuta, mutta viisi metriä pitkän seiväspussin ??? Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Kesäkuu 30, 2008 Naapuripalstalta: LQE saapuu heinäkuun viimeinen päivä. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Kesäkuu 30, 2008 Onkos siinä ne oneworld-teipit sitten? Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Heinäkuu 1, 2008 Lehdistötiedote 1.7.2008 Finnair lisää talvikaudella kaukoliikenneyhteyksiään Finnair lisää tulevana talvikautena Aasian ja Euroopan välisiä yhteyksiään tarkistamalla Aasian-lentojen aikatauluja. Jatkoyhteyksien määrän lisäyksellä tavoitellaan matkustajamyynnin ja -käyttöasteiden kasvattamista polttoainekustannusten kovan nousun aiheuttaman paineen takia. Talvikaudella lennettävän toisen päivittäisen Helsingin ja Bangkokin välisen vuoron lähtöaika Helsingistä siirtyy aamusta myöhäiseen iltaan, jolloin jatkoyhteyksien määrä Euroopasta moninkertaistuu. Muutoksen kautta yhteensä noin 40 kaupungista syntyy hyvät yhteydet Bangkokin-reitille, ja paluulennolta on myös hyvät yhteydet samoihin kohteisiin. Muutoksen ansiosta myös yhteydet Bangkokin kautta Australiaan paranevat. Finnairin Delhin- ja Mumbain-reittien lähtöajat siirretään lähemmäksi Euroopan pääaallon saapumisaikoja Helsinkiin. Näin jatkoyhteyskaupunkien määrä Euroopasta Delhiin kaksinkertaistuu, ja matkustusaika monesta Euroopan kaupungista Mumbaihin lyhenee huomattavasti. Samalla Finnairin Hongkongin-reitin vuoromäärä ensi talvikaudella kasvaa neljästä päivittäiseksi suuren suosion ansiosta. Myös Hongkongin reitin lähtöaikaa Helsingistä aikaistetaan, mikä lyhentää kokonaismatka-aikaa lukuisista Euroopan kaupungeista. Lennot Kantoniin keskeytetään talviliikennekauden alusta. Kesäkuussa aloitettua uutta Etelä-Korean-reittiä Souliin lennetään talvikaudella neljästi viikossa. Myös New Yorkin reitin vuoromäärää lisätään viidestä kuuteen korkean kysynnän takia. Finnairin kaukoreittikohteet ja viikkovuorojen määrät talvikaudella 2008-2009 ovat: Bangkok 13, Peking 7, Shanghai 7, Hongkong 7, Delhi 6, New York 6, Osaka 5, Tokio 4, Mumbai 4, Seoul 4 ja Nagoya 3 viikkovuoroa. Finnairin talviaikataulukausi alkaa 25.10. Finnair Oyj Viestintä Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Heinäkuu 1, 2008 Hienoa että on Bangkokiin kaksi iltavuoroa. Uudet Bangkokin aikataulut ovat siis: HEL-BKK AY89 20:15-10:50 HEL-BKK AY95 23:55-14:30 BKK-HEL AY90 02:00-07:50 BKK-HEL AY96 12:35-18:25 ei mene kauaa kun Singapore taas ilmestyy kuvioihin kun AY95 on Bangkokissa 14:30 ja paluu AY96 on 02:00. Tämä siis oma arvioni. Aikataulut ovat ilmeisesti kuitenkin vielä päivittämättä. Mumbain lähtöaika olisi 17:25 uudessa systeemissä. Ja Guangzhoulle sanotaan siis heihei toistaiseksi. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Heinäkuu 1, 2008 Uudet Bangkokin aikataulut ovat siis: BKK-HEL AY90 02:00-07:50 BKK-HEL AY96 12:35-18:25 Nämä eivät varmaankaan (toivottavasti) ole lopulliset aikataulut, kun näistä molemmista on mielestäni aika heikot jatkoyhteydet Eurooppaan. AY90:n pitäisi olla mieluummin 01:00-06:50, jotta siitä ehtisi noille 07:30-08:00 lähteville Euroopan aamulennoille. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Heinäkuu 1, 2008 Ei ehkä ole lopullisia nuo paluuajat. Odottelen Singaporea, en jaksa uskoa koneen makaamiseen Bangkokissa 14:30-02:00. Mumbaihin pitäisi keksiä asiaa koska siitä tulee MD-11 -reitti ja Pekingissä pitää lähteä käymään ennenkuin se pilataan 25.10. alkaen lussulla. Tuo aamulähtö Helsingistä oli alunperinkin niin typerä ajatus, että ei ihme jos pitää vähän ruuvata aikatauluja. Lähtö Helsingistä todella idioottimaiseen aikaan ja saapuminen Bangkokiin myös ihan järjettömään aikaan. Vielä kun päiväpaluulennosta päästäisiin eroon. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Heinäkuu 1, 2008 Vielä kun päiväpaluulennosta päästäisiin eroon. Bangkokin päiväpaluulento on minun mielestäni erittäin hyvä keksintö verrattuna siihen "yritän nukkua yritän nukkua" vääntelehtimiseen sikaosaston kapoisessa ja ahtaahkossa tuolissa. Päivälennolla sitä tuolin ahtautta ei edes tullut noteerattua. -Taitaa ollakin niin että sinä Ilkka pysyt koneen nokassa , kaukana sikapossu osastosta? Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Heinäkuu 1, 2008 Ei ehkä ole lopullisia nuo paluuajat. Odottelen Singaporea, en jaksa uskoa koneen makaamiseen Bangkokissa 14:30-02:00. Mumbaihin pitäisi keksiä asiaa koska siitä tulee MD-11 -reitti ja Pekingissä pitää lähteä käymään ennenkuin se pilataan 25.10. alkaen lussulla. Mielenkiintoista tosiaan nähdä palaako SIN kuvioon, muita mahdollisuuksia? KUL? ...Tämä olisi tietysti vastoin AY:n "vain suoria yhteyksiä" -politiikkaa. MD-11/A340 -kuviosta olen täsmälleen eri mieltä ja vahvistui vaan kesäkuussa kun istuin HEL-BKK välin erityisen kulahtaneessa MD-11 kabiinisssa ja palasin ICN:n kautta kotiin, A340:n AVOD varsinkin mainio. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Heinäkuu 1, 2008 Finnairin kaukoreittikohteet ja viikkovuorojen määrät talvikaudella 2008-2009 ovat: Bangkok 13, Peking 7, Shanghai 7, Hongkong 7, Delhi 6, New York 6, Osaka 5, Tokio 4, Mumbai 4, Seoul 4 ja Nagoya 3 viikkovuoroa. Mitenhän tuo Intia voi noin olla, koska Suomen ja Intian välisessä lentoliikennesopimuksessa lukee: "One of the airports must be served by seven frequencies a week before designated airline(s) are permitted to serve another airport in India." Vai riittääkö, että on jonkin aikaa liikennöinyt seitsemää viikkovuoroa ja sitten voi vähentää? Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Heinäkuu 1, 2008 Joku jippo siinä on tai sitten sopimusta on muutettu. Ensi keväällekin on Delhiin vain 6 viikkovuoroa kun 333 tarvitsee huoltopäivän ja JFK on päivittäinen. Tämä siis tämänhetkisen aikataulun mukaan. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Heinäkuu 2, 2008 Täytyy kyllä nostaa hattua Finnairin tiedottajille. Tuostakin saa lukija ensivaikutelman, että kaukoliikenteessä menee loistavasti ja lentoja sen kun lisätään edelleen eikä seinä tule koskaan vastaan. Lyhyesti on sitten mainittu keskellä tiedotetta, että kas, Guangzhou lopetetaan ja ai niin Mumbai ja Seoul pudotetaan neljään viikossa ja Nagoya kolmeen viikossa. Pikkujuttuja. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Heinäkuu 2, 2008 Ei ehkä ole lopullisia nuo paluuajat. Odottelen Singaporea, en jaksa uskoa koneen makaamiseen Bangkokissa 14:30-02:00. Mumbaihin pitäisi keksiä asiaa koska siitä tulee MD-11 -reitti ja Pekingissä pitää lähteä käymään ennenkuin se pilataan 25.10. alkaen lussulla. Tuo aamulähtö Helsingistä oli alunperinkin niin typerä ajatus, että ei ihme jos pitää vähän ruuvata aikatauluja. Lähtö Helsingistä todella idioottimaiseen aikaan ja saapuminen Bangkokiin myös ihan järjettömään aikaan. Vielä kun päiväpaluulennosta päästäisiin eroon. Ei noilla kerosiinihinnoilla kannata lentää puolityhjällä koneella Singaporeen. Ja se kapasiteetti olisi taas pois HEL-BKK-HEL lennoilta, joissa vetoa riittää. Noh, tiedä näistä. Eli pähkäilyä minultakin. - 8) jukka Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Heinäkuu 2, 2008 Meinasinkin A. Salon mainitsemasta asiasta jo mainita aiemmin. Mutta mutta...otsikkohan on "Finnair lisää talvikaudella kaukoliikenneyhteyksiään" eli nyt on haettu Euroopan liikenteen jatkoyhteyksistä se (ainoa) positiivinen asia millä saadaan liikenteen supistuksetkin postitiiviseksi. Itse asian mukaanhan määritelty otsikko olisi pitänyt olla "Finnair supistaa Aasian liikennettä". Ei ole mennyt hukkaan markkinointioppi Finnairin markkinoinnin porukalla. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Heinäkuu 2, 2008 Ei noilla kerosiinihinnoilla kannata lentää puolityhjällä koneella Singaporeen. Ja se kapasiteetti olisi taas pois HEL-BKK-HEL lennoilta, joissa vetoa riittää. Noh, tiedä näistä. Eli pähkäilyä minultakin. - 8) jukka Mistä sait puolityhjän? Eihän kapasiteetti olisi HEL-BKK väliltä pois kun nyt kone makaa muuten toimettomana Bangkokissa 14:30-00:40. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Heinäkuu 2, 2008 Siis puolityhjänä tuo BKK-SIN... Mutta toisaalta. Tulisihan sieltä SIN:stä myös vain tuota SIN-BKK-SIN väliä matkaavia. Aika näyttää. - 8) jukka Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Heinäkuu 2, 2008 Siis puolityhjänä tuo BKK-SIN... Niin, mistä tuli puolityhjä BKK-SIN? Tulisihan sieltä SIN:stä myös vain tuota SIN-BKK-SIN väliä matkaavia. Näitä sillä välillä nimenomaan on. Ei Singapore Helsingistä mikään massakohde ole. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Heinäkuu 2, 2008 Niin, mistä tuli puolityhjä BKK-SIN? Ne harvat kerrat kun olen lentänyt Finnairilla BKK-SIN-BKK-väliä, niin aina on ollut täysi kabiini. Finnairillahan oli paikallisoikeudet kaupunkien välillä. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Heinäkuu 2, 2008 Näin se meni. Eli Bangkokiin saapuessa kone tyhjeni voisi sanoa suurimmaksi osaksi ja Singaporeen lähti Bangkokista "paikallisista" koostuva asiakaskunta ja sama oli toisinpäin. Eri asia on sitten kuinka hyvän hinnan tuolta väliltä saa kun kilpailu on kovaa ja lennättäjiä paljon. Lisäksi Finnairilla tulee kulupuolelle tietenkin miehistökierron kustannukset. Muistuukin samalla hyvät hetket BKK-SIN -väliltä kun oli halvin yhdensuunnan lippu Bangkokista Singaporeen ja tiskillä valiteltiin sitä kun economy class on täynnä ja joudumme siirtämään teidät businesspuolelle turistiluokan tarjoilulla. Portilla sitten pahoiteltiin uudestaan kun oli taas pitänyt siirtää ihan pisnekseen saakka riville 4. Reklamaatio tästä lähti välittömästi. SINGAPORE BACK! Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Heinäkuu 2, 2008 Näin se meni. Eli Bangkokiin saapuessa kone tyhjeni voisi sanoa suurimmaksi osaksi ja Singaporeen lähti Bangkokista "paikallisista" koostuva asiakaskunta ja sama oli toisinpäin. Eri asia on sitten kuinka hyvän hinnan tuolta väliltä saa kun kilpailu on kovaa ja lennättäjiä paljon. Lisäksi Finniarilla tulee kulupuolelle tietenkin miehistökierron kustannukset. Muistuukin samalla hyvät hetket BKK-SIN -väliltä kun oli halvin yhdensuunnan lippu Bangkokista Singaporeen ja tiskillä valiteltiin sitä kun economy class on täynnä ja joudumme siirtämään teidät businesspuolelle turistiluokan tarjoilulla. Portilla sitten pahoiteltiin uudestaan kun oli taas pitänyt siirtää ihan pisnekseen saakka riville 4. Reklamaatio tästä lähti välittömästi. SINGAPORE BACK! Samaa mieltä... Taisin lentää viimeisen kerran SIN-BKK-välillä huhtkuussa 2007. Noilla lyhyillä väleillä tuntuu, kuinka Mädärissä on jytyä! Airliners.netissä oli huhua, että Finnair palaisi Miamiin syksyllä 2009 A330-kalustolla. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Heinäkuu 2, 2008 Nyt Bangkokin aikataulut on saatu ymmärrettäviksi varauskoneeseenkin: AY89 20:15-10:50 AY95 23:55-14:30 AY96 00:40-06:30 AY90 12:35-18:25 eli päivälento AY96 muuttuu ysikymppiseksi ja Helsingistä 20:15 lähtevä AY95 muuttuu ---> AY89 Siitä on sitten hyvä jatkaa AY95 BKK-SIN 15:30-18:55 ja AY96 SIN-BKK 22:20-23:40 (spekulaatiota) Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Heinäkuu 2, 2008 Nyt Bangkokin aikataulut on saatu ymmärrettäviksi varauskoneeseenkin: AY89 20:15-10:50 AY95 23:55-14:30 AY96 00:40-06:30 AY90 12:35-18:25 eli päivälento AY96 muuttuu ysikymppiseksi ja Helsingistä 20:15 lähtevä AY95 muuttuu ---> AY89 Siitä on sitten hyvä jatkaa AY95 BKK-SIN 15:30-18:55 ja AY96 SIN-BKK 22:20-23:40 (spekulaatiota) Tai sitten Finnair tekee Thain kanssa MD-11-koneiden huoltosopimuksen? Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla