Mikko Sokero

Lentoyhtiöuutisia - Finnair

4 899 viestiä aiheessa

Ne vaan myy perus suomalaisturisteille pakettimatkoja 757 kyydissä Kreikan ja Turkin yms. lomakyliin. Ei moni asiakaskaan noista mitään kuitenkaan tajua. Kattoo vaan että "jahas, palmuja, mennään sinne" Lento lähtee sitten kuin lähtee, joku opas sen kuitenkin neuvoo sitten kentällä.  ::)

 

Tällainen pakettimatkoja käyttävä saattaisi loukkaantua, jos luulisi edellisen tekstin olevan vakavissaan kirjoitettu.

 

Allekirjoittanut ulkoistaa mielellään lennon- ja majoituksensuunnittelun ulkopuoliselle taholle, jolloin voi sitten perillä (käytettyään kohteen valintaan aikaa ja vaivaa paljonkin kotona Suomessa, miettien hieman palmuja pidemmälle) keskittyä asioiden kokemiseen, välttäen kuluttamasta kallisarvoista loma-aikaa ylimääräiseen majoittumisien ja paluumatkojen suunnitteluun. Tokihan hotellilla vietetään aikaa vain välttämättömän vähän, ryhmämatkat kierretään kaukaa, sekä vuokrataan auto tai vastaava, jotta voi itsenäisesti kokea paikallista elämää, välillä jopa ennaltasuunnittelemattomissa paikoissa yöpyen.

 

Toisin sanoen, kannattaa yhdistää pakettimatkojen ja reppureissaamisen parhaat puolet.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Täysin OT, modet siirtää jos siltä tuntuu, mutta komppaan Topia tuossa. Omatoimimatkat on toki mukavia, opettavaisia, joskus jänniäkin. Jos haluaa vähän lepäillä ja ottaa rennosti, mutta silti kokea asioita, on se mahdollista myös Topin kuvailemalla tavalla. Jos edes matka ja majoitukset on hoitanut joku muu, on homma paljon vaivattomamapaa, mutta silti voi tehdä melkein mitä huvittaa jos haluaa vähän seikkailua. Omatoimimatkailu käy joskus melkein työstä ja sitä ei aina työvuoden jälkeen halua, joskus kylläkin. Sitä paitsi pakettimatkat saattavat olla hinnaltaan paljon omatoimimatkailua halvempia. Riippuu toki mihin menee.

 

Kumpaakin on tullut harrastettua ja aina on ollut kivaa, on nähty ja koettu kaikenlaista. Jopa näillä paljon parjatuilla "shortsit, havaijipaita, kaulassa roikkuva kamera, lierihattu ja typerä turistihymy naamalla"-matkoilla. Kyllä, mulla on havaijipaita ja käytän sitä lomalla :) Avoimin mielin matkalle, eikä siten, että "en mä voi minkään karjalauman mukana kulkea".

 

Nimim. elokuussa johonkin, en tiiä vielä minne, mutta varmaan Finnairin 757:lla  8)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ne harvat kerrat kun olen lentänyt Finnairilla BKK-SIN-BKK-väliä, niin aina on ollut täysi kabiini. Finnairillahan oli paikallisoikeudet kaupunkien välillä.

 

En ole tainnut koskaan lentää ko. väliä (tai BKK-HKG) verhon takapuolella, joten sen puolen täyttöasteesta en osaa sanoa paljoakaan. Sekä HKG että SIN legit olivat kuitenkin edessä (Bangkokista eteenpäin/saakka) usein varsin väljiä tapahtumia, joten ei tuntunut paikallinen business-väki AY:tä löytävän (mikä nyt ei kyllä aasialaisten yhtiöiden tuotteet tietäen ihme ollutkaan) vaikka Finnair pisti kyllä noilla lyhyillä väleillä parastaan peliin mitä vain suinkin löytyi. Usein avain erinomaista palvelua näillä väleillä.

 

Kokonaisuutena ilmeisen kannattamatontahan sen täytyi olla ainakin Sinkkulaan kun sen kokonaan lopettivat.

 

 

 

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Finnair on lentänyt Halifaxiin kesäaikataulun alusta ja ilmeisesti vasta tänään saatiin YHZ Finnairin omaan varauskoneeseen.

 

Niin ja Finnairin lento Halifaxiihan on AY5687 JFK-YHZ ja YHZ-JFK AY5688 operated by American Eagle.

 

Suorilla lomalennoilla ei ole ainakaan ennen ollut oikeuksia kuljettaa matkustajia välillä HEL-YHZ vs eikä niitä näy nytkään varauskoneissa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Sehän on Finnairin myynnissä oleva kohde samalla tavoin kun esim. JL:n ja CA:n kohde on Helsinki vaikkeivat tänne omalla kalustolla tule.

 

Ja siksi juuri kirjoitinkin että "operated.....

 

Ja Finnairin lennon siitä tekee AY -tunnus.

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Öljyn jatkuva kallistuminen on saanut lentoyhtiö Finnairin pohtimaan jo oman polttoainetuontiyhtiön perustamista.

Luulisi että aika kovat kulut tuollaisessa yksinään... mahtaakohan tosiaan olla ihan järkevää - no siellä finskin talousgurut puurtavat seuraavat viikot/kuukaudet tätä laskien  ::)

 

Oudolta tuntuu että tuosta suuret säästöt saisi aikaiseksi...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Öljyn jatkuva kallistuminen on saanut lentoyhtiö Finnairin pohtimaan jo oman polttoainetuontiyhtiön perustamista.

 

http://www.kauppalehti.fi/5/i/talous/uutiset/etusivu/uutinen.jsp?oid=2008/07/13169

 

Todellista ydintoimintoihin keskittymistä  ;D

 

Ehkäpä tämä on vaan uhkaus, millä tavoitellaan sitä, että nykyinen polttoaineentoimittaja laskee hintojaan.

 

Saa sitä uhkailla kun kulut nousee raketinlailla toimittajillakin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Saa sitä uhkailla kun kulut nousee raketinlailla toimittajillakin.

 

Nousee toki, mutta ei nuo polttoainetoimittajat ihan vain nousseiden kulujen verran ole nostanut lopputuotteen hintaa viime vuosina. Esimerkiksi Shell ja BP ovat tehneet ihan kohtuullista tulosta näin vaatimattomasti todettuna... Eikä kotoinen Nesteemmekään ole ihan kehnoa tulosta tehnyt.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eikä kotoinen Nesteemmekään ole ihan kehnoa tulosta tehnyt.

 

Mitä nyt osakekurssi on laskenut vuoden aikana vajaa 47% ja alkuvuoden liikevoitto on 25% heikompi kuin viime vuoden vastaavana aikana.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Suomen Ilmailuopisto Oy:n uudeksi rehtoriksi ja toimitusjohtajaksi on vuoden 2009 alusta nimitetty Juha Siivonen. Suomen Ilmailuopisto Oy on ammatillinen erikoisoppilaitos, joka kouluttaa ammattilentäjiä Suomen ilmailun tarpeisiin. Sen omistavat Suomen valtio, Finnair ja Porin kaupunki.

 

Finnairin koulutuskeskuksen johtajana Vantaalla tällä hetkellä toimiva Siivonen siirtyy Poriin jo 1.10.2008 alkaen vararehtoriksi ja varatoimitusjohtajaksi. Suomen Ilmailuopiston nykyinen rehtori Pekka Paajanen jää eläkkeelle vuoden vaihteessa.

 

Finnair Oyj

Viestintä

18.7.2008

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Lehdistötiedote

 

21.7.2008

 

 

 

Matkatavaroiden ylipainosta syntyy turhia kustannuksia

Jokainen ylimääräinen kilo lentoliikenteessä maksaa. Matkustajien matkatavaroiden ylipainosta syntyy kustannuksia sekä matkustajille että lentoyhtiölle. Finnair on uudistanut ylipainomaksukäytäntöään kesän alusta, ja kehottaakin asiakkaitaan noudattamaan annettuja matkatavaroiden painorajoituksia.

 

– Finnair kuljettaa vuosittain lennoillaan satoja tuhansia kiloja ylimääräistä matkatavaraa asiakkaiden matkustusluokan mukaisen sallitun matkatavaramäärän lisäksi. Ylipaino maksaa asiakkaalle, sillä matkatavaran ylipainoveloituksilla pyritään pienentämään mm. siitä Finnairille syntyviä polttoainekustannuksia. Ylipainon kuljettaminen vaatii ylimääräistä polttoainetta, josta koituu lisäksi turhia hiilidioksidipäästöjä, kertoo päällikkö Marko Haaksiala Finnairin reittiliikenteen maapalveluista. Finnair on muuttanut reittiliikenteen matkatavaroiden ylipaino- ja eläintenkuljetushintoja entistä yksinkertaisemmiksi. Samalla ruumassa kuljetettava matkatavaramäärä kotimaanlennoilla on yhdenmukaistettu samaksi kuin kansainvälisten reittilentojen turistiluokassa ja Lomalennoilla.

 

Finnairin reittilennot on jaettu kolmeen vyöhykkeeseen matkan pituuden mukaan. Esimerkiksi Aasian-lennoilla uusi normaalin matkatavaran kiinteä ylipainokilon hinta on 30 euroa kilo. Euroopan-liikenteessä taas esimerkiksi golf-laukun yhdensuuntainen kuljetushinta on 20 euroa. Golf-laukusta, kuten suksistakin, maksu peritään reittilennoilla edelleenkin kuitenkin vain mikäli ne eivät sisälly normaaliin sallittuun kilomäärään.

 

Taulukko ylipainomaksuista löytyy Finnairin Internet-sivuilta:

www.finnair.fi -> Matkustusinfo -> Kirjattavat matkatavarat -> Ylipainomaksut

 

Turistiluokassa sekä Lomalennoilla matkustajalla saa olla 20 kg ruumaan menevää matkatavaraa. Euroopan- ja kaukolennoilla on bisnesluokassa sallittu 30 kg ruumaan menevää matkatavaraa. Atlantin ylittävillä lennoilla matkustajilla saa olla kaksi 32 kg ruumaan menevää matkatavaraa. Alle 2-vuotiaalla lapsella, jolle ei ole varattu omaa istuinpaikkaa, saa edelleen olla 10 kg matkatavaraa ja kokoon taitettavat lastenrattaat. Yksittäinen laukku, esim. kahden henkilön yhteinen laukku, saa painaa enintään 32 kg. Käsimatkatavaran painoraja on 8 kg turistiluokassa ja 10 kg bisnesluokassa. Uusia ylipainomaksuja käytetään silloin, kun asiakas lentää Finnairin liikennöimällä reittilennolla ja hänellä on Finnairin lentonumerolla oleva lentolippu. Muissa tapauksissa ylipainomaksu lasketaan prosentuaalisen laskutavan mukaan.

 

Finnair Oyj

 

Viestintä

 

21.7.2008

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kovasti ovat innokkaita punnitsemaan. Finnairin lähtöselvityksessä Bangkokissa punnittiin jopa käsimatkatavarat! Varmaankin halusivat tietää minkä painoisia käsilaukkuja kuljetetaan. Tämä loogisesti johtaisi siihen että seuraavaksi punnittaisiin myös matkustajien massat  :laugh:.

Jos lupaatte pitää salaisuuden niin kerron että ainakin minä kuljen punnituksen jälkeen Finnairin Tax Free myymälään  ja ostan useita lasisia laulukirjoja ja karkkia ym sälää. Tuleehan siitäkin koneeseen lisää "rahtia". _tosin saahan yhtiö siitä rahaa sieltä myymälän kassan kautta.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kovasti ovat innokkaita punnitsemaan. Finnairin lähtöselvityksessä Bangkokissa punnittiin jopa käsimatkatavarat! Varmaankin halusivat tietää minkä painoisia käsilaukkuja kuljetetaan. Tämä loogisesti johtaisi siihen että seuraavaksi punnittaisiin myös matkustajien massat  :laugh:.

Jos lupaatte pitää salaisuuden niin kerron että ainakin minä kuljen punnituksen jälkeen Finnairin Tax Free myymälään  ja ostan useita lasisia laulukirjoja ja karkkia ym sälää. Tuleehan siitäkin koneeseen lisää "rahtia". _tosin saahan yhtiö siitä rahaa sieltä myymälän kassan kautta.

 

No eikö Finnairinkin Helsinki-Vantaan myymälän tarkoituksena ole nimenomaan myydä lisää tavaraa lähteville matkustajille (saapuvat kun eivät saa ostaa), joka jälleen lisää polttoainekustannuksia?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kovasti ovat innokkaita punnitsemaan. Finnairin lähtöselvityksessä Bangkokissa punnittiin jopa käsimatkatavarat! Varmaankin halusivat tietää minkä painoisia käsilaukkuja kuljetetaan. Tämä loogisesti johtaisi siihen että seuraavaksi punnittaisiin myös matkustajien massat  :laugh:.

Jos lupaatte pitää salaisuuden niin kerron että ainakin minä kuljen punnituksen jälkeen Finnairin Tax Free myymälään  ja ostan useita lasisia laulukirjoja ja karkkia ym sälää. Tuleehan siitäkin koneeseen lisää "rahtia". _tosin saahan yhtiö siitä rahaa sieltä myymälän kassan kautta.

Kun 300 matkustajaa ostaa sen pari kiloa tavaraa ylimääräistä niin koneen massa kasvaa täysin huomaamattomasti tonnilla parilla

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kas kun mitään ei puhuta siitä että erityisen kevyet kantamukset tai matkustajat johtaisivat alennukseen lipunhinnassa polttoainesäästöjen johdosta  :P

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuosta tuleekin mieleen viime viikolta eräskin aamuinen lähtöselvitys Finnairin tiskillä Manchesterissä. Eräätkin sankarit yrittivät saada porukalla ainakin 100 kiloa roinaa mukaansa. Lähtöselvitysvirkailija siinä selitti, että joukon pitäisi kadottaa ainakin sellaiset 10 kiloa jonnekin, että homma alkaisi sujumaan. ::)

 

Meikäläinen on kuljettanut ylipainoa vain yhden kerran, sekin sellaiset 3 kiloa. :-[ Muuten on tullut onnistuttua pysymään alle sen sovitun 20 kilon, ja viime vuosina jopa reilusti alle.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Aina ylipainoa pitkille matkoille suunnattaessa. Kerrankin CHC:stä Jetstarilla lähdettäessä vaaka näytti 29 ja 27 kiloa. Onneksi oli tuttu kaveri chekkaamassa joten antoi mennä läpi. Raja oli 20 kg/pakaasi ja aitoon halpistyyliin JQ on hyvin tarkka rajojen noudattamisesta.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

IS uutisoi Sanoma-konsernin hyväksi havaitulla linjalla:

 

Kyllä se olisi ainakin meidän perheelle kaaos, jos pitäisi 12 tuntia viettää lasten kanssa kentällä konetta odottamassa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Minkäköhän takia tuossa olisi matkustajille pitänyt kertoa millaisesta viasta on kyse? Päättävätkö matkustajat siis koneen lentokelpoisuudesta? Eihän sillä ole matkustajan kannalta mitään väliä mikä vika koneessa on.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kyllä se olisi ainakin meidän perheelle kaaos, jos pitäisi 12 tuntia viettää lasten kanssa kentällä konetta odottamassa.

 

Jos luit jutun, nin kaaos ei suinkaan syntynyt odottelusta .... vaan siitä, että "viallisella" koneella pitikin jatkaa.

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jos luit jutun, nin kaaos ei suinkaan syntynyt odottelusta .... vaan siitä, että "viallisella" koneella pitikin jatkaa.

Niin ja minä kirjoitin, että meidän perheelle kaaokseen riittäisi 12 tunnin odottelu.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
Vieras
Tämä aihe on nyt suljettu uusilta viesteiltä.