Kirjoitettu Lokakuu 7, 2008 Tulipa mieleeni, että mitenköhän Finnairille käy, vaikka yhtiön talous on lentoyhtiöksi kunnossa, jos/kun nykyinen taloudellinen kehitys jatkuu? Kun polttoaineen ja lainarahan hinnat nousevat, kysyntä supistuu maailmanlaajuisesti ja erityisesti strategisella painopistealueella (Aasia) ja takana eräs suomalaisen teollisuushistorian suurimpia investointeja* sekä suurena omistajana itsekin kusessa oleva islantilainen, niin ei liene helppo sapluuna. Koskakohan Finnair ajautuu Valtion omistukseen? Mika *Ostivat vielä lentokoneita, jotka ovat mallina elinkaarensa lopussa. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Lokakuu 7, 2008 sekä suurena omistajana itsekin kusessa oleva islantilainen, Islantilaiset ovat irtautuneet jo aikaa sitten Finnairista. Ja vaikka vielä olisivat osakkeenomistajina, niin ei heidän heikko taloudellinen tilanne Finnairiin vaikuta. Samaten jos omistan Finnairin osakkeita ja teen konkurssin, niin ei se näy Finnairin päässä. Muuten kun sillä, että en enää matkusta heidän koneissaan. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Lokakuu 7, 2008 Koskakohan Finnair ajautuu Valtion omistukseen? Suomen valtio omistaa 56 % Finnairista. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Lokakuu 7, 2008 *Ostivat vielä lentokoneita, jotka ovat mallina elinkaarensa lopussa. ??? Ei kai malli, joka on vasta suunnittelupöydällä, voi olla elinkaarensa lopussa...? Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Lokakuu 8, 2008 ??? Ei kai malli, joka on vasta suunnittelupöydällä, voi olla elinkaarensa lopussa...? Varmaan tässä tarkoitetaan A343:a Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Lokakuu 8, 2008 Islantilaiset ovat irtautuneet jo aikaa sitten Finnairista. Ja vaikka vielä olisivat osakkeenomistajina, niin ei heidän heikko taloudellinen tilanne Finnairiin vaikuta. Samaten jos omistan Finnairin osakkeita ja teen konkurssin, niin ei se näy Finnairin päässä. Muuten kun sillä, että en enää matkusta heidän koneissaan. Totta, että FL Group myi Finnair omistuksensa ja ainakaan minä en muista kuulleeni kuka/ketkä osatajat olivat. Tämän jälkeen ainakin yksi norjalainen taho on liputtanut omistusosuuden noususta, joten ei ne kovin kauas tainneet mennä. Kyllä asian kuitenkin niin, että pääomaintensiivisessä liiketoiminnassa on etua, jos omistaja on vakavarainen, sillä yleisesti ottaen* on parempi yrityksen rahoitustilanteen kannalta, ettei omistajat ala esim. osakkeiden paniikkimyynteihin, koska tämä romahduttaa osakkeen arvon => vaikuttaa taseeseen => lainarahan hintaan. Tästä voi syntyä sitten melkoinen turkkilainen härdelli. Lisäksi omistajien talousvaikeudet saattavat johtaa omistetun yrityksen liiketoiminnan pilkkomiseen ja terveitten osien myyntiin pilkkahintaan, jotta saataisiin kotiutettua edes joitain voittoja. Eli kyllä omistajan taloushuolilla on muitakin vaikutuksia kuin se, ettei salkunhoitaja lennä niillä "hyväkatteisilla" matkustajapaikoilla. Totta on myös, että Valtio omistaa jo yli 50 % Finnairista, mutta tällä viittasin siihen, että jos Finnair tulee tarvitsemaan tällaisen myllerryksen tiimellyksessä uutta rahaa, niin taitaapi olla Valtio ainoa taho, joka haluaa näissä tunnelmissa tukea. Tällöin Valtion omistus tulee kasvamaan ja saattaa käydä jopa nin, että omistusosuus kasvaa niin suureksi, että Valtio käyttää lunastuspykälää ja ostaa kaikki osakkeet pois. Nämä ovat nyt tällaisia harmittomia spekulaatiota, joita ei kannata ottaa ihan todesta (ottiko edes kukaan ), kun täällä ei saa enää spekuloida ilmailuun liittyvistä asioista. Lisäksi on tässä Finnair asiassa myös omakohtainen näkökulma. Simo Salmisen Rotestilaulua vapaasti muunnellen: "hyvä olis muijallakin olla töitä ittestä ei oo niin väliä juu (ehtis enemmän purjelentämään)". Mika * Ei liity suoraan Finnairiin. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Lokakuu 8, 2008 Norjan Bergen näyttäisi palaavan Finnairin reittiverkostoon 22.5.09, ainakin jos Amadeuksen aikataulutietoihin on uskominen, koneena Embraer 190. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Lokakuu 8, 2008 Ja nuo lennot Bergeniin näyttävät olevan viidesti viikossa; ma, ti, to, pe ja la. Aikataulu on kunakin päivänä sama: AY683 HEL-BGO 9.50 - 10.45 E190 AY684 BGO-HEL 11.30 - 14.20 E190 Ei taida näillä aikatauluilla paljon olla jatkolentoja norjalaisille tarjolla ainakaan kumpaankin suuntaan. Aasiaan päinhän onnistuu kyllä, mutta takaisin päin ei oikein mitenkään. Mutta nämä lennot taitavatkin kai olla ennemminkin suunnattu O&D matkustajille? Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Lokakuu 8, 2008 Ei taida näillä aikatauluilla paljon olla jatkolentoja norjalaisille tarjolla ainakaan kumpaankin suuntaan. Aasiaan päinhän onnistuu kyllä, mutta takaisin päin ei oikein mitenkään. Mutta nämä lennot taitavatkin kai olla ennemminkin suunnattu O&D matkustajille? Lennot liittyvät japanilaisturisteille suunniteltaviin kiertopaketteihin, joissa yksi versio on ensin lento Ivaloon, sieltä Norjaan Jäämerelle ja laivalla alas. Bergenin kohdalla alkavat lomapäivät käydä vähiin ja pitää palata kotiin. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Lokakuu 9, 2008 Lehdistötiedote 9.10.2008 Finnairin käyttöasteet nousivat, lippujen keskihinta laski Reittiliikenne kasvoi 7,8 % edellisvuoden syyskuuhun verrattuna. Matkustajamäärä reittilennoilla oli 640 146, joka on 1,1 % edellisvuotta korkeampi. Matkustajakäyttöaste reittiliikenteessä oli 76,6 %, joka on 2,6 %-yksikköä korkeampi kuin viime vuoden syyskuussa. Reittiliikenteen yksikkötuotto henkilökilometriltä laski kolmannella vuosineljänneksellä 4,1 % edellisvuodesta. Finnairin Aasian-liikenne kasvoi syyskuussa 14,2 % edellisvuoden syyskuuhun verrattuna ja matkustajakäyttöaste nousi 5,6 %-yksikköä 84,3 %:iin. Matkustajia kuljetettiin Aasian-liikenteessä 122 411, mikä on 15,0 % edellisvuotta enemmän. Euroopan-liikenteessä myytyjen henkilökilometrien määrä nousi 3,6 %. Kotimaanliikenteen kapasiteettia on edelleen leikattu. Tarjolla ollut kapasiteetti laski edellisvuoden syyskuusta 7,3 %, mikä paransi käyttöastetta. Lomaliikenteen myytyjen henkilökilometrien määrä kasvoi syyskuussa 3,7 % ja kapasiteetti väheni 2,6 %. Käyttöaste nousi 5,3 %-yksikköä viime vuodesta 86,0 %:iin. Finnairin koko liikenne kasvoi syyskuussa 7,1 % ja tarjonta nousi 3,1 %. Matkustajakäyttöaste oli siten 2,9 %-yksikköä korkeampi kuin viime vuonna eli 77,9 %. Finnair kuljetti syyskuussa yhteensä 745 364 matkustajaa, joka on 0,9 % enemmän kuin vuotta aikaisemmin. Finnairin lennoista 83,5 % saapui aikataulun mukaisesti, mikä on 3,2 %-yksikköä enemmän kuin viime vuonna. Reittiliikenteen täsmällisyysprosentti nousi viime vuoden syyskuusta 2,7 %-yksikköä ja oli 84,6 %. Reittiliikenne Reittiliikenteen (kansainvälinen + kotimaa) kysyntä (myydyt henkilökilometrit) nousi 7,8 %. Tarjonnan muutos oli 4,1 %. Matkustajakäyttöaste oli 76,6 % eli 2,6 %-yksikköä korkeampi kuin viime vuonna. Kansainvälisessä reittiliikenteessä koko matkustajamäärä kasvoi 4,7 %. Tarjonta henkilökilometreillä mitattuna nousi 4,9 %, ja kysyntä (myydyt hkm) kasvoi 8,5 %. Euroopan reittiliikenteessä tarjonta nousi 3,4 %, ja kun kysyntä nousi 3,6 %, matkustajakäyttöasteeksi muodostui 67,4 %, 0,1 %-yksikköä korkeampi kuin vuotta aiemmin. Pohjois-Amerikan reittiliikenteessä tarjonta pysyi samana . Myydyt henkilökilometrit laskivat 10,0 %, ja täten käyttöaste oli 83,7 %, laskua viime vuodesta 9,3 %-yksikköä. Aasian reittiliikenteen henkilökilometritarjonta kasvoi 6,5 %. Kysyntä nousi 14,2 %. Matkustajakäyttöaste nousi 5,6 prosenttiyksikköä 84,3 %:in. Kotimaan reittiliikenteen kysyntä laski 5,3 %, tarjonnan muutoksen ollessa -7,3 %. Matkustajakäyttöaste nousi 1,3 %-yksikköä 60,9 %:in. Lomaliikenne Lomaliikenteen tarjonta laski syyskuussa 2,6 %, ja kysyntä puolestaan nousi 3,7 %. Matkustajakäyttöaste oli 86,0 %, 5,3 prosenttiyksikköä korkeampi kuin viime vuonna. Rahti Kuljetetun rahdin määrä tonneissa mitattuna laski 7,7 %. Reittiliikenteessä rahtitonnit laskivat 5,9 %. Aasian reittiliikenteessä muutos oli -2,7 %. Euroopan-liikenteessä volyymit laskivat 14,9 % ja Pohjois-Amerikan-liikenteessä muutos oli -11,1 %. Rahtiliikenteen käyttöaste oli 61,3 %. Rahtiliikenteen käyttöaste Aasian liikenteessä oli 68,2 % ja Pohjois-Amerikan liikenteessä 71,7 %. Täydelliset liikenneluvut http://www.finnairgroup.com/linked/fi/sijoittajat/Monthly_traffic_dataSEP_2008FI.pdf Finnair Oyj Viestintä 9.10.2008 Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Lokakuu 9, 2008 Lehdistötiedote 9.10.2008 Finnairin suorat lomalennot Thaimaahan toteutuvat Finnair Lomalennot on vuokrannut Air Europa -lomalentoyhtiöltä Airbus A330-200 -kaukoliikennekoneen tulevan talvikauden Thaimaan-lomalentoja varten. Kone korvaa alun perin XL Airwaysille suunnitellut lennot. Air Europan koneella lennetään viikoittain kuusi välilaskutonta Thaimaan-lentoa Helsingistä Thaimaan Phuketiin pääosin alkuperäisen suunnitelman mukaisesti. – Ratkaisu oli paras markkinoilta saatava vaihtoehto. Lentokoneessa on laadukas Comfort-luokka. Koneen paikkamäärä on tosin hieman alkuperäistä pienempi. Mikäli tästä aiheutuu muutoksia yksittäisten asiakkaiden matkasuunnitelmiin, matkanjärjestäjät tiedottavat asiasta, Finnair Lomalentojen johtaja Erno Hilden sanoo. Air Europa on yksi Euroopan johtavia lomalentoyhtiötä ja sillä on 40 koneen moderni laivasto. Air Europa on lentänyt lomalentoja myös Helsingistä Espanjan kohteisiin. Finnair Oyj Viestintä 9.10.2008 Lisätiedot: Erno Hilden, Finnair Lomalennot, johtaja, p. (09) 818 8550 Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Lokakuu 9, 2008 Usko, että kelpaa Thaimaan matkailijoille: http://www.airliners.net/photo/Air-Europa/Airbus-A330-202/1099007 http://www.jetphotos.net/viewphoto.php?id=6228739&nseq=1 Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Lokakuu 9, 2008 Ilmeisesti kone sekä lentäjät tulevat Air Europalta ja matkustamohenkilökunta Finnairilta? Mitenkähän tuo huollot hoidetaan? Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Lokakuu 9, 2008 Ilmeisesti kone sekä lentäjät tulevat Air Europalta ja matkustamohenkilökunta Finnairilta? Mitenkähän tuo huollot hoidetaan? Luulis myös että Finnair kouluttaa samalla lentäjiä,koska eikös Finnairille tule A330:siä tässä joku vuosi ? - Miika Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Lokakuu 9, 2008 Luulis myös että Finnair kouluttaa samalla lentäjiä,koska eikös Finnairille tule A330:siä tässä joku vuosi ? - Miika Meinaat, että Helsinki-Phuket välille otetaan vielä täydennykseksi opiskelijoita? Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Lokakuu 11, 2008 Eipä näytä tuota Singaporen jatkoa vain kuuluvan, ilmeisesti Finnair sitten tosiaan aikoo seisottaa konetta Bangkokissa koko iltapäivän ja illan. Harmi, ettei vaihdotonta yhteyttä näy tulevan, kun itsellä Singaporen matkaa pukkaa tammikuulle. Jotain on Singaporessa meneillään tai tulollaan Finnairilla sillä www.finnair.com/sg on auki. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Lokakuu 11, 2008 Meinaat, että Helsinki-Phuket välille otetaan vielä täydennykseksi opiskelijoita? Famit voisi hyvinkin hoitaa moisella legillä, tosin eipä taida tossa lentolaitteessa Finnairin kuskeja olla. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Lokakuu 12, 2008 hs.fi kertoo avaruusturistista ja samassa mm. että: "Amerikkalaisesta videopelimiljonääristä tuli sunnuntaina järjestyksessään kuudes turisti, joka on laukaistu avaruuteen. Richard Garriott syöksyi taivaalle venäläisessä Sojuz-avaruusraketissa Kazakstanissa sijaitsevasta Baikonurin avaruuskeskuksesta. ..... Miljonäärin avaruusseikkailu viivytti pahasti kolmen Finnairin Aasian-lennon matkantekoa sunnuntaina. Näin siksi, että avaruusraketin laukaisun aikaan Venäjä sulki joksikin aikaa ilmatilansa, ja lentokoneet joutuivat tekemään teknisen välilaskun Novosibirskin kaupunkiin Siperiassa. Novosibirskin poikkeaman takia Shanghaista, Kantonista ja Hongkongista tulleet lentokoneet pääsivät laskeutumaan Helsinki-Vantaan kentälle vasta illansuussa, kolmisen tuntia aikataulustaan myöhässä." Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Lokakuu 12, 2008 Kuka kuittaa vahingot/kustannukset tässä tapauksessa? Finnair, Garriott, vai jommankumman vakuutusyhtiö? Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Lokakuu 13, 2008 Garriott? Miten sille lasku menee? Garriott taisi olla legendaarisen Ultima -pelisarjan isä? Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Lokakuu 13, 2008 Kuka kuittaa vahingot/kustannukset tässä tapauksessa? Finnair, Garriott, vai jommankumman vakuutusyhtiö? Garriott on Sojuzissa vain kyytiläisenä, kun venäläisille on parempi lennättää siinä turistia kuin pitää penkki tyhjänä. Sinänsä kummallista tämä söhellys lentojen kanssa, sillä laukaisun ajankohta on ollut tiedossa on pitkään. Joko Finnairissa ei oltu huomattu ilmatilan sulkutietoja tai sitten venäläiset olivat ilmoitelleet mitä sattuu... Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Lokakuu 13, 2008 Onko kellään tietoa, koska perinteiset joulupukki-tarrat tulevat MD-11 ja A340 koneiden kylkiin? Viime vuonna pukki-tarrat olivat ensimmäisenä OH-LGG:n kyljessä jo 11.10. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Lokakuu 13, 2008 Sinänsä kummallista tämä söhellys lentojen kanssa, sillä laukaisun ajankohta on ollut tiedossa on pitkään. Joko Finnairissa ei oltu huomattu ilmatilan sulkutietoja tai sitten venäläiset olivat ilmoitelleet mitä sattuu... Ilmeisesti ilmatila oli pistetty nenän edestä aiemmin kiinni mitä oli notameissa (?) tjsp kerrottu. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Lokakuu 13, 2008 NASA:n sivujen mukaan Sojuz lähti Baikonurista avaruuteen tasan alunperin suunnitellussa aikataulussa klo 03:01 EDT, eli 07:01 UTC, eli klo 10:01 Suomen aikaa. Eivätkö Kiinasta tulevat Finnairin koneet saavu Helsinkiin vasta noin 5 tuntia myöhemmin? Miten ne olisivat ehtineet alta pois ennen ilmatilan sulkemista? Pikemminkin niiden olisi pitänyt olla liikkeellä ilmatilan sulkemisen jälkeen ilmatilan avauduttua uudelleen? Jotain hässäkkää? Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla