Kirjoitettu Lokakuu 20, 2008 Hep, Ei taida mitenkään Finnairiin liittyä, vaan lähinnä Hki-Vantaan matkustajavirtojen hallintaan(finavia)..Kyllä kai hullut keinonsa löytää. -jukka Niinkun ne jaetaan koneessa, jopa ekonoomissa 8) Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Lokakuu 20, 2008 OH-LBV kärsi jarruviasta ja OH-LVD kävi viemässä osia: Tämän tapauksen takia tultiin tänään malagasta LBOlla about 4,5 tuntia aikataulusta myöhässä. Koneen olisi pitänyt lähteä Malagasta n. 02.30 paikallista aikaa mutta matkaan päästiin seitsemältä aamulla. En oo tässä nukkunut yli 30 tuntiin. Pitäis varmaan mennä... Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Lokakuu 22, 2008 Finnair on jättämässä suomalaisia pois henkilökunnasta http://www.iltalehti.fi/uutiset/200810218463082_uu.shtml Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Lokakuu 22, 2008 Finnair lopettanna toistaiseksi Hampuri- Helsinki aamuvuoron ja Helsinki- Hampuri puolenpäivän vuoron. Hesasta aamulla lähtevä kone seisoo Hampurissa neljä tuntia ma-pe. Puolenpäivän vuoro lennetään la-su. Hel-Jyv klo 0630 lennetään nykyisin FC:n eikä Finnairin koneella perjantaisin. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Lokakuu 24, 2008 4.9.2005 se alkoi ja tänään se loppuu. Nimittäin Finnairin liikenne Guangzhouhun. Viimeinen AY87 tänään 16:55. Kolmas lakkautettu Aasian reittikohde. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Lokakuu 24, 2008 Kolmas lakkautettu Aasian reittikohde. Itseasiassa historian hämärästä löytyy enemmänkin, jos otetaan Aasian maanosa kirjaimellisesti AY avasi reitin Helsingistä Bagdadiin huhtikuussa 1980, loppui jo saman vuoden syyskuussa Irakin ja Iranin sotaan. Ammaniin lennettiin huhtikuusta 1982 tammikuuhun 1983 saakka, lopetettiin kannattamattomana. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Lokakuu 24, 2008 Tämän tapauksen takia tultiin tänään malagasta LBOlla about 4,5 tuntia aikataulusta myöhässä. Koneen olisi pitänyt lähteä Malagasta n. 02.30 paikallista aikaa mutta matkaan päästiin seitsemältä aamulla. Senköhän takia OH-LBO tuli Roomaan kaksi tuntia myöhässä. Lähtöajaksi ilmoitettiin parin tunnin infopimityksen jälkeen klo 23.00:n sijasta 00.59. Ovela lähtöaika: ei rikkoutunut kahden tunnin myöhästymisraja, jolloin kai joutuu jo ruokkimaan nälkäiset odottajat ylimääräisellä välipalalla... Mites se menikään se vanha mainos: Illaksi kotiin. Nykyversio: Ei ihan aamuksikaan – ei ainakaan Finnairin seiskaviisseiskalla. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Lokakuu 24, 2008 Senköhän takia OH-LBO tuli Roomaan kaksi tuntia myöhässä. Lähtöajaksi ilmoitettiin parin tunnin infopimityksen jälkeen klo 23.00:n sijasta 00.59. Ovela lähtöaika: ei rikkoutunut kahden tunnin myöhästymisraja, jolloin kai joutuu jo ruokkimaan nälkäiset odottajat ylimääräisellä välipalalla... Mites se menikään se vanha mainos: Illaksi kotiin. Nykyversio: Ei ihan aamuksikaan – ei ainakaan Finnairin seiskaviisseiskalla. LBO taisi tulla eilen illalla gatelle vasta tunti lähtöajan jälkeen. Ei se aina mene kuten elokuvissa. Onneksi noita häikkiä ollut aika vähän nyt 752:ssa. Eiks ole ihan kiva, että ne korjataan . -jukka Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Lokakuu 26, 2008 Pari tuntia sitten kuultua: "Toivottavasti viihdyitte tällä viimeisellä Finnairin MD-11 -lennolla Pekingiin, tästä eteenpäin reittiä liikennöidään Airbus 340:llä". Kaikkea sitä kapteeni kuuluttaakin. Oisi ny kertonu aiemmin (nyt kertoi lähestymisen alettua) niin olisi voinut räpsiä kuviakin... No, tulipa oltua mukana sentään /Samuli Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Lokakuu 26, 2008 Pari tuntia sitten kuultua: "Toivottavasti viihdyitte tällä viimeisellä Finnairin MD-11 -lennolla Pekingiin, tästä eteenpäin reittiä liikennöidään Airbus 340:llä". Niinpä, tästä päivästä eteenpäin tosiaan PEK on 343 ja BOM upgreidattiin M11 -reitiksi. Samalla Osaka palasi vanhaan tuttuun lähtöaikaan ja Intian liikenne uusilla aikatauluilla. Ja huomenna alkaa tuplat Bangkokiin. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Lokakuu 26, 2008 Finnair saa lentää Manilaan 4x viikossa, Philippines ei aio aloittaa lentoja. Finnairin toimitusjohtaja Jukka Hienonen toteaa perjantaisen Kauppalehden välissä ilmestyneessä Optimisti -painotuotteessa että "kalustoinvestointimme mahdollistaisivat suorat lennot Helsingin ja Manilan välilla mutta toistaiseksi matkustajavirrat ovat vielä liian pieniä sellaisen reitin operointiin." Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Lokakuu 27, 2008 Code-sharea lisää: Finnair ja British Airways aloittavat yhteistyön Suomen ja Australian välillä Finnair ja sen oneworld-allianssikumppani British Airways aloittivat yhteistyölennot Thaimaan Bangkokin ja Australian Sydneyn välillä 26. lokakuuta. Kaupunkien välisillä vuoroilla on sekä Finnairin että British Airwaysin lentonumerot. Finnair lentää tällä hetkellä Bangkokiin kahdesti päivässä. - Yhteistyö tarjoaa Finnairin matkustajille enemmän vaihtoehtoisia reittejä Australiaan. Koneenvaihto Bangkokissa on sujuvaa, sanoo suunnittelupäällikkö Mikko Komi Finnairin allianssit ja kansainväliset suhteet -osastolta. Yhteistyö lisää Finnairin matkustajilleen tarjoamia reittivaihtoehtoja niin Australiassa kuin Suomessa. Finnairin kohteet Aasiassa ovat Bangkok, Peking, Shanghai, Hongkong, Tokio, Osaka, Nagoya, Mumbai, Delhi ja Soul. Finnair Oyj Viestintä 27.10.2008 http://www.finnairgroup.com/konserni/konserni_11_2_1.html?&Id=1225112516.html AY5959 BKK-SYD 17:05-06:10 +1 744 AY5960 SYD-BKK 17:30-22:45 744 Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Lokakuu 28, 2008 Lehdistötiedote 28.10.2008 Finnair kutsuu matkalle tulevaisuuteen – 85 vuoden päähän Lennetäänkö vuonna 2093 ääntä nopeammin? Näyttävätkö lentokoneet lentäviltä lautasilta? Tarvitaanko polttoainetta ja tuotetaanko päästöjä? Entä avaruus, voiko siellä asua, työskennellä tai lomailla? Tänä vuonna 85-vuotisjuhliaan viettävä Finnair ottaa menneiden muistelun sijaan haltuunsa tulevaisuuden ja kurkistaa aina vuoteen 2093 asti. Tulevaisuuden tarkka ennustaminen on mahdotonta ja ehkä siksi niin houkuttelevaa. Perustellut näkemykset ja mahdollisia todellisuuksia avaavat skenaariot ovat kuitenkin tarpeellisia niin liiketoiminnassa kuin vaikkapa yhteiskuntasuunnittelussa. – Tulevaisuuden ja historian erottaa toisistaan ainakin se, että tulevaan voimme vaikuttaa, menneeseen emme. Siksi visiot ovat tärkeitä, luonnehtii Finnairin viestintäjohtaja Christer Haglund. Juuri nyt lentoyhtiöt kamppailevat ehkä historiansa vaikeimmassa kriisissä. Hengissä selviävät vain ne, jotka sopeutuvat parhaiten toimintaympäristön muutoksiin ja pystyvät investoimaan moderniin, energiatehokkaaseen lentokalustoon. Ajan myötä uusi teknologia ja uudet liiketoimintamallit kuitenkin luovat paremmat edellytykset kestävälle kasvulle. Marraskuun 4. päivä julkaistavassa kirjassa, Departure 2093 – Viisi visiota lentomatkailusta, Finnair nostaa asiantuntijoiden voimin esiin näkökulmia, jotka ovat olennaisia ja kiehtovia puhuttaessa lentomatkustuksen tulevaisuudesta. Tulevaisuuden tutkija, professori Sirkka Heinonen ja Airbusin strategiasta vastaava johtaja Pascal Huet pohtivat lentomatkustuksen tulevaisuutta ja kasvua ihmisen liikkumisesta käsin. Ympäristömuutoksen professori Atte Korhola ja IATA:n ympäristöjohtaja Paul Steele puolestaan valottavat lentämisen ympäristövaikutuksia. Airbusin asiantuntijat Henrik Roesner, João Frota ja Ingo Wuggetzer visioivat lentoteknologian kehitystä ja taiteilija Kauko Helavuon luomat kuvat tulevaisuuden koneista siivittävät mielikuvituksemme lentoon, jota voimme jatkaa avaruuteen asti toimittaja Heikki Haapavaaran seurassa. Oikeita vastauksia tulevasta ei vielä ole, mutta mukaansatempaavia visioita sitäkin enemmän. Visioinnin ja vastuun merkitystä yritysten strategiatyössä tarkastelee tilintarkastustoimisto PricewaterhouseCoopersin Sirpa Juutinen. Keskustelu tulevaisuudesta jatkuu 4.11. alkaen osoitteessa www.departure2093.com. Kirja, Departure 2093 – Viisi visiota lentomatkailusta, tulee myyntiin Akateemisessa kirjakaupassa sekä Helsinki-Vantaan lentoaseman Finnair Shopissa. Finnair Oyj Viestintä 28.10.2008 Kuvia 4.11. alkaen: Finnairin kuvapankki www.finnair.com/gallery Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Lokakuu 29, 2008 Lehdistötiedote 29.10.2008 Uusilla lentokoneilla kohti ekotehokkaampaa lentämistä Finnairissa aloitettiin Boeing MD-11 -laivaston lähtölaskenta Finnairissa on alkanut Boeing MD-11 -koneiden lähtölaskenta kaukoliikennelaivastosta. Koneyksilö OH-LGC, tuttavallisemmin Golf Charlie, on poistunut reittiliikenteestä ja päättänyt lähes 16 vuoden mittaisen Finnair-uransa. Se jatkaa lentämistä rahtikoneena uuden omistajansa, Aeroflot Cargon palveluksessa. Tällä hetkellä lentokonetta valmistellaan rahtiversiomuutokseen Finnairin Tekniikan lentokonekorjaamolla. Kaikkiaan Finnairin väreihin on maalattu seitsemän Boeing MD-11 -konetta. Näillä koneilla Finnair aloitti menestyksekkään Aasian valloituksensa vuosituhannen vaihteessa. Finnair oli maailman ensimmäinen Boeing MD-11 -lentokonetta käyttävä lentoyhtiö, kun konetyypin valmistus aloitettiin vuonna 1990. Finnairilla on käytössään myös ensimmäinen MD-11 -konetyypin simulaattori lentäjien koulutusta varten. Poistuvat Boeing MD-11 -koneet korvataan kaksimoottorisilla Airbus A330-300 -koneilla, joita Finnair on tilannut kaikkiaan kahdeksan. Lisäksi yhtiöllä on optio kahteen lisäkoneeseen. Airbus A330 -koneista viisi toimitetaan Finnairille ensi vuoden aikana ja loput vuoden 2010 alussa, jolloin viimeisetkin Boeing MD-11 -koneet poistuvat käytöstä. – Olemme myyneet etukäteismyyntisopimuksella kaksi omistamaamme Boeing MD-11 -konetta Aeroflot Cargolle. Loput viisi ovat leasing-koneita ja ne poistuvat rivistä sopimusten päättyessä. Konetyyppi on monessa suhteessa ollut sopiva käyttöömme, kun kaukoreittien osuus liikenteestämme on jatkuvasti kasvanut. Sen kantama on riittänyt välilaskuttomaan lentämiseen kaikkiin nykyisiin kohteisiimme ja se on matkustajien lisäksi kuljettanut kunnioitettavan määrän rahtia. Nyt uudistamme ja yhtenäistämme laivastoamme, jolloin kaukoliikenteemme kustannusrakenne tehostuu, varatoimitusjohtaja Henrik Arle sanoo. A330-konetyyppi on huomattavasti ekotehokkaampi kuin Boeing MD-11. Se kuluttaa noin 20 prosenttia vähemmän polttoainetta matkustajapaikkaa kohden kuin edeltäjänsä. Myös matkustusmukavuus paranee entisestään, kun turistiluokan matkustajat voivat käyttää omaa, henkilökohtaista viihdejärjestelmää. Airbus A330 -koneen matkustamo on identtinen Finnairilla jo käytössä olevien viiden Airbus A340 -koneen kanssa. Konetyypit eroavat toisistaan lentokantaman ja rahdin kuljetuskapasiteetin osalta. A330-konetta käytetään lyhyemmillä kaukoreiteillä, kuten New Yorkin ja Intian-lennoilla, sekä reiteillä, joilla rahtikysyntä on vähäisempää. Finnair Oyj Viestintä 29.10.2008 Tietoja Golf Charliesta, OH-LGC:stä: • Liittyi Finnairin laivastoon 19.2.1993 Long Beachillä, Kaliforniassa • 78 852 lentotuntia • 10 458 laskua • Lentänyt arviolta 67 024 200 kilometriä eli kiertänyt maapallon ympäri, päiväntasaajaa pitkin 1 647 kertaa • Ensimmäinen kaupallinen lento 6.3.1993 Helsinki–Tokio • Viimeinen kaupallinen lento 16.10.2008 AY 006 New York–Helsinki. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Lokakuu 29, 2008 Hienoa, että Finnair teki nippelitietoa sisältävän tiedotteen LGC:stä. Tarkoitus ei ollut kait mitenkään kertoa MD-11:sta sen enempää vaan tarkoitus oli tuoda näin ympäristöaikaan, esille se, että 330 kuluttaa 20% vähemmän kun M11. Viimeinen kaupallinen lento oli kylläkin 17.10.08 AY006 JFK-HEL. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Lokakuu 29, 2008 Vautsi... Aika kovat lentotuntimäärät. Toki aikakin on pitkä, mutta paljonkos ovat vastaavalla aikavälillä muiden yhtiöiden MD11 koneiden lentotunnit?? -jukka Ja mukava tiedote... Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Lokakuu 29, 2008 Viimeinen kaupallinen lento oli kylläkin 17.10.08 AY006 JFK-HEL. Hyvä että täällä tiedetään paremmin kuin Finnairilla No, Finnairin tiedotteissahan faktat toisinaan pielessä. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Lokakuu 29, 2008 Ai toisinaan ... Epätarkkaa tiedottamista! Lisäksi nettisivuilla kerrotaan laivastosta MD-11 osalta seuravaa: Finnair-konsernin laivasto 27.10.2008 / Istuimia / Lukum./ Omat / Vuokratut / Keski-ikä Boeing MD-11 / 282 / 6 / 2 / 4 / 13,9 Siis kuudesta koneesta olisi edelleen kaksi omia? Ja juuri näistä omistahan se "lähtölaskenta" aloitettiin - eikö? Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Lokakuu 29, 2008 Ilma-alusrekisterin mukaan OH-LGC ja OH-LGD ovat Finnairin koneita vaikkakin koneista on ehkä esisopimukset SU cargon kanssa kirjoitettu. Olisivat vielä ilmoittaneet, koska LGC lähtee Singaporeen. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Lokakuu 29, 2008 Ilma-alusrekisterin mukaan OH-LGC ja OH-LGD ovat Finnairin koneita vaikkakin koneista on ehkä esisopimukset SU cargon kanssa kirjoitettu. Olisivat vielä ilmoittaneet, koska LGC lähtee Singaporeen. Finskin tiedote meinasi tuota lähtöpäivää Nykistä. Eiköhän se HEL-SIN jostain selvinne. -jukka 8) Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Lokakuu 29, 2008 Finskin tiedote meinasi tuota lähtöpäivää Nykistä. Näinhän se varmaan onkin. Jukka tarkkana kuin porkkana. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Lokakuu 29, 2008 Näinhän se varmaan onkin. Jukka tarkkana kuin porkkana. Juu.. Aina. Todennäköisesti unohdan kiireessä koko asian ja joku toinen Sinulle tuon tiedon toimittaa. -jukka Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Lokakuu 30, 2008 Helsingin käräjäoikeus pyysi torstaina Euroopan yhteisöjen tuomioistuimelta ennakkoratkaisua palkkakiista-asiassa. Tapauksessa on kyse naispuolisen purserin ja Finnairin välisestä raskausajan palkkaa koskevasta erimielisyydestä, johon kansallinen lainsäädäntö ei anna suoraa vastausta. Naispurseri tuli raskaaksi ja siirrettiin sen takia maatyöhön, mikä on yleinen käytäntö lentoalalla. Naisen mukaan hänen ansionsa putosivat noin 800 euroa kuussa. Hän vaati oikeudessa raskauden ajalta yhtä suurta palkkaa kuin oli saanut purserina. Nainen perusti vaateensa raskaussuojeludirektiiviin. aamulehti Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Lokakuu 31, 2008 Lehdistötiedote 24.10.2008 Lähtöselvitysajat muuttuvat kotimaan lentoasemilla Finnair on julkaissut uudet minimilähtöselvitysajat, jotka astuvat voimaan 26.10. Samalla muuttuu Yhdysvaltojen reittilennoilla kuljetettavan matkalaukun enimmäispaino. - Matkaan lähtemiseen liittyviä toimintoja voi merkittävästi nopeuttaa käyttämällä itsepalveluvälineitä netissä tai lentoasemalla, suosittelee tuotepäällikkö Tuija Makkonen Finnairista. Internetissä lähtöselvityksen voi tehdä töistä tai kotoa käsin. Lentoasemalla asiointia voi puolestaan nopeuttaa käyttämällä lähtöselvitysautomaattia. Matkatavarat jätetään Baggage Drop -tiskille minimilähtöselvitysaikojen puitteissa. Lähtöselvityksen voi tehdä myös internetissä jo lentoa edeltävänä päivänä kaikille Suomesta lähteville Finnairin ja Finncomm Airlinesin reittilennoille. Finnair Plus -jäsenet voivat tehdä lähtöselvityksen myös tekstiviestillä Finnairin ulkomaan reittilennoille, kun lähtö on Suomesta, Tukholmasta, Göteborgista tai Kööpenhaminasta. Lähtöselvitysautomaatit puolestaan palvelevat Finnairin matkustajia Helsingistä, Tukholmasta, Kööpenhaminasta, Amsterdamista, Zürichistä, Wienistä, Frankfurtista, Brysselistä, Manchesteristä tai Münchenistä alkavilla Finnairin ulkomaan reittilennoilla. Kotimaan lennoille, jotka alkavat Helsingistä, voi puolestaan tehdä lähtöselvityksen automaatilla Helsinki-Vantaan terminaalissa 1. Hiihtokauden alkaessa on hyvä muistaa, että kotimaanlentojen sallittu matkatavaramäärä on muuttunut ja nykyisin matkustaja saa kuljettaa veloituksetta 20 kg matkatavaraa. Suksipussi kuljetetaan veloituksetta, mikäli se sisältyy 20 kiloon. Suksipussista peritään 20 euron maksu, mikäli sallittu 20 kg matkatavaramäärä ylittyy. Asiakkaita suositellaan olemaan lentoasemalla mahdollisimman hyvissä ajoin etenkin ruuhkaisina loma-aikoina. Lähtöselvitys tulee olla tehtynä viimeistään: - 20 minuuttia ennen kotimaanlentoa, kun matkustajalla on ainoastaan käsimatkatavaraa - 30 minuuttia ennen kotimaanlentoa, kun matkustajalla on ruumaan menevää matkatavaraa - 35 minuuttia ennen kotimaanlentoa, kun matkustaja jatkaa Helsingin kautta kansainväliselle reittilennolle - 45 minuuttia ennen lentoa kotimaan hiihtokohteeseen, kun matkustajalla on talviurheiluvarusteita mukana - 35 minuuttia ennen Euroopan-lentoa, kun matkustaa bisnesluokassa, tai on Finnair Plus Platinum- tai Finnair Plus Gold -tasojäsen - 45 minuuttia ennen Euroopan-lentoa, kun matkustaa turistiluokassa - 45 minuuttia ennen Lomalentoa tai mannertenvälistä lentoa. Vaihtoaikaa kotimaanlennon ja Lomalennon välillä tulee olla vähintään 75 minuuttia. Yhdysvaltoihin suuntautuvalla reittilennolla yksittäisen veloituksetta kuljetettavan matkalaukun enimmäispaino puolestaan alenee 32 kilosta 23 kiloon, mutta matkustaja saa edelleen kuljettaa veloituksetta kaksi kappaletta kirjattavaa matkatavaraa. Finnair Oyj Viestintä 24.10.2008 Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Lokakuu 31, 2008 Lehdistötiedote 31.10.2008 Finnairin tulos heikkeni selvästi Finnairin tulos kolmannelta vuosineljännekseltä laski edellisvuodesta selvästi. Toiminnallinen tulos oli 2,8 miljoonaa euroa, kun vuotta aiemmin se oli lähes 40 miljoonaa euroa. Liikevaihto nousi 2,7 prosenttia. Liikenne kasvoi 7,6 prosenttia. - Vuodenkierrossa normaalisti paras vuosineljännes suli käsiin. Pääasialliset tekijät olivat historiallisen kallis polttoaine ja laskusuhdanteen heikentämä lentolippujen keskihinta, Finnairin toimitusjohtaja Jukka Hienonen toteaa. Finnairin liikenteessä kysyntä on edelleen kasvanut. Heinä-syyskuussa kasvua kertyi seitsemän prosenttia. Myös käyttöasteet ovat olleet edellisvuotta korkeammat. Koneet olivat keskimäärin 80-prosenttisesti täynnä. Hintataso on sen sijaan laskenut. - Kysyntä on sinänsä hyvällä tasolla, mutta aiempaa useammin liikematkustajien sijasta koneet ovat täyttyneet vähemmän lipustaan maksavista vapaa-ajan matkustajista. Finnairin reittiliikenteen keskituotto henkilökilometriltä laski kolmannella vuosineljänneksellä noin neljä prosenttia. Lentolippujen keskihinnan heikentyminen ja Yhdysvaltain dollarin vahvistuminen ovat laimentaneet merkittävästi polttoaineen viimeaikaisesta hinnan laskusta syntynyttä hyötyä. Toimintakulut nousivat heinä-syyskuussa 15 prosenttia edellisvuodesta. Lentotoiminnan yksikkökustannukset tonnikilometriä kohden nousivat vajaat viisi prosenttia. Polttoainekustannukset nousivat heinä-syyskuussa 36 prosenttia. Polttoaine on suurin yksittäinen kuluerä. Vuoden viimeisen neljänneksen arvioidaan olevan tappiollinen. - Kannattavan liiketoiminnan edellytykset käyvät yhä ohuemmiksi. Tässä tilanteessa olemme hakeneet kustannussäästöjä toimintaa järkeistämällä ja kapasiteettia sopeuttamalla, joilla on merkittävät vaikutukset myös henkilöstökustannuksiin, Hienonen sanoo. Vuonna 2009 Finnair uudistaa kaukoliikennelaivastoaan. Yhtiön laivastoon liittyy ensi vuonna viisi uutta Airbus A330 -laajarunkokonetta. Samalla poistuu nyt käytössä olevia Boeing MD-11 -koneita. - Toimialan tuloskehitys tänä ja ensi vuonna tulee olemaan suurten haasteiden edessä emmekä me Finnairissa ole immuuneja toimialan tilanteelle. Toteutamme kuitenkin suunnittelemamme investoinnit uusiin lentokoneisiin ja haemme organisaatiostamme tehoja, jotta olemme iskukykyisiä suhdanteen kääntyessä jälleen ylöspäin. Finnair Oyj Viestintä 31.10.2008 Linkki osavuosikatsauksen sisältävään pörssitiedotteeseen: http://www.finnairgroup.com/konserni/konserni_11_1_1.html?&Id=hex_200810310000350443.html Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla