Kirjoitettu Lokakuu 31, 2008 Mitenkäs loppuvuoden kanssa käy, nyt kun polttoaine alkaa taas olemaan kohtuullisen hintaista? Luulisi helpottavan aikalailla..eikä olisi niin kova kiirus MD-11:sien poistamisellakaan (taka-ajatus ) Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Lokakuu 31, 2008 Mitenkäs loppuvuoden kanssa käy, nyt kun polttoaine alkaa taas olemaan kohtuullisen hintaista? Luulisi helpottavan aikalailla..eikä olisi niin kova kiirus MD-11:sien poistamisellakaan (taka-ajatus ) Ei loppuvuonna poistetakaan yhtään konetta. MD-11 liikenteen supistukset näyttävät pysyvän voimassa. Myös lussut seisovat enemmän talvikaudella maissa. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Lokakuu 31, 2008 Finski poistaa tammikuussa liikenteestä kolme E170:stä. Kuinka kauaksi aikaa? myydäänkö? vuokrataanko? En tiedä [humor on] ***Ostakaa! ostakaa! halboja brasilialaisia kaunottaria. Kaupanpäälle kalliit lentäjät ja kiukuttelevat lentoemot**** [humor off] Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Lokakuu 31, 2008 Mitenkäs loppuvuoden kanssa käy, nyt kun polttoaine alkaa taas olemaan kohtuullisen hintaista? Luulisi helpottavan aikalailla..eikä olisi niin kova kiirus MD-11:sien poistamisellakaan (taka-ajatus ) Muistan jostain kuulleeni, että Finnair olisi juuri alkuvuodesta/keväällä tehnyt erinäköisillä johdannaissopimuksilla itselleen kiinteän/suurimmaksi osaksi kiinteän polttoainehinnan (suojatakseen polttoainekustannusten nousulta). Nyt, kun öljy halpenee niin suojausksen takia Finnair joutuu maksamaan kovempaa hintaa kerosiinista kuin tämän hetkinen markkinahinta on. Korjatkaa, jos olen väärässä Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Lokakuu 31, 2008 Finski poistaa tammikuussa liikenteestä kolme E170:stä. Kuinka kauaksi aikaa? myydäänkö? vuokrataanko? En tiedä Näin todellakin on. Asiasta kerrottiin tänään Finnairin osavuosikatsauksen tiedotustilaisuudessa. Tällä hetkellä Finnairilla on ylikapasiteettia Embraer 170:n kokoisista koneista. Tilauksessa oleviin suurempiin Embraer 190 -koneisiin asialla ei ole vaikutusta. Kolmen Embraer 170:n kohtalosta (myynti/vuokraus/varastointi) ei vielä ole tietoa. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Lokakuu 31, 2008 Muistan jostain kuulleeni, että Finnair olisi juuri alkuvuodesta/keväällä tehnyt erinäköisillä johdannaissopimuksilla itselleen kiinteän/suurimmaksi osaksi kiinteän polttoainehinnan (suojatakseen polttoainekustannusten nousulta). Nyt, kun öljy halpenee niin suojausksen takia Finnair joutuu maksamaan kovempaa hintaa kerosiinista kuin tämän hetkinen markkinahinta on. Korjatkaa, jos olen väärässä Siinä olet oikeassa, että Finnair (kuten useimmat verkostolentoyhtiöt) hyödyntävät polttoaineen hintasuojausta (fuel hedging), mutta oikeastaan kaikki muu kirjoituksessasi on virheellistä. Tätä asiaa on käyty aika tarkkaan läpi jokaisessa Finnairin osavuosikatsauksen tiedotustilaisuudessa tänä vuonna joten luulen ymmärtäväni jo aika hyvin miten polttoainesuojaus toimii. Asiaan perehtymistä auttaa tuoreimman osavuosikatsauksen esitys, ja siellä sivu 17. Eli kyse ei ole mistään alkuvuodesta keksitystä ja toteutetusta jutusta vaan jo pitkään jatkuneesta suojauspolitiikasta, jossa tietty osa polttoaineostoista on suojattu vuosineljänneksittäin alenevasti. Kunkin vuosineljänneksen suojausasteen pitää olla em. sivulla olevien punaisen ja mustan käyrän välissä. Esityksessään toimitusjohtaja Hienonen korosti sitä, että tässä ei ole kyse polttoaineen hintakehityksen arvaamisesta vaan hintavaihteluilta suojautumisesta. Em. sivulta näkyy, että kuluvan vuosineljänneksen (loka-joulukuu) polttoaineesta on hintasuojattuna 79 prosenttia. Sitä ei ole tietenkään ostettu yhdellä kerralla vaan eri ajankohtina erisuuruisina ja erihintaisina erinä. Finnair ei julkista ostamansa polttoaineen hintoja, ainoastaan suojausasteen. Maailmanmarkkinahintaan ostetaan siis 21 prosenttia kuluvan vuosineljänneksen polttoaineesta, tuon em. 79 prosentin osalta hinta on sovittu jo etukäteen, osasta jopa kaksi vuotta sitten. Eli osa tuosta 79 prosentista saadaan ehkä nykyistä alkuvuoden huipustaan pudonnutta maailmanmarkkinahintaa halvemmalla, mutta osasta joudutaan maksamaan nykyistä maailmanmarkkinahintaa korkeampi hinta. Polttoainesuojauksen vaikutus käy ilmi esityksen sivulta 15. Ilman suojausta tämän vuoden yhdeksän ensimmäisen kuukauden 436 miljoonan euron polttoainelasku olisi ollut noin 70 miljoonaa euroa suurempi. Kaikki lentoyhtiöt eivät voi hyödyntää polttoainesuojausta, koska polttoaineen myyjä haluaa varmuuden siitä, että ostaja on olemassa silloin kun toimitushetki koittaa. Niinpä suojauksia tehdään vain vakavaraisten lentoyhtiöden kanssa ja useimmat halpalentoyhtiöt joutuvat ostamaan polttoaineensa maailmanmarkkinahintaan. Siksi alkuvuoden hintapiikki on koetellut erityisesti niitä ja seurauksenahan on ollut useita konkursseja. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Lokakuu 31, 2008 Eikö nämä E170:t hommattu syöttöliikenne hommiin? Jos syöttöliikenne takkuaa niin eikö se taas tarkoita sitä että aasian koneiden täyttöaste pienenee? Edit: Lisätään vielä yks kysymys: Tarkoittaako koneiden seisotus myös lentäjien ja/tai kabiini henkilökunnan lomautuksia? Kieltämättä mielenkiintoista kommentointia: http://www.hs.fi/talous/artikkeli/Kerosiini+ja+lippujen+hinnat+sulattivat+Finnairin+tuloksen/1135240695046 Lentomatkustajia on Hienoisen mukaan sinänsä riittänyt, mutta he ovat vääränlaisia: hyvin maksavien liikemiesten sijasta halvimman hinnan perässä ryysiviä lomamatkalaisia. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Lokakuu 31, 2008 Eikö nämä E170:t hommattu syöttöliikenne hommiin? Jos syöttöliikenne takkuaa niin eikö se taas tarkoita sitä että aasian koneiden täyttöaste pienenee? Edit: Lisätään vielä yks kysymys: Tarkoittaako koneiden seisotus myös lentäjien ja/tai kabiini henkilökunnan lomautuksia? Kieltämättä mielenkiintoista kommentointia: http://www.hs.fi/talous/artikkeli/Kerosiini+ja+lippujen+hinnat+sulattivat+Finnairin+tuloksen/1135240695046 Nou hätä, kun lama alkaa oikein purra niin kyllä valtio viimekädessä tulee hätiin ja lahjoittaa ystävällisesti finnairille veronmaksajien rahoja tarpeen mukaan, jotta finnair saa kuskata haluamiaan aasialaisia matkustajia. Nythän ollaan vasta menty pikkuisen pakkasen puolelle, sehän on liiketoiminnassa odotettavissa oleva tosiasia aina pitkän ennätystulosten kauden jälkeen ennen seuraavaa nousukautta. On se kumma, että lentoemot, jotka ovat yhtiön johdon mielestä syypäitä kaikkeen pahaan eivät ole soldaarisia yhtiön johtoa kohtaan ja vapaaehtoisesti aina halua alentaa palkkaansa jokaisen tuloshäiriön sattuessa. Kai Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Marraskuu 1, 2008 Nou hätä, kun lama alkaa oikein purra niin kyllä valtio viimekädessä tulee hätiin ja lahjoittaa ystävällisesti finnairille veronmaksajien rahoja tarpeen mukaan, jotta finnair saa kuskata haluamiaan aasialaisia matkustajia. Nythän ollaan vasta menty pikkuisen pakkasen puolelle, sehän on liiketoiminnassa odotettavissa oleva tosiasia aina pitkän ennätystulosten kauden jälkeen ennen seuraavaa nousukautta. On se kumma, että lentoemot, jotka ovat yhtiön johdon mielestä syypäitä kaikkeen pahaan eivät ole soldaarisia yhtiön johtoa kohtaan ja vapaaehtoisesti aina halua alentaa palkkaansa jokaisen tuloshäiriön sattuessa. Kai Joo valtio pelastaa jos tarve vaatii, vai oliko se sittenkin kiellettyä Eihän tässä tuloksessa siinä mielessä mitään hätää ole mutta ens vuonna pitäis kirjata alas yli 400milj. euron konekaupat, tälle vuodelle ne on "vain" 250milj. Kassassa on 374milj. euroa rahaa ja lainalupauksia 295milj. niin ei näitä negatiivisia tuloksia perse kovin montaa vuotta kestä. Vanha luonnonlaki: Heikointa on aina helpoin potkia Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Marraskuu 1, 2008 Onko MD-11 -laivaston luovutusaikataulua viilattu vai onko osavuosipresiksen sivulla 18 hieman tulkinnanvarainen ilmaus "MD-11-koneet poistuvat 2010 alkuun mennessä"? Näemmä englanninkielisessä presiksessä pidetään kiinni versiosta "Boeing MD-11 fleet will be phased out byMarch 2010". -Tero- edit: lisätty englanninkielinen presis Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Marraskuu 1, 2008 Nou hätä, kun lama alkaa oikein purra niin kyllä valtio viimekädessä tulee hätiin ja lahjoittaa ystävällisesti finnairille veronmaksajien rahoja tarpeen mukaan, jotta finnair saa kuskata haluamiaan aasialaisia matkustajia. Että tehtäis ihan paikallisesti alitaliat? Jeezuz, toivottavasti ei ikinä! Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Marraskuu 9, 2008 Lentolippujen hinnoittelusta sen verran, etta lieneekohan Finnair siirtynyt kilpailukykyisempaan politiikkaan muutosten osalta, kun nyt esim. HEL-JFK-reitin halvemmankin paan lippuja voi muuttaa lisamaksusta? Toinen kummastuksen aihe on, etta onko pistekertymaa muutettu siten, etta tietynhintaisista lipuista saa nyt 75% lennetyista kilometreista? Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Marraskuu 9, 2008 Lentolippujen hinnoittelusta sen verran, etta lieneekohan Finnair siirtynyt kilpailukykyisempaan politiikkaan muutosten osalta, kun nyt esim. HEL-JFK-reitin halvemmankin paan lippuja voi muuttaa lisamaksusta? Toinen kummastuksen aihe on, etta onko pistekertymaa muutettu siten, etta tietynhintaisista lipuista saa nyt 75% lennetyista kilometreista? Z-luokka (halvin exHEL) jota ei tähän saakkakaan voinut muuttaa, ei voi nytkään. Mitä luokkia tarkoitat? Pistekertymän 75% löysit mistä? Sen sijaan Nagoyan pistekertymää on tarkistettu kun sitä alun alkajaankin ihmeteltiin, että miksi on niin pieni verrattuna KIX ja NRT. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Marraskuu 10, 2008 Lehdistötiedote 10.11.2008 Finnairin Aasian-liikenne jatkaa kasvua Finnairin Aasian-liikenne kasvoi lokakuussa 18,1 % edellisvuoden lokakuuhun verrattuna. Matkustajia kuljetettiin Aasian-liikenteessä 124 289, mikä on 18,1 % edellisvuotta enemmän. Finnair lisäsi kapasiteettiaan ja onnistui hiljentyneillä markkinoilla täyttämään koneensa hyvin, mutta maailman taloudellinen tilanne näkyy liikematkustuksen vähenemisenä. Viime vuoteen verrattuna uutena kohteena Aasian-liikenteessä on kesäkuussa avattu Soul. Finnairin koko liikenne kasvoi lokakuussa 11,7 % ja tarjonta nousi 9,2 %. Matkustajakäyttöaste oli siten 1,7 prosenttiyksikköä korkeampi kuin viime vuonna eli 78,2 %. Finnair kuljetti lokakuussa yhteensä 751 916 matkustajaa, joka on 4,8 % enemmän kuin vuotta aikaisemmin. Reittiliikenne kasvoi 12,6 % edellisvuoden lokakuuhun verrattuna. Matkustajamäärä reittilennoilla oli 630 908, joka on 3,7 % edellisvuotta korkeampi. Matkustajakäyttöaste reittiliikenteessä oli 76,8 %, joka on 1,9 prosenttiyksikköä korkeampi kuin viime vuoden lokakuussa. Euroopan-liikenne kasvoi 5,9 % ja käyttöaste nousi 1,1 prosenttiyksikköä 68,2 %:iin. Lomaliikenteen käyttöaste nousi lokakuussa 1,0 prosenttiyksikköä viime vuodesta 84,2 %:iin. Finnairin lennoista 85,4 % saapui aikataulun mukaisesti, mikä on 3,0 prosenttiyksikköä enemmän kuin viime vuonna. Reittiliikenteen täsmällisyysprosentti nousi viime vuoden lokakuusta 3,0 prosenttiyksikköä ja oli 87,1 %. Reittiliikenne Reittiliikenteen (kansainvälinen + kotimaa) kysyntä (myydyt henkilökilometrit) nousi 12,6 %. Tarjonnan muutos oli 9,8 %. Matkustajakäyttöaste oli 76,8 % eli 1,9 prosenttiyksikköä korkeampi kuin viime vuonna. Kansainvälisessä reittiliikenteessä koko matkustajamäärä kasvoi 8,8 %. Tarjonta henkilökilometreillä mitattuna nousi 11,4 %, ja kysyntä (myydyt hkm) kasvoi 13,8 %. Euroopan reittiliikenteessä tarjonta nousi 4,1 %, ja kun kysyntä nousi 5,9 %, matkustajakäyttöasteeksi muodostui 68,2 %, 1,1 prosenttiyksikköä korkeampi kuin vuotta aiemmin. Pohjois-Amerikan reittiliikenteessä tarjonta nousi 20,0 %. Myydyt henkilökilometrit nousivat 20,1 %, ja täten käyttöaste oli 91,8 %, nousua viime vuodesta 0,1 prosenttiyksikköä. Aasian reittiliikenteen henkilökilometritarjonta kasvoi 16,2 %. Kysyntä nousi 18,1 %. Matkustajakäyttöaste nousi 1,3 prosenttiyksikköä 82,9 %:in. Kotimaan reittiliikenteen kysyntä laski 9,6 %, tarjonnan muutoksen ollessa -13,8 %. Matkustajakäyttöaste nousi 2,8 prosenttiyksikköä 59,5 %:in. Lomaliikenne Lomaliikenteen tarjonta nousi lokakuussa 6,8 %, ja kysyntä puolestaan nousi 8,0 %. Matkustajakäyttöaste oli 84,2 %, 1,0 prosenttiyksikköä korkeampi kuin viime vuonna. Rahti Kuljetetun rahdin määrä tonneissa mitattuna laski 4,5 %. Reittiliikenteessä lasku oli 2,7 %. Aasian reittiliikenteessä muutos oli 1,1 %. Euroopassa volyymit laskivat 17,4 % ja Pohjois-Amerikassa muutos oli 9,6 %. Konsernin ulkopuolta vuokratuilla rahtikoneilla kuljetetun rahdin määrä laski 58,9 %. Rahtiliikenteen käyttöaste Aasian liikenteessä oli 69,4 % ja Pohjois-Amerikan liikenteessä 76,1 %. Täydelliset liikenneluvut http://www.finnairgroup.com/linked/fi/sijoittajat/Monthly_traffic_data_OCT2008FI.pdf Finnair Oyj Viestintä 10.11.2008 Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Marraskuu 10, 2008 Z-luokka (halvin exHEL) jota ei tähän saakkakaan voinut muuttaa, ei voi nytkään. Mitä luokkia tarkoitat? Pistekertymän 75% löysit mistä? Sen sijaan Nagoyan pistekertymää on tarkistettu kun sitä alun alkajaankin ihmeteltiin, että miksi on niin pieni verrattuna KIX ja NRT. Katselin tuossa vaimoni pistekertymaa JFK-HEL-lennosta, ja hanelle oli ropissut S-luokan lipusta kummalliset 4 450 pistetta. ??? Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Marraskuu 10, 2008 Katselin tuossa vaimoni pistekertymaa JFK-HEL-lennosta, ja hanelle oli ropissut S-luokan lipusta kummalliset 4 450 pistetta. ??? Kyllähän tuo kummalta kuulostaa. Tosin 4450 ei ole 75% vaan 67% täydestä pistepotista, joka HEL-JFK -legillä on 6610. Finnairin Plus-sivut eivät tällaista tunne, ja S on mainittu tosiaan 50% ansaitsevana luokkana. Onkos vaimollasi jäsenyyskausi loppumassa? Joskus Finnairilla on kohdistettuja tarjouksia henkilöille, jotka ovat juuri ja juuri statusrajalla jäsenyyskauden lopun häämöttäessä. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Marraskuu 12, 2008 Finnair irtisanonee satoja työntekijöitä. Toimitusjohtaja Jukka Hienosen puhelinhaastattelu meneillään olevista YT-neuvotteluista tänään MTV3:n Huomenta Suomessa http://nettitv.mtv3.fi/nettitv_uutiset/index.shtml/uutiset/ajankohtaisohjelmat/huomentasuomi?149950#149950. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Marraskuu 13, 2008 Finnair on huhtikuun 2009 jälkeen Kristina Cruisesin lentoyhtiö. Lennot lennetään numeroilla 1295 meno ja 1296 paluu Välimerelle ja Norjaan sekä Islantiin. Keski Eurooppaan on joitain erikoistilauslentoja mm Frank- furtiin ja Muncheniin 7000 alkuisilla numeroilla joista ei saa pisteitä. www.kristinacruises.fi Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Marraskuu 18, 2008 Yks Embraer saa OW teipit kylkeensä. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Marraskuu 21, 2008 Lentoyhtiö Finnair on vähentämässä väkeä lentorahtiyhtiöissään. Finnair Cargo ja Finnair Cargo Terminal Operations aloittavat yt-neuvottelut. Finnairin mukaan tehostamistoimet saattavat merkitä 71 henkilön vähentämistä ja 300 henkilön lomauttamista ensi vuoden aikana. Lentorahtimäärien arvioidaan laskevan noin 10 prosenttia ensi vuonna. Koko uutinen http://www.kauppalehti.fi/5/i/talous/uutiset/etusivu/uutinen.jsp?oid=2008/11/16650&sort=false Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Marraskuu 24, 2008 Juttua Intian kehityksestä. Bangaloreen tähyillään: Linkki Edit: Linkki lyhyempään muotoon / IP Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Marraskuu 24, 2008 Juttua Intian kehityksestä. Bangaloreen tähyillään: Linkki Edit: Linkki lyhyempään muotoon / IP Suuret on puheet -- Finnair tahyaa Lufthansan ohi Aasian markkinoiden suurimmaksi lentoyhtioksi. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Marraskuu 24, 2008 Suuret on puheet -- Finnair tahyaa Lufthansan ohi Aasian markkinoiden suurimmaksi lentoyhtioksi. Pitäähän sitä tavoitteita olla Kaukoidän (Intia mukaan luettuna) kohteet menevät tällä hetkellä LH:lle 23-10 Finnairiin verrattuna, mutta matkustaja-määristä eikä lentojen lukumäärästä itselläni ole mitään tietoa. Finnair nyt tuntuu panostavan pelkästään idän suuntaan uusilla koneillaan, joten jonkinäköistä eron pienenemistä lienee ainakin odotettavissa. Viiden vuoden kuluttua näkyy sitten todellinen tilanne Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Marraskuu 24, 2008 Pitäähän sitä tavoitteita olla Kaukoidän (Intia mukaan luettuna) kohteet menevät tällä hetkellä LH:lle 23-10 Finnairiin verrattuna, mutta matkustaja-määristä eikä lentojen lukumäärästä itselläni ole mitään tietoa. Finnair nyt tuntuu panostavan pelkästään idän suuntaan uusilla koneillaan, joten jonkinäköistä eron pienenemistä lienee ainakin odotettavissa. Viiden vuoden kuluttua näkyy sitten todellinen tilanne Lufthansa tosin lentaa useaan aasian kohteeseen kahdesta hubistaan, eli Frankfurtista ja Munchenista. Mutta BA:ta suurempi Finnair kuitenkin lienee, jos Intiaa ja Australiaa ei lasketa mukaan. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Marraskuu 24, 2008 Pitäähän sitä tavoitteita olla Kaukoidän (Intia mukaan luettuna) kohteet menevät tällä hetkellä LH:lle 23-10 Finnairiin verrattuna, mutta matkustaja-määristä eikä lentojen lukumäärästä itselläni ole mitään tietoa. Finnair nyt tuntuu panostavan pelkästään idän suuntaan uusilla koneillaan, joten jonkinäköistä eron pienenemistä lienee ainakin odotettavissa. Viiden vuoden kuluttua näkyy sitten todellinen tilanne Niinpä Lippu korkealla vaan. -jukka Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla