Mikko Sokero

Lentoyhtiöuutisia - Finnair

4 899 viestiä aiheessa

Lentoyhtiö Finnair on vähentämässä väkeä lentorahtiyhtiöissään. Finnair Cargo ja Finnair Cargo Terminal Operations aloittavat yt-neuvottelut.

 

Finnairin mukaan tehostamistoimet saattavat merkitä 71 henkilön vähentämistä ja 300 henkilön lomauttamista ensi vuoden aikana.

 

Lentorahtimäärien arvioidaan laskevan noin 10 prosenttia ensi vuonna.

 

Koko uutinen http://www.kauppalehti.fi/5/i/talous/uutiset/etusivu/uutinen.jsp?oid=2008/11/16650&sort=false

 

FINNAIR OYJ PÖRSSITIEDOTE 25.11.2008 KLO 15:05

 

FINNAIR PÄIVITTÄÄ SÄÄSTÖOHJELMAANSA RAHDIN OSALTA

 

Finnair päivittää kesäkuussa aloitettua säästöohjelmaansa rahtiyhtiöidensä osalta. Säästöohjelmalla tavoitellaan rahtitoiminnoissa vähintään neljän miljoonan euron säästöjä. Ohjelman osana Finnair Cargo Oy ja terminaalitoimintoja ylläpitävä Finnair Cargo Terminal Operations Oy aloittavat keskiviikkona 26.11.2008 yt-neuvottelut henkilöstösäästöjen aikaansaamiseksi.

 

- Rahtikysyntä on laskenut maailmanlaajuisesti viime keväästä alkaen. Myös Finnairin rahtikysyntä on heikentynyt syksyn kuluessa nopeasti. Arvioimme rahtimäärän laskevan ensi vuonna vähintään kymmenen prosenttia. Tämä heijastuu ennen muuta terminaalitoimintoihin, missä käsiteltävän rahdin määrä on laskenut voimakkaasti jo keväästä lähtien, Finnairin rahtiliiketoiminnan johtaja Antero Lahtinen sanoo.

 

Suunnitellut tehostamis- ja uudelleenjärjestelytoimet saattavat toteutuessaan merkitä arviolta 71 työpaikan vähentämistä vuoden 2009 aikana. Lisäksi rahtiyhtiöissä neuvotellaan arviolta 300 henkilön lomautuksista.

 

Henkilömäärän vähentämisen arvioidaan painottuvan Finnair Cargo Terminal Operationsin liikennetoimistoihin Helsingissä, Turussa ja Tampereella sekä rahtivarastoon Helsingissä. Finnair Cargossa vähennysten arvioidaan kohdistuvan muun muassa rahtimyyntiin ja laskutukseen.

 

Myös muita säästö- ja tehostamistoimia toteutetaan yhdessä Finnair-konsernin muiden yksiköiden kanssa. Finnair-konsernin 50 miljoonan euron säästöohjelmasta on jo toteutuksessa reilusti yli puolet. Henkilöstökuluja vähennetään yksiköittäin irtisanomisin ja lomautuksin.

 

Finnair Oyj

Viestintä

25.11.2008

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Lehdistötiedote

29.11.2008

 

Change for Good -keräys alkaa lennoilla 1.12.

Finnair ja UNICEF auttavat vietnamilaislapsia

 

Finnairin ja UNICEFin perinteisen joulunajan Change for Good -kampanjan keräyskohteena on jo kolmatta vuotta peräkkäin UNICEFin Lapset ja aids -projekti Vietnamissa. Tänä vuonna kampanja käynnistyy kansainvälisenä aids-päivänä 1.12. ja kestää kuusi viikkoa päättyen 11.1.2009.

 

- Finnair on asiakkaidensa kanssa ollut mukana Change for Good -kampanjassa yli kymmenen vuotta. Vuosien aikana on Finnairin lennoilla kerätty yli 800 000 euroa. Change for Good on lisäksi oneworld-allianssin yhteinen hyväntekeväisyyskohde vuodesta 1999. Yhtiöt asiakkaineen avustavat UNICEFin projekteja miljoonilla euroilla vuosittain. Tämä on tehokas ja konkreettinen tapa parantaa oloja kehitysmaissa, sanoo Finnairin viestintäjohtaja Christer Haglund.

 

Change for Good -keräys järjestetään lähes kaikilla ulkomaanlennoilla, lukuun ottamatta lyhyimpiä lentoja. Lahjoitettava rahasumma laitetaan tuolin istuintaskussa olevaan keräyskuoreen, kuori suljetaan ja annetaan matkustamohenkilökunnalle. Lomalennoilla keräys toteutetaan Helsinkiin palaavilla lennoilla. Lahjoituksen voi antaa myös UNICEFin sivuilla, verkkopankin kautta osoitteessa www.unicef.fi/lahjoitaverkossa > Lapset ja aids Vietnamissa. Keräykseen voi myös osallistua tuomalla lahjoituksensa Finnairin lounge-tiloissa oleviin keräyslippaisiin Helsinki-Vantaan lentoasemalla.

 

Vietnamilaislasten hyväksi on kahdessa vuodessa kerätty lähes 100 000 euroa. Kerätyillä varoilla on hankittu hiv-positiivisille, raskaana oleville äideille lääkkeitä, joilla voidaan estää tartunnan siirtyminen äidistä lapseen. Lisäksi on suunnattu varoja sosiaalityöntekijöiden koulutukseen, äitien opastamiseen ja hiv-testaukseen sekä hiv:stä tiedottamiseen nuorille. Apua ovat saaneet myös lapset, jotka ovat jääneet aidsin takia orvoiksi.

 

Change for Good -keräyksellä on vuosien varrella hankittu varoja muun muassa koulutusprojekteihin Ruandassa ja Nepalissa, aids-projekteihin Vietnamissa ja Kaliningradissa sekä hätäapuprojektiin Kosovossa.

 

Finnair lahjoittaa myös tänä vuonna joulukortteihin ja -lahjoihin varatut rahat Change for Good -keräykseen.

 

 

 

Finnair Oyj

Viestintä

29.11.2008

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Finnairin lomalento oli lähdössä lähes aikataulun mukaisesti Utapaon kentältä torstaina viiden aikaan iltapäivällä. Iltalehden lukija odotteli puolisonsa kanssa koneeseen pääsyä ja nautiskeli kentän palveluista. Tarjolla oli virvokkeita ulkokatosten suojassa ja jopa ilmaisia puolen tunnin jalkahierontoja.  Koneessa hyvä mieli kuitenkin latistui.

 

- Olin jo aiemmin huomannut, että paikalliset virkailijat kuljettivat suomalaisen naisen pyörätuolilla turvatarkastuksen läpi. Koneeseen hän kuitenkin pääsi ilman tuolia, mies kertoo.

Koneessa kanssamatkustajat saivat huomata naisen olevan erittäin kovassa humalassa. Nainen alkoi sättiä seuralaistaan ja käyttäytyi muutenkin aggressiivisesti.

Lopulta nainen poistettiin koneesta. Lento myöhästyi n. kaksi tuntia.

 

iltalehti

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Pommiuhkaaja poistettiin Oulun koneesta

 

Finnairin lento Oulusta Helsinkiin lauantaina aamupäivällä keskeytyi kiitoradalle, kun koneesta poistettiin pommiuhkaaja. Koneesta poistettu matkustaja oli silminnäkijän mukaan väittänyt, että hänellä on pommi. Kiitoradalla nousuun valmistautumassa oleva Finnairin kone keskeytti valmistautumisensa ja palasi takaisin lentoasemalle, kun henkilökunta poisti koneesta laittoman uhkauksen tehneen matkustajan.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Finnairin lennolla perättömän pommiuhkauksen tehnyt mies on irtisanottu työstään. Kolmikymppinen mies työskenteli pääkaupunkiseudulla räjähteitä valmistavassa Forcit -yrityksessä. Toimitusjohtaja Ulf Sjöblomin mukaan irtisanomisen syynä on luottamuspula.

 

aamulehti

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

... Kolmikymppinen mies työskenteli pääkaupunkiseudulla räjähteitä valmistavassa Forcit -yrityksessä. ...

aamulehti

 

Oy Forcit Ab on hankolainen yritys, jonka tuotantolaitokset ovat Hangossa ja Vihtavuorella (Laukaa). Onpa Aamulehti laajentanut pääkaupunkiseutua, Hangosta on sentään vain 63 NM/116 km Hesaan ;D

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Oy Forcit Ab on hankolainen yritys, jonka tuotantolaitokset ovat Hangossa ja Vihtavuorella (Laukaa). Onpa Aamulehti laajentanut pääkaupunkiseutua, Hangosta on sentään vain 63 NM/116 km Hesaan ;D

 

Forcit:lla on varastoalue Orikorvessa eli Tuusulassa, lisäksi yritys osti lokakuussa Alkupanos Oy:n joka toimii Keravalta käsin ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Lehdistötiedote

 

17.12.2008

 

 

Finnair uudistaa reittiliikenneorganisaatiotaan

 

Finnairin Reittiliikenteen johtajan, varatoimitusjohtaja Henrik Arlen jäädessä eläkkeelle 31.12.2008 yhtiön reittiliikenneorganisaatiota päivitetään.Finnairin toimitusjohtaja Jukka Hienonen johtaa Reittiliikenne-organisaatiota yhdessä liiketoimintayksikön uudistetun johtoryhmän kanssa. Reittiliikenteen johtoryhmään kuuluvat Hienosen lisäksi Finnair-konsernin talousjohtaja Lasse Heinonen, tuotannonohjauksesta vastaava johtaja Ville Iho, matkustamopalveluosaston johtaja Kati Lehesmaa, kaupallisen ryhmän johtaja Mika Perho sekä lentotoimintaryhmän johtaja Veikko Sievänen. Henkilöstön edustajina johtoryhmässä ovat Markku Remes ja Timo Willberg. Johtoryhmän sihteerinä toimii Reittiliikenteen Business Controller Ari Lehmonen.

 

Veikko Sievänen toimii myös lentotoimintaluvan tarkoittamana vastuullisena johtajana (accountable manager). Sievänen on vuoden 2009 alusta myös konsernin johtoryhmän jäsen.

Aiemmin Henrik Arlen alaisuudessa ollut operatiivinen riskienhallinta siirtyy toimitusjohtajan alaisuuteen. Finnairin operatiivisesta riskienhallinnasta vastaa laatujohtaja Juha Gröhn.

Reittiliikenne-liiketoiminta-alueeseen kuuluvien Finnair Cargo Oy:n ja Finnair Aircraft Financen toimitusjohtajat Antero Lahtinen ja Colin Molloy samoin kuin Reittiliikenteen taloudesta vastaava Ari Lehmonen raportoivat talousjohtaja Lasse Heinoselle ja henkilöstöasioista vastaava Tomi Laitinen henkilöstöjohtaja Anssi Komulaiselle.

 

Finnair Oyj

 

Viestintä

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Lehdistötiedote

17.12.2008

 

Finnairin Mikko Rautio on vaikutusvaltaisin lentoyhtiön päällikkö Kiinassa

 

Finnairin Mikko Rautio on nimetty Kiinan vaikutusvaltaisimmaksi ulkomaisen lentoyhtiön päälliköksi Kiinan vuotuisessa Foreign Airlines Awards -gaalassa.

 

– Kiinan-liikenne on Finnairin Aasian-strategian yksi kulmakivi. Mikko Rautio, joka on asunut 36 vuotta Kiinassa ja taitaa paikallisen kulttuurin sekä kielen, on ollut yhtiöllemme tärkeä voimavara, sanoo Finnairin kaupallisen ryhmän johtaja Mika Perho.

 

Global Times -sanomalehden järjestämään kilpailuun vastasi 3,35 miljoonaa lehden lukijaa. Kilpailukategoriat olivat muun muassa vaikutusvaltaisin ulkomainen lentoyhtiö, suosituin lentoyhtiö, paras uniformu, paras visuaalinen ulkoasu sekä markkinointi.

 

Global Times -sanomalehti kuuluu People's Daily -ryhmään, joka on tunnettu erityisesti ulkomaanuutisten raportoinnista Kiinassa. Global Times -lehteä jaetaan kaikkien lentoyhtiöiden Kiinan-lennoilla.

 

Valitsijaraati koostui tärkeistä ulkomaalaisten sekä kiinalaisyritysten johtajista ja ilmailualan asiantuntijoista.

 

Finnair käynnisti liikenteen Pekingiin kesäkuussa 1988, ja Pekingiin lennettiin aluksi kerran viikossa. Nyt Finnair lentää Kiinaan kolmesti päivässä. Kohteita on kolme eli Shanghai, Peking sekä Hongkong. Mikko Rautio on toiminut Finnairin Kiinan-myyntiyksikön päällikkönä 16 vuoden ajan.

 

Foreign Airlines Awards -gaala on matkailualan merkittävin vuosittainen tapahtuma Kiinassa.

 

 

Finnair Oyj

Viestintä

17.12.2008

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Finnairin ei tarvitse maksaa korvauksia matkustajalle, joka ei mahtunut varaamalleen lennolle Barcelonasta Helsinkiin. Helsingin käräjäoikeus katsoi päätöksessään, ettei kiistanalaiseen lentoon voida soveltaa ylivarauksia koskevaa EU-asetusta.  EU:ssa on korvausjärjestelmä siltä varalta, että lentoyhtiö myy koneeseen lippuja enemmän kuin mitä siihen on paikkoja. Helsingin käräjäoikeuden mukaan nyt oikeudessa korvausta vaatineen miehen lentoa ei kuitenkaan ollut ylivarattu, vaan lentoliikenteen oli sekoittanut lakko. 

 

Mies joutui odottelemaan kotiin pääsyä Barcelonan lentokentällä noin kymmenen tuntia. Hän ei päässyt alkuperäiselle lennolleen, koska Finnair lennätti ensin kotimaahan lakon vuoksi kentälle jääneitä asiakkaita. Finnair oli joutunut lakon vuoksi perumaan heidän alkuperäisiä lentojaan.  Käräjäoikeus katsoi, että tapauksessa ei ollut kyse ylivarauksesta vaan lennon uudelleenjärjestämisestä. Mies vaati 400 euron korvausta, mitä myös kuluttajariitalautakunta oli suosittanut Finnairin maksamaan miehelle.

 

turun sanomat

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Finnairin uusimman PDF-aikataulun mukaan MD-11 palaisi JFK:n reitille talviaikataulussa 2009/2010. Tuolloin 333 korvaisi M11:n Mumbain reitillä. Samalla JFK:n reitti nopeutuisi 5 minuutilla.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Sitähän minäkin, mutta mistä Mumbain reitille 333?

 

Kait niitä tulee tarpeeksi Bussi tehtaalta jo siksi että voidaan operoida reitti A333:lla ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kait niitä tulee tarpeeksi Bussi tehtaalta jo siksi että voidaan operoida reitti A333:lla ;)

 

Eikö niitä tule vain kolme ensi vuoden aikana?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Finnairin Egyptin Sharm el Sheikhiin matkalla oleva lento on miltei yksitoista tuntia myöhässä. Finnairin viestintäjohtajan Christer Haglundin mukaan myöhästyminen johtuu maanantaisesta huonosta säästä Floridassa ja lennon venymisestä. Lentäjien oli levättävä, kun työtunnit tulivat täyteen, mikä heijastuu nyt Egyptin lomalentoon.

 

Lennon AY 1911 piti lähteä alun perin aamulla kello 10.05. Nyt arvioitu lähtöaika on kello 20.45.

 

yle

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Finnairin Egyptin Sharm el Sheikhiin matkalla oleva lento on miltei yksitoista tuntia myöhässä. Finnairin viestintäjohtajan Christer Haglundin mukaan myöhästyminen johtuu maanantaisesta huonosta säästä Floridassa ja lennon venymisestä. Lentäjien oli levättävä, kun työtunnit tulivat täyteen, mikä heijastuu nyt Egyptin lomalentoon.

 

Huonon saan piti kyllakin olla Halifaxissa ja AY2987 (OH-LBO) on stopannut Bangorissa menomatkalla maanantaina ja jatkanut Lauderdaleen. Onnistuuko samalla miehistolla jatko KBGR-KFLL?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Iltalehden juttu väittää, että miehistö olisi pitänyt vaihtaa menomatkalla Halifaxissa. Tiedä sitten.

 

http://www.iltalehti.fi/uutiset/200812230121927_uu.shtml

 

No sehän on tapana noissa Fort Lauderdalen ja Karibian lennoissa samaan tapaan kuin käsittääkseni Ahmedabadissa, joka toimi miehistöhubina Kaukoitään lennettäessä ja v.v. Bangor oli aikaisempi paikka, joka sitten vaihdettiin Halifaxiin kai viime vuonna.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Toissa vuonna meni siten, että menomatkalla miehistö vaihtui Halifaxissa ja paluussa Bermudalla. Mutta nykyään mennen tullen Halifaxissa. Tiedä sitten syytä. Miehistö ainakin tykkäsi enemmän Bermudasta Halifaxin sijaan, enkä yhtään ihmettele.  :santa:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

 

Finnairin reittilento New Yorkista laskeutunee liki kymmenen tuntia myöhässä Helsinki-Vantaan lentokentälle. Lennon arvioitu saapumisaika on 18.40.

 

Myöhästyminen johtuu pääasiassa siitä, että lauantaina Finnairin lennon lähtö New Yorkiin viivästyi yhdeksän tuntia. Ensin koneen polttoainejärjestelmästä löytyi vika, jota ryhdyttiin korjaamaan.

 

Vähän päästä kävi ilmi, ettei siipienkään ohjaus toiminut moitteettomasti. Pienenä urakkana pidetty korjaus venyi venymistään, ja lopulta ilmaan nousi Helsinki-Vantaalta kokonaan toinen kone.

 

http://yle.fi/uutiset/kotimaa/2008/12/new_yorkin_paluulento_rutkasti_myohassa_450810.html

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Lehdistötiedote

30.12.2008

 

Finnair laajensi kielivalikoimaansa:

Finnair palvelee netissä nyt myös espanjan, italian, ranskan, venäjän ja kiinan kielillä

 

Finnairin laajentaessa Aasian-liikenteessään on kasvava kansainvälinen kysyntä luonut tarpeen palvella yhä laajemmin paikallisilla kielillä eri markkinapaikoilla.

 

Finnairin asiakkaat voivat asioida nyt myös yhtiön espanjan-, italian-, ranskan-, venäjän- ja kiinankielisillä sivustoilla.

 

”Uusimpien kielien myötä voimme palvella jo puolta maailman kansalaisuuksista heidän omalla kielellään. Kielivalikoimamme käsittää noin 3,3 miljardia ihmistä”, sanoo Finnairin Internet-myynnistä vastaava johtaja Mikko Tuomainen.

 

Internet on nousemassa yhä tärkeämmäksi lentojen myyntikanavaksi.

 

”Finnair myy internetin välityksellä noin viidenneksen lipuistaan”, kertoo Finnairin myynnistä vastaava johtaja Petri Schaaf. ”Viime vuonna myynti internetissä kasvoi 20 prosenttia. Odotamme että netissä myydään jo kolmannes yhtiön kaikista lentolipuista vuoteen 2010 mennessä.”

 

Finnair tarjoaa internet-sivujen varauspalvelun nyt yhteensä 11 kielellä, jotka ovat suomi, ruotsi, englanti, espanja, italia, japani, kiina, korea, ranska, saksa ja venäjä.

 

Finnair Oyj

Viestintä

30.12.2008

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuossa edellisessa uutisessa kiinnittaa huomiota tuo internetin kautta myytavien lippujen osuus. Sen annetaan ymmartaa olevan suuri - mutta...se on tuon mukaan vain noin 20%!!! Olen ollut siina uskossa, etta esim. taalla rapakon takana myytavista lentolipuista jopa yli 90% myydan internetin valityksella (ja niista valtaosa suoraan lentoyhtioiden sivustoilta). Tama olisi ollut tilanne jo vuosia ja siita syystahan lentoyhtiot eivat ole maksaneet matkatoimistoille palkkioitakaan pitkaan aikaan (josta taas seuraa, etta matkatoimistosta ostettu lippu on kalliimpi, joten asiakas menee lentoyhtion sivustolle, jne.). Finnairin lipuista tietysti ostetaan suhteellisesti isompi osuus vinkukiinoissa ym. kuin amerikkalaisten yhtioiden, mutta silti... Vai onkohan AY:n nettimyynnin osuus itse asiassa Aasian laajennuksen myota pienentynyt.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
Vieras
Tämä aihe on nyt suljettu uusilta viesteiltä.