Mikko Sokero

Lentoyhtiöuutisia - Finnair

4 899 viestiä aiheessa

Olen ymmartanyt, etta kiinalaisten uuden vuoden aikoihin kiinalaiset nimenomaan eivat matkustaisi. Eika lansimaalaistenkaan kannattaisi sinne silloin ainakaan tyoasioissa menna, kun busineksen hoito ei tuolloin onnistu. Vahan kai kuin heinakuu Suomessa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Olen ymmartanyt, etta kiinalaisten uuden vuoden aikoihin kiinalaiset nimenomaan eivat matkustaisi. Eika lansimaalaistenkaan kannattaisi sinne silloin ainakaan tyoasioissa menna, kun busineksen hoito ei tuolloin onnistu. Vahan kai kuin heinakuu Suomessa.

 

Eilen illallispoydassa pari torontolaista kertoi CX:n lennostaan Torontosta Hongkongiin kiinalaisena uutena vuotena -- lennolla oli heidan lisakseen 9 matkustajaa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kiinan lennot oli kylläkin otettu aikataulustakin pois eli niitä ei ollut tarkoituskaan lentää. Supistettu Kiinan liikenne on ollut myös aiempina vuosina kiinalaisen uuden vuoden aikaan.

 

Nyt on kahtena päivänä lennätetty sitten Osakaan 340-bussia kun Kiinaan ei ole ollut lentoja.

 

Tänään kello 15:30 havaittu EFHK:lla OH-LQA (portilla), OH-LQC (hinauksessa kohti huoltoa?), QH-LQD (ständillä 904) ja QH-LQE (portilla). Huollosta näytti tulevan ulos samaan aikaan tunnistamaton MD-11. Toivottavasti rekisterit tulivat mielen syövereistä oikein...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Konsernissa SMT aloittaa yt:t:

 

Suomen Matkatoimisto uhkaa irtisanoa joka seitsemännen

27.1.2009 22:04

A A STT

 

Suomen Matkatoimisto aloittaa 50:tä henkilöä koskevat yt-neuvottelut. Yritys on myös antanut koko henkilöstöä koskevan lomautusvaroituksen. Matkatoimisto työllistää tätä nykyä 350 henkeä.

 

Luottamushenkilöt ja yrityksen johto tapasivat tiistaina ensimmäistä kertaa. Neuvottelut on tarkoitus saada päätökseen maaliskuun alkuun mennessä.

Toimitusjohtaja Jaana Tammiston mukaan yt-neuvotteluiden syynä on talouden taantuma.

"Liikematkailu on lähes tulkoon pysähtynyt viime vuoden viimeisen neljänneksen aikana", Tammisto sanoi. Myös alkuvuoden näkymät ovat huonot.

 

Suomen Matkatoimisto kuuluu Finnair-konserniin.

 

Yt-neuvottelujen alkamisesta kertoi Yle tiistai-iltana.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Finnair aloittaa lennot Bergeniin toukokuussa.

 

Virallista:

Finnair aloittaa lennot Bergeniin toukokuussa 

Finnair avaa kesäkaudeksi reitin Norjan Bergeniin 22. toukokuuta alkaen.

Bergeniin lennetään päivittäin, paitsi keskiviikkoisin ja sunnuntaisin.

 

"Pääsyy uuden kesäreitin avaamiseen Bergeniin on Norjan kuuluisalle

vuonoalueelle suuntautuva korkea matkailukysyntä Aasiasta, etenkin Japanista.

Myös Amerikassa ja Etelä-Euroopan maissa ollaan kiinnostuneita uudesta

reitistämme", kertoo Finnairin reittistrategiasta vastaava johtaja Petteri

Kostermaa.

 

Myös suomalaisille uusi reitti tarjoaa nopean ja mukavan tavan päästä

tutustumaan Norjan ykkösturistikohteeseen.

 

Bergen on Norjan toiseksi suurin kaupunki ja vilkas kauppasatama. Bergenin

vanhan kaupungin rantamakasiineihin sekä kalaravintoloihin ja kahviloihin on

helppo tutustua jalkaisin.

 

Bergenin ulkopuolella riittää paljon nähtävää ja koettavaa: voi hypätä

Hurtigruten-reittilaivan kyytiin komeita vuonoja katselemaan tai tutustua

Länsi-Norjan muihin nähtävyyksiin Bergenin lähellä, Alesundiin pohjoisessa,

Haugesundiin ja Stavangeriin etelässä tai suunnata Bergenistä itään, Geiloon ja

tunturialueille.

 

Finnair lentää myös Osloon arkisin viisi kertaa päivässä ja viikonloppuna

kolmesti.

 

Finnair Oyj

Viestintä

28.1.2009

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Moi,

 

Tietääkö kukaan, onko tuo Gotravel-diili semmonen, että Finskin 757 menee miehistöineen ja Finnairin väreissä lentämään sitä Toronto-Gatwick reittiä?

 

Onko Finnair mukana myös jossain semmosessa Gotravel-schemessä, jossa lennetään St. John'sista mantereen kautta Gatwickiin? Vai onko kyse tästä samasta asiasta?

 

Tero

Kanadalainen matkatoimisto myi olemattomia Finnairin lentoja.

Finnair on hämmentynyt asiasta. Nyt asiaa tutkii Kanadan liikennevirasto.

 

http://www.taloussanomat.fi/liikenne/2009/01/28/matkatoimisto-myi-olemattomia-matkoja/20092377/139

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuon Business-luokkaan turistin hinnalla-kampanja on varsin mielenkiintoinen tapaus.  :thmbup:

 

En muista aiemmin nähneet tällaista tarjousta. Jos kerran business matkailijoiden määrä on vähentynyt, on vain järkevää koittaa myydä niitä tyhjiä paikkoja hiukan edullisemmin turisteille. Tosin Finnairin käsitys turistihinnoista oli kyllä haitarin yläpäässä, mutta harkitsemisen arvoinen asia.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Istanbuliin businessluokassa turistin hinnalla 1040 eurolla.

 

Oikeassa laidassa toinen mainos: Istanbul 219 eurolla  ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No sehän oliskin ollut hurja tarjous jos normi vyölaukku/vodkaturistin maksamalla turistihinnalla olisi businessluokkaan päässyt.

 

Itse käsitin, että tuossa haetaan firmojen pokaa jolla ohjesääntö kieltää businessluokan ja jotka tarvitsevat lipun joustavat säännöt eikä kohderyhmänä suinkaan ole parin viikon Thaimaan matkaaja joka muka menisi pisnekseen 700 euron lipulla.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kiitos Ilkalle asian avaamisesta.  :thmbup:

 

Sehän jo olisikin, jos 219 euron Istanbulin lennoilla myytäisiin businekseen lippuja "vodkaturisteille". Voisi olla aika hillitön meno!  ;)

Ja mihin ne rauhaa kaipaavat business ihmiset sitten menisi?

 

Tosin lomamatkalaistenkin asiakassegmentti on hajautunut jo vuosia. Eivät kaikki lomamatkailijoista enää nykyään halua tyytyä halvimpaan mahdolliseen hotelliin kohteessa ja tavalliseen paikkaan koneessa. Löytyy myös henkilöitä, jotka haluavat parempaa palvelua ja väljempiä tiloja myös lennolle ja ovat siitä valmiita maksamaan hiukan lisähintaa. Tuo kamppis tuo nyt tämän myös heille mahdolliseksi, vaikka pääkohderyhmä varmaan on Finskillä edelleen työmatkalaiset, kuten mainitsit. Ei se tonni lentolipusta niin kauhea hinta ole jos istuu bisneksessä.  :)

 

Pitäisikö turistin ja Busineksen välissä ollakin luokka yksilöllisille turisteille jotka etsivät elämyksiä, jossa tilat on isommat ja tarjoilu hiukan parempaa? Lisähinta turistiin +30-50%.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Pitäisikö turistin ja Busineksen välissä ollakin luokka yksilöllisille turisteille jotka etsivät elämyksiä, jossa tilat on isommat ja tarjoilu hiukan parempaa? Lisähinta turistiin +30-50%.

 

No tällainen luokkahan on jo kaukoreiteillä, SAS:lla Eco Extra ja BA:lla World Traveller Plus. Muitakin yhtiöitä löytyy, jotka tätä tarjoavat. Finnairilla ei tällaista harmillisesti ole.

 

Meillä firman ohjesääntö kieltää busineksessa matkustamisen muutoin kuin poikkeustapaukissa, mutta nuo "Premium Economyt" ovat sallittuja.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Finnair Oyj Pörssitiedote FINNAIR LEIKKASI REITTILIIKENNETTÄ TAMMIKUUSSA

 

FINNAIR OYJ   PÖRSSITIEDOTE   9.2.2009   09.00

 

 

Finnairin reittiliikenteen kapasiteettia leikattiin tammikuussa yli viisi prosenttia. Kansainvälisen reittiliikenteen käyttöaste nousikin lähes viisi ja puoli prosenttiyksikköä viime vuoden tammikuuhun verrattuna. Lentolippujen hinnat ovat kuitenkin alhaiset.

 

- Keskihinta on edelleen selvästi alle viime vuoden tason, koska liikematkustuksen väheneminen jatkuu, Finnairin viestintäjohtaja Christer Haglund sanoo.

 

Aasian-liikenteen kasvu on hiipunut alle kahteen prosenttiin. Kapasiteettileikkaukset vähensivät Aasian-tarjontaa lähes kahdeksan prosenttia. Käyttöaste nousi Aasian-liikenteessä vajaat kahdeksan prosenttiyksikköä.

 

Pohjois-Amerikan-liikenne kasvoi yli 21 prosenttia, mihin vaikutti pääosin yhden viikkovuoron lisääminen New Yorkiin. Pohjois-Amerikan-liikenteen osuus reittiliikenteen myydyistä henkilökilometreistä on noin kuusi prosenttia.

 

Kotimaanliikenteen luvuissa näkyvät suunnitellut kapasiteettileikkaukset, tarjontaa oli vajaat seitsemän prosenttia viimevuotista vähemmän.

 

Lomaliikenne kasvoi tammikuussa vajaat 16 prosenttia ja kapasiteettia kasvatettiin vajaat 17 prosenttia. Lomaliikenteen käyttöaste oli korkea, 93,5 prosenttia.

 

Rahdin kysynnän lasku jatkuu. Tammikuussa rahdin määrä väheni yli 20 prosenttia.

 

Finnairin kaikista lennoista 79,9 % saapui aikataulun mukaisesti, mikä on 12,5 prosenttiyksikköä enemmän kuin viime vuonna. Reittiliikenteen täsmällisyysprosentti nousi viime vuoden tammikuusta 13,0 prosenttiyksikköä ja oli 83,3 prosenttia.

 

 

Finnairin koko liikenne

Koko liikenne kasvoi henkilökilometreissä mitattuna tammikuussa 6,3 % ja tarjonta nousi 0,3 %. Matkustajakäyttöaste oli 4,4 % prosenttiyksikköä korkeampi eli 77,8 %. Matkustajamäärä laski 1,0 % ja oli 624 593 matkustajaa.

 

Reittiliikenne

Reittiliikenne kasvoi myydyissä henkilökilometreissä mitattuna 1,8 % ja tarjonta laski 5,2 %. Matkustajakäyttöaste oli 4,9 prosenttiyksikköä korkeampi kuin viime vuonna eli 71,3 %. Matkustajamäärä laski 3,4 % ja oli 505 018.

 

Kansainvälinen reittiliikenne kasvoi myydyissä henkilökilometreissä mitattuna 2,6 % ja tarjonta laski 5,0 %. Matkustajakäyttöaste oli 5,4 prosenttiyksikköä korkeampi kuin viime vuonna eli 72,7 %. Matkustajamäärä laski 1,1 % ja oli 381 996.

 

Euroopan reittiliikenne kasvoi myydyissä henkilökilometreissä mitattuna 0,5 % ja tarjonta laski 3,6 %. Matkustajakäyttöaste oli 2,3 prosenttiyksikköä korkeampi kuin viime vuonna eli 58,2 %. Matkustajamäärä laski 3,4 % ja oli 263 874.

 

Pohjois-Amerikan reittiliikenne kasvoi myydyissä henkilökilometreissä mitattuna 21,9 % ja tarjonta nousi 18,2 %. Matkustajakäyttöaste oli 2,5 prosenttiyksikköä korkeampi kuin viime vuonna eli 81,9 %. Matkustajamäärä kasvoi 21,9 % ja oli 12 006.

 

Aasian reittiliikenne kasvoi myydyissä henkilökilometreissä mitattuna 1,9 % ja tarjonta laski 7,8 %. Matkustajakäyttöaste oli 7,8 prosenttiyksikköä korkeampi kuin viime vuonna eli 81,3 %. Matkustajamäärä kasvoi 2,6 % ja oli 106 116.

 

Kotimaan reittiliikenne väheni myydyissä henkilökilometreissä mitattuna 10,0 % ja tarjonta laski 6,9 %. Matkustajakäyttöaste oli 1,9 prosenttiyksikköä matalampi kuin viime vuonna eli 53,4 %. Matkustajamäärä laski 9,8 % ja oli 123 022.

 

Lomaliikenne

Lomaliikenne kasvoi myydyissä henkilökilometreissä mitattuna 15,7 % ja tarjonta nousi 16,7 %. Matkustajakäyttöaste oli 0,8 prosenttiyksikköä matalampi kuin viime vuonna eli 93,5 %. Matkustajamäärä kasvoi 11,0 % ja oli 119 575.

 

Rahti

Kuljetetun rahdin määrä tonneissa mitattuna laski 20,7 %.

 

Reittiliikenteessä rahdin määrä laski 20,9 %. Aasian reittiliikenteessä rahdin määrä laski 23,2 %, Euroopan reittiliikenteessä rahdin määrä laski 20,0 % ja Pohjois-Amerikan reittiliikenteessä rahdin määrä nousi 0,9 %. Rahtiliikenteen käyttöaste Aasian liikenteessä oli 52,1 % ja Pohjois-Amerikan liikenteessä 60,7 %.

 

Konsernin ulkopuolelta vuokratuilla rahtikoneilla kuljetetun rahdin määrä laski 47,7 %.

 

 

Taulukko lentoliilenteen suoritteista tiedotteen lopussa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Helsingin Sanomat

 

STT–DPA

 

Finnair Euroopan turvallisin lentoyhtiö

 

Hampuri. Finnair kuuluu maailman viiden turvallisimman lentoyhtiön ryhmään, kertoo tuore saksalaistutkimus. Muut kärkiyhtiöt ovat australialainen Qantas, hongkongilainen Cathay Pacific, israelilainen El Al ja japanilainen All Nippon Airways.

 

Turvallisuushuipuille ei ole tapahtunut lentoliikenteessä onnettomuuksia yli 30 vuoteen. Erityismaininnan sai saksalainen Air Berlin -halpalentoyhtiö, joka on lentänyt turvallisesti jo vuodesta 1979.

 

Saksalainen JACDEC-tutkimuskeskus kävi läpi 60 suurimman lentoyhtiön onnettomuustilastot vuodesta 1973. Tutkimus julkaistiin ilmailualan Aero International -lehdessä tiistaina.

 

Lehden mukaan lentoturvallisuus on parantunut viime vuosina. Suurimmaksi syyksi arvioidaan tiukemmat maailmanlaajuiset turvallisuusmääräykset.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Qantasille tuollaisella listalla olo on hyvää pr:ää, kun viime heinäkuussa saivat olla paljon mediassa sen kylkirepeämän takia. Tuollaisia onnettomuuksia ei siis tässä tilastossa kaiketi lasketa.

T:Jukka

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Nama turvallisuusarviot ovat nekin osin tulkinnanvaraisia. Tuo tutkimus, kuten useimmat muutkin vastaavat, ilmeisesti perustuu onnettomuuksiin, joissa menetetaan ihmishenkia. Se on tietysti selkea ja helpoin tapa jaotella eri yhtioita. Mutta mielestani myos "lahelta piti" -tilanteet pitaisi laskea mukaan, joten Qantas ei kuuluisi aivan huipulle.

 

Kaikissa naissa tilastoissa tulisi huomioida lentosuoritteen maara. Mielestani jokin pieni yhtio, jolla ei ole kuin muutamia koneita, mutta ei yhtaan menetysta, ei silti ole turvallisempi kuin jokin sata kertaa isompi yhtio, jolla on tapahtunut pari kammia (vaikkapa taysin itsesta riippumattomista syista - terrori, konekaappaus, lennonjohdon paha virhe, lintuja siella). Kun tuo pieni yhtio joskus sitten paasee lahelle ison yhtion kokonaismaili- ja matkustajamaaria, niin tililla saattaa jotain jo olla.

 

Todennakoisyyslaskennan mukaan tuo kai ei ihan noin toimi, mutta itse kuitenkin ajattelen asioita niin, etta jos jotakin ei ole tapahtunut (jollekin) pitkaan aikaan, niin on todennakoisempaa, etta se tapahtuma onkin sitten lahempana. Jos voittaisin lotossa talla viikolla, niin ajattelisin, etten sitten voita uudelleen kymmeneen, sataan vuoteen uudelleen.  Eli onko turvallisempaa menna Finnarin, kuin vaikkapa Americanin, Deltan, LH:n tai AF:n kyytiin? Kenella "tilastotappio" on kenties lahempana. Vaarallisimmat yhtiot nuo pelkistetytkin tilastot toki tuovat esiin. Eli noita tilastoja pitaisikin mielestani tarkastella lahinna niiden osalta, jaettaisiin lentoyhtiot vaikka kolmeen ryhmaan; turvalliset, so and so ja vaaralliset.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
Vieras
Tämä aihe on nyt suljettu uusilta viesteiltä.