Kirjoitettu Helmikuu 10, 2009 Kävin lukemassa finskin sivuilta kalustouudistuksesta. Ja siellä luki, että ainoastaan kahden valmistajan koneilla lennetään vuonna 2010. Tietääkö kukaan, milloin mainiot 757 -lomapallokonkarit siirtyvät pois? Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Helmikuu 10, 2009 Nama turvallisuusarviot ovat nekin osin tulkinnanvaraisia. Tuo tutkimus, kuten useimmat muutkin vastaavat, ilmeisesti perustuu onnettomuuksiin, joissa menetetaan ihmishenkia. Se on tietysti selkea ja helpoin tapa jaotella eri yhtioita. Mutta mielestani myos "lahelta piti" -tilanteet pitaisi laskea mukaan, joten Qantas ei kuuluisi aivan huipulle. Kaikissa naissa tilastoissa tulisi huomioida lentosuoritteen maara. Mielestani jokin pieni yhtio, jolla ei ole kuin muutamia koneita, mutta ei yhtaan menetysta, ei silti ole turvallisempi kuin jokin sata kertaa isompi yhtio, jolla on tapahtunut pari kammia (vaikkapa taysin itsesta riippumattomista syista - terrori, konekaappaus, lennonjohdon paha virhe, lintuja siella). Kun tuo pieni yhtio joskus sitten paasee lahelle ison yhtion kokonaismaili- ja matkustajamaaria, niin tililla saattaa jotain jo olla. Todennakoisyyslaskennan mukaan tuo kai ei ihan noin toimi, mutta itse kuitenkin ajattelen asioita niin, etta jos jotakin ei ole tapahtunut (jollekin) pitkaan aikaan, niin on todennakoisempaa, etta se tapahtuma onkin sitten lahempana. Jos voittaisin lotossa talla viikolla, niin ajattelisin, etten sitten voita uudelleen kymmeneen, sataan vuoteen uudelleen. Eli onko turvallisempaa menna Finnarin, kuin vaikkapa Americanin, Deltan, LH:n tai AF:n kyytiin? Kenella "tilastotappio" on kenties lahempana. Vaarallisimmat yhtiot nuo pelkistetytkin tilastot toki tuovat esiin. Eli noita tilastoja pitaisikin mielestani tarkastella lahinna niiden osalta, jaettaisiin lentoyhtiot vaikka kolmeen ryhmaan; turvalliset, so and so ja vaaralliset. AA:lle noita "tilasto-onnettomuuksia" on tapahtunut saannollisin valiajoin, US Airwaysilla oli erittain rankka 1990-luku jne. Finnairilla on nyt 65 koneen laivasto, joten se alkaa olla kooltaan jo ihan vertailukelpoinen. Mutta voidaan katsoa myos toista aaripaata: China Airlines on ollut kalustonsa lukumaaralla aina Finnairia pienempi, mutta on onnistunut tuohoamaan kiitettavasti lentokoneita. Koska tulevaisuutta ei pysty ennustamaan, sanon Finnairin kohdalta vain sen, etta tapahtuneet onnettomuudet ovat nyt yha kauempana ja kauempana... Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Helmikuu 10, 2009 Helsingin Sanomat Melko samanlainen tuon 2006 tutkimuksen kanssa: http://www.evaair.com/html/b2c/english/eva/News/2006/news200603140002.htm Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Helmikuu 10, 2009 Kävin lukemassa finskin sivuilta kalustouudistuksesta. Ja siellä luki, että ainoastaan kahden valmistajan koneilla lennetään vuonna 2010. Tietääkö kukaan, milloin mainiot 757 -lomapallokonkarit siirtyvät pois? Tuolla kahden valmistajan koneilla tarkoitetaan varmaankin reittilentolaivastoa sen jälkeen kun MD-11 -koneet ovat poistuneet käytöstä. Viime viikolla julkistetussa viime vuoden tilinpäätöstiedotteessa Boeing 757 -koneista kerrottiin seuraavaa, eli päätöstä ei vielä ole tehty: Finnair Lomalentojen käytössä olevien Boeing 757 -koneiden vuokrasopimukset ovat voimassa vuoteen 2010, minkä jälkeen niitä voidaan tarvittaessa jatkaa nykyehdoilla kahdesti aina kaksi vuotta kerrallaan. Yhtiö arvioi ennen mahdollista jatkopäätöstä, mikä on tehokkain tapa lomaliikenteen hoitamiseen. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Helmikuu 10, 2009 AA:lle noita "tilasto-onnettomuuksia" on tapahtunut saannollisin valiajoin, US Airwaysilla oli erittain rankka 1990-luku jne. Finnairilla on nyt 65 koneen laivasto, joten se alkaa olla kooltaan jo ihan vertailukelpoinen. Mutta voidaan katsoa myos toista aaripaata: China Airlines on ollut kalustonsa lukumaaralla aina Finnairia pienempi, mutta on onnistunut tuohoamaan kiitettavasti lentokoneita. Koska tulevaisuutta ei pysty ennustamaan, sanon Finnairin kohdalta vain sen, etta tapahtuneet onnettomuudet ovat nyt yha kauempana ja kauempana... Joo, en mina Finnairia tuolla "jollakin pienella yhtiolla" tarkoittanutkaan, vaan yleisesti tuota nakokantaa. Mutta jos tapahtuneet onnettomuudet ovat "yha kauempana ja kauempana", niin kylla tulevaisuudessa tapahtuvat onnettomuudet ovat "paiva paivalta lahempana ja lahempana". Joku Finnairin oma turvatyypikin entisen tyopaikan turvaluennolla totesi, etta yritys on kylla varautunut siihen synkkaan paivaan, joka kylla joskus tulee. Siis ei "jos se tulee". Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Helmikuu 10, 2009 Heja! Finnair slår nya rekord till Japan och Indien från Sverige Finnairs passagerarökningar under fjolåret handlar i nio av tio fall om tvåsiffriga procenttal. Aldrig förr har så många svenska resenärer valt Finnair till Japan och Indien. Osaka ökade med hela 90 procent och Nagoya med 80 procent. Indien går som tåget: Mumbai gick plus 90 procent och Delhi med åtta procent. Affärsmetropolen Hong Kong gick upp med 60 procent, tack vare Finnairs dagliga nonstopflyg. För Seoul finns ännu ingen årsstatisk tillgänglig eftersom linjen öppnade den 2 juni 2008. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Helmikuu 11, 2009 Finnair Cargo sulkee Turun ja Tampereen rahtiterminaalit. http://www.turunsanomat.fi/talous/?ts=1,3:1004:0:0,4:4:0:1:2009-02-11,104:4:592834,1:0:0:0:0:0: Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Helmikuu 16, 2009 Nyt tulee synkkää uutista. Hienonen on väläytellyt varsin pessimistisiä näkymiä toimialasta maailmanlaajuisesti. http://www.kauppalehti.fi/5/i/talous/uutiset/etusivu/uutinen.jsp?oid=2009/02/19122 Finnairin toimitusjohtaja Jukka Hienosen mukaan talouskriisin on vähentänyt kansainvälisesti sekä rahtia että liikematkustamista 20 prosenttia. - Mutta jos lentoliikenne vähenee 30-40 prosenttia, silloin koko tämä teollisuus katoaa, Hienonen väitti. Samassa jutussa Finavian eli Ilmailulaitoksen pääjohtaja Samuli Haapasalon mukaan Helsinki-Vantaan lentokentän matkustajamäärät voivat pudota jopa kymmenen prosenttia. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Helmikuu 16, 2009 Samassa jutussa Finavian eli Ilmailulaitoksen pääjohtaja Samuli Haapasalon mukaan Helsinki-Vantaan lentokentän matkustajamäärät voivat pudota jopa kymmenen prosenttia. Niin, joku kommentoi aikoinaan Finavian non-schengen -terminaalilaajennusta, että on pieni ja mitätön laajennus. Nyt kuitenkin se riski alkaa toteutumaan, että Aasian kauttakulkuliikenne kyykähtää. Kohta voi olla jo nykyinen ja uusikin terminaali vajaakäytöllä. Toivotaan kuitenkin ettei näin käy. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Helmikuu 16, 2009 Toivotaan kuitenkin ettei näin käy. No, kohta alkaa ainakin lakko Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Helmikuu 16, 2009 Eikos SQ juuri ilmoittanut jostain 30%:n matkustajamaarien vahenemisesta... 10%:n vaheneminen Hki-Vantaalla luulisi olevan selvio ja "puolustusvoitto", jos niin vahan vahenee. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Helmikuu 16, 2009 Nyt tulee synkkää uutista. Hienonen on väläytellyt varsin pessimistisiä näkymiä toimialasta maailmanlaajuisesti. http://www.kauppalehti.fi/5/i/talous/uutiset/etusivu/uutinen.jsp?oid=2009/02/19122 Samassa jutussa Finavian eli Ilmailulaitoksen pääjohtaja Samuli Haapasalon mukaan Helsinki-Vantaan lentokentän matkustajamäärät voivat pudota jopa kymmenen prosenttia. Samalla Kauppalehten aukeamalla oli muutakin painajaismaista kerrontaa: "Tuleeko Tarja Halonen yolla uniisi?" Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Helmikuu 16, 2009 "Hienoisen" hurjia kuvia maalataan Finnairin johdon taholta . Viesti taitaa olla kuitenkin suunnattu kohti lentäjien kanssa käytäviä neuvotteluita, torstai on siis toivoa täynnä . Hienonen menee sinne kovat piipussa ja hyvä niin, sillä onhan lentäjien ihan oikeasti laskeuduttava palkkoineen ja etuineen lähemmäs "maatiaisten" tasoa. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Helmikuu 16, 2009 "Hienoisen" hurjia kuvia maalataan Finnairin johdon taholta . Viesti taitaa olla kuitenkin suunnattu kohti lentäjien kanssa käytäviä neuvotteluita, torstai on siis toivoa täynnä . Hienonen menee sinne kovat piipussa ja hyvä niin, sillä onhan lentäjien ihan oikeasti laskeuduttava palkkoineen ja etuineen lähemmäs "maatiaisten" tasoa. Tuskinpa lentäjien tarvinnee edes erityisesti minnekään "laskeutua", kunhan huomioivat nykyisen tilanteen lentobisneksessä. Voisi melkein luulla etteivät ole ehtineet seurata tiedotusvälineitä viime kuukausina. Mielenkiintoista nähdä miltä Finnairin "Hullujen Päivien" tarjoukset näyttävät tulevassa kuussa. Veikkaan, että Kiinaan ja Intiaan pääsee sopuhintaan. Muuten, AY:n oneworld-kaverilla Cathaylla menossa alennusmyynti Helsingistä Euroopan kautta (Ebookers), esim BKK siinä 450 euron hujakoilla. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Helmikuu 16, 2009 Mielenkiintoista nähdä miltä Finnairin "Hullujen Päivien" tarjoukset näyttävät tulevassa kuussa. Veikkaan, että Kiinaan ja Intiaan pääsee sopuhintaan. Onko Kiinan tai Intian hinnat olleet jossain vaiheessa jotain muuta kun sopuisia? Muuten, AY:n oneworld-kaverilla Cathaylla menossa alennusmyynti Helsingistä Euroopan kautta (Ebookers), esim BKK siinä 450 euron hujakoilla. Niillä välilaskuilla ja reiteillä aika kallis. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Helmikuu 16, 2009 Onko Kiinan tai Intian hinnat olleet jossain vaiheessa jotain muuta kun sopuisia? Niillä välilaskuilla ja reiteillä aika kallis. Tokihan Kiinan ja Intian hinnat sopuisia olleet, mutta Hulluilla Päivillä tapana olla vieläkin sopuisempia Itseäni tosin kiinnostaa noista kohtaista vain HKG. "Niillä välilaskuilla ja reiteillä aika kallis. " Ei kyllä välilaskuja vaan koneen vaihtoja ,) Minulle yhdistelmä AY/CX taas kuullostaa erittäin houkuttelevalta hintaan 450e ja kaksi vaihtoa vain innostaa lentofriikkiä. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Helmikuu 16, 2009 Niillä välilaskuilla ja reiteillä aika kallis. No jos hinta on edullinen niin samapa se niille välilaskuille, reitti kuin reitti! Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Helmikuu 16, 2009 No jos hinta on edullinen niin samapa se niille välilaskuille, reitti kuin reitti! No melkein näin Ja tässä tapauksessa kyseessä 5 tähden oneworld-firma, jos sattuu niitä pisteitä keräämään. Ja minulla vielä CX:n long haulit kokeilematta. Reitillä HEL-BKK tuo AY on jo vähän liiankin tuttu minulle, eikä MD-11:n vanha kabiini erityisesti houkuta. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Helmikuu 17, 2009 Tuulilasin halkeama myöhästytti Finnairin konetta helmikuun alussa Pariisista Helsinkiin matkalla ollut Finnairin kone joutui laskemaan lentokorkeuttaan ja hidastamaan lentonopeuttaan haljenneen ohjaamon ikkunan takia, kertoo Hufvudstadsbladet. Tapaus sattui 6. helmikuuta iltapäivällä. Hidastetun nopeuden takia kone laskeutui Helsinkiin noin tunnin verran aikataulustaan myöhässä. hesari Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Helmikuu 17, 2009 Mikä muu voi aiheuttaa ohjaamon tuulilasin halkeamisen kuin lintu? ??? Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Helmikuu 17, 2009 Mikä muu voi aiheuttaa ohjaamon tuulilasin halkeamisen kuin lintu? ??? Ainakin jos lasin lammitysvastuksissa on haikkaa ja superkylma ulkoilma sitten vaikuttaa liian lampimaan (tai kylmaan) lasiin...? Emanta tuossa rikkoi lasisen paistoastian, kun kaatoi siihen kylmaa vetta, joten sama ilmio. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Helmikuu 19, 2009 Talven 2009/2010 AY89/90 HEL-BKK-HEL on aikataulutettu uudestaan: HEL-BKK AY89 16:50-07:35 BKK-HEL AY90 09:20-15:20 alkaen 25.10.2009 Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Helmikuu 19, 2009 Tämä on hyvä uutinen, nyt tuo aikataulu on inhimillinen! Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Helmikuu 19, 2009 Tämä on hyvä uutinen, nyt tuo aikataulu on inhimillinen! Olen kyllä täysin eri mieltä tuon menolennon aikataulun inhimillisyydestä (aika monen Aasian-lennon kokemuksella)! Perillä ollaan jo klo 2.35 Suomen aikaa eli koneessa on ehtinyt torkkua vasta muutaman tunnin (herättely alkaa puolisentoista tuntia ennen laskeutumista) kun perillä on aamu ja pitkä päivä edessä. (Suurin piirtein sama aikataulu kuin New Yorkin paluulennolla.) Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Helmikuu 19, 2009 Harrin kanssa siinä mielessä samalla linjalla että jos jää Bangkokiin niin pitää venttailla sellainen 5-6 h että saa hotellihuoneen. Jo tuon klo 20:00 lähtevän vuoron kanssa oli sama ongelma kun oli Bangkokissa hotellissa puolenpäivän aikaan, niin joissan paikoissa eivät anna huonetta kuin vasta klo 14:00. Pitkiä aikoja laukkujen kanssa ihmetellä ja odotella. Ilmeisesti tämä 16:50 vuoro on hyvä niille jotka jatkavat muualle Aasiaan Bangkokista tai aurinkomatkalaisille jotka jatkavat Bangkokista bussilla "sikajuhliin". Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla