Kirjoitettu Helmikuu 19, 2009 Kylla, New York Eurooppa/Suomi -lennoistakin valitsen aina mieluiten sen joka lahtee NY:sta mahdollisimman myohaan. Silla tavalla jaa eniten "luonnollista" nukkuma-aikaa, eika siis tarvitse herata NY:n aikaa jo heti puolen yon jalkeen, kun on ehka juuri vasta nukahtanut. Viimeiset vuorot lahtevat joskus klo 11 pm, joka on juuri oikea aika. Ne kaikki viiden, kuuden, seitseman aikaan lahtevat ovat p....sta. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Helmikuu 20, 2009 Näin se vaan porukka tykkää vähän eri asioista. Minusta hyviä puolia noissa lähdöissä on: - Lähtöpäivänä on kiva nukkua pitkään, eikä tarvitse odottaa koneen lähtöä nin pitkään. - Laukut saa hotelliin kyllä säilöön ja sen verran sitä jaksaa kaupungilla pyöriä, kunnes saa huoneen. Siinähän voi vetäistä pienet parin tunnin päiväunet ja illalla taas jaksaa käydä syömässä ja ihmettelemässä. - paluulennon aika on erittäin hyvä Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Helmikuu 21, 2009 Filippiineillä tiedetään, että AY puuhaisi edelleen reittiä Manilaan. Jutun mukaan Finnair suunnittelisi toisen A332:n vuokraamista ja reitin lentämistä LOMAlentona... näinköhän... http://www.skyscrapercity.com/showthread.php?p=32394146 (viesti no 532) Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Helmikuu 22, 2009 Näin se vaan porukka tykkää vähän eri asioista. Minusta hyviä puolia noissa lähdöissä on: - Lähtöpäivänä on kiva nukkua pitkään, eikä tarvitse odottaa koneen lähtöä nin pitkään. - Laukut saa hotelliin kyllä säilöön ja sen verran sitä jaksaa kaupungilla pyöriä, kunnes saa huoneen. Siinähän voi vetäistä pienet parin tunnin päiväunet ja illalla taas jaksaa käydä syömässä ja ihmettelemässä. - paluulennon aika on erittäin hyvä Niinpä... Mutta aina löytyy niitä, joille ei se asia ole hyvä kuin muille. Ja niitäkin joille ei mikään ole hyvä . Ja tämä ihan yleisellä tasolla. -jukka Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Helmikuu 24, 2009 YT on tämänkin päivän sana: FINNAIRIN TYTÄRYHTIÖ NORTHPORT OY ALOITTAA YT-NEUVOTTELUT Finnairin maapalveluja tuottava tytäryhtiö Northport Oy aloittaa YT-neuvottelut 2.3.2009 henkilöstösäästöjen aikaan saamiseksi. Säästöohjelmalla tavoitellaan vähintään 3,5 miljoonan euron säästöjä. Northport Oy:n toiminta kohdistuu jatkossa enemmän liikenteen ruuhkahuippuihin, joiden ulkopuolella työvoiman tarve on entistä vähäisempi. Lentomäärät ovat selvästi vähentyneet ruuhkahuippujen ulkopuolella, Northportin toimitusjohtaja Jukka Hämäläinen sanoo. Yhteistoimintaneuvottelussa käsiteltävä, arviolta noin 90 henkilötyövuoden vähenemä voisi toteutua irtisanomisina, osa-aikaistamisina sekä mahdollisesti myös toimintojen ulkoistamisina. Tämän lisäksi mahdolliset lomautukset koskisivat koko Northport Oy:n henkilökuntaa. Finnair Oyj Viestintä 24.2.2009 Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Helmikuu 24, 2009 Tuntuu olevan niin, että joka päivä on YT-päivä jossain Yhä Täällä? Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Helmikuu 24, 2009 Ylen tv-uutisten mukaan Northport on "rahdinkuormausyhtiö" ??? Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Helmikuu 24, 2009 Northport on Finnairin tytäryhtiö, mutta siis käytännössä Finnairin ulkoistettu maapalveluyhtiö. Nyt ulkoistetun palvelun tuottaja ulkoistaa omia palvelujaan. Samat hommat pitää tehdä mitä ennenkin, nyt vain brändejä on välissä hel**tisti ja kaikki haluavat siivunsa välistä. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Helmikuu 28, 2009 AY:n uusin E190 (OH-LKN) on saanut oneworld-tekstin kylkeen: http://www.airliners.net/photo/Finnair/Embraer-ERJ-190-100LR-190LR/1491092/L/ Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Helmikuu 28, 2009 AY:n uusin E190 (OH-LKN) on saanut oneworld-tekstin kylkeen: http://www.airliners.net/photo/Finnair/Embraer-ERJ-190-100LR-190LR/1491092/L/ Foorumilla jo ollut kuvakin siitä tosin ei HK:lta ja jopa päivää ennen tuota Kettusen Jussin kuvaa Ei vaan ihan hyvä täällä mainita kun ois ehkä muuten mennyt noissa Joensuun kuvissa tuo vähän ohi http://www.flightforum.fi/discussion/index.php/topic,71484.msg1018977.html#msg1018977 Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Helmikuu 28, 2009 AY:n uusin E190 (OH-LKN) on saanut oneworld-tekstin kylkeen: http://www.airliners.net/photo/Finnair/Embraer-ERJ-190-100LR-190LR/1491092/L/ Olihan tuosta juttua jo ihan tuoreeltaan EFHK:n saapuvissa/lähtevissä http://www.flightforum.fi/discussion/index.php/topic,84233.msg1018634.html#msg1018634. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Helmikuu 28, 2009 Olihan tuosta juttua jo ihan tuoreeltaan EFHK:n saapuvissa/lähtevissä http://www.flightforum.fi/discussion/index.php/topic,84233.msg1018634.html#msg1018634. Seuraan vain näitä Lentoyhtiöuutisia, täytyy priorisoida... ,) Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Maaliskuu 4, 2009 Finnair on omassa nettikaupassaan alkanut kertomaan mistä "verot" ja maksut muodostuu. Esimerkki HEL-NRT-HEL hinta 785,31€: Verot, viranomais- ja muut maksut Tämä lista sisältää kaikki verot, viranomais- ja muut maksut per henkilö. Passenger Fee (International) (FI) 10,27 EUR Passenger Service Facilities Charge (SW) 16,53 EUR Security Charge (DQ) 4,51 EUR Insurance and fuel fee (YR) 82,00 EUR Yhteensä 113,31 EUR Yhtään veroa ei vaan vieläkään näy listassa. HEL-JFK-HEL: Verot, viranomais- ja muut maksut Tämä lista sisältää kaikki verot, viranomais- ja muut maksut per henkilö. Immigration User Fee (XY) 5,55 EUR Passenger Fee (International) (FI) 10,27 EUR Transportation Tax (US) 12,78 EUR Passenger Facility Charge (XF) 3,57 EUR Customs User Fee (YC) 4,36 EUR APHIS User Fee (XA) 3,97 EUR Passenger Civil Aviation Security Service Fee (AY) 1,98 EUR Security Charge (DQ) 4,51 EUR Insurance and fuel fee (YR) 82,00 EUR Transportation Tax (US) 12,78 EUR Yhteensä 141,77 EUR Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Maaliskuu 4, 2009 Mitenhan tuo fuel fee...varmaan monet muutkin sita edelleen perivat, vaikka polttoaineen hinta onkin laskenut. Mielestani kuitenkin vaarin. Eika hedgingiinkaan voi tuossa vedota, tavallaan ao. yhtion "oma moka". Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Maaliskuu 4, 2009 Helpompi kusettaa se 82 euroa asiakkaalta kun on tittelin "verot ja muut maksut" alla. Näin saadaan asiakkaalle syntymään kuva, että fuel fee olisi jotenkin viranomaisen määräämä maksu vaikka se todellisuudessa kilahtaa ihan samaan lentoyhtiön laariin kun lipun "perushinta". Kaikki mitä saadaan nyhdettyä erilaisilla harhaanjohtavilla nimikkeillä, on kotiinpäin. Sama kun Kitymarketissa maitolitran perushintaan lisättäisiin kassalla palkkakulut, vuokrat. kuljetuskulut jne. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Maaliskuu 5, 2009 Ylipäänsä koko "fuel fee" jaksaa ihmetyttää kerrasta toiseen. Mikä ihmeen peruste sille ylipäänsä on olemassa? Samalla laillahan tuossa voisi erotella vaikka "peanut feen" niillä lennoilla, joilla tarjoillaan pähkinöitä. Tai sitten Helsingin paikallisbussissa voisi lipun hinta olla yhden euron, mutta lippua ostettaessa sitten lisätään toinen euro päälle polttoainetta varten. Nojoo, eipä tämä enää taida mitään Finnair-uutisia olla... Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Maaliskuu 6, 2009 Finnair Oyj - Lehdistötiedote Finnair Tekniikalle ja Iberia Maintenancelle seitsenvuotinen yhteistyösopimus Finnair Tekniikka ja Iberia Maintenance ovat allekirjoittaneet 2.3.2009 laitetukisopimuksen, joka syntyi tammikuussa solmitun aiesopimuksen tuloksena. Laaja aiesopimus käsittelee vastavuoroista palveluiden käyttämisestä lentokoneiden huoltotoiminnassa. Laitetukisopimus on aiesopimuksen ensimmäinen varsinainen sopimus. Tuoreen laitetukisopimuksen mukaan Iberia Maintenance tarjoaa varalaitteita ja niiden korjauspalveluita Finnairin Airbus A330- ja Airbus A340 -koneisiin. Vastavuoroisesti Iberia teettää Finnair Tekniikalla lähinnä Airbus A320 -konetyypin laitekorjaustöitä sekä CFM-56B-moottoreiden korjaustöitä. Seitsenvuotisen laitetukisopimuksen liikevaihdon arvioidaan olevan noin 30 miljoonaa euroa. Sopimuksen arvioidaan tuovan Finnair Tekniikalle seitsemän vuoden aikana noin 100 henkilötyövuotta. - Kumppanuuden avulla Finnairin Tekniikka voi kasvattaa keskeisten huoltopalveluidensa volyymia ja parantaa siten käyttöastetta sekä kannattavuutta. Finnair-konsernin ulkopuolisille asiakkaillemme voimme puolestamme tarjota Iberia Maintenancen avulla laajemman tuotevalikoiman, kertoo Finnair Tekniikan johtaja Kimmo Soini. Sopimustyöt aloitetaan huhtikuussa, kun Iberia lähettää Airbus A320 -koneen raskashuoltoon Finnair Tekniikkaan. Finnair Oyj Viestintä 6.3.2009 Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Maaliskuu 9, 2009 Finnairin matkustajamäärä laski helmikuussa 7,9 prosenttia. Helmikuussa matkustajia oli 597 000. Yhtiön reittiliikenteen käyttöaste nousi helmikuussa 2,4 prosenttiyksikköä 70,2 prosenttiin. Matkustajakäyttöasteen nousu johtui yhtiön kapasiteettileikkauksista. Vielä helmikuun alussa yhtiön liikenteen kasvuluvut olivat vahvoja, mutta heikkenivät kuun loppua kohden. Osaksi kysynnän heikkeneminen johtui lentäjien lakkouhasta kuun lopulla. Finnair vähensi Euroopan-liikenteessä kapasiteettia 12,4 prosentilla ja kotimaan liikenteessä 14,9 prosenttia. Aasian liikenteessä lopetettiin viime vuonna lennot Kantoniin ja avattiin uusi reitti Souliin, joten Aasian-liikenteen kapasiteetti pysyi lähes ennallaan. Pohjois-Amerikan-liikenteessä vuorojen lisäys New Yorkiin nosti papasiteettia 29,4 prosenttia. yle Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Maaliskuu 9, 2009 Finnair keskeyttää reittilennot Helsingistä Intian Mumbaihin toukokuun alusta lokakuun puoliväliin asti. Päätös Mumbain-reitin keskeyttämisestä johtuu talouden taantumasta sekä Intiassa että Euroopan maissa, minkä vuoksi matkustaja- ja rahtimäärät ovat laskeneet Mumbain-reitillä huomattavasti. Lisäksi Mumbain ja Euroopan välisillä reiteillä on paljon ylikapasiteettia kysynnän notkahdettua. "Ylikapasiteetti on laskenut rajusti lentolippujen hintatasoa, eivätkä kustannukset jousta samassa tahdissa. Markkinanäkymät ovat heikentyneet koko kesän osalta. Kysyntätilanne Mumbain-reitillä on kesällä selvästi talvikautta vaikeampi", Finnairin reittistrategiasta vastaava johtaja Petteri Kostermaa sanoo. Finnair lentää Mumbain-reittiä nyt neljästi viikossa. Helsingistä Delhiin lennetään normaalisti päivittäin myös kesäkauden aikana. Finnair Oyj Viestintä 9.3.2009 Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Maaliskuu 9, 2009 Nyt on Mumbaista vetäytyminen muotia, VS lopettaa myös LHR-BOM -reitin. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Maaliskuu 9, 2009 Mihinkähän tuo Mumbain jättämä 6 per viikko -MD-11 -kapasiteetti käytetään toukokuusta lokakuuhun? Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Maaliskuu 9, 2009 Mihinkähän tuo Mumbain jättämä 6 per viikko -MD-11 -kapasiteetti käytetään toukokuusta lokakuuhun? Nykysuuntauksella seisoo paketissa muitakin kun vaan 1 x M11 odottamassa parempaa huomista. Halvempi ratkaisu seisottaa kuin lennättää tyhjiä koneita. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Maaliskuu 9, 2009 Nykysuuntauksella seisoo paketissa muitakin kun vaan 1 x M11 odottamassa parempaa huomista. Halvempi ratkaisu seisottaa kuin lennättää tyhjiä koneita. Eikös niiden emppujen pitänyt seisoa jo tammikuusta? mutta toisin kävi Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Maaliskuu 9, 2009 Finnairin matkustajamäärä laski helmikuussa 7,9 prosenttia. Helmikuussa matkustajia oli 597 000. Yhtiön reittiliikenteen käyttöaste nousi helmikuussa 2,4 prosenttiyksikköä 70,2 prosenttiin. Matkustajakäyttöasteen nousu johtui yhtiön kapasiteettileikkauksista. Vielä helmikuun alussa yhtiön liikenteen kasvuluvut olivat vahvoja, mutta heikkenivät kuun loppua kohden. Osaksi kysynnän heikkeneminen johtui lentäjien lakkouhasta kuun lopulla. Finnair vähensi Euroopan-liikenteessä kapasiteettia 12,4 prosentilla ja kotimaan liikenteessä 14,9 prosenttia. Aasian liikenteessä lopetettiin viime vuonna lennot Kantoniin ja avattiin uusi reitti Souliin, joten Aasian-liikenteen kapasiteetti pysyi lähes ennallaan. Pohjois-Amerikan-liikenteessä vuorojen lisäys New Yorkiin nosti papasiteettia 29,4 prosenttia. yle Huolimatta ilmeisen katastrofaalisesta kysynnän laskusta Finnair kuitenkin onnistui aika hyvin kapasiteetin optimoinnissa helmikuussa jos lakkokoomailu vielä verotti varauksia. Vertailun vuoksi naapurin ylpeys SAS menetti joka viidennen matkustajan ja käyttöaste tippui 6 pinnaa noin 60%:n tasolle. Blue1:lla lensi jo perinteisesti joka toinen palli tyhjänä n 56% käyttöasteella. Jos SAS tyttärineen ei saa oleellisesti parempaa hintaa lipuista niin alkaa tilanne olemaan aika tukala heidän osalta. Eipä tarvinne olla mikään ennustaja, että parhaimmillaankin koneita seisonee vuoden loppuun mennessä aika monta. Sen verran vakavalta näyttää taloustilanne ilman häivähdystäkään paremmasta. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Maaliskuu 9, 2009 Nykysuuntauksella seisoo paketissa muitakin kun vaan 1 x M11 odottamassa parempaa huomista. Halvempi ratkaisu seisottaa kuin lennättää tyhjiä koneita. Ehkä ensi kesänä jotkut pääsee Rhodokselle MD-11:n kyydissä, niin kuin vielä v. 2000 http://www.airliners.net/photo/Finnair/McDonnell-Douglas-MD-11/0195710/L/ Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla