Mikko Sokero

Lentoyhtiöuutisia - Finnair

4 899 viestiä aiheessa

Kylla, New York Eurooppa/Suomi -lennoistakin valitsen aina mieluiten sen joka lahtee NY:sta mahdollisimman myohaan. Silla tavalla jaa eniten "luonnollista" nukkuma-aikaa, eika siis tarvitse herata NY:n aikaa jo heti puolen yon jalkeen, kun on ehka juuri vasta nukahtanut. Viimeiset vuorot lahtevat joskus klo 11 pm, joka on juuri oikea aika. Ne kaikki viiden, kuuden, seitseman aikaan lahtevat ovat p....sta.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Näin se vaan porukka tykkää vähän eri asioista. :)

 

Minusta hyviä puolia noissa lähdöissä on:

- Lähtöpäivänä on kiva nukkua pitkään, eikä tarvitse odottaa koneen lähtöä nin pitkään.

 

- Laukut saa hotelliin kyllä säilöön ja sen verran sitä jaksaa kaupungilla pyöriä, kunnes saa huoneen. Siinähän voi vetäistä pienet parin tunnin päiväunet ja illalla taas jaksaa käydä syömässä ja ihmettelemässä.

 

- paluulennon aika on erittäin hyvä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Näin se vaan porukka tykkää vähän eri asioista. :)

 

Minusta hyviä puolia noissa lähdöissä on:

- Lähtöpäivänä on kiva nukkua pitkään, eikä tarvitse odottaa koneen lähtöä nin pitkään.

 

- Laukut saa hotelliin kyllä säilöön ja sen verran sitä jaksaa kaupungilla pyöriä, kunnes saa huoneen. Siinähän voi vetäistä pienet parin tunnin päiväunet ja illalla taas jaksaa käydä syömässä ja ihmettelemässä.

 

- paluulennon aika on erittäin hyvä

 

Niinpä...

 

Mutta aina löytyy niitä, joille ei se asia ole hyvä kuin muille. Ja niitäkin joille ei mikään ole hyvä  :thmbup:. Ja tämä ihan yleisellä tasolla.

 

-jukka :laugh:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

YT on tämänkin päivän sana:

 

FINNAIRIN TYTÄRYHTIÖ NORTHPORT OY ALOITTAA YT-NEUVOTTELUT

 

Finnairin maapalveluja tuottava tytäryhtiö Northport Oy aloittaa YT-neuvottelut

2.3.2009 henkilöstösäästöjen aikaan saamiseksi. Säästöohjelmalla tavoitellaan

vähintään 3,5 miljoonan euron säästöjä.

 

Northport Oy:n toiminta kohdistuu jatkossa enemmän liikenteen

ruuhkahuippuihin, joiden ulkopuolella työvoiman tarve on entistä vähäisempi.

Lentomäärät ovat selvästi vähentyneet ruuhkahuippujen ulkopuolella,

Northportin toimitusjohtaja Jukka Hämäläinen sanoo.

 

Yhteistoimintaneuvottelussa käsiteltävä, arviolta noin 90 henkilötyövuoden

vähenemä voisi toteutua irtisanomisina, osa-aikaistamisina sekä mahdollisesti

myös toimintojen ulkoistamisina. Tämän lisäksi mahdolliset lomautukset

koskisivat koko Northport Oy:n henkilökuntaa.

 

Finnair Oyj

Viestintä

24.2.2009

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Northport on Finnairin tytäryhtiö, mutta siis käytännössä Finnairin ulkoistettu maapalveluyhtiö. Nyt ulkoistetun palvelun tuottaja ulkoistaa omia palvelujaan.

 

Samat hommat pitää tehdä mitä ennenkin, nyt vain brändejä on välissä hel**tisti ja kaikki haluavat siivunsa välistä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

AY:n uusin E190 (OH-LKN) on saanut oneworld-tekstin kylkeen:

 

http://www.airliners.net/photo/Finnair/Embraer-ERJ-190-100LR-190LR/1491092/L/

Foorumilla jo ollut kuvakin siitä tosin ei HK:lta ja jopa päivää ennen tuota Kettusen Jussin kuvaa ;)

Ei vaan ihan hyvä täällä mainita kun ois ehkä muuten mennyt noissa Joensuun kuvissa tuo vähän ohi

 

http://www.flightforum.fi/discussion/index.php/topic,71484.msg1018977.html#msg1018977

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Finnair on omassa nettikaupassaan alkanut kertomaan mistä "verot" ja maksut muodostuu.

 

Esimerkki HEL-NRT-HEL hinta 785,31€: Verot, viranomais- ja muut maksut 

 

Tämä lista sisältää kaikki verot, viranomais- ja muut maksut per henkilö. 

 

Passenger Fee (International) (FI) 10,27 EUR

Passenger Service Facilities Charge (SW) 16,53 EUR

Security Charge (DQ) 4,51 EUR

Insurance and fuel fee (YR) 82,00 EUR

Yhteensä 113,31 EUR  

 

Yhtään veroa ei vaan vieläkään näy listassa.  ::)

 

HEL-JFK-HEL:

Verot, viranomais- ja muut maksut 

 

Tämä lista sisältää kaikki verot, viranomais- ja muut maksut per henkilö. 

 

Immigration User Fee (XY) 5,55 EUR

Passenger Fee (International) (FI) 10,27 EUR

Transportation Tax (US) 12,78 EUR

Passenger Facility Charge (XF) 3,57 EUR

Customs User Fee (YC) 4,36 EUR

APHIS User Fee (XA) 3,97 EUR

Passenger Civil Aviation Security Service Fee (AY) 1,98 EUR

Security Charge (DQ) 4,51 EUR

Insurance and fuel fee (YR) 82,00 EUR

Transportation Tax (US) 12,78 EUR

Yhteensä 141,77 EUR  

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mitenhan tuo fuel fee...varmaan monet muutkin sita edelleen perivat, vaikka polttoaineen hinta onkin laskenut. Mielestani kuitenkin vaarin. Eika hedgingiinkaan voi tuossa vedota, tavallaan ao. yhtion "oma moka".

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Helpompi kusettaa se 82 euroa asiakkaalta kun on tittelin "verot ja muut maksut" alla. Näin saadaan asiakkaalle syntymään kuva, että fuel fee olisi jotenkin viranomaisen määräämä maksu vaikka se todellisuudessa kilahtaa ihan samaan lentoyhtiön laariin kun lipun "perushinta".

 

Kaikki mitä saadaan nyhdettyä erilaisilla harhaanjohtavilla nimikkeillä, on kotiinpäin.  :laugh:

 

Sama kun Kitymarketissa maitolitran perushintaan lisättäisiin kassalla palkkakulut, vuokrat. kuljetuskulut jne.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ylipäänsä koko "fuel fee" jaksaa ihmetyttää kerrasta toiseen. Mikä ihmeen peruste sille ylipäänsä on olemassa?  >:( Samalla laillahan tuossa voisi erotella vaikka "peanut feen" niillä lennoilla, joilla tarjoillaan pähkinöitä. Tai sitten Helsingin paikallisbussissa voisi lipun hinta olla yhden euron, mutta lippua ostettaessa sitten lisätään toinen euro päälle polttoainetta varten.  :P

 

Nojoo, eipä tämä enää taida mitään Finnair-uutisia olla...  :-[

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Finnair Oyj - Lehdistötiedote

Finnair Tekniikalle ja Iberia Maintenancelle seitsenvuotinen yhteistyösopimus

 

Finnair Tekniikka ja Iberia Maintenance ovat allekirjoittaneet 2.3.2009 laitetukisopimuksen, joka syntyi tammikuussa solmitun aiesopimuksen tuloksena. Laaja aiesopimus käsittelee vastavuoroista palveluiden käyttämisestä lentokoneiden huoltotoiminnassa. Laitetukisopimus on aiesopimuksen ensimmäinen varsinainen sopimus.

 

Tuoreen laitetukisopimuksen mukaan Iberia Maintenance tarjoaa varalaitteita ja niiden korjauspalveluita Finnairin Airbus A330- ja Airbus A340 -koneisiin. Vastavuoroisesti Iberia teettää Finnair Tekniikalla lähinnä Airbus A320 -konetyypin laitekorjaustöitä sekä CFM-56B-moottoreiden korjaustöitä. Seitsenvuotisen laitetukisopimuksen liikevaihdon arvioidaan olevan noin 30 miljoonaa euroa. Sopimuksen arvioidaan tuovan Finnair Tekniikalle seitsemän vuoden aikana noin 100 henkilötyövuotta.

 

- Kumppanuuden avulla Finnairin Tekniikka voi kasvattaa keskeisten huoltopalveluidensa volyymia ja parantaa siten käyttöastetta sekä kannattavuutta.  Finnair-konsernin ulkopuolisille asiakkaillemme voimme puolestamme tarjota Iberia Maintenancen avulla laajemman tuotevalikoiman, kertoo Finnair Tekniikan johtaja Kimmo Soini.

 

Sopimustyöt aloitetaan huhtikuussa, kun Iberia lähettää Airbus A320 -koneen raskashuoltoon Finnair Tekniikkaan.

 

Finnair Oyj

Viestintä

6.3.2009

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Finnairin matkustajamäärä laski helmikuussa 7,9 prosenttia. Helmikuussa matkustajia oli 597 000. Yhtiön reittiliikenteen käyttöaste nousi helmikuussa 2,4 prosenttiyksikköä 70,2 prosenttiin. Matkustajakäyttöasteen nousu johtui yhtiön kapasiteettileikkauksista. Vielä helmikuun alussa yhtiön liikenteen kasvuluvut olivat vahvoja, mutta heikkenivät kuun loppua kohden. Osaksi kysynnän heikkeneminen johtui lentäjien lakkouhasta kuun lopulla.

 

Finnair vähensi Euroopan-liikenteessä kapasiteettia 12,4 prosentilla ja kotimaan liikenteessä 14,9 prosenttia. Aasian liikenteessä lopetettiin viime vuonna lennot Kantoniin ja avattiin uusi reitti Souliin, joten Aasian-liikenteen kapasiteetti pysyi lähes ennallaan. Pohjois-Amerikan-liikenteessä vuorojen lisäys New Yorkiin nosti papasiteettia 29,4 prosenttia.

 

yle

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Finnair keskeyttää reittilennot Helsingistä Intian Mumbaihin toukokuun alusta

lokakuun puoliväliin asti.

 

Päätös Mumbain-reitin keskeyttämisestä johtuu talouden taantumasta sekä

Intiassa että Euroopan maissa, minkä vuoksi matkustaja- ja rahtimäärät ovat

laskeneet Mumbain-reitillä huomattavasti. Lisäksi Mumbain ja Euroopan välisillä

reiteillä on paljon ylikapasiteettia kysynnän notkahdettua.

 

"Ylikapasiteetti on laskenut rajusti lentolippujen hintatasoa, eivätkä

kustannukset jousta samassa tahdissa. Markkinanäkymät ovat heikentyneet koko

kesän osalta. Kysyntätilanne Mumbain-reitillä on kesällä selvästi talvikautta

vaikeampi", Finnairin reittistrategiasta vastaava johtaja Petteri Kostermaa

sanoo.

 

Finnair lentää Mumbain-reittiä nyt neljästi viikossa. Helsingistä Delhiin

lennetään normaalisti päivittäin myös kesäkauden aikana.

 

Finnair Oyj

Viestintä

9.3.2009

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mihinkähän tuo Mumbain jättämä 6 per viikko -MD-11 -kapasiteetti käytetään toukokuusta lokakuuhun?

 

Nykysuuntauksella seisoo paketissa muitakin kun vaan 1 x M11 odottamassa parempaa huomista.

 

Halvempi ratkaisu seisottaa kuin lennättää tyhjiä koneita.  :(

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Nykysuuntauksella seisoo paketissa muitakin kun vaan 1 x M11 odottamassa parempaa huomista.

 

Halvempi ratkaisu seisottaa kuin lennättää tyhjiä koneita.  :(

 

Eikös niiden emppujen pitänyt seisoa jo tammikuusta? mutta toisin kävi

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Finnairin matkustajamäärä laski helmikuussa 7,9 prosenttia. Helmikuussa matkustajia oli 597 000. Yhtiön reittiliikenteen käyttöaste nousi helmikuussa 2,4 prosenttiyksikköä 70,2 prosenttiin. Matkustajakäyttöasteen nousu johtui yhtiön kapasiteettileikkauksista. Vielä helmikuun alussa yhtiön liikenteen kasvuluvut olivat vahvoja, mutta heikkenivät kuun loppua kohden. Osaksi kysynnän heikkeneminen johtui lentäjien lakkouhasta kuun lopulla.

 

Finnair vähensi Euroopan-liikenteessä kapasiteettia 12,4 prosentilla ja kotimaan liikenteessä 14,9 prosenttia. Aasian liikenteessä lopetettiin viime vuonna lennot Kantoniin ja avattiin uusi reitti Souliin, joten Aasian-liikenteen kapasiteetti pysyi lähes ennallaan. Pohjois-Amerikan-liikenteessä vuorojen lisäys New Yorkiin nosti papasiteettia 29,4 prosenttia.

 

yle

 

Huolimatta ilmeisen katastrofaalisesta kysynnän laskusta Finnair kuitenkin onnistui aika hyvin kapasiteetin optimoinnissa helmikuussa jos lakkokoomailu vielä verotti varauksia.

 

Vertailun vuoksi naapurin ylpeys SAS menetti joka viidennen matkustajan ja käyttöaste tippui 6 pinnaa noin 60%:n tasolle. Blue1:lla lensi jo perinteisesti joka toinen palli tyhjänä n 56% käyttöasteella. Jos SAS tyttärineen ei saa oleellisesti parempaa hintaa lipuista niin alkaa tilanne olemaan aika tukala heidän osalta.

 

Eipä tarvinne olla mikään ennustaja, että parhaimmillaankin koneita seisonee vuoden loppuun mennessä aika monta. Sen verran vakavalta näyttää taloustilanne ilman häivähdystäkään paremmasta.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
Vieras
Tämä aihe on nyt suljettu uusilta viesteiltä.