Kirjoitettu Maaliskuu 18, 2009 Tätä kysysmystä juuri odotinkin. Bangkokin reitti nielee kaksi konetta päivässä kun lähtö AY95 on 23:55 Helsingistä ja saman koneen paluu Helsinkiin n. 06:20 (+2). Seuraavan illan kone lähtee ennenkuin edellinen on kotona. Havainnollistava esimerkki: 13.8.09 HEL-BKK AY95 OH-LGG 14.8.09 HEL-BKK AY95 OH-LGB 15.8.09 BKK-HEL AY96 OH-LGG 16.8.09 BKK-HEL AY96 OH-LGB Eipä tuo talvellakaan ollut kuin 13 x viikossa. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Maaliskuu 18, 2009 Bangkokin reitti nielee kaksi konetta päivässä kun lähtö AY95 on 23:55 Helsingistä ja saman koneen paluu Helsinkiin n. 06:20 (+2). Seuraavan illan kone lähtee ennenkuin edellinen on kotona. Kirjoitit aiemmassa viestissäsi, että lähtöjä olisi 14 x viikko. Ei niitä koneita lähde kuitenkaan kuin yksi per päivä eli 7 x viikko. Eri asia reitillä on tarvittava konekapasiteetti, koska meno-paluu kestää yli 24 tuntia, eli olisiko laskennallisesti noin 1,3 konetta. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Maaliskuu 18, 2009 Käsittelen sen Bangkokin paluun "omalla kovalevylla" erillisenä lähtönä sillä esim. eilen Bangkokiin lähtenyt LGD ei ole lähdössä Helsingistä tänään eli syö yhden päivän lähtökapasiteettia maatessaan Bangkokissa 9 h ja näin on poikkeuksellinen kaukoreitti. Koneita kun pitää olla reitillä koko ajan kaksi nykyaikataulun mukaan eikä kapasitteettia voi käyttää mihinkään muuhun reittiin vaikka sama kone, joka saapuisi aamulla Bangkokista, lähtisi vasta puoliltaöin sinne takaisin. Eri asia oli 2008 kesäaikataulussa, jossa AY95 lähti 20:00 ja ehti takaisin seuraavaksi päiväksi heittämään seuraavan AY95:sen. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Maaliskuu 18, 2009 Kapasiteetti kaukoliikenteeseen kesälle 2009: M11: 3 konetta lähtöjä per viikko 17 BKK x 14 JFK x 3 333: 4 konetta lähtöjä per viikko 25 JFK x 7 DEL x 7 KIX x 7 NGO x 4 343: 5 konetta lähtöjä per viikko 33 PVG x7 PEK x 7 HKG x 7 ICN x 5 NRT x 7 eli M11 ja 333 -sarjoissa on vielä löysää. Toivottavasti Tokion ja New Yorkin lisaykset saavat sen verran matkustajia, etta jaavat pysyviksi. Kun A340-koneilla ei juurikaan ole loysaa, niin kuinka helppoa on laittaa A333 tai MD11 korvaamaan? Minne kohteeseen korvaava konetyyppi lahtee helpoimmin? Finnair voisi paivittaa nettisivunsa niin, etta sielta voi ostaa muistakin Aasian kohteista lentoja New Yorkiin kuin Hong Kongista ja Mumbaista. Ostajia ei kovin helposti ilmaannu, jos nettisivut eivat sita mahdollista. New Yorkin suunnasta lahteva voi ostaa matkan edellisten lisaksi Bangkokiin, mutta muut Aasian kohteet puuttuvat. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Maaliskuu 18, 2009 Juuri luin A-netista, etta Emirates siirtaa A380:n pois JFK:n reitilta huhtikuun alusta lahtien. Syyna ei tietysti voi olla mikaan muu, kuin matkustajien riittamattomyys ja/tai lippujen hintojen alhaisuus. EK:han on tuolla lennolla myos noilla Amerikka-Aasia markkinoilla...joten ylitarjonta nakyy ja vaikuttaa. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Maaliskuu 18, 2009 Toivottavasti Tokion ja New Yorkin lisaykset saavat sen verran matkustajia, etta jaavat pysyviksi. Finnair on joka tapauksessa saamassa kauan himoitsemansa päivittäiset liikenneoikeudet Naritaan ensi vuonna, nämä tämä kesän extra-lennot lennetään termin "scheduled charter flights" alla: http://www.finnairgroup.com/group/group_11_2_1.html?&Id=hex_200903180000378276.html Helpointa varmaan on täyttää Tokion koneet, toivottavasti NYC menestyy myös, ankeista ajoista huolimatta. Finnairista on sanottava, että ei voi ainakaan yrityksen puutteesta syyttää, ovat ennenkin tehneet rohkeita liikkeitä. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Maaliskuu 18, 2009 Japanissa on myös heikot työllisyystilanteet ja vienti ei vedä, joten tuon Tokyon lisäsarjan täyttö ei ole mikään kirkossa kuulutettu asia. Onhan Tokion reitti tässä lähiaikoina ollut ja on parasta aikaakin Euroopan suunnasta tarjouksessa, jota se ei ollut muutama vuosi sitten, eli on aistittavissa, että myös Naritan reitti potee pulaa maksavista asiakkaista. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Maaliskuu 18, 2009 Juuri luin A-netista, etta Emirates siirtaa A380:n pois JFK:n reitilta huhtikuun alusta lahtien. Syyna ei tietysti voi olla mikaan muu, kuin matkustajien riittamattomyys ja/tai lippujen hintojen alhaisuus. EK:han on tuolla lennolla myos noilla Amerikka-Aasia markkinoilla...joten ylitarjonta nakyy ja vaikuttaa. Aiheesta oli juttua jo pari päivää sitten : http://www.fsnordic.net/discussion/index.php/topic,54380.msg1027438.html#msg1027438 Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Maaliskuu 18, 2009 Ankeat ovat ajat Japanissakin, mutta siellä suuri osa reittilennoistakin myydään perinteisesti ryhmämatkoina, joihinka AY tiedotteessaankin (eng) viittaa. Ilmeisesti ryhmämyynnistä on jotain takuitakin, kun lennot julkaistaan näin myöhäisessä vaiheessa. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Maaliskuu 18, 2009 Juuri luin A-netista, etta Emirates siirtaa A380:n pois JFK:n reitilta huhtikuun alusta lahtien. Syyna ei tietysti voi olla mikaan muu, kuin matkustajien riittamattomyys ja/tai lippujen hintojen alhaisuus. EK:han on tuolla lennolla myos noilla Amerikka-Aasia markkinoilla...joten ylitarjonta nakyy ja vaikuttaa. Jospa syynä olisikin se, ettei Emirates ole yrityksistään huolimatta vieläkään saanut päivittäisiä reittioikeuksia Torontoon toisin kuin Nykkiin, jonne lentää jo kolme kertaa päivässä. Näin saadaan lisäkapasiteettia Torontoon lentojen määrää lisäämättä. Pistetään vielä nuo Tokion kesän taulut, kun eivät vielä tainneet olla esillä: HEL-NRT AY071 17:20-08:55+1 A340 ma, ke, pe AY073 17:20-08:55+1 A340 ti, to, la, su NRT-HEL AY074 11:00-15:20 A340 ma, ke, pe, su AY072 11:30-15:50 A340 to, la AY072 12:00-16:20 A340 ti Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Maaliskuu 19, 2009 Lentoyhtiö Finnairilla oli oikeus irtisanoa lentoemäntä, joka kähvelsi koneesta samppanjapullon, valokynän ja konvehtirasian sekä kaksi mehupulloa, katsoo Helsingin käräjäoikeus. http://www.hs.fi/talous/artikkeli/Finnair+erotti+samppanjaa+varastaneen+lentoem%C3%A4nn%C3%A4n/1135244415191 Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Maaliskuu 19, 2009 Finnair Oyj - Lehdistötiedote Finnairin ensilennosta 85 vuotta Huomenna perjantaina 20.3. tulee kuluneeksi 85 vuotta Finnairin, silloisen Aero Oy:n, ensilennosta Tallinnaan. Maaliskuun 20. päivänä vuonna 1924 kellukkeilla varustettu Junkers F 13 nousi siivilleen Katajanokan terminaalista. Ensimmäisenä toimintavuotenaan Aero kuljetti 269 matkustajaa. Finnair on yksi maailman vanhimmista edelleen toimivista lentoyhtiöistä. Viime vuonna kuljetimme 8,3 miljoonaa matkustajaa, joista 1,3 miljoonaa oli Aasian-reittien matkustajia. ”Uljas historia on hieno saavutus, mutta ei yksin takaa menestyksekästä tulevaisuutta. Tulevaan voimme kuitenkin vielä vaikuttaa, mennyt on jo historiaa. Siksi visiot ovat tärkeitä”, Finnairin viestinnästä ja yhteiskuntasuhteista vastaava johtaja Christer Haglund sanoo. 85-vuotias Finnair on kurkistanut rohkeasti ilmailun tulevaisuuteen, aina vuoteen 2093 asti. Kirjassa Departure 2093 - Viisi visiota lentomatkailusta Finnair nostaa lentokonevalmistaja Airbusin ja muiden asiantuntijoiden voimin esiin näkökulmia, jotka ovat olennaisia ja kiehtovia puhuttaessa lentomatkustuksen tulevasta kehityksestä. Kirja on saatavilla Akateemisesta kirjakaupasta ja aiheeseen voi tutustua myös verkossa osoitteessa www.departure2093.com. Sivuilla esitellään myös Kauko Helavuon käsialaa olevat tulevaisuuden lentokoneet, joista äänestetään nyt se kaikkein mukaansatempaavin. Äänestyksen lisäksi perjantaina 20.3. käynnistyvässä kilpailussa voi kertoa oman näkemyksensä lentämisen tulevaisuudesta joko sanoin tai kuvin. Paras oma näkemys tulevaisuuden lentämisestä palkitaan edestakaisella lennolla Euroopasta Aasiaan tai päinvastoin Finnairin reittilennoilla. Kaikkien kilpailuun osallistuneiden kesken arvotaan tuotepalkintoja. Tulokset julkaistaan 27.5. Kilpailuun voi osallistua sivuilla www.departure2093.com. Finnair Oyj Viestintä 19.3.2009 Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Maaliskuu 19, 2009 Johtaja Haglund on käynyt Koreassa kertomassa Finnairin strategiasta, mutta entäs tämä väite? Finnair, the oldest existing airline in the world ??? http://www.koreatimes.co.kr/www/news/nation/2009/03/119_41593.html Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Maaliskuu 19, 2009 Vanhempia kuin Finnair (edelleen toimivista) ovat KLM (7.10.1919), Qantas (16.11.1920), Mexicana (12.7.1921), Aeroflot (9.2 1923) ja CSA (6.10.1923) . Jos lasketaan toimintansa lopettaneet mukaan Finnair on sijalla 25. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Maaliskuu 19, 2009 Finnair may add flights to the eastern part of North America in coming years as it seeks to increase destinations for transit travelers from Asia. http://www.bloomberg.com/apps/news?pid=20601085&sid=aX3iqhQvBEwA Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Maaliskuu 19, 2009 Qantas kerran meni väittämään yhdessä televisiomainoksessa (Britanniassa) olevansa maailman vanhin toimiva lentoyhtiö. Arvatkaa lähtikö siitä valitus tämän maan televisio-mikä-lie-standardi-mainos-valvonta-viranomaiselle? Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Maaliskuu 20, 2009 Finnair Oyj - Lehdistötiedote Finnair Tekniikassa aloitetaan yt-neuvottelut lomautuksista Finnair Tekniikassa aloitetaan yt-neuvottelut, joiden kohteena on koko henkilöstön lomauttaminen. Toteutuessaan lomautusten arvioidaan vaihtelevan kahdesta viikosta noin kolmeen kuukauteen eri toimintojen työtilanteesta riippuen. Näillä tavoitellaan noin seitsemän miljoonan euron säästöjä henkilöstökustannuksissa. Ohjelma on osa aiemmin ilmoitettua koko konsernin lisäsäästötavoitetta. ”Finnair Tekniikan taloudellinen tilanne on heikentynyt odotettua voimakkaammin, mikä johtuu sekä Finnairin että konsernin ulkopuolisten asiakasyritysten liikenneleikkauksista. Meidän on löydettävä nopeasti vaikuttavia säästökeinoja toiminnan jatkuvuuden turvaamiseksi. Ilman sopeutustoimia Finnair Tekniikka tekee tänä vuonna selvästi tappiollisen tuloksen”, Finnair Tekniikan johtaja Kimmo Soini sanoo. Finnairissa käynnistettiin viime kesänä 50 miljoonan euron säästöohjelma ja siihen liittyvät yt-neuvottelut saatettiin päätökseen pääosin viime tammikuussa. Helmikuun alussa päätettiin hakea vastaavan kokoisia lisäsäästöjä. Yhteensä noin 100 miljoonan euron hankkeet pyritään toteuttamaan kuluvana vuonna. Tekniikan neuvottelujen lisäksi Finnair konsernissa käydään parhaillaan yt-neuvotteluja myös lentotoimintaryhmässä, kaupallisessa ryhmässä, Finnair Cateringissä, maapalveluyhtiö Northportissa sekä matkatoimisto Areassa. Yhteenlasketut säästötavoitteet ovat noin 20 miljoonaa euroa, jotka ovat osa aiemmin ilmoitettua lisäsäästötavoitetta. Finnair Oyj Viestintä 20.3.2009 Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Maaliskuu 20, 2009 Finnair Oyj - Lehdistötiedote Finnair Tekniikassa aloitetaan yt-neuvottelut lomautuksista Finnair Tekniikassa aloitetaan yt-neuvottelut, joiden kohteena on koko henkilöstön lomauttaminen. Toteutuessaan lomautusten arvioidaan vaihtelevan kahdesta viikosta noin kolmeen kuukauteen eri toimintojen työtilanteesta riippuen. Näillä tavoitellaan noin seitsemän miljoonan euron säästöjä henkilöstökustannuksissa. Ohjelma on osa aiemmin ilmoitettua koko konsernin lisäsäästötavoitetta. ”Finnair Tekniikan taloudellinen tilanne on heikentynyt odotettua voimakkaammin, mikä johtuu sekä Finnairin että konsernin ulkopuolisten asiakasyritysten liikenneleikkauksista. Meidän on löydettävä nopeasti vaikuttavia säästökeinoja toiminnan jatkuvuuden turvaamiseksi. Ilman sopeutustoimia Finnair Tekniikka tekee tänä vuonna selvästi tappiollisen tuloksen”, Finnair Tekniikan johtaja Kimmo Soini sanoo. Finnairissa käynnistettiin viime kesänä 50 miljoonan euron säästöohjelma ja siihen liittyvät yt-neuvottelut saatettiin päätökseen pääosin viime tammikuussa. Helmikuun alussa päätettiin hakea vastaavan kokoisia lisäsäästöjä. Yhteensä noin 100 miljoonan euron hankkeet pyritään toteuttamaan kuluvana vuonna. Tekniikan neuvottelujen lisäksi Finnair konsernissa käydään parhaillaan yt-neuvotteluja myös lentotoimintaryhmässä, kaupallisessa ryhmässä, Finnair Cateringissä, maapalveluyhtiö Northportissa sekä matkatoimisto Areassa. Yhteenlasketut säästötavoitteet ovat noin 20 miljoonaa euroa, jotka ovat osa aiemmin ilmoitettua lisäsäästötavoitetta. Finnair Oyj Viestintä 20.3.2009 Viranomainenkin nyt sitten ilmoittaa valvovansa Finnairin toimintaa tarkemmin (?) tekniikan osalta. Lomautukset taitavat olla hyvin suuren kansanosan arkipaivaa, joten ei kai Finnairin tekniikan tapauksessa nyt mitaan sen erikoisempaa ihmettelyn aihetta liene. Pidempia kesalomia luvassa. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Maaliskuu 20, 2009 Hesarin Raivio harvoin menee miinaan mutta nyt meni: Myös tekniikan palveluita ostaneet asiakasyhtiöt ovat vähentäneet lentojaan. Esimerkiksi Finnairin entisiä MD-11-koneita operoiva venäläisen rahtiyhtiön Aeroflot Cargon kolmesta MD-11:sta kaksi on pantu seisomaan. http://www.hs.fi/talous/artikkeli/Ilmailuhallinto+tehostaa+Finnairinvalvontaa+tekniikan+lomautusten+vuoksi/1135244474155 Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Maaliskuu 20, 2009 Siinä sitä nyt ollaan, kun piti tekniikka eriyttää omaksi kustannusyksikökseen. Asiakkaat katoavat ja jää vain omat koneet jäljelle.Voittoa pitää tehdä, laitetaan porukka vaikka sitten lomille. Ennen tappio meni koko konsernin tulokseen ja painoi sitä. Nyt painetaan työntekijöitä. Tuohon ilmailuhallinnon valvontaan sen verran, että mielestäni ovat ihan oikeilla tiellä tuon valvonnan lisäämisen suhteen. Tokihan manpowerlistoja varmaankin seurataan lomautusten aikana muutenkin tarkemmin yhtiön sisällä, mutta viranomainen varmistaa tilanteen. Ei sillä, että itseäni hetkauttausi moinen lomauttelu, mutta kunhan ajattelin vain näppäimistöllä.. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Maaliskuu 20, 2009 Ennen tappio meni koko konsernin tulokseen Olisiko tässä se villakoiran ydin hyvässä tai pahassa ? Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Maaliskuu 21, 2009 Lisämaksuja lennoille http://www.kaleva.fi/plus/index.cfm?jari=205782 Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Maaliskuu 21, 2009 Mihinkähän tuo Mumbain jättämä 6 per viikko -MD-11 -kapasiteetti käytetään toukokuusta lokakuuhun? New Yorkin reitille, varmaan tiedätkin sen jo Eli AY7 klo 17:10 palvelemaan USA:n Aasiaan meneviä. Nyt Ilkka tilaamaan Nycin lentoa! Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Maaliskuu 21, 2009 New Yorkin reitille, varmaan tiedätkin sen jo Eli AY7 klo 17:10 palvelemaan USA:n Aasiaan meneviä. Nyt Ilkka tilaamaan Nycin lentoa! Mina kun luulin, etta viimeviikkoinen MD-11-lentoni Kennedylle oli viimeinen. No, nama uudet lennot ovat aikatauluiltaan erinomaisia. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Maaliskuu 23, 2009 Finnair keskeyttää reittilennot Helsingistä Intian Mumbaihin toukokuun alusta lokakuun puoliväliin asti. Helsingistä Delhiin lennetään normaalisti päivittäin myös kesäkauden aikana. Eipä kestänyt sekään, nyt harvenenttu Delhin reitiltä keskiviikon ja perjantain lähdöt Helsingistä ja torstai + lauantai Delhistä Helsinkiin syyskuuhun saakka. Samalla New Yorkin lisävuorot muutettiin 333-lennoiksi. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla