Mikko Sokero

Lentoyhtiöuutisia - Finnair

4 899 viestiä aiheessa

Venaja -trauma siella taustalla kummittelee. Ainakin NATO -pelkoisilla ja muillakin 70 -lukulaisilla.

 

Meilla on yksi saksalainen ja yksi amerikkalainen auto. Hyvin pelaavat molemmat. Ranskalaisia ei talla mantereella onneksi edes myyda.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jotenkin paistaa lapi viela se perisuomalainen itsetunnon puute ja halu olla ylpeana osa jotain "isompaa". "Mehan emme ole itaeurooppalaisia, kun kerran meilla on nama "omat" Airbussitkin" tyyliin. No, tulihan vuodatettua. En osannut tuota ajatusta kovin hyvin esille tuoda, mutta ehka joku ymmartaa, mita tarkoitin.

 

Niin, eiköhän se itäeurooppalaisuus ole juurikin estotonta kaiken amerikkalaisen ihailua. Niillä on kaikki suurempaa ja mahtavampaa ;D Nousukulmatkin järkyttäviä koneissa... Järkisyitä amerikkalaisten koneiden ihailuun ei löydy.

 

Airbus on kaikkineen hieno ja järkevä eurooppalainen tuote, jota kelpaa ihailla.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Niin, eiköhän se itäeurooppalaisuus ole juurikin estotonta kaiken amerikkalaisen ihailua. Niillä on kaikki suurempaa ja mahtavampaa ;D Nousukulmatkin järkyttäviä koneissa... Järkisyitä amerikkalaisten koneiden ihailuun ei löydy.

 

Airbus on kaikkineen hieno ja järkevä eurooppalainen tuote, jota kelpaa ihailla.

 

Ai ei loydy? Eivatkos muutamat yhtiot ole luopuneet suht uusista busseistaan ostaakseen tilalle parempia (huom. myos paljon vahemman kuluttavia) B777:ja? 777 -sarja paihittaa kaikki vastaavat bussit tehokkuudellaan (kulutus, toimintasade, kapasiteetti). Airbus on hajuton ja mauton tuote, ei jaa mitaan mieleen, sanoisi mainosmies.

 

Tuohon aiempaan pohdintaan viela sen verran, etta Airbussien ihailussa on jotain samaa kuin siina, etta Suomen valtio on rahmallaan EU:hun ja kaikki Brysselista tuleva otetaan kaikki jupisematta vastaan. Vielakos siella virkamiehet kehuskelevat silla, etta "mennaan oikein Rysalaan, oletkos sina kaynyt"?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
;D Pitäskös sun Kalevi vaikka ihan käydä täällä Suomessa välillä niin saisit tietos updeitattua.... Niitä on laseja ja laseja ihmisillä silmillä mutta tuo proosa menee jo niin väritetyksi että nauraa röhötän täällä ittekseni...samalla kun haen polvisuojuksia kun rähmällään on sillai kivampi olla ja soittelen Brysseliin että saiskos sinne tulla käymään.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kun en ikina ole omistanut - tai tule omistamaan - ranskalaista autoakaan, niin en myoskaan ole ranskalaisten lentokoneiden kannalla. Viinin ja tietyt juustot sielta viela kelpuutan. Minako ennakkoluuloinen... ;) Suomessa vaan jotenkin halutaan olla niin eurooppalaisia, jotenkin tuo tuntuu sen verran teennaiselta, etenkin kun se viedaan niinkin pitkalle, etta "kannatetaan" eurooppalaisten lentokoneidenkin hankintaa silla perusteella, etta kun "me itsekin ollaan" jne. Jotenkin paistaa lapi viela se perisuomalainen itsetunnon puute ja halu olla ylpeana osa jotain "isompaa". "Mehan emme ole itaeurooppalaisia, kun kerran meilla on nama "omat" Airbussitkin" tyyliin. No, tulihan vuodatettua. En osannut tuota ajatusta kovin hyvin esille tuoda, mutta ehka joku ymmartaa, mita tarkoitin.

 

Omituinen vuodatus, jonka suurimmat perustelut taitavat olla kirjoittajan automieltymykset ja sijainti paikassa jossa ei tunnetä ä- ja ö-kirjaimia...

 

Jos jokua asia Finnairilla on osattu, niin koneiden hankkiminen.

- Convairit hankittiin 1950-luvun alussa, vaikka oli jo sopimus paineistamattomien Scandioiden ostamiseta

- Caravelle oli 1960-luvun alussa ainoa järkevä vaihtoehto pienen yhtiän lyhyille reiteille

- DC-8 ja B707 kipailivat tasapäin Atlantin liikenteen kalustoa hankittaessa

- Finnair piti päänsä 1960-, 1970- ja 1980-luvuilla kovassa poliittisessa paineessa, eikä hankkinut itäkoneita

- DC-10 oli ainoa mahdollisuus laajarunkoisissa kun niiden aika tuli.

- DC-ysit saatiin edullisesti kymppihankinnan kanssa, ja sen jälkeen B737-koneet tuskin olisivat tuoneet mitään suuria hyötyjä

- MD-11-hankinnan aikaan oltiin lähellä ostaa jo A340-koneita, mutta McD teki vielä paremman tarjouksen.

- 1990-luvulla tutkittiin koko laivaston vaihtamista Boeing-kalustoon, mutta se ei olisi kannattanut.

- Kun kapearunkolaivasto uusittiin tutkittiin kaikki ehdokkaat, ja 320S oli Finnairille paras ratkaisu.

- Laajarunkoisten kalustouudistuksessa Airbus pystyi tarjoamaan parhaan paketin A340-A330+A350. Boeingilla ei ollut tarjota vastaavaa. Kun Dreamliner näyttää floppaavan täysin, oli Finnairin valinta selvästi oikea.

 

Finnairilla tuskin tehdään hankinta päätöksiä mutu-tuntumalta, että "meidän on tuettava eurooppalaista". Kokonaisuus ratkaisee, ja suomen historian suurimpien teollisuusinvestointien perusteet ovat varmasti vahvalla tutkitulla pohjalla.

Juha

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

777 -sarja paihittaa kaikki vastaavat bussit tehokkuudellaan (kulutus, toimintasade, kapasiteetti).

Niin, 777-200ER on kooltaan jonkin verran isompi (taitaa tyypillisesti olla ~40 matkustajapaikkaa) kuin A330-300 (tai A340-300). Ymmärtääkseni 777-200ER tosiaankin kuluttaa vähemmän/pax, jos kone saadaan täyteen. Absoluuttisesti A330-300 kyllä kuluttaanee vähemmän kuin 777-200ER. Jos reittien kysyntä on sillä tasolla, että A330-300:n koko riittää hyvin, niin silloin se lienee halvempi operoida. Jos nuo ~40 lisäpaikkaakin saataisiin myytyä, niin silloin luultavasti 777-200ER on halvempi. (Kaikki yo. on spekulointia eri paikoista hankittujen huhujen pohjalta  :-[, joten mistään en ota vastuuta).

 

B777-300:n erosta A340-600:aan tehokkuuden osalta en osaa edes spekuloida.

 

Se, missä A voittaa B:n on tuo fleet communality ja mahdollisuus käyttää lentäjiä helpohkosti eri kokoluokan A-koneissa. Tässä säästetään kyllä operointikuluissa.

 

Molemmissa koneissa on omat hyvät ja huonot puolet. Mutta lentoyhtiöt tekevät valintansa oikeiden faktojen (tai valmistajien lupausten  :P ) perusteella, ja siellä ei todellakaan tunteilla maanosa-asioilla.   

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

;D Pitäskös sun Kalevi vaikka ihan käydä täällä Suomessa välillä niin saisit tietos updeitattua.... Niitä on laseja ja laseja ihmisillä silmillä mutta tuo proosa menee jo niin väritetyksi että nauraa röhötän täällä ittekseni...samalla kun haen polvisuojuksia kun rähmällään on sillai kivampi olla ja soittelen Brysseliin että saiskos sinne tulla käymään.

 

Kyllahan mina siella (lahes) joka vuosi kaynkin. Silloin 90 -luvun lopulla tuo Brysseliin meno oli kylla jokaisen kunnanvaltuutetunkin huulilla. Sen jalkeen en ole kovin lahelta seurannut.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

 

B777-300:n erosta A340-600:aan tehokkuuden osalta en osaa edes spekuloida.

 

Se, missä A voittaa B:n on tuo fleet communality ja mahdollisuus käyttää lentäjiä helpohkosti eri kokoluokan A-koneissa. Tässä säästetään kyllä operointikuluissa.

 

Molemmissa koneissa on omat hyvät ja huonot puolet. Mutta lentoyhtiöt tekevät valintansa oikeiden faktojen (tai valmistajien lupausten  :P ) perusteella, ja siellä ei todellakaan tunteilla maanosa-asioilla.   

 

Taitaa olla niin, etta nykyisin ei pelkkaa kolmesatasta enaa ole tuotannossa, vaan puhutaan 300ER:sta, joka kylla hakkaa 346:n kaikilla mittareilla. En minakaan jaksa noita numeroita hakea, mutta niin monessa yhteydessa tuo on vakuutettu, etta lienee totta. Myyntiluvutkin sen osoittavat. 200LR:lla sama tilanne 345:n kanssa.

 

Timon kommentit muutoin aivan totta.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

- Laajarunkoisten kalustouudistuksessa Airbus pystyi tarjoamaan parhaan paketin A340-A330+A350. Boeingilla ei ollut tarjota vastaavaa. Kun Dreamliner näyttää floppaavan täysin, oli Finnairin valinta selvästi oikea.

 

Finnairilla tuskin tehdään hankinta päätöksiä mutu-tuntumalta, että "meidän on tuettava eurooppalaista". Kokonaisuus ratkaisee, ja suomen historian suurimpien teollisuusinvestointien perusteet ovat varmasti vahvalla tutkitulla pohjalla.

Juha

 

Mistas sen tiedat, etta Dreamliner floppaa taysin. Voi ollakin, mutta ei sita kukaan tieda, viela. Luultavasti kuitenkaan ei.

 

Kylla kai yhdistelma 772ER-773ER+787 olisi ollut tarjolla AY:lle. Eika olisi tarvinnut ylimaaraisia moottoreita kuljetella mukana. Eikos se Finnair ole valtioenemmistoinen omistukseltaan? Hallintoneuvosto kai on historiaa, mutta kylla siella johdossa on edelleen laheiset suhteet poliitikkoihin ja virkamiehiin. Tausta ja historia varmaan vaikuttaa. Luonnollista tietysti, kun on pienet piirit, mutta siksipa juuri. Muistellaanpa, miten Ranska arahti, kun ostettiin Hornetteja. Uhkasivat estaa Suomen EU -jasenyyden. Jo pelkastaan tuossa on syyta olla ostamatta Renaultia.  ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kylla kai yhdistelma 772ER-773ER+787 olisi ollut tarjolla AY:lle. Eika olisi tarvinnut ylimaaraisia moottoreita kuljetella mukana.

No 773ER olisi ollut kyllä auttamatta liian iso Finnairille. 772ER on siinä rajoilla, toisaalta siihen olisi voitu laittaa jonkilainen Premium Economy mukaan.

 

Luulen kyllä, että tuo fleet communality oli suuri tekijä Finnairin valinnassa. Miten suuri ero muuten A343:n moottoreilla (CFM56-5C4/P) on A32x-sarjan moottoreihin (CFM56-5)? Numerot ainakin ovat lähellä, onko tuossa paljonkin yhteistä esim. huoltojen ja varaosien kanssa?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mistas sen tiedat, etta Dreamliner floppaa taysin. Voi ollakin, mutta ei sita kukaan tieda, viela. Luultavasti kuitenkaan ei.

 

Muistellaanpa, miten Ranska arahti, kun ostettiin Hornetteja. Uhkasivat estaa Suomen EU -jasenyyden. Jo pelkastaan tuossa on syyta olla ostamatta Renaultia.  ;)

 

Tosiaan... Olin vähän huolimaton, lauseeseen sisältyi ehdollisuus. Siis Dreamliner on flopannut.

 

Ranska ärähti ja ruotsalaiset itkivät hiljaa nurkassa. Mutta oliko sillä vaikutusta? Ei. Silloinkin Suomi osti sen koneen joka sille parhaiten sopi, eli Hornetin. Väitän, että Finnairin historiassa ei ole tehty yhtään poliittista konekauppaa, ehkä joitain toisen maailmansodan aikaisia kuvioita lukuunottamatta. Finnair on valtionyhtiönä pystynyt hyvin pitämään politiikan ja konekaupat erillään.

Juha 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tosiaan... Olin vähän huolimaton, lauseeseen sisältyi ehdollisuus. Siis Dreamliner on flopannut.

 

Ranska ärähti ja ruotsalaiset itkivät hiljaa nurkassa. Mutta oliko sillä vaikutusta? Ei. Silloinkin Suomi osti sen koneen joka sille parhaiten sopi, eli Hornetin. Väitän, että Finnairin historiassa ei ole tehty yhtään poliittista konekauppaa, ehkä joitain toisen maailmansodan aikaisia kuvioita lukuunottamatta. Finnair on valtionyhtiönä pystynyt hyvin pitämään politiikan ja konekaupat erillään.

Juha 

 

Eikos se diktaattori Kekkonen kaynyt lentelemassa MD:lla tehtaan miesten kanssa. Lisaksi hallintoneuvostoa on lennatetty sinne tanne, etta poliittinen puoli olisi turvattu.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Aika hyvä väite...Klemettiseltä  :thmbup:

 

Muuten voisikin olla, että Finskin kalusto ei olisi ihan sitä tasoa, mitä se nyt on...

 

-jukka 8)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eikos se diktaattori Kekkonen kaynyt lentelemassa MD:lla tehtaan miesten kanssa. Lisaksi hallintoneuvostoa on lennatetty sinne tanne, etta poliittinen puoli olisi turvattu.

 

Minä en nyt ihan pysy mukana ajatuksissasi... Tottakai valtionyhtiöllä on hallintoneuvosto joka on poliittinen toimija. Mutta onko sinulla jotain oikeaa näyttö siitä, että halintoneuvosto olisi vaikuttanut poliittisesti konehankintoihin?

 

Diktaattori Kekkonen ehti tehdä urallaan yhtä ja toista, mutta jos tarkastellaan Kekkosen ajan MD-hankintoja:

- DC-8. Finnairilla oli aiesopimus Boeingin kanssa 707-koneista, mutta yhtiön hallitus linjasi, että jos Douglas muuttaa tarjoustaan voidaan sopimus tehdä Douglasin kanssa. Näin kävi, ja sikäli kun olen hankinnassa mukana olleen kanssa keskustellut, kyseessä ei ollut mikään poliittinen lehmänkauppa.

- DC-10 oli oikeastaan ainoa valinta kun päätettiin hankkia laaajarunkoneita. B747 oli liian suuri, ja 747SP ei sopinut Finnairille. Tristarin pitkän matkan versio (oliko -500?) oli vasta tulossa, eikä siitä lopulta tullut mitään myyntimenestystä. Airbus A300 ei sopinut Atlantin liikenteeseen mitenkään.

- DC-9-koneet saatiin edullisesti Kymppi hankinnan kylkiäisenä, mikä oli hyvä vaihtoehto Finnairille. Saatiin Tumppi-Ysit korvaamaan Convaireita hyvällä kaupalla.

- DC-9-50 alkuperäisillä moottoreilla ei ehkä ollut paras valinta, mutta jotain oli pakko hankkia Caravelle-kaluston vanhetessa. Ja koko ajan tiedossa oli DC-9-super-80-sarjan tulo, joka lopulta ratkaisi Caravellen seuraaja ongelman.

 

Mikä näistä hankinnoista on diktaattori Kekkosen junailema?

 

Luulen, että jos Finnairin konekauppoihin olisi oikeasti vaikutettu poliittisesti, meillä makaisin EFHK:n laidalla maatumassa kasa Tu-134 ja Tu-154-koneita, ja Ilmavoimat olisivat luopuneet 2000-luvulle tultaessa An-24 ja An-12-koneista...

Juha

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tosiaan... Olin vähän huolimaton, lauseeseen sisältyi ehdollisuus. Siis Dreamliner on flopannut.

 

Katsotaan nyt tuleeko siitä A350XWB:stakaan mitään...  ;)

 

Niinhän se on, että järjellä nämä asiat päätetään, eikä tunteella. Minä olisin mielelläni nähnyt 777/787-laivaston Finskin väreissä, mutta pitänee se myöntää, että Airbus oli kuitenkin järkivalinta, kun miettii firman short haul -laivastoa. Toki jos vuosia sitten olisi valittu B737(NG) A32x:n sijaan...  8)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Finnair Oyj - Lehdistötiedote

Lennot Venetsiaan alkavat perjantaina 3.4.

 

Finnair aloittaa reittilennot matkailijoiden kesäsuosikkikohteeseen Venetsiaan 3.4. Venetsiaan lennetään Airbus A320- ja Embraer-koneilla kolme kertaa viikossa, maanantaisin, perjantaisin ja sunnuntaisin 5.10. asti.

 

Venetsia on suomalaisten kestosuosikki. Venetsiasta on erittäin hyvät yhteydet jatkaa esimerkiksi autolla Veronaan, Adrianmeren lomakohteisiin, Firenzeen ja Toscanaan. Venetsian ympäristö, Veneto, on tärkeä myös liikematkustuksen kannalta. Siellä sijaitsee suuri osa Italian kenkä- ja vaatetusteollisuutta.

 

Finnair lentää Iltaliassa Venetsian lisäksi kahdesti päivässä Milanoon ja kerran päivässä Roomaan.

 

Finnair Oyj

Viestintä

3.4.2009

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Finnair Tekniikalle uusi huoltosopimus KLM:n kanssa

 

Finnair Tekniikka ja hollantilainen KLM Royal Dutch Airlines ovat jatkaneet

sopimusta MD-11-matkustajakoneiden huolloista vuodelle 2009.

 

Yhteistyö KLM:n kanssa on aloitettu vuonna 2006. Jo toista vuotta sopimus on

kattanut myös vastakauppoja, joilla Finnairin Tekniikka hankkii teknisiä

palveluita Air France-KLM -ryhmältä.

 

- Finnairilla on vankka kokemus MD-11-koneista ja on hienoa, että pystymme

hyödyntämään sitä konsernin ulkopuolisten asiakkaidemme palvelemisessa, kertoo

myyntipäällikkö Arne Ziessler Tekniikan myynti ja markkinointiyksiköstä.

 

Finnair Tekniikan noin 200 miljoonan euron liikevaihdosta yli 30 prosenttia

tulee Finnair-konsernin ulkopuolelta.

 

Finnair Oyj

Viestintä

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Turun Sanomat kertoo että:

 

Parhaillaan on nousemassa kiista siitä, mihin hotelliin koneiden miehistöt majoitetaan Tokiossa.

 

- ”Koenukkumiskomitea” hyväksyi vain yhden hotellin Tokion keskustasta, jossa miehistö voi nukkua. Se sijaitsee 80 kilometrin päässä lentokentästä. Ihmiset ajetaan ruuhkassa kaksi tuntia kaupunkiin ja haetaan seuraavana päivänä takaisin. Hienosen mukaan suurena vaarana on, että miehistö jumittuu matkalla ruuhkaan ja lennot myöhästyvät. Sen takia päätettiin, että miehistön on majoituttava lentokenttähotellissa.

 

- Viiden tähden Hiltoniin siirtoa pidetään henkilökunnan aliarvioimisena. Saa nähdä mikä kalapaliikki siitä nousee.

 

Hienonen sanoo olevansa ylpeä Finnairin työntekijöistä, mutta ei ymmärrä saavutettujen etujen jääräpäistä puolustamista ja jokaisen pienenkin muutoksen hinnoittelua.

 

Hienonen sanoo, että jokainen muutosehdotus tulee hänelle takaisin kuin Rapalan uistin kolmella koukulla. Jokaiseen koukkuun on matkalla tarttunut hintalappu.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

07.04.2009

 

Finnair Oyj Lehdistötiedote Kysynnän lasku heikensi Finnairin keskihintoja

 

Finnairin liikenne väheni maaliskuussa kahdeksan prosenttia edellisvuoden

maaliskuuhun verrattuna. Kysynnän heikentyminen laski keskihintaa

henkilökilometriltä yli 13 prosenttia ensimmäisellä vuosineljänneksellä.

Erityisesti yritysmatkustus on vähentynyt voimakkaasti.

 

- Finnairin on suhdannekuopassa oltava valmis taistelemaan asiakkaistaan ja

tässä kysyntätilanteessa se joudutaan tekemään hinnalla. Olemme reagoineet

kysynnän laskuun myös leikkaamalla kapasiteettiamme. Se tapahtuu pääosin

vähentämällä vuoroja nykyisiin kohteisiimme, Finnairin viestintäjohtaja Christer

Haglund sanoo.

 

http://www.finnairgroup.com/konserni/konserni_11_2_1.html?&Id=hex_200904070000383465.html

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Turun Sanomat kertoo että:

 

Parhaillaan on nousemassa kiista siitä, mihin hotelliin koneiden miehistöt majoitetaan Tokiossa.

 

- ”Koenukkumiskomitea” hyväksyi vain yhden hotellin Tokion keskustasta, jossa miehistö voi nukkua. Se sijaitsee 80 kilometrin päässä lentokentästä. Ihmiset ajetaan ruuhkassa kaksi tuntia kaupunkiin ja haetaan seuraavana päivänä takaisin. Hienosen mukaan suurena vaarana on, että miehistö jumittuu matkalla ruuhkaan ja lennot myöhästyvät. Sen takia päätettiin, että miehistön on majoituttava lentokenttähotellissa.

 

- Viiden tähden Hiltoniin siirtoa pidetään henkilökunnan aliarvioimisena. Saa nähdä mikä kalapaliikki siitä nousee.

 

Hienonen sanoo olevansa ylpeä Finnairin työntekijöistä, mutta ei ymmärrä saavutettujen etujen jääräpäistä puolustamista ja jokaisen pienenkin muutoksen hinnoittelua.

 

Hienonen sanoo, että jokainen muutosehdotus tulee hänelle takaisin kuin Rapalan uistin kolmella koukulla. Jokaiseen koukkuun on matkalla tarttunut hintalappu.

 

Tuota Turun Sanomien haastattelua lainaa myös Talouselämä tänään kirjoittaessaan otsikolla  Hienosen huuli lentää, koneet eivät .

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuota Turun Sanomien haastattelua lainaa myös Talouselämä tänään kirjoittaessaan otsikolla  Hienosen huuli lentää, koneet eivät .

 

 

 

Kyllä tätä retoriikkaa ja yhtiön sisäisten asioiden jatkuvaa julkista vatvomista ei voi kuin ihmetellä.

 

En voi kertakaikkiaan käsittää miten asiakkaan mielikuva siitä, että Finnairilla on poispilattua, ylipalkattua, laiskaa ja helve**n itsekästä sakkia töissä houkuttelisi ketään käyttämään yhtiön palveluita. 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tässä vielä lainaus Koskenniemen kommenteista MTV3:n sivuilta. Osoittaa typerää itsekkyyttä ja näköalattomuutta erityisesti tällaisina aikoina, mutta myös muulloinkin... Onkohan kansanedustajien lisäksi ketään yhtä poispilattua ryhmää: :thmbdn:

 

Matkustamohenkilökunnan edustaja raivoissaan

 

Lentoemäntiä ja stuertteja edustava SLSY on raivoissaan siitä, että Finnair on tehnyt päätöksen hotellin vaihtamisesta yksipuolisesti. Yhdistyksen mukaan työehtosopimuksessa on sovittu, minkälaisessa hotellissa matkoilla yövytään.

 

- Ollaan sovittu työnantajien kanssa, että lyhyillä öillä esimerkiksi Euroopassa voidaan yöpyä lentoaseman läheisyydessä. Mutta jos on pidemmällä, niin Finnair on allekirjoittamallaan sopimuksella suostunut, että silloin yövytään kohdekaupungin keskustassa tai vastaavalla alueella, SLSY:n puheenjohtaja Mauri Koskenniemi kertoo.

 

Koskenniemi painottaa, että kyse on sopimuksen rikkomisesta. Sopimuksessa on määritelty, että hotellissa tulee saada nukuttua yö ilman meluhaittoja ja että hotellin tulee olla turvallinen.

 

- Aivan toinen asia on se, että mihin lopputulokseen olisi päästy neuvotteluteitse. Mutta että asioista ei neuvotella, vaan ensin rikotaan sopimusta ja sitten ihmetellään, että voitaisiinko olla yhtä mieltä. Ja hotellisopimus on tällöin jo tehty uuden hotellin kanssa, Koskenniemi ihmettelee.

 

Koskenniemi kertoo, että huhtikuun 20. päivä neuvotellaan muun muassa tästä hotelliasiasta Finnairin kanssa. Hän ei kuitenkaan ota kantaa siihen, muuttuuko tehty hotellipäätös neuvotteluissa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kieltämättä Finnair on ollut viime ajat medioissa vain kielteisten uutisten ansiosta.

Ja kieltämättä alkavat omat tunnelmat olla sitä luokkaa, että saattaisi olla paikallaan alkaa kerätä sitä Hansan kultakorttia takaisin taskuun.

 

Siis että nämä n. 20000 euroa kuussa (+ päivärahat ja muut korvaukset) ansaitsevat laajarunkoisten lentäjät kehtaavat valittaa siitä, etteivät pääse firman kyydillä Ropponkiin bailaamaan.

Hiltonin viiden tähden lentokenttähotelli on sekin varsin kallis vaihtoehto miehistön yöpymistarkoituksiin. Hienonen voisi laittaa CFO:nsa hommiin ja katselemaan, että missä muualla siellä kulurakenteissa on samanlaista löysää. Rauhallisiin yöuniin ei tarvita viiden tähden hotellia. Erityisesti näin Japanin kaltaisissa maissa, joissa vielä ymmärretään, mitä laatu on.

 

Mutta että aikamoisiksi lellikersoiksi ovat nämä Finnairin lentäjät osoittautuneet :thmbdn:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

http://www.iltalehti.fi/uutiset/200904079375930_uu.shtml Iltalehden uutisessa on unohdettu kabiinihenkilökunta jo kokonaan, ja puhutaan enää lentäjistä...

 

Aivan loistavaa peliä Finnairilta  :thmbup: Kun blogijohtaminen sakkasi, siirrytään puukkoa selkään-johtamiseen. Miten tällainen uutinen pääsikin lipsahtamaan julkisuuteen juuri silloin kun lentäjien neuvottelut ovat jälleen tapaamisen jälkeen jäissä. Ja juuri samoina päivinä kun lentäjien liiton päättävät elimet kokoontuvat puimaan neuvottelutilannetta...  ::)

Juha

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
Vieras
Tämä aihe on nyt suljettu uusilta viesteiltä.