Mikko Sokero

Lentoyhtiöuutisia - Finnair

4 899 viestiä aiheessa

Kieltämättä Finnair on ollut viime ajat medioissa vain kielteisten uutisten ansiosta.

Ja kieltämättä alkavat omat tunnelmat olla sitä luokkaa, että saattaisi olla paikallaan alkaa kerätä sitä Hansan kultakorttia takaisin taskuun.

 

Siis että nämä n. 20000 euroa kuussa (+ päivärahat ja muut korvaukset) ansaitsevat laajarunkoisten lentäjät kehtaavat valittaa siitä, etteivät pääse firman kyydillä Ropponkiin bailaamaan.

Hiltonin viiden tähden lentokenttähotelli on sekin varsin kallis vaihtoehto miehistön yöpymistarkoituksiin. Hienonen voisi laittaa CFO:nsa hommiin ja katselemaan, että missä muualla siellä kulurakenteissa on samanlaista löysää. Rauhallisiin yöuniin ei tarvita viiden tähden hotellia. Erityisesti näin Japanin kaltaisissa maissa, joissa vielä ymmärretään, mitä laatu on.

 

Mutta että aikamoisiksi lellikersoiksi ovat nämä Finnairin lentäjät osoittautuneet :thmbdn:

 

Ylläolevan Koskenniemen lausunnon mukaan tämä kohuhan ei koske vain lentäjiä, vaan sinne Roppongiin haluavat myös lentoemännät ja stuertit.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hei

Hold your horses!

Mauri Koskenniemi on Suomen Lentoemäntä- ja Stuerttiyhdistyksen puheenjohtaja, ei pilottien.

Muuten kyllä yhtiön mielestäni pitää noudattaa tehtyja sopimuksia. Vuosikymmeniä on käytäntö ollut, että työntekijät yhdessä työnantajan kanssa etsivät esim hotellin ja tekevät sopimukset . Hienosen aikana on käytäntö muuttunut, Hienonen päättää ja muut kärsivät. On muuten aika kummallista ,että yhtiön toimitusjohtaja omissa blogeissaan sättii henkilökuntaansa. (Ei tosin ihan ole vielä päässyt samalle asteelle, kuin Ryanairin pääjohtaja, joka TV:ssä sanoi "I hate my pilots"!!!!)

Tokion Naritan kenttä on keskellä ei mitään, sieltä on 90 km Tokioon, ja kentällä on äärimmäisen tylsää oleskella edes muutama päivä. Kyllä sieltä pitää pois päästä.

Täytyy vain ihmetellä tälläkin palstalla sitä suomalaisen kateuden määrää!

Ajatelkaa, että myös siitä mainitusta 20.000 euron palkasta menee veroa aika paljon. (Tässä tuli vain mieleen Mikael Lilius. Yhdessäkään lehtijtutssa ei ole mainittu sitä, että valtio saa hänen tuloistaan verotuloina 20 milj.!)

Nimimerkki 50 vuotta lentämisestä nauttinut, siitä 36 liikennelentäjänä.

Asi

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kieltämättä Finnair on ollut viime ajat medioissa vain kielteisten uutisten ansiosta.

Ja kieltämättä alkavat omat tunnelmat olla sitä luokkaa, että saattaisi olla paikallaan alkaa kerätä sitä Hansan kultakorttia takaisin taskuun.

 

Tarkoitatko Lufthansaa?

Joo ei ne saksan veljet missään hostellissa myöskään yövy, ja taitavat tienata enemmän kuin Finnairin miehistö. Ainakin nettona, johtuen veropuolesta.

Että näin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Omana neuvona antaisin jokaiselle reissutöitä tekevälle ja varsinkin aloittelevalle, että asumisen tasolla on suuri merkitys viimeistään siinä vaiheessa kun kotoa ollaan pois yli 60 vrk:ta vuodessa. Kun tasoa aletaan tiputtamaan väliaikaisesti niin tuppaa olemaan pysyvä käytäntö.

 

Tämä ei tarkoita sitä etteikö tasosta voisi joustaa vaikka jos firma on menossa nurin, mutta periaatteessa taso pitää olla korkea. Työn vuoksi matkustaminen ei kuitenkaan ole vapaaehtoista vaan osa toimenkuvaa ja jo pakollinen poissaolo pitää huomioida sekä palkassa ja järjestelyissä.

 

Ja jos Finnairin pilotien liksat ja loistohotellit nyppii niin voisinpa veikata ettei Lufthansan pilotitkaan ihan pienipalkkaista porukkaa ole. Eivätkä taida asustaa retkeilymajoissa tai koinsyömissä turistimotelleissa kohdekaupungeissa. Saksahan ei nyt varsinaisesti muutenkaan ole tunnettu monen ihannoimista 'vapaista ja joustavista' työmarkkinoista...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 ??? 8)

Narita on tosiaankin kaukana Tokion kaupungista ja matka-aikakin sen myötä siis melko pitkä

 

Sorry, nyt vaan ystäväni pilotit, purserit ja muu poppoo, mutta eikös se matka sieltä Naritasta Helsinkiin ole melkoisen pitkä - tarkoitan siis, että eikös e ole vaan mukavampaa, että ollaan valmiiksi siellä lentokentällä, niin matkasta ei tule vieläkin pidempi  :)

 

Eikös nämä teidän käväisynne siellä Tokiossa olekin työmatkoja - ja kuten niin usein kuulee keskusteltavan, myös se riittäävä lepoaika tuntuu olevan sinne työehtosopimuksiin kirjattuna ja siitä usein käydään tätä "viimeistä vääntöä". Siellä kääntyessä siis se aika on lähinnä määritelty sen tarvittavan lepoajan mukaan. Miksi ihmeessä sitä sitten täytyisi siellä kaukana kaupungin keskustassa saada levätä?

 

Olen itse nukkunut muutamallakin japanilaisella lentokentällä hotellissa - Naritassakin usemman kerran - eikä se melu näillä nykyaikaisilla lentoasemilla yöunta mitenkään häiritse - kyllä ne eristykset ovat sen verran hyvät.

 

Kuullostaa siis varsin järkeen käyvältä ja myöskin miehistön edun mukaiselta, että ollaan se lepoaika siellä työpaikan läheisyydessä. Kyllä sitä sitten on maailmalla niitäkin kohteita (myös AY:llä) joissa kerkiää kaupungillekin pyörähtämään ennen kotiin päin lentämistä.  :) :) :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Turun Sanomat kertoo että:

 

Parhaillaan on nousemassa kiista siitä, mihin hotelliin koneiden miehistöt majoitetaan Tokiossa.

 

- ”Koenukkumiskomitea” hyväksyi vain yhden hotellin Tokion keskustasta, jossa miehistö voi nukkua. Se sijaitsee 80 kilometrin päässä lentokentästä. Ihmiset ajetaan ruuhkassa kaksi tuntia kaupunkiin ja haetaan seuraavana päivänä takaisin. Hienosen mukaan suurena vaarana on, että miehistö jumittuu matkalla ruuhkaan ja lennot myöhästyvät. Sen takia päätettiin, että miehistön on majoituttava lentokenttähotellissa.

 

- Viiden tähden Hiltoniin siirtoa pidetään henkilökunnan aliarvioimisena.

 

 

Suosittelen lämpimästi ratkaisuksi Hotel Metropolitan Marunouchia Tokion päärautatieaseman vieressä. Kyseessä on parhaimpia hotelleja, joissa olen koskaan yöpynyt. Lisäksi lentokenttäkuljetus on hoidettavissa varmasti Narita Expressillä, jolla matka-aika tasan tunti ja vieläpä ympäristöystävällisesti... Matka hotellista rautatieasemalle onnistuu yhdystunnelia pitkin kuivana kelillä kuin kelillä.

 

Mikäli jutussa mainittu Hilton on Naritan lentokenttähotelli, niin sinne en ole minäkään palaamassa yhden kokemuksen perusteella. Vaikka lentoliikenne Naritalla vaimeni yön ajaksi, niin kuljetuksen kestäminen 20-30 minuuttia ja muutenkin hotellin palvelun taso oli kaukana viidestä tähdestä...

 

Suosittelen Metropolitan Maronouchia myös muille Japanin matkaajille. Etenkin JR RailPass matkustajille, jotka saa huoneesta alennustakin ja rautatieharrastajille, jotka saa huippunäkymät yli 30 kerroksesta suoraan Tokion pääasemalle. Shinkanseneja tulee ja menee, eikä kelloa tarvitse huoneessa - ajan tietää junien saapumisten ja lähtöjen perusteella.

 

http://www.jrhotelgroup.com/eng/hotel/eng155.htm

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Se vaan taitaa olla niin, että kun on liitot päässeet hyvät klausuulit kirjaamaan sopimuksiin, niin voi olla todella vaikeaa saada niitä sieltä pois.

 

Ihan toisella alalla, teollisuudessa on ainakin ollut sopimuksia, joissa kaikenlainen työn kuvan muuttuminen on aina ollut erikseen korvattavaa. Niinpä kun siihen koneen ohjauspulpettiin on tullut yksi nappi lisää, niin siitä korvauksena muutama kymmenen senttiä tuntipalkkaan korvaukseksi "muutoksesta". Ja sitten kun se nappi lähtee pulpetista pois, niin taas korvausta koska työ jälleen muuttui oleellisesti. Näppäriä poikia (ja tyttöjä) nämä neuvottelijat.

 

Kyllä yleensä viiteen tähteen reitatut hotellit alkaa olla sellaista nipin napin siedettävää tasoa, että jos se ei riitä lakisääteiseen lepoon, niin sitten voi olla syytä tarkastella muutenkin työntekijän motivaatiota. Ja onko muka kaupungin keskustassa asuminen jotenkin rauhallisempaa?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Pitäisikö nämä työehtosopimusneuvottelu-uutiset pitää siellä omassa lokerossaan kun sellainen kerran on... Juu kyllä kuulostaa kamalalta tuo hotellin vaihto, koettakaa nyt jotenkin selviytyä ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Suosittelen lämpimästi ratkaisuksi Hotel Metropolitan Marunouchia Tokion päärautatieaseman vieressä. Kyseessä on parhaimpia hotelleja, joissa olen koskaan yöpynyt. Lisäksi lentokenttäkuljetus on hoidettavissa varmasti Narita Expressillä, jolla matka-aika tasan tunti ja vieläpä ympäristöystävällisesti... Matka hotellista rautatieasemalle onnistuu yhdystunnelia pitkin kuivana kelillä kuin kelillä.

 

Mikäli jutussa mainittu Hilton on Naritan lentokenttähotelli, niin sinne en ole minäkään palaamassa yhden kokemuksen perusteella. Vaikka lentoliikenne Naritalla vaimeni yön ajaksi, niin kuljetuksen kestäminen 20-30 minuuttia ja muutenkin hotellin palvelun taso oli kaukana viidestä tähdestä...

 

Suosittelen Metropolitan Maronouchia myös muille Japanin matkaajille. Etenkin JR RailPass matkustajille, jotka saa huoneesta alennustakin ja rautatieharrastajille, jotka saa huippunäkymät yli 30 kerroksesta suoraan Tokion pääasemalle. Shinkanseneja tulee ja menee, eikä kelloa tarvitse huoneessa - ajan tietää junien saapumisten ja lähtöjen perusteella.

 

http://www.jrhotelgroup.com/eng/hotel/eng155.htm

 

Asun nykyisin Ginzassa Hotel Mercuressa. Sijainti ja hinta ovat erinomaiset, mutta huoneet pienenpuoleiset japanilaiseen tyyliin. Yleensä koko Japanin reissun tylsin osuus on juuri tuo bussimatka Naritan ja Tokion välillä.

 

Lentokenttä-Hiltonien käytöstä tuli mieleen sen verran, että ainakin China Airlinesin ja Emiratesin miehistölle kelpaa Fiumicinon Hilton Roomassa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eikös noiden kaukokohteiden välipäivien tarkoitus ole levätä pitkän lennon jälkeen ennen pitkää lentoa takaisin suomeen? Itse aikaisemmin reissuhommia tehneenä tykkäsin ottaa ennen pitkää lentoa kotiin hotellin kentältä tai sen läheisyydestä ihan siitä syystä etten halunnut lisätä matka-aikaa ruuhkissa istumisella. Luulisi että lentohenkilökunta arvostaa myös tällaista mahdollisuutta, koska vuosien saatossa kohde kuin kohde on läpi koluttu.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Henkilökohtainen mielipiteeni on jo pitemmän aikaa ollut, että hra Hienonen on erittäin väärä mies olemaan yhtiön johdossa, ja hänelle pitäisi antaa kenkää.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Henkilökohtainen mielipiteeni on jo pitemmän aikaa ollut, että hra Hienonen on erittäin väärä mies olemaan yhtiön johdossa, ja hänelle pitäisi antaa kenkää.

 

Jaahas  ;D

 

Minusta taas kuulostaa siltä, että halpayhtiöiden myötä näiden vanhojen lentoyhtiöiden kaikki omituiset ja yleensä liian kalliit henkilökuntaetuudet ja käytännöt alkavat yksinkertaisesti näyttämään siltä mitä ovat. Eli liian kalliilta ylläpidettäviksi.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jotta tähän keskusteluun saisi edes jonkun järjen, ja että voisi muodostaa oman mielipiteen, niin kertoisiko joku, montako yötä Finnairin lentäjät lepäävät Tokiossa ennen paluulentoa?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jotta tähän keskusteluun saisi edes jonkun järjen, ja että voisi muodostaa oman mielipiteen, niin kertoisiko joku, montako yötä Finnairin lentäjät lepäävät Tokiossa ennen paluulentoa?

 

Taitavat olla nykyehdoilla yhden yön.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Yhden yon! Itsekin aikoinaan paljon Tokiossa kayneena sanoisin, ettei yhden yon takia todellakaan kannata kaupunkiin saakka raahautua. Tuo siirtyma kun todellakin on melko rasittava. Siis 24 tuntia miinus siirtymiset ja lennon valmistelu. Paljonko sita seiniintuijotteluaikaa sitten oikeasti jaa?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Taitavat olla nykyehdoilla yhden yön.

 

Taloussanomat

 

Nykyisin esimerkiksi Tokion lennoilla Finnairin lentomiehistöön kuuluu talviaikaan kolme jäsentä ja kesäisin kaksi jäsentä. Perillä oleva yöpymisaika vaihtelee Finnairin paluulennoista riippuen yhdestä kahteen yöhön.

 

– Tokioon on suunnitteilla päivittäiset lennot, ja perillä oloaika on jäämässä yhteen yöhön. Meillä kaukolentoja tehdään entistä enemmän, niitä on nykyisin noin viisi kuukaudessa. Pitkille lennoille pitää saada myös pitkiä lepoaikoja, Puttonen vaatii.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Minusta taas kuulostaa siltä, että halpayhtiöiden myötä näiden vanhojen lentoyhtiöiden kaikki omituiset ja yleensä liian kalliit henkilökuntaetuudet ja käytännöt alkavat yksinkertaisesti näyttämään siltä mitä ovat. Eli liian kalliilta ylläpidettäviksi.

 

Varmaan monen muunkin ihmisen samansuuntainen mielikuva vahvistuu kun julkisuudessa jatkuvasti kelaillaan pitääkö jo valmiiksi ylipalkatulla, poispilatulla, vasemmistolaishenkisellä ja kansallisomaisuuden arvoa rapauttavalla lentomiehistöllä olla bakkanaalit Roppongilla vai olisiko oikein asua motellissa kiitoradan ja moottoritien välissä koti, uskonto ja isänmaa mielessä. Kun media-aika on tämän tasoisten asioiden tiimoilla niin asiakaspalvelua suorittavien henkilöiden tekeminen vaan monimutkaistuu ja vaikeutuu turhaan - ja asiakaspalvelu huononee, tai mielikuva asiakaspalvelusta huononee vaikka suoraa välitöntä syytä siihen ei olisikaan.

 

Jos Finnair saisi saman media-ajan ja huomioarvon palvelu-uudistuksille, järkevästi hinnoitelluille lipuille, hyvälle kanta-asiakasjärjestelmälle, uusien koneiden myötä nousseelle matkustusmukavuudelle ja noin 100 muulle positiiviselle, tehtävissä olevalle, asialle niin voisi pahimmillaan käydä niin ettei menestystä estäisi enää mikään?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jo on jutut, että työnantajan pitää työntekijän vapaa-aikakin saada virikkeelliseksi ja maksaa siitä. Lomamatkat on lomamatkoja ja työmatkat on työmatkoja.

 

Mitähän vielä edellytetään työnantajan tekevän...vain taivas tuntuu olevan rajana näissä vaatimuksissa.

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Henkilökohtainen mielipiteeni on jo pitemmän aikaa ollut, että hra Hienonen on erittäin väärä mies olemaan yhtiön johdossa, ja hänelle pitäisi antaa kenkää.

 

Hienonen tuo loistavasti yleisöllekin tietoon millaisessa suojellussa taloudessa ja miten vanhanaikaisessa valtionlafka-maailmassa Finnairissa eletään vuonna 2009, millaista "paskamahaa" joudutaan kantamaan päällä vuodesta toiseen ja miten Kekkosen ajoista alkaen on työntekijäpuoli saanut työnantajan syömään kädestään. Ja joutuu vieläkin syömään.

 

Koko Finnair pitäisi purkaa ja rakentaa uudestaan. Ja jonkun muun toimesta kun Suomen valtion.

Kekkosenaikaisilla eduilla ja ajatusmaailmalla ei tee mitään tänäpäivänä.

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Itse luulen, että hra Hienonen on hyvä mies tekemään bisnestä ja pitämään taloudellisesti Finnair plussalla, mutta henkilöstöjohtamisessa näyttää olevan pahoja ongelmia. Ja luulen, että varmasti huono henkilöstöjohtaminen myös saa työntekijät yhteistyöhaluttomammiksi = mikä ei ole firmalle kokonaisuudelle hyväksi.

 

Eli summa summarum, jos olet kiltimpi työntekijöille ja paremmissa väleissä, niin varmastikin myös työntekijöiden vaatimukset eivät olisi niin kovia. Mutta nyt mennään nykyisillä pelimerkeillä ja lakkouhkia aika jatkuvasti.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Koko Finnair pitäisi purkaa ja rakentaa uudestaan. Ja jonkun muun toimesta kun Suomen valtion.

Kekkosenaikaisilla eduilla ja ajatusmaailmalla ei tee mitään tänäpäivänä.

 

 

 

Ihan mielenkiinnosta... minkälaisia tulisi mielestäsi nykyajan Finnairin työntekijöiden etujen ja ajatusmaailmojen oltava?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

70-luvulta alkaen kerätyt saavutetut edut ovat niin kova sana, että niistä ei voi tinkiä näköjään missään olosuhteissa. Muutos ja sopeutuminen tähän maailmaan näyttää finnairilaisilla olevan todella vaikeaa. Eletty valtion siipien alla ja suojeluksessa liian kauan ja nyt kun kova maailma näyttää kovat kasvonsa, niin pitäisi sopeutua ja unohtaa Kekkonen ja Stalin.

 

Siksi koko lafka pitäisi purkaa ja sopimukset rakentaa 2010-luvun tilanteen mukaan maailmaan jossa kilpaillaan turkkilaisten, emiraattien, kiinalaisten, ym kanssa samalla viivalla. Kaikki vanhakantainen 70-luvun ajattelu romukoppaan.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hienonen tuo loistavasti yleisöllekin tietoon millaisessa suojellussa taloudessa ja miten vanhanaikaisessa valtionlafka-maailmassa Finnairissa eletään vuonna 2009, millaista "paskamahaa" joudutaan kantamaan päällä vuodesta toiseen ja miten Kekkosen ajoista alkaen on työntekijäpuoli saanut työnantajan syömään kädestään. Ja joutuu vieläkin syömään.

 

Koko Finnair pitäisi purkaa ja rakentaa uudestaan. Ja jonkun muun toimesta kun Suomen valtion.

Kekkosenaikaisilla eduilla ja ajatusmaailmalla ei tee mitään tänäpäivänä.

 

 

 

Eipä taida olla oikeen realistista.

 

Valitettavasti veikkaan, että Finnairin ongelma ei loppuviimeksi ole liian kalliit työntekijät vaan yksinkertaisesti liian halvat lippujen hinnat joilla matkustajat saadaan kulkemaan Helsingin kautta. Isoilla kilpailijoilla huomattavasti suurempi määrä orgaanista asiakasmassaa jota Suomessa ei kertakaikkiaan ole ja tällöin huomattava määrä paikoista myydään oleellisesti paremmalla hinnalla. 

 

Myöskään yhtiön sinänsä suhteellisen laadukasta tuotetta ei jostakin syystä ole yritetty erilaistaa millään lailla joten yhtiö on hankalassa raossa piinkovilla markkinoilla. Ja taantumassa kun matkustajien määrä vähenee niin ongelmat vaan kärjistyy kun hinnat valmiiksi jo pohjalla.

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Siksi koko lafka pitäisi purkaa ja sopimukset rakentaa 2010-luvun tilanteen mukaan maailmaan jossa kilpaillaan turkkilaisten, emiraattien, kiinalaisten, ym kanssa samalla viivalla. Kaikki vanhakantainen 70-luvun ajattelu romukoppaan.

 

 

Halpamyyntikisa noiden kanssa ei voi päättyä hyvin oikeen mitenkään vai voiko?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
Vieras
Tämä aihe on nyt suljettu uusilta viesteiltä.