Mikko Sokero

Lentoyhtiöuutisia - Finnair

4 899 viestiä aiheessa

70-luvulta alkaen kerätyt saavutetut edut ovat niin kova sana, että niistä ei voi tinkiä näköjään missään olosuhteissa. Muutos ja sopeutuminen tähän maailmaan näyttää finnairilaisilla olevan todella vaikeaa. Eletty valtion siipien alla ja suojeluksessa liian kauan ja nyt kun kova maailma näyttää kovat kasvonsa, niin pitäisi sopeutua ja unohtaa Kekkonen ja Stalin.

 

Siksi koko lafka pitäisi purkaa ja sopimukset rakentaa 2010-luvun tilanteen mukaan maailmaan jossa kilpaillaan turkkilaisten, emiraattien, kiinalaisten, ym kanssa samalla viivalla. Kaikki vanhakantainen 70-luvun ajattelu romukoppaan.

 

 

Allekirjoitan täysin.   Ja siksi hikistä urakkaa pukkaa Hienosella.   :thmbdn:

 

Luulin jo että Finnairin rapautuva maine "kotimaisena kuljetuksen kiintotähtenä" olisi osaltaan aina piällysmiehen syytä, mutta nyt on pakko sanoa että johan menevät henkilöstön vaatimukset koviksi.  Vai että pitäisi Tokiossa päästä keskustaan (jossa varmasti katumelua) hotelliin lepäämään koska lentokenttähotellissa ei ole "virikkeitä"?  Voi kissan viikset, TYÖmatkalla ei tarkoitus olekaan olla virikkeitä vaan LEPOA! Jos niitä keskustan virikkeitä ehdoin tahdoin haluaa, niin taksilla pääsee (ja junalla).  Luulisi 11 k€ keskiliksaa ansaitsevalla lentäjällä olevan kitisemättä varaa maksaa taksikin virikkeellisille mestoille, jos sellaista haluaa.

 

Tässä taloudellisessa tilanteessa, joka ei ole pelkästään nykylaman aikaansaama, vaan johtaa juurensa IT-kuplaan vuosituhannen vaihteesta jatkettuna nk. 911-ilmiöllä lentoliikenteessä, kenelläkään ilmailualalla ei pitäisi olla varaa kukkoiluun. Lentoyhtiöillä ei yksinkertaisesti ole varaa yhtään leikkiä millään Rapalan uistimilla ja koukkuihin takertuneilla hintalapuilla.  Luulisi siis jo näistä taisteluista ymmärtävän että jos "saavutetuista eduista ei voida luopua, ne saattavat hävitä kokonaan" - työnantajan konkurssi kun kummasti sattuu duunarinkin valtimoon.

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Valitettavasti veikkaan, että Finnairin ongelma ei loppuviimeksi ole liian kalliit työntekijät vaan yksinkertaisesti liian halvat lippujen hinnat joilla matkustajat saadaan kulkemaan Helsingin kautta.

 

 

En ole ihan varma nykytilanteesta, mutta muutama vuosi sitten sai ainakin Singaporesta ostetulla m/p lipulla EFHKlle sai "kaupanpäälle" ilmaiset m/p lennot mihin tahansa Euroopan kohteeseen. Eikä lentoa suinkaan tarvinnut käyttää suorana jatkolentona vaan sen pystyi lentämään itse valitsemaan ajankohtana.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Siksi koko lafka pitäisi purkaa ja sopimukset rakentaa 2010-luvun tilanteen mukaan maailmaan jossa kilpaillaan turkkilaisten, emiraattien, kiinalaisten, ym kanssa samalla viivalla. Kaikki vanhakantainen 70-luvun ajattelu romukoppaan.

 

Kertoisitko Ilkka (sinulla kun tuota tositietoa tuntuu löytyvän) meille kaikille kuinka paljon huonompiin työehtoihin meidän Aasiassa, Emiraateissa ja Kiinassa työtätekevien pitää tyytyä? Voisitko myös laittaa pientä esimerkkiä siitä kuinka paljon matalampaan elintasoon minun on tyytyminen, Finskin pilotteihin verrattuna? Ihan sellainen suuntaa antava, asiatietoihin perustuva vertailu käteenjäävästä tulosta, luontaiseduista ja palkan ostovoimasta riittää, muutenhan joku voi kuvitella että harrastat täällä pelkkää suunsoittoa...

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Olen yhtä utelias Jukan kanssa kuulemaan hieman faktatietoutta. Ilmeisesti on aika yleinen harhaluulo, että maailmalla ammattinsa osaavat lentäjät työskentelevät nälkäpalkalla.

 

Seppo

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Etenkin vertailukelpoisia palkkatietoja on vahan hankala loytaa netista, mutta seuraavia osui silmiin:

 

10-yo Captain

 

Emirates  $10,240/mo

Cathay      $17,400/mo

Delta        $14,000/mo (B777) $143-198/h riippuen konetyypista + $5.20/h international -lisa

Alitalia      $8,900/mo  (kaikkien lentajien keskipalkka?)

 

Noita varmaan loytyisi lisaa ajan kanssa kaivellessa.

 

Paljonko siis Finnairilla saa laajarunkoisen (10 vuotta) kapteeni? $26,000/kuukausi, kuten jossain sanottiin (Hienosen sanoneen?)?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kertoisitko Ilkka (sinulla kun tuota tositietoa tuntuu löytyvän) meille kaikille kuinka paljon huonompiin työehtoihin meidän Aasiassa, Emiraateissa ja Kiinassa työtätekevien pitää tyytyä? Voisitko myös laittaa pientä esimerkkiä siitä kuinka paljon matalampaan elintasoon minun on tyytyminen, Finskin pilotteihin verrattuna? Ihan sellainen suuntaa antava, asiatietoihin perustuva vertailu käteenjäävästä tulosta, luontaiseduista ja palkan ostovoimasta riittää, muutenhan joku voi kuvitella että harrastat täällä pelkkää suunsoittoa...

 

Kertoisitko sinä ensin missä vaiheessa olen soittanut suuta jonkun palkoista? Ammatimies tienaa ammattimihen liksan, oli se Lilius tai oli se Finnairin pilotti.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Pari lisaa:

 

Air Lingus    $7,200/mo (ylaraja)

Ryanair        $7,600/mo (ylaraja)

 

Ulkomaisten (ainakin amerikkalaisten) osalta taytyy myos muistaa, etta pilotit maksavat koulutuksensa ja tyyppihyvaksyntansa itse. Pitka penni.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Pari lisaa:

 

Air Lingus    $7,200/mo (ylaraja)

Ryanair        $7,600/mo (ylaraja)

 

Ulkomaisten (ainakin amerikkalaisten) osalta taytyy myos muistaa, etta pilotit maksavat koulutuksensa ja tyyppihyvaksyntansa itse. Pitka penni.

 

Hei,

 

Aika erikoisia lukuja. Täältä voi lueskella suht luotettavia palkkalukuja:

 

http://www.pilotjobsnetwork.com

 

Esim. Aer Lingus CDR 120 000 - 206 000 euroa vuodessa plus tuntilisät jos yli 570 tuntia vuodessa.

 

t. Ole

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Etenkin vertailukelpoisia palkkatietoja on vahan hankala loytaa netista, mutta seuraavia osui silmiin:

 

10-yo Captain

 

Emirates   $10,240/mo

Cathay      $17,400/mo

Delta         $14,000/mo (B777) $143-198/h riippuen konetyypista + $5.20/h international -lisa

Alitalia       $8,900/mo   (kaikkien lentajien keskipalkka?)

 

Noita varmaan loytyisi lisaa ajan kanssa kaivellessa.

 

Paljonko siis Finnairilla saa laajarunkoisen (10 vuotta) kapteeni? $26,000/kuukausi, kuten jossain sanottiin (Hienosen sanoneen?)?

Tostahan nopeesti laskee niin finskin kipparille jää se $13000/kuukausi käteen kun taas Cathayn pilotin vero% on varmaan lähes olematon Hongkongin veroparatiisissa. Joten käteenkin jää jo saman verran.

 

Puhumattakaan sitten elämiseen kuluvista kustannuksista Hongkong vrt. Suomi. Nopeasti käy niin, että lentäjät kiittää ja kumartaa ja lähtevät tienaamaan paremmin ulkomaille? Eli kyllä mielestäni Finnairin pitää maksaa kunnon palkkoja, jos haluaa pitää kokeneet pilottinsa rivistössä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hei,

 

Aika erikoisia lukuja. Täältä voi lueskella suht luotettavia palkkalukuja:

 

http://www.pilotjobsnetwork.com

 

Esim. Aer Lingus CDR 120 000 - 206 000 euroa vuodessa plus tuntilisät jos yli 570 tuntia vuodessa.

 

t. Ole

 

 

 

Sorry, tuo Lingusin tieto liittyikin uutiseen, jossa kerrottiin yhtion tahtaavan suunnilleen tuohon Ryanin palkkatasoon. Yhtion tilahan lienee melko sekava, joten Air Lingusin palkkatiedolla ei ole kovin paljon valia.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Nopealla vilkaisulla liksat Finnairilla suunnilleen samalla tasolla kun pääkilpailijoilla?

 

Jos yo lähde on luotettava (en epäile...) niin entistä enemmän ihmetyttää miksi Tokion hotelleista kannattaa näyttävästi keskustella median välityksellä eikä pistää sitä monikoukkuista Rapalaa järveen, kehittää uusia elämyksellisiä palveluita ja haalia maksavia asiakkaita kyytiin niin kuin pieni ja joustava yhtiö vain parhaimmillaan vaan voisi. Sitä ei estä edes mikään Kekkosen aikainen järjestely...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Huoh! Olispa muillakin suomalaisilla aloilla samanlaiset liksat kuin euroopassa tai maailmalla  :(

 

Tai edes ostovoima. Suomi, tuo Euroopan rupusakki ostovoiman suhteen. Verottaja vie ostovoiman veroina joilla pitäisi saada jotain muuta kun leikkauksia ja karsimisia mutta silti jotkut jaksaa jankuttaa samaa paskaa erinomaisesta hyvinvointivaltiosta.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eipä taida olla oikeen realistista.

 

Valitettavasti veikkaan, että Finnairin ongelma ei loppuviimeksi ole liian kalliit työntekijät vaan yksinkertaisesti liian halvat lippujen hinnat joilla matkustajat saadaan kulkemaan Helsingin kautta. Isoilla kilpailijoilla huomattavasti suurempi määrä orgaanista asiakasmassaa jota Suomessa ei kertakaikkiaan ole ja tällöin huomattava määrä paikoista myydään oleellisesti paremmalla hinnalla. 

 

Myöskään yhtiön sinänsä suhteellisen laadukasta tuotetta ei jostakin syystä ole yritetty erilaistaa millään lailla joten yhtiö on hankalassa raossa piinkovilla markkinoilla. Ja taantumassa kun matkustajien määrä vähenee niin ongelmat vaan kärjistyy kun hinnat valmiiksi jo pohjalla.

 

Nopealla vilkaisulla liksat Finnairilla suunnilleen samalla tasolla kun pääkilpailijoilla?

 

Jos yo lähde on luotettava (en epäile...) niin entistä enemmän ihmetyttää miksi Tokion hotelleista kannattaa näyttävästi keskustella median välityksellä eikä pistää sitä monikoukkuista Rapalaa järveen, kehittää uusia elämyksellisiä palveluita ja haalia maksavia asiakkaita kyytiin niin kuin pieni ja joustava yhtiö vain parhaimmillaan vaan voisi. Sitä ei estä edes mikään Kekkosen aikainen järjestely...

 

 

Jos sinulla on hyviä ideoita, jolla Finnair saisi lipunhintoja nostettua, niin Finnairin johtoryhmässä oltaisiin varmaan kiinnostuneita kuulemaan ideoista maksua vastaan... Nykyisessä taloustilanteessa hintojen nostaminen tarjoamalle jotain elämyksellisiä lisäpalveluja tuntuu aika mahdottomalta, kun kaikki firmat karsivat matkustusbudjettia. Markkinointimiesten on aika hankala siinä sitten perustella jonkun "flatbedin" hyötyjä asiakkaille...

 

Käytännössä lentobisneksessä keskimääräinen lipunhinta, täyttöaste ja yksikkökustannukset määräväät, mitä viivan alle jää. Taantuma korostaa lentoyhtiöiden hintakilpailua, jolloin yksittäisen yhtiön mahdollisuus vaikuttaa hintoihin on hyvin rajallinen. Täyttöastetta voi kasvattaa käytännössä vain alentamalla hintoja, joten ainut todellinen tapa vaikuttaa tulokseen on yksikkökustannukset. Ja silloin tullaan juuri niihin pieniin säästöihin eri osa-alueilla, myös henkilöstökuluissa.

 

Korkeat henkilöstökustannukset eivät tosiaan ole pelkästään Finnairin ongelma, vaan varmasti lähes kaikki perinteiset ja pitkään alalla olleet lentoyhtiöt kamppailevat näiden samojen ongelmien kanssa. Mutta se ei poista sitä seikkaa, että jos katsotaan lentobisneksen kannattavuutta historiansa aikana, niin kokonaisuutena alalla kustannustaso on aivan liian korkea suhteessa tuottoihin. 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Jos sinulla on hyviä ideoita, jolla Finnair saisi lipunhintoja nostettua, niin Finnairin johtoryhmässä oltaisiin varmaan kiinnostuneita kuulemaan ideoista maksua vastaan... Nykyisessä taloustilanteessa hintojen nostaminen tarjoamalle jotain elämyksellisiä lisäpalveluja tuntuu aika mahdottomalta, kun kaikki firmat karsivat matkustusbudjettia. Markkinointimiesten on aika hankala siinä sitten perustella jonkun "flatbedin" hyötyjä asiakkaille...

 

Käytännössä lentobisneksessä keskimääräinen lipunhinta, täyttöaste ja yksikkökustannukset määräväät, mitä viivan alle jää. Taantuma korostaa lentoyhtiöiden hintakilpailua, jolloin yksittäisen yhtiön mahdollisuus vaikuttaa hintoihin on hyvin rajallinen. Täyttöastetta voi kasvattaa käytännössä vain alentamalla hintoja, joten ainut todellinen tapa vaikuttaa tulokseen on yksikkökustannukset. Ja silloin tullaan juuri niihin pieniin säästöihin eri osa-alueilla, myös henkilöstökuluissa.

 

Korkeat henkilöstökustannukset eivät tosiaan ole pelkästään Finnairin ongelma, vaan varmasti lähes kaikki perinteiset ja pitkään alalla olleet lentoyhtiöt kamppailevat näiden samojen ongelmien kanssa. Mutta se ei poista sitä seikkaa, että jos katsotaan lentobisneksen kannattavuutta historiansa aikana, niin kokonaisuutena alalla kustannustaso on aivan liian korkea suhteessa tuottoihin. 

 

Varmaan tässä harrastepohjalta kirjoitetaan eli Finnairin johtoryhmä jäänee väliin. Ymmärrän kyllä perusproblematiikan mikä liittyy kannattavuuteen. Kovin pitkälle alan historiaan ei varmaan kannata katsoa kun alan deregulaatio on aika uusi juttu? Mutta onhan se ihmeellistä seurata  kun ostetaan koneita kilpaa ja samalla valitetetaan ylikapasiteettia.

 

Omakohtaisen 398 Finnairilla lennetyn lennon kokemuksella voi sanoa että Finnairin tuote on sinänsä ihan laadukas, ei ainakaan huono. Mutta jos sitä vertaa alalla parhaiten menestyviin ja huippuunsa viritetyn palvelukokemuksen tarjoaviin yhtiöihin voisi montaa asiaa kehittää ja hioa vielä paljoa ja ilman että edes kustannuksia syntyisi merkittävästi. Elämyksellisyys voi syntyä pienistäkin asioista ja Finnairilla pienenä yhtiönä olisi mahdollisuus muuttaa konsepteja ketterästi ja tarjota kokoajan pientä uutta. Rohkeammin voisi myös yrittää selkeitä irtiottoja vaikka hinnoittelussa.

 

Enkä nyt epäile etteikö näitäkin asioita yhtiössä pohdita, mutta kovin perinteiseltä näyttää yhtiön toiminta. Ei nyt heti tule mieleen yhtään Finnairin tekemää läpimurtoa palvelun saralla mikä olisi ainakaan minuun tehnyt vaikutuksen. 

 

 

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Emirates on käsittääkseni myös erittäin alhaisen, ellei jopa verottoman maan alaisena. Näin ainakin aikanaan sain tietää Emiratesin Open day'n aikana eli tuollainen pieni asia kannattaa huomata.

 

Itse keskusteluista on ollut mielenkiintoista seurata "kekkoslovakiaa"... Tuskin missään voidaan muuttua tuosta vain valtion hommista esimerkiksi osakeyhtiömeininkiin, etenkin jos johto ja tekijät pysyvät samoina... Kyllä siinä pitäisi myös johto ja tekijät vaihtua, jos kehityksen halutaan tapahtuvan yhdessä yössä...

 

Itsekin silloin tällöin maakunnassa yöpyvänä olen sitä mieltä, että yöpymistilojen tulee olla rauhalliset ja häiriöttömän yöunen tarjoavat. Tämän jälkeen voidaan ottaa "bonuksena" virikkeellisyys, mahdollisuudet viettää ajatuksiakin herättävää elämää - ai miksi? Kuinka moni viettää vapaa-aikaansa neljän seinän sisällä ilman virikkeitä? Tuo työtehtävien välinen aika poissa kodista, mutta kuitenkin töihin sitoutuneena tapahtuu ainakin itselläni omalla ajalla, josta maksettava korvaus on enemmänkin nimellinen. En siis ole silloin täysin vapaalla, mutta en töissäkään. Kai se on työnantajan sekä työntekijän etujen mukaista, että kun työvuoro jatkuu olisi työntekijä motivoitunut työtehtäviään kohtaan. Jos olet 24 tuntia katsellut hotellihuoneen seiniä jossain takahikiällä ilman mitään motivoivaa tekemistä, niin jaksaisitko sinä hymyillä ja palvella toisia?

 

Olen kerran tavannut Hienosen ja mielestäni hänellä on oikea 2000-luvun meininki, jollaista toivoisin näkevän enemmänkin. Veikkaisin, että tästäkin ilmakuoppakentästä kone jatkaa lentoaan eteenpäin.

 

"Matkustajat ovat etupäässä takapäässä" (J. Hienonen business-matkustajien vähentymisestä)

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Etenkin vertailukelpoisia palkkatietoja on vahan hankala loytaa netista, mutta seuraavia osui silmiin:

 

10-yo Captain

 

Emirates   $10,240/mo

Cathay      $17,400/mo

Delta         $14,000/mo (B777) $143-198/h riippuen konetyypista + $5.20/h international -lisa

Alitalia       $8,900/mo   (kaikkien lentajien keskipalkka?)

 

Noita varmaan loytyisi lisaa ajan kanssa kaivellessa.

 

Paljonko siis Finnairilla saa laajarunkoisen (10 vuotta) kapteeni? $26,000/kuukausi, kuten jossain sanottiin (Hienosen sanoneen?)?

 

Niinkuin aika monet sen jo ymmärtävätkin, palkka on pelkkä lukuarvo joka ei sinällään kerro yhtikäs mitään TODELLISESTA verojen jälkeen käteenjäävästä tulosta, ostovoima riippuu myös paikan yleisestä hintatasosta... lisäksi monet yhtiöt tarjoavat maksuttomat asunnot, kuljetukset kotoa töihin jne... Kaikki edellämainittu muodostaa lopullisen ELINTASON, joka ei ainakaan oman kokemukseni mukaan ole yhtään hullumpi myöskään täällä maailmalla...  ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Finnairin kotimaan lounge sulkee remontin takia

 

Finnairin kotimaanterminaalin lounge sulkee ovensa pääsiäisen jälkeisenä tiistaina illalla 14.4. Helsinki-Vantaan lentoaseman terminaalien muutostöiden vuoksi. Finnair Plus Platinum-, Gold- ja Silver-kortinhaltijat voivat jatkossa käyttää Schengen-terminaalin muita lounge-tiloja. Golden Gate Lounge sijaitsee portteja 28 ja 29 vastapäätä ja Silver Wings Lounge porttien 26 ja 26A yläpuolella.  Finnairin bisnesluokan matkustajien käytössä ovat puolestaan SSP Finlandin lounge-tilat. Gateway Lounge sijaitsee portteja 28 ja 29 vastapäätä ja Tower Lounge portin 25 yläpuolella. Osa lounge-tiloista palvelee jatkossa pidennetyillä aukioloajoilla siten, että ne ovat käytössä myös keskiyöllä lähtevien koneiden matkustajille.

 

Muutostyö johtuu Helsinki-Vantaalla käynnissä olevasta laajennuksesta, jonka myötä Finnair, Finncomm Airlines sekä oneworld-yhtiöt keskittävät elokuusta 5.8.09 alkaen kaiken lentotoimintansa nykyiseen ulkomaanterminaaliin T2. Nykyinen kotimaanterminaali T1 puolestaan siirtyy muiden lentoyhtiöiden käyttöön.

 

Finnair Oyj

Viestintä

9.4.2009

 

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tostahan nopeesti laskee niin finskin kipparille jää se $13000/kuukausi käteen kun taas Cathayn pilotin vero% on varmaan lähes olematon Hongkongin veroparatiisissa. Joten käteenkin jää jo saman verran.

 

Puhumattakaan sitten elämiseen kuluvista kustannuksista Hongkong vrt. Suomi. Nopeasti käy niin, että lentäjät kiittää ja kumartaa ja lähtevät tienaamaan paremmin ulkomaille? Eli kyllä mielestäni Finnairin pitää maksaa kunnon palkkoja, jos haluaa pitää kokeneet pilottinsa rivistössä

 

Lähes huvittavaa että tämä palkkavertailu ulkomaisiin yhtiöihin otetaan aina aika ajoin esille. Minusta olisi mielenkiintoista nähdä kun vaikka 100 näitä Finnairin kokenutta lentäjää nostaisi kytkintä paremman palkan toivossa. Sanoisin että saattaa olla aika hiljaista sen suhteen. Eikös nimenomaan näillä kokeneemmilla ole yleensä aika paljon kuvioita täällä Suomesa estämässä lähtemistä kuten koko elämä, eli koti, perhe (lapset), harrastukset, kaverit, suomi...

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Lähes huvittavaa että tämä palkkavertailu ulkomaisiin yhtiöihin otetaan aina aika ajoin esille. Minusta olisi mielenkiintoista nähdä kun vaikka 100 näitä Finnairin kokenutta lentäjää nostaisi kytkintä paremman palkan toivossa. Sanoisin että saattaa olla aika hiljaista sen suhteen. Eikös nimenomaan näillä kokeneemmilla ole yleensä aika paljon kuvioita täällä Suomesa estämässä lähtemistä kuten koko elämä, eli koti, perhe (lapset), harrastukset, kaverit, suomi...

 

Uskon, että kynnys lähteä on tällä hetkellä matalammalla kuin koskaan ennen Finnairin historiassa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Toisaalta, eikös tällä hetkellä sitä kynnystä nosta se, ettei tuolta ulkomailta kovin helposti lyödy juuri nyt töitä?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Toisaalta, eikös tällä hetkellä sitä kynnystä nosta se, ettei tuolta ulkomailta kovin helposti lyödy juuri nyt töitä?

 

Kun kelpuutus ja kokemus on oikea, töitä löytyy.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eikös nämä jauhannat..(kaikella kunnioituksella)..

 

kuulu sinne työehtosoppari topiciin??

 

-jukka

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Yksi asia ihmetyttää sinivalkoisilla. On tarkoitus lentää Muncheniin ja kun katselin edullisia lentoja,

niin Finnairilla, Air Berliinillä ja Lufthansalla hinnat olivat lähes samansuuruisia, noin 100 euroa per suunta.

Vain Finnairilla on sääntö, että lippua ei voi muuttaa eikä lentoa vaihtaa maksuakaan vastaan.

Noilla muilla voi vaihtaa 50,- euron korvausta vastaan, jos sellainen tarve tulee ja paikkoja löytyy.

Tuskin niitä halpoja paikkoja löytyy lähellä lähtöpäivää, mutta jos este tulee, niin voihan sen lennon siirtää

eteenpäin niin ,että saa saman hintaluokan lipun.

Kun lennon varaa 3-4 viikon päähän, niin onhan se vähän outoa, että Finnairilla menettää koko summan, jos ei lennä ko. lennolla.

Ehkä Finnair ei oo kiinostunut rupusakista, joka lentää omilla rahoillaan ja etsii edullisia lentoja.

Luulis, että tällaisina aikoina Finnairille kelpais kaikki saavissa olevat eurot.

No, luultavasti varaan lennon Lufthansalta.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
Vieras
Tämä aihe on nyt suljettu uusilta viesteiltä.