Mikko Sokero

Lentoyhtiöuutisia - Finnair

4 899 viestiä aiheessa

Se, että on esim. 50 euron muutosoikeus tarkoittaa myös sitä, että sitten pitäisi löytyä samasta varausluokasta uudelle lennolle tilaa. Ja jos uusi lento pitää olla kohtuu lähellä alkuperäistä, niin se 50 euron maksu moninkertaistuu, koska uuden lipun perushinta on yleensä aika paljon korkeampi kuin alkuperäisesti ostetun johtuen koneen paikkatilanteesta. Mutta jos uuden lennon muuttaa vaikka 3-4 kuukauden päähän, niin silloin voi saada oikeasti vain sillä 50 euron pelkällä muutoskululla. Mutta harvemmin näin käytännössä on.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tämänpäiväisessä Kauppalehdessä kerrotaan Finnairin lisänneen "kaikessa hiljaisuudessa" allianssiyhteistyökumppaneiden kanssa kohteita Pohjois-Amerikassa.

 

Mitähän kohteita tarkoitetaan?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Uusimmassa TM:ssä esitellään Finskin uusi A330. Samassa jutussa mainitaan, että Finski luopuu kahdesta Embraattorista, niistä 170:stä? Myynti ja takaisinvuokraus vai lopullinen poisto kalustosta? Lama puree? Jossain sanottiin myös, että niihin ei ole oltu tyytyväisiä? Onko koneessa vikaa vai eikö se sovellukaan Finnairille? Anyone?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Uusimmassa TM:ssä esitellään Finskin uusi A330. Samassa jutussa mainitaan, että Finski luopuu kahdesta Embraattorista, niistä 170:stä? Myynti ja takaisinvuokraus vai lopullinen poisto kalustosta? Lama puree? Jossain sanottiin myös, että niihin ei ole oltu tyytyväisiä? Onko koneessa vikaa vai eikö se sovellukaan Finnairille? Anyone?

 

Pikku emput lähtee, ja tilalle tulee muutama (muistaakseni kolme) E90:stä, joista yksi ainakin on tullut, ja toinen tulossa lähiaikoina. Operointikustannukset ovat melkein samat konetyypeillä, ja isommassa emppussa on 24 paikkaa enemmän.

 

Ville

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Pikku emput lähtee, ja tilalle tulee muutama (muistaakseni kolme) E90:stä, joista yksi ainakin on tullut, ja toinen tulossa lähiaikoina. Operointikustannukset ovat melkein samat konetyypeillä, ja isommassa emppussa on 24 paikkaa enemmän.

 

Ville

 

Eiko tarvii enempaa kabiinihenkilostoa ja ovatko lentajien sopimukset samat molemmille? Noistahan siis tulisi helposti lisaa kuluja. Enta riittaako range? Ilmeisesti.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Pikku emput lähtee, ja tilalle tulee muutama (muistaakseni kolme) E90:stä, joista yksi ainakin on tullut, ja toinen tulossa lähiaikoina. Operointikustannukset ovat melkein samat konetyypeillä, ja isommassa emppussa on 24 paikkaa enemmän.

 

Ville

 

Kaikkiko? Eikös niitä ole enemmän kuin nuo TM:n mainitsemat 2?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Pikku emput lähtee, ja tilalle tulee muutama (muistaakseni kolme) E90:stä, joista yksi ainakin on tullut, ja toinen tulossa lähiaikoina. Operointikustannukset ovat melkein samat konetyypeillä, ja isommassa emppussa on 24 paikkaa enemmän.

 

Ville

 

Jeps,

 

papa, quebec ja romeo vielä tulossa E90. Viimeinen taitaa tulla 2011.

 

-jukka

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
Eiko tarvii enempaa kabiinihenkilostoa ja ovatko lentajien sopimukset samat molemmille? Noistahan siis tulisi helposti lisaa kuluja. Enta riittaako range? Ilmeisesti.

Molemmissa miehistöä on se 4, kaksi ohjaamossa ja kaksi matkustamossa. Sopimuksista en tiedä, mutta eikös noissa ole sama tyyppikoulutus? Jotenkin olen ymmärtänyt, että samalla koulutuksella pystyisi lentämään sekä 170:stä että 190:stä. :-[

 

E190:ssä pitäisi olla hieman pidempi range.

 

Itse olen ymmärtänyt, että E170:stä olisi vain muutama lähdössä pois. :-[

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Molemmissa miehistöä on se 4, kaksi ohjaamossa ja kaksi matkustamossa. Sopimuksista en tiedä, mutta eikös noissa ole sama tyyppikoulutus? Jotenkin olen ymmärtänyt, että samalla koulutuksella pystyisi lentämään sekä 170:stä että 190:stä. :-[

 

E190:ssä pitäisi olla hieman pidempi range.

 

Itse olen ymmärtänyt, että E170:stä olisi vain muutama lähdössä pois. :-[

 

Jeps,

 

Ja tuo E195(joita nyt ei näillä näkymin ay:lle tule) vaatii sitten kuulema yhden emon(tai stuidun) lisää, kun on yli 100 paxia.

 

-jukka 8)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eiko tarvii enempaa kabiinihenkilostoa ja ovatko lentajien sopimukset samat molemmille? Noistahan siis tulisi helposti lisaa kuluja. Enta riittaako range? Ilmeisesti.

 

 

Samat lentäjät kuskaa molempia emppuja, jopa yhden työvuoron aikana jos ohjelmassa useampia lentoja.

E190 range on käytännössä sama kuin pikkubusseilla, eli riittänee kaikkiin kohteisiin Euroopassa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kaikkiko? Eikös niitä ole enemmän kuin nuo TM:n mainitsemat 2?

 

Öhh, ilmaisin itseni hiukan töksähtävästi :-[ Ei varmaan kaikki, mutta ainakin nyt muutama aluksi, sillä tosiaan operointikulut on melkein samat.

Ja samat heppulit tosiaan koneita veivaa, sekä E70 että E90 :)

 

Ville

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jeps,

 

papa, quebec ja romeo vielä tulossa E90. Viimeinen taitaa tulla 2011.

 

-jukka

 

Minun muistini pukkaisi vuotta 2010 viimeiselle Empulle ???

 

Ville

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Minun muistini pukkaisi vuotta 2010 viimeiselle Empulle ???

 

Finnair tiedotti 2008 kolmen option käytöstä ja tällöin toimitusajaksi kerrottiin 2010-2011. En muista, että näiden toimitusten aikaistamisesta olisi tiedotettu.

 

-Tero-

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

  Finnair haki Kiinasta Vanhasen siivellä lupauksia uusista vuoroista.

 

  Finnair haluaa varmistaa, että se saa jatkossa uusia lentovuoroja Kiinaan, jos

tarve vaatii. Finnair tj Hienone osallistui alkuviikosta pm Vanhasen Kiinan matkan liikemiesseurueeseen,

koska Kiina on yhtiölle kaukokohde markkionoista tärkein.

 

  Uutinen oli eilen MTV3:n talousuutisissa txt tv:ssä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Aikataulujen mukaan 28.3.2010 alkaen lähdetään tykittämään Tokyoon ja 3.4.2010 Nagoyaan päivittäin. Mumbai loppuisi 25.3.10 Helsingistä lähtevään vuoroon ja ICN päivittäin 7.4.2010 alkaen.

 

Katsotaan miten käy.

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Lehdistötiedote

28.04.2009

 

Finnair Oyj Lehdistötiedote Finnairin koko vuosi jäämässä tappiolle

 

Finnairin ensimmäisellä vuosineljänneksellä liikevaihto laski kymmenen prosenttia 515,7 miljoonaan euroon ja toiminnallinen tulos oli 47,5 miljoonaa euroa tappiollinen. Tulos ennen veroja oli -25 miljoonaa euroa. Myös koko vuoden tuloksen arvioidaan jäävän miinukselle.

 

- Tuloksemme ensimmäiseltä vuosineljännekseltä edustaa valitettavan hyvin koko lentotoimialan tilannetta. Kannattavuuden edellytykset ovat valuneet hiekkaan niukentuvan kysynnän ja romahtaneen hintatason vuoksi. Edellytyksiä voitolliseen koko vuoden tulokseen ei näissä oloissa ole, Finnairin toimitusjohtaja Jukka Hienonen sanoo.

 

Tammi-maaliskuussa Finnair kuljetti yhteensä 1,9 miljoonaa matkustajaa. Reittiliikenteen kapasiteettia leikattiin kuusi prosenttia edellisvuodesta ja kysyntä laski viisi prosenttia. Aasian-liikenne väheni 3,4 prosenttia. Kapasiteettivähennysten ansiosta matkustajakäyttöaste pysyi kuitenkin edellisvuoden tasolla.

 

- Sopeudumme nykyiseen tilanteeseen leikkaamalla kapasiteettiamme ja kustannuksiamme vaarantamatta kuitenkaan Aasia-strategiaamme pitkällä tähtäimellä. Aloitimme kapasiteettileikkaukset jo viime vuoden puolella, mutta kustannusten joustokyky, erityisesti Reittiliikenteessä, on heikko.

 

Lomaliikenne kasvoi yli kymmenen prosenttia, mikä johtui pääosin talvikaudella Air Europan koneella ja miehistöllä lennetyistä suorista Phuketin-lomalennoista. Kuljetetun rahdin määrä laski edellisvuodesta 20 prosenttia.

 

Finnairissa on meneillään yhteensä 100 miljoonan euron tehostamisohjelmat. Noin 50 miljoonaa euroa säästöistä arvioidaan syntyvän henkilöstökuluista, kun henkilöstöä vähennetään liikenteen leikkauksiin ja toiminnan tehostamiseen perustuen. Työpaikkoja on vähennetty pysyvästi noin 600 ja yli 6 000 finnairilaista lomautetaan eripituisiksi ajoiksi.

 

- Liikkeelle laitetut ohjelmat tuovat helpotusta kustannuspuolelle viiveellä. Henkilöstökulujen karsimisessa on käytetty pääosin lomautuksia, joiden vaikutus kustannuksiin on irtisanomisia nopeampi. Kuitenkin myös jatkuvia rakenteellisia uudistuksia tarvitaan, jotta voimme rakentaa tulevaisuuden menestystä, Hienonen toteaa.

 

Finnair tekee tänä vuonna yli 400 miljoonan euron lentokoneinvestoinnit. Kaukoliikenteen laivasto uudistuu vuoden loppuun mennessä, kun viimeiset Boeing MD-11 -koneet poistuvat Finnairin riveistä ja tilalle tulee uusia Airbus A330 -koneita.

 

- Rahoitusmarkkinoiden kovuudesta huolimatta tämän vuoden rahoituksemme on turvattu. Joustoa lisäävänä tekijänä meillä on lomaliikenteen Boeing 757 -laivasto, jonka kaikki seitsemän vuokrasopimusta päättyy ensi vuonna. Tässä saumassa voimme pohtia, vieläkö jatkamme sopimuksia vai korvaammeko koneet Airbus-kalustolla.

 

Finnair Oyj

Viestintä

28.4.2009

 

 

Linkki osavuosikatsauksen sisältävään pörssitiedotteeseen:

http://www.finnairgroup.com/konserni/konserni_11_1_1.html?&Id=hex_200904280000387838.html

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Finnair tekee tänä vuonna yli 400 miljoonan euron lentokoneinvestoinnit. Kaukoliikenteen laivasto uudistuu vuoden loppuun mennessä, kun viimeiset Boeing MD-11 -koneet poistuvat Finnairin riveistä ja tilalle tulee uusia Airbus A330 -koneita.

 

 

Viimeinen MD-11 -lento sen kun vaan aikaistuu? ???

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tilanteesta ei saa nyt tolkkua kun osarissa kerrotaan näin:

 

Laajarunkokaluston uudistaminen jatkuu tänä vuonna siten, että uusia Airbus

A330-300 -kaukoliikennekoneita hankitaan vielä neljä ja ensi vuonna vähintään

kolme. Airbus-koneet korvaavat Finnairin laivastosta poistuvat viisi Boeing

MD-11 -konetta vuoden 2010 alussa. Kahden Finnairin omistuksessa olevan koneen

myynnistä Aeroflot Cargolle on sovittu. Koneet ovat Finnairin omistuksessa,

kunnes kaupan loppuhinta on saatu. Muut neljä MD-11-konetta ovat vuokrattuja ja

niiden sopimukset päättyvät vuoden kuluessa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kuulin työtoveriltani että Finnairin toinen A330-300 OH-LTN olisi saapunut viime perjantaina suomeen, osaako kukaan vahvistaa tätä tietoa?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kuulin työtoveriltani että Finnairin toinen A330-300 OH-LTN olisi saapunut viime perjantaina suomeen, osaako kukaan vahvistaa tätä tietoa?

 

Yleensä asioista perillä oleva taho, jota myös Finnairin parhaaksi sisäiseksi informaatiolehdeksi on joskus leikillisesti kutsuttu, on kuvien kera esitellyt koneen jo aikoja sitten. Kyseessä on siis hesari ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Vaikken ole Hesaria lukenut kuukausiin, olisin kovin hämmästynyt jos toisen A330:n  saapuminen olisi saanut palstatilaa kuvien kera :o

 

niin tai näin , on se tullut http://www.flightforum.fi/discussion/index.php/topic,87053.0.html

 

No niin, tämä perustuikin kuulopuheisiin - kuka sitä nyt hesaria lukisikaan ;D. Taisipa se kuvatarina ollakin siittä ensimmäisestä. Ja täytyy sanoa että yhdelle sun toiselle taisi LTN saapuminen tulla yllätyksenä - jopa yhtiön sisällä :laugh:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ja täytyy sanoa että yhdelle sun toiselle taisi LTN saapuminen tulla yllätyksenä - jopa yhtiön sisällä :laugh:

 

En tiedä mitä yrität tuolla vihjata, mutta kyllä täällä foorumilla saapuminen oli tiedossa etukäteen. Kannattaa siis seurata foorumia aktiivisesti eikä luottaa mihinkään kuulopuheisiin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tilanteesta ei saa nyt tolkkua kun osarissa kerrotaan näin:

 

Viestisi perusteella kysyin asiaa osavuosikatsauksen tiedotustilaisuudessa. Mitään tarkkaa ajankohtaa MD-11:n poistumiselle liikenteestä ei pystytty antaamaan, ainoastaan se, että taloudellisemmat A330:t laitetaan töihin eli lentämään niin paljon kuin mahdollista.

 

Tilaisuuden jälkeen kahvipöytäkeskustelussa yhtiön ulkopuolisen tahon kanssa tuli ilmi, että Finnairin MD-11:n viimeiseksi lennoksi on alustavasti kaavailtu maailmanympärimatkaa aiemmin poistuneiden kaukoliikennekoneiden DC-10:n ja DC-8:n tavoin. Lopullista päätöstä tuon lennon toteuttamisesta ei siis vielä ole. Viimekesäisten polttoainehintojen mukaan pelkät polttoainekustannukset matkustajaa kohti tuollaisella matkalla olisivat olleet 3000 euroa.

 

EDIT: Tässä vielä linkki osavuosikatsauksen kalvoesitykseen:

http://www.finnairgroup.com/linked/fi/downloads/Q109_suomi.pdf

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
Vieras
Tämä aihe on nyt suljettu uusilta viesteiltä.