Kirjoitettu Toukokuu 14, 2009 Finnairin kannalta positiivinen uutinen: EASA (ja mm. FAA) on hyväksynyt Airbus A330/A340-koneperheen huolto-ohjelman muutokset, joiden mukaan teknisiä tarkastuksia ja raskashuoltoja tarvitsee tehdä tähänastista harvemmin, mistä tulee huomattavaa kustannussäästöä. Esimerkiksi A-check: aikaisemmin 600 h välein, nyt 800 h välein. Yksityiskohtia revisiosta täällä: http://www.etravelblackboardasia.com/article.asp?id=61792&nav=2 Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Toukokuu 14, 2009 Enää ei tarvita aikataulukirjaa kun kaikki lennot lähtee ajoissa. Onko ne myöhästymiset löytyneet aikaisemmin aikataulukirjoista? Finnair aloitti kaukolennot 40 vuotta sitten, ensimmäisenä kohteena New York Finnair aloitti mannertenvälisen liikenteen 40 vuotta sitten New Yorkin -liikenteen käynnistymisen myötä. Lennot aloitettiin ajan uusimmalla huipputeknologialla, nelimoottorisilla DC-8-suihkukoneilla. "Finnair halusi saapua ikimuistoisessa tyylissä. Alkoi lentoyhtiömaailmassa ainutkertainen näyttäytyminen, jonka tavoitteena oli tuoda Suomi ja sen kulttuuri maailmankartalle", kuvaillaan liikenteen aloitusta Finnairin blogissa os. http://blogit.finnair.fi/2009/05/13/newyork40. DC-8-koneiden inertianavigointijärjestelmät olivat toteutukseltaan samat, jotka veivät Neil Armstrongin ja ensimmäiset astronautit Kuuhun, joten mediassa konetta kuvattiin "miljoonan markan aivoina". Koneiden sisustuksessa käytettiin suomalaisia alan huipputekijöitä. Muun muassa tekstiilitaitelija Marjatta Metsovaara suunnitteli matkustamoilmeen ja ensimmäisen luokan matkustajat saivat nauttia ateriansa Tapio Wirkkalan muotoilemasta astiastosta. Matkustamossa palvelivat Finn Hostessit, erityisesti Amerikan-lennoille koulutetut palvelun ammattilaiset, jotka erottuivat vuosittain vaihtuvissa design-asuissaan. Tavoitteena oli ilmentää suomalaista vieraanvaraisuutta. Palveluun panostettiin kaikin tavoin, New Yorkin -lentojen ensimmäisessä luokassa nautittiin samppanjaa ja kaviaaria. Samalla kun Finnair valmistautui avaamaan New Yorkin -reittinsä, Helsinki-Vantaan lentoasema koki perusteellisen muutoksen: parakeista siirryttiin uuteen terminaaliin, jonka ensimmäiset matkustajat lensivät 15.5.1969 neitsytlennolla juuri New Yorkiin. New York on aina ollut Finnairin tärkeimpiä kohteita. Liikenteen aloituksen myötä Pohjois-Amerikka ei enää ollut suomalaisille kaukainen valtamerentakainen kohde, vaan paikka, johon lomailijoiden ja liikematkustajien matkat yhä yleisemmin suuntautuivat. Reitillä on aina ollut myös voimakasta matkustusta Pohjois-Amerikasta päin niin Venäjälle, Baltiaan kuin Pohjois-Eurooppaan. Kuluvalla kesäkaudella Finnair lentää yhteensä 10 viikkovuoroa Helsingistä New Yorkiin. Ensimmäisten 15 vuoden ajan New Yorkin -lennot pysähtyivät matkan varrella Kööpenhaminassa ja Amsterdamissa. Suorat lennot New Yorkiin alkoivat DC-10-koneiden myötä vuonna 1984. Finnair on menneiden vuosikymmenien aikana liikennöinyt New Yorkiin neljällä konetyypillä, joista jokainen on edustanut aikansa huipputeknologiaa. DC-8-koneita seurasivat DC-10- ja Boeing MD-11 -kalusto ja tällä hetkellä liikennöidään ajan uusimmalla lentokoneteknologialla, Airbus A330 -koneilla, joita Finnair vastaanottaa tänä vuonna yhteensä viisi. Nyt 40 vuotta myöhemmin Finnair elää samankaltaista muutoksen aikaa kun reittiä aloitettaessa. Helsinki-Vantaalla on valmistumassa mittava terminaalilaajennus, Finnair on ottamassa uutta kaukoliikennekalustoa käyttöön ja keskittymässä yhä enemmän kaukolentoverkoston ylläpitämiseen. Ensimmäinen uuden teknologian A330-lentokone aloitti lentonsa New Yorkin -reitillä kohteen 40-vuotispäivän alla 6.4.09, jolloin lanseerattiin myös Finnairin uusi vaaleampi matkustamoilme. Modernit Airbus-koneet vievät jälleen New Yorkin -lennot uudelle aikakaudelle. Koneiden teknologiaa, luotettavuus, matkustusmukavuus ja polttoainetehokkuuus ovat ajan huippuluokkaa. Finnairin tavoite uudelle vuosikymmenelle on Aasian ja Amerikan välisen, Helsingin kautta kulkevan suorimman, nopeimman ja ekologisimman via.Helsinki-lentoreitin hyödyntäminen. Finnair Oyj Viestintä 15.5.09 Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Toukokuu 14, 2009 Ehdottomasti olisi juhlavuoden kunniaksi New York pitänyt liikennöidä Mädärillä koko vuosi. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Toukokuu 14, 2009 Ehdottomasti olisi juhlavuoden kunniaksi New York pitänyt liikennöidä Mädärillä koko vuosi. Mieluummin vuokra-DC-kympilla (vaikkapa Omni Airilta)! Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Toukokuu 14, 2009 Saisko kaseja mistään vielä lainaan? Kuvia Finnairin galleriassa: http://www.fav.fi/gallery2/main.php Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Toukokuu 14, 2009 Saisko kaseja mistään vielä lainaan? Eipä taida enää yhtään kasia matkustajaversiona, tietysti jokunen VIP-kone saattaa löytyä ... Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Toukokuu 14, 2009 Pienenä poikana pääsin DC-8:n kyytiin vuonna 1978, Finnairin non-stop charterilla Helsinki-Vancouver. Ja jännää oli, ei käynyt aika pitkäksi 10 tunnin lennolla, tais joku valkokangasleffa olla ainoa viihde. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Toukokuu 14, 2009 Finnair ostaa IT-palveluita Logica-yhtiöltä uutisen mukaan arviolta 24 miljoonalla dollarilla kolmivuotisella sopimuksella: http://servers.cbronline.com/news/logica_wins_finnair_contract_120509 Asiasta suomeksi: http://www.logica.fi/r/400005146/finnair+valitsi+logican+it-ulkoistuskumppaniksi/400015597 Tietoviikko uteli ulkoistuskumppanin vaihdosta: Miksi Finnair vaihtoi palvelutoimittajaa? Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Toukokuu 14, 2009 Ehdottomasti olisi juhlavuoden kunniaksi New York pitänyt liikennöidä Mädärillä koko vuosi. Nimenomaan! "...tällä hetkellä liikennöidään ajan uusimmalla lentokoneteknologialla, Airbus A330 -koneilla..." Hmmm, voiko 80-luvun puolella suunniteltua konetyyppiä kutsua "ajan uusimmaksi lentokoneteknologiaksi"? /OT off. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Toukokuu 14, 2009 Noh, onhan Finnair ainoa lentoyhtiö maailmassa joka vuonna 2008 lanseerasi Airbus 340:n uutena koneena. Muut teki sen jo 90-luvulla. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Toukokuu 14, 2009 Nimenomaan! "...tällä hetkellä liikennöidään ajan uusimmalla lentokoneteknologialla, Airbus A330 -koneilla..." Hmmm, voiko 80-luvun puolella suunniteltua konetyyppiä kutsua "ajan uusimmaksi lentokoneteknologiaksi"? /OT off. Onhan siihen tullut "pari" päivitystä v. 1992 tapahtuneen ensilennon jälkeen, toisin kuin erääseen amerikkalaiseen johon ei ole tullut päivityksiä tällä vuosituhannella ensimmäistäkään... Ai niin siinä muuten ei ole ensimmäistäkään analogiamittaria Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Toukokuu 15, 2009 NYC 40 vuotta on noteerattu maailmalla muutamassa paikassa, täällä yksi: http://www.boarding.no/art.asp?id=36460 Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Toukokuu 15, 2009 Finnair aloitti mannertenvälisen liikenteen 40 vuotta sitten New Yorkin-liikenteen käynnistymisen myötä. Lennot aloitettiin ajan uusimmalla huipputeknologialla, nelimoottorisilla DC-8-suihkukoneilla Kaseissa ei ollut vuonna 1969 muuta huipputeknologiaa kuin inertia... Joten turha kummastella tämän päivän Airbus-lausuntoja Juha Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Toukokuu 15, 2009 Jos oli vuonna 2008 Airbus 343 uutuus Finnairille, niin nyt 333 on jo ylellinen. Finnair lentää nyt New Yorkiin 10 kertaa viikossa upouudella, ylellisellä Airbus A330 -lentokoneella. Varaa matkasi ja nauti New Yorkin legendaarisesta kulttuurielämästä. Menee jo vähän yli nämä markkinointilöpinät. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Toukokuu 15, 2009 Jos oli vuonna 2008 Airbus 343 uutuus Finnairille, niin nyt 333 on jo ylellinen. Kyllä tuolla sisustuksella Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Toukokuu 15, 2009 Pienenä poikana pääsin DC-8:n kyytiin vuonna 1978, Finnairin non-stop charterilla Helsinki-Vancouver. Ja jännää oli, ei käynyt aika pitkäksi 10 tunnin lennolla, tais joku valkokangasleffa olla ainoa viihde. Tulipa juuri mieleen, etta olen matkustanut HEL-JFK-reitilla kaikilla noilla konetyypeilla, vaikka ikaa on vasta 41. Vuonna 1974 oli Suomi-Seuran charteri DC-8:lla, joiden rekkareita en muista. Myohemmin reitille ovat omalla kohdallani osuneet: OH-LHA, OH-LHB, OH-LHD, OH-LGA, OH-LGB, OH-LGC, OH-LGD, OH-LGE, OH-LGF, OH-LGG ja OH-LTM. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Toukokuu 19, 2009 Altea käyttöön Finnairin lähtöselvitykseen. Mitenhän pian tämä näkyy matkustajien suuntaan uusina/parempana palveluna? -Tero- Finnairin matkustaja- ja koneselvitysjärjestelmät uudistuivat Finnair on ottanut käyttöön Amadeuksen kehittämän uuden sukupolven Altea Departure Control Systemin, jota käytetään kaikissa lähtö- ja koneselvitykseen sekä porttipalveluun liittyvissä prosesseissa. Finnair on toinen lentoyhtiö maailmassa, oneworld-yhtiö Qantasin jälkeen, joka hyödyntää tätä uutta, entistä parempaa asiakaspalveluteknologiaa. "Uudistukset merkitsevät entistä sujuvampaa kulkua lennoille ja antavat Finnairille mahdollisuuden palvella henkilökohtaisesti matkustajia, joilla on erityistarpeita", kertoo johtaja Tom Källström Finnairin automaatiokehityksestä. Järjestelmää käyttää maailmanlaajuisesti runsaat 2 500 virkailijaa Finnairin ja Finncommin reittiverkostossa. Kehitys, käyttöönotto ja koulutus kestivät kaikkiaan kuusi vuotta, järjestelmien vaikutuksen ollessa niin laaja. Altea tuo mukanaan uuden toimintatavan. Paikanvaraukseen, sähköisen lentolipun hallintaan ja koneen lähtöön liittyvät prosessit ovat nyt ensimmäistä kertaa samassa järjestelmässä, jolloin esimerkiksi asiakkaiden siirto lennolta toiselle aikataulumuutosten myötä helpottuu. Uudistus mahdollistaa entistä tehokkaamman asiakaspalvelun erityisesti erikois- ja poikkeustilanteissa. Paikanvarausjärjestelmä on osa samaa Altéa-ohjelmistoperhettä, joten matkatoimistot ja Finnairin Customer Care Center -palvelu voivat nyt määritellä asiakkaille heidän toivomiaan istuinpaikkanumeroita aina lennon lähtöselvityshetkeen saakka. Kun paikkanumerovalinta on tehty ennen lentoasemalle saapumista, nopeutuu lähtöselvitys huomattavasti. Helppo pikalinja Finnair-lennoille on internetissä tehty lähtöselvitys, tämä on mahdollista reittilennoille jo 36 tuntia ennen aikataulunmukaista lähtöaikaa. Finnair on Altéan avulla monta vuotta muita lentoyhtiöitä edellä, jonka myötä yhtiö saavuttaa kilpailuetua. "Vastaavan järjestelmäsiirtymisen joutuvat tekemään kaikki lentoyhtiöt. Nykyiset lentoyhtiöiden perusjärjestelmät on kehitetty 70-80-lukujen tienoilla ja valtaosa niiden kehitystyöstä on liittynyt virheiden korjaamiseen", kertoo Källström. Finnair pystyy tarjoamaan asiakkailleen parempia palveluja nyt entistä joustavammin ja nopeammin. Ensimmäisenä käyttöön otettavia palvelulaajennuksia on SMS-lähtöselvitysmahdollisuus myös muille kuin Finnair Plus -asiakkaille. Uudet itsepalvelumahdollisuudet vähentävät tarvetta jonottaa lähtöselvityspisteisiin, jonka myötä ruuhkat lentoasemilla pienenevät. Palvelumahdollisuudet laajenevat merkittävästi aina paikanvarauksesta porttipalveluihin. "Pieniä palveluparannuksia toteutuu suuri määrä, jolloin niiden yhteisvaikutus on merkittävä asiakkaan näkökulmasta", sanoo Källström. Finnair aloitti internet- ja mobiililähtöselvitykset jo vuonna 2004. Tekstiviestillä tehtävän lähtöselvityksen käyttöönotossa Finnair oli ensimmäinen maailmassa. Finnair Oyj Viestintä 19.5.2009 Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Toukokuu 19, 2009 Finnairin kolmas Airbus A330 -kone ensilennolle Delhiin Finnairin kolmas uusi Airbus A330 -kaukoreittikone lähtee ensilennolleen Delhiin keskiviikkona 20.5., jonka jälkeen se aloittaa säännöllisen reittiliikenteen New Yorkin- ja Delhin-reiteillä. Finnairin uudet A330-koneet ovat osa Finnairin laajaa kaukoliikenteen kalustouudistusta. Finnair vastaanottaa tänä vuonna yhteensä viisi uutta Airbus A330 -konetta. Seuraavat A330-koneet saapuvat kesäkuussa ja marraskuussa. Finnairin A330-koneissa on uusi, vaaleampi matkustamoilme. Airbus-koneet edustavat uudenaikaista matkustusmukavuutta ja teknologiaa, myös koneiden polttoainetehokkuus on huippuluokkaa. Finnairin Airbus A330 -sivut ovat osoitteessa http://www.finnairgroup.com/media/media_10_1.html, jonne on koottu yksityiskohtaiset tiedot koneesta, reiteistä, teknisistä seikoista ja matkustusmukavuuteen liittyvistä uudistuksista. Finnair Oyj Viestintä 19.5.2009 Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Toukokuu 19, 2009 Finnairin kolmas uusi Airbus A330 -kaukoreittikone lähtee ensilennolleen Delhiin keskiviikkona 20.5., jonka jälkeen se aloittaa säännöllisen reittiliikenteen New Yorkin- ja Delhin-reiteillä. 27.5.09 alkaa Nagoya pyörimään triplalla, miksei OH-LTO sinne muka lennä? Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Toukokuu 19, 2009 27.5.09 alkaa Nagoya pyörimään triplalla, miksei OH-LTO sinne muka lennä? Lentää se. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Toukokuu 19, 2009 Finnairin viestinnästä tulee sellaisia lapsuksia ulos nykyään, että palveluntarjoajan asemaa kannattaisi tarkastella uudestaan. Tietenkin jos tarkkoja ollaan, niin tuossa lausessahan ei ole mitään väärää. LTO lentää Kennedyä ja Delhiä, mutta todellisuudessa muutakin. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Toukokuu 19, 2009 Jos oli vuonna 2008 Airbus 343 uutuus Finnairille, niin nyt 333 on jo ylellinen. Menee jo vähän yli nämä markkinointilöpinät. Miten niin? Jos vertaa vaikka näihin viime vuosisadan jäänteisiin eli MD11 -kalustoon, niin hyvin pitää paikkaansa viestinnän käyttämä adjektiivi. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Toukokuu 20, 2009 Tutkielma tj. Hienosen blogimerkinnöistä Finnairin sisäisessä intranetissä: http://hsepubl.lib.hse.fi/FI/ethesis/pdf/12068/hse_ethesis_12068.pdf Siinäpä oivaa luettavaa iltojen iloksi Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Toukokuu 20, 2009 Finnair julkaisee ensimmäisenä matkustajalentoyhtiönä GRI-yhteiskuntavastuuraportin. Finnair on julkaissut ympäristöraporttia jo yli kymmenen vuotta. Nyt raportoinnissa otetaan merkittävä harppaus kohti yhteiskuntavastuun raportointia kokonaisuutena. Finnair julkaisee kansainvälisen GRI-ohjeistuksen (Global Reporting Initiative) mukaisen yhteiskuntavastuuraportin ensimmäisenä matkustajalentoyhtiönä maailmassa. Raportti sisältää kaikki yhteiskuntavastuun osa-alueet: sosiaalisen, ekologisen sekä taloudellisen ulottuvuuden. Kansainvälisesti tunnustetun GRI-raportoinnin tarkoituksena on parantaa yritystoiminnan läpinäkyvyyttä ja lisätä yritysten toimintatapojen vertailtavuutta. Yritykselle GRI-raportointi on myös vastuullisuuden kehittymisen ja seurannan työkalu. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Toukokuu 23, 2009 Finnair lentää kesällä 2009 kolme uutta viikkovuoroa Helsingin ja New Yorkin välillä normaalin päivittäisen lentoreitin lisäksi. Uudet lennot lennetään keskiviikkoisin, perjantaisin sekä sunnuntaisin New Yorkin John F. Kennedy -lentokentälle ajalla 31.5.-13.9. Nyt näissäkin lennoissa on käynyt jo kato; AY7/8 on poistettu näiltä päiviltä: 10.6. 12.6. 14.6. 17.6. 19.6. 3.7. 5.7. 8.7. 10.7. 12.7. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla