Mikko Sokero

Lentoyhtiöuutisia - Finnair

4 899 viestiä aiheessa

Nyt näissäkin lennoissa on käynyt jo kato;

 

AY7/8 on poistettu näiltä päiviltä:

10.6.

12.6.

14.6.

17.6.

19.6.

3.7.

5.7.

8.7.

10.7.

12.7.

 

No ainakin rapakon talla reunalla ollaankin jo ihmetelty, etta milla ihmeella saadaan 10 vuoroa viikossa tayteen. Eivat edes sikahalvat hinnatkaan tainneet auttaa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Nyt näissäkin lennoissa on käynyt jo kato;

 

AY7/8 on poistettu näiltä päiviltä:

10.6.

12.6.

14.6.

17.6.

19.6.

3.7.

5.7.

8.7.

10.7.

12.7.

 

Näytäisi sille että uutisankka FineEirin toisesta Nykkiläisestä tässä maailman tilanteessa kuitenkin toteutuu.

 

Toisaalta olen yhäkin sitä mieltä että vimeinen MD11 lento lennetään MD11:lla.  :-[

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Finnairin reittilentojen ylipainomaksut ovat muuttuneet yksinkertaisemmaksi.   Erikoismatkatavarat, kuten urheiluvälineet ja soittimet, on jaettu selkeisiin ryhmiin painon ja koon mukaan."Muutoksen myötä käytäntö on helpompi ja yhdenmukaistuu vastaavaksi, kuin muilla lentoyhtiöillä", kertoo johtaja Paavo Virkkunen.                               

 

Uuden käytännön myötä esimerkiksi erilaisten urheilulajien harrastajia         

kohdellaan yhtenäisillä säännöillä. Ylipainomaksut on jaettu kolmeen maantieteelliseen vyöhykkeeseen. Ylipainomaksu veloitetaan ainoastaan, mikäli kuljetettava tavara ei koon tai painon puolestamahdu sallitun matkatavaramäärän puitteisiin.                                   

 

Finnairin ylipainomaksut koskevat yhtiön liikennöimiä reittilentoja ja Finnairin lentonumerolla olevia lentolippuja. Poikkeuksena on USA:n-lennot, joilla noudatetaan edelleen aiempaa käytäntöä. Finnairin lähtöselvittämien muiden lentoyhtiöiden lentojen osalta ylipainomaksu lasketaan IATA-hinnan mukaan. Finnairin Lomalennoilla on omat ylipainomaksut.                                 

 

Matkatavaraa ja ylipainoveloituksia koskeva tieto löytyy netistä

                           

 

Finnair Oyj                                                                     

Viestintä                                                                       

2.6.2009                                           

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Viestinnän ammattilaisten Procom-yhdistys palkitsi torstai-iltana joukon ansioituneita viestintävaikuttajia. Vuoden tiedottajaksi nimettiin Finnairin viestintäjohtaja Christer Haglund, joka palkittiin "erinomaisesta kansainvälisestä markkinointiviestintätyöstä tulevaisuuden lentoliikenteen futurologina".

 

Palkinnon perustelujen mukaan Haglund onnistui kääntämään Finnairin 85-vuotisen historiikin futurologiseksi seikkailuksi, joka on kiinnostanut mediaa maailmalla monta kertaa enemmän kuin mikään tiedote tai tavanomainen markkinointiviestinnällinen tempaus.

 

"Samaan aikaan, kun vuosijuhlallisuudet ovat vaatineet mediasuhteiden hallintaa, Finnair on paininut sisäisissä haasteissa. Sisäisen viestinnän työ ei kuitenkaan julkisesti näy. Omat joukot yhtiön sisällä ymmärtävät arvostaa viestintäjohtajaansa ja hänen luotsaamansa tiimiä", Procom toteaa tiedotteessaan.

 

markkinointi&mainonta

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Liikenteen väheneminen jatkuu, kapasiteettileikkaukset seuraavat kysynnän laskua

 

Toukokuussa Finnairin liikenne väheni 11 prosentilla edellisvuodesta. Reittiliikennettä oli toukokuussa 9,8 prosenttia vähemmän kuin edellisvuonna. Aasian-liikenteessä lasku oli 10,8 prosenttia ja Pohjois-Amerikan-liikenteessä 7,0 prosenttia. Euroopan-liikenne väheni 8,0 prosentilla ja kotimaan 13,9 prosentilla. Rahdissa kysynnän lasku on jyrkentynyt viime kuukausista ja toukokuussa rahdin määrä väheni 28 prosentilla.                                 

 

Kysynnän laskun vuoksi Finnair on leikannut kapasiteettiaan merkittävästi kaikissa liikennelajeissa. Kapasiteettia on leikattu kotimaan-liikenteessä yli neljänneksellä, lomaliikenteessä viidenneksellä ja Aasian-liikenteessä yli 17 prosentilla. Kapasiteettileikkausten ansiosta matkustajakäyttöasteet paranivat viimevuodesta, mutta ovat edelleen alle pitkänajan keskiarvon.                 

 

”Olemme onnistuneet kapasiteetin sopeutuksessa viimevuotista paremmin. Koneissa on kuitenkin edelleen tilaa ja lentolippujen hinnat ovat alhaalla. Reittiliikenteen yksikkötuotto on jatkanut laskuaan voimakkaasti koko alkuvuoden”, Finnairin viestintäjohtaja Christer Haglund kertoo.               

 

Lomaliikenteen määrän suunta kääntyi odotetusti edelliskuusta ja lomaliikenne väheni toukokuussa 16,8 prosenttia. Vielä huhtikuussa lomaliikenne kasvoi johtuen Thaimaan-sesongin jatkumisesta edellisvuotta pidempään.                 

 

Finnairin lennoista 92,2 % saapui aikataulun mukaisesti, mikä on 7,2 prosenttiyksikköä enemmän kuin viime vuonna. Reittiliikenteen täsmällisyysprosentti nousi viime vuoden huhtikuusta 6,8 prosenttiyksikköä ja oli 93,4 prosenttia.                                                           

Finnairin koko liikenne                                                         

 

Koko liikenne väheni henkilökilometreissä mitattuna huhtikuussa 11,0 % ja tarjonta laski 16,3 %. Matkustajakäyttöaste oli 4,2 % prosenttiyksikköä  korkeampi eli 69,1 %. Matkustajamäärä laski 11,3 % ja oli 571 374 matkustajaa. 

 

Reittiliikenne 

                                                               

Reittiliikenne väheni myydyissä henkilökilometreissä mitattuna 9,8 % ja tarjonta laski 15,7 %. Matkustajakäyttöaste oli 4,4 prosenttiyksikköä korkeampi kuin viime vuonna eli 66,8 %. Matkustajamäärä laski 10,2 % ja oli 498 249.           

 

Kansainvälinen reittiliikenne väheni myydyissä henkilökilometreissä mitattuna 9,6 % ja tarjonta laski 15,0 %. Matkustajakäyttöaste oli 4 prosenttiyksikköä korkeampi kuin viime vuonna eli 67,2 %. Matkustajamäärä laski 10,0 % ja oli 401159.                                                                           

Euroopan reittiliikenne väheni myydyissä henkilökilometreissä mitattuna 8,0 % ja tarjonta laski 13,1 %. Matkustajakäyttöaste oli 3,6 prosenttiyksikköä korkeampi kuin viime vuonna eli 65,3 %. Matkustajamäärä laski 9,6 % ja oli 311 782. 

Pohjois-Amerikan reittiliikenne väheni myydyissä henkilökilometreissä mitattuna 9,1 % ja tarjonta laski 7,0 %. Matkustajakäyttöaste oli 1,7 prosenttiyksikköä  matalampi kuin viime vuonna eli 76,5 %. Matkustajamäärä laski 9,1 % ja oli 12 433. 

Aasian reittiliikenne väheni myydyissä henkilökilometreissä mitattuna 10,8 % ja tarjonta laski 17,4 %. Matkustajakäyttöaste oli 4,9 prosenttiyksikköä korkeampi kuin viime vuonna eli 67,5 %. Matkustajamäärä laski 12,0 % ja oli 76 944.       

Kotimaan reittiliikenne väheni myydyissä henkilökilometreissä mitattuna 13,9 %  ja tarjonta laski 27,7 %. Matkustajakäyttöaste oli 9,5 prosenttiyksikköä  korkeampi kuin viime vuonna eli 59,1 %. Matkustajamäärä laski 10,9 % ja oli 97 090.                                                                           

Lomaliikenne                                                                   

Lomaliikenne väheni myydyissä henkilökilometreissä mitattuna 16,8 % ja tarjonta laski 20,4 %. Matkustajakäyttöaste oli 3,6 prosenttiyksikköä korkeampi kuin viime vuonna eli 84,7 %. Matkustajamäärä laski 18,1 % ja oli 73 125.           

 

Rahti                                                                           

Kuljetetun rahdin määrä tonneissa mitattuna laski 28,0 %. Reittiliikenteessä rahdin määrä laski 27,1 %. Aasian reittiliikenteessä rahdin määrä laski 28,5 %, Euroopan reittiliikenteessä rahdin määrä laski 23,0 % ja Pohjois-Amerikan reittiliikenteessä rahdin määrä laski 28,3 %. Rahtiliikenteenkäyttöaste Aasian liikenteessä oli 64,4 % ja Pohjois-Amerikan liikenteessä 57,7 %. Konsernin ulkopuolelta vuokratuilla rahtikoneilla kuljetetun rahdin määrä laski 60,7 %.                                                                         

 

 

Täydelliset liikenneluvut:                                                     

http://www.finnairgroup.com/linked/fi/sijoittajat/Monthly_traffic_data_MAY_2009FI.pdf                                                                           

 

Finnair Oyj                                                                     

Viestintä                                                                       

9.6.2009     

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Lehdistötiedote

 

09.06.2009

 

Finnair Oyj Lehdistötiedote Lentoyhtiöt ehdottavat maailmanlaajuisia tavoitteita hiilidioksidipäästöjen vähentämiseksi

 

Finnair ja muut Aviation Global Deal -ryhmään kuuluvat lentoyhtiöt yhdessä The Climate Groupin kanssa kertoivat tänään päästövähennystavoitteista, joita ryhmä ehdottaa sisällytettäväksi Kööpenhaminan ilmastokokouksessa mahdollisesti syntyvään lentoliikenteen päästökauppasopimukseen.

 

AGD-ryhmä esittää maailmanlaajuista toimialakohtaista sektorisopimusta lentoliikenteelle, joka kattaisi kaikkien kansainvälisesti liikennöivien lentoyhtiöiden hiilidioksidipäästöt. Päästövähennykset saavutettaisiin globaalien tavoitteiden avulla. AGD:n esitys sisältää kolme skenaariota, joissa päästöjä vähennetään 50-80 prosentilla vuoteen 2050 mennessä.

 

Eri skenaarioissa vuoteen 2020 mennessä lentoliikenteen päästöjen kasvu pysäytettäisiin tai päästöjä vähennettäisiin viisi tai 20 prosenttia vuoteen 2005 verrattuna. Kolme skenaariota perustuvat poliittisiin, toimialan sekä järjestöjen näkemyksiin lentoliikenteen roolista ja mahdollisuuksista ilmastonmuutostoimissa. Kaikissa skenaarioissa lentoyhtiöt osallistuisivat kansainväliseen hiilidioksidikaupankäyntiin, jotta päästörajoituksiin sopeutuminen ja päästöjen vähentäminen olisi myös taloudellisesti kestävää ja päästökauppa toimisi taloudellisena ohjauskeinona kohti ekologisempia toimintatapoja.

 

AGD:n ehdotus korostaa päästökauppamallin tasa-arvoisuutta. Päästöoikeuksien huutokauppatuotot ohjattaisiin AGD:n mallissa ilmastonmuutosta hillitseviin toimiin kehitysmaissa.

 

Jotta lentoliikenteen päästöt todella saataisiin laskemaan, on päästökauppasopimuksen oltava maailmanlaajuinen. Vain tiettyjä lentoyhtiöitä tai alueita kattava sopimus aiheuttaa hiilivuotoa eli kannustaa ympäristökuormitusta lisääviin toimintatapoihin, kuten välilaskuihin lentomatkaan nähden väärissä paikoissa päästökauppa-alueen ulkopuolella, Finnairin ympäristöjohtaja Kati Ihamäki huomauttaa.

 

Skenaarioiden mukaisessa kehityksessä vuotuiset huutokauppatulot olisivat jopa 5 miljardia dollaria, jotka voitaisiin käyttää ilmastonmuutosta hillitseviin toimiin kehitysmaissa, kuten metsien häviämisen estämiseen. Metsien häviäminen on merkittävä kasvihuonekaasujen lähde.

 

AGD-ryhmään kuuluvat Finnairin lisäksi The Climate Group sekä lentoyhtiöt Air France - KLM, British Airways, Cathay Pacific, Virgin Atlantic, Qatar Airways, maapalveluyhtiö BAA sekä nyt uutena jäsenenä liittynyt lentoyhtiö Virgin Blue Airlines.

 

Finnair Oyj

Viestintä

9.6.2009

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Finnairin aamulla julkaistuja täyttöasteita kommentoi Talouselämä:

 

Arvoisat matkustajat, missä te olette?

 

Vaikka Finnair miten leikkaa kapasiteettia, mikään ei tahdo riittää. Matkustajat haihtuvat liki samaa vauhtia.

 

Mitään uutta ja ihmeellistä tuossa artikkelisa ei mainita, kunhan taas vedetään tiettyjä naruja yhteen ja esitetään paketti luettavassa ja ymmärrettävässä muodossa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Finnairin aamulla julkaistuja täyttöasteita kommentoi Talouselämä:

 

Arvoisat matkustajat, missä te olette?

 

Mitään uutta ja ihmeellistä tuossa artikkelisa ei mainita, kunhan taas vedetään tiettyjä naruja yhteen ja esitetään paketti luettavassa ja ymmärrettävässä muodossa.

 

Kun matkustajamaarat tippuvat tuota tahtia, niin supistuksiahan on tietysti aivan pakko tehda. Onko jossain nakyvissa tuota saamaa euroissa, eli kumulatiivinen liikevaihdon vaheneminen talta vuodelta kiinnostaisi. On varmaan jonkinmoinen luku...vahentyneet revenue miles yhdistettyna alempaan keskihintaan. Kiinteat kulut mahtavat AY:lla kuitenkin olla melkoiset ja isot hankinnat samaan aikaan kaynnissa...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kaikki hyvä loppuu aikanaan:

 

Bangkokin reitti muuetttu kesäaikataulun myötä maaliskuussa 2010 A340 -reitiksi.

Samalla Beijing saa triplan.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kaikki hyvä loppuu aikanaan:

 

Bangkokin reitti muuetttu kesäaikataulun myötä maaliskuussa 2010 A340 -reitiksi.

Samalla Beijing saa triplan.

 

Myos Naritaan lennetaan tiettyina viikonpaivina 333:lla. Muuten eivat taitaisi 340:set riittaa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Shanghai viikko sitten, mittaavat siellä kaikilta ulkomaan lennoilta tulevien mahdollisen kuumeen, lisäksi

pitää vakuuttaa kirjallisesti että on terve ja ei ole oleskellut sikojen lähellä muutamaan viikkoon jne...

 

[ attachment removed / expired ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Shanghai viikko sitten, mittaavat siellä kaikilta ulkomaan lennoilta tulevien mahdollisen kuumeen, lisäksi

pitää vakuuttaa kirjallisesti että on terve ja ei ole oleskellut sikojen lähellä muutamaan viikkoon jne...

 

Bangkokissa viime lauantain kokemuksella myös lämpökameralla mitataan kaikki ja jo koneessa pitää täyttää lappu missä ollut, mitä tehnyt ja mikä vaivaa.

Lappua ei sitten lukenut kukaan, se vaan tiputettiin pahvilaatikkoon immigrationissa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kiinan Inspection and Quarantine Bureau tarkistaa jokaisen paperin ja passin henkilökohtaisesti omalla tiskillä

ennenkuin pääsee jatkamaan passintarkastukseen, eli tarkkoja ovat.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Nyt on sitten Finnairkin mennyt tekemään bluuvanit varauskoneeseensa.

Eli enää ei ole valmiissa alasvetovalikossa tarjolla olevia kohteita vaan

pitää itse kirjoittaa mistä minne haluaa lentää.

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Nyt on sitten Finnairkin mennyt tekemään bluuvanit varauskoneeseensa.

Eli enää ei ole valmiissa alasvetovalikossa tarjolla olevia kohteita vaan

pitää itse kirjoittaa mistä minne haluaa lentää.

 

Juu, vituiks meni sekin.

 

Ei tunnista esim. lyhennettä KIX vaikka kehoitetaan kirjoittamaan kaupunkikoodi.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Juu, vituiks meni sekin.

 

Ei tunnista esim. lyhennettä KIX vaikka kehoitetaan kirjoittamaan kaupunkikoodi.

 

KIX onkin lentokenttäkoodi, kaupunkikoodi on OSA.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Itseasiassa nyt tuon uuden systeemin myötä aukesi koko maailma hauille hintojen suhteen.

 

Löytyy mm. Saigonia ja Singaporea AY/CX -yhdistelmällä.

 

Ihan hyvä uudistus siinä mielessä.

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Lehdistötiedote

 

11.06.2009

 

Finnair Oyj Lehdistötiedote Jatkomatkustajille nopeutettu turvatarkastus

 

Finnair tarjoaa 15.6. lähtien Aasiasta Helsingin kautta Euroopan jatkolennoille matkustaville asiakkailleen nopeutetun lennonvaihdon.

 

"Asiakkaamme arvostavat ennen kaikkea toimivia aikatauluja ja matkanteon sujuvuutta, joten haluamme panostaa siihen, että palvelumme on huippulaatuista myös nopealla vaihtoajalla," sanoo Finnairin palvelun tuotekehityksestä vastaava Sari Fairchild.

 

Palvelu toimii siten, että Aasiasta lähtevien matkustajien tarkastuskorttiin kiinnitetään nopeasta vaihdosta kertova kortti, jos heidän vaihtoaikansa Helsingissä on vähemmän kuin yksi tunti.

 

"Matkustajalle kerrotaan nopeutetusta palvelusta myös lähtöselvityksessä ja vielä Helsinki-Vantaalla henkilökohtaisella opastuksella sekä opastekyltein turvatarkastuksessa," kertoo Fairchild.

 

Helsinki-Vantaan lentoasemasta on nopeiden Aasian ja Euroopan välisten via.Helsinki-yhteyksien ansiosta muodostumassa yhä suositumpi lennonvaihtopaikka. Finnairin kotikenttä on kilpailijoihin verrattuna tehokas, kompakti ja toimiva. Tämän ansioista Finnair pystyy tarjoamaan Euroopan nopeimpiin kuuluvan 35 minuutin minimivaihtoajan lentojen välillä.

 

Finnair Oyj

Viestintä

11.6.2009

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
Vieras
Tämä aihe on nyt suljettu uusilta viesteiltä.