Mikko Sokero

Lentoyhtiöuutisia - Finnair

4 899 viestiä aiheessa

Lehdistötiedote

 

11.06.2009

 

Finnair Oyj Lehdistötiedote Jatkomatkustajille nopeutettu turvatarkastus

 

Finnair tarjoaa 15.6. lähtien Aasiasta Helsingin kautta Euroopan jatkolennoille matkustaville asiakkailleen nopeutetun lennonvaihdon.

 

"Asiakkaamme arvostavat ennen kaikkea toimivia aikatauluja ja matkanteon sujuvuutta, joten haluamme panostaa siihen, että palvelumme on huippulaatuista myös nopealla vaihtoajalla," sanoo Finnairin palvelun tuotekehityksestä vastaava Sari Fairchild.

 

Palvelu toimii siten, että Aasiasta lähtevien matkustajien tarkastuskorttiin kiinnitetään nopeasta vaihdosta kertova kortti, jos heidän vaihtoaikansa Helsingissä on vähemmän kuin yksi tunti.

 

"Matkustajalle kerrotaan nopeutetusta palvelusta myös lähtöselvityksessä ja vielä Helsinki-Vantaalla henkilökohtaisella opastuksella sekä opastekyltein turvatarkastuksessa," kertoo Fairchild.

 

Helsinki-Vantaan lentoasemasta on nopeiden Aasian ja Euroopan välisten via.Helsinki-yhteyksien ansiosta muodostumassa yhä suositumpi lennonvaihtopaikka. Finnairin kotikenttä on kilpailijoihin verrattuna tehokas, kompakti ja toimiva. Tämän ansioista Finnair pystyy tarjoamaan Euroopan nopeimpiin kuuluvan 35 minuutin minimivaihtoajan lentojen välillä.

 

Finnair Oyj

Viestintä

11.6.2009

 

Olisi kiva nahda miten homma on hoidettu Helsinki-Vantaalla. Munchen on toinen erittain nopea vaihtokentta, mutta auta armias, jos passintarkastuksessa on edessa joku Borat Kazakshtanista, niin siina kylla voi menna vaihto pipariksi...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Finnair ottaa tarvittaessa käyttöön isompia lentokoneita maanantain junalakon varalle. Sekä Finnairin että Blue 1:n kotimaanlennoilla ensi maanantaina on vielä tilaa. Paikat kuitenkin hupenevat nopeasti. VR:n työnseisaus vaikuttaa 35 000 junamatkustajaan kotimaan kaukoliikenteessä. Yhteensä lakko koskettaa 200 000:ta matkustajaa.

 

iltalehti

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tervetuloa Finnair Plus Shop -verkkokauppaan!

 

Finnair Plus Shop on verkkokauppa, jossa voit maksaa ostoksesi

Finnairin kanta-asiakaspisteillä, rahalla tai niiden yhdistelmällä.

https://www.finnairplusshop.com/

 

Äkiseltään näyttää että kun luopuu törkeästä määrästä pisteitä ja tukusta rahaa niin saa kaikkea kivaa tavaraa ;)

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Lehdistötiedote

 

22.06.2009

 

Finnair Oyj Lehdistötiedote Finnairin ja Meridianan yhteistyö avaa yhteydet Sardiniaan, Sisiliaan ja Firenzeen

 

Finnair ja italialaislentoyhtiö Meridiana aloittavat 22.6. yhteistyön Italian ja Helsingin välisten code-share-lentojen puitteissa.

 

Yhteistyön ansiosta Finnair voi tarjota matkustajilleen yhteyksiä Sardinian Cagliariin ja Olbiaan, Sisilian Palermoon sekä Firenzeen, joihin Meridiana lentää Finnairin kohteista Amsterdamista, Rooman Fiumicinolta, sekä Pariisin Charles de Gaulle -lentoasemalta.

 

Palermo on Sisilian ja Cagliari Sardinian pääkaupunki. Olbia sijaitsee lähellä Sardinian pohjoisrannan suosittua Costa Smeraldan aluetta, missä on lukuisia upeita rantoja, korkeatasoisia matkailupalveluita sekä golfkenttiä. Renessanssin aikaiset rakennukset ja taideaarteet puolestaan tekevät Firenzestä yhden Euroopan suosituimmista matkailukaupungeista.

 

Myös Meridianan tarjoama reittiverkosto laajenee yhteistyön myötä, yhtiö voi nyt tarjota lentonumerollaan yhteyden Helsinkiin niin Roomasta, Milanosta, kuin kesäkohteista Pisasta ja Venetsiasta.

 

"Italia on erittäin suosittu matkakohde sekä Finnairin suomalaisten että Aasian-reittiverkostosta saapuville matkustajille. Yhteistyön ansioista voimme tarjota entistä laajemmat ja toimivammat yhteydet Italiaan", sanoo Finnairin code-share-sopimuksista vastaava johtaja Hannu Sundberg.

 

Finnair Oyj

22.6.09

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

"Vaaratilanne Rinnairin lennolla",  :o näin otsikoi Iltalehti maanantaina 22.6.2009 klo 16.01   :

 

Finnairin koneessa ilmeni ongelmia kesken lennon.

 

Finnairin Airbus 340 -kone joutui pulaan kesken lennon maanantaina iltapäivällä, kun yksi koneen hydrauliikkajärjestelmistä tyhjentyi lennon aikana. Kone oli palaamassa Shanghaista Helsinkiin.

 

Pelastuslaitoksen mukaan kyseessä oli todellinen vaaratilanne, johon oli varauduttu etukäteen. Pelastuslaitos joutui jäähdyttämään yhtä koneen kolmesta päälaskutelineestä, joka oli kuumentunut koneen laskeutuessa Helsinki-Vantaan lentokentälle. Myös mahdolliseen tulipaloon oli varauduttu.

 

Vaaratilanteen johdosta yksi lentokentän kiitoradoista jouduttiin sulkemaan.

 

Finnairin viestintäpäällikkö Senja Larsenin mukaan vika ei kuitenkaan vaikuttanut lentoturvallisuuteen.

 

- Koneessa on kolme rinnakkaista hydrauliikkajärjestelmää. Tyhjentyminen vaikutti koneen nokkapyörän ohjautuvuuteen, ja siksi kone jouduttiin hinaamaan kiitoradalta, hän sanoo.

 

http://www.iltalehti.fi/uutiset/200906229809707_uu.shtml

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

"Vaaratilanne Rinnairin lennolla",  :o näin otsikoi Iltalehti maanantaina 22.6.2009 klo 16.01   :

 

 

Finnairin viestintäpäällikkö Senja Larsenin mukaan vika ei kuitenkaan vaikuttanut lentoturvallisuuteen.

 

- Koneessa on kolme rinnakkaista hydrauliikkajärjestelmää. Tyhjentyminen vaikutti koneen nokkapyörän ohjautuvuuteen, ja siksi kone jouduttiin hinaamaan kiitoradalta, hän sanoo.

 

http://www.iltalehti.fi/uutiset/200906229809707_uu.shtml

 

Eli otsikkona vaaratilanne, jonka jälkeen uutinen kertoo, että kyse ei ollut vaaratilanteesta..  Ja ihmiset lukevat sitten tätä iltalehti p*skaa!!  >:( >:(>:(

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eli otsikkona vaaratilanne, jonka jälkeen uutinen kertoo, että kyse ei ollut vaaratilanteesta..  Ja ihmiset lukevat sitten tätä iltalehti p*skaa!!  >:( >:(>:(

 

Tähän tuntuu jokainen iltapäivälehtien uutisointi ilmailusta johtavan, että joku "vetää herneitä nenään". Tuo on toimittajien ja lehdistön tarkoituskin eli herättää keskustelua puolesta ja vastaan - vastakkainasettelun aika ei ole täälläkään ohi. Mitä noista murehtimaan... Toki tässä tapauksessa yhtiön edustajan tulee "vähätellä" tapahtumaa, että ei lentoturvallisuuteen vaikuttanut tämä uutisen aihe. Totta - konehan olisi käsittääkseni pysynyt ilmassa niin kauan kuin vain löpöä riittää. Laskeutumisessa kai ne ongelmat sitten olivat vasta edessä ja kone hinattiin kiitotieltä pois. Normaalia poikkeustilannetoimintaa, joka uutisoituna sitten herättää tunteita - ja epätietoisissa mitä ihmeellisempiä harhakäsityksiä... Parasta on, että tapahtumista kerrotaan ja mieluiten heti ensimmäisenä rehellisesti - valheilla kun on tapana paljastua ennemmin tai myöhemmin...

 

Tällä hetkellä ilmailu- ja Airbus-ongelmat ovat "mediaseksikkäitä" juttuja, joista voidaan jokaisesta saada jonkinlainen aasin silta rakennettua Air Francen onnettomuuteen. Toimittajat tietävät tämän ja tekevät sellaisia juttuja, joilla myydään lehtiä samalla heidän työpaikkojensa tulevaisuus turvaten - vaikka sitten laittamalla kysymysmerkki vain otsikon perään.

 

Oletko koskaan miettinyt millaisessa maailmassa asuisit, jos uskoisit lehdistä vain otsikot?

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tästäkin tapahtumasta onneksi osataan uutisoida järkevästi ilman mitään sensaatiohaluisuutta, kuten Hesari ja YLE ovat tehneet.

 

Sinnä Lari on oikeassa, että nyt ovat kaikki lentokonejutut ja varsinkin Airbus-jutut kuumaa kamaa. Kas kun ip-lehdet eivät ole vielä vetäneet AF447 kohtaloa mukaan tähänkin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ja miten makoisaa olisi ollut iltapäivälehdille, jos tuo hydrauliikkaongelmakone olisi ollut 330... :D

 

Suurelle yleisölle se on kuitenkin taas Airbus  :thmbdn:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tästäkin tapahtumasta onneksi osataan uutisoida järkevästi ilman mitään sensaatiohaluisuutta, kuten Hesari ja YLE ovat tehneet.

 

Hesarin uutisessa olevan kuvan perusteella näyttäisi, että koneen keskimmäinen pääteline (vai mikä sen virallinen nimi lieneekään) olisi ollut sisällä. Onko kyse siitä, että keskiteline ei ole välttämätön (vaan sillä vain säästetään päätelineitä jakamalla niille tulevaa painoa) ja siksi se ei aina tule hydraulivikatilanteessa alas? Muistan, että asiasta olisi MD-11:n tapauksessa joskus ollut jotain puhetta.

 

(Menee vähän ohi aiheesta "Lentoyhtiöuutisia - Finnair", mutta moderaattorit voinevat tarvittaessa lohkaista tämän omaksi keskustelukseen toisaalle.)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Keskimmäisen laskutelineen painovoimapudotuksen lisäksi minua alkoi kiinnostamaan se, että jos tuo vihreä hydraulipiiri sai osumaa jo lentoonlähdössä, niin kuinka kauan siinä on mahtanut sitten mennä että tietokone on alkanut ilmoittamaan vikaa. Eli perimmäinen kysymys olisi se, että kuinka pitkään ohjeet ja säännöt antavat lentää vain kahdella hydraulipiirillä. Kone oli kuitenkin tulossa Shanghaista asti ja tuli koko matkan loppuun asti. Oletettavasti siis pelkän vihreän hydraulipiirin toimimattomuus ei ole kriittinen vika, ainakin tuolta Smartcockpitin manuaaleista laskeskelin että kaikki tärkeä on kyllä kahden muun piirin kattamana.

 

Edit: Keskilaskuteline näyttää jäävän sisälle, kun tehdään painovoimapudotus, eli se ei ilmeisestikään ole hätätilanteessa tarvittava ja päätelineet kyllä jaksaa kantaa kuorman.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Keskimmäisen laskutelineen painovoimapudotuksen lisäksi minua alkoi kiinnostamaan se, että jos tuo vihreä hydraulipiiri sai osumaa jo lentoonlähdössä, niin kuinka kauan siinä on mahtanut sitten mennä että tietokone on alkanut ilmoittamaan vikaa. Eli perimmäinen kysymys olisi se, että kuinka pitkään ohjeet ja säännöt antavat lentää vain kahdella hydraulipiirillä. Kone oli kuitenkin tulossa Shanghaista asti ja tuli koko matkan loppuun asti. Oletettavasti siis pelkän vihreän hydraulipiirin toimimattomuus ei ole kriittinen vika, ainakin tuolta Smartcockpitin manuaaleista laskeskelin että kaikki tärkeä on kyllä kahden muun piirin kattamana.

 

Edit: Keskilaskuteline näyttää jäävän sisälle, kun tehdään painovoimapudotus, eli se ei ilmeisestikään ole hätätilanteessa tarvittava ja päätelineet kyllä jaksaa kantaa kuorman.

 

Tämä on nyt puhdasta arvailua, mutta voisiko olla kyse siitä, että polttoainetta on haluttu lentää vähemmäksi ja konetta kevyemmäksi ilman keskitelinettä tehtävää laskua varten. Tietysti polttoaineen dumppauskin on mahdollista (kai A340:kin tähän kykenee), mutta aikaahan sekin vie. Lisäksi taloudelliset seikat varmasti ovat puoltaneet Helsinkiin lentämistä (on saatu kone ja matkustajat "oikeaan" paikkaan). Sitä en sitten tiedä, mikä merkitys taloudellisilla seikoilla on ollut päätöstä tehtäessä.

 

Mutta edellä oleva on siis arvailua. Viisaammat voivat korjata. Ja OTK:n raportti toivottavasti kertoo aikanaan lopullisen totuuden sikäli, kun katsovat tämän tapauksen tutkinnan arvoiseksi.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ja OTK:n raportti toivottavasti kertoo aikanaan lopullisen totuuden sikäli, kun katsovat tämän tapauksen tutkinnan arvoiseksi.

 

Ei kai noita hydraulijärjestelmän vikoja Onnettomuustutkintakeskus pääsääntöisesti tutki?

 

Ei tutkinut ainakaan tätä OH-LZB:n vikaa 22.5.2005 http://www.airliners.net/photo/Finnair/Airbus-A321-211/0850588/L/

 

Eikä tätä VP-BKI:n vikaa 2.9.2007 http://www.airliners.net/photo/Gulfstream-Aerospace-G-IV/1260615/L/

 

Tämä G-BUSG:n vika Heathrowissa 12.7.2006 http://www.airliners.net/photo/British-Airways/Airbus-A320-211/1074089/L/ ei edes ylittänyt uutiskynnystä Englannissa, en ole tarkistanut suoritettiinko tutkinta.

 

Huom. Nuo kaikki kuvat ovat omia kuviani eli eivät nuo viat äärimmäisen harvinaisia ole.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Lehdistötiedote

 

23.06.2009

 

Finnair Oyj Lehdistötiedote Uutta matkustusmukavuutta Finnairin suoralla Lomalennolla Phuketiin

 

Finnairin Lomalennot lentää ensi talvena ilman välilaskua Thaimaan Phuketiin Finnairin uudella Airbus A330 -laajarunkokoneella. Uudet laajarunkokoneet ovat osa Finnairin laajaa kaukoliikenteen kalustouudistusta.

 

Phuketin-lennoilla päästään matkustamaan mukavammin kuin koskaan, laadukkaassa sekä tilavassa Comfort-luokassa ja korkeatasoisessa turistiluokassa.

 

Lomalentojen asiakkaat pääsevät nyt ensimmäistä kertaa nauttimaan Finnarin reittilentojen bisnesluokkaa vastaavasta istuinmukavuudesta, kertoo Finnairin Lomalentojen myyntipäällikkö Heidi Niemenlehto-Järvinen.

 

Lomalentojen Comfort-luokan uuden sukupolven vuodeistuimet runsaine istuin- ja jalkatiloineen sijaitsevat koneen etuosassa. Comfort-luokassa ruokajuomat eli viini ja olut sekä virvokkeet sisältyvät hintaan.

 

Turistiluokassa on tilavat ergonomisesti suunnitellut istuimet, joissa on säädettävä niskatuki. Matkustajille tarjoillaan lennon aikana veloituksetta kaksi lämmintä ateriaa kahvin tai teen kanssa.

 

Kaikilla asiakkailla on käytössään henkilökohtainen viihdejärjestelmä, jonka valikoimassa on useita kymmeniä elokuvia, lastenohjelmia, tv-sarjoja, pelejä ja musiikkia moneen makuun. Comfort-luokassa viihdejärjestelmän käyttö sisältyy hintaan, turistiluokassa järjestelmän saa käyttöön lisämaksusta.

 

Matkustusmukavuutta parantaa myös se, että välilaskut jäävät pois ja kohteeseen lennetään suoraan Helsingistä, nyt ensimmäistä kertaa Finnairin omalla koneella, kertoo Niemenlehto-Järvinen.

 

Finnairin Lomalento Phuketiin lennetään neljänä päivänä viikossa 6.11. alkaen. Lennoilla asiakkaita palvelee Finnairin ammattitaitoinen miehistö.

 

Finnairin laajarunkokoneella lennettäviä välilaskuttomia Phuketin-matkoja myyvät Aurinkomatkat ja Lomamatkat.

 

Finnair Oyj

Viestintä

23.6.2009

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Lehdistötiedote

 

23.06.2009

 

Finnair Oyj Lehdistötiedote Finnairin neljäs Airbus A330 -kone aloittaa liikenteen

 

Finnairin neljäs uusi Airbus A330 -kaukoreittikone rekisteriltään OH-LTP lähtee tänään ensilennolleen Delhiin, jonka jälkeen se aloittaa säännölliset lennot Finnairin kaukolentoverkostossa. Uuden koneen myötä Osakan-reitistä tulee A330-kohde 6.7. alkaen.

 

Finnairin uudet A330-koneet ovat osa Finnairin laajaa kaukoliikenteen kalustouudistusta. Finnair vastaanottaa tänä vuonna yhteensä viisi uutta Airbus A330 -konetta. Seuraava A330-kone saapuu marraskuussa.

 

Finnairin A330-koneissa on uusi, vaaleampi matkustamoilme. Airbus-koneet edustavat uudenaikaista matkustusmukavuutta ja teknologiaa. Myös koneiden polttoainetehokkuus on huippuluokkaa.

 

Finnairin Airbus A330 -sivut ovat osoitteessa http://www.finnairgroup.com/media/media_10_1.html, jonne on koottu yksityiskohtaiset tiedot koneesta, reiteistä, teknisistä seikoista ja matkustusmukavuuteen liittyvistä uudistuksista.

 

Finnair Oyj

Viestintä

23.6.2009

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Matkustusmukavuutta parantaa myös se, että välilaskut jäävät pois ja kohteeseen lennetään suoraan Helsingistä, nyt ensimmäistä kertaa Finnairin omalla koneella, kertoo Niemenlehto-Järvinen.

 

Nyt pääsi Heidi Niemenlehto-Järviseltä sammakoita. Viime talvena lennettiin MD-11:lla Helsingistä Phuketiin ja takaisin ilman välilaskuja (kolme kertaa).

 

Koskakohan Finnair oppii tiedottamaan edes omista asioistaan oikein tiedoin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Nyt pääsi Heidi Niemenlehto-Järviseltä sammakoita. Viime talvena lennettiin MD-11:lla Helsingistä Phuketiin ja takaisin ilman välilaskuja (kolme kertaa).

 

Koskakohan Finnair oppii tiedottamaan edes omista asioistaan oikein tiedoin.

 

Vai lennettiinkö Phuketiin sittenkin Bangkokiin tarkoitettuja reittilentoja, kun Suvarnabhumi oli mielenosoittajien valtaama?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Vai lennettiinkö Phuketiin sittenkin Bangkokiin tarkoitettuja reittilentoja, kun Suvarnabhumi oli mielenosoittajien valtaama?

 

Lennettiin niitäkin mutta lennettiin 3 kpl non-stop lomalentoja. Kaksi joulukuussa ja yksi tammikuussa.

Lähdin itse AY95:sellä Bangkokiin 12.12.08 ja tuo LGD joka lähti 23:50, oli juuri palannut Phuketista muutamaa tuntia aikaisemmin AY2972:sena.

 

EDIT: lentopäivät olivat HEL-HKT 11.12.08, 26.12.08 ja 7.1.09 paluut +1. AY2971/AY2972

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mutta oliko ne "finnairin lomalentoja" vai jollekkin ulkopuolliselle matkatoimistolle/järjestäjälle myymiä lentoja? Muistaisin, että talvella oli muutama tollainen MD11 lento. Siinä on näes pieni ero  ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mutta oliko ne "finnairin lomalentoja" vai jollekkin ulkopuolliselle matkatoimistolle/järjestäjälle myymiä lentoja? Muistaisin, että talvella oli muutama tollainen MD11 lento. Siinä on näes pieni ero  ;)

 

Phuketiin lennettiin jo 1990-luvulla nonstop-lentoja MD-11:lla, mutta paluu taisi tapahtua Bangkokin kautta. Siihen aikaan kiitorata taisi olla lyhyempi.

 

Muistan, etta veljeni lensi samana paivana OH-LGD:lla Phuketiin, kun IL-76 ja Saudian 747 tormasivat Delhin lahistolla.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Kaikilla asiakkailla on käytössään henkilökohtainen viihdejärjestelmä, jonka valikoimassa on useita kymmeniä elokuvia, lastenohjelmia, tv-sarjoja, pelejä ja musiikkia moneen makuun. Comfort-luokassa viihdejärjestelmän käyttö sisältyy hintaan, turistiluokassa järjestelmän saa käyttöön lisämaksusta.

 

 

Hah. Nyt kun on ensin lomalentolaisille saatu myytyä luurit omaksi ja reittilentolaisille jaettu ilmaiseksi, pitääkin miettiä mistä taas päästään rahastamaan kun vähintään joka toisella on ne luurit jo omasta takaa. Noh, pistetään se IFE maksulliseksi tietty!

 

Olen jo pidempään miettinyt, kuinka paljon lentoyhtiöille maksaa se käteisen rahan (useampia eri valuuttoja, vaihtelevat kurssit, vaihtorahat, hukkaus- ja ryöstöuhat) kanssa puljaaminen tai luottokorttiprovisiot ym. laskutettavaan määrään nähden.  Leijonanosa menee näihin kuluihin.  Eikö siis ole paljon helpompaa, matkustajia vähemmän ärsyttävää ja taloudellisesti kannataavampaa laskuttaa se IFE jokaiselta matkustajalta korottamalla sitä lipun hintaa 5e/sivu kuin yrittää myydä sitä erikseen koneessa joka toiselle ja joutua säätämään ne IFEt jokaiselle maksajalle erikseen?

 

Onkohan tuota päätöstä ajateltu bisnesmielessä ihan loppuun asti?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
Vieras
Tämä aihe on nyt suljettu uusilta viesteiltä.