Mikko Sokero

Lentoyhtiöuutisia - Finnair

4 899 viestiä aiheessa

Katsokaapa, kaunokainen laskeutuu LAX:iin:  :thmbup:

 

 

Oliko vain harhaa, mutta nokkapyora oli tosi pitkaan ilmassa laskeutumisen jalkeen?

 

Kyllä siltä ainakin itseltä näytti. Eikä ilmajarrujen aktivoiminenkaan saanut nokkapyörää alas. Pitkään leijui ilmassa, kun nokkapyörän maahankosketus sauhut tulivat vasta tosi myöhään  ???

 

Olisi ollut siistiä jos tuohon kylkeen olisi saatu joku futis aiheinen maalaus tyyliin eikä vaan paria tarraa...

 

Jani

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Olisi ollut siistiä jos tuohon kylkeen olisi saatu joku futis aiheinen maalaus tyyliin eikä vaan paria tarraa...

 

Jani

 

Eiköhän tilaaja (ja laskun maksaja) määrää mitä koneen kylkeen tulee ....

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Lehdistötiedote

 

30.07.2009

 

Finnair Oyj Lehdistötiedote Lähtöselvitys Finnairin lennolle jo Tukholman rautatieasemalla

 

Finnairin Tukholmasta lähtevät asiakkaat voivat nyt nopeuttaa lennolle lähtöä tekemällä lähtöselvityksen rautatieasemalla ennen siirtymistä lentoasemallevievään junaan. Tukholman rautatieaseman Arlanda Express -junan odotushalliin on asennettu lähtöselvitysautomaatit koekäyttöön ainakin puolen vuoden ajaksi.

 

Matkalle lähtö sujuu joustavammin, kun lähtöselvitys on tehty automaatilla, joka tulostaa tarkastuskortin ja matkatavaralipukkeet. Laukut jätetään lentoasemalla Baggage Drop -tiskille, minkä jälkeen voi siirtyä suoraan turvatarkastukseen.

 

Automaatilla voi tehdä lähtöselvityksen myös silloin, kun matkaan liittyy jatkolento Helsingistä.

 

Nopea Arlanda Express -juna kulkee Tukholman keskustasta ilman pysähdyksiä 20 minuutissa Arlandan lentoasemalle ja on ympäristöystävällisin tapa välin matkustamiselle.

 

Kesätarjouksena kaksi aikuista voi matkustaa yhteen suuntaan yhteensä 250 kruunulla. Tarjous on voimassa elokuun loppuun asti. Neljä alle 17-vuotiasta lasta pääsee kyytiin ilmaiseksi kuten ennenkin.

 

Finnair lentää Helsingistä Tukholmaan arkisin seitsemän kertaa päivässä.

 

Finnair Oyj

Viestintä

30.7.2009

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kyllä siltä ainakin itseltä näytti. Eikä ilmajarrujen aktivoiminenkaan saanut nokkapyörää alas. Pitkään leijui ilmassa, kun nokkapyörän maahankosketus sauhut tulivat vasta tosi myöhään  ???

Varmaan pilotti pelkäsi, että liian kova laskeutuminen pilaa Zlatanin polvet  ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Lehdistötiedote

 

31.07.2009

 

Finnair Oyj Lehdistötiedote Finnair keskittää palvelunsa terminaaliin T2

 

Elokuun 5. päivästä alkaen Helsinki-Vantaan lentoasemalla siirrytään kansainväliseen käytäntöön: lennolle lähdetään ja matkalta saavutaan sen mukaan, missä terminaalissa oma lentoyhtiö toimii. Lentoasemalla jako kotimaan- ja ulkomaanterminaaleihin päättyy. Finnair keskittää liikenteensä ja asiakaspalvelunsa Helsinki-Vantaan terminaaliin 2 (T2), jossa sijaitsevat myös oneworld- ja muut Finnairin yhteistyökumppanilentoyhtiöt.

 

"Muutoksen myötä Finnairin lähtöselvitys ja lähtöportit ovat entistä lähempänä toisiaan. Välimatkat kutistuvat parhaimmillaan muutamaan kymmeneen metriin entisen jopa kilometrin vaelluksen sijaan. Finnairin henkilökunta ja kalusto palvelevat jatkossa asiakkaita yhden terminaalikaton alla", kertoo asiakaskokemuksen kehittämisestä vastaava päällikkö Markku Remes.

 

5.8. alkaen Finnairin koko kotimaan- ja ulkomaanliikenne hoidetaan terminaalista T2. Kotimaanlennoilta saavuttaessa matkatavaran luovutus tapahtuu tuloaulassa 2A.

 

Lähtöselvitys lähes kaikille Finnairin lennoille tapahtuu terminaalin suurimmassa hallissa eli lähtöselvitysalueella 201-232. Finncomm Airlinesin lennot lähtöselvitetään pääasiassa tiskillä 217.

 

Lähtöselvitys Finnairin mannertenvälisille reittilennoille, jotka lähtevät klo 12-19, tapahtuu kuitenkin lähtöhallissa 4 eli lähtöselvitysalueella 411-419. Lähdöt välillä 16-18 siirtyivät alueelle jo 30.7.

 

Finnairin Lomalentojen lähtöselvitys tapahtuu pääsääntöisesti terminaali 2:n lähtöselvitysalueella 201-232, mutta käytössä on myös alue 411-419.

 

Lapsiperheet ja muut erityismatkustajat, joiden lähtöselvitys tapahtuu lähtöselvitysalueella 201-232, voivat käyttää omaa pikapalvelupistettä. Lähtöselvitystiski 216 on merkitty Special Passengers -tekstillä ja vastaavilla tunnuksilla. Palvelupistettä voivat käyttää myös yksin matkustavat lapset saattajineen sekä erityisapua tarvitsevat matkustajat, kuten pyörätuolia käyttävät asiakkaat.

 

Terminaali 2:n isoista infotauluista ja monitoreista voi tarkistaa oman lennon lähtöselvitysalueen. Muutosten ja terminaalin nyt käynnistyvien rakennustöiden vuoksi asiakkaita pyydetään saapumaan lentoasemalle hyvissä ajoin koko syksyn ajan.

 

Lähtöselvitys itsepalveluna nopeuttaa matkalle lähtöä. Lähtöselvityksen voi tehdä internetissä jo lentoa edeltävänä päivänä kaikille Finnairin ja Finncomm Airlinesin reittilennoille osoitteessa www.finnair.fi. Myös paluumatkan lähtöselvitys useimmista reittikohteista hoituu internetissä.

 

Reittilentoja varten on lähtöselvitysautomaatteja Helsinki-Vantaan terminaalin 2 lähtöauloissa 2 ja 4. Automaattia voi käyttää myös silloin, kun mukana on golf-laukku, rinkkoja tai muuta ruumaan menevää matkatavaraa.

 

Finnair Oyj

Viestintä

31.7.2009

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ei varsinaisesti uutinen..

 

Törmäsin youtubessa seuraavaan

.

 

Eli vaikuttaa siltä, että Finnair on vuokrannut F.C. Barcelonalle yhden MD-11 (OH-LGG) joukkueen Amerikan kiertuetta varten. Kysynkin teiltä oletteko paremmin tietoisia tästä?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eli vaikuttaa siltä, että Finnair on vuokrannut F.C. Barcelonalle yhden MD-11 (OH-LGG) joukkueen Amerikan kiertuetta varten. Kysynkin teiltä oletteko paremmin tietoisia tästä?

 

Jos rullaat vaikka pari viestiä ylöspäin niin olet sinäkin tietoinen.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kyllä siltä ainakin itseltä näytti. Eikä ilmajarrujen aktivoiminenkaan saanut nokkapyörää alas.

Spoilerit itseasiassa aiheuttavat sen että nokka hyökkää ilmaan eikä sitä että työntäisi nokkaa alas. :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Spoilerit itseasiassa aiheuttavat sen että nokka hyökkää ilmaan eikä sitä että työntäisi nokkaa alas. :)

 

Roger that, aina oppii jotain uutta  :-[

 

Jani

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Lehdistötiedote

 

30.07.2009

 

Finnair Oyj Lehdistötiedote Lähtöselvitys Finnairin lennolle jo Tukholman rautatieasemalla

 

Finnairin Tukholmasta lähtevät asiakkaat voivat nyt nopeuttaa lennolle lähtöä tekemällä lähtöselvityksen rautatieasemalla ennen siirtymistä lentoasemallevievään junaan. Tukholman rautatieaseman Arlanda Express -junan odotushalliin on asennettu lähtöselvitysautomaatit koekäyttöön ainakin puolen vuoden ajaksi.

 

Matkalle lähtö sujuu joustavammin, kun lähtöselvitys on tehty automaatilla, joka tulostaa tarkastuskortin ja matkatavaralipukkeet. Laukut jätetään lentoasemalla Baggage Drop -tiskille, minkä jälkeen voi siirtyä suoraan turvatarkastukseen.

 

Automaatilla voi tehdä lähtöselvityksen myös silloin, kun matkaan liittyy jatkolento Helsingistä.

 

Nopea Arlanda Express -juna kulkee Tukholman keskustasta ilman pysähdyksiä 20 minuutissa Arlandan lentoasemalle ja on ympäristöystävällisin tapa välin matkustamiselle.

 

Kesätarjouksena kaksi aikuista voi matkustaa yhteen suuntaan yhteensä 250 kruunulla. Tarjous on voimassa elokuun loppuun asti. Neljä alle 17-vuotiasta lasta pääsee kyytiin ilmaiseksi kuten ennenkin.

 

Finnair lentää Helsingistä Tukholmaan arkisin seitsemän kertaa päivässä.

 

Finnair Oyj

Viestintä

30.7.2009

 

Ööh, oisiko tuossakin touhussa kannattanut katsoa vaikka SASsilta mallia, ettei taas keksitä jotain millä kiivetään perse edellä puuhun?

SAS nimittäin on tarjonnut tuota täsmälleen samaa palvelua jo vuosia myös Tukholman keskustan päässä, sillä erotuksella että se "baggage drop" sijaitsee myös siellä, eli pakaaseista pääsee näppärästi eroon jo ennen junamatkaa. Tuo Finskin malli ei tarjoa mitään etua lentokentän päässä tehtävään chekkaukseen nähden, ellei junasta myöhästymistä oikuttelevan automaatin takia voi laskea eduksi...

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mahtaako tämä Finnairin nettisivuilla oleva hankinta-aikataulu olla vielä voimassa?

 

"A330-koneiden vastaanottoaikataulu

OH-LTM maaliskuu, ensilento New York 6.4.

OH-LTN huhtikuu, ensilento Delhi 1.5.

OH-LTO toukokuu, ensilento Delhi 20.5.

OH-LTP kesäkuu, ensilento* Osaka heinäkuu

OH-LTR marraskuu

OH-LTS 1/10

OH-LTT 2/10

OH-LTU 4/10"

 

Huhtikuusta 2010 alkaen Finnairin kaukokohteista kaikkiin liikennöidään 7 päivänä viikossa. Nettiaikataulujen mukaan Osaka, Nagoya, Peking, Soul, Delhi ja New York hoidetaan A330-koneilla ja Bangkok, Hong Kong, Shanghai ja Tokio A340-koneilla. Maanantaisin Tokioon lähteekin A340 sijasta A330.

 

Kun Bangkokin reitti vaatii kaksi konetta, niin kaikilla A340-koneilla on vapaapäivä keskimäärin viiden viikon välein maanantaisin. Tietysti A340:n huoltoja voidaan tehdä myös päivittäin 6:40-23:40 kun toinen Bangkokin kone on Helsingissä.

 

Jos tuo hankinta-aikataulu pitää paikkansa, on A333-koneita huollossa/varalla tiistaista sunnuntaihin 2 kpl ja maanantaisin 1 kpl.

 

Konekapasiteetti riittäisi avaamaan uuden 7pv/viikko -reitin jonnekin.

 

2009 kesällä lennettävää toista New Yorkin lentoa ei netissä näy myynnissä. New Yorkin lentojen hinnat ovat olleet tämän kesän ihan kohtuullisia verrattuna Aasian lentohintoihin. Eikö New Yorkin toinen vuoro olekaan riittävän kannattava, että sitä kannattaisi lentää ensi kesänä?

 

Bangkokissa iltapäivän ja illan seisova kone ehtisi käydä jossain muutaman tunnin lentomatkan päässä Bangkokista. Bangkok-Singapore oli kannattamaton, koska tarjontaa ko. reitillä oli liikaa. Euroopasta Manilaan ja Taipeihin ei ole kovin laajaa tarjontaa. Voisiko Finnairin Bangkokin kone käydä Manilassa ja/tai Tapeissa kääntymässä? Jos reitillä aikojen parantuessa alkaa olla paremmin kysyntää, voisi Finnair aloittaa suorat lennot Helsingistä Manilaan ja Taipeihin.

 

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

2009 kesällä lennettävää toista New Yorkin lentoa ei netissä näy myynnissä. New Yorkin lentojen hinnat ovat olleet tämän kesän ihan kohtuullisia verrattuna Aasian lentohintoihin. Eikö New Yorkin toinen vuoro olekaan riittävän kannattava, että sitä kannattaisi lentää ensi kesänä?

 

 

Finavian sivuilta loytyvat kesakuun liikennetilastot, jotka ovat karua luettavaa monen Aasian reitin osalta. Vaikka tarjonta esimerkiksi Japaniin on lisaantynyt, on itse matkustajamaara pysynyt lahes samana.

 

Sen sijaan New Yorkin liikenne on ainakin tayttoasteiden osalta vetanyt hyvin. Yieldeista en tieda, kuten en tieda Aasiankaan reittien yieldeista talla hetkella.

 

Jos 757-laivastoa pienennetaan ensi kevaana, yksi mahdollisuus olisi muuttaa Bostonin ja Toronton lomalennot reittilennoiksi. Taantumasta huolimatta kysynta on kesakaudella korkealla tasolla Euroopan ja Pohjois-Amerikan valilla.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Lehdistötiedote

 

06.08.2009

 

Finnair Oyj Lehdistötiedote Finnairin liikenne vähenee, käyttöaste erinomainen

 

Finnairin reittiliikenne väheni heinäkuussa vajaalla seitsemällä prosentilla ja matkustajia oli vajaat kolme prosenttia vähemmän kuin viime vuoden heinäkuussa. Kapasiteettia leikattiin lähes yhdeksällä prosentilla, minkä ansiosta matkustajakäyttöaste nousi 81 prosenttiin.

 

- Olemme pystyneet sopeuttamaan kapasiteettimme laskenutta kysyntää vastaavasti, mikä on parantanut matkustajakäyttöastetta. Hintataso on edelleen valitettavan huono, kuten koko alkuvuoden, varatoimitusjohtaja Lasse Heinonen sanoo.

 

Aasian-liikenne väheni vajaalla 13 prosentilla ja kapasiteettia supistettiin vajaalla 17 prosentilla, jolloin käyttöaste Aasian-liikenteessä nousi lähes 84 prosenttiin.

 

Pohjois-Amerikan-liikenteessä kapasiteetti, matkustajamäärä sekä henkilökilometrit kasvoivat kaikki 24 prosenttia. Matkustajakäyttöaste säilyi yli 90 prosentissa. Pohjois-Amerikan-liikenteen kasvua selittää lentojen lisääminen New Yorkiin. Kesäkaudella Finnair lentää New Yorkiin kymmenen lentoa viikossa.

 

Euroopan-liikenne väheni 2,5 prosenttia ja matkustajamäärä 1,2 prosenttia. Kapasiteettia vähennettiin 2,2 prosenttia. Matkustajakäyttöaste putosi hiukan yli 77 prosenttiin.

 

Kotimaanliikenne väheni 4,3 prosenttia. Kapasiteettia vähennettiin kotimaassa vajaalla neljällä prosentilla ja käyttöaste edellisvuoden tasolla 63,5 prosenttia.

 

Lomalennoilla matkustajamäärä oli heinäkuussa yli 23 prosenttia vähemmän kuin vuotta aiemmin. Myytyjen henkilökilometrien määrä laski vajaat 18 prosenttia. Tarjontaa vähennettiin yli 13 prosentilla, mutta käyttöaste putosi 4,5 prosenttia runsaaseen 86 prosenttiin.

 

Finnairin lennoista 89,2 % saapui aikataulun mukaisesti, mikä on 6,7 prosenttiyksikköä enemmän kuin viime vuonna. Reittiliikenteen täsmällisyysprosentti nousi viime vuoden heinäkuusta 6,1 prosenttiyksikköä ja oli 90,6 prosenttia.

 

Finnairin koko liikenne

Koko liikenne laski henkilökilometreissä mitattuna heinäkuussa 8,7 % ja tarjonta laski 9,5 %. Matkustajakäyttöaste oli 0,8 % prosenttiyksikköä korkeampi eli 81,8 %. Matkustajamäärä laski 6,2 % ja oli 670 981 matkustajaa.

 

Reittiliikenne

Reittiliikenne laski myydyissä henkilökilometreissä mitattuna 6,6 % ja tarjonta laski 8,7 %. Matkustajakäyttöaste oli 1,9 prosenttiyksikköä korkeampi kuin viime vuonna eli 81,0 %. Matkustajamäärä laski 2,7 % ja oli 574 446.

 

Kansainvälinen reittiliikenne laski myydyissä henkilökilometreissä mitattuna 6,6 % ja tarjonta laski 8,9 %. Matkustajakäyttöaste oli 2,0 prosenttiyksikköä korkeampi kuin viime vuonna eli 81,5 %. Matkustajamäärä laski 3,7 % ja oli 512 167.

 

Euroopan reittiliikenne laski myydyissä henkilökilometreissä mitattuna 2,5 % ja tarjonta laski 2,2 %. Matkustajakäyttöaste oli 0,2 prosenttiyksikköä matalampi kuin viime vuonna eli 77,1 %. Matkustajamäärä laski 1,2 % ja oli 385 843.

 

Pohjois-Amerikan reittiliikenne nousi myydyissä henkilökilometreissä mitattuna 24,0 % ja tarjonta nousi 24,0 %. Matkustajakäyttöaste oli sama kuin viime vuonna eli 90,1 %. Matkustajamäärä nousi 24,0 % ja oli 19 539.

 

Aasian reittiliikenne laski myydyissä henkilökilometreissä mitattuna 12,8 % ja tarjonta laski 16,6 %. Matkustajakäyttöaste oli 3,7 prosenttiyksikköä korkeampi kuin viime vuonna eli 83,6 %. Matkustajamäärä laski 15,0 % ja oli 106 785.

 

Kotimaan reittiliikenne väheni myydyissä henkilökilometreissä mitattuna 4,3 % ja tarjonta laski 3,8 %. Matkustajakäyttöaste oli 0,4 prosenttiyksikköä matalampi kuin viime vuonna eli 63,5 %. Matkustajamäärä nousi 7,0 % ja oli 62 279.

 

Lomaliikenne

Lomaliikenne laski myydyissä henkilökilometreissä mitattuna 17,8 % ja tarjonta laski 13,4 %. Matkustajakäyttöaste oli 4,5 prosenttiyksikköä matalampi kuin viime vuonna eli 86,1 %. Matkustajamäärä laski 23,1 % ja oli 96 535.

 

Rahti

Kuljetetun rahdin määrä tonneissa mitattuna laski 12,9 %. Reittiliikenteessä rahdin määrä laski 14,2 %. Aasian reittiliikenteessä rahdin määrä laski 15,6 %, Euroopan reittiliikenteessä rahdin määrä laski 3,4 % ja Pohjois-Amerikan reittiliikenteessä rahdin määrä laski 30,7 %. Rahtiliikenteen käyttöaste Aasian liikenteessä oli 72,5  % ja Pohjois-Amerikan liikenteessä 37,0 %.

 

Konsernin ulkopuolelta vuokratuilla rahtikoneilla kuljetetun rahdin määrä nousi 13,2 %.

 

 

Täydelliset liikenneluvut http://www.finnairgroup.com/linked/fi/sijoittajat/Monthly_traffic_data_July_2009_Finnish.pdf

 

 

Finnair Oyj

Viestintä

06.08.2009

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Aika mielenkiintoista luettavaa nuo Finnairin liikenneluvut. Tulevaisuudessa Pohjois-Amerikan liikenteen lisaaminen saattaisi jopa kannattaa. Esimerkiksi Bostonin muuttaminen kesareittikohteeksi voisi toimia -- eihan Bostonista ole yhtaan suoraa lentoa Pohjoismaihin, paitsi muistaakseni Islantiin. Lisaksi Bostonista on hyvat yhteydet muualle Yhdysvaltoihin AA:n lennoilla.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Lehdistötiedote

 

06.08.2009

 

Finnair Oyj Lehdistötiedote Finnair Tekniikan vakautussopimus turvaa työpaikkoja

 

Finnair Tekniikassa on sovittu vakautussopimuksesta, jolla yksikössä saadaan aikaan noin 14 miljoonan euron säästöt henkilöstökuluissa vuoden 2010 loppuun mennessä. Sopimukseen osallistuvat kaikki yksikön 1 600 työntekijää, joita edustaa viisi eri henkilöstöjärjestöä. Sopimus on osa aiemmin ilmoitettua 100 miljoonan euron tehostamisohjelmaa, josta 70 miljoonan euron säästötavoite kohdistuu henkilöstökuluihin.

 

Henkilöstön vakautussopimuksen ansiosta Finnair Tekniikka on pystynyt sopimaan konsernin ulkopuolisen asiakkaan Boeing 757 -koneiden huolloista ja muutostöistä. Huoltosopimus on vuosille 2009-2012.

 

- Vakautussopimuksen syntyminen parantaa Finnair Tekniikan kilpailukykyä niin, että meillä on mahdollisuus kehittää toimintaamme siten, että voimme lisätä Finnair-konsernin ulkopuolisia töitä markkinaehtoisesti ja kannattavasti, Finnair Tekniikan johtaja Kimmo Soini sanoo.

 

Vakautussopimus sisältää erilaisia työn tekemiseen ja työaikoihin liittyviä joustoja, joiden avulla henkilöstöresursseja voidaan kohdistaa aiempaa paremmin. Sopimus sisältää tulospohjaisen bonusmallin vuosille 2010-2013 Finnair Tekniikan koko henkilöstölle.

 

 

Finnair Oyj

Viestintä

6.8.2009

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
Finnairin toinen neljännes oli selvästi tappiollinen

 

Finnairin liikevaihto laski toisella vuosineljänneksellä 21,6 prosenttia 427,4 

miljoonaan euroon. Toiminnallinen liiketappio oli 56,9 miljoonaa euroa. Tulos   

ennen veroja oli 32,5 miljoonaa euroa tappiolla.

 

Ja Hienonen lähtee talosta:

 

Finnair Oyj Lehdistötiedote Finnairin toimitusjohtaja eroaa

 

 

Finnairin toimitusjohtaja Jukka Hienonen eroaa tehtävästään.

- Neljä vuotta Finnairin palveluksessa ovat sisältäneet sekä menestyksen jaksoja

että yhä synkkenevää kehitystä koko toimialalla, ja nyt tarvitaan selkeää

kurssimuutosta. En ole tyytyväinen aikaansaatuihin tuloksiin, muutoksen vauhti

on ollut riittämätön, toimitusjohtaja Jukka Hienonen sanoo.

http://www.finnairgroup.com/konserni/konserni_11_2_1.html?&Id=hex_200908070000404599.html

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Lehdistötiedote

 

07.08.2009

 

Finnair Oyj Lehdistötiedote Finnairin toinen neljännes oli selvästi tappiollinen

 

Finnairin liikevaihto laski toisella vuosineljänneksellä 21,6 prosenttia 427,4 miljoonaan euroon. Toiminnallinen liiketappio oli 56,9 miljoonaa euroa. Tulos ennen veroja oli 32,5 miljoonaa euroa tappiolla.

 

- Elämme toimialamme syvintä kriisiä. Myös Finnair on kärsinyt liikematkustuksen vähenemisen aiheuttamasta keskihinnan romahduksesta. Liikevaihto on sulanut vähentyneen kysynnän ja heikentyneen hintatason seurauksena, Finnairin toimitusjohtaja Jukka Hienonen sanoo.

 

Finnairin liikenne väheni toisella vuosineljänneksellä 8,5 prosenttia ja kapasiteettia leikattiin 11,7 prosenttia, mikä paransi koneiden täyttöastetta 2,5 prosenttiyksikköä 72 prosenttiin. Kuljetetun rahdin määrä laski 24,0 prosenttia. Tammi-kesäkuussa Finnair kuljetti 3,7 miljoonaa matkustajaa, josta reittiliikenteessä 3,1 miljoonaa. Finnairin reittilennoista 90 prosenttia saapui aikataulussa. Parannusta edellisvuoteen on noin 12 prosenttiyksikköä. Luku on Euroopan parhaimmistoa.

 

Reittiliikenteen keskihinta henkilökilometriltä laski 18 prosenttia. Rahtiliikenteen yksikkötuotto tonnikilometriltä laski 33,1 prosenttia. Toimintakulut laskivat toisella neljänneksellä 13 prosenttia. Lentotoiminnan yksikkökustannukset nousivat 2,8 prosenttia.

 

- Olemme viimeiset vuodet hakeneet ponnekkaasti tehostamiskohteita toimintakulujen sopeuttamiseksi alentuneita tuottoja vastaavasti. Kiinteiden kustannusten osuus koko kulumassasta on lentoyhtiössä jo lähtökohtaisesti suuri. Liikevaihdon roiman laskun yhteydessä olemme nähneet, että monet jäykisteet vaikeuttavat myös muuttuvien kulujen sopeuttamista.

 

Finnairilla on menossa yhteensä 200 miljoonan euron tehostamisohjelmat, joista 120 miljoonan euron säästötavoite kohdistuu henkilöstökuluihin. Jo nyt säästöohjelmien puitteissa on vähennetty 600 henkeä ja uudet yt-neuvottelut käynnistyvät elo-syyskuun aikana.

 

- Olemme käyneet ahkerasti vuoropuhelua kaikkien seitsemän henkilöstöjärjestön kanssa viimeisten vuosien aikana, mutta ainoastaan Finnair Tekniikassa olemme saaneet aikaan vakautussopimuksen kannattavuuden parantamiseksi. Sen perusteella olemme voineet ottaa vastaan lisää työtä. Muuten olisimme joutuneet irtisanomisiin ja lomautuksiin sielläkin.

 

Finnair suunnittelee rakenneuudistusta, jonka tavoitteena on keskittää konsernin reitti- ja lomalentotoiminnot yhtenäiseen organisaatioon sekä liiketoiminnan ja konsernihallinnon tiiviimpi yhteistoiminta. Tukitoiminnoissa voidaan näin purkaa päällekkäisyyksiä. Tavoitteena on myös yhtiöittää Finnair Tekniikka ja lentokoulutustoiminnot omiksi yhtiöikseen.

 

- Organisaatiomuutoksella haemme rakenteistamme lisätehoa. Erityisesti reitti- ja lomaliikenteen yhdistämisellä saamme keskitettyä tärkeimmät resurssit,

laivaston ja henkilöstön. Tulemme myös arvioimaan, mitkä toiminnot voimme ulkoistaa.

 

Finnair Oyj

Viestintä

7.8.2009

 

 

Linkki osavuosikatsauksen sisältävään pörssitiedotteeseen:

http://www.finnairgroup.com/konserni/konserni_11_1_1.html?&Id=hex_200908070000404584.html

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
Vieras
Tämä aihe on nyt suljettu uusilta viesteiltä.