Kirjoitettu Elokuu 31, 2009 Kun on näitä jotka lentää ratikkalipunhinnalla MD-11:sta niin eihän voi firma olla kannattava. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Elokuu 31, 2009 ... Ja MIKÄHÄN SE JOKIN TOINEN LENTOYHTIÖ olisi, jonka kanssa Finnair voisi yhdistyä?!!!... - Ja mitä siitä seuraisi, miten kansallisellemme kävisi?... - oneworldin sisällä, vaiko syrjähyppy toiseen allianssiin, vaiko allianssien ulkopuoliseen?... ??? Jossain vaiheessa tässä jokunen vuosi sitten pyöriteltiin muistaakseni sitä vaihtoehtoa, jos SAS ostaisi Finnairin. Eli siis miksei Suomi liittyisi Tanskan, Norjan ja Ruotsin kanssa yhteiseen lentoyhtiöön.. Tosin olisi se kyllä omasta mielestänikin täysin väärin, jos Finnair katoaa niin monen vuoden jälkeen. Eläköön Pohjoismaat! hehehe Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Elokuu 31, 2009 Tälläisin puhein yhtiötä tosiaan yritetään viedä eteenpäin ja vetää läpi vaikeiden aikojen ... Eli koko yhtiön heikko tilanne on vain ja yksin työntekijöiden syytä (selviää etenkin tuon koko blogitekstin lukemalla). Mielestäni hyvin valitettava tyyli johtaa yritystä, vaikkakin muutoksia toimintaan varmasti vaaditaan, niin saataisi ne aikaan varmaan jotenkin työntekijöiden kanssa yhteistyössä eikä vetämällä mattoa alta julkisesti. Mielenkiintoista, etteikö mösjöö Hienonen ole 4 vuoden aikana yrittänyt yhteistyössä työntekijöiden kanssa? Alusta alakaen ollut pelkkää sättimistä ja mattojen vetelyä? Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Elokuu 31, 2009 Mielenkiintoista, etteikö mösjöö Hienonen ole 4 vuoden aikana yrittänyt yhteistyössä työntekijöiden kanssa? Alusta alakaen ollut pelkkää sättimistä ja mattojen vetelyä? Niin, en asiasta tarkemmin tiedä, mutta tuskinpa ko. neuvotteluita/kurssimuutospuheita aiemmin "nousukauden" aikana on juurikaan käyty vaan kaikki ovat olleet tyytyväisiä tilanteeseen ja Hienonen on valanut uskoa yhtiön (hyvään) Aasian strategiaan aina siihen asti kunnes talousongelmat ovat iskeneet jolloin tyyli on muuttunut ja äkkiä koko Aasia näyttää unohdetun kokonaan? Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Elokuu 31, 2009 Niin, en asiasta tarkemmin tiedä, mutta tuskinpa ko. neuvotteluita/kurssimuutospuheita aiemmin "nousukauden" aikana on juurikaan käyty vaan kaikki ovat olleet tyytyväisiä tilanteeseen ja Hienonen on valanut uskoa yhtiön (hyvään) Aasian strategiaan aina siihen asti kunnes talousongelmat ovat iskeneet? Hienosen olisi siis pitänyt aloittaa tämä tehostaminen jo aikaisemmin ennen kuin olivat kaulaa myöten kuses? Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Elokuu 31, 2009 Vaikka Hienosen tyyli on ehkä joidenkin mielestä liiankin suora ja hyökkäävä, niin uskon silti, että mies puhuu totta. Nyt ei koko Suomella mene miteenkään erityisen hyvin, puhumattakaan lentoliikenteestä ja pienestä Finnairista. Finnair on kuitenkin sen verran pieni yhtiö, ettei se voi esim. Air France KLM:n tai Lufthansan tavoin vain retostella läpi kriisin. Vaikeahan se on eduista, palkasta jne. tinkiä, ymmärrän kyllä hyvin senkin, kukapa sitä haluaisi. Kuitenkin nyt näyttää aika pahalta, ja ainakin itse toivoisin niin suomalaisena kuin asiakkaana, että Finnairin kasvustrategia voisi jatkua. Pelkään vaan pahoin, että tämä ei etene mihinkään ja kohta hyvä kaukoreittivalikoima poistuu Helsingistä. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Syyskuu 1, 2009 Jossain vaiheessa tässä jokunen vuosi sitten pyöriteltiin muistaakseni sitä vaihtoehtoa, jos SAS ostaisi Finnairin. Eli siis miksei Suomi liittyisi Tanskan, Norjan ja Ruotsin kanssa yhteiseen lentoyhtiöön.. Tosin olisi se kyllä omasta mielestänikin täysin väärin, jos Finnair katoaa niin monen vuoden jälkeen. Eläköön Pohjoismaat! hehehe Tanskalaisten mukaan Suomi kuuluu Skandinaviaan. Köpiksessa matkamuistopuodit myy t-paitoja joissa on Scandinavian maiden liput mukaanlukien Suomi Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Syyskuu 1, 2009 Jossain vaiheessa tässä jokunen vuosi sitten pyöriteltiin muistaakseni sitä vaihtoehtoa, jos SAS ostaisi Finnairin. Eli siis miksei Suomi liittyisi Tanskan, Norjan ja Ruotsin kanssa yhteiseen lentoyhtiöön.. Mihin unohtui, että SAS on kaulaansa myöten suossa ja yhteistyö tuohon suuntaan olisi kuin vapaaehtoista hirressä roikkumista. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Syyskuu 1, 2009 Hienosen olisi siis pitänyt aloittaa tämä tehostaminen jo aikaisemmin ennen kuin olivat kaulaa myöten kuses? Finnairin siirtäminen pois 70-luvulta olisi pitänyt aloittaa jo Suilan aikana. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Syyskuu 1, 2009 Hieman ajat muuttuneet SAS:n suhteen. Vuonna 1981 yhtiön johtoon tuli Jan Carlzon, jonka johdolla tehtiin SAS:ssa uudistuksia 1980-luvun alussa. Esiteltiin uusi matkustusluokka "Business Class". Siirryttiin koneissa maalauskaavioon, jossa runko on etupäässä vaalea-pohjainen ilman runkoa kiertävää raitaa ym. Muut sitten apinoivat noi "edelläkävijän" ideat. Myös yhtiön hierarkiaa madallettiin. Sas:n Boeing 747 ehti "uuteen" väritykseen http://www.fesa.be/n4502r.html Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Syyskuu 1, 2009 En ole aiemmin kirjoittanut tänne koska olen lentosimulaattoriharrastaja (yli 25 vuotta) ja kirjoituksiani FSNordicin simupuolella on runsaasti. Finnairin tilannetta haluan kuitenkin kommentoida, koska arvostan suuresti kyseistä lentoyhtiötä ja erityisesti lentäjiä - unohtamatta muitakaan työntekijäryhmiä. Nykyinen taantuma menee aikanaan ohi ja sitten lentomatkustus jälleen kasvaa ja lentoyhtiöiden toimintaedellytykset parantuvat olennaisesti. Finnairin suhteen pitäisi nyt tehdä kaksi asiaa: 1. Jos lentäjien palkkaa alennetaan esim. 10%, pitää muidenkin Finnairin ammattiryhmien palkkoja alentaa samassa suhteessa. Kaikille henkilöstöryhmille pitää tarjota Finnairin osakkeita halpaan hintaan kompensaationa. 2. Valtion pitää rahoittaa ennemmistöomistajana Finnairin toimintaa huonojen aikojen ylitse ja nostaa sitten tulevina hyvinä vuosina Finnairin voitosta vastaavasti isompi osuus itselleen. Näin toimien Finnairin toimintaedellytykset ja työpaikat turvattaisiin pitkälle tulevaisuuteen. yES Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Syyskuu 1, 2009 1.Esa oletko nyt missannut sen, että ainakin Finnairin Tekniikka sai jo uuden sopimuksen aikaan? Eli mitä järkeä heidän palkkojaan olisi enää 10%:a alentaa? 2. Ai haluat Finnairista toisen Alitalian kaltaisen? Ei kiitos. 1. Jos palkkoja lähdetään alentamaan, pitää tämä tehdä tasapuolisesti kaikille ammattiryhmille. Silloin voimassaolevat sopimukset pitää purkaa. Huomaa, että ehdotan osakkeita tilalle. 2. Jos luit tarkkaan, valtio ottaisi ehdotukseni mukaan takaisin noususuhdanteen tullessa kaiken sen rahan, jonka se laittaisi Finnairiin huonojen aikojen tueksi. yES Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Syyskuu 1, 2009 1. Jos palkkoja lähdetään alentamaan, pitää tämä tehdä tasapuolisesti kaikille ammattiryhmille. Silloin voimassaolevat sopimukset pitää purkaa. Huomaa, että ehdotan osakkeita tilalle. 2. Jos luit tarkkaan, valtio ottaisi ehdotukseni mukaan takaisin noususuhdanteen tullessa kaiken sen rahan, jonka se laittaisi Finnairiin huonojen aikojen tueksi. yES 1. Lentäjät kans samanlaisille pakkolomille ja samassa suhteessa irtisanomisia. 2. Finnair mölysi kovaan ääneen kuinka Alitalian valtiontuet vääristää kilpailua. Jotta kilpailu ei vääristyisi myös kaikki muut Kone Korhosesta lähtien kaupallista henkilökuljetusta harrastavat lentoalan yritykset tulisi saada tukia samassa suhteessa. Tällainen toiminta olisi muutenkin signaali yhtiöille että he saavat mellastaa miten haluaa kun valtio pelastaa kuitenkin. Itse työntäisin välittömästi kaikki rahani finnairin osakkeisiin koska tällä menettelyllä riskiä huonosta tuloksesta ei olisi. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Syyskuu 1, 2009 Hienonen elää nyt suoraan sanoen johtajana lähinnä kuoleman jälkeistä aikaa, ja pyrkii edelleen haudastakin päästämään suustaan katastrofisammakoita Mr. Hienonen is BAD NEWS and I would not touch his opinions with a stick nor a carrot. There. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Syyskuu 1, 2009 Hienonen elää nyt suoraan sanoen johtajana lähinnä kuoleman jälkeistä aikaa, ja pyrkii edelleen haudastakin päästämään suustaan katastrofisammakoita Mr. Hienonen is BAD NEWS and I would not touch his opinions with a stick nor a carrot. There. Aika näyttää onko Hienonen oikeassa, mutta nyt on helppo huudella kun on jo nimet paperissa. Mutta missä on SLL??? Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Syyskuu 1, 2009 Toimitusjohtaja: Finnairilta voi kadota jopa 5000 työpaikkaa http://www.kauppalehti.fi/5/i/talous/uutiset/etusivu/uutinen.jsp?oid=2009/08/25329 http://www.mtv3.fi/uutiset/talous.shtml/arkistot/talous/2009/08/943472 UPM 10 Rauman tehtaille tuli toimitusjohtaja lakkautetusta Kajaanin UPM tehtaasta ja saman tien alkoivat irtisanomiset!! Eli kun tehtaan ulkopuolelta tuli henkilö jolla ei ollut ollut mitään kontaktia työntekijöihin aiemmin, oli helppo ruveta pistämään ukkoa ja akkaa pihalle. Aiemmalle johtajalle oli kehittynyt jo suhteet henkilöstöön ja sillo on huomattavasti vaikeampaa ruveta irtisanomaan porukkaa!! Samoin Finnairin tapauksessa, Hienonen tekee tilaa saneerausjohtajalle jonka on helppo ruveta nostelemaan ukkoja ja akkoja pihalle ilman turhia omantunnontuskia, kun ei tunne ketään! Tuo Hienosen arvelu yhtiön koon puoliintumisesta tukee tätä. Näin se valitettavasti menee. Jukka Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Syyskuu 1, 2009 "Finnairin johtoon tarvitaan nyt henkilö, joka osaa ennen kaikkea ottaa henkilöstön huomioon ja tehdä heidän kanssaan tuloksellista yhteistyötä, sanoo kauppaneuvos Soili Suonoja." http://www.mtv3.fi/uutiset/talous.shtml/arkistot/talous/2009/09/944223 Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Syyskuu 1, 2009 "Finnairin johtoon tarvitaan nyt henkilö, joka osaa ennen kaikkea ottaa henkilöstön huomioon ja tehdä heidän kanssaan tuloksellista yhteistyötä, sanoo kauppaneuvos Soili Suonoja." Tuoreimman Arvopaperin mukaan haussa olisi yli 50-vuotias, viimeiseen taisteluunsa tuleva, taisaisen luonteen omaava henkilö, jolla on lehmän hermot. Saa nähdä millainen seuraaja aikanaan löytyy tätä haastavaa tilannetta ratkomaan. -Tero- Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Syyskuu 1, 2009 Diih, Koulun historian tunneilta tunkee mieleeni vanha roomanvallan aikainen ilmaisu: "divide et impera". KVG kertoo mitä se tarkoittaa. Nimim. Joulukinkkua leikatessamme olemme tämän asian suhteen viisaampia. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Syyskuu 1, 2009 1. Jos lentäjien palkkaa alennetaan esim. 10%, pitää muidenkin Finnairin ammattiryhmien palkkoja alentaa samassa suhteessa. Kaikille henkilöstöryhmille pitää tarjota Finnairin osakkeita halpaan hintaan kompensaationa. Sohaistaan nyt sitten tähänkin muurahaispesään. Sinällään en usko tuollaisen 10 % paljoakaan auttavan -- paljonko henkilöstökulut ovat kaikkiin kuluihin nähden tuollaisella Keski-Euroopan reissulla esimerkiski? Toisaalta pienestä se iso summa loppujen lopuksi kertyy. Itse näkisin, että osa lentäjistä on aivan ylihinnoiteltuja ja minulle matkustajana riittäisi edullisemmatkin lentäjät. Toisin sanoen on aivan järjetöntä maksaa yli 5000 euroa millekään lentäjälle, kun mielestäni aivan pätevän kaverin saa ohjaimiin edullisemminkin. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Syyskuu 1, 2009 En osaa lentää enkä ole ko.yhtiössä mitenkään töissä, olisikin mielenkiintoista kuulla mistä päteviä lentäjiä saa alle 5000 euroa. Enkä tarkoita pelkästään lupakirjan omaavia, käytännössä bussikuskeja tarkoitan. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Syyskuu 1, 2009 En osaa lentää enkä ole ko.yhtiössä mitenkään töissä, olisikin mielenkiintoista kuulla mistä päteviä lentäjiä saa alle 5000 euroa. Enkä tarkoita pelkästään lupakirjan omaavia, käytännössä bussikuskeja tarkoitan. Finncommilla niitä taitaa olla vaikka hurumycket? vain bussikelppari puuttuu Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Syyskuu 1, 2009 Finncommilla niitä taitaa olla vaikka hurumycket? vain bussikelppari puuttuu Tai E170 kelppari. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Syyskuu 1, 2009 Tai E170 kelppari. Niinpä niin Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Syyskuu 2, 2009 En osaa lentää enkä ole ko.yhtiössä mitenkään töissä, olisikin mielenkiintoista kuulla mistä päteviä lentäjiä saa alle 5000 euroa. Paljonko pari vuotta bussin peräsimissä toimineelle henkilölle sitten tipahtaa kuukaudessa? Itse ainakin luottaisin koneen parin pari vuotta työskennelleen perämiehen käsiin, varsinkin jos sillä pystyisi vaikuttamaan lentämisen hintaan. Itse en näe lentämistä niin ihmeellisenä, että siitä pitäisi maksaa sellaisia palkkoja kuin nykyään kuulee maksettavan. Paljonko paperimiehelle maksetaan vilkkuvalon valvomisesta -- nyt sielläkin ajauduttu tilanteeseen, että ei kannata maksaa, vaikka se ehkä pari vuotta sitten työntekijästä tuntuikin kivalta. Samoin voi mielestäni joku muu hoitaa lentämiset, jos sitä ei järkevästi täältä Suomesta pysty hoitamaan. Mutta pakko sanoa, että kyllähän Suomesta ainakin Keski-Eurooppaan halvalla lentää tällä hetkellä, jos nyt ei satu Brysseliin pahimpaan ruuhka-aikaan lippua tarvitsemaan. Edit: typo Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla