Mikko Sokero

Lentoyhtiöuutisia - Finnair

4 899 viestiä aiheessa

Finnair lopetti lentonsa Mumbaihin

05.09.2009 12:29, päivitetty 05.09. 12:44

 

Finnair on lopettanut lentonsa Intian suurimpaan kaupunkiin Mumbaihin toistaiseksi kannattavuussyistä. Asiasta kertoo tänään Kaleva-lehti.

 

Mumbain-lennot ovat olleet kesän ajan tauolla, mutta nyt ne on peruttu myös syksyksi ja talveksi.

 

- Taloudelliset syyt ajoivat tähän ratkaisuun. Meillä ei ole edellytyksiä kannattavasti jatkaa Mumbain-reittiä, koska hintataso näillä lennoilla on kestämätön. Meidän nykyisillä kustannusrakenteillamme emme pysty olemaan mukana hintakilpailussa, kertoi Finnairin talousviestintäjohtaja Taneli Hassinen Kalevassa.

 

Finnair on lentänyt Mumbaihin neljä kertaa viikossa. Talven aikana piti lentää kolmena päivänä viikossa. Matkojen peruuntuminen koskee tuhansia ihmisiä.

 

Finnair lentää Intiassa vielä Delhiin.

 

(IS)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eiko Mumbain reitin avausta perusteltu lahinna silla, etta slotit Intian kentilla ovat niukassa, ja Finnairin oli pakko toimia?

 

Kun Finnairilla on nyt huomattavasti ylikapasiteettia, niin uskoisin Boeing 757 -laivaston lahtolaskennan alkaneen.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eiko Mumbain reitin avausta perusteltu lahinna silla, etta slotit Intian kentilla ovat niukassa, ja Finnairin oli pakko toimia?

 

Perusteltiin. Ja sen jäkeen aikatauluja on muutettu lopettamiseen saakka lukemattomia kertoja joten ei ne slotit tainneet ihan niin kortilla ollakaan.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Vastuu virheellisistä investoinneista tai epäonnistuneesta toiminnan laajentamisesta kuuluu johdolle.

 

Heh, tyypillisiä liitonmiehen katkeria puheita.

 

Viime vuonna kun toiminnan laajentaminen tuotti tulosta ja yhtiö teki parhaan tuloksensa, oli liiton mieskin hiljaa. Nyt populismimöykkää on hyvä huudella taustalla kun tuli tuloksessa alamäkeä.

 

Ja loppuukohan liiton mieheltä muisti siinä vaiheessa kun mietitään kenen aikana Finnairin laajarunkoinvestointisopimukset kirjoitettiin ja ketkä istuivat yhtiön hallituksessa vastaamassa toiminnasta.

 

EDIT: huippuvuosi tuloksessa oli tietenkin 2007, ei viime vuosi.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Virheellinen investointi menee aina johdon piikkiin, mutta vastuun virhellisistä työehtosopimuksista kantavat kyllä molemmat sopijaosapuolet. Toiminnan laajentaminen, etujen vaatiminen sekä niiden vastustaminen ovat nyt saavuttaneet hetkellisen kulminaatiopisteensä. "Epäonnistunut" toiminnan laajentuminen on johdon lisäksi lihottanut kuukausittain mukavasti myös suorittavaa porrasta, puhumattakaan suorista lennoista nauttineista asiakkaista.

 

T:Topi

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Siinä tapauksessa tämä liiton mies tarkoituksella unohtaa Finnairin laivastouudistuksen ja laajentumisen tuomat uudet ja säilytetyt työpaikat siitä kun Aasian strategia käynnistyi. Myös hänen edustamansa liiton jäsenille.

 

Se on hienoa suomalaisessa yhteiskunnassa miten selkäänpuukottajia löytyy aina kun menee heikosti. Rinteellä ei ollut mitään kommentoistavaa laajentumisesta ja koneuusinnoista kun meni hyvin ja työpaikkoja jopa lisättiin, nyt kun pääsee sivaltamaan niin silloin antaa palaa olan takaa, tyypillinen katkeroitunut ay-ihminen.

 

Googletin vähän Rinteen sanomisia, niin onkin Timo Soinin tapainen populisti jolla on paljon puhuttavaa mutta hyvin vähän mitään asiaa.  :) Näitä riittää.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

En minäkään käsitä, mitä virheellistä on ollut Finnairin investoinneissa. Finnairin strategia perustuu yksinkertaisesti siihen, että Helsinki on suurelta osin paikka, jonka läpi kuljetaan jostakin jonnekin. Tämä yksinkertainen isoympyrään pohjautuva strategia edellyttää toimivaa kaukoliikennettä ja vähintäinkin yhtä toimivaa Euroopan syöttöliikennettä. Ei se toimi, jos se pannaan puoliksi. Luotu strategia on siksi pitkäjänteinen asia, ettei sitä myöskään muuteta joka kolmas vuosi taloudellisen suhdanteiden mukaan. Siihen on omat lääkkeensä ja niistä nyt on kysymys, tappioiden minimoimisesta siten, että kaikki joustavat. Sydämestäni toivon, että hyvän strategian omaava laadukas lentoyhtiömme löytää seuraavaksi ylipäällikökseen kokeneen jo pari lamaa nähneen johtajan, joka ei nyt ainakaan alkaisi heti panikoimaan.

 

Toiseksi olen varma, että työntekijäpuolella ollaan valmiita korjaamaan pahimpia epäkohtia, joita tämä taantumatilanne edellyttää. Samaa edellytetään tietysti johtoportaalta. Mutta se ei ole strategiakysymys.

 

Kolmanneksi, jos markkinaosuutta pystytään kasvattamaan huonoina aikoina kohtuutappiolla tai ihannetapauksessa nollatuloksella, se on ihan samalla tavalla investointi tulevaisuuteen kuin muukin kovalla rahalla tehty investointi.

 

Seppo   

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Palataanpa itse operointiin:

 

Delhin reitiltä otettu businessluokka pois helmikuun (2010) ajaksi. Siellä olisi tietyillä edelletyksillä varattavissa riviltä 4 alkaen turistiluokan paikkoja. Koneena 333-300.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

En kyllä myöskään ymmärrä, mitä virheinvestointeja on muka tehty?  ??? Ei tunnu kiinnostavan yhtiön kasvu ja menestys, sen luomat työpaikat, tai vaikka asiakkaiden mahdollisuudet lentää suoraan kohteisiin Helsingistä. Taitaa kiinnostaa vaan se oma työpaikka ja liksan juoksu.

 

Kerran olen kuulunut liittoon, eikä siitä ollut mitään hyötyä. Rahaa sinne sai vain syytää satoja euroja vuodessa, josta sitten sai joka vuosi taskukalenterin vastineeksi.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Voisikos tämän tulkita jonkinlaiseksi merkiksi, että kurjuus ei ole ikuista:

 

- Ulkomailla tapahtunut liikematkustusmyynti Eurooppa - Aasia-akselilla on kasvanut kaksinumeroisia lukuja kesästä lähtien. Ilmeisesti isot Euroopan ja Aasian maat ovat lähteneet kasvun tielle, arvelee johtaja Petteri Kostermaa Finnairilta.

 

Yle

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Palataanpa itse operointiin:

 

Delhin reitiltä otettu businessluokka pois helmikuun (2010) ajaksi. Siellä olisi tietyillä edelletyksillä varattavissa riviltä 4 alkaen turistiluokan paikkoja. Koneena 333-300.

 

Ei juuri lainkaan kysyntää business paikoille Delhiin?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

En minäkään käsitä, mitä virheellistä on ollut Finnairin investoinneissa.

Seppo     

 

Virhe on se, että ne tehtiin oikeaan aikaan mutta investointeja ei ehkä voida kuolettaa nykyvolyymeilla -terävimmästä kärjestä puuttui se kaikkitietävä Kuopionpovari- mutta tämä on ollut ja tulee olemaan rekrytointiongelma.

 

Finnair on suomalainen "yli-instituutio" jonka pakonomainen olemassaolo herättää voimakkaitakin kannanottoja melko kritiikittömästi yhtiön toimintastrategiaa mukaillen.

 

Suomi on Neuvostoliiton jälkeisestä rohmahduksesta huolimatta edelleenkin kuin saari keskellä valtamerta. Finnairin ei ole eristyneisyydestämme johtuen tarvinnut muuttaa toimintatapojaan. Mitättömästä väestöpohjasta ammennetaan kansanvälisten matkustajien lisäksi "riittävää liikevoittoa" liikelentoyhtiömme kulloisiinkin tarpeisiin.

 

T:topi

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ja on kyllä niin pahannäköiseen kuntoon mennytkin että pitikin jo sulkea  ;)

25490_1407_77_0_490_150_490x150.jpg

 

Juu nääs

Reissussa rähjääntyy, tai sikäläiset olosuhteet ovat aika kovat ;D

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Se, mika koko keskustelussa ihmetyttaa, niin kun menee hyvin, niin kasvun uskotaan jatkuvan ikuisesti, ja kun menee huonosti, niin alamaen ei uskota loppuvan koskaan.

 

Finnairilla on nyt tuhannen taalan paikka iskea heikkoja kilpailijoitaan vastaan, ja keskittya todellisille nouseville markkinoille. Intian supistaminen oli oikea ratkaisu (Intian omatkin lentoyhtiot ovat henkitoreissaan, vaikka henkilostokulut ovat varmasti murto-sa Finnairiin verrattuna), mutta Kiinan liikenne nousee viela, ja uskoisin Japaniinkin, vaikka se onkin Suomen lailla liian riippuvainen tavaranvalmistuksesta/viennista... Etela-Koreasta en sanoisi muuta kuin, etta AY on ainoa eurooppalainen oneworld-vaihtoehto Seouliin.

 

Muuten, voisiko laajarunkoista Airbus-kapasiteettia siirtaa kesakaudella Tukholmaan ja lentaa USA:n reitteja AA:n hubeihin? Finnair takuulla paihittaisi US Airwaysin, Deltan ja Continentalin tuotteet (lisaksi Finnairilla puhutaan kabiinissa ruotsia, toisin kuin jenkkiyhtioilla)?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Se, mika koko keskustelussa ihmetyttaa, niin kun menee hyvin, niin kasvun uskotaan jatkuvan ikuisesti, ja kun menee huonosti, niin alamaen ei uskota loppuvan koskaan.

 

Finnairilla on nyt tuhannen taalan paikka iskea heikkoja kilpailijoitaan vastaan, ja keskittya todellisille nouseville markkinoille. Intian supistaminen oli oikea ratkaisu (Intian omatkin lentoyhtiot ovat henkitoreissaan, vaikka henkilostokulut ovat varmasti murto-sa Finnairiin verrattuna), mutta Kiinan liikenne nousee viela, ja uskoisin Japaniinkin, vaikka se onkin Suomen lailla liian riippuvainen tavaranvalmistuksesta/viennista... Etela-Koreasta en sanoisi muuta kuin, etta AY on ainoa eurooppalainen oneworld-vaihtoehto Seouliin.

 

Muuten, voisiko laajarunkoista Airbus-kapasiteettia siirtaa kesakaudella Tukholmaan ja lentaa USA:n reitteja AA:n hubeihin? Finnair takuulla paihittaisi US Airwaysin, Deltan ja Continentalin tuotteet (lisaksi Finnairilla puhutaan kabiinissa ruotsia, toisin kuin jenkkiyhtioilla)?

 

Olen lentanyt paljon Deltalla ja Continentalilla Eurooppaan eri maihin ja aina mukana on ollut vahintaan yksi kohdemaan kielta ilmeisesti aidinkielenaan puhuva miehiston jasen. Kuulutuksetkin tulevat aina myos tuon maan kielella. Olin jostain joskus lukevinani, etta tuo olisi jopa viranomaisvaatimus. Tuosta tuotteiden paihittamisestakin voisi olla montaa mielta. Se etta onko kone uusi tai ei, ei paljoa normimatkustajan ostopaatoksessa paina. Muut asiat ovatkin sitten samalla tasolla. Paitsi etta jenkkiyhtioilla on tarjota turistissakin useampi ruokavaihtoehto, samoin allianssikysymyksetkaan eivat ole AY:n etuna verrattuna Starin jaseniin US ja CO.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Tällainen satunnainen matkailija (jollaiseksi itseni tällä hetkellä luen) ei paljon katsele missä alliansissa mikin yhtiö on. Silloin kun varataan lippuja niin katsotaan aikatauluja, nopeutta ja hintaa, loput on extraa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jep.

 

No jos se on niin "huonoa" niin miksi muutama suurempikin tekee sitä? SIA, EK, KLM, muutaman nyt mainitakseni. Ei sieltä Singapurasta tai Arabi-Emiireistä niin paljon porukkaa löydy, että pitäisi A380:ia tilailla semmoisia määriä kuin nyt on tilauksessa. Yksi menestyksellisesti vastaavanlaista "jonkun-pienen-paikan-kautta-kauemmas" -strategiaa toteuttava yhtiö on Icelandair. Ei tosin ihan Finnairin mittakaavassa, mutta Euroopasta Jenkkeihin pääsee yhteyslennoilla Reykjavikin kautta. Jossain vaiheessa FI lensi kuuteen kohteeseen Jenkeissä. Tuskin vain palvellakseen neljännesmiljoonaista omaa kansakuntaa...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Yksi menestyksellisesti vastaavanlaista "jonkun-pienen-paikan-kautta-kauemmas" -strategiaa toteuttava yhtiö on Icelandair. Ei tosin ihan Finnairin mittakaavassa, mutta Euroopasta Jenkkeihin pääsee yhteyslennoilla Reykjavikin kautta. Jossain vaiheessa FI lensi kuuteen kohteeseen Jenkeissä. Tuskin vain palvellakseen neljännesmiljoonaista omaa kansakuntaa...

 

Tällähetkellä Icelandair lentää säännöllisesti kolmeen kohteeseen Jenkkilässä, lisäksi on neljä ns.seasonal-kohdetta

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Osana laivastorakenteensa harmonisointia Finnair luopuu ensi keväänä kolmesta

lomaliikenteen Boeing 757 -lentokoneesta. Finnairille jää vielä neljä Boeing

757 -konetta, joiden korvaamista lähivuosina Airbus-koneilla harkitaan. Airbus

A320 -koneita käytetään lomalennoilla jo nyt.

 

Osa talvikauden lomalennoista siirtyy lennettäväksi uusilla Airbus A330

-kaukoliikennekoneilla. Muutoin A330-koneita käytetään reittiliikenteessä.

 

Järjestelyllä vähennämme lomalentokapasiteettiamme kesäkaudella, jolloin

lomamatkojen kysyntä Suomessa on talvikautta matalampi. Pystymme käyttämään

myös kaukoliikennelaivastoamme joustavammin reitti- ja lomalennoilla

kysyntärakenteen kausivaihtelun mukaisesti. Talvikaudella kaukokohteisiin

suuntautuneiden lomamatkojen suhteellinen osuus verrattuna Euroopan kohteisiin

on ollut kasvussa, Finnairin varatoimitusjohtaja Lasse Heinonen sanoo.

 

Finnair Oyj

Viestintä

7.9.2009

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
Vieras
Tämä aihe on nyt suljettu uusilta viesteiltä.