Kirjoitettu Syyskuu 7, 2009 Osa talvikauden lomalennoista siirtyy lennettäväksi uusilla Airbus A330 -kaukoliikennekoneilla. Muutoin A330-koneita käytetään reittiliikenteessä. Volyymien puolesta mihin muualle A333 sopisi kuin Phuketiin? Las Palmas? Miami on monien toivelistalla. P.S: http://www.hs.fi/talous/artikkeli/Finnair+luopuu+osasta+lomalentojen+Boeing-koneista/1135249128548 Hesarin mukaan kaksi A333:ta siirtyy lomaliikenteeseen talvikaudeksi. B757:n korvaajasta: "Vahvimmin ehdolla on lisätankeilla varustettu kapearunkoinen A321, jonka toimintamatka riittää tärkeään lomalentokohteeseen Kanarian saarille." Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Syyskuu 7, 2009 Olen lentanyt paljon Deltalla ja Continentalilla Eurooppaan eri maihin ja aina mukana on ollut vahintaan yksi kohdemaan kielta ilmeisesti aidinkielenaan puhuva miehiston jasen. Kuulutuksetkin tulevat aina myos tuon maan kielella. Olin jostain joskus lukevinani, etta tuo olisi jopa viranomaisvaatimus. Tuosta tuotteiden paihittamisestakin voisi olla montaa mielta. Se etta onko kone uusi tai ei, ei paljoa normimatkustajan ostopaatoksessa paina. Muut asiat ovatkin sitten samalla tasolla. Paitsi etta jenkkiyhtioilla on tarjota turistissakin useampi ruokavaihtoehto, samoin allianssikysymyksetkaan eivat ole AY:n etuna verrattuna Starin jaseniin US ja CO. Minakin olen lentanyt paljon erityisesti Continentalilla eika se mikaan huono yhtio ole, mutta kylla sen 8 tuntia istun mieluiten laajarunkoisessa Airbusissa kuin kapearunkoisessa Boeing 757:ssa. Mita tulee alliannseihin, niin seka US etta CO kuuluvat SK:n tavoin molemmat Stariin, kun oneworld-kanta-asiakkailta puuttuu selkea vaihtoehto (onhan Yhdysvalloissakin runsaasti oneworld-asiakkaita juuri American Airlinesin ansiosta). Tuo myohemmin mainittu Finnairin Boeing 757 -laivaston pienentaminen on oikea ratkaisu. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Syyskuu 7, 2009 Kohonneiden leasing-maksujen vuoksi Finnair harkitsee tulevien kolmen A330 ostamista itse vuokraamisen sijaan: http://www.reuters.com/article/rbssIndustryMaterialsUtilitiesNews/idUSL763772620090907?rpc=401& Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Syyskuu 7, 2009 Kohonneiden leasing-maksujen vuoksi Finnair harkitsee tulevien kolmen A330 ostamista itse vuokraamisen sijaan: http://www.reuters.com/article/rbssIndustryMaterialsUtilitiesNews/idUSL763772620090907?rpc=401& Ilmeisesti ilmailusta on jotenkin erityisen vaikeaa kirjoittaa artikkelia ilman asiavirheitä, nyt FC:ta tehtiin AY:n "kotimainen kilpailija": "...Finnair would also cut capacity by loaning two Embraer planes to domestic rival Finncomm Airlines." Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Syyskuu 8, 2009 Ilmeisesti ilmailusta on jotenkin erityisen vaikeaa kirjoittaa artikkelia ilman asiavirheitä, nyt FC:ta tehtiin AY:n "kotimainen kilpailija": "...Finnair would also cut capacity by loaning two Embraer planes to domestic rival Finncomm Airlines." Mikä se FC Finnairille on, jos ei kilpailija? OK, onhan se yhteistyökumppani, mutta minun järkeen se on myös kilpailija niin kauan, kun raha menee eri taskuun... Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Syyskuu 8, 2009 Mikä se FC Finnairille on, jos ei kilpailija? OK, onhan se yhteistyökumppani, mutta minun järkeen se on myös kilpailija niin kauan, kun raha menee eri taskuun... Tämä kotimainen lentoliikenteen kilpailu on vähän samanlaista kuin se mitä kaksi vierekkäistä eriyhtiön omistamaa bensa-asemaa harjoittaa keskenään. Kutsuisin sitä positiiviseksi- tai ystävällismieliseksikilpailuksi. Asiakas ei taida tällaisesta liiketoiminnan harjoittamisesta hyötyä mitään muuta kuin sen että tuotetta on saatavilla. T:Topi Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Syyskuu 8, 2009 Finnair Oyj - Lehdistötiedote Finnair supistaa tarjontaa laskevan kysynnän tahdissa Finnairin reittiliikenne väheni runsaat seitsemän prosenttia ja kapasiteettia supistettiin yhdeksällä prosentilla, mikä paransi käyttöastetta puolitoista prosenttiyksikköä yli 80 prosenttiin. ”Tarjontaa leikattiin mahdollisimman hyvin kysynnän laskua vastaavasti. Kymmenen prosentin kapasiteettileikkauksilla pidimme käyttöasteen hyvällä tasolla, mutta hintataso on edelleen laskeva. Lomakauden päättyessä kysynnän arvioidaan laskevan, joten sopeutamme liikennettä edelleen”, Finnairin viestintäjohtaja Christer Haglund toteaa. Aasian-liikenne väheni 13 prosenttia edellisvuoden elokuusta. Runsaan 16 prosentin kapasiteettileikkauksella nostettiin käyttöaste yli kolme prosenttiyksikköä 87 prosenttiin. Euroopan-liikenne väheni lähes kuusi prosenttia. Tarjonnan leikkaukset pitivät käyttöasteen viimevuoden tasolla 71 prosentissa. Kotimaassa liikennettä oli noin viisi prosenttia vähemmän ja Finnairin tarjontaa kaksi prosenttia vähemmän. Käyttöaste kotimaanliikenteessä oli 61 prosenttia. Pohjois-Amerikan liikenteessä näkyy New Yorkin -vuorojen lisäys viime vuoteen nähden. Matkustajamäärä kasvoi vajaat 37 prosenttia ja käyttöaste nousi 92 prosenttiin. Lomaliikenne väheni elokuussa 25 prosentilla ja tarjontaa vähennettiin 17 prosentilla, joten lomaliikenteen käyttöaste laski lähes yhdeksällä prosenttiyksiköllä 79 prosenttiin. Finnairin koko liikenne väheni myydyissä henkilökilometreissä mitattuna yli kymmenen prosenttia elokuussa edellisvuoden elokuuhun verrattuna. Matkustajamäärä väheni yli yhdeksällä prosentilla. Kuljetetun rahdin määrä tonneissa mitattuna laski yli 11 prosenttia ja reittiliikenteessä vajaat 11 prosenttia. Finnairin lennoista 92,7 % saapui aikataulun mukaisesti, mikä on 7,5 prosenttiyksikköä enemmän kuin viime vuonna. Reittiliikenteen täsmällisyysprosentti nousi viime vuoden elokuusta 6,4 prosenttiyksikköä ja oli 93,5 prosenttia. Finnairin koko liikenne Koko liikenne väheni henkilökilometreissä mitattuna elokuussa 10,2 % ja tarjonta laski 10,1 %. Matkustajakäyttöaste oli 0,1 % prosenttiyksikköä matalampi eli 80,2 %. Matkustajamäärä laski 9,2 % ja oli 656 484 matkustajaa. Reittiliikenne Reittiliikenne väheni myydyissä henkilökilometreissä mitattuna 7,3 % ja tarjonta laski 8,9 %. Matkustajakäyttöaste oli 1,4 prosenttiyksikköä korkeampi kuin viime vuonna eli 80,4 %. Matkustajamäärä laski 5,4 % ja oli 577 352. Kansainvälinen reittiliikenne väheni myydyissä henkilökilometreissä mitattuna 7,4 % ja tarjonta laski 9,2 %. Matkustajakäyttöaste oli 1,6 prosenttiyksikköä korkeampi kuin viime vuonna eli 81,2 %. Matkustajamäärä laski 6,5 % ja oli 491 508. Euroopan reittiliikenne väheni myydyissä henkilökilometreissä mitattuna 5,7 % ja tarjonta laski 5,4 %. Matkustajakäyttöaste oli 0,2 prosenttiyksikköä matalampi kuin viime vuonna eli 70,9 %. Matkustajamäärä laski 5,2 % ja oli 357 504. Pohjois-Amerikan reittiliikenne lisääntyi myydyissä henkilökilometreissä mitattuna 36,8 % ja tarjonta kasvoi 36,4 %. Matkustajakäyttöaste oli 0,3 prosenttiyksikköä korkeampi kuin viime vuonna eli 92,0 %. Matkustajamäärä nousi 36,8 % ja oli 21 937. Aasian reittiliikenne väheni myydyissä henkilökilometreissä mitattuna 13,2 % ja tarjonta laski 16,4 %. Matkustajakäyttöaste oli 3,1 prosenttiyksikköä korkeampi kuin viime vuonna eli 87,1 %. Matkustajamäärä laski 15,6 % ja oli 112 067. Kotimaan reittiliikenne väheni myydyissä henkilökilometreissä mitattuna 4,7 % ja tarjonta laski 2,0 %. Matkustajakäyttöaste oli 1,7 prosenttiyksikköä matalampi kuin viime vuonna eli 60,9 %. Matkustajamäärä nousi 1,9 % ja oli 85 844. Lomaliikenne Lomaliikenne väheni myydyissä henkilökilometreissä mitattuna 25,0 % ja tarjonta laski 16,8 %. Matkustajakäyttöaste oli 8,6 prosenttiyksikköä matalampi kuin viime vuonna eli 78,9 %. Matkustajamäärä laski 30,1 % ja oli 79 132. Rahti Kuljetetun rahdin määrä tonneissa mitattuna väheni 11,5 %. Reittiliikenteessä rahdin määrä väheni 10,8 %. Aasian reittiliikenteessä rahdin määrä väheni 11,2 %, Euroopan reittiliikenteessä 9,4 % ja Pohjois-Amerikan reittiliikenteessä 9,9 %. Rahtiliikenteen käyttöaste Aasian liikenteessä oli 75,1 % ja Pohjois-Amerikan liikenteessä 48,9 %. Konsernin ulkopuolelta vuokratuilla rahtikoneilla kuljetetun rahdin määrä väheni 82,4 %. Täydelliset liikenneluvut http://www.finnairgroup.com/linked/fi/sijoittajat/Monthly_traffic_data_AUG2009FI.pdf Finnair Oyj Viestintä 8.9.2009 Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Syyskuu 8, 2009 ...joopa, pahasti kutistuvalla uralla tuo homma on.... Kun kaukoreitit pikkuhiljaa vähenevät, vähenee matkustustarve Euroopasta ja tarjontaa vähennetään edelleen. Ja jäljelle jääville kaukoreiteille on taas vähemmän tulijoita kun syöttölentoja on vähempi jne... Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Syyskuu 8, 2009 Mikä se FC Finnairille on, jos ei kilpailija? OK, onhan se yhteistyökumppani, mutta minun järkeen se on myös kilpailija niin kauan, kun raha menee eri taskuun... FC on käytännössä AY:n syöttöliikenneyhtiö, sen toiminta ei perustu AY:n kanssa kilpailuun. Artikkelista saa herkästi käsityksen, että koneet on vuokrattu KF:n tyyppiselle kilpailijalle (rival). Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Syyskuu 11, 2009 IS "Finnairin lento AY096 Bangkokista Helsinkiin viivästyy noin 15 tuntia. Viime yönä kohti Helsinkiä lähtenyt kone ehti olla ilmassa noin puolitoista tuntia, kun sen kolmosmoottoriin ilmeisesti törmäsi lintu." -------- Korkealta on lintu poimittu jos 1,5 h on ehditty lentää. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Syyskuu 11, 2009 Terppi, Katselin eilen mm. yhtiön täsmällisyyttä. Ja sehän oli peräti 96,3%, että kyllä laatusektorit toimii. -jukka 8) Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Syyskuu 11, 2009 Suomen ja Intian välinen lentoliikennesopimus on uusittu, kertoo Flightglobal. Sopimuksen mukaan suomalaisilla lentoyhtiöillä on oikeus lentää 3x7 viikottaista lentoa Intian kohteisiin. Intialaisilla lentoyhtiöillä on oikeus lentää 2x7 viikottaista lentoa Suomeen (Helsinki + toinen kohde). Toistaiseksihan vain Finnair on liikennöinyt Intian ja Suomen välillä. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Syyskuu 15, 2009 Huh, huh kun ottaa pumpun päälle viimeöisten pehmeiden OH-LGF -kyytien jälkeen huomata, että AY89 aloittaa heti triplalla 25.10. alkaen alkuperäisen M11- sijaan ja joinain päivinä reitillä on A340 (AY89). Esim 28.10., 6.11., 13.11, 20.11, 27.11. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Syyskuu 15, 2009 Sairauskohtaus Finnairin lennolla Tiistai 15.9.2009 klo 11.12 Kreikkaan matkalla ollut kone kääntyi Latvian kohdalla takaisin Suomeen. Mieshenkilö sai sairaskohtauksen kesken Finnairin lomalennon. Lento lähti tiistaiaamuna kello 8.45 Helsingistä, kohti Kreikan Prevezaa. Kone ehti lentää lähes 500 kilometriä Latvian ja Liettuan rajan yläpuolelle, kun se päätti kuitenkin kääntyä sairastapauksen vuoksi Suomeen. Finnairin mukaan matkustajan tila arvioitiin siinä määrin vakavaksi, että kotiinpaluu tuntui välilaskua järkevämmältä vaihtoehdolta. Ambulanssi odotti kohtauksen saanutta matkustajaa Helsinki-Vantaan lentokentällä, josta mies toimitettiin sairaalahoitoon. Lomalento pääsee uudelleen matkaan noin kaksi tuntia myöhässä aikataulusta. http://www.iltalehti.fi/uutiset/2009091510250320_uu.shtml Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Syyskuu 15, 2009 Huh, huh kun ottaa pumpun päälle viimeöisten pehmeiden OH-LGF -kyytien jälkeen huomata, että AY89 aloittaa heti triplalla 25.10. alkaen alkuperäisen M11- sijaan ja joinain päivinä reitillä on A340 (AY89). Esim 28.10., 6.11., 13.11, 20.11, 27.11. Hieno homma!Pääsee jo kohta nauttimaan lentomatkasta. 8) Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Syyskuu 15, 2009 Huh, huh kun ottaa pumpun päälle viimeöisten pehmeiden OH-LGF -kyytien jälkeen huomata, että AY89 aloittaa heti triplalla 25.10. alkaen alkuperäisen M11- sijaan ja joinain päivinä reitillä on A340 (AY89). Esim 28.10., 6.11., 13.11, 20.11, 27.11. Olipas ikävä uutinen, kerta kaikkiaan. Ne triplan business-jakkarat ovat aivan surkeat nukkumiseen :'( Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Syyskuu 16, 2009 Heh, Ensin katsoin että Ilkan pumppuko se oli lennolla pettänyt, mutta ei sentään. -jukka Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Syyskuu 16, 2009 Finnair Oyj - Lehdistötiedote Finnair ja SLSY solmivat vakautussopimuksen Finnair ja Suomen Lentoemäntä- ja Stuerttiyhdistys SLSY solmivat tänään määräaikaisen vakautussopimuksen. Sopimuksella katetaan matkustamohenkilökunnan osalle vuonna 2009 määritelty 12,3 miljoonan euron säästötavoite. Säästötavoite on osa aiemmin julkaistua säästöohjelmaa. - Sopimuksen ratkaisut eivät ole helppoja, mutta ne ovat välttämättömiä. Hyvällä yhteistyöllä löysimme ratkaisun, jolla saatoimme välttyä irtisanomisilta, matkustamopalveluosaston johtaja Kati Lehesmaa luonnehtii. Vakautussopimus sisältää työehtosopimusjoustoja sekä muita säästöelementtejä ajalla 1.10.2009-31.12.2010. Esimerkiksi peruspalkkoja lasketaan viisi prosenttia sopimuskaudella, vuodelle 2009 asetettuja kollektiivisia kannustinpalkkioita ei makseta ja sovittu yleiskorotus siirretään toteutettavaksi vakautussopimuksen umpeuduttua. Sopimuksella vältyttiin matkustamohenkilökunnan irtisanomisilta tuotannollisista ja taloudellisista syistä sopimuksen aikana. Sopimukseen sisältyy konsernin vuosien 2010 ja 2011 tulokseen perustuva takaisinmaksumalli. Finnair Oyj Viestintä 16.9.2009 Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Syyskuu 16, 2009 Finnair Oyj - Lehdistötiedote Finnair ja SLSY solmivat vakautussopimuksen Finnair ja Suomen Lentoemäntä- ja Stuerttiyhdistys SLSY solmivat tänään määräaikaisen vakautussopimuksen. Sopimuksella katetaan matkustamohenkilökunnan osalle vuonna 2009 määritelty 12,3 miljoonan euron säästötavoite. Säästötavoite on osa aiemmin julkaistua säästöohjelmaa. YLE:n versio aiheesta Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Syyskuu 16, 2009 Huh, huh kun ottaa pumpun päälle viimeöisten pehmeiden OH-LGF -kyytien jälkeen huomata, että AY89 aloittaa heti triplalla 25.10. alkaen alkuperäisen M11- sijaan ja joinain päivinä reitillä on A340 (AY89). Esim 28.10., 6.11., 13.11, 20.11, 27.11. Jestas, kyllä tätä onkin odotettu! NAM! Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Syyskuu 17, 2009 Arvopaperi-lehti uutisoi seuraavaa: Finnair valmistelee hybridilainan liikkeellelaskua Ja yrityslainamarkkinoista yleisemmin: Vippaa firmalle kunnon korolla Nyt jos siis rahaa ois, voisi Finskille vippaamalla saada jopa yli 10% vuosituottoa rahalleen. Jos siis luottaa siihen ettei Finski mene kupit nurin lainan voimassaoloaikana... Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Syyskuu 17, 2009 Finnair Oyj - Lehdistötiedote Finnair ja SLSY solmivat vakautussopimuksen Finnair ja Suomen Lentoemäntä- ja Stuerttiyhdistys SLSY solmivat tänään määräaikaisen vakautussopimuksen. Sopimuksella katetaan matkustamohenkilökunnan osalle vuonna 2009 määritelty 12,3 miljoonan euron säästötavoite. Säästötavoite on osa aiemmin julkaistua säästöohjelmaa. - Sopimuksen ratkaisut eivät ole helppoja, mutta ne ovat välttämättömiä. Hyvällä yhteistyöllä löysimme ratkaisun, jolla saatoimme välttyä irtisanomisilta, matkustamopalveluosaston johtaja Kati Lehesmaa luonnehtii. Vakautussopimus sisältää työehtosopimusjoustoja sekä muita säästöelementtejä ajalla 1.10.2009-31.12.2010. Esimerkiksi peruspalkkoja lasketaan viisi prosenttia sopimuskaudella, vuodelle 2009 asetettuja kollektiivisia kannustinpalkkioita ei makseta ja sovittu yleiskorotus siirretään toteutettavaksi vakautussopimuksen umpeuduttua. Sopimuksella vältyttiin matkustamohenkilökunnan irtisanomisilta tuotannollisista ja taloudellisista syistä sopimuksen aikana. Sopimukseen sisältyy konsernin vuosien 2010 ja 2011 tulokseen perustuva takaisinmaksumalli. Finnair Oyj Viestintä 16.9.2009 Television uutisissa kysyttiin pilottien edustajalta tästä asiasta silloin kun tuo sopimus oli syntynyt. En kuullut kun oli pihvinpaisto juuri kriittisessä vaiheessa. Mitä edustaja vastasi? Aikovatko pilotit liittyä säästötalkoisiin vai jäävätkö edelleen niiden ulkopuolelle? Hieno ele matkustamohenkilökunnalta Osoittaa että siellä osataan sentään ajatella myös muuta kuin sitä seuraavaa palkankorotusta. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Syyskuu 17, 2009 Hieno ele matkustamohenkilökunnalta Osoittaa että siellä osataan sentään ajatella myös muuta kuin sitä seuraavaa palkankorotusta. Ai ele? Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Syyskuu 18, 2009 Arvopaperi-lehti uutisoi seuraavaa: Finnair valmistelee hybridilainan liikkeellelaskua Finnair Oyj Pörssitiedote CORRECTION: FINNAIR VALMISTELEE HYBRIDILAINAN LIIKKEESEENLASKUA Korjaus kieliversiovirheen vuoksi FINNAIR OYJ PÖRSSITIEDOTE 17.9.2009 FINNAIR VALMISTELEE HYBRIDILAINAN LIIKKEESEENLASKUA Finnair Oyj on päättänyt valmistella oman pääoman ehtoisen joukkovelkakirjalainan (nk. hybridilaina) liikkeeseenlaskua. Lainan liikkeeseenlasku pyritään toteuttamaan lähitulevaisuudessa markkinaolosuhteista riippuen. Lainan koko tulee olemaan vähintään 80 miljoona euroa. Lainan pääjärjestäjänä toimii Nordea Markets. Finnairin neuvonantajana järjestelyssä on toiminut Aventum Oy. Hybridilaina on muita velkasitoumuksia heikommassa asemassa ja lainaa käsitellään konsernin IFRS-tilinpäätöksessä omana pääomana. Hybridilainan velkakirjanhaltijalla ei ole osakkeenomistajalle kuuluvia oikeuksia, eikä se laimenna nykyisten osakkeenomistajien omistuksia. Finnair Oyj Viestintä 17.9.2009 Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Syyskuu 18, 2009 Finnair Oyj Pörssitiedote CORRECTION: FINNAIR VALMISTELEE HYBRIDILAINAN LIIKKEESEENLASKUA Korjaus kieliversiovirheen vuoksi FINNAIR OYJ PÖRSSITIEDOTE 17.9.2009 FINNAIR VALMISTELEE HYBRIDILAINAN LIIKKEESEENLASKUA Finnair Oyj on päättänyt valmistella oman pääoman ehtoisen joukkovelkakirjalainan (nk. hybridilaina) liikkeeseenlaskua. Lainan liikkeeseenlasku pyritään toteuttamaan lähitulevaisuudessa markkinaolosuhteista riippuen. Lainan koko tulee olemaan vähintään 80 miljoona euroa. Lainan pääjärjestäjänä toimii Nordea Markets. Finnairin neuvonantajana järjestelyssä on toiminut Aventum Oy. Hybridilaina on muita velkasitoumuksia heikommassa asemassa ja lainaa käsitellään konsernin IFRS-tilinpäätöksessä omana pääomana. Hybridilainan velkakirjanhaltijalla ei ole osakkeenomistajalle kuuluvia oikeuksia, eikä se laimenna nykyisten osakkeenomistajien omistuksia. Finnair Oyj Viestintä 17.9.2009 Finnairin 120 miljoonan hybridilaina ylimerkittiin Hyvin meni näköjään kaupaksi - Finskiin luotetaan. Sjoittaja saa lainalleen 9% vuotuisen koron. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla