Mikko Sokero

Lentoyhtiöuutisia - Finnair

4 899 viestiä aiheessa

Vartti lehti uutisoi.

 

Lentokoneeseen vika ilmassa - pelastajat vastassa Helsinki-Vantaalla

 

Finnairin lentokoneeseen tullut vika aiheutti vaaratilanteen perjantaina Helsinki-Vantaan lentoasemalla. Lentokoneen laskeutumista oli turvaamassa lähes 20 pelastuslaitoksen yksikköä.

 

Genevestä Helsinkiin lentänyt kone laskeutui teknisestä viasta huolimatta turvallisesti Helsinki-Vantaalle kello 15. Lennolla AY868 oli Vantaan päivystävän palomestarin mukaan 52 matkustajaa.

 

- Kapteeni huomasi laskeutumisvalmistelujen yhteydessä ongelmia autopilotin kanssa, joka ei mennyt päälle, Finnairin tiedottaja Manti Väätäinen-Pereira kertoo

 

Kapteeni epäili lisäksi, että myös lentokoneen nokkapyörän ohjauksessa olisi ollut vikaa. Se toimi kuitenkin normaalisti, eikä Väätäinen-Pereiran mukaan vaarantanut millään tavalla laskeutumista.

 

- Kone teki hienon laskun ja rullasi turvallisesti putken päähän, Väätäinen Pereira toteaa.

 

Finnair tutkii vian syytä

 

Päivystävän palomestarin Arto Latvalan mukaan lentokoneen laskeutumista oli seuraamassa lentoaseman oman pelastusyksikön lisäksi toistakymmentä pelastuslaitoksen yksikköä.

 

- Meillä on selkeä toimintamalli tällaisia tilanteita varten. Vuositasolla näitä tehtäviä tulee noin 20-30, Latvala sanoo.

 

Väätäinen-Pereira kertoo, että lentoyhtiö reagoi pieniinkin riskitilanteisiin aina suurella vakavuudella. Pelastuslaitoksen paikalle kutsumisesta ja muista jatkoaskelista päättää aina lennonjohto.

 

Finnair ryhtyi laskeutumisen jälkeen tutkimaan, mistä ilmassa havaittu toimintahäiriö aiheutui.

 

- Konetta testataan ja tarkastetaan niin kauan, että selviää, mistä syystä autopilotti ei mennyt päälle, Väätäinen-Pereira kertoo.

 

Lento AY868 laskeutui Helsinki-Vantaan lentoasemalle kymmenen minuuttia aikataulustaan myöhässä kello 15. Kapteeni havaitsi tekniset ongelmat noin puoli tuntia ennen laskeutumista.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Vartti lehti uutisoi.

- Kapteeni huomasi laskeutumisvalmistelujen yhteydessä ongelmia autopilotin kanssa, joka ei mennyt päälle, Finnairin tiedottaja Manti Väätäinen-Pereira kertoo

- Konetta testataan ja tarkastetaan niin kauan, että selviää, mistä syystä autopilotti ei mennyt päälle, Väätäinen-Pereira kertoo.

Niin se maailma muuttuu. Ennen ajettiin autopilotilla koko legi ja käsipelillä nousu ja lasku.  8)

HS

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Television uutisissa kysyttiin pilottien edustajalta tästä asiasta silloin kun tuo sopimus oli syntynyt. En kuullut kun oli pihvinpaisto juuri kriittisessä vaiheessa.

Mitä edustaja vastasi? Aikovatko pilotit liittyä säästötalkoisiin vai jäävätkö edelleen niiden ulkopuolelle?

 

Hieno ele matkustamohenkilökunnalta :thmbup: Osoittaa että siellä osataan sentään ajatella myös muuta kuin sitä seuraavaa palkankorotusta.

 

Lentäjäthän itse ehdottivat jo aiemmin 10% palkanalennusta, ei kelvannut työnantajalle...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Lentäjäthän itse ehdottivat jo aiemmin 10% palkanalennusta, ei kelvannut työnantajalle...

 

Ehdotus koski vain tämän vuoden jälkipuoliskoa:

 

Suomen Liikennelentäjäliitto (SLL) ehdotti työnantajalle, että Finnairin lentäjät osallistuisivat yhtiön säästötoimiin luopumalla loppuvuodeksi 10 prosentista palkkaansa jo ilmoitettujen kolmen viikon lomautusten lisäksi.

 

SLL:n tiedote 5.5.2009

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Yle kertoo tänään että kone olisikin voinut jatkaa Malagaan. Koneen takaisintulo olisi tosin mutkistunut, koska vikaa ei kuulemma olisi voitu korjata Malagassa.

 

http://yle.fi/uutiset/kotimaa/2009/09/finnair_mittarivikaa_ei_olisi_voitu_korjata_malagassa_1016718.html

 

Matkustajille ikävä tilanne, kun lentoyhtiö säästää operointikustannuksissa ja seuraamuksena 14 tunnin viivästys.  Ennen vanhaan olisi voitu lentää perille saakka ja lähettää toinen korvaava kone Malagaan hakemaan paluulennon matkustajia, mutta tällaiset taitavat olla taakse jäänyttä elämää.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Nils on oikeassa. Haluaisin kuitenkin tuoda esiin pari seikkaa. Koneessa saa olla puolet mittareista hajalla ja siitä huolimatta sillä voi lentää määränpäähän. Tärkeimpiä mittareita on kolmin kappalein samoin kuin eri järjestelmiäkin. Kokonaan toinen asia on se, mitä saa olla rikki, että voidaan tehdä lentoonlähtö. Siinä kriteerit ovatkin ihan toiset, paljon ankarammat.

 

Toiseksi, ei Finnairilla kuten ei muillakaan lentoyhtiöillä normaalisti ole varakonetta otettavaksi hakemaan matkustajia jostakin kohteesta. Finnairin 757:t lentävät parhaimillaan 14-15 tuntia vuorokaudessa jokainen läpi vuoden. Johtopäätöksenä se, että kun toinen kone joudutaan "ryöstämäään" sen omalta suunnitellulta lennolta, se aiheuttaa ketjureaktion, jonka kiinni kurominen vie useita päiviä. Sadoille ellei lähes tuhannelle ihmiselle aiheutuu haittaa.

 

Kolmanneksi kyse on varaosatilanteesta. Malagassa ei välttämättä ole tarvittavaa varaosaa ja useimmiten Helsingissä on. Miehistön työaikakin tulee helposti vastaan. Niin harmittavalta kuin se kyseisistä matkustajista tuntuukin, tehty ratkaisu on kokonaisuuden kannalta pienimmän haitan ratkaisu.

 

Seppo

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Nils on oikeassa. Haluaisin kuitenkin tuoda esiin pari seikkaa. Koneessa saa olla puolet mittareista hajalla ja siitä huolimatta sillä voi lentää määränpäähän. Tärkeimpiä mittareita on kolmin kappalein samoin kuin eri järjestelmiäkin. Kokonaan toinen asia on se, mitä saa olla rikki, että voidaan tehdä lentoonlähtö. Siinä kriteerit ovatkin ihan toiset, paljon ankarammat.

 

Toiseksi, ei Finnairilla kuten ei muillakaan lentoyhtiöillä normaalisti ole varakonetta otettavaksi hakemaan matkustajia jostakin kohteesta. Finnairin 757:t lentävät parhaimillaan 14-15 tuntia vuorokaudessa jokainen läpi vuoden. Johtopäätöksenä se, että kun toinen kone joudutaan "ryöstämäään" sen omalta suunnitellulta lennolta, se aiheuttaa ketjureaktion, jonka kiinni kurominen vie useita päiviä. Sadoille ellei lähes tuhannelle ihmiselle aiheutuu haittaa.

 

Kolmanneksi kyse on varaosatilanteesta. Malagassa ei välttämättä ole tarvittavaa varaosaa ja useimmiten Helsingissä on. Miehistön työaikakin tulee helposti vastaan. Niin harmittavalta kuin se kyseisistä matkustajista tuntuukin, tehty ratkaisu on kokonaisuuden kannalta pienimmän haitan ratkaisu.

 

Seppo

 

 

Aika usein AY on toimittanut varakoneeksi 320- sarjalaisen tai kaksi. Miksiköhän ei tällä kertaa ? Olisiko nykytilanteessa ollut jo niin kallista kutsua bussimiehistöt ylitöihin ettei sitä päätöstä kukaan uskaltanut tehdä ?

Lauantai-iltana on toki vapaita lentokoneita Helsingissä.

 

Edit: Niin toisaalta maksaahan tuo turistien majoittaminen niin Malagassa kuin Helsingissäkin ?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onko OH-LEM sökö kun se makaa Dusselin kentällä?  ??? OH-LEN oli normi aamuvuorolainen

 

OH-LEM näyttää lentäneen Düsseldorfiin sunnuntai-iltana vuorolla AY709, joka on vain sunnuntaisin lennettävä yöpyvä vuoro. Paluulento AY710 pitäisi lähteä maanantaiaamuna klo 7.40 joten kone lienee rikki.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Finnair Oyj - Lehdistötiedote

 

Finnair lentää päivittäin Delhiin 25.9. alkaen

 

Finnair lentää päivittäin Delhiin 25.9. alkaen. Helsingin maantieteellisen sijainnin ansiosta lentoaika Delhiin on vain 6 tuntia 30 minuuttia.

 

"Reitti on lyhin yhteys EU:n ja Intian välillä, joten se on löytänyt laajan asiakaskunnan", sanoo Finnairin reittiverkostostrategiasta vastaava Petteri Kostermaa.

 

Finnairin reitti on ainoa suora yhteys Delhiin Pohjois-Euroopasta. Lennoilta on erinomaiset jatkoyhteydet Finnairin reittiverkoston kohteisiin Euroopassa.

 

Ihmeellinen Intia on matkailijan unelmamaa, missä löytyy näkemistä ja tekemistä jokaiseen makuun. Vanha Delhi mutkikkaine pikkukujineen ja markkinatoreineen on nähtävyys sinänsä ja sen kontrastina on vieressä uusi Delhi leveine puistokatuineen ja loistohotelleineen. Pohjois-Intian matkailijan kultainen kolmioreitti käsittää Delhin lisäksi lähellä sijaitsevan Agran, jossa on maailmankuulu Taj Mahal, sekä maharadjojen vaaleanapunaisen Jaipurin palatsikaupungin.

 

Delhistä on myös hyvät lentoyhteydet kaikkialle muualle Intiaan.

 

Finnair on määrätietoisesti kasvattanut Aasian-lentojensa määrää vuodesta 1999 lähtien. Finnair aloitti liikenteen Intiaan lokakuussa 2006.

 

Finnair Oyj

Viestintä

24.9.2009

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Finnair Oyj - Lehdistötiedote

 

Helsingin maantieteellisen sijainnin ansiosta lentoaika Delhiin on vain 6 tuntia 30 minuuttia.

 

"Reitti on lyhin yhteys EU:n ja Intian välillä, joten se on löytänyt laajan asiakaskunnan", sanoo Finnairin reittiverkostostrategiasta vastaava Petteri Kostermaa.

 

Finnair Oyj

Viestintä

24.9.2009

 

 

Kostermaa ei varmastikaan valehtele Helsingin syrjäisestä sijainnista, mutta ei kai vaikkapa Lontoosta tai Brysselista suoraan Delhiin lennettynä merkittävästi enempää aikaa mene kuin 6 tuntia 30 minuuttia?

 

Reitti on tosiaan EU:n alueen lyhin matkallisesti, mutta onko Hesa-Vantaa kuitenkaan aasialaisen, intialaisen tai keskieurooppalaisen bisnesmiehen kannalta ajallisesti järkevin tapa siirtyä maansa liike-elämän keskuksesta toiseen?

 

Tavallinen matkustaja kiinnittää varmasti muutaman tunnin ajansäästön sijaan enemmänkin huomiota lentolipun hintaan.

 

Topi

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kostermaa ei varmastikaan valehtele Helsingin syrjäisestä sijainnista, mutta ei kai vaikkapa Lontoosta tai Brysselista suoraan Delhiin lennettynä merkittävästi enempää aikaa mene kuin 6 tuntia 30 minuuttia?

 

Amadeuksen mukaan Lontoo-Delhi BA:lla 8 tuntia 35 minuuttia ja Bryssel-Delhi Jet Airwaysilla 8 tuntia 5 minuuttia.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Amadeuksen mukaan Lontoo-Delhi BA:lla 8 tuntia 35 minuuttia ja Bryssel-Delhi Jet Airwaysilla 8 tuntia 5 minuuttia.

Lontoo-Delhi Finnairilla 11h25min ja Bryssel-Delhi Finnairilla 10h 35min

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Lontoo-Delhi Finnairilla 11h25min ja Bryssel-Delhi Finnairilla 10h 35min

 

Totta, mutta eiväthän sellaiset Euroopan kaupungit, joista on jo suorat lentoyhteydet Aasiaan olekaan Finnairille strategisia kohteita. Topin kysymyshän oli, että ei kai vaikkapa Lontoosta tai Brysselista suoraan Delhiin lennettynä merkittävästi enempää aikaa mene kuin 6 tuntia 30 minuuttia. Ja vastaus oli, että menee puolitoista-kaksi tuntia.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tämänpäiväisessä Kauppalehden Matka-extrassa kerrotaan, että Finnair siirtyy Hollannin, Tanskan, Britannian ja Ruotsin kautta Suomessakin käytäntöön, että lippuja ostettaessa luottokortilla peritään lisämaksu.

Hollannissa rahastus alkaa marraskuussa ja maksu on 7,5€.

 

Suomessa lisämaksu astuu voimaan kun lakimuutos on valmis.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tämänpäiväisessä Kauppalehden Matka-extrassa kerrotaan, että Finnair siirtyy Hollannin, Tanskan, Britannian ja Ruotsin kautta Suomessakin käytäntöön, että lippuja ostettaessa luottokortilla peritään lisämaksu.

Hollannissa rahastus alkaa marraskuussa ja maksu on 7,5€.

 

Suomessa lisämaksu astuu voimaan kun lakimuutos on valmis.

Finnair on kyllä jo pari vuotta perinyt Suomessa 5e lisämaksun luottokortista.

Finnairin nettisivuilla liput maksaa luottokortilla 5e enemmän kuin nettimaksulla.

 

Se vain on naamioitu niinpäin että nettipankkimaksusta saa alennuksen

mikä on ihan sama kun kuitenkin luottokorttihinta on 5e kalliimpi.

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tasta on ollut ennenkin puhetta ja kovasti ihmettelen tuota kaytantoa. Eikos ensinnakin ole niin, etta luottokorttiyhtiot kieltavat perimasta luottokorttimaksun kuluja asiakkaalta? Ja toinen asia on sitten se, että luottokorttihan on varmempi maksuvaline kuin "nettimaksu" (mika se on?), silla luottokorttifirman kautta on toivoa saada ongelmatapauksissa rahat takaisin (jos lentoyhtio vaikka menisi nurin tms.).

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kauppalehden artikkelissa käsitellään aihetta lentoyhtiön näkökulmasta. Luottokorttimaksu siirtää luottokorttikomission asiakkaan

kuluksi. Tämä ei ole ollut lain mukaan Suomessa sallittua. Asian on voinut kiertää tarjoamalla maksutapa-alennuksen esimerkiksi

käteisalennuksen tai kuten edellä mainitun nettipankkimaksualennuksen. Eivät nämäkään maksutavat ole yrityksen kannalta

kuluttomia. Pankki ottaa kulunsa, käteisestä käsittelymaksuna ja pankkimaksusta tilisiirtomaksuna.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Finnair on kyllä jo pari vuotta perinyt Suomessa 5e lisämaksun luottokortista.

Finnairin nettisivuilla liput maksaa luottokortilla 5e enemmän kuin nettimaksulla.

 

Se vain on naamioitu niinpäin että nettipankkimaksusta saa alennuksen

mikä on ihan sama kun kuitenkin luottokorttihinta on 5e kalliimpi.

 

Ei, vaan ilmoitettu hinta on voimassa maksettaessa luottokortilla, nettipankissa maksettaessa hinnasta saa 5€ alennuksen. Eli ei samanlainen kusetus kun esim. vertaa.fi -matkatoimistoilla eli ilmoitetun hinnan päälle tulee luottokorttikulut.

 

Edelleen ihmettelen miksi koko ajan jauhetaan luottokorttimaksamisen kuluista, minne käteinen unohtuu? Se vasta kallista  ja hankalaa onkin käsitellä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ei, vaan ilmoitettu hinta on voimassa maksettaessa luottokortilla, nettipankissa maksettaessa hinnasta saa 5€ alennuksen. Eli ei samanlainen kusetus kun esim. vertaa.fi -matkatoimistoilla eli ilmoitetun hinnan päälle tulee luottokorttikulut.

Ja musta on valkoista?` ;)

Kyllä se on ihan sama asia vaikka sen kumminpäin sanoisi ;)

Luottokortilla maksaminen on 5e kalliimpaa kuin nettipankin kautta.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ei se ole koska Finnairin tapauksessa nykymallilla lipun hinta ei kallistu ilmoitetusta vaikka maksaisi luottokortilla.

 

5 euron alennus muita maksutapoja käyttäen on sitten ihan toinen tarina.

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ei se ole koska Finnairin tapauksessa nykymallilla lipun hinta ei kallistu ilmoitetusta vaikka maksaisi luottokortilla.

 

5 euron alennus muita maksutapoja käyttäen on sitten ihan toinen tarina.

 

 

Kuluttajalle lippu maksaa luottokortilla vitosen enemmän kuin nettipankin kautta

ja tämä asia ei muutu miksikään vaikka lentoyhtiö mitä satuilisi. Kuluttajalla on

kaksi vaihtoehtoa eli vaikkapa 200e lippu nettipankkimaksulla ja 205e lippu luottokortilla.

Mustaa saa väittää vaikka maailman tappiin valkoiseksi mutta tuo asia ei muutu  ;)

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
Vieras
Tämä aihe on nyt suljettu uusilta viesteiltä.