Mikko Sokero

Lentoyhtiöuutisia - Finnair

4 899 viestiä aiheessa

Ebookersilta halvimmat lennot Torontosta Bangkokiin ja takaisin ensi heinäkuussa näyttää olevan Finnairin lennot ja hinta 1134 euroa.

Northwest Airlines esim. myy samoja lentoja ilman printtimaksua 908 euroa. Että se siitä Finnairin halvimman asemasta...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Häkämies ei ole saannut mitään hyvää aikaan, lähinä vain päinvastaista.

 

Igor, Venäjä, Venäjä ja Venäjäkö tässä miehessä mättää?

 

Topi

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Lainaus Kauppalehden sivulta Finnairin johtajehdokkaista:" Finnair hallitus palkkaa kuitenkin mieluimmin uudeksi toimitusjohtajakseen henkilön, jonka tuntevat entuudestaan puolustusministeri Jyri Häkämies (kok) ja hänen alaisensa, Pekka Timonen."

Huonolta näyttää tuon kriterin mukaan. Häkämies ei ole saannut mitään hyvää aikaan, lähinä vain päinvastaista.

Ettei olisi nyt otettu liian vakavasti loka-laitisen kaunaista kolumnia 26.9:ttä iltalehdestä?

 

Yhteistyöhalukkuus puolustusministeriön kanssa viittaisi siihen että puolustusvoimien A330 MRTT hanketta ollaan ottamassa uudestaan esiin. Viimeksi Finnair suhtautui hankkeeseen nuivasti, kun lentokoneen jakamista puolustusvoimien kanssa voi ymmärettävästi pitää asiana joka ei kuulu modernin kaupallisen lentoyhtiön toimintaan.

 

edit: typot

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Minä kun jo hetken luulin, että kuningattaren alamaiset olisivat päässeet etelään hulinoimaan Tristareilla ja VC-10:llä...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Igor, Venäjä, Venäjä ja Venäjäkö tässä miehessä mättää?

 

Topi

Onhan tuota lehdissä ollut jos on viitsinyt lukea! Häkämieshän vastaa hallituksessa valtionyhtioistä, ja siis myös finairin tämänhetkisestä tilanteesta. Lisäksi myös muita valtioenemmistöisiä yhtiöiden puunjalostustehtaita on lopetettu vaikka ne ovat olleet kannattavia ym. Näistähän häntä on vaadittu eroamaankin. Lienee huippuna hänen möhläilyissään (toistaiseksi) on NASAM II ilmatorjuntajärjestelmän hankinta aluetorjuntajärjestelmäksi tai ainakin sellaisen järjestelmän tilalle. Tällä jopa heikennetään suomen puolustuskykyä. Tietoisia ollaan että tähän liittyy Patrian vientiponnistukset Norjaan.

Tietenkin tuo Häkämiehen Venajä, Venäjä, Venäjä lausunto ei ole mikään suuressa viisaudessa lausuttu teko ministerin asemassa olevalta henkilöltä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Lehdistötiedote

 

07.10.2009

 

Finnair Oyj Lehdistötiedote Finnairin rahtiliikenteessä pohja saavutettu

 

Finnairin rahtiliikenne lisääntyi syyskuussa reilun prosentin edellisvuoden

syyskuuhun verrattuna. Kuljetetun rahdin määrä väheni prosentilla, mutta

Aasian-liikenteessä rahdin määrä kasvoi kahdella prosentilla.

 

Rahdin osalta näyttää siltä, että pohja olisi saavutettu. Matkustajaliikenteen

kohdalla näin ei vielä voi sanoa. Reittiliikenteen yksikkötuotot

henkilökilometriltä laskivat kolmannella vuosineljänneksellä 12 prosenttia,

Finnairin viestintäjohtaja Christer Haglund kertoo.

 

Finnairin reittiliikenne väheni syyskuussa vajaat 11 prosenttia edellisvuoden

syyskuuhun verrattuna. Kapasiteettia leikattiin vastaavasti, joten käyttöaste

pysyi edellisvuoden tasolla yli 76 prosentissa.

 

Aasian-liikenne väheni hiukan alle 12 prosenttia ja tarjontaa supistettiin

vastaavasti. Käyttöaste pysyi edellisvuoden tasolla vajaassa 85 prosentissa.

 

Pohjois-Amerikan-liikenne kasvoi vajaat kymmenen prosenttia. Tarjontaa

kasvatettiin New Yorkin -lentovuorojen lisäyksen myötä reilut 15 prosenttia,

joten käyttöaste putosi neljä prosenttiyksikköä vajaaseen 80 prosenttiin.

 

Euroopan-liikenne väheni 12 prosentilla ja kapasiteettia leikattiin kysyntää

vastaavasti, joten käyttöaste pysyi vajaassa 68 prosentissa. Kotimaanliikenne

väheni reilulla 13 prosentilla ja kapasiteettia leikattiin lähes kymmenellä

prosentilla, joten käyttöaste putosi yli kahdeksan prosenttiyksikköä alle 59

prosenttiin.

 

Lomaliikenne väheni vajaat 30 prosenttia edellisvuodesta ja kapasiteettia

supistettiin yli 22 prosenttia, mikä pudotti käyttöasteen yli kahdeksalla

prosenttiyksiköllä alle 78 prosenttiin.

 

Lomaliikenteessä kysynnän arvioidaan edelleen laskevan, joten supistamme

kapasiteettiamme kysyntää vastaavasti, Haglund sanoo.

 

Finnairin lennoista 91 prosenttia saapui syyskuussa aikataulun mukaisesti, mikä

on seitsemän ja puoli prosenttiyksikköä enemmän kuin viime vuonna.

Reittiliikenteen täsmällisyysprosentti nousi viime vuoden elokuusta reilut

seitsemän prosenttiyksikköä ja oli 92 prosenttia.

 

 

 

 

Tilivuodet ym. voi tarkistaa täältä: http://www.finnairgroup.com/konserni/konserni_11_2_1.html?&Id=hex_200910070000439272.html

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
Finnair saa noudattaa espanjalaisia työehtoja

 

Lauantai 10.10.2009 klo 15.21 Finnair saanee jatkossakin soveltaa espanjalaiseen matkustamohenkilökuntaan espanjalaisia työehtoja.

 

Työtuomioistuimen päätöksen mukaan espanjalaiselta lentoyhtiöltä vuokratun koneen työehdot eivät olleet suomalaisiin verrattuna kohtuuttoman heikot. Ratkaisun perusteena on EY-tuomioistuimen tulkinta siitä, missä kulkee raja työehtosopimusten eroista.

 

Finnair vuokrasi talvikaudeksi 2008-2009 Air Europa -lentoyhtiöltä koneen miehistöineen Helsingin ja Phuketin välisille lomalennoille. Lennoilla sovellettiin espanjalaisia työehtoja.

 

Suomen Lentoemäntä- ja stuerttiyhdistys SLSY nosti asiasta kanteen, jossa Finnairia vaadittiin vastuuseen työehtosopimuksen rikkomisesta. Sopimus olisi liiton mukaan edellyttänyt lehtoyhtiöitä noudattamaan suomalaisia työehtoja.

 

EY-tuomioistuin on ennakkoratkaisuissaan lähtenyt siitä, että kun työntekijöitä lähetetään työhön toiseen jäsenvaltioon, siellä tulee noudattaa vain kyseisen maan työehtoja. Tämä koskee esimerkiksi vähimmäispalkkaa. Muilta osin palvelujen tarjoaja voi tiettyyn rajaan asti kuitenkin soveltaa myös lähtövaltion työehtoja.

STT

http://www.iltalehti.fi/uutiset/2009101010402526_uu.shtml

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Miksei Finnair saisi noudattaa Epsanjan sääntöjä? Jos kerran kyseessä on nk wetlease eli kone miehistöineen.

Eikö Finnair maksa Finnairin sääntöjen mukaan omille miehistöilleen, jotka vuokrataan ulos koneen mukana?

 

Ekovandalismiartikkeliin:

Eli kumpi vaihtoehto vie enemmän polttoainetta. Suora Lontoo-B-kok vai Lontoo-HEL-BKK? Jos sama kone ja sama paino niin alan mies sanoo vastauksen nopeasti? Vai onko muita muuttujia otettava mukaan? Reitti ja tuulet samat.

Artikkeli sanoi, että LON-DEL via HEL vie enemmän polttoainetta aiheuttaen enemmän co2-päästöjä kuin LON-DEL suoraan. Ultrapitkät non-stopit vievät sitten taas enemmän.

Ohessa linkki orginaaliin artikkeliin:

http://www.guardian.co.uk/environment/2009/oct/08/finnair-carbon-emissions

Ihan asia artikkeli.

 

Tietenkin sanotaan että "there is no bad publicity", mutta kyllä Finnairilla on paljon tehtävää houkutellessaan asiakkaita lentämään Helsingin kautta. Varsinkin jos aiotaan täyttää ne paikat aidosti kunnolla maksavilla eikä nk "Hullujen päivien" -tarjousporukalla ympäri Eurooppaa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Niin , kun Barcelonasta Koreaan tai Istanbulista Banokokkiin pääsee välillä samalla hinnalla kuin Helsingistä Osloon niin pistää kyllä mietityttämään "myyntivaltteja".

 

Toki kautta aikain Fainneirin politiikka on ollut "rehtiä" ja todellisuuteen pohjautuvaa.  ;D

 

-"Valtiolta saa niin hevosella pääsee"-

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ekovandalismiartikkeliin:Artikkeli sanoi, että LON-DEL via HEL vie enemmän polttoainetta aiheuttaen enemmän co2-päästöjä kuin LON-DEL suoraan. Ultrapitkät non-stopit vievät sitten taas enemmän.

Ohessa linkki orginaaliin artikkeliin:

http://www.guardian.co.uk/environment/2009/oct/08/finnair-carbon-emissions

Ihan asia artikkeli.

Joo, The Guardian kertoikin aiheesta laajemmin kuin kauppalehti. Ja muuttujia on, liityntälento Lontoo-HEL uudemmalla konetyypillä, odotusaika laskussa Helsinkiin, etc.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Finnair ei innostu kännykkäpuheluista lentojen aikana. Finnairin mukaan ratkaisuun on päädytty puheluiden aiheuttamien "sosiaalisten häiröiden" vuoksi. Teknisesti puhuminen olisi mahdollista.  Finnair on näin samoilla linjoilla saksalaisen lentoyhtiö Lufthansan kanssa, joka julkisti maanantaina mahdollistavansa matkustajien laajakaista- ja matkapuhelinpalvelut ensi vuoden aikana. Tarkoituksena on, että matkustajat voivat korvausta vastaan käyttää omia tietokoneitaan ja matkapuhelimiaan lennonaikaiseen nettiselailuun. Lufthansa sallii myös tekstiviestit, mutta haluaa pitää puhumisen kurissa.

 

Finnairin laivasto on yhtiön mukaan jo varusteltu laajakaistan käyttöön ja ainakin osassa yhtiön koneista voi jo ensi vuonna surfata verkossa. Neuvottelut laajakaistaoperaattorista Airbusille kuuluvan tytäryhtiön kanssa ovat kuitenkin vielä kesken. Tulevan operaattorin on myös hankittava eri maiden viranomaisilta tarvittavat ylilentoluvat, ennen kuin satellittien kautta tapahtuva nettiselailu voidaan Finnairilla aloittaa. Internetin käytön mahdollistavat satelliittit ovat kuitenkin jo olemassa, joten muita teknisiä esteitä ei enää ole.

 

yle

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Finnair testaa tänään kauanko suora lento Helsinki-Manila kestää. Koekaniini on OH-LGF ja kesto lähtöhetkellä klo 08:36 Suomen aikaa arvioitiin 10 tunniksi ja 35 minuutiksi.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Finnair testaa tänään kauanko suora lento Helsinki-Manila kestää. Koekaniini on OH-LGF ja kesto lähtöhetkellä klo 08:36 Suomen aikaa arvioitiin 10 tunniksi ja 35 minuutiksi.

 

Paluu onkin sitten kuulemma Mumbain kautta -- varmaankin ottavat lisaa porukkaa kyytiin kohti Turkua?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ainakin jutussa oli että siivooja täytti vesisäiliöt yli, joten lienee puhdasta...

 

Siivoojatko ne vesisäiliöt täyttävät? Ainakin Hki-Vantaalla Northport täyttää säiliöt ja Sodexo siivoaa Finskin koneissa. Vai sisältyykö tuohon vielä jokin väli-työvaihe, jossa vesi siirretään erilliseen WC-säiliöön?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Halvaksi tuli paikalliselle firmalle joka siivos koneen ja täytti säiliöt. Voin veikata, että finnairin vaatima korvaussumma voi nousta kuusinumeroiseksi.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
Vieras
Tämä aihe on nyt suljettu uusilta viesteiltä.