Mikko Sokero

Lentoyhtiöuutisia - Finnair

4 899 viestiä aiheessa

Finnair tiedottaa:

 

Tämä jenkkien nysvääminen maahantulon osalta alkaa saamaan aina vaan enemmän ja enemmän humoristisia piirteitä. Minkähänlaista ja miten mahtavaa virkamiesmassaa näillä tiedonkeruu- ja seulontatempuilla ylläpidetään...

 

ESTA-hakemuksessahan ilmoitetaan samat asiat, eli ei ilmeisesti koske visa waiver-kansaa?

Vai onko tämä joku ESTA:n päälle tuleva ylimääräinen idiotismi?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Näyttäisi siltä, että lentoyhtiötä vaaditaan lähettämään etukäteen matkustajasta nimen lisäksi lisätietoina vain syntymäajan ja sukupuolen - ja nimi tulee olla siinä muodossa, miten se on kirjoitettu passiin tai muuhun matkustusasiakirjaan, jota aiotaan käyttää maahantullessa.

 

Siis lentolippua ostettaessa lentoyhtiön tulee kerätä nämä tiedot itselleen ja lähettää ne eteenpäin. Ymmärtääkseni matkustajan itse ei tarvitse tehdä tämän asian suhteen mitään enempää.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Erikoismaalaus on kyllä aika paljon sanottu tosta kämäsestä tarrasta  ;)

 

Edit :

Silloin kun Suomi voitti jääkiekkomestaruuden Tukholmassa tulivat sillä DC-9:llä jossa oli kyljessä lokinpaskan näköinen ruiskaus oranssimaalia. Kaksi DK:ta taisi kunnioittaa yssykän siipipyörteitä.

 

Legendan ko. lokinpaskasta tekee se joku yksi lentäjä joka aamu toisensa jälkeen muisti lennonjohtoa kutsulla "Guud mooning Helsinki graund from veri bjuutiful Finnair Stokkolm Dc-9er Ay643 rikvisting clieranse".  ;D

 

Kaunis kuin tulipunaruusu joulukuisena aamuna ..  ;)

[ attachment removed ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tämä jenkkien nysvääminen maahantulon osalta alkaa saamaan aina vaan enemmän ja enemmän humoristisia piirteitä. Minkähänlaista ja miten mahtavaa virkamiesmassaa näillä tiedonkeruu- ja seulontatempuilla ylläpidetään...

 

...ja sitten kun matkustajan matka jenkkivirkailijoiden jonkin mokan takia aiheettomasti kaatuu, niin matkustaja saa poikkeuksetta vähintään rahansa takaisin sekä ehkäpä kohtuulliset korvaukset taalerimaan varoista, eikös vain, eiköstä??

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

ESTA-hakemuksessahan ilmoitetaan samat asiat, eli ei ilmeisesti koske visa waiver-kansaa?

Vai onko tämä joku ESTA:n päälle tuleva ylimääräinen idiotismi?

 

Tämä koskee myös suomalaisia ja niitäkin, jotka ovat täyttäneet ESTA:n.

 

Secure Flight-ohjelmassa kerätään matkustajilta seuraavat tiedot 72 tuntia ennen lähtöä:

- nimi kuten passissa eli Maekinen (ä=ae jne), Matti Ilmari (kaikki nimet)

- synt.aika

- sukupuoli

- mahd. Redress nro tai Know traveller

 

Tämän jälkeen USA:n viranomaiset ajavat sitä eri "no fly" nimilistoja vertaillen.

ESTA:a tämä ei korvaa, koska ESTA on voimassa 2v ja sen jälkeen voi joutua listoille.

 

Eli listausta mitä kaikkea joutuu tekemään USA:n matkalla:

Ennen matkaa

- ESTA (voimassa 2v)

- APIS (ekan yön osoite)

- Secure Flight

Ja tietenkin lentovarauksen :-)

 

Koneessa

- I94W se vihree bongi, joka joskus poistuu kun ESTA toimii kunnolla.

- valkea bongin tullille

 

Perilla:

- saada immigration virkailija uskomaan, että aiot poistua 90vrk kuluessa

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Milta nayttaisi jos suomalaista kulttuuripaakaupunkia sponsoroisikin ulkomainen lentoyhtio? Niinkuin nyt Tallnk-Silja toimii laivayhtiosponsorina kotimaisen (ahvenanmaalaisen) Vikingin sijaan.

 

Aivan samanlaiselta, kuin että Emirates oli 2006 Official Carrier futiksen Saksan kisoissa.

Pääosa kisavieraista matkusti Lufthansalla maailmalta, sen jälkeen myös muilla kulkuneuvoilla.

 

Itse en vain usko tuon tapahtuman tuottavan yhtään enempää matkustajia Finnairilla (lensi tai ei) Turkuun.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Silloin kun Suomi voitti jääkiekkomestaruuden Tukholmassa tulivat sillä DC-9:llä jossa oli kyljessä lokinpaskan näköinen ruiskaus oranssimaalia. Kaksi DK:ta taisi kunnioittaa yssykän siipipyörteitä.

 

Maalaus oli siis jo vuonna 1995?

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Maalaus oli siis jo vuonna 1995?

 

 

Kiitos korjauksesta , harmi ettei kukaan ole korjannut tuota virhettä viime vuoden kesällä ?  :-\

 

Ei se maalaus ole ollut 1995 mutta olisikohan sitten 1998 tuotu hopeajoukkue ko. maalitahran saaneella ysillä ?

 

- Taas Muisti Pät Kii -

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Maalaus oli siis jo vuonna 1995?

 

Ensimmäinen "maalitahra" teipattiin Finnairin ysin kylkeen syksyllä 1997. Muistan tuon tilanteen hyvin. ko. ysi oli C-huollossa, itse käytin iltavuoron kantamalla istuintyynyjä koneesta ja koneeseen, samaan aikaan kun konetta teipattiin. Samana iltana joku kävi kuvaamassa koneen, kuva+juttu julkaistiin seuraavana päivänä jommassakummassa iltapäivälehdessä.

Juha

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tänään sunnuntaina on sitten historiallinen päivä Finnairilla; koskaan aikaisemmin ei ole Bangkokin reittilentoa lennetty Airbusin kalustolla mutta tänään AY89 avaa uuden aikakauden ja rikkoo McDonnell Douglasin 2.11.1976 aloittaman perinteen, kun A333 lähtee Bangkokiin klo 16:50.

 

OH-LQB saa kunnian olla hetken kuluttua ensimmäinen Finnairin laiskabussi joka lentää Bangkokin reitin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tämän päivän HS oli juttu:

 

Finnair lepyttää hyvityskortilla

 

Finnair on ottanut käyttöön hyvitysmaksukortin ensimmäisten lentoyhtiöiden joukossa Euroopassa. Kyse on kortista, johon ladataan maksettavan hyvityksen verran rahaa.

 

En nyt saa enempää lainattua, kun HS ei tule meille kotiin eikä minulla ole tunnuksia nettihesariin.. Luin HS tänään koulussa..  ;D

 

Lisätköön joku sitten tarvittaessa..

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tärkeintä tuossa Finnairin tuloksessa on rahavirran muutos:

Kolmannella vuosineljänneksellä liiketoiminnan rahavirta kääntyi lievästi

positiiviseksi. Koko alkuvuoden nettorahavirta on kuitenkin selvästi

negatiivinen, -114,2 miljoonaa euroa.

 

Jos tuo tahti olisi jatkunut negatiivisena, olisi leikkausten tarve kasvanut rajusti.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Mielenkiintoista, jos tuohon jo nyt markkinoiden yläpään tason hintoihin isketään vielä ryanair tyyliset lisämaksut niin A330 ja E190 toimituksiin saa kysellä lisää delaytä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Nuo lisämaksuthan ovat aivan normi jo P-Amerikassa...

 

Eikohan malliesimerkki naista kuitenkin liene eurooppalainen Ryanair. En mina ainakaan ole rapakon talla laidalla maksanut "koneeseen kirjautumisesta" tai oikeastaan mistaan pakollisesta asiasta. Matkatavarat ja ruokailuhan ovat kuitenkin usein valinnaisia asioita, erityisesti lyhyilla matkoilla. Mutta luottokorttimaksupalkkiot ym. kirjautumis- check-in ym. maksut, joita tapaa vain Euroopassa ovat varsinaisi pakollisia lisamaksuja.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Juu mutta Finnair ei nyt kuitenkaan varmaan ole halpalentoyhtiöksi rupeamassa? Joten parempi vertauskuva taitaa olla juuri P-Amerikan "legacy-yhtiöt" ja niiden lisämaksu mallit.

 

Niin, ne legacyt eivat peri luottokorttimaksusta lisamaksua saati "kirjautumismaksua". Tuon ensimmaisen Finnair ymmärtaakseni jo nyt perii ja jalkimmainen siis olisi tulossa. Nuo ovat siis pakollisia LISAmaksuja, eivat valinnaisista palveluista veloitettavia.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Finnair Oyj - Lehdistötiedote

Finnairin lentäjät uhkaavat lakolla

 

Suomen Liikennelentäjäliitto SLL on ilmoittanut aloittavansa lakon 16.11.2009 alkaen. Lentäjät ovat myös ilmoittaneet kieltäytyvänsä ylitöistä 31.10.2009 alkaen. Ylityökielto on laiton.

 

”On käsittämätöntä, että tällaisessa taloudellisessa tilanteessa yhtiön avainryhmä osoittaa täydellistä arvostelukyvyttömyyttä. Näillä toimilla lentäjät vaarantavat asiakkaiden matkustuksen ja koko muun henkilöstön työpaikat. Keskeinen kysymys kiistan taustalla on, kenellä on oikeus päättää yhtiön koneiden käytöstä: yhtiön johdolla vai yhden henkilöstöryhmän ammattijärjestöllä”, Finnairin henkilöstöjohtaja Anssi Komulainen toteaa.

 

Finnairin lentäjät haluavat jatkaa jo vuosi sitten umpeutuneella työehtosopimuksella, jonka ehdot ovat nykyiseen taloustilanteeseen täysin mahdottomat.

 

Sen lisäksi Finnairin pitäisi SLL:n mukaan rajoittaa itsenäisen ja yksityisessä omistuksessa olevan Finncommin operoimien koneiden määrää.

 

”Yhtiön on täysin mahdotonta hyväksyä työehtosopimusta esitetyillä ehdoilla, koska siinä olisi kirjattuna samat tuottavuuden rajoitteet kuin lentäjien viimekeväisessäkin ehdotuksessa. Ajatukset ovat menneestä maailmasta”, Komulainen toteaa.

 

Finnair pyrkii minimoimaan ylityökiellon vaikutukset liikenteeseen ja työskentelee tilanteen ratkaisemiseksi, jotta lakko pystyttäisiin välttämään.

 

Finnair päivittää asiakkailleen jatkuvasti lakkoa koskevia tietoja internetissä os. www.finnair.fi/info.

 

"Mikäli oma lento on peruutettujen joukossa, vaihtoehdot ovat uudelleenreititys, matkan siirtäminen tai lipun käyttämättömän osuuden takaisinmaksu. Finnair joustaa varausten muutoksissa lipputyypistä riippumatta", sanoo Finnairin palvelusta vastaava johtaja Timo Riihimäki.

 

Peruuntuneiden lentojen asiakkaita kehotetaan ottamaan yhteyttä ensisijaisesti matkatoimistoon, josta ovat lippunsa varanneet. Finnair palvelee numerossa 0600 140 140.

 

"Palvelemme asiakkaita myös tekstiviesteillä. Tämän takia on tärkeää, että varauksissa on ajantasainen gsm-numero, jotta saamme lähetettyä asiakkaille tietoja mahdollisen lakon aiheuttamista muutoksista. Suosittelemme myös internetin käyttöä, sillä puhelinpalvelut voivat ruuhkautua", sanoo Riihimäki.

 

Finnairilla on keskimäärin 250 lentoa päivässä, joilla kuljetetaan noin 25 000 matkustajaa. Finnair pahoittelee laittomasta työtaistelusta asiakkailleen mahdollisesti koituvaa harmia ja vaivaa.

 

Finnair Oyj

Viestintä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Finnair Oyj - Lehdistötiedote

Finnair yhtiöittää koulutuskeskuksensa

 

Finnairin Koulutuskeskuksen toiminta keskitetään vuoden alussa uuteen Finnair Flight Academy nimiseen osakeyhtiöön, johon yhdistetään myös tekniikan koulutus ja konsernin koulutus ja kehittämispalvelut. Yhtiön palvelukseen siirtyy runsaat 60 henkilöä Finnair-konsernin eri koulutusyksiköistä.

 

Yhtiön tehtävänä on tuottaa suurimmalle asiakkaalleen, Finnairille laadukkaita koulutus- ja osaamisen kehittämispalveluja. Suurimman osan koulutuksesta muodostavat lentävän henkilökunnan lentokelpuutusten ylläpito- ja tyyppikoulutukset. Lentokoulutusta myydään myös ulkopuolisille asiakkaille.

 

"Finnair Flight Academy avaa kokonaan uuden luvun osaamisen kehittämisessä Finnairilla. Ensimmäistä kertaa tuomme saman sateenvarjon alle lähes kaikki Finnairin kehittämistarpeet ja -ratkaisut, ja samalla pystymme vastaamaan liiketoiminnan asettamaan haasteeseen niin koulutuksen laadun kuin kustannustehokkuudenkin kannalta", Finnair Flight Academyn hallituksen puheenjohtaja Kaisa Vikkula kertoo.

 

Finnair Flight Academyn toimitusjohtajaksi on nimitetty 1.12. alkaen MBA Mikko K. Salminen, 47. Hänellä on yli 15 vuoden kokemus henkilöstön kehittämisestä ja kouluttamisesta sekä akateemisissa että yritysympäristöissä. Vuosina 1999-2008 hän toimi Nokialla muun muassa henkilöstönkehittämisen johtajana ja maailmanlaajuisen Learning Center Networkin vetäjänä. Tätä ennen hän toimi Helsingin Kauppakorkeakoulun Kansainvälisen Keskuksen MBA-ohjelmassa johtajana ja apulaisrehtorina.

 

"On hienoa, että saamme vahvan koulutusalan ammattilaisen Finnair Flight Academyn johtoon. Mikko Salmisella on näyttöjä yhtiön strategiaa tukevien koulutus- ja kehittämispalvelujen rakentamisesta ja tehokkaasta palvelutuotannosta globaalissa liiketoiminnassa", Vikkula sanoo.

 

Finnair Flight Academy Oy on Finnairin kokonaan omistama tytäryhtiö. Yhtiön hallituksen muodostavat suurimman asiakkaan liiketoiminnoista vastaavat johtajat: Erno Hildén ja Markku Malmipuro operatiivisista toiminnoista, Kati Lehesmaa asiakaspalvelutoiminnoista, Kimmo Soini Finnair Tekniikasta sekä Anssi Komulainen Finnair-konsernin henkilöstöhallinnosta. Puheenjohtajana toimii Matkapalveluiden Kaisa Vikkula.

 

Finnair Oyj

Viestintä

30.10.2009

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tiedote copypaste, www.sllpilots.fi :stä:

 

---

Tiedote 30.10.2009

 

Lentäjien TES-tarjous hylättiin jälleen – SLL aloittaa ylityökiellon ja valmistautuu lakkoon

 

Suomen Liikennelentäjäliitto (SLL) asettaa ylityökiellon, koska työnantaja on jälleen hylännyt lentäjien tekemän uuden, mittavia kustannussäästöjä sisältäneen tarjouksen TES-sovun löytymiseksi. Mikäli uutta työehtosopimusta ei synny 16.11. mennessä, lentäjät aloittavat koko lentoliikennettä koskevan lakon.

 

Suomen Liikennelentäjäliitto asettaa ylityökiellon, joka astuu voimaan huomenna lauantaina 31.10. klo 00.01. Ylityökielto koskee kaikkea Helsinki-Vantaalta lähtevää lentoliikennettä ja se on voimassa toistaiseksi, kunnes lentäjät ja työnantaja saavuttavat TES-sovun.

 

Mikäli sovintoa ei löydy kahden seuraavan viikon kuluessa, lentäjät aloittavat kaikkea lentoliikennettä koskevan lakon 16.11. klo 00.01.

 

- Olemme tehneet kaikkemme, jotta saisimme neuvoteltua molempia osapuolia tyydyttävän työehtosopimuksen. Koska työnantajan neuvotteluhalut ovat nollassa, meillä ei ole muuta vaihtoehtoa kuin ryhtyä työtaistelutoimenpiteisiin, Suomen Liikennelentäjäliiton puheenjohtaja Kristian Rintala pahoittelee.

 

TES-neuvotteluja kiristää edelleen ulkopuolisen työvoiman käytöstä sopiminen. Tilanne on kärjistynyt syksyn aikana, kun Finnair on aloittanut ulkoistamisen ja edellyttänyt omien lentäjiensä kouluttavan normaalilennoilla ulkopuolisen yhtiön pilotteja.

 

- Olen pyrkinyt neuvotteluissa sillanrakentajan rooliin ja minulla on ollut aidot odotukset ratkaisun löytämiseksi. Kuitenkin kaikki ehdotuksemme työn ulkoistamisen sopimiseksi on tyrmätty ilman kunnollista keskustelua, Rintala harmittelee.

 

Lentäjien viimeisin, tällä viikolla työnantajalle esittämä tarjous olisi tuonut Finnairille lähes kymmenen miljoonan euron kustannussäästöt. Ehdotus sisälsi muun muassa ehdotuksen viiden prosentin alennuksesta lentäjien palkkoihin sekä työnantajan kuvaamaa tarvetta vastaavan sopimuksen kahden suihkukoneen ulkoistamisesta. Lisäksi lentäjät sitoutuivat ehdotuksessaan työnantajan kustannusrakenteen alentamiseen.

 

- Valitettavasti työnantaja tyrmäsi jälleen kädenojennuksemme. Vaikuttaakin siltä, että työnantajalla sopuun pääseminen ei ole kiinni rahasta, vaan periaatteesta, Rintala hämmästelee.

 

Mahdollinen lakko on SLL:n historiassa lähes ennennäkemätön; Finnairin lentäjät ovat lakkoilleet historiansa aikana ainoastaan kahden tunnin ajan, 70-luvulla, jolloin lakon saneli kansainvälinen liitto.

 

- Nyt on kyseessä puolustuksellinen työtaistelu. Haluamme, että Finnairin koneita lentävät jatkossakin Finnairin lentäjät, Rintala toteaa.

 

Lentäjät ovat olleet sopimuksettomassa tilassa jo marraskuusta 2008 lähtien.

----

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
Vieras
Tämä aihe on nyt suljettu uusilta viesteiltä.