Mikko Sokero

Lentoyhtiöuutisia - Finnair

4 899 viestiä aiheessa

Finnairin Petteri Kostemaa kertoi joulukuussa japanilaiselle medialle, että ongelmista huolimatta Finnairin tähyää uusia reittejä Aasiaan. Tähtäimessä olisi viisi nimeltä mainitsematonta kohdetta Intiassa, Kiinassa ja Kaakkois-Aasiassa. Ensimmäinen näistä reiteistä avattaisiin alkuvuodesta 2011.

 

"Commenting on the airline’s future route expansion, Kostemaa said, “We can not yet reveal which city, but we definitely have five cities in mind including those in China, Southeast Asia and India.” The first route among those five candidates will be introduced in the early part of 2011"

 

Kostemaa kertoo myös kuinka AY ensi kesänä tarjoaa yhteyksiä Toronton ja Japanin välille, nopealla vaihdolla Hgissä. Lentävä marsuhäkki B752 tulee varmasti pienenä yllätyksenä monelle transitmatkustajalle.

 

http://www.tokyotomo.com/article/en/finnair%E2%80%99s-asia-strategy-brings-positive-results-airport-expanded-to-meet-growing-passenger-number-enhancing-user-friendliness/

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Brittiläiset bisnesmatkoja ostavien yritysten matkustusvastaavat ovat julkaisseet avoimen kirjeen, jossa paheksutaan Finnairin aikeita alkaa veloittaa luottokorttiostoista "ylimääräistä" palvelumaksua, sanoen Finnairin nyt aikovan suututtaa parhaat asiakkaansa tuplaveloituksella:

 

http://www.thebeat.travel/blog/node/1883

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Kostemaa kertoo myös kuinka AY ensi kesänä tarjoaa yhteyksiä Toronton ja Japanin välille, nopealla vaihdolla Hgissä. Lentävä marsuhäkki B752 tulee varmasti pienenä yllätyksenä monelle transitmatkustajalle.

 

 

Miksiköhän joku lentäisi Japanista Torontoon Suomen kautta, jos Oneworldillä haluaa matkustaa? Eiköhän JAL/Cathay/AA firmoista jollakin kaavalla laskettu kombinaatio ole paljon mukavampi setti. Itse en valitsisi AY:ta Japanista Kanadaan vaikka Toronton lento olisi normaali kahden luokan reittilento..huomenna sitä pääsee taas nauttimaan Cathayn kyydistä Honkkariin, Frankfurtista alkaen vasta, tosin...CX:n jumbon yläkerta on sellainen matkustustapa, että sitä aina jopa odottaa pikkaisen vaikka lentäminen noin lähtökohtaisesti onkin tuskastuttavaa.. (vielä asiallisempaahan se toki olisi jos olisi mahd. lentää siellä alakerrassa lentäjien etupuolella, mutta se onkin sitten harvinaisempaa herkkua se..)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Finnairin Petteri Kostemaa kertoi joulukuussa japanilaiselle medialle, että ongelmista huolimatta Finnairin tähyää uusia reittejä Aasiaan. Tähtäimessä olisi viisi nimeltä mainitsematonta kohdetta Intiassa, Kiinassa ja Kaakkois-Aasiassa. Ensimmäinen näistä reiteistä avattaisiin alkuvuodesta 2011.

 

"Commenting on the airline’s future route expansion, Kostemaa said, “We can not yet reveal which city, but we definitely have five cities in mind including those in China, Southeast Asia and India.” The first route among those five candidates will be introduced in the early part of 2011"

 

Kostemaa kertoo myös kuinka AY ensi kesänä tarjoaa yhteyksiä Toronton ja Japanin välille, nopealla vaihdolla Hgissä. Lentävä marsuhäkki B752 tulee varmasti pienenä yllätyksenä monelle transitmatkustajalle.

 

http://www.tokyotomo.com/article/en/finnair%E2%80%99s-asia-strategy-brings-positive-results-airport-expanded-to-meet-growing-passenger-number-enhancing-user-friendliness/

 

Onko veikkauksia mitkä nämä viisi aasialaista kaupunkia ovat? Itse ainakin veikkaisin seuraavia Chennai, Bangalore, Chengdu, Taipei ja  Manila. (Manilassa kone tosin ei taida 24 tunnissa ehtiä käymään...):

 

Vai kiinnostaisikohan Finskiä Kazakstanin kaupungit? Maassa on huikea talouskasvu ja suhteellisen vähäiset lentoyhteydet. Suomi mm. avasi hiljan Astanaan suurlähetystön suomalaisyritysten painostuksesta... Luulisi että Kazakstaniin saisi slotteja helpommin kuin Venäjälle.

 

Jännää. :)

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

En tiedä mitä tarkoitatte tuolla "lisämaksulla". Asiakas joka maksaa lentolipustaan NRT-HEL/XXX/HEL-NRT vaikkapa 4000eur on jo kyllä maksanut melkoisen "lisämaksun" ja hänellä on oikeus odottaa vastinetta rahoilleen. Täytyy myös muistaa, että lentoyhtiöt itse kilpailevat/röyhistelevät/mainostavat premium-luokkiaan (AY muiden mukana) esim. viinilistoillaan. Finnairin kohdalla tämä ketju vain katkeaa (etenkin) nykyään Vantaan odotustiloissa.

 

Tässä on minusta se oleellinen pointti: edelleen on paljon meitä matkustavaisia, jotka hakevat vastinetta rahalle, jopa silloinkin kun sen lipun maksaa työnantaja emmekä me itse.

"Kerran vuodessa Kanarialle marsuhäkissä"-jengi ei välttämättä ymmärrä tätä sinänsä yksinkertaista asiaa.

Esim. Helsinki-Osaka menee edullisimmin suorana joillain satasilla. Ja sitten on niitä, jotka maksavat samasta lähes 4000 euroa, syystä tai toisesta. Ei pidä luulla, että nämä 4000 euroa maksavat olisivat jotain lampaita, jotka ovat iloisia siitä, että "pääsevät reissuun ja heidät huolitaan koneeseen".

 

Finnairin lounge-tilat heidän kotikentällään ovat menneet viimeisen kymmenen vuoden aikana alaspäin kuin sen kuuluisan kanan lento. Long Haul-puolella istutaan kaikki samassa tungoksessa kirkkaasti (so. räikeästi) valaistusssa "hallissa". Kaikki ne hopeakorttilaiset (eikös sillä jo pääse) ja Platinat ja täysihintaisen business-lipun ostaneet.

Ja siellä Schengen-puolella nautitaan skandinaavisesta minimalismista, olkoonkin että Suomi ei ole osa Skandinaviaa.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tässä on minusta se oleellinen pointti: edelleen on paljon meitä matkustavaisia, jotka hakevat vastinetta rahalle, jopa silloinkin kun sen lipun maksaa työnantaja emmekä me itse.

"Kerran vuodessa Kanarialle marsuhäkissä"-jengi ei välttämättä ymmärrä tätä sinänsä yksinkertaista asiaa.

Esim. Helsinki-Osaka menee edullisimmin suorana joillain satasilla. Ja sitten on niitä, jotka maksavat samasta lähes 4000 euroa, syystä tai toisesta. Ei pidä luulla, että nämä 4000 euroa maksavat olisivat jotain lampaita, jotka ovat iloisia siitä, että "pääsevät reissuun ja heidät huolitaan koneeseen".

 

Finnairin lounge-tilat heidän kotikentällään ovat menneet viimeisen kymmenen vuoden aikana alaspäin kuin sen kuuluisan kanan lento. Long Haul-puolella istutaan kaikki samassa tungoksessa kirkkaasti (so. räikeästi) valaistusssa "hallissa". Kaikki ne hopeakorttilaiset (eikös sillä jo pääse) ja Platinat ja täysihintaisen business-lipun ostaneet.

Ja siellä Schengen-puolella nautitaan skandinaavisesta minimalismista, olkoonkin että Suomi ei ole osa Skandinaviaa.

 

 

Erittäin hyvin kiteytetty!

 

:thmbup:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kiteytyksestä en tiedä, mutta sen turhan noitumisen voi Mattikin jättää jatkossa pois, niin ei meidän tarvitse editoida viestejä ja siihen tulleita vastauksia jälkikäteen...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Miksi pitäisi ehtiä käymään 24 tunnissa?

 

Ei ole pakko ehtiä, mutta Finnairin Aasian strategia on tähän asti nojannut pitkälti siihen, että koneet saapuvat Helsinkiin iltapäivällä ja lähtevät alkuillasta, yhteensovitettuna Euroopan lentoihin. Koneet ovat koko ajan lennossa ja yksi kone ehtii tehdä seitsemän edestakaista Aasian-lentoa viikossa. Jos lento esimerkiksi lähtee Helsingistä alkuillasta, niin paluu kannattaa sovittaa sellaiseen aikaan, jolloin Euroopan lennot ovat juuri lähdössä: käytönnössä joko vuorokauden (Euroopan iltapäivälähdöt) tai puolentoista vuorokauden (Euroopan aamulähdöt) päähän. Jälkimmäisessä tapauksessa kone joutuu seisomaan puoli päivää odotellessaan iltapäivän saapuvia koneita.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ei ole pakko ehtiä, mutta Finnairin Aasian strategia on tähän asti nojannut pitkälti siihen, että koneet saapuvat Helsinkiin iltapäivällä ja lähtevät alkuillasta, yhteensovitettuna Euroopan lentoihin. Koneet ovat koko ajan lennossa ja yksi kone ehtii tehdä seitsemän edestakaista Aasian-lentoa viikossa.

Eikös siitä luovuttu jo viime vuonna kun koneet saattaa maata

kaukomailla perillä pitkiäkin aikoja kuten bangkokilainen?

 

Ja mitä veikkauksiin uusista kohteista tulee niin jättäisin kyllä Taipein

kokonaan pois sillä tuskin Finnair haluaa vaarantaa suhteitaan mantereelle

ja ottaisin sen tilalle HCMC:n joka paljon todennäköisempi kohde

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Koneet ovat koko ajan lennossa ja yksi kone ehtii tehdä seitsemän edestakaista Aasian-lentoa viikossa.

 

Kaikki varmaan muistaa sen kesän myöhästymiset kun kaikki koneet oli sen "koko ajan" lennossa.  :)

 

Bangkokilaisen reitti ei kierrä enää 24h ikkunassa kuten ei huhtikuusta eteenpäin enää honkajokelainenkaan eli AY67/68.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Finnair Oyj - Lehdistötiedote

Finnairin bisnesluokan kysyntä vahvistuu Aasian-liikenteessä

 

Finnairin reittiliikenne väheni vuonna 2009 vajaalla yhdeksällä prosentilla edellisvuoteen verrattuna. Finnair kuljetti viime vuonna reitti- ja lomalennoillaan runsaat 7,4 miljoonaa matkustajaa. Bisnesluokan matkustajamäärä laski vuonna 2009 pari prosenttia, mutta kasvoi reittiliikenteen kapasiteettileikkauksista huolimatta joulukuussa runsaat 16 prosenttia.

 

Matkustajamäärä reittiliikenteessä laski reilut yhdeksän prosenttia. Runsaan kymmenen prosentin kapasiteettileikkauksen ansiosta matkustajakäyttöaste kuitenkin nousi yli prosenttiyksikön yli 73 prosenttiin.

 

Joulukuussa reittiliikenteen kysynnän lasku taittui. Reittiliikenne väheni neljä prosenttia. Kapasiteettia reittiliikenteessä vähennettiin joulukuussa yli kahdeksan prosenttia, joten käyttöaste nousi yli kolme prosenttiyksikköä 75 prosenttiin.     

 

Aasian-liikenne väheni koko vuonna lähes kymmenen prosenttia, ja joulukuussa enää alle neljä prosenttia. Finnairin Aasian-lennoilla matkusti viime vuonna yli 1,1 miljoonaa matkustajaa. Bisnesluokan kysyntä Aasian-liikenteessä on kasvamassa. Joulukuussa bisnesluokan matkustajien määrä Aasian-liikenteessä kasvoi neljänneksellä.

 

"Eurooppa-Aasia-liikenteen bisnesmatkustuksessa on havaittavissa piristymistä. Kasvu tulee nyt erityisesti Suomen ulkopuolisilta markkinoilta. Olemme parantaneet kaukoliikenteen bisnesluokan palvelua. Yölennon Aasiaan voi matkustaa vaakatasossa vuodeistuimessa", Finnairin viestintäjohtaja Christer Haglund kertoo.

 

Euroopan- ja kotimaanliikenne vähenivät molemmat joulukuussa yli kolme prosenttia ja kapasiteettia leikattiin yli 11 prosenttia, joten käyttöasteet nousivat Euroopan-liikenteessä viidellä ja kotimaanliikenteessä kuudella prosenttiyksiköllä. Koko vuonna Euroopan-liikenne väheni yli kahdeksan ja kotimaanliikenne vajaat 13 prosenttia.

 

Lomaliikenne väheni joulukuussa 30 prosenttia ja kapasiteettia leikattiin yhtä paljon edellisen vuoden joulukuuhun verrattuna. Koko vuoden osalta lomaliikenne väheni reilut kymmenen prosenttia.

 

"Lomalentojen matkustajamäärä on selvästi vähentynyt, mikä johtuu sekä kysynnän vähenemisestä että markkinaosuuden muutoksesta. Finnairin lomaliikennekapasiteettia on sopeutettu onnistuneesti, mikä on pitänyt käyttöasteet ja hinnat terveellä tasolla", Haglund sanoo.

 

Finnairin reittiliikenteen keskituotto henkilökilometriltä laski viime vuonna 14 prosenttia ja viimeisellä vuosineljänneksellä runsaat 12 prosenttia. "Lentolippujen hintataso on laskenut merkittävästi, eikä hintojen nousua ole nähtävissä", Haglund toteaa.

 

Rahtiliikenteelle viime vuosi oli vaikea, mikä näkyi rahtikysynnän 12 prosentin laskuna. Joulukuussa kysyntä kasvoi runsaat kuusi prosenttia. Hintataso on edelleen selvästi alle vuoden 2008 tason.

 

Finnairin reittilennoista 50 prosenttia saapui joulukuussa aikataulun mukaisesti, mikä on 30 prosenttiyksikköä vähemmän kuin edellisenä vuonna. Suurimpina tekijöinä myöhästymisiin olivat kuormaushenkilöstön laiton ulosmarssi sekä joulunajan säästä johtuneet viivästykset Helsinki-Vantaan ja Keski-Euroopan lentokentillä. Koko viime vuoden reittilentojen saapumistäsmällisyys oli 87 prosenttia.

 

LENTOLIIKENTEEN SUORITTEET JOULUKUU 2009, TILIVUOSI 2009                        

--------------------------------------------------------------------------------
|                                   | JOULUKUU |  MUUTOS | TAMMI-JOU |  MUUTOS |
|                                   |     2009 |       % |     LUKUU |       % |
|                                   |          |         |      2009 |         |
--------------------------------------------------------------------------------
| KOKO LIIKENNE YHTEENSÄ            |          |         |           |         |
--------------------------------------------------------------------------------
| Matkustajat 1000                  |    571,9 |    -8,9 |   7 432,9 |   -10,1 |
--------------------------------------------------------------------------------
| Tarjotut henkilökilometrit milj.  |  2 114,5 |   -14,4 |  26 259,8 |    -9,8 |
--------------------------------------------------------------------------------
| Myydyt henkilökilometrit milj.    |  1 658,7 |   -13,5 |  19 934,5 |    -9,0 |
--------------------------------------------------------------------------------
| Matkustajakäyttöaste %            |     78,4 |   0,8 p |      75,9 |   0,7 p |
--------------------------------------------------------------------------------
| Rahti ja posti tn                 |  7 127,9 |     4,4 |  89 234,1 |   -12,6 |
--------------------------------------------------------------------------------
| Tarjotut tonnikilometrit          |    310,7 |   -16,1 |   3 920,1 |   -12,6 |
--------------------------------------------------------------------------------
| Myydyt tonnikilometrit            |    191,2 |    -8,7 |   2 297,7 |    -9,7 |
--------------------------------------------------------------------------------
| Kokonaiskäyttöaste %              |     61,5 |   5,0 p |      58,6 |   1,9 p |
--------------------------------------------------------------------------------
--------------------------------------------------------------------------------
| REITTILIIKENNE YHTEENSÄ           |          |         |           |         |
--------------------------------------------------------------------------------
| Matkustajat 1000                  |    488,4 |    -4,1 |   6 309,7 |    -9,2 |
--------------------------------------------------------------------------------
| Tarjotut henkilökilometrit milj.  |  1 605,1 |    -8,3 |  20 827,2 |   -10,3 |
--------------------------------------------------------------------------------
| Myydyt henkilökilometrit milj.    |  1 204,0 |    -4,0 |  15 288,6 |    -8,5 |
--------------------------------------------------------------------------------
| Matkustajakäyttöaste %            |     75,0 |   3,3 p |      73,4 |   1,4 p |
--------------------------------------------------------------------------------
--------------------------------------------------------------------------------
| EUROOPAN REITTILIIKENNE           |          |         |           |         |
--------------------------------------------------------------------------------
| Matkustajat 1000                  |    268,6 |    -2,2 |   3 672,1 |    -8,8 |
--------------------------------------------------------------------------------
| Tarjotut henkilökilometrit milj.  |    533,5 |   -11,9 |   7 590,3 |    -9,9 |
--------------------------------------------------------------------------------
| Myydyt henkilökilometrit milj.    |    360,0 |    -3,3 |   5 065,4 |    -8,4 |
--------------------------------------------------------------------------------
| Matkustajakäyttöaste %            |     67,5 |   6,0 p |      66,7 |   1,1 p |
--------------------------------------------------------------------------------
--------------------------------------------------------------------------------
| POHJOIS-AMERIKAN REITTILIIKENNE   |          |         |           |         |
--------------------------------------------------------------------------------
| Matkustajat 1000                  |     11,1 |    -9,2 |     165,3 |     6,9 |
--------------------------------------------------------------------------------
| Tarjotut henkilökilometrit milj.  |     89,5 |    -3,9 |   1 320,8 |    10,3 |
--------------------------------------------------------------------------------
| Myydyt henkilökilometrit milj.    |     73,1 |    -9,2 |   1 091,4 |     7,0 |
--------------------------------------------------------------------------------
| Matkustajakäyttöaste %            |     81,7 |  -4,8 p |      82,6 |  -2,6 p |
--------------------------------------------------------------------------------
--------------------------------------------------------------------------------
| AASIAN REITTILIIKENNE             |          |         |           |         |
--------------------------------------------------------------------------------
| Matkustajat 1000                  |     96,3 |    -4,5 |   1 157,7 |   -10,9 |
--------------------------------------------------------------------------------
| Tarjotut henkilökilometrit milj.  |    874,5 |    -6,0 |  10 712,8 |   -12,2 |
--------------------------------------------------------------------------------
| Myydyt henkilökilometrit milj.    |    704,5 |    -3,9 |   8 416,9 |    -9,9 |
--------------------------------------------------------------------------------
| Matkustajakäyttöaste %            |     80,6 |   1,7 p |      78,6 |   2,0 p |
--------------------------------------------------------------------------------
--------------------------------------------------------------------------------
| KOTIMAAN REITTILIIKENNE           |          |         |           |         |
--------------------------------------------------------------------------------
| Matkustajat 1000                  |    112,5 |    -7,5 |   1 314,7 |   -10,6 |
--------------------------------------------------------------------------------
| Tarjotut henkilökilometrit milj.  |    107,7 |   -11,1 |   1 203,3 |   -13,5 |
--------------------------------------------------------------------------------
| Myydyt henkilökilometrit milj.    |     66,5 |    -3,1 |     714,9 |   -12,6 |
--------------------------------------------------------------------------------
| Matkustajakäyttöaste %            |     61,8 |   5,1 p |      59,4 |   0,7 p |
--------------------------------------------------------------------------------
--------------------------------------------------------------------------------
| LOMALIIKENNE                      |          |         |           |         |
--------------------------------------------------------------------------------
| Matkustajat 1000                  |     83,5 |   -29,4 |   1 123,2 |   -14,9 |
--------------------------------------------------------------------------------
| Tarjotut henkilökilometrit milj.  |    509,3 |   -29,3 |   5 432,6 |    -7,7 |
--------------------------------------------------------------------------------
| Myydyt henkilökilometrit milj.    |    454,8 |   -31,4 |   4 645,9 |   -10,5 |
--------------------------------------------------------------------------------
| Matkustajakäyttöaste %            |     89,3 |  -2,8 p |      85,5 |  -2,6 p |
--------------------------------------------------------------------------------
--------------------------------------------------------------------------------
| RAHTILIIKENNE                     |          |         |           |         |
--------------------------------------------------------------------------------
| Rahti reittiliikenteessä yhteensä |  6 979,7 |     6,3 |  86 969,0 |   -12,0 |
--------------------------------------------------------------------------------
| - Euroopan rahtiliikenne tn       |  1 259,4 |   -21,9 |  18 344,3 |   -11,4 |
--------------------------------------------------------------------------------
| - Pohjois-Amerikan rahtiliikenne  |    557,4 |     3,4 |   6 647,0 |   -11,5 |
| tn                                |          |         |           |         |
--------------------------------------------------------------------------------
| - Asian rahtiliikenne tn          |  4 979,9 |    19,6 |  59 290,2 |   -12,1 |
--------------------------------------------------------------------------------
| - Kotimaan rahtiliikenne tn       |    182,9 |   -27,5 |   2 687,6 |   -14,0 |
--------------------------------------------------------------------------------
| Rahti lomaliikenteessä tn         |    148,2 |    20,5 |   1 279,1 |   111,1 |
--------------------------------------------------------------------------------
| Säännöllinen rahticharter tn      |      0,0 |  -100,0 |     986,0 |   -64,3 |
--------------------------------------------------------------------------------
| Kokonaisrahti- ja posti tn        |  7 127,9 |     4,4 |  89 234,1 |   -12,6 |
--------------------------------------------------------------------------------
| Tarjotut rahtitonnikilometrit*    |     67,6 |   -14,8 |     847,9 |   -12,7 |
| milj.                             |          |         |           |         |
--------------------------------------------------------------------------------
| Myydyt rahtitonnikilometrit milj. |     42,5 |    13,2 |     511,5 |   -12,3 |
--------------------------------------------------------------------------------
| Rahtiliikenteen                   |     63,0 |  15,6 p |      60,3 |   0,3 p |
| kokonaiskäyttöaste* %             |          |         |           |         |
--------------------------------------------------------------------------------
| - Pohjois-Amerikan                |     78,0 |  13,1 p |      61,4 |  -8,8 p |
| rahtiliikenteen käyttöaste* %     |          |         |           |         |
--------------------------------------------------------------------------------
| - Aasian rahtiliikenteen          |     75,4 |  18,0 p |      71,8 |   2,6 p |
| käyttöaste* %                     |          |         |           |         |
--------------------------------------------------------------------------------

- * Laskentaperusteena on käytetty keskimääräistä operatiivista kuljetuskapasiteettia
- p: prosenttiyksikköä
- Muutos %: muutos edellisvuoteen nähden
- Myydyt henkilökilometrit: Matkustajien lukumäärä kerrottuna lennettyjen kilometrien määrällä
- Tarjotut henkilökilometrit: Tarjottujen paikkojen lukumäärä kerrottuna lennettyjen kilometrien määrällä
- Tarjotut tonnikilometrit: Matkustajien, rahdin ja postin kuljetukseen tarjottujen tonnien määrä kerrottuna lennettyjen kilometrien määrällä
- Matkustajakäyttöaste: Myytyjen henkilökilometrien osuus tarjotuista henkilökilometreistä
- Kokonaiskäyttöaste: Myytyjen tonnikilometrien osuus tarjotuista tonnikilometreistä

 

Seuraava tilasto julkaistaan 9.2.2010.                                         

 

Finnair Oyj                                                                     

Viestintä                                                                       

8.1.2010

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Pikainen laskusuoritus.

 

matkustajamäärä laski n. 743000 -> n. 2000matk/pvä siis 7,5 täysinäistä A330:stä per päivä :o

 

Onko tuo nyt ihme että tarvii "vähän" supistaa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuore LTR mällättiin heti:

 

Finnairin Airbus kolaroi Helsinki-Vantaalla

08.01.2010 11:32 

 

 

Finnairin Airbus 330 -kone törmäsi väärin pysäköityyn porrasautoon Helsinki-Vantaalla perjantaiaamuna puoli kymmeneltä.

 

Kone oli juuri palannut New Yorkista kyydissään 269 matkustajaa. Finnairin viestinnän mukaan kone oli rullaamassa portille kävelyvauhtia, kun törmäys tapahtui.

 

Matkustajille ei Finnairin mukaan aiheutunut vaaraa. Koneen vasempaan moottoriin tuli pieni kolhu.

 

Finnairin mukaan matkustajat pääsivät normaalisti terminaaliin. Pietariin jatkavat matkustajat eivät päässeet suunnitelmien mukaan jatkolennolle, mutta sen on määrä järjestyä parin tunnin sisällä.

 

IS

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Diih,

 

Asiahan ei minulle kuulu, mutta Finnairin maatoiminnan turvallisuudesta vastannut kokenut konkari "voitti" ennen joulua YT-arpajaisissa omakustanteisen matkan Tikkurilan työvoimatoimistoon. Sanon suoraan sen, että nyt on Finnair haasteen edessä kun kokemus on korvattu excel-taulukoita tulkitsevilla harmaapukuisilla maistereilla tai tilinitarkastajilla joilla kullakin "jopa" lähes 10 vuotta Finnair kokemusta. Onneksi osa kokeneemmista "takapuolihygieenikoista", joille tärkeintä on ollut oman tontin puolustaminen, ovat vielä talon palveluksessa.  ;D Eli toivo ei ole vielä menetetty.  :thmbup:

 

Pekka

 

Tervetuloa taas huomenna lauantaina lähtöhalli kakkoseen.  :)

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Diih,

 

Asiahan ei minulle kuulu, mutta Finnairin maatoiminnan turvallisuudesta vastannut kokenut konkari "voitti" ennen joulua YT-arpajaisissa omakustanteisen matkan Tikkurilan työvoimatoimistoon. Sanon suoraan sen, että nyt on Finnair haasteen edessä kun kokemus on korvattu excel-taulukoita tulkitsevilla harmaapukuisilla maistereilla tai tilinitarkastajilla joilla kullakin "jopa" lähes 10 vuotta Finnair kokemusta. Onneksi osa kokeneemmista "takapuolihygieenikoista", joille tärkeintä on ollut oman tontin puolustaminen, ovat vielä talon palveluksessa.  ;D Eli toivo ei ole vielä menetetty.  :thmbup:

 

Pekka

 

Tervetuloa taas huomenna lauantaina lähtöhalli kakkoseen.  :)

 

Olen syksyn ja talven aikana kysynyt täällä useasti kysymyksen "Mitä sinä tekisit Finnairin johtajana kun yhtiö tekee päivässä 500000euroa tappiota?" Yhtään vastausta en ole saanut, saanko Pekka sinulta? ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuore LTR mällättiin heti:

 

 

Ja tuollaisen pikku kolhun jälkeen matkustajat myöhästyivät jatkolennoilta. Sissus sentään, mikä siinä muka kesti niin pitkään?  :thmbdn:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Olen syksyn ja talven aikana kysynyt täällä useasti kysymyksen "Mitä sinä tekisit Finnairin johtajana kun yhtiö tekee päivässä 500000euroa tappiota?" Yhtään vastausta en ole saanut, saanko Pekka sinulta? ;)

 

Saat vastauksen joka on vain oma mielipiteeni oltuani Finnairilla eri tehtävissä lähes 32 vuotta:

 

Finnairin Aasian strategia on menestyksen kulmakivi ja sen ovat luoneet ja visioineet johtajat ja osaavat alaiset ennen Hienosta. Sen ylläpitäminen ja kehittäminen mielestäni vaatii henkilöstön kokemusta, osaamista ja sitoutumista. Nykyinen "mikkihiiri johtaminen" ei mielestäni tue tämän strategian kehittymistaä eikä henkilöstön motivointia ja hyvinvointia. Mielestäni Finnairissa kaivataan entisen joukko-osatoni - Panssari Prikaatin - mottoa: perinteitä, yhteistyötä, iskuvoimaa. Toivon sydämestäni, kaikesta kritiikistäni huolimatta, menestystä "kasvattaja seuralleni.

 

Pekka  (Res ylik, 2 PsvK)  :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ottamatta kantaa, siihen kuka on tehnyt ja mitä tehnyt ja koska.

Lainaan tähän kuitenkin erästä viisautta, joka myös muistuttaa toisesta, että suomalaista pitäisi johtaa edestä:

 

The greatest sin of airline management of the last 22 years is to say, "It’s all labor’s fault."

 

— Donald Carty, Chairman and CEO American Airlines, 12 August 2002

 

Ehkä Finnairissa olisi aika katsoa peiliin, henkilökunta on voimavara(, josta syntyy kuluja).

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Diih,Tervetuloa taas huomenna lauantaina lähtöhalli kakkoseen.  :)

 

Ei oikeen hihna vedä ei. Lienee Euroopassa taas huono lentokeli ?  ;D

 

Hommahan ei toimi ennekuin laukut oppivat itse liikkumaan mutta siinä toukokuun puolivälissä täytyy keksiä jokin muu syy kuin Europian talvi. Ehkä Afrikan kesä?  :laugh:

 

Nolottaa katella Suåmalaista mutta sen saa mitä tilaa, tai ostaa tietämättä mistä on kysymys kun myyjä myy kuin manne puolitiinettä hevosta josta puuttuu vielä siemenet.  ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
Vieras
Tämä aihe on nyt suljettu uusilta viesteiltä.