Kirjoitettu Tammikuu 9, 2010 Saat vastauksen joka on vain oma mielipiteeni oltuani Finnairilla eri tehtävissä lähes 32 vuotta: Finnairin Aasian strategia on menestyksen kulmakivi ja sen ovat luoneet ja visioineet johtajat ja osaavat alaiset ennen Hienosta. Sen ylläpitäminen ja kehittäminen mielestäni vaatii henkilöstön kokemusta, osaamista ja sitoutumista. Nykyinen "mikkihiiri johtaminen" ei mielestäni tue tämän strategian kehittymistaä eikä henkilöstön motivointia ja hyvinvointia. Mielestäni Finnairissa kaivataan entisen joukko-osatoni - Panssari Prikaatin - mottoa: perinteitä, yhteistyötä, iskuvoimaa. Toivon sydämestäni, kaikesta kritiikistäni huolimatta, menestystä "kasvattaja seuralleni. Pekka (Res ylik, 2 PsvK) Kiitos vastauksesta, mutta en ihan tätä hakenut vaan sitä millä toimilla saisit tuon tappiokierteen loppumaan ja yhtiön tekemään voittoa? Jatkamalla vanhaan malliin? Näin karrikoiden ajatellen henkilöstö on ilmeisesti "pettänyt" johtajien luottamukset koska heidän tehokkuuden parannus ei ole ollut riittävää jolloin on ajauduttu tilanteeseen jossa säästöt haetaan henkilöstövähennyksillä? Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Tammikuu 9, 2010 Finnairin Aasian strategia on menestyksen kulmakivi ja sen ovat luoneet ja visioineet johtajat ja osaavat alaiset ennen Hienosta. Sen ylläpitäminen ja kehittäminen mielestäni vaatii henkilöstön kokemusta, osaamista ja sitoutumista. Nykyinen "mikkihiiri johtaminen" ei mielestäni tue tämän strategian kehittymistaä eikä henkilöstön motivointia ja hyvinvointia. Mielestäni Finnairissa kaivataan entisen joukko-osatoni - Panssari Prikaatin - mottoa: perinteitä, yhteistyötä, iskuvoimaa. Toivon sydämestäni, kaikesta kritiikistäni huolimatta, menestystä "kasvattaja seuralleni. Aika ympäripyöreätä, sanoisin. Mites Pekka luulet, kuinka "mikkihiiretön johtaminen" ja henkilöstön hyvinvointi tuo matkustajat takaisin koneisiin? Siinä ei paljon perinteet, yhteistyö ja iskuvoima auta jos kysyntä ei vedä entiseen malliin. Olisikos kuitenkin niin, että saappaat vain ovat liian suuret? Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Tammikuu 9, 2010 Diih, Eikö kuitenkin minkä tahansa yhtiön yksi menestyksen kulmakivi ole hyvinvoiva, osaava, innovatiivinen ja motivoitunut henkilökunta? Näin meille siellä aikoinaan opetettiin, ja näillä opeilla rakennettiin pohjaa tälle nyky strategialle. Pekka Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Tammikuu 9, 2010 Diih, Eikö kuitenkin minkä tahansa yhtiön yksi menestyksen kulmakivi ole hyvinvoiva, osaava, innovatiivinen ja motivoitunut henkilökunta? Näin meille siellä aikoinaan opetettiin, ja näillä opeilla rakennettiin pohjaa tälle nyky strategialle. Pekka On tottakai näkeehän sen nyt kun Baronalla ei ole varaa ostaa laukunheittäjille silmälaseja niin matkalaukut "menee" vääriin koneisiin. 100000 taalan kysymys onkin miten saat kuluihin säästöjä? kerro nyt Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Tammikuu 9, 2010 Edellämainitsemillani keinolla lisään tuottavuutta, palvelua, tuotekehitystä sekä vähennän virheistä aihetuvia kustannuksia ja parannan turvallisuutta. Vähennän sairauslomia ja näin taas parannan tuottavuutta etc. Tämän enempää en tähän depattiin enää lankea. Pekka Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Tammikuu 10, 2010 Käytännössä velattoman firman, jolla on myyntikelpoista omaisuutta, ei tarvitsisi etsiä kustannussäästöjä henkilökunnastaan nousukauden kynnyksellä - eli tasan tarkkaan väärään aikaan - ja vielä totaalisen väärällä menetelmällä, ts. ulkoistamalla osaava työvoima ja pilaamalla maineensa, tai siis sen, mikä ehkä oli jäljellä vielä muutama kuukausi sitten. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Tammikuu 10, 2010 Käytännössä velattoman firman, jolla on myyntikelpoista omaisuutta, ei tarvitsisi etsiä kustannussäästöjä henkilökunnastaan nousukauden kynnyksellä - eli tasan tarkkaan väärään aikaan - ja vielä totaalisen väärällä menetelmällä, ts. ulkoistamalla osaava työvoima ja pilaamalla maineensa, tai siis sen, mikä ehkä oli jäljellä vielä muutama kuukausi sitten. ja millähän perusteella Finnair on velaton? Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Tammikuu 10, 2010 Niin, Finnairin tammi-syyskuun 2009 tuloksen perusteella (koko 2009 julkaistaan 5.2.): http://www.finnairgroup.com/linked/fi/konserni/OVK_Q309.pdf - Nettovelkaantumisaste: 35% (pyöristettynä kokonaislukuun, tarkka: 34,6) - Leasingvastuilla korjattu velkaantumisaste 97% - Taseen rahavarat 304 MEUR - Liiketappio 24 MEUR, liiketulos -36MEUR Ja jollain tuo tappio rahoitetaan, joko lisävelalla tai kassalla/omalla pääomalla. Toivottavasti lukuja ei ole lisäksi kaunisteltu malliin Töölön matkatoimisto tai Enron. Kuinka paljon Finnairilla on enää todella myyntikelpoista omaisuutta? Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Tammikuu 10, 2010 Olen syksyn ja talven aikana kysynyt täällä useasti kysymyksen "Mitä sinä tekisit Finnairin johtajana kun yhtiö tekee päivässä 500000euroa tappiota?" Yhtään vastausta en ole saanut, saanko Pekka sinulta? Kysymys on asetettu sikäli kovasti väärin, että kuten Erkkikin tietää, lentoyhtiön tulos kausivaihtelee vuodenajoittain ja jos nyt katsotaan hieman pitemmällä aikavälillä asioita, niin tammi-syyskuun aikana (viime vuonna) eli 9 kk aikana liiketappio oli 36 miljoonaa. Siis pelkkä toiminnan tulos ilman mitään kertaeriä. Sen kun jakaa 270 päivällä, niin tappiota tulee vain 133000 euroa päivässä. Toisinsanoen, Finnair EI tee päivässä 500000 € tappiota Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Tammikuu 10, 2010 Kysymys on asetettu sikäli kovasti väärin, että kuten Erkkikin tietää, lentoyhtiön tulos kausivaihtelee vuodenajoittain ja jos nyt katsotaan hieman pitemmällä aikavälillä asioita, niin tammi-syyskuun aikana (viime vuonna) eli 9 kk aikana liiketappio oli 36 miljoonaa. Siis pelkkä toiminnan tulos ilman mitään kertaeriä. Sen kun jakaa 270 päivällä, niin tappiota tulee vain 133000 euroa päivässä. Toisinsanoen, Finnair EI tee päivässä 500000 € tappiota Ei vaan 36milj. tappio on oli 1.7.-30.9. kts. Q3 osarin sivu 16. Tuo 500000euroa/päivä laskin suoraan v.2009 Q1-Q3 tuloksista eli siitä saa suurinpiirtein arvon. Tällä hetkellä yhtiön pitäisi tehdä hulluna rahaa että saisivat maksettua uudet koneet, mutta yhtiö taistelee koko olemassaolostaan. Kuluja ne on kertäerätkin. Alunperinkään kysymyksellä en hakenut tarkkoja summia vaan se että mitä sinä tekisin johtajana että yhtiön alamäki saadaan ylöspäin, oli summat sitten mitä tahansa? Edelleen odottelen... Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Tammikuu 10, 2010 Alunperinkään kysymyksellä en hakenut tarkkoja summia vaan se että mitä sinä tekisin johtajana että yhtiön alamäki saadaan ylöspäin, oli summat sitten mitä tahansa? Edelleen odottelen... Mitä sinä tekisit? Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Tammikuu 10, 2010 Mitä sinä tekisit? koko putiikki baronan hoitoon Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Tammikuu 10, 2010 Mitä Ilkka sinä tekisit? En vastannut, kysyin. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Tammikuu 10, 2010 Finnair on luisunut viimeisen puolen vuoden aikana kriisiyhtiöksi. Kaikki syy ei ole Finnairin johdossa. Sinne kentälle on päässyt pesiytymään varsin epäsosiaalista ainesta, joka pyrkii toimillaan vahingoittamaan Finnairia. Toivottavasti heidän edusmiehensä yrittäisi selvittää itselleen, että kenen etua se palvelee, että Finnairin liiketoimintaa häiritään sisältä päin. Ei se ainakaan niiden matkatavarankäsittelijöiden etua palvele. Niiden "rautaisten" "ammattilaisten". Nämä kommariäpärät luullevat, että proletariaatin vallankumous on totta. Tsemppiä Mikalle tämän epäkelvon aineksen eliminoimisessa. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Tammikuu 10, 2010 Eikohan Skytrax tee pian uudet johtopaatokset ja ota tahden pois Finnairin luokituksesta: http://www.airlinequality.com/Forum/finnair.htm Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Tammikuu 10, 2010 Finnair on luisunut viimeisen puolen vuoden aikana kriisiyhtiöksi. Kaikki syy ei ole Finnairin johdossa. Sinne kentälle on päässyt pesiytymään varsin epäsosiaalista ainesta, joka pyrkii toimillaan vahingoittamaan Finnairia. Toivottavasti heidän edusmiehensä yrittäisi selvittää itselleen, että kenen etua se palvelee, että Finnairin liiketoimintaa häiritään sisältä päin. Ei se ainakaan niiden matkatavarankäsittelijöiden etua palvele. Niiden "rautaisten" "ammattilaisten". Nämä kommariäpärät luullevat, että proletariaatin vallankumous on totta. Tsemppiä Mikalle tämän epäkelvon aineksen eliminoimisessa. Ompas melkoinen vuodatus. Olen kyllä osittain kuitenkin edellämainitun kirjoittajan kanssa samaa mieltä. Ei kaikki syy ole Finnairin johdossa. Mutta 99% on lähtöisin sieltä, heidän "johtamistaidostaan". Täydellinen osamattomuus henkilöstöpolitiikassa, pieleen menneet polttoainevakutukset ym. on Hienosen aikana johtaneet lähes täydelliseen katastroofiin. Tilanne on lähes täydellinen esimerkki siitä, miten asioita ei pitäisi hoitaa. Tämä on tulosta ja seurausta siitä kun yritetään väenväkisin tuoda tuota kvarttaalikapitalismia ja sen toimintamalleja, hyvin toimineeseen yhtiöön. Ja kaikki sen kannattajat tietenkin syyttävät kuten kvartaalikapitalismin kannattajien pitääkin aina ja kaikesta työntekijöitä, jotka eivät heidän mielestään tyhmyyksissään ymmärrä omaa parastaan. Todella vääristynytta ajattelua tai sitten tahallista propagangaa. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Tammikuu 10, 2010 pieleen menneet polttoainevakutukset ym. Tähän tekisi mieli vähän takertua. Tarkoittanet siis polttoaineiden hintojen suojausta. Mikä siinä on mennyt pieleen? Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Tammikuu 11, 2010 Tamakin filmilla esiintyva brittikaveri voi jalleen menna ostamaan uutta pukua Beijingissa -- matkalaukut kun tuskin tulevat perassa: http://viahelsinki.com/ Toisinsanoen, Finnairin markkinointi viime viikkojen perusteella on enemman kuin harhaanjohtavaa. Uusimmassa Blue Wingsissa on muuten artikkeli seuraavalla otsikolla: "A giant leap forward for Helsinki's baggage handling". Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Tammikuu 11, 2010 Uusimmassa Blue Wingsissa on muuten artikkeli seuraavalla otsikolla: "A giant leap forward for Helsinki's baggage handling". Tuohan on totta . Valtava edistysaskel kun nyt taxikuski kantaa laukut eteiseen asti , itse ne on joutunut ennen raahaamaan kentällä autoon ja kotona autosta pihalle ja sisään Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Tammikuu 11, 2010 Finnair laittoi maanantaiaamuna myyntiin liudan tarjouslentoja ja ilmoitti asiasta isosti muun muassa Helsingin Sanomien etusivulla. "Myynti alkaa tänään klo 9.00", kertoi mainos ja toi Finnairin verkkosivuille yhdeksältä sellaisen käviijävyöryn, että koko sivusto jysähti juntturaan. Käytännössä tämä kertoo siitä, että Finnair ei ollut varannut tarpeeksi palvelinkapasiteettia kävijäryntäystä varten. M&M:n tietojen mukaan jotkut ovat kuitenkin onnistuneet ostamaan sivulta matkoja – jopa tunnin yrittämisen jälkeen. markkinointi&mainonta Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Tammikuu 11, 2010 Kävin kanssa katsomassa niitä, mutta mitään semmoista erityisen halpaa ei IMHO siellä ollut. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Tammikuu 11, 2010 Kävin kanssa katsomassa niitä, mutta mitään semmoista erityisen halpaa ei IMHO siellä ollut. Juu, jotenkin noiden aikaisempien mainosten perusteella ajattelin, että nyt on luvassa varmasti edullisia lentoja. Eipä ne sitten tänä aamuna aivan mahdottoman halpoja olleetkaan. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Tammikuu 11, 2010 Finnair Oyj - Lehdistötiedote Laiton lakko ja Euroopan sääongelmat maksoivat Finnairille 12 miljoonaa euroa Ilmailualan Unionin laiton lakko ja Euroopan poikkeukselliset sääolot ovat aiheuttaneet merkittäviä häiriöitä lentoliikenteelle ja erityisesti lentomatkustajille. Finnairin lentojen peruutuksista ja myöhästymisistä aiheutuneet kulut nousevat noin 12 miljoonaan euroon. Tällä hetkellä liikenne sujuu sääolosuhteisiin nähden normaalisti. Joulukuun alussa matkatavarahenkilöstö toteutti neljän päivän laittoman lakon, jolloin matkatavarankäsittely toteutettiin tilapäistyövoiman turvin. Lakko ja tilanteen normalisoitumista edeltäneet häiriöt aiheuttivat Finnairille vajaan seitsemän miljoonan euron vahingot. Joulun ja uudenvuoden aikaan Keski-Euroopassa ja Suomessa runsas lumentulo sekoitti lentoliikenteen. - Häiriöt ovat aiheuttaneet asiakkaillemme paljon haittaa, mistä olemme todella pahoillamme, varatoimitusjohtaja Lasse Heinonen sanoo. Poikkeuksellisen ongelmalliset sääolot Euroopassa ovat aiheuttaneet tähän mennessä runsaan viiden miljoonan euron kustannukset Finnairille. Finnair Viestintä 11.1.2010 Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Tammikuu 11, 2010 Ei vaan 36milj. tappio on oli 1.7.-30.9. kts. Q3 osarin sivu 16. Sori nyt vaan, kyse on siitä että kun katsotaan pitemmällä aikavälillä, kuten sanoin, niin 1.1. - 30.9. välillä liiketoiminnan tappio oli 36 miljoonaa ja se on ja pysyy 270 päivän ajanjaksona. Suoraan Finnairin konsernisivulta: OSAVUOSIKATSAUS 1.1.-30.9.2009 Säästötoimet lievensivät tappiota Osavuositulos tammi-syyskuu 2009 * Liikevaihto laski 22 % 437 milj. euroon * Toiminnallinen tulos 36 milj. euroa tappiolla Silleen. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Tammikuu 11, 2010 Sori nyt vaan, kyse on siitä että kun katsotaan pitemmällä aikavälillä, kuten sanoin, niin 1.1. - 30.9. välillä liiketoiminnan tappio oli 36 miljoonaa ja se on ja pysyy 270 päivän ajanjaksona. Suoraan Finnairin konsernisivulta: Silleen. Mikäs on sitten s. 17 kohdassa "Toiminnallinen liikevoitto, EBIT" oleva -140,8M€ ajanjaksolta 1.1-30.9.2009? Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla