Kirjoitettu Huhtikuu 21, 2010 Tuhkapilven motittama Finnairin uusin A330 OH-LTT tulossa kohti Suomea AY8961. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Huhtikuu 22, 2010 Finnair pohtii ilmaisesta ruokatarjoilusta luopumista, kertoo Iltalehti lainaten Turun Sanomien juttua. SAS:n tie ei ole paras tie Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Huhtikuu 22, 2010 uuden toimitusjohtajan teesit: Hinnat ylös ja palvelu alas... http://www.iltalehti.fi/uutiset/2010042211521898_uu.shtml http://www.iltalehti.fi/uutiset/2010042111512130_uu.shtml Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Huhtikuu 22, 2010 Finnair Oyj - Lehdistötiedote Finnair Tekniikalle huoltosopimus TUIfly Nordicin kanssa Finnair Tekniikka ja ruotsalainen charteroperaattori TUIfly Nordic ovat solmineet huoltosopimuksen raskashuollosta sekä linjahuollosta. Usean vuoden sopimus sisältää kahden TUIflyn operoiman B757 koneen C-huollot sekä päivittäisen linjahuollon Helsingissä asiakkaan operoimalle B757 ja B767 laivastolle. TUIfly Nordic operoi päivittäin Helsinki-Vantaan lentokentältä. Yhteistyö TUIfly Nordicin kanssa on aloitettu vuonna 2006. - Olemme erittäin tyytyväisiä yhteistyön vahvistumiseen ja laajentumiseen TUIfly Nordicin kanssa. Sopimus vahvistaa asemaamme B757 maailmanlaajuisilla raskashuoltomarkkinoilla sekä tuo Helsinki-Vantaalle uutta kilpailua linjahuoltopalveluista. Tämän sopimuksen myötä Finnairin Tekniikka aloittaa myös uuden lentokonetyypin B767 huollot, kertoo myyntipäällikkö Arne Ziessler Tekniikan myynnistä ja markkinoinnista. TUIfly Nordic on perustettu vuonna 2006 ja sen omistaa TUI Nordic. Konserniin kuuluvat myös Finnmatkat, Fritidsresor sekä Star Tour. TUIfly Nordic operoi kohteisiin Amerikassa, Karibialla, Aasiassa ja Afrikassa. TUIfly Nordicin laivasto koostuu kuudesta lentokoneesta, joista kaksi on B757 lentokonetyyppiä ja yksi B767. Sesonkien aikana laivuetta vahvistetaan vuokratuilla lentokoneilla. Finnair Tekniikan vuosittainen liikevaihto on yli 200 miljoonaa sisältäen sekä Finnair-konsernin että ulkopuoliset asiakkaat. Lisätiedot: Kimmo Soini, Finnair Tekniikka, p. 09 8186435 Arne Ziessler, Finnair Tekniikka, p. 09 818 6125 Finnair Media Desk p. 09 818 4020 TUIfly Nordic, viestintäpäällikkö, p. +46 739 88 84 79 Finnair Oyj Viestintä 22.4.2010 Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Huhtikuu 23, 2010 Viikossa tuli selkään aika rajusti: FINNAIRILLE 20 MILJOONAN EURON TAPPIOT, YHTIÖ VASTUSTAA VALTIONTUKIAISIA LENTOYHTIÖILLE FINNAIR OYJ PÖRSSITIEDOTE 23.4.2010 klo 16.25 Tuhkapilvestä johtuvan ilmatilan sulkemisen vuoksi Finnair on viimeisen viikon aikana joutunut peruuttamaan yli 1 700 lentoa, joiden alkuperäinen matkustajamäärä on ollut yli 140 000. Viikon mittainen liikenteen seisahtumisen ja sen uudelleen käynnistämisen arvioidaan aiheuttavan yhtiölle 20 miljoonan euron tappiot. Tappioihin sisältyvät eilisestä alkaen huolenpidon piiriin tulleiden matkustajien majoituskulut. Finnair vastustaa kuitenkin lentoyhtiöiden tappioiden kattamista EU-komission kaavailemalla tuella. - Heikoimmassa taloudellisessa tilanteessa olevat yhtiöt vaativat kiireesti apua. Tukiaisralli vääristäisi kilpailua, koska riski järjestelmän käyttämisestä lentoyhtiöiden laajempaan tukemiseen olisi suuri. Jo nyt on nähtävissä EU:n kilpailulainsäädännön vastaisia tukia, Finnairin toimitusjohtaja Mika Vehviläinen sanoo. EU:n lentoliikenneasetuksen mukaan lentoyhtiön on pystyttävä selviytymään seuraavan 12 kuukauden velvoitteistaan. - Edellytämme, että viranomaiset käyvät välittömästi läpi, täyttävätkö tukea vaativat yhtiöt toimiluvan ehdot. Viikon mittainen liikenteen pysähtyminen ei voi horjuttaa toimilupakelpoisen yhtiön vakavaraisuutta. - EU-komissio on asettanut lentoyhtiöille kohtuuttomia huolenpitovaatimuksia mutta on samanaikaisesti suhtautunut löperösti toimilupavaatimusten noudattamiseen ja on myötämielinen lentoyhtiöiden tukiaisiin. Tulevaisuutta ja vastaavia poikkeustilanteita varten pitäisi saada aikaan ohjeistus, joka on selkä ja kohtuullinen niin asiakkaiden kuin lentoyhtiöidenkin kannalta, Vehviläinen toteaa. Finnair Oyj Viestintä 23.4.2010 Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Huhtikuu 28, 2010 FINNAIR-KONSERNIN OSAVUOSIKATSAUS 1.1.–31.3.2010 Toiminnallinen tappio puolittui edellisvuodesta Yhteenveto ensimmäisen vuosineljänneksen avainluvuista – Liikevaihto laski 6,6 prosenttia 481,5 milj. euroon (515,7) – Matkustajaliikenteen lasku edellisvuoteen verrattuna 5,7 %; matkustajakäyttöaste nousi edellisvuodesta 4,9 prosenttiyksikköä 80,0 %:iin (75,1) – Lentotoiminnan yksikkötuotot myydyltä tonnikilometriltä laskivat 6,3 %; yksikkökustannukset myydyltä tonnikilometriltä laskivat 10,6 prosenttia, – Toiminnallinen tulos eli liiketulos ilman kertaluonteisia eriä, myyntivoittoja ja johdannaisten käyvän arvon muutoksia oli -26,3 milj. euroa (-47,5) – Liiketappio oli 25,9 milj. euroa (-24,3) – Tulos ennen veroja oli -29,4 milj. euroa (-25,0) – Nettovelkaantumisaste maaliskuun lopussa oli 30,2 % (14,9) ja leasingvastuilla oikaistu nettovelkaantumisaste 91,9 % (91,5) – Taseen rahavarat neljänneksen lopussa olivat 523,3 milj. euroa (374,8) – Omavaraisuusaste 34,6 % (34,0) – Oma pääoma/osake 6,51 euroa (5,82) – Tulos/osake -0,19 euroa (-0,15) – Sijoitetun pääoman tuotto -8,3 % (-5,4) – Lentojen täsmällisyys 71,4 % (87,0) Osavuosikatsauksessa vuoden 2009 luvut ovat sulkeissa vuoden 2010 luvun perässä. Toimitusjohtaja Mika Vehviläinen osavuosituloksen johdosta: Vuosi lähti käyntiin reittiliikenteen osalta lievästi nousevaan reittimatkustuksen kysyntään. Maaliskuussa reittiliikenteen kysyntä nousi jo 20 prosenttia edellisvuodesta. Yksikkötuotto oli edelleen laskussa, mutta kehityksessä tapahtui neljänneksen aikana käänne myönteiseen suuntaan. Maaliskuussa lentoliikennesegmentin liikevaihto nousi ensimmäisen kerran laskusuhdanteen alun jälkeen. Koko teksti: http://www.finnairgroup.com/linked/fi/konserni/OVK_Q110.pdf Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Huhtikuu 28, 2010 Ja nyt tosiuskovaiset pakkaamaan havaijipaitoja ja rantapalloja Lainaus Finnairin tiedotteesta: "Viimeinen kaukoliikenteen Boeing MD-11 -kone poistui Finnairin matkustajaliikenteestä helmikuussa. Yhtiö omistaa vielä kaksi MD-11-konetta, joista toinen on muutettu rahtikoneeksi ja sillä on tarkoitus aloittaa rahtikoneoperaatiot Aasian-kohteista toukokuussa. Toisella koneella lennetään kesällä tilauslentoja ja syksyllä myös se muutetaan rahtikoneeksi." Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Huhtikuu 28, 2010 Finnairin hinnat senkun nousee. Edellinen polttoainelisämaksun nosto oli 25.1.2010 niin nyt hintoihin on kaukoreiteillä pamahtanut taas 20€ lisää/suunta eli polttoainelisämaksu YR on nyt 68€ segmentiltä. HEL-NRT-HEL: Insurance and fuel fee (YR) 136,00 EUR Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Huhtikuu 29, 2010 Finnair suunnittelee valtaavansa entistä enemmän pohjoismaisia lentomarkkinoita. Toimitusjohtaja Mika Vehviläisen mukaan Finnairin on omista vaikeuksistaan huolimatta aika laajentua, kun skandinaavinen lentoyhtiö SAS on heikentynyt. - Se, että jotkut kilpailijamme heikkenevät, auttaa meitä. SAS:n heikkeneminen Pohjolassa auttaa meitä saamaan markkinoita täällä, ja toisaalta Aasian päässä esimerkiksi JAL:n heikkeneminen ja kutistuminen auttaa meitä saamaan lisää asiakkaita muun muassa Japanista, sanoi TV1:n A-plus- ohjelmassa keskiviikkoiltana vieraillut Vehviläinen. YLE Uutiset Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Huhtikuu 29, 2010 Lainaus Finnairin tiedotteesta: "Viimeinen kaukoliikenteen Boeing MD-11 -kone poistui Finnairin matkustajaliikenteestä helmikuussa. Yhtiö omistaa vielä kaksi MD-11-konetta, joista toinen on muutettu rahtikoneeksi ja sillä on tarkoitus aloittaa rahtikoneoperaatiot Aasian-kohteista toukokuussa. Tiedotteessa pistää silmään termi tarkoitus. Eli lopullista päätöstä rahtioperaatioiden aloittamisesta ei ole vieläkään tehty? Juha Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Huhtikuu 29, 2010 Ja nyt tosiuskovaiset pakkaamaan havaijipaitoja ja rantapalloja Mitä horiset, ne on pakattu jo! ;-D Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Huhtikuu 29, 2010 Mitä horiset, ne on pakattu jo! ;-D Aiotko lähteä katsomaan potkupalloa Etelä-Afrikkaan Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Huhtikuu 29, 2010 Tiedotteessa pistää silmään termi tarkoitus. Eli lopullista päätöstä rahtioperaatioiden aloittamisesta ei ole vieläkään tehty? Juha Spekulointia hevosmiesten tietotoimistosta: Kone on ehkä myytävänä, jos joku vaikka haluaisi ostaa, mutta jos ei mene kaupaksi järkevään hintaan ja toisaalta rahtihommille riittää asiakkaita, kone jää rahtariksi muutettuna. Veikkaan, että osittain sama koskee nyt jo rahtarina lentävää konetta. Ei ehkä aktiivisessa myynnissä. Se on vähän niin kuin entisen pojan moottoripyörä, jonka vaimo käski myydä (OT:onneks emäntä mopoilee itekin niin ei tule moisia käskyjä) Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Huhtikuu 29, 2010 Veikkaan, että osittain sama koskee nyt jo rahtarina lentävää konetta. Ei ehkä aktiivisessa myynnissä. Se on vähän niin kuin entisen pojan moottoripyörä, jonka vaimo käski myydä Nimenomaan tuo tarkoitus-termi koskee rahtikonetta (LGC), ei toista Finnairin omistamaa konetta. Rahtari ei vielä lennä mitään, ja nähtävästi päätöstä rahtilentojen aloittamisesta ei ole vieläkään tehty. Kohta alkaa olla kiire tehdä se päätös, jos rahtilennot pitäisi aloittaa toukokuussa. Juha Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Huhtikuu 29, 2010 Nimenomaan tuo tarkoitus-termi koskee rahtikonetta (LGC), ei toista Finnairin omistamaa konetta. Rahtari ei vielä lennä mitään, ja nähtävästi päätöstä rahtilentojen aloittamisesta ei ole vieläkään tehty. Kohta alkaa olla kiire tehdä se päätös, jos rahtilennot pitäisi aloittaa toukokuussa. Päätös on tehty ja tiedote julkistettu: Finnair Oyj - Lehdistötiedote Finnair aloittaa rahtilennot Soulin ja Hongkongin reiteillä Finnair aloittaa omat rahtilennot Soulin ja Hongkongin reiteillä toukokuussa. Lentoihin käytetään Boeing MD-11 -konetta, joka palveli Finnairilla matkustajaliikenteessä ja on nyt muutettu rahtikoneeksi. - Aasian-markkinoilla kasvava rahtikysyntä tarjoaa mahdollisuuden kapasiteetin kasvattamiseen Aasian ja Euroopan välillä. Liikenne suuntautuu Aasiasta ennen muuta Pohjois-Eurooppaan, joka on kotimarkkina-aluettamme, Finnairin rahtiliiketoiminnan johtaja Antero J. Lahtinen sanoo. Rahtikone lentää molemmat reitit kahdesti viikossa. Helsingistä lähdetään Souliin keskiviikkoisin ja sunnuntaisin sekä Hongkongiin torstaisin ja lauantaisin. Soulista Helsinkiin rahtikone lähtee maanantaisin ja torstaisin. Hongkongista Helsinkiin lennetään perjantaisin ja sunnuntaisin. Ensimmäinen lento Helsingistä Souliin lähtee 12.5. - Pääsemme aloittamaan hyvällä liikenneohjelmalla. Kuljetamme rahtia myös Aasian-matkustajalennoillamme, mutta rahtilennot täydentävät tarjontaamme. MD-11 on yksi käytetyimmistä rahtikonetyypeistä maailmassa, Lahtinen jatkaa. MD-11-koneen rahtikapasiteetti on runsaat 80 000 kiloa ja 500 m³. Finnair Oyj Viestintä 29.4.2010 Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Huhtikuu 29, 2010 Päätös on tehty ja tiedote julkistettu: No siellähän se tiedote olikin sähköpostissa Juha Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Huhtikuu 29, 2010 Joo, niinhän se olikin, että se koski LGC:tä. Anyway, asiasta oikeasti mitään tietämättömälle tästä tulee vaikutelma, että muiden vaihtoehtojen ollessa heikohkot finski kokeilee, tulisiko rahtihommista omalla koneella sittenkin kannattavaa pusinesta. Parempi sekin kuin makuuttaa kalliita koneita kun (hyviä) ostajia niille ei varmaan ihan jonossa ole. Rahdin myyjät saavat varmaan paiskia töitä oikein kunnolla, mutta kyllä se kaupaksi menee kun yrittää, uskon näin. Hieno juttu joka tapauksessa, kivahan noita koneita on nähdä. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Huhtikuu 29, 2010 Aasian päässä esimerkiksi JAL:n heikkeneminen ja kutistuminen auttaa meitä saamaan lisää asiakkaita muun muassa Japanista, sanoi TV1:n A-plus- ohjelmassa keskiviikkoiltana vieraillut Vehviläinen. JAL lopettaa mm. Milanon, Rooman ja Amsterdamin lennot Naritasta joten varmaan Finnair saa niistä osansa: http://www.nl.jal.com/cms/contents/en/jal_news_4813.html Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Huhtikuu 29, 2010 Stuttgart aukeaa jälleen: Finnair avaa elokuussa reitin Stuttgartiin Finnair avaa elokuussa uudelleen reitin Helsingistä Stuttgartiin, Saksan Baden-Württembergin osavaltion pääkaupunkiin. Reitti lennetään 10 kertaa viikossa 16.8. lähtien. Aamulennot Helsingistä Stuttgartiin lähtevät maanantaisin, perjantaisin ja lauantaisin kello 07.45 ja iltalennot joka päivä kello 17 maissa. Stuttgartista Helsinkiin päin puolestaan lennetään aamupäivisin joka päivä kello 12.05 ja iltaisin torstaina, perjantaina ja sunnuntaina noin kello 19. Lennot lennetään Finnairin lentonumerolla Finncomm Airlinesin operoimalla 76-paikkaisella Embraer 170 -suihkukoneella. https://newsclient.omxgroup.com/cdsPublic/viewDisclosure.action?disclosureId=399535〈=fi Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Toukokuu 3, 2010 Finnair Oyj - Lehdistötiedote Finnair Tekniikalle huoltosopimus A J Walter Aviationin kanssa Finnair Tekniikka ja brittiläinen A J Walter Aviation (AJW) ovat allekirjoittaneet huoltosopimuksen MD-11-laitetuesta. Palvelu sisältää laitteiden korjauksen, saatavuuden sekä täydelliset logistiset palvelut. Tämä laitetukisopimus on selvä osoitus Finnair Tekniikan vahvuudesta MD-11-huoltomarkkinoilla, ja se on tärkeä askel Finnair Tekniikan strategiassa kasvattaa Finnair-konsernin ulkopuolisten asiakkaiden määrää. - Olemme tehneet AJW:n kanssa yhteistyötä jo monia vuosia ja tämän sopimuksen myötä yhteistyö vahvistuu entisestään. Erityisen positiivista on huomata Finnair Tekniikan yli 20 vuoden MD-11-kokemuksen korkea arvostus markkinoilla ja se, että voimme tarjota kilpailukykyistä osaamistamme jatkuvasti myös uusille ulkopuolisille asiakkaille, kertoo myyntipäällikkö Olli Paasio Finnair Tekniikasta. A J Walter Aviation tuottaa maailmanlaajuisesti lentokoneiden laitetukipalveluita kattaen laitteiden korjauksen, vuokrauksen, logistiikan sekä saatavuuden. Finnair Tekniikan vuosittainen liikevaihto on yli 200 miljoonaa, sisältäen sekä Finnair-konsernin että ulkopuoliset asiakkaat. Finnair Oyj Viestintä 3.5.2010 Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Toukokuu 4, 2010 Hesari kertoo Finnairin siirtyvän Olvin juomiin. -Tero- Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Toukokuu 5, 2010 Finnair Oyj - Lehdistötiedote Finnair-konserni vahvistaa vapaa-ajan matkojen myyntiorganisaatiotaan Finnair-konsernissa ryhdytään kehittämään omatoimimatkoihin ja vapaa-ajan ryhmiin keskittyvää liiketoimintayksikköä, jonka tavoitteena on ottaa vahva ote Suomen omatoimimatkojen markkinoista. Projektijohtajaksi on nimitetty Jari Ahjoharju Areasta. Yksikön tarkoituksena on palvella asiakasta kaikissa hänen vapaa-ajan matkustustarpeissaan netissä, puhelinpalvelussa ja myymälässä, mikä mahdollistaa monipuolisen asiakaspalvelun. Suunnitelman mukaan uusi yksikkö aloittaa toimintansa syksyn kuluessa. - Uudessa yksikössä yhdistyy konsernin matkatoimistojen paras osaaminen. Samalla voidaan purkaa päällekkäisiä toimintoja ja keskittää resurssit palvelun ja teknologian kehittämiseen sekä myynnin vahvistamiseen, Finnairin Matkapalvelut -liiketoiminta-yksikön johtaja Kaisa Vikkula sanoo. Vapaa-ajan omatoimimatkojen myynti on vahvassa kasvussa. Se on nopeimmin kasvava segmentti lentomatkailussa. - Yhä useampi suomalainen tekee lyhyehköjä ulkomaanmatkoja urheilun, kulttuurin tai ostosten merkeissä. Myös Aurinkomatkat uskoo kasvavan osan valmismatkojen asiakkaistaan ostavan jatkossa omatoimimatkoja, kuten lyhyitä kaupunkilomia ja harrasteisiin liittyviä matkoja. Tämä on liiketoiminnalle selvä kasvumahdollisuus, Vikkula toteaa. Finnair-konsernissa valmismatkojen tuotanto sekä liikematkustajien ja kuluttajien matkapalvelujen tarjonta on keskitetty Matkapalvelut-liiketoimintayksikköön. Yksikköön kuuluvat Aurinkomatkat tytäryhtiöineen, Matkatoimisto Area sekä Suomen Matkatoimisto SMT ja tämän tytäryhtiö Estravel. Finnair Oyj Viestintä 5.5.2010 Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Toukokuu 6, 2010 Finnairin visio 2020: Pohjolan ykkönen, halutuin Aasian-liikenteessä https://newsclient.omxgroup.com/cdsPublic/viewDisclosure.action?disclosureId=400757〈=fi Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Toukokuu 6, 2010 Lisämaksuja tulossa, logo, uniformut ja koneiden maalaukset uusiksi. Uusia reittejä Pohjois-Amerikkaan joille syötetään matkustajia Intiasta? http://www.taloussanomat.fi/liikenne/2010/05/06/tata-et-nae-finnairilta-200-eurolla-intiaan/20106539/139 Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Toukokuu 6, 2010 Olisi hauska kuulla perustelut uudelle logolle ja sen vaihtamisen kustannukset. http://www.finnairgroup.com/konserni/konserni_11_2_1.html?&Id=1045061570.html Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla