Mikko Sokero

Lentoyhtiöuutisia - Finnair

4 899 viestiä aiheessa

Finnair Oyj - Lehdistötiedote

Finnair Tekniikalle huoltosopimus TUIfly Nordicin kanssa

 

Finnair Tekniikka ja ruotsalainen charteroperaattori TUIfly Nordic ovat

solmineet huoltosopimuksen raskashuollosta sekä linjahuollosta. Usean vuoden

sopimus sisältää kahden TUIflyn operoiman B757 koneen C-huollot sekä

päivittäisen linjahuollon Helsingissä asiakkaan operoimalle B757 ja B767

laivastolle. TUIfly Nordic operoi päivittäin Helsinki-Vantaan lentokentältä.

Yhteistyö TUIfly Nordicin kanssa on aloitettu vuonna 2006.

 

- Olemme erittäin tyytyväisiä yhteistyön vahvistumiseen ja laajentumiseen

TUIfly Nordicin kanssa. Sopimus vahvistaa asemaamme B757 maailmanlaajuisilla

raskashuoltomarkkinoilla sekä tuo Helsinki-Vantaalle uutta kilpailua

linjahuoltopalveluista. Tämän sopimuksen myötä Finnairin Tekniikka aloittaa

myös uuden lentokonetyypin B767 huollot, kertoo myyntipäällikkö Arne Ziessler

Tekniikan myynnistä ja markkinoinnista.

 

TUIfly Nordic on perustettu vuonna 2006 ja sen omistaa TUI Nordic. Konserniin

kuuluvat myös Finnmatkat, Fritidsresor sekä Star Tour. TUIfly Nordic operoi

kohteisiin Amerikassa, Karibialla, Aasiassa ja Afrikassa. TUIfly Nordicin

laivasto koostuu kuudesta lentokoneesta, joista kaksi on B757 lentokonetyyppiä

ja yksi B767. Sesonkien aikana laivuetta vahvistetaan vuokratuilla

lentokoneilla.

 

Finnair Tekniikan vuosittainen liikevaihto on yli 200 miljoonaa sisältäen sekä

Finnair-konsernin että ulkopuoliset asiakkaat.

 

Lisätiedot:

Kimmo Soini, Finnair Tekniikka, p. 09 8186435

Arne Ziessler, Finnair Tekniikka,  p. 09 818 6125

Finnair Media Desk p. 09 818 4020

TUIfly Nordic, viestintäpäällikkö, p. +46 739 88 84 79

 

Finnair Oyj

Viestintä

22.4.2010

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Viikossa tuli selkään aika rajusti:

FINNAIRILLE 20 MILJOONAN EURON TAPPIOT, YHTIÖ VASTUSTAA VALTIONTUKIAISIA LENTOYHTIÖILLE 

FINNAIR OYJ PÖRSSITIEDOTE 23.4.2010 klo 16.25

 

Tuhkapilvestä johtuvan ilmatilan sulkemisen vuoksi Finnair on viimeisen viikon

aikana joutunut peruuttamaan yli 1 700 lentoa, joiden alkuperäinen

matkustajamäärä on ollut yli 140 000. Viikon mittainen liikenteen seisahtumisen

ja sen uudelleen käynnistämisen arvioidaan aiheuttavan yhtiölle 20 miljoonan

euron tappiot. Tappioihin sisältyvät eilisestä alkaen huolenpidon piiriin

tulleiden matkustajien majoituskulut.

 

Finnair vastustaa kuitenkin lentoyhtiöiden tappioiden kattamista EU-komission

kaavailemalla tuella.

 

- Heikoimmassa taloudellisessa tilanteessa olevat yhtiöt vaativat kiireesti

apua. Tukiaisralli vääristäisi kilpailua, koska riski järjestelmän

käyttämisestä lentoyhtiöiden laajempaan tukemiseen olisi suuri. Jo nyt on

nähtävissä EU:n kilpailulainsäädännön vastaisia tukia, Finnairin

toimitusjohtaja Mika Vehviläinen sanoo.

 

EU:n lentoliikenneasetuksen mukaan lentoyhtiön on pystyttävä selviytymään

seuraavan 12 kuukauden velvoitteistaan.

 

- Edellytämme, että viranomaiset käyvät välittömästi läpi, täyttävätkö tukea

vaativat yhtiöt toimiluvan ehdot. Viikon mittainen liikenteen pysähtyminen ei

voi horjuttaa toimilupakelpoisen yhtiön vakavaraisuutta.

 

- EU-komissio on asettanut lentoyhtiöille kohtuuttomia huolenpitovaatimuksia

mutta on samanaikaisesti suhtautunut löperösti toimilupavaatimusten

noudattamiseen ja on myötämielinen lentoyhtiöiden tukiaisiin. Tulevaisuutta ja

vastaavia poikkeustilanteita varten pitäisi saada aikaan ohjeistus, joka on

selkä ja kohtuullinen niin asiakkaiden kuin lentoyhtiöidenkin kannalta,

Vehviläinen toteaa.

 

Finnair Oyj

Viestintä

23.4.2010

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

FINNAIR-KONSERNIN OSAVUOSIKATSAUS 1.1.–31.3.2010

 

Toiminnallinen tappio puolittui

edellisvuodesta

 

Yhteenveto ensimmäisen vuosineljänneksen avainluvuista

 

– Liikevaihto laski 6,6 prosenttia 481,5 milj. euroon (515,7)

– Matkustajaliikenteen lasku edellisvuoteen verrattuna 5,7 %; matkustajakäyttöaste 

    nousi edellisvuodesta 4,9 prosenttiyksikköä 80,0 %:iin (75,1)

– Lentotoiminnan yksikkötuotot myydyltä tonnikilometriltä laskivat 6,3 %; 

  yksikkökustannukset myydyltä tonnikilometriltä laskivat 10,6 prosenttia, 

– Toiminnallinen tulos eli liiketulos ilman kertaluonteisia eriä, myyntivoittoja ja 

    johdannaisten käyvän arvon muutoksia oli -26,3 milj. euroa (-47,5) 

– Liiketappio oli 25,9 milj. euroa (-24,3)

– Tulos ennen veroja oli -29,4 milj. euroa (-25,0) 

– Nettovelkaantumisaste maaliskuun lopussa oli 30,2 % (14,9) ja leasingvastuilla 

    oikaistu nettovelkaantumisaste 91,9 % (91,5)

– Taseen rahavarat neljänneksen lopussa olivat 523,3 milj. euroa (374,8)

– Omavaraisuusaste 34,6 % (34,0) 

– Oma pääoma/osake 6,51 euroa (5,82)

– Tulos/osake -0,19 euroa (-0,15)

– Sijoitetun pääoman tuotto -8,3 % (-5,4)

– Lentojen täsmällisyys 71,4 % (87,0)

Osavuosikatsauksessa vuoden 2009 luvut ovat sulkeissa vuoden 2010 luvun perässä.

 

Toimitusjohtaja Mika Vehviläinen osavuosituloksen johdosta:

 

Vuosi lähti käyntiin reittiliikenteen osalta lievästi nousevaan reittimatkustuksen

kysyntään. Maaliskuussa reittiliikenteen kysyntä nousi jo 20 prosenttia

edellisvuodesta. Yksikkötuotto oli edelleen laskussa, mutta kehityksessä tapahtui

neljänneksen aikana käänne myönteiseen suuntaan. Maaliskuussa

lentoliikennesegmentin liikevaihto nousi ensimmäisen kerran laskusuhdanteen alun

jälkeen.

 

 

Koko teksti:

http://www.finnairgroup.com/linked/fi/konserni/OVK_Q110.pdf

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ja nyt tosiuskovaiset pakkaamaan havaijipaitoja ja rantapalloja ;D

 

Lainaus Finnairin tiedotteesta:

 

"Viimeinen kaukoliikenteen Boeing MD-11 -kone poistui Finnairin                 

matkustajaliikenteestä helmikuussa. Yhtiö omistaa vielä kaksi MD-11-konetta,   

joista toinen on muutettu rahtikoneeksi ja sillä on tarkoitus aloittaa         

rahtikoneoperaatiot Aasian-kohteista toukokuussa. Toisella koneella lennetään 

kesällä tilauslentoja ja syksyllä myös se muutetaan rahtikoneeksi."             

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Finnairin hinnat senkun nousee.

 

Edellinen polttoainelisämaksun nosto oli 25.1.2010 niin nyt hintoihin on kaukoreiteillä pamahtanut taas 20€ lisää/suunta eli polttoainelisämaksu YR on nyt 68€ segmentiltä.

 

HEL-NRT-HEL:

Insurance and fuel fee (YR) 136,00 EUR

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Finnair suunnittelee valtaavansa entistä enemmän pohjoismaisia lentomarkkinoita. Toimitusjohtaja Mika Vehviläisen mukaan Finnairin on omista vaikeuksistaan huolimatta aika laajentua, kun skandinaavinen lentoyhtiö SAS on heikentynyt.

 

- Se, että jotkut kilpailijamme heikkenevät, auttaa meitä. SAS:n heikkeneminen Pohjolassa auttaa meitä saamaan markkinoita täällä, ja toisaalta Aasian päässä esimerkiksi JAL:n heikkeneminen ja kutistuminen auttaa meitä saamaan lisää asiakkaita muun muassa Japanista, sanoi TV1:n A-plus- ohjelmassa keskiviikkoiltana vieraillut Vehviläinen.

 

YLE Uutiset

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Lainaus Finnairin tiedotteesta:

"Viimeinen kaukoliikenteen Boeing MD-11 -kone poistui Finnairin                 

matkustajaliikenteestä helmikuussa. Yhtiö omistaa vielä kaksi MD-11-konetta,   

joista toinen on muutettu rahtikoneeksi ja sillä on tarkoitus aloittaa         

rahtikoneoperaatiot Aasian-kohteista toukokuussa.             

 

Tiedotteessa pistää silmään termi tarkoitus. Eli lopullista päätöstä rahtioperaatioiden aloittamisesta ei ole vieläkään tehty?

Juha

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tiedotteessa pistää silmään termi tarkoitus. Eli lopullista päätöstä rahtioperaatioiden aloittamisesta ei ole vieläkään tehty?

Juha

 

Spekulointia hevosmiesten tietotoimistosta: Kone on ehkä myytävänä, jos joku vaikka haluaisi ostaa, mutta jos ei mene kaupaksi järkevään hintaan ja toisaalta rahtihommille riittää asiakkaita, kone jää rahtariksi muutettuna. Veikkaan, että osittain sama koskee nyt jo rahtarina lentävää konetta. Ei ehkä aktiivisessa myynnissä. Se on vähän niin kuin entisen pojan moottoripyörä, jonka vaimo käski myydä ;D

 

(OT:onneks emäntä mopoilee itekin niin ei tule moisia käskyjä)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Veikkaan, että osittain sama koskee nyt jo rahtarina lentävää konetta. Ei ehkä aktiivisessa myynnissä. Se on vähän niin kuin entisen pojan moottoripyörä, jonka vaimo käski myydä ;D

 

Nimenomaan tuo tarkoitus-termi koskee rahtikonetta (LGC), ei toista Finnairin omistamaa konetta. Rahtari ei vielä lennä mitään, ja nähtävästi päätöstä rahtilentojen aloittamisesta ei ole vieläkään tehty. Kohta alkaa olla kiire tehdä se päätös, jos rahtilennot pitäisi aloittaa toukokuussa.

Juha

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Nimenomaan tuo tarkoitus-termi koskee rahtikonetta (LGC), ei toista Finnairin omistamaa konetta. Rahtari ei vielä lennä mitään, ja nähtävästi päätöstä rahtilentojen aloittamisesta ei ole vieläkään tehty. Kohta alkaa olla kiire tehdä se päätös, jos rahtilennot pitäisi aloittaa toukokuussa.

 

Päätös on tehty ja tiedote julkistettu:

 

 

Finnair Oyj - Lehdistötiedote

Finnair aloittaa rahtilennot Soulin ja Hongkongin reiteillä

 

Finnair aloittaa omat rahtilennot Soulin ja Hongkongin reiteillä toukokuussa. Lentoihin käytetään Boeing MD-11 -konetta, joka palveli Finnairilla matkustajaliikenteessä ja on nyt muutettu rahtikoneeksi.

 

- Aasian-markkinoilla kasvava rahtikysyntä tarjoaa mahdollisuuden kapasiteetin kasvattamiseen Aasian ja Euroopan välillä. Liikenne suuntautuu Aasiasta ennen muuta Pohjois-Eurooppaan, joka on kotimarkkina-aluettamme, Finnairin rahtiliiketoiminnan johtaja Antero J. Lahtinen sanoo.

 

Rahtikone lentää molemmat reitit kahdesti viikossa. Helsingistä lähdetään Souliin keskiviikkoisin ja sunnuntaisin sekä Hongkongiin torstaisin ja lauantaisin. Soulista Helsinkiin rahtikone lähtee maanantaisin ja torstaisin. Hongkongista Helsinkiin lennetään perjantaisin ja sunnuntaisin. Ensimmäinen lento Helsingistä Souliin lähtee 12.5.

 

- Pääsemme aloittamaan hyvällä liikenneohjelmalla. Kuljetamme rahtia myös Aasian-matkustajalennoillamme, mutta rahtilennot täydentävät tarjontaamme. MD-11 on yksi käytetyimmistä rahtikonetyypeistä maailmassa, Lahtinen jatkaa.

 

MD-11-koneen rahtikapasiteetti on runsaat  80 000 kiloa ja 500 m³.

 

Finnair Oyj

Viestintä

29.4.2010

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Joo, niinhän se olikin, että se koski LGC:tä.

 

Anyway, asiasta oikeasti mitään tietämättömälle tästä tulee vaikutelma, että muiden vaihtoehtojen ollessa heikohkot finski kokeilee, tulisiko rahtihommista omalla koneella sittenkin kannattavaa pusinesta. Parempi sekin kuin makuuttaa kalliita koneita kun (hyviä) ostajia niille ei varmaan ihan jonossa ole.

 

Rahdin myyjät saavat varmaan paiskia töitä oikein kunnolla, mutta kyllä se kaupaksi menee kun yrittää, uskon näin.

 

Hieno juttu joka tapauksessa, kivahan noita koneita on nähdä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Aasian päässä esimerkiksi JAL:n heikkeneminen ja kutistuminen auttaa meitä saamaan lisää asiakkaita muun muassa Japanista, sanoi TV1:n A-plus- ohjelmassa keskiviikkoiltana vieraillut Vehviläinen.

JAL lopettaa mm. Milanon, Rooman ja Amsterdamin lennot Naritasta joten varmaan Finnair saa niistä osansa:

http://www.nl.jal.com/cms/contents/en/jal_news_4813.html

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Stuttgart aukeaa jälleen:

 

Finnair avaa elokuussa reitin Stuttgartiin

 

Finnair avaa elokuussa uudelleen reitin Helsingistä Stuttgartiin, Saksan

Baden-Württembergin osavaltion pääkaupunkiin. Reitti lennetään 10 kertaa

viikossa 16.8. lähtien.

 

Aamulennot Helsingistä Stuttgartiin lähtevät maanantaisin, perjantaisin ja

lauantaisin kello 07.45 ja iltalennot joka päivä kello 17 maissa. Stuttgartista

Helsinkiin päin puolestaan lennetään aamupäivisin joka päivä kello 12.05 ja

iltaisin torstaina, perjantaina ja sunnuntaina noin kello 19. Lennot lennetään

Finnairin lentonumerolla Finncomm Airlinesin operoimalla 76-paikkaisella

Embraer 170 -suihkukoneella.

 

https://newsclient.omxgroup.com/cdsPublic/viewDisclosure.action?disclosureId=399535〈=fi

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Finnair Oyj - Lehdistötiedote

Finnair Tekniikalle huoltosopimus A J Walter Aviationin kanssa

 

Finnair Tekniikka ja brittiläinen A J Walter Aviation (AJW) ovat allekirjoittaneet huoltosopimuksen MD-11-laitetuesta. Palvelu sisältää laitteiden korjauksen, saatavuuden sekä täydelliset logistiset palvelut.

 

Tämä laitetukisopimus on selvä osoitus Finnair Tekniikan vahvuudesta MD-11-huoltomarkkinoilla, ja se on tärkeä askel Finnair Tekniikan strategiassa kasvattaa Finnair-konsernin ulkopuolisten asiakkaiden määrää.

 

- Olemme tehneet AJW:n kanssa yhteistyötä jo monia vuosia ja tämän sopimuksen myötä yhteistyö vahvistuu entisestään. Erityisen positiivista on huomata Finnair Tekniikan yli 20 vuoden MD-11-kokemuksen korkea arvostus markkinoilla ja se, että voimme tarjota kilpailukykyistä osaamistamme jatkuvasti myös uusille ulkopuolisille asiakkaille, kertoo myyntipäällikkö Olli Paasio Finnair Tekniikasta.

 

A J Walter Aviation tuottaa maailmanlaajuisesti lentokoneiden laitetukipalveluita kattaen laitteiden korjauksen, vuokrauksen, logistiikan sekä saatavuuden.

 

Finnair Tekniikan vuosittainen liikevaihto on yli 200 miljoonaa, sisältäen sekä Finnair-konsernin että ulkopuoliset asiakkaat.

 

Finnair Oyj

Viestintä

3.5.2010

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Finnair Oyj - Lehdistötiedote

Finnair-konserni vahvistaa vapaa-ajan matkojen myyntiorganisaatiotaan

 

Finnair-konsernissa ryhdytään kehittämään omatoimimatkoihin ja vapaa-ajan ryhmiin keskittyvää liiketoimintayksikköä, jonka tavoitteena on ottaa vahva ote Suomen omatoimimatkojen markkinoista. Projektijohtajaksi on nimitetty Jari Ahjoharju Areasta.

 

Yksikön tarkoituksena on palvella asiakasta kaikissa hänen vapaa-ajan matkustustarpeissaan netissä, puhelinpalvelussa ja myymälässä, mikä mahdollistaa monipuolisen asiakaspalvelun. Suunnitelman mukaan uusi yksikkö aloittaa toimintansa syksyn kuluessa.

 

- Uudessa yksikössä yhdistyy konsernin matkatoimistojen paras osaaminen. Samalla voidaan purkaa päällekkäisiä toimintoja ja keskittää resurssit palvelun ja teknologian kehittämiseen sekä myynnin vahvistamiseen, Finnairin Matkapalvelut -liiketoiminta-yksikön johtaja Kaisa Vikkula sanoo.

 

Vapaa-ajan omatoimimatkojen myynti on vahvassa kasvussa. Se on nopeimmin kasvava segmentti lentomatkailussa.

 

- Yhä useampi suomalainen tekee lyhyehköjä ulkomaanmatkoja urheilun, kulttuurin tai ostosten merkeissä. Myös Aurinkomatkat uskoo kasvavan osan valmismatkojen asiakkaistaan ostavan jatkossa omatoimimatkoja, kuten lyhyitä kaupunkilomia ja harrasteisiin liittyviä matkoja. Tämä on liiketoiminnalle selvä kasvumahdollisuus, Vikkula toteaa.

 

Finnair-konsernissa valmismatkojen tuotanto sekä liikematkustajien ja kuluttajien matkapalvelujen tarjonta on keskitetty Matkapalvelut-liiketoimintayksikköön. Yksikköön kuuluvat Aurinkomatkat tytäryhtiöineen, Matkatoimisto Area sekä Suomen Matkatoimisto SMT ja tämän tytäryhtiö Estravel.

 

Finnair Oyj

Viestintä

5.5.2010

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
Vieras
Tämä aihe on nyt suljettu uusilta viesteiltä.