Kirjoitettu Kesäkuu 27, 2010 Finnair is looking at expanding its operations to Chennai and Bengaluru next year. It is also going to increase its operations on the Delhi-Helsinki route from six days a week to daily services and is considering re-instating its Mumbai-Helsinki flight by end of this year. The airline still has flying rights for Mumbai and with the market recovering from global recession, the future looks promising. http://www.travelbizmonitor.com/finnair-looks-at-various-strategies-to-bolster-its-presence-in-india-10610 Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Kesäkuu 27, 2010 Lainaus tuosta Kauppalehden jutusta: Missä Finnair on 10 vuoden kuluttua? – Finnair on silloin Pohjoismaiden suurin lentoyhtiö ja kolmen suurimman joukossa Euroopan ja Aasian välisessä liikenteessä. Lisäksi yhtiömme on halutuin vaihtoehto Aasian liikenteessä. Siinä on jokunen bussi lentelemässä silloin... Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Kesäkuu 27, 2010 Lainaus tuosta Kauppalehden jutusta: Siinä on jokunen bussi lentelemässä silloin... Finnairin laajarunkokoneet: Airbus A330-300, 10 kpl Airbus A340-300, 5 kpl Airbus A350 XWB, 10 kpl yht. 30 kpl Mahdollista Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Kesäkuu 27, 2010 Finnairin laajarunkokoneet: Airbus A330-300, 10 kpl Airbus A340-300, 5 kpl Airbus A350 XWB, 10 kpl yht. 30 kpl Mahdollista 10 + 5 + 10 = 25? Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Kesäkuu 27, 2010 10 + 5 + 10 = 25? Pahoittelut sekoiluistani... Siis A330/A340 12 kpl ja kolme tilausvarausta. A350XWB 11 kpl ja neljä tilausvarausta. Nyt yhteensä 30 kpl. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Kesäkuu 28, 2010 Finnairin suunnitelma: New Yorkista Helsingin kautta Intiaan Lentoyhtiö Finnair suunnittelee pitkällä aikavälillä lisäävänsä lentoreittejä Intiaan, kertoo Finnairin Intian-toiminnoista vastaavaa johtajaa Kari Stolbowta siteeraava Economic Times. Tällä hetkellä New Delhiin lentävä Finnair aikoo tulevaisuudessa lentää omilla koneillaan muihinkin Intian kaupunkeihin ja hyödyntää One World -kumppaniaan Kingfisher Airlinesia Intian-reittiensä laajentamiseen esimerkiksi Mumbaihin. Lisäksi Finnair haluaa lennättää matkustajia Yhdysvalloista Helsingin kautta Intiaan. Helsingissä pysähtyvät New York–Intia-lennot olisivat Stolbown mukaan lähes yhtä nopeita kuin suorat lennot. http://www.taloussanomat.fi/liikenne/2010/06/28/finnairin-suunnitelma-new-yorkista-helsingin-kautta-intiaan/20108988/139 Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Kesäkuu 28, 2010 Mielenkiintoista. Miksiköhän kukaan haluaisi stopata Helsingissä kun suoraan pääsee nopeammin - ja mahdollisesti laadukkaammin. No, hyvä kun löytyy visioita. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Kesäkuu 28, 2010 Mielenkiintoista. Miksiköhän kukaan haluaisi stopata Helsingissä kun suoraan pääsee nopeammin - ja mahdollisesti laadukkaammin. No, hyvä kun löytyy visioita. Kaikkia ihmisiä nyt ei välttämättä vaan kiehdo ajatus 16 tunnin non-stop lennosta, kun matkalla ei ole mahdollista päästä pois metalliputkesta, jos siltä alkaa tuntua. Monia tupakoitsijoitakin kiinnostaa tunnin parin tauko matkan varrella, samoin niitä, jotka haluavat oikeasti päästä jalottelemaan ja normaalin hengitysilman pariin. Toisaalta stoppi tuo lentoyhtiölle kustannusetua, kun ei tarvi kaikkea kerosiinia kantaa lähtöpisteestä asti maaliin saakka, mikä ei ainakaan tuo hinnankorotuspainetta suoraa lentoa vastaan. Toronto-Intia on muuten yhtä hyvä reitti. Mitäköhän Toronton-lomareittilennoille tapahtuu, kun B757 poistuu? Lennetäänkö ne A312:llä ja käydään välillä tankilla vai A333:lla? Ja jos jälkimmäinen, tehdäänkö siitä virallisestikin reittilento vai jääkö lomalennoksi? Hienoa olisi, jos reitiksi päätyisi, vaikkakin vain kesäisin operoitavaksi. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Kesäkuu 28, 2010 JFK - DEL nonstoppina on 14 tuntia. Kuusitoista tullee täyteen koneenvaihdolla vaikkapa juuri Vantaalla. Mutta hyviä pointteja kuitenkin. Epäilen kuitenkin, että mainitsemillasi ehdoilla saadaan kasaan kovin kannattavaa reittiä. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Kesäkuu 28, 2010 Kunnioitettava tavoite. Millähän argumenteilla meinaavat tuota myydä kun Jet Airways on jo rakentanut melkoisen straadan intiasta jenkkilään? Koneiden vaihdot on Brusselissä jota kautta BOM-JFK reitille tulee vain reilu 100nm lisää vrt. helsinkiin Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Kesäkuu 28, 2010 Eihän kukaan ole väittänyt, että ainoat matkustajat ja ainoa rahanlähde niillä lennoilla olisi Intia-USA-matkustajia. Eikä kukaan ole poistamassa samoilta lennoilta Eurooppa-USA- ja Eurooppa-Intia-matkustusmahdollisuutta, joten tuo Intia-USA on vain lisäys nykyiseen reititystarjontaan samoille lennoille, jolloin yhtiöllä on paremmat mahdollisuudet saada koneet täyteen ympäri vuoden. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Kesäkuu 28, 2010 Eihän kukaan ole väittänyt, että ainoat matkustajat ja ainoa rahanlähde niillä lennoilla olisi Intia-USA-matkustajia. Eikä kukaan ole poistamassa samoilta lennoilta Eurooppa-USA- ja Eurooppa-Intia-matkustusmahdollisuutta, joten tuo Intia-USA on vain lisäys nykyiseen reititystarjontaan samoille lennoille, jolloin yhtiöllä on paremmat mahdollisuudet saada koneet täyteen ympäri vuoden. Meinaatko että intialainen lähtee kiinaan stadin kautta? Matkustajan on kivempi reissata euroopasta brusseliin kuin monta tuntia pohjoiseen ja taas etelään Jet:llä näyttää olevan taktiikkana että Brussels hoitaa euroopan liikenteen, AA jenkkilän ja Jet idän. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Kesäkuu 28, 2010 Meinaatko että intialainen lähtee kiinaan stadin kautta? No en meinannut. Kerroinko asiani jotenkin epäselvästi..? Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Kesäkuu 28, 2010 No en meinannut. Kerroinko asiani jotenkin epäselvästi..? Sitä vaan ajattelin kun kerroit että reitti täydentäisi nykyistä verkostoa. Se verkostohan on tunnetusti rakennettu täysin Aasia painotteiseksi. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Kesäkuu 28, 2010 Niin kauan kuin on kasvua matkustajamäärissä, kapasiteetti laahaa ikuisesti perässä. Finnairin markkinarako onkin tässä, samoin kuin koko Eurooppa-Aasia -konseptissa osittain se, että niitä suoria lentoja ei ole tarjolla ihan just aina silloin kuin se matkustaja haluaisi matkustaa. Emirates tekee ihan samaa. Ja moni muu. Tai sitten non-stop -lennoista on jäljellä vaan ne kalliimmat lippuluokat. Kyllä se silloin toimii. Sitten kun non-stop -lentoja sukkuloi tunnin välein ja kaikki puoli-ilmaisia ja -tyhjiä, voi Finnairin strategiassa havaita heikkouksia. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Kesäkuu 28, 2010 Onkohan AY ennen ollut Ottawassa? http://www.iltasanomat.fi/uutiset/kotimaa/uutinen.asp?id=2218408 Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Kesäkuu 28, 2010 http://www.iltasanomat.fi/uutiset/kotimaa/uutinen.asp?id=2218408 Kellonajat ainakin ovat aivan mitä sattuu tuossa artikkelissa. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Kesäkuu 28, 2010 Kellonajat ainakin ovat aivan mitä sattuu tuossa artikkelissa. Kyllä. Scheduled arrival Pearsonille taitaa olla 19:35. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Kesäkuu 28, 2010 Meinaatko että intialainen lähtee kiinaan stadin kautta? Sitä vaan ajattelin kun kerroit että reitti täydentäisi nykyistä verkostoa. Se verkostohan on tunnetusti rakennettu täysin Aasia painotteiseksi. Mikä tässä nyt on epäselvää? En todellakaan väittänyt, että kenenkään kannattaisi yrittää kierrättää Helsingin kautta sellaisia reittejä, jotka oikeasti menevät aivan jostain muualta. Toki painopiste on edelleen Eurooppa-Aasia kuten strategiakin sen sanoo, mutta jos jo olemassaolevia lentoja hyödynnetään (tai nykykohteiden viikkovuoromäärää kasvatetaan kuten New York kesällä 2009) niin, että aikataulut näiden Eurooppa-Aasia/Intia-matkojen lisäksi sopivat USA-Intia-matkoihin, mitä huonoa siinä on kenellekään? Ei niitä USA-Intia-matkustajia tosiaan tarvi olla 200 per kone, vaan vaikkapa kymmenkunta niiden Eurooppa-Aasia-matkustajien lisäksi. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Kesäkuu 28, 2010 Mielenkiintoista. Miksiköhän kukaan haluaisi stopata Helsingissä kun suoraan pääsee nopeammin - ja mahdollisesti laadukkaammin. No, hyvä kun löytyy visioita. Monille hinta on se määräävin tekijä. Useimmiten hinnalla AY kilpailee nytkin Eurooppa-Aasia liikenteessä. Ja Finnairin kokoiselle yhtiölle riittää ohuetkin siivut, jos on matkustajavirtoja. Mantereiden välillä on niin vilkasta, että matkustajia yleensä riittää erilaislle vaihtoehdoille, kunhan firmalla on joku vahvuus käytössä - hinta, laatu, matka-aika, allianssit tms. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Kesäkuu 28, 2010 Toki painopiste on edelleen Eurooppa-Aasia kuten strategiakin sen sanoo, mutta jos jo olemassaolevia lentoja hyödynnetään (tai nykykohteiden viikkovuoromäärää kasvatetaan kuten New York kesällä 2009) niin, että aikataulut näiden Eurooppa-Aasia/Intia-matkojen lisäksi sopivat USA-Intia-matkoihin, mitä huonoa siinä on kenellekään? Ei niitä USA-Intia-matkustajia tosiaan tarvi olla 200 per kone, vaan vaikkapa kymmenkunta niiden Eurooppa-Aasia-matkustajien lisäksi. Näin juuri se varmaan menisi, painopiste tuskin mihinkään muuttuu Eurooppa-Aasia-liikenteestä, P-Amerikka tulee olemaan sivuosassa joka tapauksessa. JFK:n suhteen ei liene suurta riskiä, mutta uuden/uusien kohteiden avaaminen P-Amerikassa tietysti toinen juttu. Saataisiinko kone täyteen vaikka Chicagosta, syöttöliikennettä sekä P-Eurooppan että Aasiaan? Jospa SAS pistäis siellä pillit pussiin... P.S MIA-DEL näyttäis kulkevan Suomen yli... Mutta eipä ne ensi talvena lennätä Floridaan edes pakettimatkalaisia. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Kesäkuu 29, 2010 Näin juuri se varmaan menisi, painopiste tuskin mihinkään muuttuu Eurooppa-Aasia-liikenteestä, P-Amerikka tulee olemaan sivuosassa joka tapauksessa. JFK:n suhteen ei liene suurta riskiä, mutta uuden/uusien kohteiden avaaminen P-Amerikassa tietysti toinen juttu. Saataisiinko kone täyteen vaikka Chicagosta, syöttöliikennettä sekä P-Eurooppan että Aasiaan? Jospa SAS pistäis siellä pillit pussiin... P.S MIA-DEL näyttäis kulkevan Suomen yli... Mutta eipä ne ensi talvena lennätä Floridaan edes pakettimatkalaisia. Itse näen paljonkin potentiaalia Amerikan ja Intian välisessä liikenteessä. Mielestäni USA:ssa ja Kanadassa on useita kaupunkeja, joihin Finnair voisi pitkällä aikavälillä avata reitin, samoin Intiassa. Esimerkkejä Amerikassa ovat mielestäni New Yorkin lisäksi Toronto, Chicago, Miami ja Washington, joihin kaikkiin lentää n. 8-10 tunnissa, mikä helpottaa toimivan vaihtoaallon luomista. Intiassa potentiaalisia paikkoja voisivat olla Delhin lisäksi Mumbai, Chennai, Hyberabad ja Bangalore. Pohjois-Amerikka ja Intia ovat niin valtavia markkinoita, että Suomessa sitä ei taideta ihan ymmärtääkään. Siinä missä Kiina on keskittynyt valmistavaan teollisuuteen ja koneisiin, Intian vahvuutena on paljolti ihmisiin, tietoon ja tietotekniikkaan pohjautuva kasvu, mikä tarkoittaa, että myös molemminpuolista liikematkustusta riittää. Lisäksi Intiassa on kasvava keskiluokka, joka haluaa matkustaa Eurooppaan ja Amerikkaan. Uusi Amerikan ja Intian välinen aalto ei mielestäni koskisi pelkästään Intian ja Amerikan välistä liikennettä vaan se loisi samalla myös muita mahdollisuuksia. Esimerkiksi jos kaikki Amerikan lennot lähtisivät suunnilleen samoin aikoihin (kuten Aasian lennot iltapäivällä), voisi sitä syöttämään Intian linjojen ohelle Itä-Euroopan aallon, jolloin myös Helsingistä tulisi houkuttelevampi vaihtokohde. Baltian maat, Venäjä, Ukraina ja jopa Kazakstan tarjoaisivat uskoakseni asiakkaita ja toisaalta etenkin Itä-Eurooppaan matkaaville amerikkalaisille Finnair olisi varmaankin houkuttelevampi vaihtoehto kuin esimerkiksi Aeroflot. Intian koneita syöttämään voisivat puolestaan tulla paitsi saapuvat Amerikan koneet myös koneet Baltiasta, Pohjoismaista, Briteistä ja Pohjois-Saksasta, sillä ne muodostaisivat maantieteellisesti melko luontevan (tai pikemmin: ei liian pahasti kiertävän) reitin. Asiakaskuntaa Itämeren ympärillä kyllä riittää. Ei Intia-Amerikka-aalto välttämättä olisi taloudellisesti yhtä suuri kultakaivos kuin Kaukoidän-liikenne mutta missä on kuitenkin potentiaalia ja kannattavaa kasvua tiedossa, sinne kannattaa mielestäni mennä. Lisäksi suurena etuna olisi riskien hajauttaminen. Nojaaminen näin voimakkaasti Kiinaan ja Japaniin on mielestäni hienoinen uhka Finnairille, kuten on aikaisemminkin nähty: pienetkin kriisit, kuten SARS, voivat viedä matkustajat nopeasti. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Kesäkuu 29, 2010 Finnairin ja asiakkaiden välille on kehkeytymässä riitaa tuhkapilvikaaoksen aiheuttamista kulukorvauksista. Lentoyhtiön tarjoamat hyvitykset lähinnä naurattavat asiakkaita. mtv3/uutiset Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Kesäkuu 30, 2010 Finnair tiedotti: ---- FINNAIR VUOKRAA KAKSI EMBRAER 170 -KONETTAAN KENYA AIRWAYSILLE Finnair vuokraa kesäkuun alusta neljäksi vuodeksi kaksi 76-paikkaista Embraer 170 -konettaan. - Finnairin tämänhetkisessä liikenneohjelmassa ei ole käyttöä kaikille Embraer-koneillemme. On hienoa, että pystymme hyödyntämään pääomiamme vuokraamalla koneet ulos, Finnair Aircraft Financen toimitusjohtaja Maunu Visuri sanoo. Vuokrasopimuksen arvo on lähes 20 miljoonaa Yhdysvaltain dollaria. Vuokrajärjestelyistä vastasi yhdysvaltalainen Jetscape Inc. Finnairin laivastoa hallinnoivalla Finnair Aircraft Financella on omistuksessaan tai vuokrattuna yhteensä kymmenen Embraer 170 -konetta. Niistä kaksi on vuokrattuna kotimaiselle Finncomm Airlinesille. Kenya Airwaysille vuokrattavat lentokoneet ovat myynnissä. Lisäksi Finnairlla on liikenteessä kymmenen satapaikkaista Embraer 190 -lentokonetta. Kenya Airways neuvottelee myös kahden E190 koneen vuokraamisesta mutta ei tosin mainita minkä yhtiön kanssa. Finnairinko? http://www.flightglobal.com/articles/2010/06/30/343911/kenya-airways-to-add-e-190s.html Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Heinäkuu 1, 2010 Jopas, hienoja uutisia: Finnair Oyj - Lehdistötiedote Finnairin kasvu Aasiassa jatkuu, Singapore uusin kohde Finnair avaa suoran reitin sykkivään Singaporeen. Finnairin päivittäinen lento tulee olemaan nopein yhteys Pohjois-Euroopan ja Singaporen välillä. - Finnairin Aasian-strategia on toiminut erittäin hyvin. Kysyntä on jatkuvasti voimistunut, ja nyt on hyvä aika lisätä kapasiteettia ja vahvistaa markkinaosuuttamme Aasian kasvavilla markkinoilla. Tämä kasvustrategiamme uusi vaihe luo meille valtavasti mahdollisuuksia, Finnairin toimitusjohtaja Mika Vehviläinen sanoo. Finnair on ainoa lentoyhtiö, joka tarjoaa päivittäisen, aikataulultaan bisnesmatkustajan tarpeisiin sopivan yhteyden Singaporen ja Pohjois-Euroopan välillä. - Singapore on Aasian tärkeimpiä kohteita etenkin bisnesmatkustajille, sillä monen eurooppalaisen yrityksen Aasian-toiminnot ovat keskittyneet sinne. Aasialaisille matkustajille Singaporen reitti tarjoaa erinomaiset jatkoyhteydet Finnairin reittiverkoston kautta 50 Euroopan kohteeseen, Vehviläinen jatkaa. Singaporen kautta voi matkustaa kätevästi Australiaan ja Kaakkois-Aasiaan Finnairin kattavan partneriverkoston avulla. Reitin myötä avautuu mahtavia lomailumahdollisuuksia paitsi Singaporessa, myös naapurimaihin Malesiassa ja Indonesiassa. Singaporen lentoasema Changi Airport on rankattu yhdeksi maailman parhaista lentoasemista. Lentokentällä on erinomaisia tiloja ja palveluja erityisesti liikematkustajia varten. Lennot lennetään Finnairin Airbus A340 -koneilla. Uusi Singaporen reitti avataan 30.5.2011. Finnair Oyj Viestintä 23.6.2010 Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla