Kirjoitettu Heinäkuu 6, 2005 Tiedän, tiedän, tämä olisi täytynyt laittaa Lentoyhtiöuutisia lyhyesti -threadiin... Siirtäkää, pliis, jos häirihee... Itte en saa enkä ossaa... Lehdistötiedote 6.7.2005 Finnair aloittaa lennot Edinburghiin Finnairin käynnistää huhtikuussa 2006 lennot Skotlannin pääkaupunkiin Edinburghiin. Uusi suora reitti tuo tämän historiallisen kaupungin ensi kertaa suomalaismatkaajien ulottuville. - Samalla skoteille avautuu Finnairin koko Aasian-verkosto Helsingin kautta. Varsinkin Hongkongin- ja Kantonin-reiteille odotetaan paljon jatkomatkustajia Skotlannin ja Etelä-Kiinan vanhojen kauppayhteyksien ansiosta, kertoo reittistrategiajohtaja Petteri Kostermaa. - Olemme erittäin tyytyväisiä, että Finnair on päättänyt avata suorat lennot Edinburghin ja Helsingin välillä. Tämä on hyvä uutinen Skotlannin pääkaupungille ja sen kasvavalle kansainväliselle lentoverkostolle. Uusi reitti avaa Edinburghista matkustaville Finnairin laajan Aasian-verkoston, ja olen vakuuttunut, että reitti tulee olemaan suosittu sekä Suomesta että Skotlannista tulevien matkustajien keskuudessa, sanoo Richard Jeffrey, BAA Edinburgh Airport -lentoaseman toimitusjohtaja. Edinburghin keskiaikainen linna ja vanhakaupunki ovat maailman kuuluja, ja vilkkaassa kulttuurikaupungissa järjestetään syksyisin mm. yksi Euroopan tärkeimmistä teatterifestivaaleista, Edinburgh International Festival. Skotlanti on golfin synnyinmaa, joten jo Edinburghista ja sen ympäristöstä löytyy kymmeniä kenttiä. Tunnin ajomatkan päässä sijaitsee legendaarinen St Andrews Links, jossa laji syntyi. Skotlannin maaseutu tarjoaa mahtavat vaellusmahdollisuudet. Kulkea voi vaikka viskitislaamosta toiseen, sillä golfin lisäksi maa on tunnettu mallasviskeistään. Toinen toistaan vanhempia tislaamoja on siroteltu pitkin maaseutua kauniisiin nummi- ja vuorimaisemiin. Läheisissä kylissä voi päästä pubissa kuulemaan kansanmusiikkia ja tutustumaan paikallisiin asukkaisiin. Finnair lentää Edinburghiin Airbus A319 -koneilla, 12.4.2006 alkaen. Edinburghista on hyvät, nopeat yhteydet myös Skotlannin toiseen tärkeään kaupunkiin, Glasgow'hun, joka sijaitsee vain 70 km päässä. Finnair Oyj Viestintä 6.7.2005 Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Heinäkuu 6, 2005 Lehdistötiedote 6.7.2005 Finnairin markkinointiryhmästä kaupallinen ryhmä Finnair-konsernin Reittiliikenne-liiketoimintayksikössä toimiva markkinointiryhmä muutetaan 1.8.2005 alkaen kaupalliseksi ryhmäksi. - Finnairin Reittiliikenteen kaksi vahvaa tukijalkaa ovat lentotoiminta ja kaupallinen toiminta. Markkinoiden, kilpailutilanteen ja asiakaskunnan palveluodotusten jatkuvasti kehittyessä uudistamme kaupallisen toiminnan vastuunjakoa ja otamme samalla käyttöön nimityksen kaupallinen ryhmä aikaisemman markkinointiryhmän sijaan, toteaa Finnairin reittiliikenteen johtaja Henrik Arle. - Uusi nimi kuvaa ryhmän entistä monipuolisempaa vastuukenttää. Kaupallisen ryhmän toiminnassa korostuu asiakaskunnan ja reittiverkoston vahva kansainvälistyminen ja sisäisen toiminnan painopisteeksi muodostunut ennakoiva tulosohjaus. Ryhmän nimi on myös toimialan kansainvälisen käytännön mukainen. Kaupallisen ryhmän vastuualueeseen kuuluvat Finnairin reittiliikenteen - reittistrategiat ja liikenteen suunnittelu, - lentokapasiteetin hallinta ja hinnoittelu, - sähköisen liiketoiminnan kehittäminen, - globaali myynti, - brand- ja markkinointiviestintä sekä - asiakkuuskonseptien johtaminen. Kaupallisen ryhmän johtajana toimii 1.8.2005 alkaen Mika Perho, hän raportoi Finnair reittiliikenteen johtaja Henrik Arlelle. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Heinäkuu 6, 2005 Laitetaan tähän ketjuun tästä lähtien omat Finnairin pikku-uutiset, kun B1:lle ja muillekin on. Finnairin laivastopohdiskeluille oli edelleen se oma ketjunsa. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Heinäkuu 12, 2005 FINNAIRILLA SUORAAN KRAKOVAAN Finnair aloittaa suorat lennot Krakovaan keväällä 2006. Suomalaismatkustajille tarjotaan nyt ensimmäistä kertaa suora yhteys tähän historiallisesti merkittävään Puolan entiseen pääkaupunkiin. Krakovaan lennetään Finnairin uusimmalla konetyypillä, 76-paikkaisella Embraer E170:llä, joista ensimmäinen liittyy laivastoon syyskuun lopulla. Krakovan vanha kaupunki on UNESCO:n maailman kulttuuriperintöjen listalla. Sen keskiaikaiset rakennukset ja kadut ovat säilyneet turvassa maailman mullistuksilta. Krakovassa sijaitsee 1300-luvulla perustettu yliopisto, joka on yksi maailman vanhimpia. Kaupunki on jo vuosisadat ollut Puolan kulttuurielämän keskus. Päiväretkiä voi tehdä bussilla Wieliczkan yli 300 m syvyiseen suolakaivokseen, jossa suolaa on louhittu keskiajalta saakka. Toisesta maailmansodasta muistuttaa Auschwitzin keskitysleiri, joka sijaitsee Krakovan läheisyydessä. Puolan edullinen hintataso antaa mahdollisuudet täyspainoiselle iltaelämälle ja laadukkaille ostoksille pienellä rahalla. Finnair lentää suoraan paavi Johannes Paavali II:n mukaan nimetylle Krakovan kansainväliselle lentokentälle. Viime viikolla Finnair kertoi uudesta reitistään Skotlannin Edinburghiin, joka avataan myös ensi keväänä. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Heinäkuu 13, 2005 Kova kysyntä jatkuu Finnairilla Finnairin kysyntä kasvoi kesäkuussa 10,4 % ja tarjonta nousi 5,7 %. Matkustajakäyttöaste oli siten 3,2 %-yksikköä korkeampi kuin viime vuonna eli 75,2 %. Konsernin lentoyhtiöt kuljettivat kesäkuussa yhteensä 774 900 matkustajaa, joka on 6,3 % enemmän kuin vuotta aikaisemmin. Finnairin reittiliikenne kasvoi 8,4 % edellisvuoteen verrattuna. Matkustajakäyttöaste reittiliikenteessä oli 71,0 %, joka on 4,4 %-yksikköä korkeampi kuin viime vuoden kesäkuussa. Matkustajamäärä oli 623 300, nousua 4,6 %. Finnairin konserniyhtiö Aero kuljetti kesäkuussa 62.900 matkustajaa (+450,2 %) Helsingin ja Baltian pääkaupunkien välisillä sekä Etelä-Suomen reiteillä. flynordic kasvatti edelleen markkinaosuuttaan ja kuljetti kesäkuussa 98 300 matkustajaa (+59,0 %). Aeron ja flynordicin suoritteet sisältyvät Finnair konsernin liikennelajikohtaisiin lukuihin. Finnairin reittiliikenteen lennoista 89,9 % lähti 15 minuutin sisällä aikataulun mukaisesta lähtöajasta, muutos edellisvuoteen oli +2,1 %-yksikköä. Lomalennot mukaan lukien täsmällisyysprosentti oli 88,9 % (+2,2 %-yks.). Finnairin reittiliikenteen lentojen saapumistäsmällisyys oli kesäkuussa 91,4 % ja kaikkien lentojen osalta 89,9 %. Reittiliikenne 1. Reittiliikenteen (kansainvälinen + kotimaa) kysyntä (myydyt henkilökilometrit) nousi 8,4 %. Tarjonnan muutos oli +1,6 %. Matkustajakäyttöaste oli 71,0 % eli 4,4 %-yksikköä korkeampi kuin viime vuonna. 2. Kansainvälisessä reittiliikenteessä koko matkustajamäärä kasvoi 11,3 %. Tarjonta henkilökilometreillä mitattuna nousi 2,5 %, ja kysyntä (myydyt hkm) kasvoi 10,2 %. • Euroopan reittiliikenteessä tarjonta kasvoi 0,8 %, ja kun kysyntä lisääntyi 9,7 %, matkustajakäyttöasteeksi muodostui 68,0 %, 5,5 %-yksikköä korkeampi kuin vuotta aiemmin. • Pohjois-Amerikan reittiliikenteessä tarjonta väheni 1,8 % . Myydyt henkilökilometrit laskivat 2,6 %, ja täten käyttöaste oli 89,2 %, laskua viime vuodesta 0,8 %-yksikköä. • Aasian reittiliikenteen henkilökilometritarjonta kasvoi 6,0 %. Kysyntä nousi 14,7 %. Matkustajakäyttöaste nousi 5,8 prosenttiyksikköä 75,9 %:iin. 3. Kotimaan reittiliikenteen kysyntä laski 10,9 %, tarjonnan muutoksen ollessa -6,1 %. Matkustajakäyttöaste laski 2,7 %-yksikköä 51,8 %:iin. Lomaliikenne 1. Lomaliikenteen tarjonta nousi kesäkuussa 21,6 %, ja kysyntä puolestaan nousi 15,9 %. Matkustajakäyttöaste oli 89,2 %, 4,3 prosenttiyksikköä matalampi kuin viime vuonna. Rahti 1. Kuljetetun rahdin määrä tonneissa mitattuna kasvoi 2,0 %. Reittiliikenteessä kasvu oli +0,9 %. Aasian reittiliikenteessä muutos oli +8,6 %. Euroopassa volyymit laskivat 6,8 % ja Pohjois-Amerikassa nousua oli +1,3 %. Rahtikoneilla kuljetetun rahdin määrä nousi 8,7 %. Rahtiliikenteen kokonaiskäyttöaste oli 63,4 %. Rahtiliikenteen käyttöaste Aasian liikenteessä oli 74,7 % ja Pohjois-Amerikan liikenteessä 66,6 %. Täydelliset liikenneluvut [ http://www.finnairgroup.com/linked/fi/sijoittaja/Monthly_traffic_data_Jun_2005_Finnish.pdf ]http://www.finnairgroup.com/linked/fi/sijoittaja/Monthly_traffic_data_Jun_2005_Finnish.pdf Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Heinäkuu 20, 2005 Geneve: FINNAIR ALOITTAA LENNOT GENEVEEN KESÄLLÄ 2006 Finnair käynnistää suorat lennot Geneveen kesäkuun 2006 alussa. Geneven kansainväliselle lentokentälle lennetään päivittäin iltapäivälähdöllä Helsingistä. Zürichiin Finnair lentää jo nyt kahdesti päivässä. Suorat päivittäiset lennot Geneveen mahdollistavat uudet, tämäntyyppisille reiteille oikean kokoiset 76-paikkaiset Embraer 170 -koneet. Ensimmäinen Embraer liittyy Finnairin laivastoon syyskuun lopulla. www.finnair.fi Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Heinäkuu 20, 2005 "Suorat päivittäiset lennot Geneveen mahdollistavat uudet, tämäntyyppisille reiteille oikean kokoiset 76-paikkaiset Embraer 170 -koneet. Ensimmäinen Embraer liittyy Finnairin laivastoon syyskuun lopulla." Heh heh. Kone täynnä hiihtomatkalaisia ja lentvässä bambukepissä vain osa matkatavaroista mukana painoista johtuen. Suurin osa suksista jää hesaan joten milläs lasketellaan...no BAARISSA WIINALLA TIETYSTI (vinnairin piikiin). Laskulate Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Heinäkuu 21, 2005 Kauppalehti 21.7.2005 kirjoittaa Finnairin julkistavan vielä kaksi uutta reitikohdetta Euroopassa tämän kesän aikana. "Aasian liikenne kasvaa koko ajan ja sen avulla voimme avata sellaisia reittikohteita minne suomalaisten matkustuspotentiaali ei riitä" sanoo Petteri Kostermaa Finnairista. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Heinäkuu 21, 2005 Geneven lennot: AY869 Aika: 16:10 Saapuminen: Geneve Geneva - Terminaali M Aika: 18:20 Ateria: Kyllä Välilasku: - Kokonaiskesto: 3t 10min Konetyyppi: E70 AY870 Lähtö: Geneve Geneva - Terminaali M Aika: 19:00 Saapuminen: Helsinki Helsinki-Vantaa - Terminaali 2 Aika: 23:00 Ateria: Kyllä Välilasku: - Kokonaiskesto: 3t 00min Konetyyppi: E70 eli Genevestä Aasiaan (Kiina/Japani) jatkaville tulee pakkoyöpyminen Helsingissä. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Heinäkuu 21, 2005 eli Genevestä Aasiaan (Kiina/Japani) jatkaville tulee pakkoyöpyminen Helsingissä. Mutta Bangkokiin ehtii kyllä. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Heinäkuu 22, 2005 Finnairin koneen aselastista ei syytteitä (22.7. 16:18) Finnairin koneessa Helsingin kautta Singaporeen luvatta matkalla ollut aselasti ei aiheuta syytteiden nostamista. Vantaan kihlakunnansyyttäjä Mikko Sipilä pohti, syyllistyivätkö rahteja hoitavan Finnair Cargon toimitusjohtaja ja vuoropäällikkö jutussa maastavientirikokseen. Syyttäjän mukaan rahdin kuljettajat eivät tehneet rikosta, koska heillä oli oikeus olettaa lähettäjän huolehtineen maastavientiluvan hankkimisesta. Kuljettajayrityksellä ei ole edellytyksiä vaadittavien selvitysten antamiseen. Tulli löysi aselastin Amsterdamista Helsinkiin tulleesta matkustajakoneesta helmikuussa 2004. Lastissa oli muun muassa konetuliaseita ja kranaatinheittimiä, jotka olivat olleet näyttelyssä Marokossa. (STT) Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Heinäkuu 26, 2005 Pisa/Firenze: FINNAIR AVAA NELJÄNNEN ITALIAN-KOHTEENSA Finnair käynnistää ensi keväänä suorat lennot Toscanan auringon alle. Finnair lentää Airbus A320-koneillaan suoraan alueen sydämeen, Firenze-Pisan kansainväliselle lentoasemalle. Toscana on jo Finnairin neljäs Italian-reittikohde. Muut kohteet ovat Rooma, Milano ja kesäisin Venetsia. Toscanan historialliset kaupungit, kuten Firenze, Siena, Pisa, Lucca ja Livorno - sekä Chiantin viinialue niiden läheisyydessä - muodostavat ainutlaatuisen kokonaisuuden, jossa nähtävää ja tekemistä riittää joka makuun. Alueen taideaarteet, arkkitehtuuri, paikalliset ruokailu- ja ostosmahdollisuudet sekä kaupunkien ympärillä kumpuileva kuvan kaunis maaseutu varmistavat, ettei matkailijan aika käy pitkäksi. Finnair on aiemmin heinäkuussa ilmoittanut uusien reittien avaamisesta Edinburghiin, Krakovaan ja Geneveen keväällä ja kesällä 2006. www.finnair.fi Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Heinäkuu 28, 2005 5.11. 2005 alkaen Finnairilla lauantaisin toinen vuoro Barcelonaan. Uudet vuorot ovat AY907/908. Lähtö Helsingistä 16:30 saapuminen BCN 19:20 ja Barcelonasta lähtö sunnuntaina 11:00 ja paluu Helsinkiin 15:45. Samalla sunnuntain suora lento Barcelonaan loppuu kun AY905 ei enää lennä sunnuntaisin. Kesäaikataululla alkaen 26.3.2006 Barcelonaan pääsee taas sunnuntaisin suoralla AY905:llä Helsingistä ja toinen lauantain/sunnuntain vuoro lennetään myös. Koneena lisävuorolla 320. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Elokuu 2, 2005 LEHDISTÖTIEDOTE 2.8.2005 FINNAIRIN TEKNIIKALLE MERKITTÄVÄ HUOLTOSOPIMUS UUTEEN SEELANTIIN Finnair Tekniikka ja uusiseelantilainen Air New Zealand ovat tehneet yli miljoonan euron arvoisen huoltosopimuksen seitsemän ATR72-500 - koneen laskutelineiden peruskorjauksesta. Huoltotyöt tehdään Helsinki-Vantaalla tämän ja ensi vuoden aikana; ensimmäinen jo elo-syyskuussa. Koneiden operaattori on Mount Cook Airlines, joka on Air New Zealand -konserniin kuuluva regionaalioperaattori eli alueellista liikennettä harjoittava lentoyhtiö. - Sopimus on jatkoa Finnair Tekniikan laskutelinekorjaamon laajalle ATR -asiakastyölle. Laskutelinekorjaamon tekemistä telineiden peruskorjauksista yli puolet tehdään konsernin ulkopuolisille asiakkaille, kertoo myyntipäällikkö Vesa Paukkeri Finnairin Tekniikasta. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Elokuu 2, 2005 LEHDISTÖTIEDOTE 2.8.2005 FINNAIRIN TEKNIIKALLE MERKITTÄVÄ HUOLTOSOPIMUS UUTEEN SEELANTIIN Pitkät on huoltoreissut uusiseelantilaisilla! Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Elokuu 2, 2005 Tiedotteessa oli mainittu myös edellisiä asiakkaita: Viimeisimmän kahden vuoden aikana asiakkaina ovat olleet mm. Air Tahiti Ranskan Polynesiasta, Air Caledonie Uudesta-Kaledoniasta, Xinjiang Airlines Kiinasta, Transasia Airways Taiwanista, Thai Airways Thaimaasta, Coast Air Norjasta, Cimber Air Tanskasta ja Binter Canarias Espanjasta. Ovatko nämä käyttäneet myös koneitaan Vantaalla vai onnistuuko tämän tyyppinen huolto toimittamalla pelkkä peruskorjattava osa Suomeen? -Tero- Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Elokuu 2, 2005 Laskeutumistelineet postissa tulevat. Esa Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Elokuu 2, 2005 Kuulin juuri villin huhun, mikä väittää, että eräällä finnairin lomalennolla olisi ollut täysin vesiselvä henkilökunta. Uskoisiko tuota...... Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Elokuu 10, 2005 Tästä ei täällä ole vissiin ollut vielä juttua: Finskille saattaa sittenkin tulla yhden sijasta 2 uutta MD-11sta! http://www.airliners.net/discussions/general_aviation/read.main/2262978/ Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Elokuu 10, 2005 Tästä ei täällä ole vissiin ollut vielä juttua: Finskille saattaa sittenkin tulla yhden sijasta 2 uutta MD-11sta! http://www.airliners.net/discussions/general_aviation/read.main/2262978/ Tuo jutun mukaan itse asiassa kolme: 7:s tänä vuonna sekä 8:s ja 9:s ensi vuonna. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Elokuu 10, 2005 Tuo jutun mukaan itse asiassa kolme: 7:s tänä vuonna sekä 8:s ja 9:s ensi vuonna. Mihinkähän ne saa nuo dumpattua kun aika jättää? Jotenkin tuntuu lopun ajan meiningiltä. Aika mielenkiintoinen linja finskiltä kun puhuvat että kaikki MD11:t vaihdettais uuteen konetyyppiin alle 5v päästä. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Elokuu 10, 2005 Mihinkähän ne saa nuo dumpattua kun aika jättää? Ei kai ne ne noita osta eli liisaavat tarvitsemakseen ajaksi, jonka jälkeen se on omistajan ongelma. Näistä koneista oli juttua jo tässä ketjussa. -Tero- Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Elokuu 10, 2005 Mihinkähän ne saa nuo dumpattua kun aika jättää? Jotenkin tuntuu lopun ajan meiningiltä. Aika mielenkiintoinen linja finskiltä kun puhuvat että kaikki MD11:t vaihdettais uuteen konetyyppiin alle 5v päästä. Ykstoistasille on varmasti kysyntää 2010-luvulla rahtikoneina. Ja Finnairhan on ilmoittanut että sen seuraaja tulee aikaisintaan 2010 alkaen ja uusintaprosessi kestää ainakin 5 vuotta eli koneita vaihdetaan vähitellen ja viimeiset ykstoistaset lähtee 2015 jälkeen. Eli ei koneita kertarysäyksellä uusita. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Elokuu 10, 2005 Mielenkiintoista on se, että mistä nämä koneet kaivetaan ja tuleeko moottorivalikomaan myös PW. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Elokuu 10, 2005 Hyvä, kun laajentavat kaukoliikennettään. MD-11:sta AY voisi tehdä omia rahtikoneitaan esim. edes yhden. Siis silloin, kun mahdollinen laivastouudistus on toteutumassa. Kysyntää rahdille kyllä on. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla