Mikko Sokero

Lentoyhtiöuutisia - Finnair

4 899 viestiä aiheessa

Mitenköhän ankka tämäkin juttu on mutta huhu A340:n vuokraamisesta jo nyt lähiaikoina tulee vastaan monessa paikassa. Nyt viimeksi A.netissä ja Finnairin sisältäkin kuuluu jotain epämääräistä kuiskintaa aiheesta. ???

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mitenköhän ankka tämäkin juttu on mutta huhu A340:n vuokraamisesta jo nyt lähiaikoina tulee vastaan monessa paikassa. Nyt viimeksi A.netissä ja Finnairin sisältäkin kuuluu jotain epämääräistä kuiskintaa aiheesta. ??

 

Minä taasen en suostu ymmärtämään miksei nämä "huhut" voisi pitää paikkaansa?

Eikö se nyt ole aika selvää, että jos yhtiön lentäjille tiedoitetaan mahdollisuudesta aloittaa MFF-koulutus  jo nyt kesällä tulevaa ensimmäistä a340-konetta varten, niin eikö olisi kaikkein loogisinta että kone on silloin myös tulossa? ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Sillä A340:n tulolla saattaisi olla myös tekemistä sen kanssa kun kahdeksas kone onkin vasta heinäkuussa rivissä. Aiemmin piti olla kesäkuussa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kyllä se näin kuuluu olevan... Koulutus käynnistyy piakkoin ja lentsikka on tulossa. LGH jäi haaveeksi.

 

Kävikö tässä nyt niin, että Brasilian pojat teki taktisen virheen myyntineuvotteluissa eli asemoivat itsensä liian vahvoiksi ja pyysivät liian korkeaa hintaa koneestaan luullen, että Finskillä ei ole vaihtoehtoja?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kävikö tässä nyt niin, että Brasilian pojat teki taktisen virheen myyntineuvotteluissa eli asemoivat itsensä liian vahvoiksi ja pyysivät liian korkeaa hintaa koneestaan luullen, että Finskillä ei ole vaihtoehtoja?

 

Ei taida Brasilian pojilla olla osaa eika arpaa, silla tulossa ollut kone on Boeing Capitalin omistuksessa. Ehkapa Boeing Capital tarjoaakin omistamiaan Airbus A340-koneita vuokralle? Ne kaikki SIA:n entiset koneethan on valiaikaisesti Emiratesin liikenteessa ja poistunevat kai uusien Boeing 777-300ER-koneiden tielta.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kauppalehdestä vähän kevyempi Finnair-juttu:

 

 

Lyhennettynä:

Finnair-konsernin henkilöstölehdessä Okay'ssä, lehden sisällä on aukeaman pituinen juttu otsikolla Johtajalle hyvä tiimi on tärkein. Tämäkin juttu on kuvitettu Suilan ja Hienosen yhteiskuvalla. Kuvaa tarkemmin katsoen miesten välissä on taustalla juliste "flynordic KICKS ASS" eli sievistellen suomennettuna sen tarkoittaa, että Finnairin ruotsalainen halpalentoyhtiö Flynordic potkii takapuoleen.

 

Julisteessa siniselle pohjalle painettu ASS kiinnittää luonnollisesti huomiota, eikä tarvita juuri mielikuvitusta ymmärtämään, että kirjaimet voidaan latoa myös toiseen järjestykseen. Kun A:n sijoittaa kahden S:n väliin, saadaan yhdistelmä SAS, ja kas kummaa, että sinisen taustan lisäksi julisteen kirjasinkin on valittu SAS:n logosta.

 

[ attachment removed / expired ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tämäkin juttu on kuvitettu Suilan ja Hienosen yhteiskuvalla. Kuvaa tarkemmin katsoen miesten välissä on taustalla juliste "flynordic KICKS ASS" eli sievistellen suomennettuna sen tarkoittaa, että Finnairin ruotsalainen halpalentoyhtiö Flynordic potkii takapuoleen.

 

Tässäpä täälläkin aiemmin ollut kuvani ko. taulusta, jonka löysimme flynordicin toimitiloista Arlandasta Finnairin Embraer 170 -lehdistölennon yhteydessä 29. syyskuuta.

[ attachment removed / expired ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Taitaapi tuo uusin ykstoistanen nousta taivaalle kohta ellei ole jo noussut...  :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Taitaapi tuo uusin ykstoistanen nousta taivaalle kohta ellei ole jo noussut...  :)

 

Onko siellä ensimmäiset koelennot meneillään vai?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tästä tulikin mieleen että, onko nyt ensimmäinen kerta kun Helsingissä on 3 MD-11:tä samaan aikaan raskashuollossa? (OH-LGG, Martinair ja LH Cargo) Vai ehtikö Lufthansa jo lähteä?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tapaninpäivän iltana tullut Lufthansan MD-11F tuli tietääkseni C-huoltoon (mukanaan pari tuttua saksalaiskuvaajaa ;)), eikös vasta D-huoltoa kutsuta raskaaksi huolloksi?

 

PS. Tämä ohjaamokuva kerää parhaillaan hittejä http://www.airliners.net/open.file/985784/M/.

 

Kyllähän se d-huolto on vasta "raskashuolto". Hevii......

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tästä tulikin mieleen että, onko nyt ensimmäinen kerta kun Helsingissä on 3 MD-11:tä samaan aikaan raskashuollossa? (OH-LGG, Martinair ja LH Cargo) Vai ehtikö Lufthansa jo lähteä?

LGG on poistunut ja Martinair on tilalla.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eilisen Kauppalehdessä:

 

Ilma sakenee Finnairille 

 

Maanantai 2.1.2006, Kauppalehti, Pörssi, sivu 20

 

Kommentti

 

Suomalaiset ovat pikkuhiljaa saavuttamassa lentopalveluiden tarjonnassa eurooppalaista tasoa. Kiitos tästä kuuluu ns. halpalentoyhtiölle. Tieto lämmittää meitä matkailijoita, mutta Finnairia se varmaan kylmii. Ilma sakenee hyvin hoidetulle yhtiölle uusissa kilpailuasetelmissa tänä vuonna. Uhkakuvia on muitakin kuin itävä hintasota.

 

Eläkkeelle vuoden vaihduttua siirtynyt pääjohtaja Keijo Suila rakensi Finnairin kuntoon. Hänen johdollaan yhtiö on määrätietoisesti kasvattanut tuottavien lentojen määrää Aasiaan ja keskittynyt Euroopan reiteillään kannattaviin kohteisiin.

 

Viime töikseen hän kuittasi vielä joulukuussa lentokonetilauksia neljästä satapaikkaisesta Embraer 190:stä ja 12 laajarunkoisesta Airbusista. Reilusti yli miljardin euron kalustohankinnoilla Finnair haluaa pysyä terässä.

 

Finnairin tulos ennen veroja nousi heinä-syyskuussa 36,2 miljoonaan euroon viime vuoden vastaavan ajan 13,8 miljoonasta eurosta. Koko vuoden tulos jää selvästi voitolliseksi, vaikka kiristynyt kilpailu ja kohonneet polttoainekustannukset rassaavat vuoden viimeistä neljännestä.

 

Viisaat linjaukset on palkittu Helsingin pörssissä. Kiinnostus Finnairiin on kasvanut, siitä kertoo islantilaisen investointipankin Burdaras-Straumurin nousu toiseksi suurimmaksi omistajaksi. Sijoittajat kehräävät tyytyväisinä lentoyhtiön osakekurssin singahdettua joulukuussa ennätystasolle 12 euron tuntumaan.

 

 

Halpayhtiöt uhkaavat

Suila jätti vankan talon seuraajalleen Jukka Hienoselle, mutta uusi vetäjä joutuu heti alkutöikseen käärimään hihansa.

 

Finnair on saanut lennellä näiltä perukoilta maailmalle melkoisen rauhassa, mitä nyt Blue 1, Ryanair ja GermanWings ovat vähän kiusanneet Euroopan reiteillä. Tästä vasta tosi kisa alkaa.

 

Pian apajille tulevat edullisilla lipuillaan tanskalainen Sterling ja saksalainen Air Berlin. Perässä saattaa seurata myöhemmin muitakin, kuten esimerkiksi Tallinnaan jo lentävä englantilainen EasyJet tai saksalainen Hapag-Lloyd Express. Tyrkyllä olisitoista kymmentä eurooppalaista halpayhtiötä.

 

Finnairin ikäväksi useat halpayhtiöt pystyvät kilpailemaan myös laadulla. Niistä Air Berlin, Hapag ja EasyJet on arvostettu eri kansainvälisissä testeissä huippuluokkaan.

 

Hintakilpailun kiristyminen syö vastaisuudessa Finnairin tulosta, varsinkin kun Euroopan reittiliikenne on ollut sille viime aikoina tuottoisaa.

 

 

Öljyvaltiot tulevat

Finnair on tähän mennessä myös hyötynyt Helsingistä porttina Aasiaan. Tilanne voi muuttua, jos kalustoaan miljardeilla dollareilla uusineet Lähi-idän öljyvaltiot onnistuvat houkuttelemaan eurooppalaisia käyttämään eteläistä ilmasiltaa matkalla itään.

 

Lentoliikenteessä seurataan pelolla polttoaineiden hintakehitystä. Lentopetrolin kallistuminen vielä nykyisestä tietäisi vaikeuksia alalle. Lintuinfluenssakin saattaa pahimmillaan sotkea lentokuvioita.

 

Finnairin osake on tällä hetkellä hieman kallis. Lähinnä islantilaiset pystyivät vedättämään kurssia ylös. Kurssia ei silti pidetä pahasti vinoutuneena.

 

Yhtiön ei tarvitse lähteä puolustustaisteluun housut kintuissa. Se toimii kuitenkin niin herkällä alalla ja muuttuvassa kilpailuympäristössä, että sijoittajilla riittää miettimistä.

 

Finnairin parhaat päivät ovat ehkä tällä erää pörssissä eletty, ellei tielle osu ulkomaista valtaajaa. Kurssiromahdusta tuskin sentään tulee, mutta ilmeisesti hienoista rauhoittumista.

 

Jussi Turtiainen

 

http://www.kauppalehti.fi/4/0x20/uutiset/plehti/juttu.jsp?oid=2006/01/02/1724920

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kyllähän se d-huolto on vasta "raskashuolto". Hevii......

All right, kuvittelin vaan että C:kin olisi raskashuolto, vaikkei raskain.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eilisen Kauppalehdessä:

 

No en olisi kyllä ihan samaa mieltä.  Esim. tuo öljyvaltiojuttu on ihan puutaheinää.  Jopa Ranskasta pääsee nopeammin Bangkokiin Helsingin kautta, kuin Dubain.  Ja Finskillä on tietysti vielä suurempi etu pohjoisemmilla reiteillä.

 

Halpalentoyhtiöt vievät toki osan rahoista, mutta ei niitä ole mahdotonta voittaa.  Ensinnäkin ne tuskin saavat kaapattua Aasian liittymälentomatkustajia itselleen, ja toiseksi Finnairkin voi vielä karsia kuluja.  Aloittaen ihan siitä, että nettisivua hieman kehittämällä voisivat korvata puhelintantat kokonaan.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Niin ja kannattaa muistaa, että nämä uudet koneet "ehkä" vähentävät operointikustannuksia verrattuna vanhoihin koneisiin.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
Pian apajille tulevat edullisilla lipuillaan tanskalainen Sterling ja saksalainen Air Berlin. Perässä saattaa seurata myöhemmin muitakin, kuten esimerkiksi Tallinnaan jo lentävä englantilainen EasyJet tai saksalainen Hapag-Lloyd Express. Tyrkyllä olisitoista kymmentä eurooppalaista halpayhtiötä.

Mielestäni tämäkin on osittain soopaa. Kyllä niitä yrittäjiä on ollut ennenkin. Osa on luopunut leikistä muuten vaan, osa mennyt konkkaan.  Viisaammat varmaan muistaa firmojen nimetkin. Ei tässä kilpailutilanteessa mitään uutta ole.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Aloittaen ihan siitä, että nettisivua hieman kehittämällä voisivat korvata puhelintantat kokonaan.

 

Ei nyt ihan kokonaan. Ei ilman puhelinpalvelua pärjää Ryanairkaan.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ei nyt ihan kokonaan. Ei ilman puhelinpalvelua pärjää Ryanairkaan.

 

Valituksille ja erikoistilanteille pitää toki olla ihminen puhelimen päässä, mutta tarpeeksi älykkäällä nettisivulla siihen ei tarvitsisi turvautua melkein ikinä.  Esim. plus-upgradeja ei tällä hetkellä ilmeisesti voi varata netistä, vaikka plus-lentoja voi.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No, vaikkei "internetistä = webbiselain" ;) voikaan, niin sähköpostilla voi, ei tietysti (ihan) heti saa replya menikö läpi...

 

Sanotko myös aina GNU/Linux? ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

3,3% Finnairista vaihtoi tänään kerralla omistajaa. Järjesteliköhän Burdaras jälleen omistuksiaan vai mitähän tapahtui?

 

Kauppa tehtiin Kaupthing Bank Oyj:n kautta, joka on tämän 3,3% lisäksi ollut ostopuolella tänään tämän lisäksi 0,3% Finnairia sisältäneissä kaupoissa.

 

-Tero-

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Finnairin pörssitiedotteen mukaan ostaja oli Icelandairin ja Sterlingin omistajana tunnettu FL-Group, joka näyttää omistavan osan Straumur-Burdaraksesta.

 

Mikäli Straumur-Burdaras ei ole 10,74 % omistustaan vähentänyt, niin yhteensä islantilaisilla on nyt hallussaan 16,85% yhtiön äänivallasta.

 

edit: Kauppalehden mukaan islantilaisomistus lähentelee 18% siivua Straumur-Burdaraksen kasvatettua edelleen omistustaan.

 

-Tero-

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
Vieras
Tämä aihe on nyt suljettu uusilta viesteiltä.